Bekijk de volledige versie : K.i.t.t.
Neonic
5th June 2005, 01:46
Omdat ik helemaal leip ben van neon en strobes ben ik op zoek naar een soort van controller om een aantal van die lampies mee aan te sturen. Door Setsunakaede ben ik me een beetje gaan verdiepen in die microcontrollers enzo.
Nou komt 't. Nou heb ik dus op de site van voti.nl een bouwpakketje, 12led kitt display, gezien. :D Volgens mij is dit wat ik 'nodig' heb voor mijn strobes enzo. Je kan voor de voeding 9 tot 24volt gebruiken, zowel AC als DC. (ideaal dus)
http://www.voti.nl/kitt-1/n_index.html
Wat ik er mee wil gaan doen?
- De bedoeling is dus om hiermee een gedeelte van de 'feest' verlichting te gaan schakelen zodat niet alles tegelijk brand met de rest maar af en toe aan en uit gaat.
- Of ik sluit er allemaal strobes op aan, op verschillende plaatsen in mijn interieur.
Omdat die ledjes niet echt spannend zijn wil ik er relais bij aansluiten zodat je aan de leds kan zien wat de snelheid en patroon is.
Is dit haalbaar, met andere woorden is dat ding geschikt voor wat ik er mee zou willen :confused: Denk het haast wel maar effe voor de zekerheid.
ps. 't Heeft niet echt veel met carputers te maken (helemaal niks eigenlijk) maar .... heb gemerkt dat er hier nogal een aantal 'techneuten' zitten dus....)
Vipergts/r
5th June 2005, 02:12
Als ge de leds door relais gaat vervangen is er geen enkel probleem.
Neonic
5th June 2005, 02:36
Als ge de leds door relais gaat vervangen is er geen enkel probleem.
De beoeling was eigenlijk om de leds niet te vervangen door relais, maar om de relais erbij aan te sluiten. Zodat je die 12 leds in een paneeltje kan timmeren, als soort van cotrole (dan kan je makkelijk zien wat er gebeurt, patroon en snelheid)
Als ik nou relais aan ga schaffen, waar moet ik dan op letten?
Vipergts/r
5th June 2005, 12:29
De beoeling was eigenlijk om de leds niet te vervangen door relais, maar om de relais erbij aan te sluiten. Zodat je die 12 leds in een paneeltje kan timmeren, als soort van cotrole (dan kan je makkelijk zien wat er gebeurt, patroon en snelheid)
Als ik nou relais aan ga schaffen, waar moet ik dan op letten?
Ah, da gaat ook. Maar dan moet ge het signaal voor uwe relais te sturen aan de onderkant aftakken. Ge moet gewoon zorgen dat je dezelfde relais gebruikt en zorg dat ze zwaar genoeg zijn, maar dat is normaal gezien geen enkel probleem.
ledeuw
5th June 2005, 12:36
Hier nog een K.I.T.T. Scanner (http://home.wanadoo.nl/vannguyen/beta/hobby/kittscanner/index.html). Hebbie hier misschien iets aan. Komt van een pagina van een lid hier op het forum. Hij was er ook mee bezig...
rasmAn
5th June 2005, 13:42
hier spreekt de door tuning club zeeland benoemde neonguru
een van de redenen dat ik een carcomp heb genomen is om mijn lampjes te controleren
nu ben ik door wat schema's samen te stellen van ciruitsonline een relaiskaart aan het bouwen en deze te progammeren met vb
als je ff wacht heb ik deze klaar incluis progjes
deze word veel beter dan de standaart relaiskaarten omdat ik hier een mp3lijst bijsteek en timerfunties, je steekt dus een lichtshow in elkaar, parkeert je ride ergens, drukt op enter, stapt uit, en 2 min later staat je auto op zichzelf te doen alsof ie een neegestorte ufo is :D
setsunakaede
5th June 2005, 14:15
Jongens, als jullie looplichtjes gaan maken, gebruik dan geen relais maar transistors! Relais schakelen relatief traag en als je zoals bij een looplichtje vaak gaat schakelen is dat ook niet echt bevorderend voor de levensduur van je relais. Ik ben nog bezig met de elektronica tutorial, daar komt ook in hoe je een transistor moet gebruiken voor dit soort toepassingen.
Oh ja, en een kitt-scanner kan je natuurlijk doen met een microcontroller, maar je kan ook heel gemakkelijk een 4017-ic'tje gebruiken, dat is het meest gebruikte ic voor looplichtjes.
[edit] hoewel, leuke patroontjes en wisselingen hierin zijn een stukje lastiger met een 4017... en dit is best leuk om in elkaar te knutselen, als opmaat naar het echte werk: microcontroller tutorial (http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/8)
rasmAn
5th June 2005, 14:46
looplichten maak je idd zeker niet met relais, niet alleen ziet het er niet uit, het is een stuk duurder en na 5 min plakken je relais door remanente inductie
het relaisbord waar ik het over had ik de bedoeling om zaken als looplichten te schakelen (scanners, in het carlightningscene) als vervanging van de massa schakelaars die je daarvoor hebt op ten duur
*edit*: na ff naar de site gekeken te hebben snap ik waarom je er een pic voor gebruikt, dat leek mij eerst nogal overdreven
als je als die funkties niet nodig hebt gebruik dan gewoon ic's 1 teller en een flipflop meer heb je niet nodig geloof ik
Vipergts/r
5th June 2005, 14:48
Jongens, als jullie looplichtjes gaan maken, gebruik dan geen relais maar transistors! Relais schakelen relatief traag en als je zoals bij een looplichtje vaak gaat schakelen is dat ook niet echt bevorderend voor de levensduur van je relais. Ik ben nog bezig met de elektronica tutorial, daar komt ook in hoe je een transistor moet gebruiken voor dit soort toepassingen.
Oh ja, en een kitt-scanner kan je natuurlijk doen met een microcontroller, maar je kan ook heel gemakkelijk een 4017-ic'tje gebruiken, dat is het meest gebruikte ic voor looplichtjes.
[edit] hoewel, leuke patroontjes en wisselingen hierin zijn een stukje lastiger met een 4017... en dit is best leuk om in elkaar te knutselen, als opmaat naar het echte werk: microcontroller tutorial (http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/8)
Ja, transistors is idd beter. Maar gaat voor sommigen nogal moeilijk zijn.
Neonic
5th June 2005, 17:45
ledeuw : Ik had die site al gezien inderdaad, erg intressant. Die scanner ziet er wel stoer uit maar die gaat alleen maar heen en weer :(
rasmAn : "nu ben ik door wat schema's samen te stellen van ciruitsonline een relaiskaart aan het bouwen en deze te progammeren met vb"
Klinkt allemaal intressant al weet ik niet precies wat ik me er bij voor moet stellen :o enne wat is een vb?
En als je dat allemaal klaar is het dan ook te koop / na te bouwen of.....
En zoja, is het dan ook 'stand alone' te gebruiken net als dat kitje waar ik het over had?
setsunakaede : Volgens mij is dat voor een nog leek (ikke dus) nogal ingewikkeld om zo'n ding te maken met ca 12 patronen.
Ik heb voorlopig nog niet zo veel aan zo'n LED kit / scanner / microcontroller of weet ik veel. Ben nog steeds druk bezig met mijn baskist en middenconsole enzp, en moet nog heel wat neon gaan monteren. Waar ik het over had, die LED kit leek me wel cool omdat het niet duur is en je 12 patronen heb (en zonder carputer te gebruiken), maar zo te horen is het niet echt zo super. :rolleyes:
In ieder geval bedankt voor al jullie ideeen, tips en op-en aanmerkingen. :)
rasmAn
5th June 2005, 17:56
mijn bouwsel is puur en alleen om je compu te gebruiken voor het schakelen van dingen
het is eventueel nog uit te breiden met bv een regensensor voor de ruitenwissers, inpulsgevers voor ruiten enz enz
het is eigelijk de bedoeling om alle schakelaars te vervangen zodat je een ultiem clean dashboard krijgt
tot zover de harde waren
vb is de afkorting van visual basic een progameertaal voor microsoft producten, wat je toelaat om zelf progamma's te schrijven. laat je niet verwarren door een term als basic -want dat is zelf ook weer een afkorting-, het is een stuk moeilijker dan bv html
mijn progamma stuurt dan weer mijn hardware aan, zei het door elke relais met een (virtuele) aan en uit knop te schakelen, zei het op vooraf ingegeven tijdstippen/ gebeurtenissen
eigelijk een goedkope relaiskaart met meer mogelijkheden :)
rasmAn
5th June 2005, 17:58
owja, of het kant en klaar verkocht word weet ik nog niet, zo niet komen er wel schema's op dit forum
Neonic
5th June 2005, 20:11
ramsAn : bedankt voor de info in ieder geval. Een ultiem clean is dashboard is wel leuk, de bediening waar jij 't over heb is ook wel gaaf dat 't allemaal kan / mogelijk is, :D maar..... ik hou wel van een paar knoppies, ben ook bezig met een middenconsole voor aan 't dak (voor de knoppies :rolleyes: )
Nog effe tussendoor ... op velleman.be heb ik een 12V 10-kanaals lichteffecten generator (hele mond vol) en een 8-kanaals relais kaart gezien, is dit niet iets wat ik kan gebruiken voor mijn 'feestverlichting' ??? 't is nog gebouwd ook, dus.... :rolleyes:
En die relais hoeven van mij niet zo super snel te schakelen, 't is gewoon dat er af en toe wat neon brand hier en daar.
Vipergts/r
5th June 2005, 20:22
owja, of het kant en klaar verkocht word weet ik nog niet, zo niet komen er wel schema's op dit forum
Als ge het tegen volgende maand afkrijgt, dan wil ik mij daar mij wel een tijdje mee amuseren.
rasmAn
5th June 2005, 20:49
de hardware krijg ik wel af, de zachte waren vereisen nog vele uren achter de compu(zit ook met de examens nu duss)
maar hoe bedoel je wil ik me daar wel een tijdje mee amuseren? met het" īn productie" brengen?
Vipergts/r
5th June 2005, 21:01
de hardware krijg ik wel af, de zachte waren vereisen nog vele uren achter de compu(zit ook met de examens nu duss)
maar hoe bedoel je wil ik me daar wel een tijdje mee amuseren? met het" īn productie" brengen?
Ja. Ligt eraan natuurlijk hoeveel dat het allemaal gaat kosten e.
rasmAn
5th June 2005, 21:07
tja dat ligt eraan natuurlijk, hoe zwaar de relais moeten zijn, hoeveel kanalen, eventuele sensoren enz enz
probeer een 20 kanaals te maken, en ik gok op ongeveer 30 euri ex print en tin
ter vergelijking een 16 kanaals bij velleman doet 80 euro geloof ik
setsunakaede
5th June 2005, 23:35
ledeuw : Ik had die site al gezien inderdaad, erg intressant. Die scanner ziet er wel stoer uit maar die gaat alleen maar heen en weer :(
rasmAn : "nu ben ik door wat schema's samen te stellen van ciruitsonline een relaiskaart aan het bouwen en deze te progammeren met vb"
Klinkt allemaal intressant al weet ik niet precies wat ik me er bij voor moet stellen :o enne wat is een vb?
En als je dat allemaal klaar is het dan ook te koop / na te bouwen of.....
En zoja, is het dan ook 'stand alone' te gebruiken net als dat kitje waar ik het over had?
setsunakaede : Volgens mij is dat voor een nog leek (ikke dus) nogal ingewikkeld om zo'n ding te maken met ca 12 patronen.
Ik heb voorlopig nog niet zo veel aan zo'n LED kit / scanner / microcontroller of weet ik veel. Ben nog steeds druk bezig met mijn baskist en middenconsole enzp, en moet nog heel wat neon gaan monteren. Waar ik het over had, die LED kit leek me wel cool omdat het niet duur is en je 12 patronen heb (en zonder carputer te gebruiken), maar zo te horen is het niet echt zo super. :rolleyes:
In ieder geval bedankt voor al jullie ideeen, tips en op-en aanmerkingen. :)
Da valt best mee hoor Neonic, volgens mij krijg je het IC'tje kant en klaar aangeleverd. Dus alles netjes in elkaar bakken en gaan met die bak!
Wat betreft transistors: de elektronica-handleiding zit er aan te komen! :cool:
Neonic
6th June 2005, 00:48
Maar die lichteffecten generator van Velleman, da's toch wel wat?
Ziet er wel goed uit en de prijs vind ik ook wel meevallen.
Waarschijnlijk nog een paar relais erbij, ietwat 'simpelere' oplossing dan transistors (weet er nog veel te weinig van af ;) )
setsunakaede
6th June 2005, 09:53
Maar die lichteffecten generator van Velleman, da's toch wel wat?
Ziet er wel goed uit en de prijs vind ik ook wel meevallen.
Waarschijnlijk nog een paar relais erbij, ietwat 'simpelere' oplossing dan transistors (weet er nog veel te weinig van af ;) )
Sjah zoiets kan ook, dat kitje van voti.nl is ook niets mis mee hoor, je krijgt net als bij velleman een printplaatje, onderdelen, en de beschrijving staat op internet.
maar over het tweede deel van je post: GEBRUIK NOU GEEN RELAIS VOOR LICHTEFFECTEN!!! DIE DINGEN GAAN STUK BIJ DAT GEBRUIK!!!!!!!!! En je IC gaat dat ook niet overleven trouwens.
Wat wil je ermee gaan aansturen? Tot pakweg 200mA kan je een bc547 gebruiken, das echt super makkelijk, je neemt een weerstandje van 1k, knoopt dat aan de uitgang van je IC, dan het transistortje. Ene pootje aan de min, andere pootje aan de "onderkant" van je te schakelen stuff, de andere kant van de lichtzooi aan de +12V, en gaan met die bak.
Onthoud dat als je relais wilt schakelen met een IC, dat je dan eerst een transistor moet gebruiken omdat je IC'tjes het niet lief vinden als je enkele honderden mA's gaat trekken (dat doet een relais... een LEDje daarentegen gebruikt ongeveer 20mA, das het max vaak dat een IC kan leveren). Daarbij leveren IC's vaak een uitgangsspanning van 5V, en de gangbare relais eten dat niet zo best, die willen 12V.
Succes met kiezen, en anders mag je ook nog wel eens msn'en of bellen, liefst tussen 8 en 10 's avonds want dan ben ik eindelijk klaar met eten en lig ik nog niet in bed (stage... leuk maar lange dagen....)
Neonic
7th June 2005, 11:13
Sjah zoiets kan ook, dat kitje van voti.nl is ook niets mis mee hoor, je krijgt net als bij velleman een printplaatje, onderdelen, en de beschrijving staat op internet.
Wat wil je ermee gaan aansturen?
Succes met kiezen, en anders mag je ook nog wel eens msn'en of bellen, liefst tussen 8 en 10 's avonds want dan ben ik eindelijk klaar met eten en lig ik nog niet in bed (stage... leuk maar lange dagen....)
1) Die van velleman lijkt me beter vanwege die potmeter en dat je van die schroef aansluitingen heb (kan je er zelf ook op solderen natuurlijk maar.....) Ik ben er nog niet helemaal achter ....komt wel goed.
2) Wat ik er mee wil gaan aansturen? Ik wil dus een aantal neons en strobes schakelen met een aantal schakelaars. De rest wil dan aansluiten op zo'n kitje zodat er af en toe een lampie ergens brand of knippert. Voorbeeld: 2 neons onder je stoel, dan effies rood, later weer groen, snap ie. Ook wil ik het geheel laten schakelen met een zo'n NOS switch. Dat als je die schakelaar omzet, alles ingeschakeld word (ongeacht of er al wat brand of niet) Zogezegd de SHOW schakelaar.
Ik zal eens een schemaatje posten van de installatie die ik wil bouwen (ben er al mee bezig) Dan word het wat duidelijker denk ik zo :rolleyes:
3) thanks voor de hulp / op en aanmerkingen :D Harstikke tof
ps. Dus geen relais gebruiken, oke. En van die solid state relais? Die hebben geen spoel en zo toch? Of is dat ook niks ('k heb geen idee namelijk)
setsunakaede
7th June 2005, 12:37
Solid state is alleen voor wisselspanning, niet geschikt voor in de auto dus helaas.
Ik zou geen neon met dit ding schakelen, zowiezo zijn de starters te traag en ze gaan zulke snelle aan-uit acties echt niet grappig vinden. Ik zou hiervoor gloeilampjes of ledjes gebruiken. (voorkeur voor ledjes uiteraard :D )
Wat betreft Velleman of Voti: sja goh, qua kwaliteit maakt het niet veel uit (hoewel ik met het ene velleman kitje dat ik heb gemaakt slechte ervaringen had, maar dat ligt deels aan wat ik ermee wilde...) dus het is echt een kwestie van smaak. Ik denk dat Velleman iets duurder is (zijn ze vaak...) en iets minder flexibel: je kan alleen de snelheid instellen. WBT die schroefaansluitingen: aan dat VOTI kitje zal je toch nog wat met transistortjes moeten toevoegen, kan je gelijk die schroefaansluitingen fixen, of stekkertjes ofzo.
[edit] hmmm bij dat velleman ding staat dat je wel CCFL's er op aan kan sluiten... Ik zou het nooit doen, maar goed, ik zou zeggen probeer het. Verder zou ik, als ik bij velleman wat zou bestellen, niet voor de prebuilt gaan, die is echt hoerig slecht in te bouwen in je dash. Koop dan de kit, dan kan je de ledjes wat verlengen en de schakelaars enzo, stop je de kit mooi weg en de schakelaars en leds bouw je netjes in. Kit nummer: K8044.
[nog maar een edit] hmmm... hier (http://www.radioelco.nl/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=53aeef7393385e90833fee3d4d9ac0b0&keyword=&orderby=pshop_product.product_name&limit=20&limitstart=120) kostie maar 30€, dat valt best mee eigenlijk...
Neonic
7th June 2005, 12:57
Kan je geen klein schemaatje maken voor me / of vertellen waar ik het kan vinden, voor die transistor dingen zodat je gewoon wat meer kan schakelen dan die paar mili / micro? amperes.... alvast bedankt. Liefst zo simpel mogelijk (is voor mij :rolleyes: )
ps. ik gaat zelf ook effe 'op zoek' natuurlijk :p ben niet lui, maar jij als pro weet het vast wel. Zal vanavond eens kijken of ik die schema af kan krijgen / posten.
setsunakaede
7th June 2005, 13:10
LOL zo pro ben ik niet hoor... maar goed, ik zal es ff kijken of ik wat leuks kan knutselen, ik ben er voor mijzelf nu net ook mee bezig, dus wie weet...
rasmAn
7th June 2005, 14:22
even wat commentaar op jullie omschrijvingen van neonlampen
1: het meervoud van neonlamp is neonlampen, neon zelf is een stofnaam en als dusdanig altijd in meervoud, neons of neon's bestaat dus niet
2: tlbuizen hebben een starter, neonlampen niet, evenmin als ccfls, wat een mengeling is van de twee
het voorschakelapparaat wat je in kant en klare neonlampen ziet, is nodig om de spanning serieus omhoog te halen (750 tot 1000 volt) wat dan weer nodig is om het gas geioniseert te krijgen, dit is wel wisselspanning om te zorgen dat het gas niet in constante toestand van geleiding raakt (=kortsluiting)
Neonic
7th June 2005, 15:14
even wat commentaar op jullie omschrijvingen van neonlampen
1: het meervoud van neonlamp is neonlampen, neon zelf is een stofnaam en als dusdanig altijd in meervoud, neons of neon's bestaat dus niet
2: tlbuizen hebben een starter, neonlampen niet, evenmin als ccfls, wat een mengeling is van de twee
het voorschakelapparaat wat je in kant en klare neonlampen ziet, is nodig om de spanning serieus omhoog te halen (750 tot 1000 volt) wat dan weer nodig is om het gas geioniseert te krijgen, dit is wel wisselspanning om te zorgen dat het gas niet in constante toestand van geleiding raakt (=kortsluiting)
1: Inderdaad wat je zegt: muggezifter :p
2: wel intressant, soort van achtergrond informatie. toch weer wat geleerd vandaag :D Hoeveel amperes gaan er dan doorheen? volgens mij niet echt veel. heb het wel een aangeraakt per ongeluk, niet zo'n lekker gevoel :rolleyes:
setsunakaede
7th June 2005, 15:49
Amperage valt idd best mee, want het is gasontlading en dat is een erg zuinig procede.
Afgaande op de info van Velleman is het in ieder geval minder dan 400mA aan de laagspanningszijde voor een standaard CCFL'letje.
@rasman: kweet dat het niet goed is maar "neon" en "neons" tiept en bekt makkelijker dan "neonlamp(en)"... en daarbij had ik het over "neon" als in een produktgroep verlichting ;) maar je hebt idd gelijk.
rasmAn
7th June 2005, 17:21
@neonic: net les gegeven over tl- neon- en ccflbuizen dus mocht je nog iets willen weten :D
amperage valt idd zeer mee, wat ik je wel is aan kan raden is aan de aansluitingen van een cclf inventer likken :p
setsunakaede
7th June 2005, 17:59
Mjammie :cool: ;)
setsunakaede
7th June 2005, 23:14
Kan je geen klein schemaatje maken voor me / of vertellen waar ik het kan vinden, voor die transistor dingen zodat je gewoon wat meer kan schakelen dan die paar mili / micro? amperes.... alvast bedankt. Liefst zo simpel mogelijk (is voor mij :rolleyes: )
ps. ik gaat zelf ook effe 'op zoek' natuurlijk :p ben niet lui, maar jij als pro weet het vast wel. Zal vanavond eens kijken of ik die schema af kan krijgen / posten.
Ik heb nu een ULN 2803A in bestelling staan, das 8 darlington transistors in een 18-polige IC-behuizing, kan 500mA per poort aan. Ga ik es ff mee testen, en ik houd jullie op de hoogte. Mocht het werken, dan is dit wel een ontzettend relaxed IC, hiermee kan je gewoon je CCFL's en Luxeons enzo en gloeilampen tot 6W mee schakelen, en als je meerdere transistors parallel zet zelfs een veelvoud hiervan. En dat voor een prikkie (nu in een inkoopactie: 1,25 voor 3!!! dus kan nooit erg duur zijn...)
Wel koellichaampje nodig waarschijnlijk. Maar daar heb ik er nog wel een paar van (ouwe computerkoelers).
Begin juli als het goed is binnen (misschien wel eerder, als ik er hier eentje bij de elektroboer weet te bemachtigen)
Neonic
8th June 2005, 00:13
Ben benieuwd naar je 'tests' etc.
Dat ding waar je het over heb...zijn dat dus gewoon transistors in een klein bakkie ofzo?
Ik heb vanmiddag weer iets gelezen over dingen besturen met je LPT-poort. Daar hadden ze een soort van menuutje gebouwd, dat je met je muis op een 'button' kon klikken om iets aan / uit te zetten. Dus ik dacht 'kan je dan geen menu maken (beetje zoals met websites) dat je bijvoorbeeld op NEON klikt, dat je dan bij een NEON menuutje terecht kom, dat je dan allerlei lampies aan / uit kan zetten. (weer lampies he :D ) Of bijvoorbeeld dat je er een menuutje maakt dat je bijvoorbeeld je raam open en dicht kan doen. Zou dat een mogelijkheid zijn?
Ik moet echt eens een electroboer gaan zoeken in de buurt, word helemaal leip van al die ideeen :p Heb pas op die ene site die bij de Electronica tutorial staat, gezien hoe je een VU-meter kan maken. En die rainbow led en dat fanding met die lampies vind ik echt heel gaaf. Trouwens die heartbeat led ook wel :D Kortom... COOL
Neonic
8th June 2005, 02:27
Hier is een schemaatje van mijn toekomstige 'feestverlichting'. 't Is nog niet helemaal af maar 't idee is wel aardig duidelijk zo dacht ik :) Dus als er nog iemand op / aanmerkingen heb, dan hoor ik het graag.
beetje uitleg:
De schakelaars worden verdeeld over 2 'schakelpanelen', 1 in de middenconsole tegen het dak (zie topic Middenconsole) en 1 in de kofferbak zelf. Dit is om ook gewoon af en toe eens een lampie te kunnen showen zonder dat alles brand en knippert :p
De 2 'kill' switches zijn om makkelijk een lampie of versterker te kunnen aansluiten ofzo, zonder dat je onder de motorkap moet gaan prutsen.
Verder komt er ook een SHOW schakelaar in, die alle 'feestverlichting' zal schakelen, ongeacht of er een paar neons al branden of niet (te denken aan, onder je dashboard bijvoorbeeld)
Verder leek het me wel gaaf om er een soort van lichtcomputer in te bouwen (zie topic KITT) om een aantal neons / strobes mee aan te sturen, zodat je een soort van basis verlichting heb (onder dashboard, bij versterkers etc.) en een gedeelte dat willekeurig eens af en toe aan en uit gaat.
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo. Zo niet :eek: ....vraag maar raak.
setsunakaede
21st June 2005, 22:02
Neonic:
http://www.i-1.nl/carpc/showthread.php?t=535&page=3
uitleg :D
Neonic
21st June 2005, 23:28
Neonic:
http://www.i-1.nl/carpc/showthread.php?t=535&page=3
uitleg :D
Verklaart U nader aub :)
setsunakaede
21st June 2005, 23:54
Kijk maar ff bij mijn laatste post daar, dat is de uitleg van dat ic waar ik het op de vorige pagina over had. Makkelijk te gebruiken! En dit werkt wel, in tegenstelling tot relais (om lichteffecten mee te schakelen)
Neonic
22nd June 2005, 00:00
Oh oke dan.....
Ik gaat dat hele verhaal morgen eens op gemak lezen, klinkt goed in ieder geval wat ik gezien heb.
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.