PDA

Bekijk de volledige versie : schijf in twee gedeeld... figuurlijk he

HoRiZoN
29th August 2005, 23:31
Toen mijn pc aankocht, was dat schijfe door de eigenaar door twee gedeeld.
is een maxtor schijf van 20 giga en is ingedeeld naar station c en d.
Daar geef ik niet echt veel om maar....
toen de dag dat ik de pc had gekocht en op mijn kamer gezet had, moest ik direct daarnaa ff weg, nadien kwam ik terug en was mij pa er xp op aant installeern, wtf maja, die helpt graag, aleen niet de manier hoe ik het wou.

er stond tus windows 2000 op en nu ook xp
dus alsi k de comp opstart , krijg ik een keuze scherm van welk besturingssysteem ik wil.
dat wil ik dus niet meer
ik wil terug 1 schijf met xp

ik wou dus gewoon via boot met de cd de schijven formaterern, maar dan zegt die steeds failure als ik wil starten met cd onder de opstartfase

hoe dit nu doen?

Vipergts/r
30th August 2005, 00:45
Win XP opstarten, en dan de andere hd formateren. Hij zal wss een foutmelding geven. Anders ff een opstartCD. Zorg ook dat de cd driver erbij op staat. Dan cd opstarten. Krijg je zo'n dos toestand. C:\> D: --> D:\> format OF C:\> format D

Roadster
30th August 2005, 08:59
Of ff het progje: partition magic installeren en dan je D schijf formatten.

dit kan ook in WinXp.
Rechtermuisknop, Beheer en dan Schijfbeheer hier kan je je D schijf opnieuw formatteren.
Daarna moet je wel ff je boot.ini aanpassen en de windows2000 (of windows XP)
Verwijderen zodat hij hier niet meer mee komt.

Hoop dat je hier wat aan had :)

HoRiZoN
4th September 2005, 01:15
gaat het niet op een ander manier?

Buh1
4th September 2005, 02:41
Ja Roadster, ff je boot.ini aanpassen zegt de meeste mensen nix :)

Klik op start, rechts klik op "deze computer" klik dan op eigenschappen
klik op tabblad geavanceerd, klik op instellingen onder "opstart en herstel instellingen"
klik op bewerken
Nu opent notepad met wat instellingen. Deze instellingen staan in het opstartmenu wat je bedoeld. Het ziet er ongeveer zo uit:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Haal de regel voor win2000 en andere troep weg, alleen de regel voor XP moet blijven staan.

Dan saven en klaar. Reboot om te checken.
Daarna kun je je schijven opschonen. Je blijft dan nog wel met 2 partities zitten. Samenvoegen van partities kan met Partition Magic als dat echt nodig is.

Beste oplossing: Stel de Bios zo in dat de PC van CD kan booten, boot van een XP cd en knikker alle partities eraf. Daarna 1 grote partitie maken en heel XP opnieuw installeren.

OF zo... :confused:

HoRiZoN
4th September 2005, 18:56
ja dat laatste was ik van plan, heb dat al vaker gedaan met andere pc's, maar deze geeft steeds een 'failure aan'

ik ga nu opstart diskettes maken van win xp , eens kijken of dat wel wil werken.

HoRiZoN
4th September 2005, 19:53
het is gelukt.
ik heb dus die 6 opstartdiskettes gemaakt, daarmee opgestard.

was dus in twee partities gedeeld
c: met 10 giga
d: met 9,8 giga

ik kwam dan in een menu dat ik de cd rom van xp ermoest steken, toen partitie d en c verwijderd.
windows is nu dus aan het installeren op de geformateerde partitie c:

alles weer goed!

Neonic
4th September 2005, 20:25
Mooi man, goed bezig

HoRiZoN
5th September 2005, 20:43
toch nie zo goed bezig want...

tiidens de installatie gaat windows zich altijd op nieuw opstarten en als die opgestart is, gaat die verder met installeren, dat deed die deze keer niet en kwam dus terug in setupstand waar ik eerst inzat.
het lukt dus niet. ik krijg er geen windows op geinstalleerd.

Burner
6th September 2005, 13:30
Wat voor Windows versie gebruik je? SP1? SP2?
Heb je met Nlite of zoiets een aangepaste/unattended install gemaakt?

Bovendien zal het niet de eerste keer zijn dat windows tijdens setup iets fout doet, probeer gewoon nogmaal, and check nogmaals of de partities goed verwijderd zijn.
Check ook of je de partitie als NTFS is geformatteerd ivm grote bestandsondersteuning.
Het komt ook vaak voor dat de 'soft-boot' die WinSetup uitvoerd niet voldoende is en je dus een 'hard-boot'(aan/uit) moet doen(had je waarschijnlijk al geprobeerd)

Toen ik van de week mijn nieuwe lightPC van WinXP SP2 aan het was voorzien liep het de eerste keer ook mis....
Na setup steeds een zwart scherm en vastlopen, opstarten en weer hetzelfde. :confused:

Nogmaals setup eroverheen(zonder format) en alles was in orde :cool:

Overigens prefereer ik zelf nog de oude manier met een Windows98 boot-flop/cd en FORMAT + FDISK om initieel partities aan te maken :o

Neonic
6th September 2005, 19:27
Overigens prefereer ik zelf nog de oude manier met een Windows98 boot-flop/cd en FORMAT + FDISK om initieel partities aan te maken :o
Doe ik ook meestal. Gewoon diskette erin, dat ik CD-ROM ondersteuning heb. Type de letter ervan in en hoppa, het installerern kan beginnen. Ik had ook een bootable Win98 CD, dat was helemaal makkelijk zeg. CD erin en gaan.

Maarja, ben ook niet (meer) zo'n computer 'nerd' Vind het nou al best als ie het gewoon doet.
Maar succes verder met installeren ;)

Vipergts/r
6th September 2005, 21:03
Mss staat hier wel wa ge nodig hebt: http://www.bootdisk.com/
Staat ook veel nuttige info op.

Uriel
7th September 2005, 00:38
Heb je "fdisk" al geprobeerd???
ff met een win opstart disk opstarten tot de A:/ prompt op komt, dan het commando fdisk intypen. Hierin kan je alle partities weghalen en weer opnieuw beginnen, weet zeker dat het hiermee lukt. Is bij mij nog nooit niet gelukt.

Burner
7th September 2005, 01:33
Let wel:

Nadeel van het maken van partities met een Windos98 bootdisk is dat je alleen kan kiezen voor FAT(32) indeling.

Wil je WinXP er dan opzetten dan kan dat maar met FAT(32) kun je alleen maar werken met bestanden van (ik geloof) 2G of 4G MAXIMAAL.
Een DVD van 4,7G op je HD zetten lukt dus niet.

Om met grotere bestanden te werken moet je dus dan weer via WinXP setup de partitie OPNIEUW formatteren maar nu volgen NTFS indeling.

Kortgezegd windows 98 en alles daarvoor kan geen NTFS partities aan maar WinXP wel NTFS en alles daarvoor!

Overigens zou windowsXP Setup dit allemaal moeten kunnen!
Volg alle setup-aanwijzingen en verwijder alle partities, maak 1 partitie van alle vrije ruimte ruimte, formatteer de boel als NTFS en knal windows erop.

Soms helpt het gewoon een tweede(of derde ;) keer te proberen

Vipergts/r
7th September 2005, 01:37
WinXP met FAT is geen enkel probleem hoor, en een DVD'ke is geen probleem met een FAT 32 systeem hoor.

Burner
7th September 2005, 14:52
WinXP is idd geen probleem met FAT

Een DVD op de HD moet ook kunnen omdat deze meestal uit meerdere kleinere bestanden bestaat (vob etc)

Misschien druk ik me wat ongelukkig uit :o
Ik bedoel eigenlijk grote bestanden zoals een dvd-ISO o.i.d.(1 groot bestand van meerdere gig)
DVD afspelen moet ook allemaal kunnen met WinXP en FAT

HoRiZoN
7th September 2005, 20:15
heb dit allemaal al gedaan , gewoon setup.
maar op een zeker moment gaat de computer opnieuw opstarten en dan gaat er terug een beeld komen waar je de taal enzo installeert en krijg je zo tekstuitleg enzo.
maar dat krijg ik net niet, die start wel opnieuw op, maar dan begint die weer opnieuw te booten vanop de cdrom.
Ik heb nu terug maar 1 partitie en ik doe het ook onder ntfs.

Vipergts/r
7th September 2005, 20:22
Mss uwe cd uitschakelen als primair bootdevice. Normaal is dat ni het probleem, maja.

Burner
8th September 2005, 00:41
Mss uwe cd uitschakelen als primair bootdevice. Normaal is dat ni het probleem, maja.
Of gewoon ff de cd eruit halen tijdens opstarten, er zou trouwens ook gevraagd moeten worden OF je wilt opstarten van CD (dwv 'druk een toets om vanaf cd op te starten....')
Druk je niets dan zou hij moeten zoeken naar de volgende boot-devices en kan hij dan niets vinden zou hij de melding moeten geven dat er bootdisk mist

Heb je deze Windows wel vaker geinstalleerd en is het een 'legale'-versie :o

Misschien helpt dit?
-Check je BIOS voor de BOOT-devices
-Probeer opnieuw en begin in Win98 DOS met FDisk een nieuwe partitie te maken en deze ook in te stellen al 'primaire' partitie, vervolgens formatteren in WinXP setup als NTFS
-Probeer misschien een een andere versie van WinXP of probeer jouw versie op een andere PC
-Formatteer opnieuw de boel met een win98 bootdisk/cd en installeer Win98 en vervolgens upgraden naar WinXP

Oh BTW; het kan soms ook wel eens handig zijn om alle apparatuur (zowel extern als intern) te verwijderen.
Begin met het minimale (MB,Videokaart,HD,CD) en installeer NA Windows setup alles weer netjes.

Ik heb overigens wel een handige Win98 bootcd met de nodige DOS-utils en CD-rom drivers die ik evt als iso gezipped kan emailen ;)