Bekijk de volledige versie : VW Golf 3 carputer
GS_Golf_3
12th August 2009, 15:19
Zo, ik denk dat ik na mijn stel-jezelf-voor-topic wel aan een under-construction-topic kan beginnen.
Dus wat is mijn plan:
Een carpc in mijn golfje steken wat beschikt over navigatie, mp3, radio en dvd.
Later zal dit nog wel uitgebreid worden, maar voorlopig zal dit moeten voldoen.
Setup:
Vw golf 3
Compaq armada E500 (550 Mhz en 192RAM)
USB muis: Navilock NL-402U
Laptopadapter Velleman CARS5000
Lilliput EBY701-NP/C
XP sp3 Lite
Roadrunner
Winamp
Sygic drive navi
Bootvis
Winlogon
Audio system X-- ion 280.2
Audio system Radion 180.2
Audio system F2-500
Audio system X-ion woofers (2 x)
Bekabeling
Inbouwmateriaal
Kostprijs tot nu toe
Carpc hardware: 320,95 € (laptop had ik al)
Bekabeling Carpc: 0 €
Inbouwmateriaal: 0 €
Hardware muziek: 1050 €
Bekabeling muziek: 313,43 €
Inbouwmateriaal: 111,1
Wat moet ik nog doen:
-“Nieuw” dachboard gaan kopen om aan te passen. En dit dan aanpassen zonder poly te gebruiken!
-De laptop open gooien en 2 kabeltjes bij aan de aan en uitknop solderen.
Zo kan ik laptop handmatig opzetten met drukknop op 't dachboard.
-Nog wat verzinnen dat ik de stroomvoorziening van laptop en scherm nog kan gebruiken in een andere wagen.
Maar zonder die domme sigaretteplug te gebruiken in de huidige wagen.
-Me nog wat verdiepen in het maken van stuurbediening voor de carpc/radio
Zozo, een hele uitleg...
Nu paar fototjes:D
De wagen
De muziekinstal
Het dashboard
Wat er in moet komen
Greetz Giel
Neonic
12th August 2009, 19:25
Ben benieuwd hoe en waar je alles gaat timmeren.
Hoe is het met je deurpanele afgelopen truwens, al gelukt of .....
Kofferbak is nou wel af toch ? ziet er wel strak uit zo.
GS_Golf_3
12th August 2009, 21:24
De bedoeling is dat het scherm in de plaats van de radio komt te zitten.
Maar daarvoor moet er een verbindingslatje onder de radio uit het dash worden gezaagd...
De draaiknoppen moeten ook naar beneden schuiven wat het verplaatsen van wat knoppen en het inkorten van het assenbakje met zich mee brengt:D
De radio zal verhuizen naar het "rommelvakje" in de middenconsole (onder assenbakje.
Genoeg zaagwerk dus:D
En dan alles nog mooi aan elkaar laten sluiten...
De deurpannelen zitten nog op het zelfde niveau als bij de laatste post.
Ik ben namelijk militair in opleiding en ben net terug van 5 weken kamp in the middle of nowhere. resultaat, geen auto en geen internet...
En nu ben ik aan het studeren voor mijn herexamens volgende week:(
Dus nog effe wachten en dan komen er weer meer updates:D
Nu eerst effie het probleem (http://carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=4438) met men schermpje oplossen
Greetz Giel
GS_Golf_3
12th August 2009, 23:45
het probleem van de touchscreen is opgelost.
Gewoon weer de originele xp geïnstalleerd ipv de sp3 lite versie.
Het laptopje gaat wel weer wat trager bij het opstarten, maar nu zien we tenminste wat:rolleyes:
Greetz giel
GS_Golf_3
15th August 2009, 01:14
Zojuist wat gespeel met de hardware afgerond...
Wat heb ik gedaan:
-2 kabeltjes op originele aan/uitknop gemaakt. Deze verlaten de laptop langs achter en zijn met plugjes verbonden aan een lange kabel met op het uiteinde een drukknop.
Resultaat, als het knopje in mijn dash zit, kan ik de laptop aan/uit zetten zonder aan de laptop te komen
-Het schermpje eens open gedaan om te kijken hoe ik het in het dash ga vastzetten. En de plannen zijn gesmeed:p
-Het schermpje ingesteld op auto-on. Volgens wat ik op mp3car gevonden heb, kan dit met elk schermpje van 2008. Hieronder vertel ik in stappen hoe het moet.
Mijn schermpje is dus een lilliput EBY-701.
stap 1: Sluit scherm aan en start pc op zodat er VGA signaal is.
stap 2: Wacht tot de blauwe menu lichtjes uit gaan (behalve dat van "power")
stap 3: Neem afstandsbediening en duw "588998"
stap 4: Er komt een taal-menu op je scherm
stap 5: Duw op de "MENU" knop op je scherm
stap 6: Duw op de ">" knop op het scherm tot je op "POWER MODE" zit
stap 7: Duw op de "VOL+" knop tot POWER MODE "1" is
stap 8: Duw op de "MENU" knop om naar het volgende menu te gaan
stap 9: Duw op de "MENU" knop om uit het menu te gaan
stap 10: Trek de stroom van het scherm uit en plug terug in.
Dit zou het moeten zijn. Bij mij werkt het perfect.
Zo kan je tijdens het ombouwen de knopjes weglaten. Enkel nog een gaatje maken waarachter de infrarood-sensor zit. Zo kan je nog alle opties gebruiken.
Foto's volgen morgen, er is wat weinig licht om duidelijke foto's te maken...
Greetz Giel
dash
15th August 2009, 10:43
Mooi zeg, maar mocht je tegen problemen aanlopen, er is op mp3 ook een filmpje waarbij een powersuply wordt getoont speciaal voor laptops.
GS_Golf_3
8th November 2009, 00:51
Na veeel te lang wachte heb ik eindelijk nog eens een update...
Het carputergedeelte heeft wat moeten wachten wegens mechanische defecten.
Ik had een klein lekje van koelvloeistof, later sprong een leiding van de koelvloeistof, bleef de motor warmer en warmer lopen...
Enkele slangen van koelvloeistof, waterpomp, thermostaat en zowat elke dichting van het blok vervangen...
Toen was het probleem nog niet opgelost, en wou ik de koppakking vervangen. Nu zat er wat vuil in de leidingen en was de cilinderkop niet meer mooi vlak. cilinderkop dus maar laten vlakken en de kleppen laten regelen. Aangezien de nokkenas er toen ook van af was, ook maar ineens alle dichtingen, lagertjes en boutjes vervangen gehad. Nu zou hij weer goed moeten rijden als ik hem volgend weekend in een zet:D
Maar wat is er nu aan het carputer gebeuren gebeurd...
Om mijn schermpje te kunnen plaatsen, moest mijn radio verhuizen naar het rommelvakje in de centerconsole.
Eerst wat poly gekocht. Maar ineens 5 liter gekocht, ik zal nog wel wat dingen bedenken om te poly-en:D
Om een mooie vorm te bekomen, heb ik eerst een T-shirt over de console getrokken.
Daarna wat hars gemengd en de T-shirt ermee doordrenkt.
Na het uitharden bekwamen we al een mooie vorm.
Wat glasvezelmatten ertegen langs de binnenkant. De buitenkant is nu nog mooi glad. Ik heb niet veel zin in schuren om het glad te krijgen...
Misschien een beetje lui geweest, maar het is toch goed stevig geworden:D
Nu heb ik er gewoon een 1din slotje in gezaagd om de radio in te slijpen.
Maar ik wou ook 2 vdo-metertjes die daar perfect onder pasten...
Met de klokboor ook ineens 2 gaten geboord.
Eentje is voor Turbo-druk en de andere is voor olietemperatuur.
Als afwerking heb ik ook maar het stukje bekleed met dezelfde zwarte skai als in de koffer.
Greetz Giel
Neonic
8th November 2009, 01:26
Ziet er al goed uit. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden.
Wat glasvezelmatten ertegen langs de binnenkant. De buitenkant is nu nog mooi glad. Ik heb niet veel zin in schuren om het glad te krijgen...
Misschien een beetje lui geweest, maar het is toch goed stevig geworden:D
Of je het nou aan de binnen of buitenkant smeert ... maakt niet uit é. Slim toch zo :p Word het én stevig, én je hoeft minder te schuren. Waarom moelijk doen als het ook makkelijk(er) kan ...
GS_Golf_3
8th November 2009, 10:17
Zojuist nog maar snel wat fototjes genomen van wat er nu van gekomen is van de middenconsole.
Zoals het golfje er al een drietal weken bij staat:(
De middenconsole
Het schermpje zit er ook al in, maar hoe ik dat gedaan heb, die foto's volgen in de loop van de week.
Veel hebben jullie er niet mee gemist, want het is niet naar mijn zin:(
Volgende keer als ik een nieuw maak, zorg ik wel voor een goede fotodocumentaire:D
Greetz Giel
454ss
8th November 2009, 10:57
In ieder geval productief bezig geweest, of het nu wel of niet gelukt is.;)
Heb je aan de 'achterkant' voor de radio nog iets van een steun gemaakt? Of heb je er alleen zo'n (standaard) ijzeren framepje in gezet waarvan je de nokjes ombuigt?
Heb je de poly buiten gedaan of in een schuur oid? Volgens mij is het nu een beetje te koud om het buiten te doen. Tenzij je er met een föhn naast gaat staan natuurlijk.
GS_Golf_3
8th November 2009, 22:43
De radio zit er zo in, maar dit maakt zo niet. Want de radio steunt vanachter op het stalen frame van het dash. Dus stevig is het wel...
Voor de dieven die het willen stelen, ze zullen alle poly ook kapot moete trekken, want als de radio er uit moet, moet de cencerconsole er uit en moet ik de gekste trukken uit halen om de radio in mijn handen te krijgen:p
Poly is buiten gedaan, maar dit is al 2 weekends geleden, toen was het nog een goede 15-20 graden hier in de kempen. Lekker in het zonnetje.
De eerste keer had ik het binnen gedaan, maar ons ma was er niet al te goedgezind om:D
Greetz Giel
vincenttor
8th November 2009, 23:52
ik vind het wel slim idd, had er niet aan gedacht om dat zo te doen met de matten van binnenuit doen
zijn ook beste speakertjes wat erin zit he :)
scherm omhulsel ziet er beetje raar uit dat wit maar zit nog geen bekleding op ofzo neem ik aan
verder erg netjes hoor en vrij snel :)
bad_luck
9th November 2009, 09:32
... Voor de dieven die het willen stelen, ze zullen alle poly ook kapot moete trekken, want als de radio er uit moet, moet de cencerconsole er uit en moet ik de gekste trukken uit halen om de radio in mijn handen te krijgen:p .....
Je vergeet EEN heel belangrijk ding .... Jij moet rare trucs uithalen zeg je om het eruit te pakken.. Maar JIJ probeert e.e.a. heel te houden. Dieven interesseert dat helaas weinig ;)
Niet op t nieuws gezien tijdje terug? over die inbouw navigatiesystemen die gejat worden? Geloof dat vooral opel de pinuut was, hadden ze 2 minuten nodig vanaf het moment van de ruit inslaan, t/m dat ze uit zicht verdwenen zijn.
BadNews
9th November 2009, 11:06
Geloof dat vooral opel de pinuut was, hadden ze 2 minuten nodig vanaf het moment van de ruit inslaan, t/m dat ze uit zicht verdwenen zijn.
Hoezo ruit in tikken, een Opel heb je ook binnen 5 seconden open met een plat ijzeren latje.. :D
Maar ik ben niet zo bang dat ze de 'onze' stelen die zitten ingebakken in het dashboard, maar ik denk dat Bad_Luck ook vooral doelde op de 1din en 2din systeempjes.. Maar die zitten hier op het forum ook genoeg volgens mij.
bad_luck
9th November 2009, 11:33
Hoezo ruit in tikken, een Opel heb je ook binnen 5 seconden open met een plat ijzeren latje.. :D
Maar ik ben niet zo bang dat ze de 'onze' stelen die zitten ingebakken in het dashboard, maar ik denk dat Bad_Luck ook vooral doelde op de 1din en 2din systeempjes.. Maar die zitten hier op het forum ook genoeg volgens mij.
aardappel ... het ging niet zo zeer om t merk auto, of om welk soort systeem.. bedoel als ze iets willen hebben, hebben ze maling aan schade, en als je ZELF wat uit bouwt, doe je het met beleid, voorzichtig ;)
GS_Golf_3
9th November 2009, 14:04
@ vincentor: Ja het paneeltje waar men schermpje inzit is mislukt...
Ik had het mooi uitgezaagd en met plasticlassen een mooi houdertje gemaakt voor alles te bevestigen. Maar de schuine afronding die ik met vijl en schuurpapier had gemaakt, waren niet mooi gelijk. Ik had het al wel gespoten, maar het zinde me niet.
Dus wou ik maar eventjes met een schuin bitje van op de frees de rondingen mooi maken. Maar op 1 punt ben ik wat ver gegaan:( Dit heb ik dan ook niet opnieuw gespoten. Dat is dus ook het witte dat je nog ziet.
Ik ga gewoon een ander frame maken... Hoe ik het ga doen ben ik nog niet uit, nog wat brainstormen... Maar ik MOET nu mijn verlichting van de draaiknoppen wel nog zichtbaar hebben. Nu zitten de draaiknoppen van men chauffage mee in het paneeltje, maar zie ik niet meer op welke stand deze staan...
@bad_luck: ik weet dat het voor dieven niet uitmaakt. Maar ik wou op een mooie manier verwoorden dat het toch wel stevig was:D
Toch denk ik wel dat ze redelijk wat gaan moeten sleuren als ze heel de radio willen stelen:rolleyes:
GS_Golf_3
9th November 2009, 14:24
Heb ondertussen ook maar snel mijn foto's van het fabriceren van het scherm-frame op de laptop gesmeten.
Voorbereiden van het schermpje, plakband is derop geplakt toen schermpje nog in zijn originele behuizing zat, zo wist ik wat het gat in de pp-plaat moest zijn. Zo kon ik mooi passen.
Het voorbereiden van het origineel stuk. De steun/1din houder van de radio eruit gezaagd. En een klein latje PP erin gesmolten zodat ik meer steun had voor het scherm-frame
Het scherm wordt dus op zijn plek gehouden door pp latjes. De schroefgaatjes zijn voor de klemmetjes waar het scherm mee vast zit. Dit zijn dezelfde plaatsen als de originele schroefjes.
Als laatste heb ik dan maar alles op elkaar gesoldeerd. Ging eigenlijk nog wel vrij makkelijk. Het enige moeilijke is om de zwarte en de witte PP in elkaar te smelten. Het is smelten en dan de 2 mengen met de soldeerbout.
Het is uiteindelijk wel stevig geworden. Veel beter dan dat ik had verwacht:D
Foto's zijn slecht van kwaliteit. Heb ze getrokken met een oud toestelletje want ons moeder had de goede mee naar het werk.
Volgend framepje zal net iets anders worden, maar dan wel beter:p
Eerst mijn deurpannelen afmaken zodat de compo er in kan:D
Greetz Giel
hondavfr
9th November 2009, 14:37
netjes, heb je die plaat zelf gemaakt of laten maken... en hoe ga je het geheel naadloos afwerken?
capricecustoms
9th November 2009, 14:38
Of je stuurt het geheel op naar capricecustoms en krijgt het 4 dagen later weer gelast terug.
Wij lassen met toevoegdraad en een speciaal lasapparaat en niet met een soldeerbout.
ook kunnen wij perfecte uitsnedes laten maken voor je schermpje.
Mvg
Tom
GS_Golf_3
9th November 2009, 16:22
@ hondavfr: ik heb een tijdje terug een plaat PP gekocht voor 3 eur bij een plastic verwerkingsbedrijf.
Dit heb ik dan zelf uitgeslepen en gelast.
Alles dus zelf gedaan.
De naadjes toemaken, dat is niet echt een probleem. Ik heb dus liggen oefenen op een kapotte bumper. Daar een vierkant uitgeslepen en een nieuw stuk ingelast. eerst het stuk fixeren door enkele punten vast te solderen en daarna heb ik een speciaal tooltje gebruikt om plastic te solderen. Daarna nog de dichtgelaste naden wegschuren en zonder plamuren was dit mooi vlak.
Dit tooltje had ik wel geleend van iemand en heb het niet kunnen gebruiken voor mijn schem-frame te maken. Volgende poging opnieuw lenen.
@ capricecustoms: Een van de volgende weekends, ga ik het zelf nog eens proberen te maken (volledig nieuwe plaat). Maar als het deze keer niet lukt, krijg je snel een PB voor informatie.
hondavfr
9th November 2009, 17:04
Ziet er wel goed uit, is een Golf dash van PP dan? Het mijne is van ABS, dat is doorgaans iets makkelijker te bewerken maar hoe meer het er OEM uitziet hoe beter he...
GS_Golf_3
9th November 2009, 18:09
Nuja een golf dash is verschillend materiaal bij verschillende stukken...
Het stuk met de verwarmingroosters en radio, dat is van PP.
Maar bijvoorbeeld het plaatje dat aan de draaiknoppen van de chauffage zit, dat is dan weer van ABS.
Daar zat/zit mijn oorspronkelijk probleem... Ik kan dat plaatje van de chauffage niet in mijn scherm-frame lassen aangezien het van ABS is en de plaat weer van PP is. Maar de plaat moet van PP zijn, anders kan ik het niet lassen op het stuk van de verwarmingroosters.
Anders had ik van de eerste keer al mijn verlichting van mijn verwarming kunnen houden...
Maar ik verzin der wel wat op:p
Greetz Giel
vincenttor
9th November 2009, 19:18
het is leuker om zelf te doen
dan meteen naar de eerste de beste zaak te rennen en het te laten doen
daar is eigenlijk geen kunst aan maar goed wie ben ik ;)
GS_Golf_3
23rd November 2009, 11:33
Dit weekend heb ik me nog wa bezig gehouden se.
Naar de kwantum geweest om nog wat extra stof te gaan halen. Vorige keer had ik 4 meter mee als test, en nu had ik nog wat nodig.
Normaal 9,99€ de meter, maar omdat het 2 rollen waren van minder dan 6 meter kreeg ik wat korting.
Uiteindelijk 25€ per rol betaald:p 50€ ipv 113 en nog wat:D
Hier de rollen en de combi met de zwarte skai. Jammer dat de kleur van het stof wat fleps overkomt. In realiteit is de kleur veel intenser;)
Dan heb ik ook nog wat verder gedaan aan de deurbakken. Nu begint er toch al wat vorm in te komen...
In de deurbakken heb ik magneten verlijmd. 2 grote met 11 kg trekkracht en dan nog 4 kleintjes met 5 kg. Zal wel voldoende zijn om het grilletje vast te houden...
Dan heb ik een van de 2 deurbakken al bekleed met de zwarte skai.
Ik vond dat het wel goed lukte. Maar op 1 plek kon ik echt niet mooi werken.
Op die plek heb ik dan maar met een stiknaad gewerkt. En ik ben er toch wel trots op:o
Ook heb ik enkele weken terug wat nieuw speelgoed gekocht. Dit is dus hetgeen dat in de deurbakken moet komen te spelen.
De tweeters liggen niet mooi in de dozen. Ik kon natuurlijk niet wachten om ze der uit te halen voor ik foto's trok:p
Dan de tweeters. Deze wil ik in de A-stijl inbouwen/polyen...
Dus eerst moest ik hier een mdf ringetje voor maken. En hier heb ik god zwaar bij vervloekt:mad:
Het heeft me 2 weekends gekost om deze naar men zin te maken. Aangezien de klokboren die ik had niet de gewenste maten hadden, heb ik veeeeeel moeten schuren...
Ik wou de randjes mooi bol hebben staan zodat de originele tweetercup mooi over zou gaan in de poly vorm. Maar zo'n klein ringetje fresen met een gigantische frees is niet simpel;)
En als laatste nog een fototje van de filter. Deze is reeds op mdf plaatje gemonteerd om lekker stealth in te bouwen:p
Dat was het weer voor vandaag.
Het gaat allemaal wat traag vooruit naar men zin, maarjah de tijd onbreekt me een beetje:rolleyes:
Greetz Giel
bad_luck
23rd November 2009, 11:44
vind t netjes hoor :)
vooral met die stiknaad, moet je kunnen ...
Ik heb ook nog wat bekleed-projectjes liggen, ben benieuwd hoe dat gaat lukken.
GS_Golf_3
23rd November 2009, 11:53
Ja is best goed gelukt.
volgend weekend ga ik proberen om de 2 soorten stof aaneen te stikken. Dat gaat volgens mij wa moeilijker zijn. Zeker om de maten van het deurpaneel mooi te behouden. En anders ga ik de stiksels op dezelfde manier doen als ik het met het deurpanneel heb gedaan:p
Greetz Giel
Neonic
23rd November 2009, 18:22
Ziet er netjes uit zo die deurbakken :)
Leuk audio setje. Ben benieuwd hoe het gaat worden met de tweeters
GS_Golf_3
23rd November 2009, 19:50
Ja ik denk wel dat het lekker gaat klinken.
Dit weekend wel een mindere ontdekking gedaan.
Het blijkt dat men accu dood is:mad:
En die is nog maar een jaartje oud...
Waarschijnlijk dat mijn versterker wat veel trekt van de accu:(
Binnenkort maar eens kijken of ik nog ergens in mijn koffer een 2e accu kwijt kan want wil de volgende accu ook niet stukspelen.
Volgend weekend ga ik proberen de tweeters in de A-stijl te polyesteren:p
Greetz Giel
vincenttor
23rd November 2009, 20:57
kijk is aan
man van mn hart :P
haha hier hou ik van beetje zelf proberen enzo
weg brengen is o zo makkelijk maar geeft geen "eer" gevoel aan je werk.
erg netjes hoor , ben je alleen niet bang met de roostertjes dat ze er niet vanaf vallen, omdat het materiaal zo dun is kan je nog wel een magneet die 200kg kan houden gebruiken
maar omdat het zo dun is werkt het amper
toevallig gezien op mythbusters tijd geleden :D
ben zelf ook bezig met de frees sinds gister voor me achterbak want mn poly project ben ik mee gestopt voor de achterbak
moet ook 4 tweeter ringetjes frezen dus het zal nog wat worden als ik jou zo hoor :eek:
edit:
welke lijm gebruik je eigenlijk voor dat alcantra achtige spul ?
ik heb zoveel verschillende soorten gebruikt maar de spuitlijmen zijn me bijna allemaal slecht bevallen
en de pattex dat is super goed klevende maar die zooi dat drenkt dus door de stof :S
lekker lopen vloeken dus dat ik me dak voor de helft er weer af kon trekken :@
GS_Golf_3
24th November 2009, 01:07
Nuja een auto verbouwen of aanpassen kan iedereen met wat geld.
Dan heb je zelfs geen creativiteit nodig.
Maar als je het zelf kan bedenken/maken, dan is het toch oooo zo veel leuker. (ondanks dat je er misschien een jaar of meer aan bezig bent)
Magneten zijn meer als sterk genoeg voor het grilletje. De gril is nog redelijk dik, het is gewoon een stalen gril van de gamma:p Maar ik heb zelf moeite om het eraf te krijgen...
En zoals je misschien ziet op de foto (foto6) dan zie je in de skai een randje zitten. Vanonder steunt de gril dus op een richeltje waardoor die niet kan zakken;)
Om te bekleden gebruik ik Bison Kit.
Zeer sterk en blijft hangen tot boven de 70° (wat ik dus in de oven getest heb:p :D )
Voor de skai, smeer ik lijm op de interieurdelen en op de skai. Na 5 min plak ik deze dan op elkaar.
Maar voor de alcantara-achtige stof heb ik dat nog niet geduft.
Dan smeer ik gewoon wat bison op het interieurdeel en na 2 minuten duw ik de stof erop. Dan dringt die er niet door;) En stevig genoeg is het ook. De stof is namelijk niet zo zwaar als skai of echt leer...
Ik had mijn dakhemel ook bekleed, en dat stof is er dus niet af te krijgen. Het enige probleem was dat mijn dakhemel vervormt is omdat deze oplost door de lijm:mad:
ik moet dus nog een nieuwe gaan halen. en om deze te bekleden ga ik dan lijm halen bij een bekleed bedrijf zelf. Ze doen niets anders dan interieuren te bekleden dus ze zullen wel goede lijm hebben:rolleyes:
Indien er nog vragen zijn over het bekleden, just shoot:p
Greetz Giel
PS en dat van die tweeterringetjes. Het is niet zo moeilijk als je het juiste materiaal hebt.
Maar datgeen dat thuis ligt is voor nogal ruwe bewerkingen van grote stukken hout. Dus eigenlijk niet meteen gepast :p
Gewoon proberen, opnieuw proberen en opnieuw proberen tot het lukt:D
vincenttor
24th November 2009, 20:48
Ja ik bedacht me net dat het met de frees stuk lastiger is,
even nieuwe v-snaar kopen en dan span ik het stuk mdf in de draaibank :D
ik had zelf ook delen gedaan met bison tix met dat alcatnra
dat werkt wel en drukt niet door de stof heen , maaar
de dak hemel bekleden dat was toch zo een takke klus met die lijm elke keer maar klein stukje insmeren en het dak werd zo hard er van dat het er niet erg netjes uit zag
GS_Golf_3
24th November 2009, 21:15
Dat is wel waar dat bison tix moeilijk uitsmeert met dat domme spateltje.
Maar als je bison kit neemt (de vloeibare versie) dan kan je het veel dunner uitsmeren met een borstel.
Dit gaat dan veel sneller en aangezien het dunner uitgesmeerd is, wordt het niet zo'n harde koek zoals bij de bison tix;)
Wat is een V-snaar eigelijk? Kan me niet meteen inbeelden wat het is...
Greetz Giel
vincenttor
24th November 2009, 21:37
mja aandrijfriem in de volksmond denk ik
dit is een voorbeeldje
GS_Golf_3
24th November 2009, 22:01
Jaah dat verklaart veel:p
Ja men pa wou niet dat ik mdf bewerkte op zijn draaibank. Dan zou alles daar vol stof hangen.
Maar bon, het is bij mij gelukt.
Bij jou zal het ook wel lukken:)
Greetz Giel
GS_Golf_3
29th November 2009, 21:49
Het weekend is weer voorbij, dus heb ik weer een update:D
Het weekend is begonnen met het afhalen van wat nieuwe speeltjes:p
Het zijn dus recaro kuipjes. Afkomstig van een Ford Escort turbo.
Zitcomfort: 1000 keer beter dan de "sport"zeteltjes van mijn golf
Staat: Zeer slecht... Maar dat maakt niet want ik ga ze probere te bekleden:D
Een van de twee kuipkes heb ik al uiteen gehaald.
Voor ik ze ga bekleden ga ik eerst zelf een onderstel maken. Dus om aan het ijzeren frame te lassen, moet alles er eerst af.
Deze morgend heb ik me bezig gehouden met het polyen van de tweeters/A-stijlen.
De houten tweetercup heb ik uitgericht en ertegen geplakt met tec-7. Hierover heb ik dan een nylon kous gespannen en verzadigd met polyesterhars.
Of het heel stevig is weet ik niet, het is nog aan het drogen.
Dan ben ik verder gegaan met bekleden.
En ik ben blij dat de dag om is. Men vingers liggen open en zijn aan het afpellen van de lijm. niet echt aangenaam...
Maar ik ben wel blij met het resultaat:p
Handrem (vanachter moet het assenbakje er nog wel ingestoken worden)
De 2 afgemaakte deurbakken
De B en C stijlen, het schuifdak-motor-afdekkapje, de instaplijsten en nog een latje van vanachter ergens:p
De B-stijlen waren het moeilijkste. Hier heb ik 3 stiksels op moeten zetten.
Maar het is echt goed gelukt hoor!
Jammer dat het zo moeilijk op foto vast te leggen is. Als je goed kijkt zie je het toch wat op de 2e foto.
En als laatste, het paneel dat de flank afdekt rechts achter.
bekleed met zwarte skai en bruine alcantara.
Met meerdere stiknaden en kutbochten heeft het me 5 uur geduurd en een volledige pot lijm gekost:rolleyes:
En toch is er hier en daar een plekje dat niet volledig in orde is...:(
Voila dat is het weer voor deze week.
Ik heb wel een tip voor de mensen die ook willen bekleden.
Zorg voor goede lijm:
-GEEN spuitlijm
-Bison TIX = stevige lijm, maar niet vloeibaar. Uitsmeren duurt te lang!
-Bison KIT Transparant = zoals de naam het zegt is het doorzichtbaar. Het is wat dikker en smeert wel, maar is precies strooperig.
-Bison KIT Universeel = Deze heeft de zelfde eigenschappen als de transparant versie, lijmt zeer goed en smeert geweldig gemakkelijk uit.
Nadeel eraan, aangezien deze vloeibaarder is, kruipt het sneller in de bekleding (hoger verbruik en kans op doordrenken van stof)
Mijn keuze, Bison KIT universeel voor gewoon stof. Voor heel dun stof Bison KIT transparant...
Bison TIX, lijmt zeer goed maar het uitsmeren is gewoon kut. Dus deze is afgeschreven:p
Hopelijk hebben jullie der wat aan.
Greetz Giel
Neonic
29th November 2009, 23:02
Ziet er goed uit :)
mooi stoffie, wel apart ook.
toevallig nog tips / trucs om een hoes te maken voor handrem en versnellingspook ? zo te zien ben je er wel handig in
vincenttor
30th November 2009, 00:48
netjes hoor
handig met de naaimachine zie ik al
bekleden van stoelen wilde ik eigenlijk ook zelf doen maar durf het niet aan moet nog een oude stoel kopen
die b stijlen had ik gelukkig geen moeite mee
maar mooi werk weer lekker druk weekendje dus :)
GS_Golf_3
30th November 2009, 07:28
toevallig nog tips / trucs om een hoes te maken voor handrem en versnellingspook ?
Euhm de handrem, dat was bij mij zo'n plastiek geval waar ik gewoon de stof rondgeplakt heb:p Helemaal niet moeilijk.
Voor de versnellingspook.
Ik zie dat je console waar de pook uitsteekt ongeveer hetzelfde gat heeft als dat van een golf 3 (zo'n vierkant dat aan bovenkant lichtjes groter is dan vanonder).
Je knipt 4 spies/driehoeken uit de stof. De afmetingen moet je wat schatten.
De onderkant stik je om en daar rijg je een elastiek in. dan sluit dit mooi aan op de console. Afhankelijk van je pook moet je vanboven wat bedenken om dit vast te maken.
Dit kan ik volgend weekend wel eens maken. Dan zal ik er een fotoreportage van maken:p
netjes hoor
handig met de naaimachine zie ik al
Dat is niet zo moeilijk hoor. Gewoon wat oefenen en ons moeder af en toe eens lastig vallen met vragen:p
bekleden van stoelen wilde ik eigenlijk ook zelf doen maar durf het niet aan moet nog een oude stoel kopen
Gewoon een oude stoel kopen, de bekleding eraf halen en de naden losdoen met zo'n speciaal tooltje.
Dan teken je de maten van het origineel stof af op het nieuwe, uitknippen en op de zelfde plek proberen te stikken.
Ik weet natuurlijk ook niet of deze theorie gaat werken, ik heb het nog nooit geprobeerd:rolleyes:
Greetz Giel
vincenttor
30th November 2009, 20:59
moet werken
vriend van me heeft dit ook gedaan maar dan nog is best werk
moet je op ditriech concept zoeken zie je zn website
GS_Golf_3
23rd December 2009, 00:50
Hier ben ik weer.
opnieuw een update(je)
De examens komen eraan dus het tempo van de werken ligt weer wat lager.
Ook staat men golfje al een tijd stil wegens te lage oliedruk (Dit is opgedoken na de revisie). Na wat uitmeten bleek het dat een oliedruksensor stuk was, na anderhalve maand was er eindelijk een vw-dealer die dit correct heeft kunnen bestellen:rolleyes: . Maar jammer genoeg is het probleem nog niet opgelost:(
Ik heb de laatste tijd dus al wat tijd verspild aan uitmeten en nakijken van de motorblok.
Maar er is ook goed nieuws.
Men moeder had haar toestel de laatste tijd veel nodig voor haar werk, dus kon ik dat niet gebruiken (reden van de weinige foto's van de updates...)
Maar nu heb ik me een nieuw gsm'etje gekocht met digi fototoestel van 5 megapixel. Niet dat dit vaak een referentie is, maar toch.
Het is een nokia N97 geworden. En ik ben echt dol op het toestel:D
Om men nieuw speelgoed te beschermen, heb ik maar een hoesje gemaakt. En dit uit het stof van men interieur om wat assortie te blijven:p
Volledig met klitteband-sluiting en al:cool:
Van de gsm heb ik geen foto, aangezien ik geen foto kan trekken van het fototoestel zelf:p
Dan nu een special voor neonic die me enkele weken had gevraagd naar tips voor de pookzak te bekleden. Ik heb er dan maar eens werk van gemaakt...
Eerst heb ik de pook bekleed. Het stuk dat ik bekleed heb, is normaal blauw verlicht. Maar de verlichting was stuk en het zag er nogal fout uit (kleur vooral) Dus dacht ik maar: "laten we het bekleden"
Dan het pookzakje zelf.
Ik heb het originele pookzakje genomen en van naad tot naad gemeten aan de onderkant.
Als tweede heb ik de hoogte gemeten van de pookzak
En als laatste heb ik de diameter gemeten van de onderkant van de pook (waar de pookzak in de pook moet gaan)
Aan de hand van deze afmetingen, heb ik lijnen getekend op de achterkant van het stof waar ik moest naaien. Hierbij, heb ik nog eens een cm gerekend om de stiknaad te kunnen zetten
Daarna ben ik begonnen met het naaien van de zak zelf.
We zetten de mooie kant van het stof tegen elkaar aan. Dus als we alles samen stikken, zien we de lelijke stiknaden en de lelijke kant van het stof.
Als we dan alles gestikt hebben, kunnen we de pookzak binnenstebuiten (nuja eigenlijk tegoei) draaien.
Maar toen liep ik tegen nog een extra probleem aan...
Hoe ging ik de pookzak zelf in de pook zelf vastmaken??
Wel ik dacht opeens aan een buisje in de pookzak steken dat het stof in de pook zou klemmen.
Dit heb ik dan gedaan met een pvc buisje dat net wat te dik was. Hier heb ik dan een slipje in gezaagd zodat het net dat beetje kleiner werd.
Ook heb ik het buisje in het stof gelijmd. En het stof is dan doordrenkt met lijm die dan weer aan het alu stukje van de pook hangt:D
En hierzo het eindresultaat dan
454ss
23rd December 2009, 09:53
Is dat dezelfde stof als de rest van wat je bekleed hebt? De foto's zijn best aardig voor een gsm, alleen de witbalans klopt niet zo geloof ik.:o
Tjonge, een hele pookhoes-tutorial, hulde! Alleen mis ik nog de beschrijving van de onderste rand met het elastiek. Staat wel enkele posts hierboven, maar toch.;) Anders konden we er een aparte tutorial van maken.
Heb je voor dat alcantara nog een speciale naald nodig in de naaimachine? Voor jeans heb je speciale naalden namelijk, en dan heb ik het nog niet over leer, volgens mij heb je daar een speciaal naaimachine voor nodig maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal. Ik heb geen idee hoe stug dat alcantara eigenlijk is. Het is een kunstof en bestaat voor 68% uit polyester en 32% polyurethaan, maar verder?:confused: Het is heel soepel, maar moet ook heel slijtvast zijn (taai zeg maar).
bad_luck
23rd December 2009, 10:52
ik dacht dat alcantara opgeruwd leer was .. haha
tering .. jij houdt van naaien zeg ... en je doet t goed :P haha
GS_Golf_3
23rd December 2009, 11:15
Is dat dezelfde stof als de rest van wat je bekleed hebt? De foto's zijn best aardig voor een gsm, alleen de witbalans klopt niet zo geloof ik.:o
jup de stof is helemaal dezelfde.
Ikzelf vind de foto's wel nog van goede kwaliteit. Maar de laatste foto's zijn in het donker getrokken met de led-flits en een hoop kunstlicht. Dan kan de witbalans niet optimaal zijn.
Maar we kunnen wel zien wat er bedoeld wordt, dus dat is toch al positief:D
Heb je voor dat alcantara nog een speciale naald nodig in de naaimachine? Voor jeans heb je speciale naalden namelijk, en dan heb ik het nog niet over leer, volgens mij heb je daar een speciaal naaimachine voor nodig maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal. Ik heb geen idee hoe stug dat alcantara eigenlijk is. Het is een kunstof en bestaat voor 68% uit polyester en 32% polyurethaan, maar verder?:confused: Het is heel soepel, maar moet ook heel slijtvast zijn (taai zeg maar).
Het stof dat ik gebruik is geen echte alcantara, het is maar namaak. Het voordeel: het stof dat ik gebruik is steviger (100% polyester), maar het ziet er enorm echt uit!
Echte alcantara kost ook een10 keer meer dan mijn stof:eek:
Een speciale naald gebruik ik niet...
Het enige wat ik gebruik is men moeder haar stikmachien met originele naald enal:p
Ik gebruik ook kunstleer (skai) dat gemakkelijk te stikken is met een standaard machien.
Echt leer is onmogelijk te stikken met een standaard machien. Daar moet je echt een zwaardere versie voor hebben.
Greetz Giel
vincenttor
23rd December 2009, 12:37
gadverdamme wat ben jij handig,
jammer dat je niet hiervlakbij woont dan hadden we beetje samen kunnen bezig zijn
hier in de buurt hoef ik niet echt te zoeken want 9 van de 10 doen erniks aan of zijn totaal niet handig :confused:
over dat abs lassen, doe je makkelijk zelf ee vriend van me heeft zijn achterbumper 1.5 jaar geleden gedaan en is nu zn dashbord van een corsa c in een corsa b aan het stoppen en die ook aan het lassen
dit doet ie doormiddel van dit hulpstukje
http://cgi.ebay.de/STEINEL-Reduzierduese-9-mm-z-B-zum-Entloeten_W0QQitemZ370308103668QQcmdZViewItemQQptZ DE_Haus_Garten_Heimwerker_Elektrowerkzeuge?hash=it em5638153df4
en de
http://cgi.ebay.de/STEINEL-Schweissschuh-fuer-Kunststoffschweissdraht-6mm-NEU_W0QQitemZ220528241555QQcmdZViewItemQQptZDE_Hau s_Garten_Heimwerker_Elektrowerkzeuge?hash=item3358 81eb93
die sluit je aan op de verfbrander, je voert er van die abs of welk kunststof je wil/kan/bent lassen en gaan
daarna afwerken met zwarte plamuur "gapol" heet die deze is goed voor kunststoffen en scheurt/breekt niet meteen altans dat is te zien ook
dus zie maar , heb je alleen de goedkopere oplossing gegeven en de leukere, altans zelf doen vind ik leuker
succes
GS_Golf_3
23rd December 2009, 15:23
gadverdamme wat ben jij handig,
jammer dat je niet hiervlakbij woont dan hadden we beetje samen kunnen bezig zijn
hier in de buurt hoef ik niet echt te zoeken want 9 van de 10 doen erniks aan of zijn totaal niet handig :confused:
Voor dergelijke dingen moet je ook niet echt handig zijn!!!
Om te bekleden moet je veeeeeel geduld en doorzettingsvermogen hebben:rolleyes:
geduld omdat het echt lang duurd, zeker als je moet stikken!
doorzettingsvermogen: omdat je vaak een stuk maakt dat niet past en dus opnieuw moet beginnen. Soms is het dan ook best om even te stoppen en de dag erna de draad weer op te pakken!
Gewoon een rolletje stof gaan halen. Als het niet lukt ben je max 50€ kwijt!
http://cgi.ebay.de/STEINEL-Reduzierduese-9-mm-z-B-zum-Entloeten_W0QQitemZ370308103668QQcmdZViewItemQQptZ DE_Haus_Garten_Heimwerker_Elektrowerkzeuge?hash=it em5638153df4
Waarvoor dient dit tooltje precies. Het tweede snap ik, dan smelt je de thermoharder en voeg je langs boven een strookje bij in. Maar dit tooltje? Om alles vlak te maken mss?
ok never mind, na wat youtube-werk heb ik gevonden waarvoor dit tooltje dient...
over dat abs lassen, doe je makkelijk zelf ee vriend van me heeft zijn achterbumper 1.5 jaar geleden gedaan en is nu zn dashbord van een corsa c in een corsa b aan het stoppen en die ook aan het lassen
en de
http://cgi.ebay.de/STEINEL-Schweissschuh-fuer-Kunststoffschweissdraht-6mm-NEU_W0QQitemZ220528241555QQcmdZViewItemQQptZDE_Hau s_Garten_Heimwerker_Elektrowerkzeuge?hash=item3358 81eb93
die sluit je aan op de verfbrander, je voert er van die abs of welk kunststof je wil/kan/bent lassen en gaan
daarna afwerken met zwarte plamuur "gapol" heet die deze is goed voor kunststoffen en scheurt/breekt niet meteen altans dat is te zien ook
dus zie maar , heb je alleen de goedkopere oplossing gegeven en de leukere, altans zelf doen vind ik leuker
succes
Dit tweede tooltje heb ik al eens gezien. Het maakt het plasticlassen wel heel wat gemakkelijker!
Je vriend heeft wel heel mooi werk geleverd hoor.
Of ik zo'n grote dingen kan, dat weet ik nog niet. Eerst kleine prulletjes maken:p
Het is ook veel leuker om alles zelf te proberen.
Zo wat knoeien en prutsen. Altijd leuk...
Maar als het nu echt niet lukt, is het ook weggegooid geld om te blijven proberen. Als het echt niet gaat, dan moet je gewoon naar een pro gaan.
Maar toch eerst zelf proberen:D
De vorderingen van het scherm zullen jullie kort na men examens wel zien.:p
Greetz Giel
vincenttor
23rd December 2009, 16:59
dat gaat je wel lukken hoor
het is niet bijzonder moeilijk gewon beetje testen en t gaat vanzelf
tuurlijk zullen er truukjes zijn en bepaalde dingen dat het beter gaat maar goed zo lang het zit en goed is tja
zie ik geen probleem
doe het liever zelf voor 200 euro dan dat ik het weg breng maar goed wie ben ik :D
Neonic
23rd December 2009, 17:48
Dan nu een special voor neonic ...
Goed bezig :)
En hierzo het eindresultaat dan
Ziet er goed uit. Mooi stofje ook wel.
Maar ... hoe heb je dat stofje nou op/aan die bal gekregen ? geplakt of zo of ... Ziet er toch vrij lastig uit.
Had het er vanmiddag toevallig nog over over me versnellingspook. Heb een idee verzonnen hoe ik het aan me console kan timmeren. Ben benieuwd of het gaaat lukken
GS_Golf_3
24th December 2009, 00:00
Maar ... hoe heb je dat stofje nou op/aan die bal gekregen ? geplakt of zo of
Wel als je goed naar de vorige foto's kijkt, dan zie je het.
de bol bestaat uit 2 delen (eigenlijk meerdere, maar dat heeft niets met de pookzak te maken:p )
Hier zie je de 2 delen die ineen geschroefd worden.
de pookzak zit dus enkel op het onderste deel van de pook.
Om deze 2 aan elkaar te bevestigen, heb ik een pvc buisje gebruikt.
Deze was iets te dik dus heb ik er een slipje in gezet
Dit buisje heb ik in de pookzak geschoven (erin langs de brede kant, tot het vast zat in de smalle kant).
Het buisje is dan ook vastgelijmd in de pookzak.
Daarna heb ik het buisje (met het stof erond) in het onderste stukje van de pook gestoken.
Daarna de 2 delen opeengeschroefd en klaar zijn we:p
Niet zo moeilijk dus.
Gewoon wat creativiteit gebruiken...
En neonic, iets zegt me dat jij wel genoeg creativiteit hebt!:D
Greetz Giel
Neonic
24th December 2009, 01:38
Heb 't allemaal wel gezien maar bedoelde dus die bal zelf. Hoe je dat stofje daarop heb gekregen, op die ene helft.
vincenttor
25th December 2009, 19:52
http://link.marktplaats.nl/289707594
heel mooi las setje met alles erbij
en hitte/luchtsnelheid instelbare fhon/brander erbij
GS_Golf_3
28th December 2009, 21:40
Vandaag weer een updateje...
Ik wou met foto's proberen uit te leggen hoe ik het stof op de bol van de pook had gekregen.
Hiervoor moest de pook uit elkaar (deze bestaat uit 4 delen), maar toen kwam ik tot de constatatie dat ik de pook niet meer uit elkaar kreeg!
Maar nu met wat foto's van de niet-uit-elkaar-genomen-pook.
Hier zie je dus een schroefje. Dat schroefje verbindt het stuk alu onder de bekleding en het stuk alu boven de bekleding. Zo wordt het beklede stuk eigenlijk op zijn plek gepitst...
Het beklede stuk heb ik er dus gewoon tussen uit gehaald. Dat stukje bekleed en de overschot aan beide kanten gewoon tussen het alu en het beklede stuk gestoken.
Hopelijk is het duidelijk...
Na het bekleden van de dakhemel dacht ik dat ik ongeveer rond ging zijn met dingen bekleden.
Maar toen ik me gisteren in men golf zette, zag ik dat ik de zonnekleppen vergeten was:rolleyes:
Die zaten namelijk nog op het blote dak geschroefd.
Dan maar begonnen.
Eerst had ik het gewoon bekleed op het origineel "stof". maar dit plakte niet op de mouche vast... Dus dat moest er af.
1e gedaan
En de 2e ook klaar.
Nu kan ik binnenkort heel het interieur opnieuw in elkaar steken.
Nog to do:
- Alle beklede delen in de golf steken
- Zetels bekleden
- Frames lassen voor de voorste zetels
- Extra accu steken
- Frame voor het TScreen opnieuw maken en plaatsen
- Nieuw stuurtje en dit dan ook proberen te bekleden
- ... Nog dingen waar ik wel op kom:D
Greetz Giel
bad_luck
28th December 2009, 21:56
is bekleden je werk, of is dit n typisch voorbeeld van: oefening baart kunst ??
mooi man .. serieus. thumbs up.
gr.
GS_Golf_3
28th December 2009, 23:24
is bekleden je werk, of is dit n typisch voorbeeld van: oefening baart kunst ??
...
Het is van oefening baart kunst, want ik ben militair-in-opleiding:p
Men job/studies hebben er dus niets mee te maken.
Het is ook de eerste keer dat ik iets bekleed.
Ik ben echt benieuwd hoe het eruit gaat zien als alles erin zit!
Greetz Giel
vincenttor
28th December 2009, 23:27
mooi gedaan hoor,
ik had er al hoezen voor proberen te maken alleen ben geen held erin
mooi werk echt waar :cool:
Neonic
29th December 2009, 00:13
Ik ben echt benieuwd hoe het eruit gaat zien als alles erin zit!
Kweet het al .... NICE :)
GS_Golf_3
30th December 2009, 17:12
Sinds enkele dagen zijn mijn deurpanelen ook bekleed.
Dus weer met de combi van zwart skai-leer en het bruine alcantara-stof.
De vormen zijn redelijk origineel gebleven zodat het er redelijk OEM uitziet.
Zo zullen de dievenvingers minder snel zien dat er een compo in de deuren zit.
Voor het filter staat de zetel, door de zijruiten is deze dus niet zichtbaar:p
Hier dus de preview van het interieur
Er zijn wel nog wat dingen die ik beter moet afwerken want die gaan me anders in de loop van de tijd storen.
Vb de vijzen waar de compo en filters mee vast zitten (nu messing, moet inox of zwart worden)
rond de slotknopjes (zie foto) moet nog iets alu of inox komen (ook aan kabels van subs in koffer)
Maar eerst belangrijkere dingen in orde krijgen:D
Greetz Giel
Neonic
30th December 2009, 21:52
Staat inderdaad wel wat mooier, inbusboutjes oid, beetje de 'finishing touch' é
Ziet er goed uit die deur panelen :) mooi stoffie ook. Staat wel chiq zo die combinatie
GS_Golf_3
10th January 2010, 12:22
Zo, aangezien ik tijdens de examens niet zo heel veel tijd heb, kan ik maar kleine dingetjes doen die niet te veel tijd in beslag nemen.
Gisteren avond een logotje ontworpen om op men hoedenplank te zetten.
De hoedenplank zal dus weer een combinatie worden van zwart en bruin...
Het concept
Alles uitgesneden.
Ik heb het papier op het karton gelegd en dan uitgesneden met een breekmes.
Dit is echt niet simpel! die kleine lettertjes en bochtjes zijn een ramp! En het karton was echt veel harder dan ik had verwacht. Gellukkig heb ik het niet gedaan met hout/hardboard zoals ik het eerst wou doen...
Het resultaat
Zoals je kan zien, staan er nog 2 vormen niet op de hoedenplank. Dat zijn de grootste vlakken. Deze dienen ook niet om te bekleden, maar die zullen uitgefreesd worden en daar komt wat gaas in te liggen zodat de luchtverplaatsing optimaler is.
To-do voor de hoedenplank:
- kartonnen letters/vormen opschuren (met een P1000 de randjes opschuren en laatste onevenheden eruit halen)
- De basisplaat voor de hoedenplank zelf nog gaan kopen en zagen
- Alles bekleden
Greetz Giel
vincenttor
10th January 2010, 13:08
mooi werk hoor,
dat uitsnijden is een leuk werkje ja vond het ook al niks uit skai te halen
had het met een scalpel gedaan dat wilde teminste nog een beetje
je moet met een borsteltje/kwast het alcantra 1 kant opstrijken ziet het er stuk netter uit vind ik zelf dan
GS_Golf_3
10th January 2010, 14:05
....
je moet met een borsteltje/kwast het alcantra 1 kant opstrijken ziet het er stuk netter uit vind ik zelf dan
Ja dat zou ik nog eens moeten doen, maar dat zal zijn als het terug wat warmer is en de sneeuw weggedooid is. Ik heb niet echt veel zin om nu men golfje open te gaan doen.
Dan valt al die sneeuw der in en als het dan gaat dooien, heb ik water derin staan.
Dus dat moet nog effe wachten...
Greetz Giel
Neonic
10th January 2010, 18:24
Niiet geheel mijn smaak maar wel knap gedaan zo. Lijkt me aardig gepriegel.
Hoedenplank word zwart toch ? en de letters, bruin ? Lijkt me wel mooi staan.
GS_Golf_3
20th February 2010, 18:33
Amai tis weer al een tijdje geleden dat ik hier een update heb gezet...
Dit omdat er ook niet veel veranderd is! Eerst examens en daarna nog 2 weken in 50 cm sneeuw gezeten.
Maar toch heb ik iets kunne doen.
De reeds beklede stukken heb ik dan maar eens geplaatst in de wagen.
Maar nu begonnen dat schermfrontje toch men ogen uit te steken omdat dit niet echt naar men zin was...
Resultaat:
Vorige keer was ik bezig met het maken van een plastic plaat om dit dan te plasticlassen. Maar aangezien ik het duister vermoeden heb dat mijn vader deze plaat heeft gebruikt om enkele dingen te maken ben ik maar met poly begonnen. Ik had toch nog een liter of 3 staan...
Eerst heb ik de maat van het toekomstig poly plaatje uitgezaagd uit hout en bekleed met plastic. Dan heb ik grote plaat beplakt met schildertape.
Ik heb een laagje poly op de kleine plaat gelegd en deze dan op de grote plaat geperst. Zo had ik meteen een stevige en VLAKKE plaat.
Na wat zaag, vijl en schuurwerk was dit het resultaat...
Dan heb ik de plastic dashpanelen genomen die aaneen gemaakt moesten worden. Aangezien poly niet op pp hecht, heb ik die pp stukken ingepakt met poly zodat ik de poly plaat erop vast kan maken.
Dan heb ik men dash beplakt met schildtertape zodat er geen poly op men dash zou hangen. Eens de stukken in het dash heb ik de stukken even aaneengezet met een warmelijmpistool. Zo bleef alles goed zitten en kon ik langs achter alles goed vastpolyen.
Alles hangt aaneen, maar aangezien dat drogen zo traag gaat, heb ik het proces wat versneld...
Een infrarood lamp op 2 baren gehangen en op de stoel gezet. Zo was de poly zeer snel kneite hard!
Hopelijk laten de volgende updates niet meer zo lang op zich wachten:D
Greetz Giel
Neonic
20th February 2010, 21:39
Weer lekker bezig zo te zien. Ziet er al goed uit dat scherm gebeuren. Doe het in de schuur met een verfbrander, werkt ook prima. Alleen nadeel is dat je af en toe heen en weer moet lopen é.
Interieur ziet er ook chiq uit zo met dat stofje en icm leer, nice :)
454ss
21st February 2010, 00:13
Ben benieuwd of je methode werkt om de poly op het pp vast te maken (ook op de langere termijn). Het is een probleem waar veel mensen tegen aan lopen. In ieder geval veel gaatjes gemaakt, ook goed opgeschuurt?
Weer lekker veel foto's gemaakt, dat zien we graag. :)
bad_luck
21st February 2010, 15:48
misschien is het een vertekend beeld... maar op de foto's vind ik het bruine TE aanwezig... Jammer, het lijkt dan dat je beter juist wat nu zwart is bruin had gemaakt, en wat bruin is zwart?
Het ziet er wel heel strak uit, het zit er heel mooi om, maar naar mijn mening helaas net wat te druk? Jammer... Maargoed, misschien ziet het straks met dash en stoelen erin wel heel anders uit en neem ik m'n comment terug :D
Hopelijk werkt t goed met je scherm en het poly. Ik zou wel zorgen voor een beetje geleidelijkere warmtebron dan een verf-brander... Iets overhaast verwarmen in een droogproces is zelden goed.. !
vincenttor
21st February 2010, 17:00
auto's worden ook geforceerd gedroogd doormiddel van UV of warme lucht
dus wat je zegt wil net zeggen dat het onzin is maar echt schadelijk is het niet
anders lag de lak ook wel van jou auto af ondertussen denk je niet :)
staat trouwens in de bijgeleverde TD van materialen droging bij.. temp zoveel tijd dus zou niet bijzonder veel uit moeten maken hoor
Neonic
21st February 2010, 17:33
Ziet er inderdaad nogal bruin ja. Vind het wel wat. Denk dat het ook vooral op valt omdat er rest er allemaal uit is gerukt.
Vind alleen beejte jammer dat je speakers door dat gaas heen ziet. Vind het er niet zo bij passen bij het geheel.
Waarom zit je achterklep trouwens onder het plastic eigelijk ? Of ... komt daar ook nog één of ander creatief iets ?
ps. Verfbrander werkt prima hoor. ga er ook alleen maar effe paar keer er overheen zegmaar, om het 'warm' te houden. En na 5a 10 gaat ik weer naar de schuur en gaat er weer een keertje erover heen. Als het té koud word het heel niet hard namelijk.
Anders moet je weer wachten tot de zomer en zo en daar had ik geen zin in. En het zijn kleine dingen dus ... hele bumpers zou ik ook niet doen.
Je moet het niet té heet stoken, dat is ook wel weer zo. Gaat het een beetje van vervormen.
'"|"' ( ) |\/|
21st February 2010, 18:28
Ik vind het wel vet hoor al dat alcantara. Misschien lijkt het druk omdat het spul alle kanten op staat. Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat!
vincenttor
21st February 2010, 20:22
ja je moet even met een zacht borsteltje of kwast het mooi 1 kant op strijken
meteen stuk netter
GS_Golf_3
21st February 2010, 21:30
@ Neonic: Ik doe het binnen met als uitvlucht dat het buiten in de schuur (die niet verwarmd is) te koud is.
En dat drogen met een verfstripper doe ik niet omdat ik deze oplossing niet vast moet houden :D !
@ 454ss: Ja lekker veel foto's, voor mensen die mijn project bekijken is dit veel leuker en leerzamer. En ik heb alles opgeschuurd met een p60 dus dat zal wel grof genoeg zijn hoop ik!
@ bad_luck: Het lijkt veel bruin (en dat is het ook), maar ik vindt het een vertekend beeld omdat het bruin op foto zo fel is. Het was een foto met flits dus dat maakt de foto nogal hard. In realiteit valt dit goed mee... Plus het dash en middenconsole is voor 70% zwart.
Ik moet wel zeggen dat er in al dat bekleden een hoop lijm is gekropen!
Uiteindelijk heb ik 3 potten bison gebruikt en ben ik ver op het einde van 5 liter echte bekledingslijm... Deze lijm heb ik gekocht bij een profi bekleder (kustomcreations (http://www.kustomcreations.be/)) voor 50€ wat toch wat goedkoper is als die bison. Maar de lijm is volgens mij just hetzelfde als die bison kit...
Greetz Giel
GS_Golf_3
21st February 2010, 21:44
@ neonic : De plastic op de koffer heeft een simpele reden. Ik zit met een lek aan de kofferklep. De dichting tussen de ruit en de koffer lekt wat.
En ik heb geen zin om men MDF instal nat te laten worden. Deze is wel ingespoten met rutex, maar geen problemen zoeken als we ze kunnen vermijden!
Greetz Giel
bad_luck
22nd February 2010, 12:44
ja dacht al dat t op de foto erger leek dan het was !!
In dat geval, benieuwd naar t eind resultaat... foto's zonder flits dan :P hehe
mooi hoor, net werk.
en wat betreft verbrander: met voldoende afstand houden etc. is het goed te doen, maar gewoon je schuur richting kamertemp. krijgen is het beste volgens mij !
met geforceerd drogen, bedoel ik ECHT heet stoken .. en inderdaad, auto's gebeurt dat ook mee, maar dan is het heel belangrijk welke exacte temp dit is, er is een ideale temperatuur namelijk. ga je daar overheen, loop je steeds meer risico dat je lak juist te hard droogt, niet goed hecht, of zelfs direct afbladdert / krimpt of .. wat dan ook.
GS_Golf_3
22nd February 2010, 16:07
ja dacht al dat t op de foto erger leek dan het was !!
In dat geval, benieuwd naar t eind resultaat... foto's zonder flits dan :P hehe
Ja het eindresultaat zal nog wel een paar weken duren. Nu eerst nog wat aanpassingen aan het dash. Dan men middenconsole nog wat aanpassen en als laatste de zetels:p
Maar tegen dan is het al wat langer licht en kan ik zonder flits foto's trekken...
en wat betreft verbrander: met voldoende afstand houden etc. is het goed te doen, maar gewoon je schuur richting kamertemp. krijgen is het beste volgens mij !
met geforceerd drogen, bedoel ik ECHT heet stoken .. en inderdaad, auto's gebeurt dat ook mee, maar dan is het heel belangrijk welke exacte temp dit is, er is een ideale temperatuur namelijk. ga je daar overheen, loop je steeds meer risico dat je lak juist te hard droogt, niet goed hecht, of zelfs direct afbladdert / krimpt of .. wat dan ook.
De schuur op kamertemperatuur krijgen is niet mogelijk aangezien deze een te grote oppervlakte heeft en er helemaal geen verwarming is. Dus dan doe ik dat maar binnen in huis. Wel tot enervering van sommige familieleden, maarjah dan hadden ze maar verwarming moeten zetten in het werkhuis:rolleyes:
En kwa temperatuur bij het verwarmingsellement dat ik gebruikte, dat zal zeker niet te warm zijn geweest. Het hing er nog redelijk ver vanaf. Het was zeker niet warmer dan 25-30°C, maar dan gaat het wel veel sneller dan bij een gemiddelde 18°C.
Volgend weekend hoop ik het dash af te hebben, en dan zullen er wel weer foto's volgen:D
Greetz Giel
vincenttor
22nd February 2010, 20:25
ik dacht zelfs dat de minimale temp 15 graden moest zijn om polyester te verwerken
GS_Golf_3
23rd February 2010, 07:56
15°C dat zou wel hoog zijn als minimum denk ik zo...
In het najaar polyde ik nog buiten, maar toen was het geen 15°C meer hoor. En dat werd nog kneite hard.
Maar als je onder de 10°C gaat, dan droogt het wel wat, maar dan blijft het glazig bij mij. De binnenste poly droogt dan niet. Als ik het dan binnen leg, dan droogt het verder. Maar dat proces gaat veel trager natuurlijk.
Wat ik wel al eens doe als het grote oppervlaktes zijn. Ik werk met de poly buiten (ook nu met de 0°C koude), dan heb ik een zeer lange verwerkingstijd. En na dat het gepolyed is, dan leg ik het binnen in het chauffagekot en laat ik het drogen.
vincenttor
23rd February 2010, 20:41
staat hier, polyester nooit verwerken onder 15graden
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?show_aux_page=113
zal wel in de soort /merk verschil zitten natuurlijk
en las over epoxy ook dat stel je wil onder de 16C gaan verwerken je speciale harder nodig hebt ( was op andere site trouwens)
hoe warmer hoe beter
bad_luck
24th February 2010, 14:53
en daarom wacht op ik warmer weer met mijn aanstaand poly project :D
tot die tijd helaas volle kofferbak .. :p
454ss
24th February 2010, 16:38
Ter afsluiting van het zijsprongetje over de temperatuur waarbij je poly kunt verwerken: Heb eens (in het voorjaar) bij 14 graden zitten kloojen, en inderdaad dat werkt voor geen meter, wilde gewoon bijna niet hard worden. Het was profi spul van Polyservice, geen bouwmarkt-meuk.
En nu weer graag on-topic heren!
Neonic
24th February 2010, 20:05
Ging je trouwens je dash (bovenkant ofzo) nog bekleden met dat bruine spul ? lijkt me wel mooi staan.
En ... hoe is het met je hoedeplank ontwerp, al af, vorderingen of ...
Heb eens (in het voorjaar) bij 14 graden zitten kloojen, en inderdaad dat werkt voor geen meter, wilde gewoon bijna niet hard worden.
Dan ligt het gewoon aan jou :)
bad_luck
24th February 2010, 20:51
dat zou ik dus juist NIET doen .... dan wordt het bruin TE aanwezig ...
GS_Golf_3
24th February 2010, 21:18
Zoals neonic al aanhaalde zal er hier en daar iets van het dach bekleed worden met hetzelfde bruin.
Dit zag ik in het begin niet zitten vanwege al het werk en omdat ik dan de verlichting van oa de verwarming kwijt was. Maar aangezien ik met spuiten de verlichting ook kwijt ben en omdat pp ook niet zo goed te spuiten is (ik ken meerdere mensen die dit geprobeerd hebben bij een golf 3 maar zelfs met primer bladerd dit af als je er eens tegen stoot).
Dus zal er nog wat bruin bij komen.
De hoedeplank, wel de basisplaat heb ik vorig weekend in vorm gezaagd, maar ik heb er wel nog wat werk aan...
En ik zit nog met een dilemma in verband met de lay-out.
Eerst het dash afwerken zodat deze er terug in kan en dan de hoedeplank.
Eind van het volgend weekend zullen er wel weer een hele hoop foto's volgen :p
GS_Golf_3
1st March 2010, 10:21
Dus zoals beloofd, op het eind van het weekend nieuwe foto's.
Eerst nog een fototje wat ik had besteld bij carfantasy. Ze hadden wel een foute naaf opgestuurd, maar aangezien ik de verpakking meteen weg heb gesmeten kan ik hem niet ruilen. Nuja voor 20€ heb ik een 2ehandsje gekocht:p
Het enige wat ik nog moest doen, was alles mooi afwerken met plamuur en nog 3 gaten zagen voor de verwarmingsknoppen.
Maar het probleem dat ik met de vorige versie ondervonden had, was dat de verwarmingsknoppen normaal op het dash vastzitten aangezien de stalen kabels voor de kleppen te regelen niet lang zijn. Hierdoor kon ik 2 van de 6 kabels niet meer vasthangen waardoor sommige dingen niet werkte.
Maar de ophangingspunten in het dash had ik weggeslepen omdat mijn schermpje daar kwam.
Dus deze heb ik opnieuw gemaakt met een alu latje:D
Op de volgende foto's zie je dus hoe geweldig krap alles is. Het past echt allemaal maar zeer nipt hoor:p
Daarna heb ik alles maar bekleed met alcantara.
Na dat ik begon heb ik er wel wat spijt van gehad. Al de randjes moeten opgeschuurd worden... En de dingen zoals de lichtknoppen, die moeten volledig uit elkaar. Dat was echt geen lachertje. Maar het resultaat is wel goed vind ik zo:o
Het stuurtje zelf moet ik nog eens opnieuw bekleden. De plaatsen waar je het stuur vasthoud zijn niet naar mijn goesting. En het plaatje met "type-x" wordt een van dees vervangen door een echt alu plaatje. Dit maak ik als ik alle afwerkingsplaatjes maak (nog een stuk of 7 kleine prulle)
Daarna wou ik dus de achterkant van het scherm vastzetten omdat hier nog een printplaat inzit. Nu had ik dat vastgezet met een warmtelijmpistool om daarna wat steuntjes uit karton te maken en dit dan vast te polyen. Maar na dat ik het scherm vast had gezet, kreeg ik het met gewoon trekken niet meer los:D Dus dat zat ook weer vast.
Ook de steuntjes voor de verwarmingsknoppen wou ik eerst vastzetten met het warmtelijmpistool om daarna te lastic lassen. Nu bleek dat de hete lijm de pp van men dash gewoon smolt en supersterk aan elkaar bleef hangen. Het oude lijmpistool wordt dus warm genoeg om PP te smelten:D
Plasticlassen wordt dus ook al een stuk gemakkelijker. Als ik nu nog PP smeltstaven in die vorm kan krijgen zou dat super zijn!
Nu hopen dat alles nog wat fatsoenlijk werkt, en dan volgend weekend terug proberen in te bouwen:p
Hopelijk is mijn werkwijze nog wat duidelijk. Als er vragen zijn, stel ze maar!
Greetz Giel
bad_luck
1st March 2010, 10:24
op t dashboard op zich is de verhouding bruin/zwart mooi ! Nu hopen dat t in de auto ook beetje in verhouding is, alles samen ..
(Y)
Neonic
1st March 2010, 20:28
Ziet er wel apart uit zo dat dashboard. Nice. Kleur combi vind ik ook wel wat hebben
vincenttor
1st March 2010, 21:39
ziet er netjes uit inderdaad
lekker doorgewerkt :)
GS_Golf_3
1st March 2010, 23:40
Ja het dashboard ging wel goed vooruit. Ik was nog aan het twijfelen om het zwarte gedeelte ook met de zwarte skai te bekleden, maar ik vrees dat dat veel moeite is voor iets waarvan de meeste niets gaan merken...
Misschien komt dat later nog wel :D
Maar eerst mijn armsteun (die tegen het dash staat op een foto) bevestigen op mijn middenconsole. Vermoedelijk komt hier weer wat poly aan de pas om alles mooi te laten passen :D
En het dash ook maar eens terugsteken. Dat kan altijd handig zijn als mijn motorblokje eindelijk gemaakt is!
Greetz Giel
'"|"' ( ) |\/|
3rd March 2010, 10:49
Het dash ziet er stoer uit man! Volgens mij best veel werk om het allemaal mooi pas te krijgen, erg mooi gedaan!
ik ben benieuwd hoe het er in de auto uitziet.
GS_Golf_3
28th March 2010, 17:49
Niet echt veel meer gedaan de laatste tijd. Maar, het dash is grotendeels klaar. Nog 2 afdekkapjes bekleden en dan gaan we aan de zetels beginnen!
PS, ik heb ook een bus PU-schuim gekocht :p
Greetz Giel
vincenttor
28th March 2010, 19:13
dat schuim is wel leuk om mee te spelen
had ik ook gebruikt voor me middenconsole
en pp/pe zijn gewoon goed te spuiten hoor met de juiste primer
schaepman industrie lakken verkoopt de p1n000001 zo uit mn hoofd
deze is een transparantje primer en voor optimale hechting moet je hem geforceerd drogen op 50o graden maar ik doe dat eigenlijk bijna nooit
en de lak blijft goed zitten kan er zelfs lijmverbindingen mee maken als het maar niet "te" belast word
niet dat je het nu nog nodig hebt maar goed weet je het voor de volgende keer
Neonic
28th March 2010, 19:46
Ziet er zeer netjes uit :)
Ook de verhouding, qua kleuren, ziet er goed uit vind ik.
Toch alleen beetje jammer van die speakers die je door dat rooster ziet.
ps. heb je dat stuk naast /onder je deur nou ook bekleed ? nice
GS_Golf_3
28th March 2010, 20:07
@neonic: Welk stuk bedoel je?
@vincentor: Ja het spuiten zou wel lukken, maar ik ken zelf niet genoeg van producten om dit te doen! En als je dan prul koopt, gooi je meteen veel geld weg!
Maar bedankt voor de naam, om de bumpers te spuiten zal ik dat wel nodig hebben!
Greetz Giel
Neonic
29th March 2010, 10:24
@neonic: Welk stuk bedoel je?
Dat randje wat onder /tegen je deur zit zegmaar. Waar je ook zo'n instaplijst naast kan plakken.
Met dat bruine stoffie
GS_Golf_3
29th March 2010, 13:37
Ah ja dat afdekkapje van de kabelgoot. Daar ligge alle kabels achter verborgen :D
Eerst wou ik er ook nog een alu latje opzetten met wat letters ingefreesd, maar toen ik wat aant proberen was zag ik dat die alu er gewoon op zou komen te liggen, uitfresen was ook geen mogelijkheid want plastic was te dun ed.
Maar het idee is nog niet weg :p
Nu eerst mijn golf doen rijden, sinds eind oktober heeft deze geen volwaardige rit meer gemaakt (enkel testritjes). Maar woensdag moet ik naar de jaarlijkse keuring...
Greetz Giel
GS_Golf_3
31st March 2010, 01:48
Weer een update.
De woofers lagen toch binnen in huis en zagen er niet meer zo fris uit. Dus maar afgeplakt en opnieuw gespoten. Met spuitbusje terug zwart gespoten.
Voor
Na
Ook heb ik in de gamma een dichtingsrichel gekocht voor enkele euries. Er zat namelijk een fluit in mijn koffer als de bass wat harder was. Dat is ook weer opgelost
Dan heb ik mijn bus PUR maar eens bijgehaald
Om de deuren te dempen, zouden de grote gaten dichtgemaakt moeten worden. Maar als we dit enkel met bitumen gaan doen, verwacht ik dat de bitumen gaan breken bij koud weer...
Dus eerst een laagje poly. Met ducktape een vorm gemaakt, hierover verftape zodat de poly nog zou lossen
En dan nog wat LED-gedoe :p
Morgen hopelijk weer meer foto's :D
Greetz Giel
Neonic
31st March 2010, 11:05
Weer mooi kleurtje zo die woofer. Al vond ik dat matte ook niet verkeerd eigelijk.
Lampies zien er ook wel intressant uit Is flexibel zo te zien toch ? En heb je die ook in andere kleuren ?
GS_Golf_3
3rd April 2010, 00:48
@ Neonic: De matte kleur van de woofer was ook niet mis, maar de lak was niet meer mooi. Dus maar effe herlakken hé.
De ledjes zijn zeker flexibel en komen uit de auto5, daar waren ze enkel int wit, maar andere kleuren zijn ook mogelijk hoor!
En dan nu ook nog wat updates.
Het dash is nu volledig af. Ik moest nog 2 afdekplaatjes maken (links en rechts van scherm). Het linkse plaatje is ineens de ligplaats van wat knopjes geworden:D
linksboven = on/off pc, links onder = openen kofferklep en rechts = draaiknop van basscontroler...
En de drukknopjes geven ook licht alsk mijn lampen opzet:p
Nog wat knoppies in de armleuning
Dan heb ik me nog bezig gehouden met het inspuiten van de mdf ringen in de deuren. Deze zijn uit mdf en aangezien het vochtgehalte in zo'n deur nogal hoog is, willen die ringen nogal eens rotten. Nu heb ik er anti-steenslagspul opgezet dat ons ma in de foute kleur had meegebracht.
Maar bij dit weer droogt alles nogal slecht, de zon scheen wel maar de wind maakte alles weer koud. Oplossing, de poly stukke en hetgeen wat ik geverfd heb gewoon effe in moeder haar lege plantensère leggen en op een half uurtje is het kneiterhard:cool:
Deurpaneeltjes gedempd. Ongeveer een halve m² op de 2 panelen...
Ook de tape op de deuren van vorige post werd benut. 3 laagjes poly. Deze zullen met bitumen bedekt worden:p
Ook hebben we de hoedenplank afgewerkt. Het idee was er al een tijdje, maar de afwerking was er nog niet. Nu dus wel.
Het plan was om in de gaten dezelfde grill te zetten als in de rest van de wagen, maar alsk het zo zie is het niet meteen nodig vind ik.
Wat denken jullie ervan?
Neonic
3rd April 2010, 02:54
Ziet er zeer chique uit zo :)
Knoppies in armsteun ziet er ook netjes uit. Waar zijn ze voor eigelijk ?
Ook hebben we de hoedenplank afgewerkt. Het idee was er al een tijdje, maar de afwerking was er nog niet. Nu dus wel.
Het plan was om in de gaten dezelfde grill te zetten als in de rest van de wagen, maar alsk het zo zie is het niet meteen nodig vind ik.
Wat denken jullie ervan?
Gril is wel mooi denk, beejte dat 1 geheel zegmaar, maar zo staat het ook wel vind ik. Meer 'opener' maar denk dat die gril het toch weer net afmaakt.
Misschien gewoon effe een stukkie eronder plakken, kijken hoe het staat....
bad_luck
3rd April 2010, 10:15
ik zou 't open laten ...
neonic, vraag nu echt JIJ om het doel van knoppies ?? het aan of uit zetten van een ledje is toch genoeg? :p
GS_Golf_3
3rd April 2010, 17:30
Nuja een knopje moet wel een doel hebben bij mij!
linkse knop in armsteun is voor het op laten staan van carpc als het contact uitgezet wordt.
De andere dient om de achterruitverwarming op te zetten. Deze knop zou niet meer gepast hebben in het huidige dashboard. En mss ook omdat ik de originele knop kwijt en...
De knopjes in de armsteun bevatten ook een ledje dat gaat branden als er stroom door loopt :D
Greetz Giel
vincenttor
3rd April 2010, 19:55
mooi werk weer hoor
ben alleen niet echt weg van de kleur bruin alcantra maar het is veel en netjes werk
Neonic
3rd April 2010, 21:25
ziet er wel netjes uit zo met die knoppies. ook niet al te opzichtig.
waar heb je die gehaald eigelijk, lijkt me ook wel wat.
GS_Golf_3
3rd April 2010, 23:33
de blinkende knopjes heb ik bij een lokale elektronicaboer gekocht.
Ze zijn van het merk ohmeron (link ohmeron (http://www.ohmeron.be/).
4,5 pleuries voor een knopje. Maar ze hebben meerdere functies. Stroom onderbreken als je de knop indrukt, stroom doorlaten als je de knop indrukt en dan kan je ook nog ver genoeg duwen zodat de knop vastklikt:D
tot 3 ampère kan erdoor gaan...
De zwarte schakelaars hebk bij een doe-het-zelver gekocht. Koste zo goed als niets, maar verder ook niets van info.
Greetz Giel
GS_Golf_3
4th April 2010, 01:46
De ledstrips die ik gekocht had zijn uiteindelijk ook geplaatst.
Deze moeten ervoor gaan zorgen dat als ik mijn deuren open doe (en de binnenverlichting gaat branden) dat de filters van de compo verlicht worden.
De strip is niet zichtbaar als ze niet brandt, lekker subtiel maar toch doeltreffend
Natuurlijk ook wat foto's :D
Dan hier de reden waarom ik niet constant aan het interieur kan werken
ROEST
Greetz Giel
vincenttor
4th April 2010, 16:10
pittig bonkie roest
en bak en braad werk maar ja met zulk rot plaatwerk is t lassen ook niet makkelijk
GS_Golf_3
20th August 2010, 23:06
Ik ben er nog eens na lange tijd.
Eerst een maand examens, een maand voor't werk in het zuiden van belgië gezete, en dan 2 weekjes vakantie aan de kust.
Dan maar weer aan de wagen begonnen.
Na wat knoeien vond ik weer heel wat roest, weer hadden ze zware krassen op men golf getrokken waardoor de lak op niets meer trok. Ook zei heel de familie dat ik maar uit moest kijken naar een nieuwe want zo'n roestbak is't niet waard om zoveel geld te steken enzovoort.
Dus heb ik maar het nodige gedaan. Foto's zeggen meer dan woorden, dusjah...
Klaar maken om te herspuiten dus! Zo goed als alles gedemonteerd en het schuren kan beginnen...
De roest die er was zat vooral aan de achterkant. Gelukkig was het niet al te erg. Zeker oppervlakkig, gemakkelijk te zandstralen dus...
Op de volgende foto is alles gezandstraald en ingesmeerd met roestomvoermer.
De eerste stukken zijn al gespoten. 2 deuren en de nieuwe koffer.
Mijn logo was uit de oude koffer en was dof. Dus de uitsparing hiervoor mocht ook weg. Dit heb ik dan maar dichtgelast:D
Verdere foto's volgen nog wel;)
Greetz Giel
vincenttor
21st August 2010, 00:29
vond het al verdacht stil idd :)
lekker bezig alweer zie ik party tent spuitcabine :)
GS_Golf_3
22nd August 2010, 18:10
Voila weer een update.
Gisteren de golf geschuurd en in primer gezet.
Vandaag opnieuw opgeschuurd en in kleur gezet.
Er zitten wel een paar foutjes in de lak. Die worden er dinsdag uitgeschuurd en er komt een nieuw laagje op.
En omdat de lak satijn glans heeft, moest er hier en daar toch een glanzend tintje opkomen.
Daarom heb ik alle scharnieren al zwart gespoten (past bij de zwarte randjes van de gt-kit) en de bouten van deuren ed komen ook in't zwart.
De slotvangers van de deuren en koffer komen in't blinkend zilver. Er moet overal nog wel een laag blanke lak over om het echt blinkend te krijgen;)
Greetz Giel
Neonic
22nd August 2010, 19:17
Ziet er al goed uit :) Ben wel benieuwd naar het totaal plaatje
Lijkt me alleen persoonlijk niet zo mooi icm de beklede delen van je interieur eigelijk.
vincenttor
22nd August 2010, 22:32
denk het ook niet nee,
ben zelf ook niet echt fan van bruin/oranje hou meer van metallic rommel enzo :P
maar goed wel verstandig dat je zijdeglans hebt gekozen omdat deze makkelijk te spuiten is en mooi resultaat geeft
stof en dergelijken zie je slecht of niet :)
GS_Golf_3
23rd August 2010, 12:37
De kleuren passen eigenlijk nog wel goed samen hoor. Maar nog van de kleur van't interieur nog van de kleur van het exterieur kan ik een deftige foto maken.
Op foto is de kleur altijd anders dan in realiteit...
Maar we zullen wel zien als het af is he.
vincenttor
23rd August 2010, 12:43
ja idd, is altijd even afwachten.
misschien is het wel erg mooi
hondavfr
24th August 2010, 15:57
Gave kleur, ook nog een praktisch, valt de roest niet meer zo op ;).
Hier in de buurt rijden een paar golfjes rond MK2 en MK3 á la oldskool style. Een heeft er zijn motorkap blank geschuurd.
...
en verder niets, dus die heeft nu een gave roestkleur.
GS_Golf_3
24th August 2010, 22:00
Gave kleur, ook nog een praktisch, valt de roest niet meer zo op ;).
Nuja, ik hoop dat ik het daar niet voor heb moeten doen. Overal waar ik een plekje roest tegen ben gekomen heb ik zowat heel dat stuk gezandstraald en epoxy op gezet.
Dus inzake roest zou het wel even in orde moeten zijn!
Hier in de buurt rijden een paar golfjes rond MK2 en MK3 á la oldskool style. Een heeft er zijn motorkap blank geschuurd.
...
en verder niets, dus die heeft nu een gave roestkleur.
Ja ik ben wel zo voor een oudere stijl. Stilletjes aan naderen we de 20 jaar dusjah, het is een oudere wagen.
Maar vandaag wel een downdate gehad...
Veel wind gehad. Gevolg is dat de partytent kapot is, de deur gevallen is en een paar deukjes had.
Toch maar niet bij de pakke blijve zitten en beginnen schuren, plamuren, schuren enzovoort.
Morgenvroeg laklaagske legge. Maar de golf gaat dus niet meer klaar graken voor mijne verlof voorbij is.:mad:
hondavfr
24th August 2010, 23:17
Wel respect voor het feit dat je zo'n "rotte" bak helemaal opknapt en strak maakt... ga dit topic zeker volgen.
Ik zelf had vandaag ook niet veel geluk. 2 nokkenassen omgedraaid (inlaat op uitlaat en andersom), klem gezeten, versnellingsbak op voet gehad en ga zo maar door...
Succes met alles en vergeet niet dat goed werk tijd nodig heeft. Haastige spoed is zelden goed hahaha
GS_Golf_3
25th August 2010, 00:31
ja tis men eerste auto en ik kan em echt niet wegdoen.
Dus as ik er mee wil blijve rijde dan moet ik em wel opknappen.
Daarbovenop heb ik ook nog eens een liefde voor oude wagens zoals golf 1, 3, volvo 850 enzovoort.
En dat haast en spoed zelden goed is heb ik int verleden al ondervonden. Want uiteindelijk is het niet goed afgewerktwerkt, en dan kan je weer opnieuw beginne...
Maargoed al doende leert men he :p
greetz Giel
GS_Golf_3
28th August 2010, 23:01
Vandaag weer goed gewerkt.
Heel wat bezig geweest met monteren ed. Maar godv... wat een kutwerk dat ineen steken. Demonteren is toch wel heel wat gemakkelijker!
Vandaag geen foto's, het was namelijk al wat te donker.
Maar ik heb zitten experimenteren met SEM structuurcoating, PP stukken plamuren, spuiten ed
Ook heb ik zitten plasticlassen:)
En het is tot nu toe zeer goed gelukt. Morgen (of volgend weekend) misschien nog wat prielen en dan kan ik er wel een how-to uit kneden:p
Morgen volgen de foto's...
Greetz Giel
454ss
29th August 2010, 11:42
Monteren is wel meer werk dan demonteren, maar je hebt dan wel meer eer van je werk. Alles is dan schoon en (zo goed als) nieuw, je krijgt dan het (mooie) resultaat te zien. Dan krijg je eindelijk de beloning voor je harde werken. ;)
GS_Golf_3
31st August 2010, 23:34
Hier dus de foto's die ik beloofd had.
Morgen is wel wat laat uitgevallen, maar dat beginnen werken is toch niet goed voor ne mens:D
Enkele foto's hoe de golf er nu uitziet. De deuren staan er in, elek ruiten ed overgeplaatst, koffer en deels het interieur.
Deze delen zijn ook al deftig afgesteld zodat de deuren mooi in slot vallen enzo.
De deuren in het slot duwen kan ik nog niet doen want de klinken staan er niet op:rolleyes:
Dan de gespoten klinkjes. (Satijnzwart)
De bumper die vorm krijgt. Nu nog de nummerplaat uitsparing weg en een houdertje voor de mistlampen en pinkers maken.
Deze zullen in het vak eronder komen te zitten (waar nu een grilletje zit). Lekker simpel dus:p
Ter info, de lassen die te zien zijn zijn niet vol geplamuurd! Deze zijn volledig dicht gelast, vlak gevijld en daarna een heel dus laagje plamuur derover!
Dat was het zo ongeveer. Ik hoop volgend weekend andere gardebous te hebben zodat ik die ook nog kan spuiten, bumper afwerken en nog wat prullen monteren.
Greetz Giel
bad_luck
1st September 2010, 09:52
dat doe je goed giel ! :)
maar, wat the f*ck is een gardebous ??? :p
GS_Golf_3
1st September 2010, 13:25
Ach ja juist, ons verbasterd half frans/nederlands he.
Een gardebou is het voorste spatbord van een auto.
Jammer dat ik door de week nu niet meer kan verder doen. Nu zijn het weer enkel weekendjes.
Gelukkig heb ik tijdelijk een andere wagen.
Volvo 850 2.5 (5cyl 20v), meer dan een goede vervangwagen;p
vincenttor
1st September 2010, 17:12
ja die 850 is te gek :P
helemaal die met turbo erop als je 100 rijd en geeft volgas spinnen de banden nog net niet :)
ik zelf vind het geen mooie kleur hou meer van metallic en geen bruin :P
maar goed het ziet er verder netjes uit ,straks is die weer als nieuw :)
wat voor soort kunststof zijn die bumpers eigenlijk van ?
aangezien ik nog steeds op zoek ben naar pp+epdm wat die achterlijke opel weer gebruikt.
bumper ziet er netjes uit , zal ook best blijven zitten alleen denk dat je ipv polyester beter gapol had kunnen gebruiken
Neonic
1st September 2010, 17:28
maar, wat the f*ck is een gardebous ??? :p
Dat is ongeveer wat ik ook dacht toen ik het las :)
En inderdaad ... goed bezig.
Is wel effe wennen dat kleurtje haha. Mooie spuitcabine ook. Denk niet dat ik me ouders zo gek krijg dat ik er een partytent in de tuin mag timmeren.
Klein detail ... auto past ook niet door de poort.
Wel lekker zo natuuurlijk als je de ruimte heb om je auto en alles neer te gooien.
454ss
1st September 2010, 21:08
Netjes opgevuld zo, de oude plek van de pinkers. Eigenlijk de enige goede manier, zo min mogelijk plamuur.
Het je al een foto van de nieuwe pinkers?
GS_Golf_3
1st September 2010, 22:29
ja die 850 is te gek :P
helemaal die met turbo erop als je 100 rijd en geeft volgas spinnen de banden nog net niet :)
Ik moet zeggen zonder turbo gaat het ook al redelijk vooruit. Maarja zo'n T5R is echt wel absurd!
ik zelf vind het geen mooie kleur hou meer van metallic en geen bruin :P
maar goed het ziet er verder netjes uit ,straks is die weer als nieuw :)
Nuja iedereen zijn smaak he. Op een oudere wagen die simpel wordt gehouden van bumpers, spoilers ed vind ik het wel passen.
Op nieuwere auto's dan weer niet. Dan zie ik liefst iets candy rood of zwart met uberveel goude en zilvere flakes in...
aangezien ik nog steeds op zoek ben naar pp+epdm wat die achterlijke opel weer gebruikt.
Het is PP met nog iets, maar ik het je nu niet verzekeren. Ik zal het vrijdag avond controleren en dan laat ik het je weten.
bumper ziet er netjes uit , zal ook best blijven zitten alleen denk dat je ipv polyester beter gapol had kunnen gebruiken
Ik veronderstel dat je dat van de onderste pot plamuur hebt gelezen. Ik heb de bovenste zwarte gebruikt. Deze is speciaal voor bumper repair stond derop...
En ik heb met de oude achterbumper geexperimenteerd. dat komt er dus niet af. bumper plooien op de plek waar de plamuur zit en deze plooit mooi mee. Ook na 3 dagen uitharden!
We zien wel. als het eraf komt schuur ik het weg en zet ik er iets beters op.
Dat is ongeveer wat ik ook dacht toen ik het las :)
En inderdaad ... goed bezig.
Is wel effe wennen dat kleurtje haha. Mooie spuitcabine ook. Denk niet dat ik me ouders zo gek krijg dat ik er een partytent in de tuin mag timmeren.
Klein detail ... auto past ook niet door de poort.
Wel lekker zo natuuurlijk als je de ruimte heb om je auto en alles neer te gooien.
Ja ons ma vond het niet zo erg. Maar ons vader zag het wat minder zitten. Zeker omdat de eerste tent 3x3 meter was, en de opvolger was 3x6. Hierdoor moesten alle auto's op straat blijven staan.
Maarjah de hobby hé!
Greetz Sneyers
vincenttor
1st September 2010, 22:54
ja idd ieder zn smaak ik zal je er ook niet op aankijken :P
bedoelde het niet zo hoor hehe ik had hem iig zelf een andere kleur gedaan zo wilde ik t brengen.
had verder ook niet de plamuur potten gezien zag alleen witte plamuur dus dacht ik zeg het even voor de volgende x :)
beter weten van tevoren als dat het straks allemaal eraf breekt.
de hechting kan wel iets worden verbeterd dat je mechanische hechting krijgt door het kunststof goed grof te schuren en dan plamuren maar denk wel dat je dat gedaan hebt
GS_Golf_3
1st September 2010, 23:44
Netjes opgevuld zo, de oude plek van de pinkers. Eigenlijk de enige goede manier, zo min mogelijk plamuur.
Het je al een foto van de nieuwe pinkers?
Nee de pinkers zitten er nog niet in. Eerst de nummerplaat uitsparing dicht maken en dan nog wat prullen met poly enzo.
Maar das zal afhankelijk zijn of ik zondag nog iets kan doen. Zaterdag/zondag heb ik enkele sociale verplichtingen (lees festival:D)
ja idd ieder zn smaak ik zal je er ook niet op aankijken :P
bedoelde het niet zo hoor hehe ik had hem iig zelf een andere kleur gedaan zo wilde ik t brengen.
Ja geen probleem hoor. Daar dient een forum voor, je eigen mening geven!
had verder ook niet de plamuur potten gezien zag alleen witte plamuur dus dacht ik zeg het even voor de volgende x :)
beter weten van tevoren als dat het straks allemaal eraf breekt.
de hechting kan wel iets worden verbeterd dat je mechanische hechting krijgt door het kunststof goed grof te schuren en dan plamuren maar denk wel dat je dat gedaan hebt
Nuja op de pot stond dat het voor bumpers was dusjah dan geloof ik dat. En het kunststof is met een P60 opgeschuurd. Dat zal wel redelijk zijn zeker?
En als het brokkeld, dan zal het er wel gemakkelijk af gaan en dan zet ik er iets beters op...
Ik was toch van plan om een standaard bumper te spuiten als reserve (keuring enzo)
GS_Golf_3
8th September 2010, 22:38
Ik heb vorig weekend gekeken.
De bumpers zijn beide uit pp+epdm gemaakt.
Maar ik zou niet de bovenkant en de onderkant gebruiken (de niet-gelakte stukken).
Deze zijn ook pp+epdm, maar die zijn veel zachter, moeilijker te lassen en te schuren.
Er valt mee te lassen, maar het gaat minder vlot. Of je moet een bumper die volledig gelakt is zoeken, daar heb je dat probleem niet...
Greetz Giel
vincenttor
8th September 2010, 23:26
hey bdankt voor het kijken,
ik was bij een vriend van me in friesland zaterdag morgen daar lag ook een bumper van een golfje en zag het er idd in staan :)
maar bedankt voor de tips !
zal naar de sloop gaan en wat oud spul eraf trekken
GS_Golf_3
14th September 2010, 11:19
Voila weer een update se.
Eerst mijn nieuwe aanwinst.
Macbook pro 13"
Dan nog wat vorderingen aan de bumper.
De nummerplaatuitsparing is dichtgelast, ook al geplamuurd maar daar hebk nog geen foto's van.
Ook staat het interieur er 99% in. Nog enkel de handrembekleding en de subkist.
Foto's volgen straks. Nu heb ik les:(
Greetz Giel
GS_Golf_3
14th September 2010, 14:26
hier dus de foto's!
Eerst heb ik een stukje uit de bumper gesneden/gezaagd opdat het inzetstuk van de achterbumper zou passen.
Nu durfde ik niet meteen al te veel weg te zagen want ik had wat schrik dat de bumper zou vervormen...
Toen zat ik wel met een hoogteverschil. Dat heb ik opgevult met PP van de bumper en altijd alles in elkaar gesmolten. Daarna heb ik het op maat gevijld.
Daarna heb ik me maar bezig gehouden me de deuren af te maken.
Dus het poly afdekpaneel erop zetten en daarna bitummatten erop zetten. Nu zit er ongeveer 1m^2 op per deur. Ook is de deur nu meer een gesloten klankkist (ofja ongeveer toch), wat resulteert in een veeel betere kickbas!
Woensdag worden thuis ook 2 voorste spatborden afgeleverd en de nieuwe achterbumper. Dus volgend weekend zou het gespoten moeten worden.
Greetz Giel
bad_luck
14th September 2010, 15:24
mooi mooi :)
lassen met soldeerbout? hopelijk blijft dat zitten, is namelijk te warm volgens mij en verliest het kunststof stevigheid. verfbrander zou beter zijn.
GS_Golf_3
14th September 2010, 15:49
Nuja met de verfbrander heb ik het geprobeerd, maar dat was niet warm genoeg. Dan kon ik een half uur derop zitten en het smolt helemaal niets...
Dus dan maar geprobeerd me soldeerbout.
Ik heb het natuurlijk eerst geprobeerd op andere delen en daar mee zitten plooien en draaien.
Zo heb ik ook mijne plamuur getest en die bleef ook zitten zonder te barsten...
Dus op hoop van zegen hé ;)
vincenttor
14th September 2010, 21:40
je verbrand het materiaal
die pp lasserij waar ik toen kwam vertelde me dat het rond de 260 - 280 graden zat voor pp
als het veel heter werd dan was de hechting niet geweldig meer door dat het verbrand wat badluck al schreef
maar goed zag er netjes uit zal best wel beetje blijven zitten :)
bij de gamma kan je zo een verfbrander voor 25 euro halen met temp instelbaar
haal je op ebay van die mondstukjes en wat las draad
professioneel las bedrijf van je zelf :p
GS_Golf_3
15th September 2010, 19:25
Nuja als ik echt zie dat er scheurtjes in beginnen te komen, dan koop ik me een verfbrander en de tooltjes.
Maar zolang het blijft zitten, ga ik niet opnieuw beginnen:p
Maar thanx voor het advies.
Hopelijk kan ik dit weekend nog wat delen spuiten want het begint tijd te worden dat alles eens af geraakt:rolleyes:
Ik mis het laag rondrijden al!
Greetz Giel
GS_Golf_3
19th September 2010, 22:42
Update time!
Dit weekend heb ik me nog wat bezig gehouden.
De deurlatten en wielkasverbreders waren allemaal afgeschoten. Nu wou ik alles opnieuw mooi in 1 kleur hebben. Ook wou ik in al deze zwarte randen dezelfde structuur hebben (en uit de voorbumper is deze weg) dus heb ik het behandeld met SEM structurecoating.
Primer, structurecoat en satijnglans zwart als afwerking.
Ook de voorbumper is goed gevorderd, De plamuur ligt lekker vlak en ook goed dun:). Ik moet enkel nog wat schuren in het bovenste randje...
Ook de nieuwe achterbumper gepast en deels geschuurd.
Omdat de wagen oranje is en de latjes en randjes zwart, vond ik dat de chrome-look lampen er niet meer bij pasten.
Dus maar een bus backlight spray gekocht.
Eerst de zijpinkers, daarna het glas van de koplampen.
Maar de koplampen heb ik ook nog wat anders aangepast. Alle geribbelde deeltjes (die niet voor de reflectie zorgen) heb ik met hittevaste verf zwart geverfd.
Resultaat (blijkbaar geen eindresultaat van de koplamp op foto)
De nieuwe spatborden die aangekomen waren zijn in primer gezet, ook het latje van de grill.
Maar die grill van Jom, wat een rommel! die was al aan het roesten onder de primer na een paar weken in men kamer te hebben gelegen...
Dus heb ik die maar gezandstraald.
Greetz Giel
vincenttor
20th September 2010, 10:36
tja dat gezeur had / heb ik nu dus ook
ik ga aanstaande vrijdag naar de sloop een andere motorkap halen die ik meteen ga verlengen
dit omdat ik een imitatie motorkap had gekocht en deze erop gezet
kwam ik erachter dat deze aan de onderkant aan het roesten is gewoon onder de originele primer van hun door
rommel dus :@
maar weer lekker geknutseld zie ik :)
GS_Golf_3
20th September 2010, 12:49
...
dit omdat ik een imitatie motorkap had gekocht en deze erop gezet
kwam ik erachter dat deze aan de onderkant aan het roesten is gewoon onder de originele primer van hun door
Ja de spatborden zijn ook piraat. Daarom dat ik weinig heb kunnen doen dit weekend! Om die dingen passend te maken heb ik wel wat werk gehad.
Ook heb ik meteen de kassen uitgeklopd (alleja klein randje vanbinnen weggeplooid). En hier en daar was er wat primer af, dus heb ik alles maar kaal gezet en een deftige primer derop gesmeten!
maar weer lekker geknutseld zie ik :)
Ja toch wel. Ik moet wel want ik wil der terug mee rijden en de volvo heeft ook een grote beurt nodig.
Volgend weekend proberen eindlak te spuiten, dan kan ik het weekend erna alles monteren :D
454ss
20th September 2010, 16:34
Goed bezig. Vaak is het beter om maar meteen alles goed te doen, spaart je later een hoop tijd en ergernis uit.
GS_Golf_3
11th October 2010, 20:07
Hupla,
Dit weekend weer wat kunnen verder doen.
Het wordt tijd want de volvo moet dringend een groot onderhoud krijgen. Dus de golf moet zo snel mogelijk bruikbaar zijn!
Achterbumper, spatborden gemonteerd, koffer en deuren afgesteld, spatbordverbreders erop gekit, lampen donkerder gemaakt, lampen gemonteerd, elektrische kofferopener geplaatst enzovoort.
Ook al effe de voorbumper erop gezet samen met de gril om te zien wat het gaf.
Bumper moet wel opnieuw gespoten worden! 1 keer zonder schuurgids gewerkt en tis prijs. Nog veel fouten erin die ik niet gezien had! Maar goed, al doende leert men zeker hé:rolleyes:
En nu foto's
Ik weet het, het zijn niet veel foto's. Maar het was al te donker toen ik nog foto's wou trekken!
Dus nu nog to-do voor dit weekend.
-Bumper spuiten in kleur (+ bovenkant in structuur/zwart)
-Std kofferspoiler in kleur zetten
-Binnenkant motorkap in kleur zetten
-Kofferlatje afwerken en in kleur zetten
-Alles monteren
-Nieuwe ruit plaatsten vanachter
-De kont nog wat lager draaien:cool:
-En nog wat andere prullen veronderstel ik:p
Greetz Giel
GS_Golf_3
27th October 2010, 22:05
Ik ga nog snel een paar fototjes erop gooien hier.
Alles ligt klaar om te spuiten. (enkel nog effe de pinkers en mistlichten uit de bumper halen)
Zaterdag heb ik een spuitcabine gehuurd want het is natuurlijk te koud om in een tent iets te gaan spuiten.
De standaard kapjes wat verzaagd om de mistlichten + pinkers te monteren (ook alle klipjes van de pinkers der af geslepen)
Dan de lamen vastgezet met een lijmpistool om ze op hun plaats te houden en daarna tec7 gebruikt om ze te fixeren.
En ook heb ik de zijlijsten gemonteerd die ik terug mooi zwart heb gespoten...
Ik hoop de carrosseriewerken gedaan te hebben na dit weekend.
Ik wil graag nog wat aan het interieur veranderen!
En dan bedoel ik iets dat meer te maken heeft met Carpc...
vincenttor
28th October 2010, 00:46
kijk is aan,
mooi strak geworden het bumpertje he :)
ik krijg allemaal aanvragen van mensen of ik hun bumpers niet even kan lassen op verschillende fora :)
mooie bijverdienste hehe
word wel wat zo, wat moet je eigenlijk per uur betalen voor de spuitcabine ?
GS_Golf_3
28th October 2010, 01:47
Ja ik ben wel blij met het resultaat van de bumper!
Ik heb die vraag ook al gehad van vrienden maar als ik nu eens de tijd zou hebben om voor andere mensen plastic te lassen zou ik me beter materiaal kopen en het effectief ook doen.
Maar ik krijg men eigen wagen met moeite afgewerkt dusjah...
Voor de spuitcabine betaal ik 33 euro per uur (maar als ik de cabine maar 10 aan zou zetten betaal ik ook maar voor 10 minuten).
Bij deze prijs hoort ontvettingsmiddel en -doeken, afplaktape en -papier.
Om te bakken, komt er wel 2 euro per uur bij (ook weer te betalen per minuut).
Naar mijn mening is dit dus niet al te duur!
Had ik dat op voorhand geweten, had ik enkel de primer thuis gespoten en heel de wagen daar in de lak gezet.
Nu zit er wel wat stof in de lak (vooral het dak) maar dat ga ik er wel uitpolieren...
Ik had je nog een PM gestuurd vincenttorr, maar ik heb (nog) geen antwoord gehad...
Greetz Giel
Neonic
28th October 2010, 17:19
Lekker bezig :)
Wel apart kleurtje zo
Die prijzen van de spuitcabine ... is dat beejte 'standaatd' zegmaar ? Op zich niet verkeerd lijkt mij. Was ook van plan om me auto te verven maar ... buiten op straat lijkt me niet zo'n strak plan. Ook wel handig dat je dan al dat plakspul er bij hebt.
vincenttor
28th October 2010, 18:25
ok ja ik zie nooit de pms vvan dit forum en krijg geen email
zal eens in de settings kijken heb het helemaal overzien sorry zal er zo 1 terug sturen
de prijs is helemaal niet duur hier in amsterdam betaal ik 65 euro per uur laatste keer dat ik het vroeg 6 maanden geleden,
reden is dat ik weg ga waar ik nu werk dus mijn auto niet daar ga spuiten.
en idd heb het zelfde zou best dingen voor mensen willen maken maar krijg mn eigen auto niet eens af :)
GS_Golf_3
1st November 2010, 01:20
Te zaterdag ben ik de laatste stukken gaan spuiten in een gehuurde spuitcabine.
Werkt veel leuker, betere verlichting, geen nevel die het zicht belemmeren ed. En voor de prijs kan je het niet laten.
Totaalprijs van 29€ (spuiten en bakken)...
Ik moet nog enkel de bovenste rand van de bumper spuiten, maar de bumpercoating was nog niet binnen in de shop.
Zal dus voor volgend weekend zijn...
Maar nu foto's...
Dinsdag wordt de nieuwe achterruit gestoken, volgend weekend randje van de bumper spuiten, achterlichten smoke spuiten en dan hoop ik dat ik wat updates kan maken inzake de carpc...
Greetz Giel
Neonic
1st November 2010, 17:36
Ga je die strips ook spuiten of nie? Mischien wel mooi icm die bumpers
Is het trouwens beetje aan de matta kant die lak of lijkt het maar zo. Het heeft wel wat in ieder geval
GS_Golf_3
1st November 2010, 19:58
Lekker bezig :)
Die prijzen van de spuitcabine ... is dat beejte 'standaatd' zegmaar ? Op zich niet verkeerd lijkt mij.
Was ook van plan om me auto te verven maar ... buiten op straat lijkt me niet zo'n strak plan. Ook wel handig dat je dan al dat plakspul er bij hebt.
De prijs is niet echt standaard. Deze is toch echt wel goedkoper dan de meeste anderen hier in de buurt...
En voor dat plakspul, dat vind je zowat overal hoor. En is ook niet echt duur.
Op straat is ook niet echt een probleem, in open lucht wel!
Maar een spuitcabine is gewoon gemakkelijker, betere verlichting, minder stof, snellere droogtijd en zovoort.
Ga je die strips ook spuiten of nie? Mischien wel mooi icm die bumpers
Is het trouwens beetje aan de matta kant die lak of lijkt het maar zo. Het heeft wel wat in ieder geval
Kleur is niet mat, maar ook geen hoogglans. Ik heb voor satijnglans gekozen, daar zie je wat minder fouten in...
En welke strips bedoel je eigelijk neonic
ok ja ik zie nooit de pms vvan dit forum en krijg geen email
zal eens in de settings kijken heb het helemaal overzien sorry zal er zo 1 terug sturen
Ja ik krijg er ook geen notificaties van.
Maar toch bedankt voor het antwoord, het was nog gerust op tijd hoor ;)
de prijs is helemaal niet duur hier in amsterdam betaal ik 65 euro per uur laatste keer dat ik het vroeg 6 maanden geleden,
reden is dat ik weg ga waar ik nu werk dus mijn auto niet daar ga spuiten.
Ik heb nu 29 euro betaald voor spuiten, bakken, ontvettingsmateriaal.
De spuitcabine zelf heb ik geen 2 uur gebruikt, maar ik heb toch 2 uur nodig gehad om de bumper ed te demonteren, ontvetten, spuiten, bakken, monteren.
Dus voor 2 uur 29€ vind ik dat zeer netjes...
Greetz Giel
Neonic
1st November 2010, 21:00
Kleur is niet mat, maar ook geen hoogglans. Ik heb voor satijnglans gekozen, daar zie je wat minder fouten in...
En welke strips bedoel je eigelijk neonicl
Ahja, dat bedoelde ik eigelijk... satijnglans, of zijdemat (of is het wat aners....)
Da's dan wel mooi dat je dan minder fouten ziet. Vind het ook wel wat hebben.
Heb me bumper er ook mee gespoten, maar dan zwart.
Bedoel die strip aan de zijkant, die stootstrip. Omdat je bumpers helemaal orangje zijn/worden (wat ik er van begreep) leek me het mooier dan zwarte stootstrips.
GS_Golf_3
1st November 2010, 21:54
Nee de strips moeten zwart blijven, die zijn opnieuw satijnglans zwart gespoten!
Enkel de voorbumper is nog volledig in't oranje. Dit omdat de structuurspray niet op tijd in de winkel was.
Dus volgend weekend hoop ik op een zwarte rand...
vincenttor
1st November 2010, 22:08
mat glans ?
zijdemat etc haha
zal het even uit de wereld helpen
Hoogglans
Zijdeglans
Mat
de rest is gama/praxis/bouwmarkt nonsens
schelpen wit, banaan geel, ik bedoel maar :)
454ss
1st November 2010, 23:43
What's in a name? Als we maar weten wat we bedoelen dan maakt het niet uit hoe we het uitschelden. ;)
vincenttor
2nd November 2010, 00:21
en dat is het nu juist,
als we particulier krijgen op m'n werk en die zetten op de bon
zijdemat .....
dan lopen we dus mooi het risico dat de klant zegt ja maar hij moet zijdeglans of hij moet mat
tja. dus zo logisch is het niet wat je zegt :)
(is al een keer voorgekomen vandaar)
Hoogglans: de glans van een verf wordt bepaald door de reflectie van licht op het oppervlak. Bij een hoogglansverf worden de lichtstralen door het oppervlak niet geabsorbeerd maar teruggekaatst.
Zijdeglans: in een verflaag met zijdeglans wordt een beperkt gedeelte van het geprojecteerde licht gereflecteerd. De glans graad ligt tussen hoogglans en mat.
Mat: matte oppervlakken weerkaatsten geen lichtstralen maar absorberen die volledig
voila :) handig als je bij een spuiterij komt bijv, voorkom je misverstanden mee dus :cool:
hondavfr
2nd November 2010, 12:08
...Op straat is ook niet echt een probleem, in open lucht wel!
Maar een spuitcabine is gewoon gemakkelijker, betere verlichting, minder stof, snellere droogtijd en zovoort.
Ehmm een straat is meestal toch in de open lucht?
GS_Golf_3
2nd November 2010, 12:59
Ehmm een straat is meestal toch in de open lucht?
Nuja als hij een tent op straat zet is het niet meer in open lucht he.
Ik doelde op het feit dat de plaats niet uit maakt (hof, straat, ...) maar dat open lucht op zicht een slecht idee is.
Greetz Giel
vincenttor
2nd November 2010, 19:28
spuitcabine moet je gewoon hebben voor stofvrij, juiste luchtvochtigheid , juiste temperatuur, afbakken na spuiten dus kort gezegd ideale omstandigheden.
Waar zit die spuitcabine eigenlijk want 30 euro voor 2 uur dat is een lachertje.
Wil voor die prijs wel naar België rijden om mijn auto even te spuiten aangezien hier per uur je minimaal 65 euro moet betalen zonder enige attributen.
kan hem namelijk niet meer op mn werk spuiten omdat ik ontslag heb genomen :)
GS_Golf_3
2nd November 2010, 22:20
Deze spuitcabine zit in Schaffen (postcode 3290).
Let wel, als je de spuitcabine 2 uur aan een stuk aan laat staan, ga je rond de 66€ zitten (met bakken + 2€).
Maar toen ik aan het demonteren, monteren was, kon de cabine ook niet gebruikt worden en daarvoor moest ik niets bijbetalen...
Vandaag nieuwe achterruit laten montern 245€ :eek:
Gelukkig was dit voor de verzekering:D
Greetz Giel
vincenttor
2nd November 2010, 23:49
bedankt,
het is een stuk goedkoper dan hier in nederland.
ja raam is een pittig bedrag , had ooit een nieuw voorraam nodig voor mn oude auto en had geen verzekering.
hoppa even 400 euro neertellen :(
GS_Golf_3
7th November 2010, 18:42
Vandaag een update en een downdate
Downdate:
Gisteren werd de TS opeens geel, kwamen er veel lijntjes op het scherm en iets later begon er wat te stinken in de golf.
Maar snel gestopt en probleem gezocht, de rook sloeg uit de laptop. Dus ik vrees dat de oude laptop overleden is:(
Update:
In de week is er een pakketje toe gekomen van BPC hier op't forum. In de doos zat een M2-ATX voeding.
De planning voor een andere carpc te bouwen was er, maar door het overlijden van de laptop, zullen de plannen vroeger uitgevoerd moeten worden:p
Ook ben ik donderdag een extra accu gaan halen. 1 accu is wat weinig voor de 2 versterkers, extra elektro en carpc...
Dus een powersafe van 55ah erbij gehaald. Maar deze 26 kg kan nog in de koffer, nog in de motorbaai en interieurruimte wil ik niet afstaan! Dus heb ik al een leep idee. plastic, purschuim ed zijn al aan de pas gekomen:D
Foto's:
Nu ben ik ook aan't zoeken naar een ander Mobo.
Ik twijfel tussen 2 mobo's:
*Intel D410PT (60€)
Form Factor Mini-ITX Mainboard
CPU Intel Atom D410 @ 1x 1.66GHz (Silverthorne 45nm)
Chipset Intel NM10 Express
L2 Cache 512kb
Graphics Intel GMA 3150
Memory 2x DDR2 667/800 RAM (bis zu 4GB)
*Intel D510MO (75€)
Form Factor Mini-ITX Mainboard
CPU Intel Atom D510 @ 2x 1.66GHz (Silverthorne 45nm)
Chipset Intel NM10 Express
L2 Cache 2x 512kb
Graphics Intel GMA 3150
Memory 2x DDR2 667/800 RAM (bis zu 4GB)
Beide mobo's zullen gecombineerd worden met 120 gig HD en 1Gig ram
Zou ik die 15€ meer uitgeven en voor de 2 CPU's gaan? Of maakt die extra CPU echt nie veel uit?
Greetz Giel
454ss
7th November 2010, 20:39
Pur?? :D ;)
GS_Golf_3
17th November 2010, 00:09
Na een hectische week eindelijk een avondje rust.
Dus ben ik maar wat foto's gaan maken van de gedroogde pur.
De batterij moet dus op een hoop pur komen te staan (en wordt natuurlijk ook nog vastgemaakt...)
Achter de bekleding van de achterbank zat een goede 12 cm lege ruimte. Net genoeg om de batterij te plaatse dus.
Tegen het plaatstaal had ik een vuilzak gezet (zodat de pur er niet tegen zou plakken)
Dan deze zak half gevuld en de namaak-accu, die ook ingepakt was, erin gezet. (namaak-accu is houten replica met zelfde maten zoals op foto 3 te zien is)
Na een weekje uitharden was het tijd om eens te gaan kijken...
Dit weekend eens bekijken hoe ik de accu volledig vast kan zetten.
Dan nog een schakelrelais gaan kopen en de bekabeling herleggen.
Dan heb ik ook nog wat gewone probleemjes met de golf:rolleyes:
- Licht olieverlies
- Ruitenwisser rechtsvoor heeft het begeven (niet echt het goede moment van't jaar hé)
- Men accu (vanvoor) is zo goed als dood (momenteel staat er een reserve in)
- Lek aan de koffer
Ahja en ik heb een vierkante meter plexi gekocht:D
Greetz Giel
GS_Golf_3
29th November 2010, 13:33
Zo, sinds dit weekend heb ik weer een update.
Er is een pakje aangekomen uit Duitsland, van cartft nogwel.
Hier zat in, een mobo (intel D510MO), een hd (160 gig), een latje ram (van 1 Gig) en een mini-usb-toetsenbord
Dan heb ik maar meteen alles uitgepakt en op men 2ehands m2-atx aangesloten. Als voedingsbron, heb ik men nieuwe extra accu gebruikt aangezien die toch nog op men kamer stond. En beginnen testen. Ik wou xp installeren via usb, maar dit wou maar niet lukken!
Na veel gevloek en gesukkel ben ik dus maar allegauw een externe dvd-writer gaan kopen...
XP is geïnstalleerd, freeice staat erop, diverse drivers geïnstalleerd en sygic derop gesmeten.
Nu nog enkel drivers voor TS installeren, maar daarvoor moet deze aangesloten zijn. Ook nog een deel services uitschakelen en winlogon erop zetten.
Natuurlijk moest ik ook nog een behuizing hebben. Dus heb ik maar een oude (kapotte) versterker genomen (foto 2) en de print eruit gesmeten.
Deze print was net 17x17 en men mobo ook. Dus ik dacht ooh mooi, de ene deruit en de andere der in. Maar natuurlijk had ik niet aan men voeding en hd gedacht.
Dus ben ik op de hoop oud ijzer wat zink gaan halen (van het dak van't huis) en heb ik daar 2 plaatjes uit geknipt met een plaatstaalschaar. Ook al de onderkant geplooid en een houten bodempje gemaakt...
Resultaat.
Nog te doen voor de cpc:
- Gaten voor mobo en voeding in de behuizing maken
- Bovenste plaatje maken (ik denk uit plexi)
- Zinken latjes eens langs de draaiende-steen-om-af-te-bramen houden zodat de randjes mooi gelijk zijn.
Nu zat ik nog wel een vraagske over hoe ik de mobo moet bevestigen...
=> ik veronderstel dat de onderkant van de mobo geen hout of metaal mag raken. Dus die moet omhoog gezet worden... Maar hoe?
=> Zou ik elk gat voor de mobo in de plaat zelf maken, of zou ik een groot gat maken dat het geleverde plaatje erin past?
En hoe laat je je pc in godsnaam in slaapstand gaan met een atx voeding? Ik heb ingesteld dat die bij het duwen op de powerknop op slaapstand gaat, maar dat doet ie dus niet. Hij blijft draaien tot de atx de voeding afsnijdt...
Greetz Giel
Neonic
29th November 2010, 17:10
Ziet er goed uit.
Komt er nog een bovenkantje op of ... misschien plexi wel grappig ?
Nu zat ik nog wel een vraagske over hoe ik de mobo moet bevestigen...
Is geen ramp als je mobo het hout raakt hoor. Misschien evt. voor koeling ? Aangezien het gewoon een printpaat lijkt me dat niet, dat ie te warm word daardoor.
Heb zelf toen van die afstandbusjes (die ook in je pc zitten) genomen. Beetje de gaten gemeten van mobo en op die plaatsen paar gaatjes geboord in het hout. Voor de zekerheid nog wat van dat polyspul in de gaatjes gesmeerd. Zit goed vast.
GS_Golf_3
29th November 2010, 23:14
Ziet er goed uit.
Komt er nog een bovenkantje op of ... misschien plexi wel grappig ?
Ja de bovenkant wordt afgesloten met een plexi plaat.
De zijkanten en de bodem ga ik zwart of donker antraciet spuiten. Dan steekt dit goed af tov het blinkende alu.
Is geen ramp als je mobo het hout raakt hoor. Misschien evt. voor koeling ? Aangezien het gewoon een printpaat lijkt me dat niet, dat ie te warm word daardoor.
Heb zelf toen van die afstandbusjes (die ook in je pc zitten) genomen. Beetje de gaten gemeten van mobo en op die plaatsen paar gaatjes geboord in het hout. Voor de zekerheid nog wat van dat polyspul in de gaatjes gesmeerd. Zit goed vast.
Dan ga ik toch maar eens gaan zien naar die afstandbusjes. Dat kan toch niet veel kosten...
De bodemplaat ga ik wel van een stukje plaatstaal maken. Dat is wat steviger en dunner dan hout (waardoor ik iets meer plek krijg tussen het koelelement en de plexi plaat.
Greetz Giel
454ss
30th November 2010, 12:07
Mooi hergebruik van die oude amp. Kun je die zijkantjes niet van alu 2 a 3 mm maken? Lijkt mij wat strakker dan zink, en daar kun je tevens een mooi logo in figuurzagen. ;) Als je ze toch gaat spuiten, waarom dan niet in een matchende kleur van je auto? Dan neem je je "thema" mee naar binnen in je auto.
GS_Golf_3
30th November 2010, 22:17
Nuja, die zink had ik nog liggen dusjah. Recycleren die handel he. Van de zijkanten gaat niet veel te zien zijn. De cpc zou ik in een soort van schuif willen steken. Dus als deze dicht is, is er niets te zien. Maar als ik deze opendoe, tadaa, een carpc. De schuif wil ik bedkleden met zwarte skai en de binnenkant met de bruine stof. Zo laat ik de kleuren overal terugkomen. Van de zijkanten zal dus ook niet veel te zien zijn.
Oranje spuiten lijkt me ook niet echt wat. Want ik heb tot nu toe helemaal niets anders dat in de kleur is in men interieur.
Maar dat zullen we nog wel zien. Eerst een grote test slagen volgende week en daarna verder doen.
Wel bedankt over de input. De alu heeft me aan het denken gezet. Morgen heb ik toch niet veel les dus kan ik nog wat brainstormen:D
Greetz Giel
GS_Golf_3
14th December 2010, 08:58
Zo kwa ontwerp is de behuizing zo goed als af.
De uitsparingen voor de aansluitingen zijn geboord, gevijld ed.
Het probleem was dat ik geen plaats meer had voor de HD, deze was groter dan ik had berekend en de conectors waren groter dan verwacht.
Dus heb ik de HD maar vastgezet op het plexiglas plaatje. Ook is de kabelboom voor in de pc zelf wat ingekort.
Voor de aansluiting van de stroom kon ik de aansluiting van de versterker zelf gebruiken. Zo werd die aansluiting ook mooi netjes afgewerkt.
Greetz Giel
bad_luck
14th December 2010, 09:26
heul netjes hoor :)
hondavfr
19th December 2010, 14:43
Nice
GS_Golf_3
9th June 2011, 10:29
Na een hele lange tijd plezier te hebben gehad van mijn golfke en zijn carpc, heeft men carpc het begeven!:mad:
Eergisteren was er hevige regenval, en mijn broer had het schuifdak van men golf open laten staan.
Met gevolg dat men cpc dus niets meer doet!
Maar nu was ik aan't zoeken wat er stuk is.
=> Op het mobo brand nog een lampje
=> Als ik een gewoon toetsenbord, muis en scherm aanhang, dan branden er nog lampjes op toetsenbord en muis. Maar het scherm zegt "No input signal"
=> HD voel ik niet draaien.
Nu zou ik graag de uitgang van mijn m2-atx nameten met een multimeter. Maar heeft iemand een idee welke waardes ik moet meten op welke kleuren...
Of is er een mogelijkheid om men HD te testen (omvormer van sata naar usb ofzo)?
Of als er hier nog iemand zit die raad heeft over wat ik kan testen en op welke manier, dan hoor ik het graag!
__________________________________________________ ___________
Maar er is ook goed nieuws...
Mijn huidig golfke begint het motorisch wat moeilijk te krijgen en heeft nog wat mankementen.
Dus ben ik een paar maanden terug beginnen zoeken naar iets anders.
Ik vond opnieuw een golf 3, maar dan een 2.0 16v.
Het is een wagen van Nederlandse afkomst:eek:.
En mijn homologatieprocedure loopt reeds 2 maanden.
Dus binnenkort (als ik de laatste keer naar de keuring ben gegaan voor import) kan ik beginnen customizen:D
De plannen zijn:
=> kleine revisie van motorblok
=> onderkant rutex verwijderen en preventief beschermen tegen roest!
=> Verlaging eronder en plat leggen:p
=> Muziek installatie (ben ik al mee bezig:D)
=> Nieuw dashboard (ligt al klaar)
=> Carpc opnieuw inbouwen natuurlijk:D
Maar ten gepaste tijden (als em ingeschreven is) zal ik een nieuw topic openen.
Greetz Giel
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.