PDA

Bekijk de volledige versie : carputer in vrachtwagens?

rasmAn
19th July 2005, 16:04
heeft iemand al gehoord van een carputer in een vrachtwagen?

ik denk dat vrachtwagenchaufeurs toch wel de mensen zijn die hier het meeste profijt van hebben, ze spenderen hele jaren op het wegdek, en zijn meestal wel te porren voor wat opties, ook navigatie kunnen ze goed gebruiken(alli sommmigen dan)

en ze hebben 24volt, dus een voeding maken is geen kunst :)

Neonic
19th July 2005, 16:17
Heb wel eens gezien dat er eentje een paar subs en versterkers erin aan 't timmeren was. Een of andere basbox onder het bed dacht ik.

Ook wel eens gezien dat ze een monitor er in bouwde, maar weet alleen niet meer waar. Misschien heb iker thuis nog wel plaatjes van.

Voor dat soort mensen zou het natuurlijk helemaal ideaal zijn. Ook voor als ze langs de weg staan, beetje film kijken, spelletjes doen, internetten enzo...

Je zou bijna een mailtje sturen naar Truckstar ofzo, of naar bv DAF.... misschien wel gewoon doen, of nie?

Misschien wel goed plan he... staat er straks een vrachtwagen op de Rai in Amsterdam, met carputer. Met meedewerking van het carputerforum, hehe
En dan een mooie skin, ontworpen door vipergts/r met mooi logo van het merk vrachtwagen.

Jurjen
19th July 2005, 16:18
OPZICH WEL............maar naviagtie is er niet voor vrachtwagens gemaakt ivm hoogte van briggen enzo!! klinkt raar maar is echtzo.

ze kunnen niet garant staan voor hoogte van sommige tunnels ivm verzakkingen.

rasmAn
19th July 2005, 16:41
humm dat is dan wat minder fraai, das alweer een funktie minder dan

ik ga eens een mailtje doen naar daf, who knows, miss word het wat

GolfV
19th July 2005, 16:52
ik ga eens een mailtje doen naar daf, who knows, miss word het wat

Volgens mij bouwen ze in Zwolle Skania vrachtauto's..... Dus ook daar kan een mailtje naar toe :)

rasmAn
19th July 2005, 17:09
laten we eerst even daf afwachten :) beetje binnenslands houden allemaal, als hun niet toehappen op deze mooie kans, dan gaat hij naar een ander he, simpel :)

rasmAn
19th July 2005, 17:11
jullie willen allemaal wel meewerken aan een eventueel vrachtwagenputerproject he? online en eventueel ook irl, maar dat zien we later wel weer :D

het zou een mooie inpuls zijn voor de site ook wss

Ascona
19th July 2005, 17:42
het risico is dan wel dat sommige truckers dan de neiging zouden kunnen hebben om bijvoorbeeld tegen 90kmh rustig een spelletje freecell te spelen

rasmAn
19th July 2005, 18:13
miss dat sommige truckers die neiging nu ookal krijgen en daarom hun gameboy meenemen als ze gaan rijden, of hun telefoon gebruiken

maw dat risico is er al

Ascona
19th July 2005, 21:06
miss dat sommige truckers die neiging nu ookal krijgen en daarom hun gameboy meenemen als ze gaan rijden, of hun telefoon gebruiken

maw dat risico is er al

inderdaad, maar ik kan me inbeelden dat het met een truckputer net dat ietsje voor de hand liggender is. het is er namelijk, en meer hoef je niet te doen.

Neonic
20th July 2005, 00:06
jullie willen allemaal wel meewerken aan een eventueel vrachtwagenputerproject he? online en eventueel ook irl, maar dat zien we later wel weer :D
Ik meld me alvast aan als vrijwilliger :D Lijkt me gewoonweg cool. Kunnen we daarna ook gelijk de stereo en de neon 'verbouwen' Die gasten barsten toch al van die lichten op 't dak, in de gril en diverse kerstbomen tegen de ruit dus......

Wie weet staan we dan ook wel volgend jaar op Trukstar Festival, hehehehe

Over Trukcstar gesproken.... ging er nog iemand heen???

In zo'n truck heb je in ieder geval plaats zat. Als je toch al een fabrikant gaat benaderen zou ik er wel gelijk een verhaal aan vastknopen met de 'zakelijke' functies enzo. (tijdregistratie, benzineverbruik, internet enzo voor de communicatie met het bedrijf / klant enzo).

Als ik alvast wat kan doen dan hoor ik het graag. Zat ook al te denken om gewoon een paar mensen te mailen ofzo.

rasmAn
20th July 2005, 00:36
heb in de mail naar daf idd meer de zakelijke kant belicht

een carputer kan ook de tachograaf vervangen, geloof me, zo'n ding is niet goedkoop

en gekoppeld aan de computer van de truck (via davy, weet niet of iemand dat kent) heeft de baas volledige controle over wat er met de truck gebeurt

Neonic
20th July 2005, 02:31
Paar schermpies in de vrachtwagen ....

rasmAn
20th July 2005, 11:29
meer dan plek zat, zoals gedacht

miss dat we eventueel beter werken met 2 schermen, 1 vga touch voor de bediening, 1 desnoods coaxiaal groter scherm

Neonic
20th July 2005, 12:00
Hey, wat vind je ervan rasmAn? Gisternacht nog eventjes in elkaar geprutst. Had er ook nog eentje boven het raam geplakt maar dat vond ik niet zo. Die in de middenconsole is ook niet echt handig natuurlijk. Ook ivm beschadegen. Beter bouw je daar een kastje met pc, ijskastje, of iets dergelijks.

Zat eigenlijk te denken aan een scherm in het midden, boven het raam dat je relax fim kan kijken s'avonds en een scherm bij de bestuurder voor het bedienen van de mp3's en de navigatie.

Gelijk effe wat neon er bij gedaan, voor de gein ;)

rasmAn
20th July 2005, 12:14
is nie slecht, in tegendeel

miss dat we beter voor een draaibaar scherm op het dash gaan als optie, of een pop-up scherm

iig een 8 of 7 incher bij de bestuurder op een gemakkelijke plaats, tenslotte zit ie daar het meest :)

als je ziet voor hoeveel geld er aan assoroires word besteed aan die trucks, moet een carputer geen probleem zijn eigelijk

Neonic
20th July 2005, 13:00
miss dat we beter voor een draaibaar scherm op het dash gaan als optie, of een pop-up scherm

iig een 8 of 7 incher bij de bestuurder op een gemakkelijke plaats, tenslotte zit ie daar het meest :)

Uiteraard he, bij de bestuurder. Plek zat voor een 8" scherm. Misschien ken ledeuw wel weer een constructie in elkaar 'timmeren' ;).
Zo te zien kunnen er makkelijk 2 tft's naast elkaar op schuine stuk, beetje als nightrider heeft. Kan je er ook eentje gebruiken voor achterruitrijcamera bijvoorbeeld.

En wat die accesoiers betreft.... sommige hebben echt veel uitgegeven, extra verlichting, chroom, spoilers, airbrush, speciale uitlaten (meestal bij Scania's) dus .... paar centen voor een carputer moet ook wel lukken. Heeft ook nog zakelijke mogelijkheden.

rasmAn
20th July 2005, 13:08
idd wat je zegt, achteruitrijcamera's kosten ook ineens geen drol meer, en waarom stoppen bij alleen achteruitrijden? geloof me er zijn nog veel meer plaatsen waar een chaufeur graag een oogje wil

en wat dacht je van de vrachtbrieven en al die onzin, als dit een beetje doorslaat hoeven ze daar nieteens meer om te vragen bij grenzen enz, gewoon opvragen via wifi, net als tachograafgegevens en weet ik het allemaal

goddomme zeg het lijkt steeds meer alleen maar voordelen te hebben :D

Neonic
20th July 2005, 13:26
goddomme zeg het lijkt steeds meer alleen maar voordelen te hebben :D
Toch maar eens serieus ECHT achteraan gaan wat en hoe het mogelijk is toch? Lijkt wel echt een goed plan. Alleen zoals ik al zei lijkt mij het best om toch wel 'kant en klare' carputers te maken, zoadat het direct gemonteerd kan worden. En kijken of je via de dealer geen stukken dash kan krijgen om daar 'prototypes' van / voor te maken.

Kzal eens op internet kijken voor wat dealers, fabrikanten, en zaken waar ze die accessoieres verkopen. Kan volgens mij wel goede buissiness worden. :D Van het tunen van een Clio naar Trucks, hehe

rasmAn
20th July 2005, 13:35
idd, je hebt gelijk

rasmAn ft. neonic, tuckpimpin' :D

Neonic
20th July 2005, 14:02
idd, je hebt gelijk

rasmAn ft. neonic, tuckpimpin' :D

nieuw phenomeen

PIMP MY TRUCK !!!

rasmAn
20th July 2005, 15:03
we moeten iemand vinden waarbij we een prototype kunnen maken. je moet wel laten zien wat er mogelijk is

Neonic
20th July 2005, 15:10
we moeten iemand vinden waarbij we een prototype kunnen maken. je moet wel laten zien wat er mogelijk is
Misschien heb je wel een sloop voor trucks en kan je daar zo'n stukkie dashboard halen voor een leuk prijsje. Heb al zo'n raampje besteld voor een tft dus.... wat knoppies erbij en hopla... het eerste prototype is 'geboren'. Dan kost het maar een paar tientjes denk ik, en als je echt goed kan babbelen kan je misschien wel zo'n kleppie van een dealer krijgen ofzo.
Of eerst serieuze tekeningen maken met het 'ontwerp'

rasmAn
20th July 2005, 16:02
het dash kun je eventueel nog wel met photoshop doen, maar we moeten eigelijk een werkend systeem kunnen laten zien

Neonic
20th July 2005, 16:24
het dash kun je eventueel nog wel met photoshop doen, maar we moeten eigelijk een werkend systeem kunnen laten zien
Zijn al mensen op ht forum die al een werkend systeem in de auto hebben dus..... kan misschien wel als DEMO auto gebruikt worden...

rasmAn
20th July 2005, 16:51
kan maar dan heb je niet alle mogelijkheden die een truckputer zou hebben denk ik

maargoed ze gebruiken hun verbeelding maar een beetje:p

Neonic
20th July 2005, 16:59
kan maar dan heb je niet alle mogelijkheden die een truckputer zou hebben denk ik

maargoed ze gebruiken hun verbeelding maar een beetje:p
Dat snap ik maar ken niemand met een truck, laat staan met een carputer erin :p

rasmAn
20th July 2005, 18:24
das waar, ik ook nie

Matthijs
20th July 2005, 21:23
Mijn voeding kan ook gewoon op 24V.
Maar een moderne vrachtwagen heeft ook gewoon 12V boordspanning.

Ik heb een zwager die vrachtwagenmonteur is bij Scania.
Als ik toch eens HOOR wat hij is zijn vrije tijd allemaal in die auto's in-beunhaast!!!
Dat is GIgantisch.
Volgens hem eigenlijk alleen vrijgezelle internationaalrijders, die mensen schijnt het geen zak uit te maken of het nou 2000 of 20.000 euro kost.
Alleen nadeel is denk ik dat die internatonale rijders niet echt 'computer mensen' zijn.
Over het algemeen.
Dus het zou een sluitend systeem moeten worden dan.

rasmAn
20th July 2005, 21:38
je zou zowiezo veel eigen software moeten gebruiken idd

niet omdat windows slecht is, maar omdat het te vaak crashed, en dat kun je niet hebben in een commercieel product

proTONEd
20th July 2005, 22:16
Hoi iedereen,

Eigenlijk verbaast het me een beetje dat dit topic er nu pas gekomen is. Kan mezelf ook niet helemaal vrijspreken hiervan, maar heb er eigenlijk ook niet meer aan gedacht.

Een heleboel transport firma's gebruiken reeds systemen die de positie van iedere vrachtwagen registreren. Aan de hand van deze positie kunnen ze bepalen indien er een nieuwe dringende opdracht binnen loopt welke vrachtwagen het dichtst bij de locatie is. Zo kunnen ze veel efficiënter werken.

De chauffeur kan op ieder ogenblik van de dag zijn opdrachten raadplegen. Dus indien er een wijziging is in het schema zal hij dat onmiddelijk kunnen zien en zijn route aanpassen.

Al dit moet ook doenbaar zijn met een carputer - hier dan truckputer. Dit is denk ik het vakgebied waar een puter het meest tot zijn recht zou kunnen komen.
- GPS
- data uitwisseling met dispatching
- Mails
- Lijst contactpersonen
- PhoCo
- Video voor in de vrije tijd
- Muziek voor onderweg
- Camera's - denk maar aan dode hoeken bij vrachtwagens
- ...

proTONEd
20th July 2005, 22:23
Wat leveringen aan OEMs betreft...

Waarschijnlijk zal ik jullie moeten teleurstellen. Ik denk dat jullie weinig succes zullen boeken om aan zulke firma's iets verkocht te krijgen.
Ik werk zelf als aankoper bij een firma die accoustische onderdelen vervaardigt voor autobouwers als Ford, Jaguar, Volvo, Mercedes, Audi,...
Als je ziet aan welke normen je als leverancier zou moeten voldoen, de telefoongids is er niets tegen...
Realistischer zou moeten zijn kleinere transportfirma's denk ik.

Neonic
21st July 2005, 00:38
Waarschijnlijk zal ik jullie moeten teleurstellen. Ik denk dat jullie weinig succes zullen boeken om aan zulke firma's iets verkocht te krijgen.
:( hmmmmmm

Als je ziet aan welke normen je als leverancier zou moeten voldoen, de telefoongids is er niets tegen...
Realistischer zou moeten zijn kleinere transportfirma's denk ik.
Proberen kan altijd lijkt mij... niet geschoten is altijd mis. Maar als je bij de grotere jongens aan gaat kloppen zal je wel met een goed verhaal moeten komen wat er echt serieus uitziet enzo.

Zoals ik al eerder zei lijkt mij het handigste dat je dan een computer neemt (epia bijvoorbeeld) en deze in een kastje bouwt met de voeding en alles er al in, en wat knoppen voor aan/uit, controle leds, en usb coneectors. Dit allemaal vanwege de 'professionaltieit' (jeukwoord) en het gemak bij het installeren hiervan (tijd is geld, vaak in die brache). Je moet het zo bouwen dat het makkelijk te installeren is. Zoals dus die kast met pc en voedig, tft met voetje (inbouwen kan ook natuurlijk, maar is dan niet universeel, meer iets voor later denk ik, word dan echt 'vakwerk').

En wat die kleinere transportfirma's betreft .... is ook een idee natuurlijk.

Vipergts/r
21st July 2005, 01:44
Ik ben is een week met een vrachtwagen mee op ronde geweest (internationaal). Ik ben van mening dat een truckputer maar een halve kans maakt.
Veel transportfirma's en ministeries staat hier volgens mij niet om te springen. Ze vinden het trucken al gevaarlijk genoeg, zonder al die afleiding.

Maar volgens mij zou het juist helpen de chauffeurs wakker te houden. En als er een simpel systeemke aan toegevoegd wordt, kunne ze gewaarschuwd worden voor vanalles en nog wa.

Neonic
21st July 2005, 02:23
Ik ben is een week met een vrachtwagen mee op ronde geweest (internationaal). Ik ben van mening dat een truckputer maar een halve kans maakt.
Veel transportfirma's en ministeries staat hier volgens mij niet om te springen. Ze vinden het trucken al gevaarlijk genoeg, zonder al die afleiding.

Maar volgens mij zou het juist helpen de chauffeurs wakker te houden. En als er een simpel systeemke aan toegevoegd wordt, kunne ze gewaarschuwd worden voor vanalles en nog wa.
Je hebt op zich wel gelijk....maar iedereen word afgeleid door van alles. Neon mag niet want dat leid af, maar ondertussen rijd je langs kantoorpanden en bedrijven die fel verlicht zijn door gekleurd licht. En wat doe je als je een gave auto ziet, of een paar leuke grieten...... ga zo maar door ...

Je kan er inderdaad wel gelijk iets aan de carputer bouwen die waarschuwt voor het in slaap vallen van de chauffeur enzo. Weer een idee / mogelijkheid :)

Meelobee
21st July 2005, 10:41
Nou wil ik niet de dooddoener zijn maar ik denk dat dit echt te hoog gegrepen is.
Hoeveel van jullie hebben er daadwerkelijk een werkend systeem in hun eigen auto?
Voordat je aan en commercieel product begint moet je wel weten wat er kan en wat niet. En denk ook eens aan goedkope GPS systemen als TomTom. Zo'n ding kost rond de 400 euro, hoe denk je daarmee te concureren? (vergeet niet dat de kosten van een nieuwe carpc ver boven de 400 euro uit komen.)
Ik durf te wedden dat 9 van de 10 bedrijven liever een TomTom nemen van een bekend bedrijf, als een zelfgeknutseld carpc project. Maar als je nou met een heel goed werkend systeem komt voor een goeie prijs dan heb je misschien een kans.
Andere vragen die zo naar boven komen:
Welk OS ga je gebruiken? Windows? (Denk dan wel aan de kosten van een Licentie) of eigen OS omdat windows zoals eerder gezegd te onstabiel is? Wie gaat dat prorammeren?
En zo zijn er nog tal van andere vragen te bedenken. De ideeën zijn leuk en ik zal waar ik kan meehelpen, maar om het een kans van slagen te geven moet het wel goed opgepakt worden.

my 2 cents.

Neonic
21st July 2005, 11:03
Welk OS ga je gebruiken? Windows? (Denk dan wel aan de kosten van een Licentie) of eigen OS omdat windows zoals eerder gezegd te onstabiel is? Wie gaat dat prorammeren?

Inderdaad ook een 'klein' detail.... alleen wel beetje grote prijzen :( Je ken natuurlijk niet die hele pc volgooien met allemaal illegale zooi.

rasmAn
21st July 2005, 12:19
Nou wil ik niet de dooddoener zijn maar ik denk dat dit echt te hoog gegrepen is.
Hoeveel van jullie hebben er daadwerkelijk een werkend systeem in hun eigen auto?
Voordat je aan en commercieel product begint moet je wel weten wat er kan en wat niet. En denk ook eens aan goedkope GPS systemen als TomTom. Zo'n ding kost rond de 400 euro, hoe denk je daarmee te concureren? (vergeet niet dat de kosten van een nieuwe carpc ver boven de 400 euro uit komen.)
Ik durf te wedden dat 9 van de 10 bedrijven liever een TomTom nemen van een bekend bedrijf, als een zelfgeknutseld carpc project. Maar als je nou met een heel goed werkend systeem komt voor een goeie prijs dan heb je misschien een kans.
En zo zijn er nog tal van andere vragen te bedenken. De ideeën zijn leuk en ik zal waar ik kan meehelpen, maar om het een kans van slagen te geven moet het wel goed opgepakt worden.

my 2 cents.
je hebt deels gelijk, velen van ons hebben geen werkend systeem, en waarom is dat? geldtekort, presies. excluis scherm is 400E makkelijk te halen mijns inziens. en ik denk aan linux as besturingssys, kost nix, stabiel als een rots, als je wil niet gevoelig voor kloterijen

kans van slagen heeft het volgens mij als je 1 middelgroot vervoersbedrijf weet te overtuigen van het systeem, zodat je een voorbeeld hebt hoe het in de praktijk werkt

Neonic
21st July 2005, 12:23
Zoals met de meeste dingen.... Al het begin is moeilijk. Maar het is te proberen lijkt mij.

Wat kost trouwens programma's als Roadrunner? Overige programma's als MS-Office kunnen ze er natuurlijk zelf opzetten (optioneel). Wat kost Linux dan, heb thuis ook linux, unix of weet ik veel... lijkt wel op windows, ook met pictogrammen enzo.

Belangrijkst is natuurlijk het systeem zelf (de basis).

Meelobee
21st July 2005, 12:24
je hebt deels gelijk, velen van ons hebben geen werkend systeem, en waarom is dat? geldtekort, presies. excluis scherm is 400E makkelijk te halen mijns inziens. en ik denk aan linux as besturingssys, kost nix, stabiel als een rots, als je wil niet gevoelig voor kloterijen

kans van slagen heeft het volgens mij als je 1 middelgroot vervoersbedrijf weet te overtuigen van het systeem, zodat je een voorbeeld hebt hoe het in de praktijk werkt
Linux zou inderdaad een goeie optie zijn, mits je het programma wat je erop gaat draaien zo compleet maakt dat alles vanuit daar geregeld kan worden. Denk niet dat er veel truckers zijn met Linux ervaring wat dat betreft is Windows toch de mainstream.

Roadrunner kost in principe niets, maar je kan met alleen RoadRunner niet zoveel, je zult ondersteunende programma's moeten hebben (Winamp, GPS etc)

proTONEd
21st July 2005, 14:50
Linux zou inderdaad een goeie optie zijn, mits je het programma wat je erop gaat draaien zo compleet maakt dat alles vanuit daar geregeld kan worden. Denk niet dat er veel truckers zijn met Linux ervaring wat dat betreft is Windows toch de mainstream.

Roadrunner kost in principe niets, maar je kan met alleen RoadRunner niet zoveel, je zult ondersteunende programma's moeten hebben (Winamp, GPS etc)

Als je een compleet systeem wil leveren moet je ervan uitgaan dat de 'idioot' achter het stuur van de truck ermee overweg kan. Ik zeg nu opzettelijk idioot, dit moet je dus niet letterlijk opnemen. Maar je moet ervan uitgaan dat elke idioot zulk een systeem kan bedienen. D.w.z.: gebruiksgemak, eenvoud, stabiliteit. Iedereen zonder enige kennis van een pc moet er zonder enig probleem mee kunnen werken.

Linux lijkt denk ik ook wel zowat de beste oplossing. Het is open source (=goedkoop), kan heel goed afgeslankt worden, voor de beste performance en configuratie en is zeer stabiel.
Toch is de weg naar een ready-to-use systeem dan nog heel lang.

Er zal dan een degelijk frontend moeten komen voor op dit systeem. Op MP3car is er momenteel wel zo een project lopende. Maar het frontend zal dan aan zeer hoge eisen moeten voldoen:
- een zeer uitgebreid en volledig pakket, dat naar de toekomst toe uitbreidbaar moet zijn.
- stabiel frontend, waarin de gebruiker geen systeemconfiguratie kan veranderen
- Integratie van zoveel mogelijk applicaties. (het ideaal is alles te integreren)
- goed werkende GPS (!!!!!)
- dataoverdracht via verschillende protocollen (Wifi, Bluetooth, GPRS,...)
- ...

proTONEd
21st July 2005, 15:02
Nog een punt dat ik vergeten ben aan te halen. Dit is misschien wel het belangrijkste punt, indien we dit alles serieus willen nemen.

SERVICE :
Als je al deze apparatuur wil verkopen aan transportfirma's dan is dit een punt waarop je geld kunt verdienen, of heel veel op verliezen.

Stel je eens voor: een van de vrachtwagens heeft problemen met zijn puter.
Indien de puter in verbinding staat met de dispatching en het gebruikt wordt voor de chauffeur zijn planning, is service nog veel belangrijker.
Wie draait voor de kosten op? Leverancier of klant?
Hoe zit het met herstellingen: on the spot? - denk er wel aan dit is internationaal verkeer...

Dit zijn de punten waar het hard wordt gespeeld in de transport sector.
Time is money!

Neonic
21st July 2005, 15:59
Helemaal mee eens, soort van. Heeft TomTom ook dat soort service?

proTONEd
21st July 2005, 16:20
Helemaal mee eens, soort van. Heeft TomTom ook dat soort service?

Ik vermoed van niet. Alleszins wat hun eigen oplossingen betreft. De units die ze zelf aan de consument brengen. Daar is zulke service ook minder essentieel.
Nu, ze leveren ook aan GSM- en PDA-fabrikanten, daar zullen ze dus ook veel meer service moeten leveren. Indien er problemen zijn met hun modules, zullen ze van die fabrikanten ook wel de kosten toegestuurd krijgen. En dat kan serieus oplopen: kosten voor werkuren, gratis leveren replacements, administratiekosten,...

Een 2de voorname verschil is dat een puter een all-in-one oplossing is. Indien een TomTom niet functioneert haal je de wegenkaart gewoon boven, indien de puter het laat afweten : geen GPS, geen verbinding met dispatching, geen data, geen muziek, geen video,... De impact is dus veel groter. Dus service lijkt me essentieel.

rasmAn
21st July 2005, 16:40
service is idd een punt, ik denk momenteel het grootste punt

alhoewel de meeste gps machines dit niet hebben, maar als je de carputer als tachograaf gebruikt mag je niet verder als de carputer het begeeft...

Matthijs
21st July 2005, 19:28
Ik heb er zelf ook wel over na gedacht om commercieel carputers te gaan bouwen (wie niet)
Maar ik kwam dus ook de hier voor genoemde punten tegen.

Softwarelicentie's (en het is gewoon lastig om alles onder Linux te laten draaien)
En service, als ik prive iets had met mijn carputer, dan fixte ik dat zelf wel ff (al dan niet rijdend)
Maar een klant pikt dat natuurlijk niet, en die komt natuurlijk klagen van hij doet dit of dat steeds...
Ik denk idd dat dat de 2 grootste problemen zijn.

Vipergts/r
21st July 2005, 19:31
Ik heb er zelf ook wel over na gedacht om commercieel carputers te gaan bouwen (wie niet)
Maar ik kwam dus ook de hier voor genoemde punten tegen.

Softwarelicentie's (en het is gewoon lastig om alles onder Linux te laten draaien)
En service, als ik prive iets had met mijn carputer, dan fixte ik dat zelf wel ff (al dan niet rijdend)
Maar een klant pikt dat natuurlijk niet, en die komt natuurlijk klagen van hij doet dit of dat steeds...
Ik denk idd dat dat de 2 grootste problemen zijn.

Ik denk dat er maar 1 probleem is, en dat zijn de licentie's. De service is zekers op te lossen hoor. Je moet gewoon een 24/7 bemand station hebben. Als je dan de hele tijd in verbinding zijt met de dispatch en service server, kunnen de problemen op afstand opgelost worden. UMTS wordt meer en meer gebruikt. Moest dat nog niet beschikbaar zijn is er GPRS.

Neonic
21st July 2005, 22:09
Aangezien 'ineens' iedereen gaat reageren en allemaal al dan niet nieuwe ideeen en opmerkingen heeft, heb ik hier een aantal punten gezet waar op gelet moet worden. En eronder een paar extra dingen die minder belangrijk zijn.

- plug & play: carputer zo bouwen dat er niet veel 'gerommeld' hoeft te worden. Zat dus te denken aan een 'kant en klaar' iets. Kastje met dus de computer zelf, hdd enzo met de voeding. Of de voeding eventueel los in een kastje. In ieder geval die alles mooi en netjes gemaakt, zodat er geen kans bestaat dat er iets beschadigd raakt tijdens montage en / of gebruik. Hierdoor gaat het monteren een stuk eenvoudiger en sneller, afgezien van het kabel trekken enzo natuurlijk he.
- 'Idiot proof': Iedereen moet het kunnen bedienen. Neit alle mensen hebben verstand van computers en / of hebben zin om uren te kloten om iets aan de praat te krijgen.
- software: te denken aan windows / linus en de daarbij behorende licenties. En uiteraard de software om DVD's te kunnen kijken, navigatie enzo.
- service:

Dit waren denk ik wel de balngrijkste dingen waar op gelet moet worden.
Hier nog een paar (minder) belangrijke dingen ...

- uitbreidingen: Wat kan je er allemaal mee ...Naast de 'standaard' dingen zoals navigatie, dvd, en muziek is een carputer natuurlijk zo;n beetje oneindig uitbreidbaar. Zo zou je nog extra's opties aan kunnen bieden. Te denken aan achteruitrij camera's, software voor administratie, relais kaartje zodat de koffiemachine begint te prutelen op een ingesteld tijdstip (beetje onzinnig misschien maar vast wel relax voor de chauffeur), iets dat de chauffeur waarschuwt wanneer deze in slaap dreiget te vallen, gewone wekker die afgaat (met bv muziek je hebt gekozen), en ga zo maar door......
- custom made: Zo zou je nog 'op maat gemaakte' dingen aan kunnen bieden, te denken indash tft's (tft in stuk dash), Losse controlle panelen voor bedieningsgemak enzo. (maar dit lijkt me meer voor de latere zorg)

proTONEd
21st July 2005, 22:19
Zeer goede samenvatting!

Neonic
21st July 2005, 22:33
Zeer goede samenvatting!
Thank U

Als er iemand nog ideeen / aanmerkingen heeft graag, dan zet ik deze er ook bij.

Vipergts/r
22nd July 2005, 00:11
Als er iemand nog ideeen / aanmerkingen heeft graag, dan zet ik deze er ook bij.

Mijn service plan. :D

Volgens mij is het wel mogelijk. Zeker als je een truckfirma achter je krijgt. Dat je dan met een paar mensen in het begin zorgt voor 24/7 in een ondersteuning centrum.
Trouwens je hebt van linux en complete windows look a like, maar gratis dan. Dus dan zou het probleem van OS licentie al opgelost zijn. Alleen is er dan nog de licentie nodig voor de GPS en eventuele ondersteunende software (24/7 verbinding met het centrum, dispatching van bedrijf,....)

rasmAn
22nd July 2005, 00:38
linux heeft idd windhoos emulators, gratis en crashproof :)

aangezien er nu ineens meer mensen meewerken dan alleen ik en neonic, kunnen we de eerste tijd miss een telefonische beurtrol opstellen voor de eerste service

alles wat we nu nodig hebben is cashflow en een vervoersbedrijf dat voor proefkonijn wil spelen, maarja waar vind je dat zo rap :confused:

Vipergts/r
22nd July 2005, 00:46
linux heeft idd windhoos emulators, gratis en crashproof :)

aangezien er nu ineens meer mensen meewerken dan alleen ik en neonic, kunnen we de eerste tijd miss een telefonische beurtrol opstellen voor de eerste service

alles wat we nu nodig hebben is cashflow en een vervoersbedrijf dat voor proefkonijn wil spelen, maarja waar vind je dat zo rap :confused:

Is in princiepe nog geen probleem. Je moet alleen een bedrijf vinden die het wilt testen. Voorlopig heb je er geen geld voor nodig e. En bij de eerste tests moet alles nog niet met licentie zijn e. :D
En de service mag eigenlijk geld kosten e. Voor permanente ondersteuning zoveel geld, reparatie ter plaatse: zoveel €'s. Moet lukken.

rasmAn
22nd July 2005, 00:48
geen geld nodig geloof ik, waar wil jij die hardware vandaan halen dan?

Neonic
22nd July 2005, 00:51
Zal toch een prototype moeten hebben he ;)
en een tft zal ook handig zijn.

Vipergts/r
22nd July 2005, 00:56

Op kosten van het bedrijf e. Je kan natuurlijk met je eigen systeem erin gaan testen maar dan ben je al een 800€ kwijt ofzo en heb je nog niks.

rasmAn
22nd July 2005, 00:56
en 1 prototipe is eigelijk een heel bedrijf....

rasmAn
22nd July 2005, 00:58
post van viper nog nie gezien, excuses :)

daar heb je gelijk in, maar waar vind je iemand die gek genoeg is
:confused:

Vipergts/r
22nd July 2005, 00:59
post van viper nog nie gezien, excuses :)

daar heb je gelijk in, maar waar vind je iemand die gek genoeg is
:confused:

Gn probleem hoor.

Ja, dat is waar. Maar ge kunt moeilijk met sponsors gaan werken e.

rasmAn
22nd July 2005, 01:07
idd. dilemma

mensen, eerste opdracht voor het truckputerteam:

zoek een maatschappij die wil meewerken :)

of eerst maar is iets opstellen dat we kunnen voorstellen wat we kunnen en wat hun ermee kunnen... :p

Vipergts/r
22nd July 2005, 01:14
idd. dilemma

mensen, eerste opdracht voor het truckputerteam:

zoek een maatschappij die wil meewerken :)

of eerst maar is iets opstellen dat we kunnen voorstellen wat we kunnen en wat hun ermee kunnen... :p

Nee, dat is niet de eerste opdracht. De eerste opdracht is eigenlijk een firma vormen, want als particulier komen we niet heel betrouwbaar over. Dan kunnen we een bedrijf zoeken.

Neonic
22nd July 2005, 01:19
Denk dat het eerst verstandig is om uit te vinden waar en hoeveel plek je in een 'doorsnee' truck je hebt zodat je truckputer kan 'bouwen' / 'designen'

Je hebt natuurlijk van die kleine trucks maar ook van die grote, net als die DAF 95XF spacecab, met diepere cabine die tevens flink verhoogd is dat er 2 bedden in passen.

http://www.truckweb.ca/images/Europe/DAF_XF_JackSelere2.JPG
http://www.gruzoviki.ru/f/400/wv57g2yp9l1.jpg

rasmAn
22nd July 2005, 01:20
hola, firma, dat kost al geld, de naam bv komt niet zomaar... in nederland dan toch

volgend disscusie, word het forum een bedrijf, worden we zelf een bedrijf?

persoonlijk denk ik wel dat het id toekomst genoeg heeft om succesvol te worden, maar dat is momenteel even zaak voor morgen, ik ga een poging doen om wat slaap te vatten :)

Neonic
22nd July 2005, 01:27
Firma carputer bv (afdeling truckputers) :D

mobile computer solutions

kunnen we ook nog een carputer volspuiten met kit, de mariteme uitvoering :rolleyes:

Vipergts/r
22nd July 2005, 01:29
hola, firma, dat kost al geld, de naam bv komt niet zomaar... in nederland dan toch

volgend disscusie, word het forum een bedrijf, worden we zelf een bedrijf?

persoonlijk denk ik wel dat het id toekomst genoeg heeft om succesvol te worden, maar dat is momenteel even zaak voor morgen, ik ga een poging doen om wat slaap te vatten :)

Ja, hier in België kost dat ook een hoop geld.
Mss via een lid van het forum die een winkel heeft.
We hebben zeker potentieel er rijden dagelijks miljoenen trucks rond. Dus op dat gebied zitten we zeker goed.

Matthijs
22nd July 2005, 14:03
Denk dat het eerst verstandig is om uit te vinden waar en hoeveel plek je in een 'doorsnee' truck je hebt zodat je truckputer kan 'bouwen' / 'designen'

Je hebt natuurlijk van die kleine trucks maar ook van die grote, net als die DAF 95XF spacecab, met diepere cabine die tevens flink verhoogd is dat er 2 bedden in passen.

http://www.truckweb.ca/images/Europe/DAF_XF_JackSelere2.JPG
http://www.gruzoviki.ru/f/400/wv57g2yp9l1.jpg

Plek zat, dat kan ik je zo al vertellen, en waar?
Overal.
Ik denk dat je zelfs in de portieren nog wel ruimte genoeg hebt :)

rasmAn
22nd July 2005, 14:49
idd, een deurbak van die gasten is groter dan mijn dashbord :D

rasmAn
22nd July 2005, 15:18
ik twijfel er niet aan dat we de technische capaciteiten hebben om dit project in goede banen te krijgen, maar er moeten nog wel wat dingen geregelt worden.

vandaar dat ik nu even wil weten, wie er echt actief mee wil doen aan dit project dwz eventueel meehelpen aan den harde waren, software schrijven/ zoeken, meehelpen aan de marketing enz enz

zet je nick hieronder in de lijst (doorkopieren), vermeld voor de handigheid even je echte naam, en wat je wil doen/ wat je kunt. eventueel msn is ook handig

-rasmAn aka sander: de hardware, probleemzoeken en oplossingen verzinnen, het creatieve gebeuren, bijna alles theoretisch, behalve software, ben door een grove motoriek storing iets minder goed in de practische kant van het geheel, marketing is, tenzij in lichte mate niet aan mij besteed :) bij gebrek aan ideeën ben ik het juiste adres. msn: paddometstuiterballen@hotmail.com mail:rasmann@gmail.com

Vipergts/r
22nd July 2005, 15:21
-Vipergts/r aka raf:hardware, software, plaatsing, marketing (wel iets minder). Als we samen bespreken hoe en wat kan ik het meestal wel uitvoeren. msn: rnijskens@hotmail.com

rasmAn
22nd July 2005, 15:23
doorkopieën raf ;)

-rasmAn aka sander: de hardware, probleemzoeken en oplossingen verzinnen, het creatieve gebeuren, bijna alles theoretisch, behalve software, ben door een grove motoriek storing iets minder goed in de practische kant van het geheel, marketing is, tenzij in lichte mate niet aan mij besteed bij gebrek aan ideeën ben ik het juiste adres. msn: paddometstuiterballen@hotmail.com mail:rasmann@gmail.com

-Vipergts/r aka raf:hardware, software, plaatsing, marketing (wel iets minder). Als we samen bespreken hoe en wat kan ik het meestal wel uitvoeren. msn: rnijskens@hotmail.com

Neonic
22nd July 2005, 16:00
Plek zat, dat kan ik je zo al vertellen, en waar?
Overal.
Ik denk dat je zelfs in de portieren nog wel ruimte genoeg hebt :)
Heb ik ook aan zitten denken ja, alleen zit je dan met de kabels he, word wat lastig..
Je hebt vaak ook kastjes boven de voorruit (internationaal transport). En de vloer tussen de stoelen is ook vaak vlak en ligt meestal wel iets op, tafel, magnetron etc. Dus daar zou je ook een 'laagje' op kunnen zetten.

Mij lijkt het handigst dat je beetje weet wat de mogelijkheden zijn, qua plek en afmetingen (beetje globaal) zodat je een zoveel mogelijk universeel iets kan maken. Niet dat je een mooi systeem gemaakt hebt, mooi afgewerkt, werkt geweldig en dat je dan dat ding nergens kwijt kan ivm de afmeting.

Vanacht had ik ook een idee. Een zo'n plat mogelijk kastje en dan alles naast elkaar gemonteerd. Achter de stoelen die trucks een bed, en dan zou je dat kastje (noem het maar effe plaat vanwege het model) er staand tegen aan kunnen monteren. Zo ga je er qua ruimte praktitisch niks op achteruit, aangezien ze daar niks hebben verder. Of je kan de 'plaat' ook tegen de achter kant van de cabine monteren, soort van rugleuning zegmaar.

Wat ook zou kunnen is gewoon aan het chassi zelf. De meeste trucks hebben van die zijpanelen tussen de wielen ivm veilingheid / stroomlijning en daar is dan ook wel plaats achter voor een carputer.
Voordeel: geen herrie s'avonds / s'nachts, koeling ...
Nadeel: denk ik, vocht? Maar daar is ook wel wat op te verzinnen.

Neonic
22nd July 2005, 16:04
-rasmAn aka sander: de hardware, probleemzoeken en oplossingen verzinnen, het creatieve gebeuren, bijna alles theoretisch, behalve software, ben door een grove motoriek storing iets minder goed in de practische kant van het geheel, marketing is, tenzij in lichte mate niet aan mij besteed bij gebrek aan ideeën ben ik het juiste adres. msn: paddometstuiterballen@hotmail.com mail:rasmann@gmail.com

- Neonic / Peter:
Ben niet zo thuis in de software (programmeren enzo).... maar ben wel aardig creatief al zeg ik het zelf. Dus dingen verzinnen / ontwerpen, qua plaatsing tft / computer, kleur / vorm, logo's, en zo vind ik erg leuk om te doen. Voor de rest als ik ook wat anders kan doen ... dan hoor ik het wel. Weet ook wel iets van marketing en heb op school ook uitgebreid Office gehad dus een lijstje maken enzo lukt ook wel.
Email / MSN: itsnoize@hotmail.com

proTONEd
22nd July 2005, 17:45
Ik heb eigenlijk ook wel interesse. Het zal er wel een beetje van afhangen of ik voldoende tijd hiervoor ga kunnen vrijmaken. Maar het is zeker wel iets met potentieel.

- Neonic / Peter:
Ben niet zo thuis in de software (programmeren enzo).... maar ben wel aardig creatief al zeg ik het zelf. Dus dingen verzinnen / ontwerpen, qua plaatsing tft / computer, kleur / vorm, logo's, en zo vind ik erg leuk om te doen. Voor de rest als ik ook wat anders kan doen ... dan hoor ik het wel. Weet ook wel iets van marketing en heb op school ook uitgebreid Office gehad dus een lijstje maken enzo lukt ook wel.
Email / MSN: itsnoize@hotmail.com

- proTONEd / Johan
Ik kan een gedeelte programmering voor mijn rekening nemen, al zal ik er terug een beetje in moeten geraken. Het meer algemene zakelijke gedeelte zie ik ook wel zitten. Installatie en die dingen zijn niet zo aan mij besteed.
Email / MSN: sauwenjohan@hotmail.com

proTONEd
22nd July 2005, 17:57
Heb ook nog eens zitten nadenken:

Als we ons ook eens op de tuners zouden kunnen richten...

Over het algemeen zijn dit mensen die wel bereid zijn het een en ander te spenderen aan zulke systemen.
Ook denk ik dat dit een markt is die iets soepelder is tegenover nieuwe produkten - inclusief de kinderziektes ervan. Dit zou meer een markt kunnen zijn die voor ontwikkeling en test gebruikt kan worden.

De opgedane kennis en ervaring kan dan weer van pas komen in professionele wereld, de transportfirma's. Zo kan je je budget voor service beperken door je produkt eerst op de tunermarkt te laten testen en daarna, als alles soepel loopt, het over te brengen naar trucks.

Zo zouden we ook kunnen voorstellen aan een installateur van car-hifi systemen, een van onze puters te installeren. Of om hem onze systemen op commissie te laten verkopen. Dat zou enige voordelen hebben.
Zij hebben reeds veel contacten en kunnen makkelijker opdrachten voor ons binnen halen.
Op deze manier kunnen we ons ook iets meer met de core business bezig houden...

Jullie mening hierover?

Vipergts/r
22nd July 2005, 18:00
Dat van tuners, heb je wel gelijk in. Maar als ja via een installateur wilt verkopen enz, dan moet je echt wel een eigen zaak hebben. Maar als er een zaak komt, dan kunne we da zeker doen.

rasmAn
22nd July 2005, 18:19
maar dat is dan eigelijk weer een heel andere markt, mijn ervaringen (zelf tuner, net als wel meer hier wss) is dat ze stiekem toch heel sceptisch tegenover dit soort dingen staan, zo welwillend staan de meeste hier niet tegenover, ze willen appart zijn, maar volgens de regeltjes. persoonlijk denk ik dat je qua innovatiebereidheid beter zit bij de truckers en hun bedrijven(vooral dat)

proTONEd
22nd July 2005, 18:57
Ja in de tuner wereld ben ik zelf niet echt thuis, maar je kan daar inderdaad wel een punt hebben.

Ik denk ook wel dat je gelijk hebt wat innovativiteit betreft bij de bedrijven, maar op dat punt zit me op dit moment vooral stabiliteit dwars. Indien je systeem niet stabiel genoeg is, krijg je het niet verkocht ofwel pluimen deze bedrijven je. In dat laatste heb ik dus helemaal geen zin.

Denk dat we de volgende conclusie mogen trekken. Voor we de markt op kunnnen zullen we eerst een perfect lopend systeem uitdokteren. Daarna is het zaak om mensen te overtuigen het te kopen.

rasmAn
22nd July 2005, 19:20
daar heb je zeker een punt, een punt wat we een tijdje terug ookal hadden

maar ik denk dat we het voorlopig mss best even virtueel houden, de zachte waren is een zeer groot deel van de stabiliteit, bijna alles eigelijk

maar laten we eerst even wachten tot we een team hebben zegmaar
momenteel zijn we met zijn 4en, kan genoeg zijn

is er op het forum hier nog iemand die goed met linux om kan gaan/ dagelijks ermee handeld, nu ik tenminste even aanneem dat linux de basis word

Neonic
22nd July 2005, 20:25
Heb ook nog eens zitten nadenken:

Zo zouden we ook kunnen voorstellen aan een installateur van car-hifi systemen, een van onze puters te installeren. Of om hem onze systemen op commissie te laten verkopen. Dat zou enige voordelen hebben.
Zij hebben reeds veel contacten en kunnen makkelijker opdrachten voor ons binnen halen.
Op deze manier kunnen we ons ook iets meer met de core business bezig houden...

Jullie mening hierover?
Denk dat dit op zich ook wel een idee is, aangezien die gasten ook de hele dag kabels trekken door auto's enzo. Of ze nou een audio / video installeren of een carputer ... de tijd en de ervaring, qua kabels en zekeringen hebben ze volop. Ook hebben ze natuurlijk alle spullen om het te installeren en een goeie werkplek.

Ik kan eens informeren, bij mij in de buurt zit een zaak die audio / video en telefonie verkoopt, en tevens inbouwt.

rasmAn
23rd July 2005, 02:16
eerste "vergadering":

we hebben definitief gekozen voor linux als besturingssysteem, voeding word zelf geconstrueert, het formaat scherm word bepaalt door de klant, wss in de meeste gevallen 10 of 12 inch, waar we zelf het touchscreen voor maken. gemonteert op het dash

we kwamen al snel tot de conclusie dat er heel veel gedaan moet worden op de klant's wensen, en dat een stabiel systeem voornaam is

er is nog een heleboel besproken, maar veel daarvan niet definitief

dit zal ongetwijfeld morgen aangevult worden

verder hebben we heel veel over andere zaken geleuterd :D

Neonic
23rd July 2005, 02:20
verder hebben we heel veel over andere zaken geleuterd :D
JA, gibson :D :D :D

Vipergts/r
23rd July 2005, 02:22
Het was een plezante vergadering met wa afwisselingen af en toe. :D

Neonic
24th July 2005, 02:57
Dacht... laat ik eens een schemaatje maken. Beetje de globale opbouw van de 'truckputer'. Kan best zijn dat ik iets vergeten ben maarre ... is al laat e.

Dacht dus ...
- Groen, de truckputer zelf:
Computer en evt. voeding in 1 behuizing, makkelijk te monteren / installeren. Beetje standaard onderdelen. Mogelijkheid voor de klant om geheugen te kiezen, grootte TFT en harddisk, wel of geen CD / DVD (R).

- Bluaw, de 'standaard' dingen:
Standaard software om muziek te luisteren, film te kijken en spelletjes te doen, en ook navigatie.

- Rood, de 'extra functies':
Extra opties die de klant kan kiezen, naast de 'standaard' dingen. Te denken aan camera's, sensors, software voor administratieve doeleindes, internet etc etc etc.

Had zondags ineens nog een idee...... had het er met mijn oom over, of ie nog iemand wist met een truck, begon ie te geinen dat ie er een heleboel wist, iedereen bij de pleisterplaats (truck restaurant bij mij in de buurt)

Toen dacht .... je zou natuurlijk eens kunnen informeren bij dat soort tenten of er animo voor is en zoja wat mensen er dan mee zouden willen doen. Zodat je dus een systeem kan maken die aan die 'eisen' voldoen.

Neonic
26th July 2005, 11:51
Over eventuele enquette ... wat zouden dan goeie vragen zijn?

- Wat wil men er mee kunnen doen (zakelijk, of gewoon voor prive)

- 'Look's' ... model, style etc.

Zat te denken om eerst een inleiding er op te zetten (met evt. plaatje van evt. 'prototype, of hoe ie er uit zou kunnen gaan zien). Over wat de mogelijkheden zijn, zowel de 'standaard' als de 'uitbreiding"' mogelijkheden.

En dan een paar vragen, met bv aankruisvakjes met van wat de chauffeurs / transportbedrijven er van (wil) verwachten.

Meelobee
28th July 2005, 13:49
Wat ik zou doen is zorgen dat je een werkend systeem hebt dat:

A. Betaalbaar is in vergelijking met concurerende producten, tomtom etc
B. 100% werkt zodat je het aan potentiele klanten zou kunnen demonstreren.
C. Gelicenceerd is voor alle gebruikte programma's, (OS, players, GPS)
D. Modulair is.

Al denk ik nog steeds dat dit een te hoog gegrepen project is. Het aan de praat krijgen en optimaliseren van 1 systeem in je eigen auto is al lastig, laat staan als je het moet doen voor een commercieel product.

Neonic
28th July 2005, 18:56
Wat ik zou doen is zorgen dat je een werkend systeem hebt dat:

A. Betaalbaar is in vergelijking met concurerende producten, tomtom etc
B. 100% werkt zodat je het aan potentiele klanten zou kunnen demonstreren.
C. Gelicenceerd is voor alle gebruikte programma's, (OS, players, GPS)
D. Modulair is.

Al denk ik nog steeds dat dit een te hoog gegrepen project is. Het aan de praat krijgen en optimaliseren van 1 systeem in je eigen auto is al lastig, laat staan als je het moet doen voor een commercieel product.
Demonstreren .... an zou je zo'n plank met wieltjes kunnen maken, en dan met het systeem er op/aan en dan een indash / gewone tft enzo, dat je het kan demonsteren. Zonder dat je allemaal losse zooi hebt. Staat wel wat professioneler e.

En de overige punten... helemaal mee eens.

Of het te hoog gegrepen is weet ik ook niet eerlijk gezegd, maar wat 'brainstormen' en informeren over hoe en wat kost niks. Wie weet is het wel een gat in de markt :p

Neonic
23rd August 2005, 00:05
Niemand meer bezig met de computer bussiness voor de trucks, campers etc.???

Beetje jammer. leek me wel strak plan. Kunnen we ook skins maken met bv Scania logo ofzo ...

Ik hoor het nog wel, ben er zelf nog wel mee bezig, niet zo veel vanwege andere dingen maar ......

Neonic
20th November 2005, 21:36
is er dan helemaal geen intresse meer in het idee van .....

TRUCKPUTER !!!

Hieronder nog effe een plaatje wat ik gemaakt heb in Photoshop. Een stuk of 3 plaatsen voor een monitor heb je zowieso. En tegen de zijkant van de cabine heb je ook nog wel plek. Leuk om s'avonds een film te kijken ofzo.
[/URL]

Hieronder nog een plaatje ... met een relatief simpele constructie moet het ook wel mogelijk zijn om boven de radio 1a 2 tft's te plaatsen, handig voor de navigatie en het selecteren van de muziek. (let maar niet op de blauwe neon, had beetje gekke bui, heb nog net niet de ruiten getint maar.... scheelde weinig)
[URL=http://imageshack.us] (http://imageshack.us)

ps. er loopt op me werk een gozer rond, en een kennis van 'm is chauffeur en heeft er een pc in getimmert. dus kan wel het een en ander al aan informatie inwinnen

imhotep
20th November 2005, 21:44
als jij mij een vrachtwagen geeft wil ik er gerust wel een paar pc'tjes inbouwen hoor :D

Quincy_Volvo240
21st November 2005, 11:10
Ik wil mezelf bij deze ook wel in het team lullen,

Mijn vader is chauffeur, heeft jaren een eigen vrachtwagen gehad (helaas nu niet meer) altijd eigenlijk internationaal gereden, Hij werkt nu als freelance chauffeur voor drie a vier bedrijven. Een aantal nationaal en een aantal internationaal. Dus ik kan allicht een keer raadplegen wat de markt van dit product zou vinden.

Greetz Quincy

meeki_mr2
21st November 2005, 13:37
navigatie is in een vrachtwagen goed mogelijk heb er al denk 18 ingebouwd in vrachtwagens

Vipergts/r
22nd November 2005, 00:44
De markt vind dat gewooon te duur, mss dat je zelfstandige truckers wel kunt overtuigen, maar bedrijven zekers niet.

Meelobee
22nd November 2005, 10:30
navigatie is in een vrachtwagen goed mogelijk heb er al denk 18 ingebouwd in vrachtwagens

Hoe doe je dat dan met de software? Ik neem aan dat een vrachtwagen niet gebruik kan maken van de bestaande navigatiepakketten, aangezien die geen rekening houden met lage viaducten, wegen die breed genoeg zijn, bruggen die het gewicht van de vrachtwagen kunnen dragen etc.

imhotep
22nd November 2005, 10:33
ik betwijfel dat ze voor vrachtwagens speciale software maken, als die kerel met een lege of volgeladen vrachtwagen rijdt maakt ook al een serieus verschil, dus volgens mij is dat identiek dezelfde software, en moet die gewoon bergpassen vermijden aanvinken.

Meelobee
22nd November 2005, 12:51
En toch denk ik eerlijk gezegd niet dat het dezelfde software is. Als je bv Destinator gebruikt ga je met een 10 tonner echt wel problemen krijgen voor een heleboel van de gekozen routes. Zoals ik al zei: viaducten, bruggen, bochten etc.

Neonic
22nd November 2005, 13:13
En toch denk ik eerlijk gezegd niet dat het dezelfde software is. Als je bv Destinator gebruikt ga je met een 10 tonner echt wel problemen krijgen voor een heleboel van de gekozen routes. Zoals ik al zei: viaducten, bruggen, bochten etc.
Daar heb je ook weer een punt ja. Kweet niet hoe het met dat speciale transport zit (die s'nachts rijden op speciale routes ivm met viaducten, verkeers drukte etc.) maar denk dat de gewone vrachtwagens inderdaad ook wel rekening moet houden met het een en ander zoals die viaducten, bruggen enzo. en tolwegen / bruggen.

Denk dat het gewone verkeer geen last heeft van viaducten enzo, maar dingen zoals tolwegen / bruggen enzo lijkt me wel handig. maar.... in routeplanners kan je toch ook goedkoopste route aaanklikken ...

Misschien is het handiger om 2 systemen te 'verzinnen':
- voor de trucker zelf, zodat ie onderweg muziek kan luisteren en relax s'avonds filmpie kan kijken op bed (dmv 2e TFT evt.) internetten etc. etc. etc. mogelijkheden zat. als je kijkt wat je allemaal kan kopen voor trucks ... koffiezetters, magnetrons, ijskasten, tv's, noem maar op. denk maar niet dat elke chauffeur dat 'krijgt'van zijn baas. en als je kijkt wat sommige allemaal aan d'r truck verbouwen, zoals spoilers, bullbars, berg extra verlichting, verchroomde wieldoppen, benzinetanks en ga zo maar door.
zijn gewoon tuningsbedrijven voor trucks ... dus waarom zouden er geen chauffeurs zijn die intresse hebben in een truckputer. ipv door die bakkies te lullen kunnen ze misschien ook wel via Skype ofzo met thuis bellen, ja toch

- voor echt zakelijk (zoals hierboven, maar dan echt meer zakelijk gericht met dingen als bv die administratie software enzo)

meeki_mr2
22nd November 2005, 19:00
er is geen speciale software voor maar een beetje chaufeur weet waar die niet mag en kan komen en dan vermijd je dat gebied gewoon

en te duur zal wel meevallen want de systemen die we inbouwden was voor een transport bedrijf en koste incl camera's 3600 euro per vrachtwage

zolang t maar makkelijk te bedienen is niet crasht en weinig verstand van pc's nodig is dus alle moet erop staan bij levering en de meeste dingen moet je gewoon beveiligen dat ze niks kunnen mollen

tjah maar dat internetten weet ik zo nog niet het is ontzettend duur via gprs in het buitenland internetten

Meelobee
23rd November 2005, 11:22
er is geen speciale software voor maar een beetje chaufeur weet waar die niet mag en kan komen en dan vermijd je dat gebied gewoon
Ehm een beetje chauffeur weet in heel Europa wel de weg? En weet dus waar hij wel en niet in kan rijden? Als dat zo zou zijn dan hoef je niet eens te beginnen aan een navigatiepakket, hij weet de weg toch al. Beetje slap argument Meeki.

Als dit echt serieus moet worden dan zou ik me er maar eens wat meer in verdiepen, er zijn namelijk wel kaarten/navigatiepaketten verkrijgbaar ge-end op gebruik door vrachtwagens.

Vipergts/r
24th November 2005, 20:22
Ik ga hier wss mijn stage van maken. We krijgen de kans om een eigen bedrijfje op te starten. En ik dacht meteen aan car - en truckputers. Ik ga van de week is luisteren als die mogelijkheid bestaat.

Tja
7th February 2006, 03:50
Ik heb een paar jaar geleden al een Compaq bij een vriend van me geplaatst. Incl wireless netwerk adaptor (via USB op het dak zodat hij beter bereik had tussen de trucks op de parking)

Als luchtvrachtchauffeur heeft hij helaas alleen nog maar een open netwerk op vliegveld Eindhoven gevonden. Iemand hier nog hotspots? Hij is geen computernerd dus het kan ook zijn dat hij gewoon iets niet goed doet.

Zijn Compaq desktop (200Watt) draait rustig 3 uur waarna er vervolgens normaal gestart kan worden. Langere tijdsduur is nog niet getest.. Hij was destijds 1 van de eersten maar het valt hem op dat steeds meer mensen laptop meenemen of desktops inbouwen en het nut van een carputer beginnen in te zien.

mensen die hier meer over willen weten?

Vipergts/r
7th February 2006, 12:49
Der is ergens een landkaart van de benelux met hotspots. Die kaart staat hier ergens op het forum vermeld. Daar staan er een hoop op.