Bekijk de volledige versie : Carputer In my ford
vooronsallen
24th July 2009, 01:11
Hallo allen
Ik ben begonnen om een puter in mijn ford te maken
De meeste spullen heb ik reeds binnen hierbij een kleine opsomming van wat er in moet gaan komen
Moederbord met een duo core processor 320 Gb harde schijf
Gps (usb) 7" touchscreen slotin DVD-rom
en alles met spraakbesturing
Ben reeds begonnen met het aanpassen van een dashbord
hier vast een paar foto's van waar ik nu sta
Mijn Auto
Het idee
Neonic
24th July 2009, 01:28
WELKOM :)
veel plezier hier en succes met de verbouwing
bad_luck
24th July 2009, 10:16
wat ga je gebruiken, polyester?
of gips ?
Je pakt het in elk geval grondig aan zo te zien, respecttt :p
welkom
PS hoe je t gaat doen met spraakherkenning ben k wel benieuwd naar :)
dash
24th July 2009, 14:24
Welkom enhe, als ik het goed zie een clipper, wellicht vindt je in deze nog wat extra info / inspiratie: http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=514
Neonic
24th July 2009, 14:40
voor je het trouwens nog niet wist ....
polyester hecht niet op dat 'plastic' spul zoals dashboard, deurpanelen etc.
bad_luck
24th July 2009, 15:01
niet ??
ook niet met een evt primer? of als je het vooraf opruwt ?
454ss
24th July 2009, 15:27
e.e.a. is afhankelijk van de kunstofsoort van het dash, maar de overgang blijft altijd een zwak punt. Met skai daarentegen...:D
@vooronsallen: welkom op het forum! Spraakherkenning/commando's met Centrafuse?
bad_luck
24th July 2009, 16:08
nadeel van spraakherkenning via centrafuse is dat je op n knopje moet drukken om hem te activeren, voor elk commando. Naast het spiffy effect dus, is het eigenlijk gewoon zinloos, en zelfs onhandiger. ipv drukken op next-knop, druk je op de spraakknop ernaast en zegt dan "next" en dan hopen dat je pc het herkent :p
wb. dash:
2 goede opties: hele dash een laag polyester (overgang is dan geen sprake meer van :p OF inderdaad bekleden met skai, of andere stof (dan blijft t gevaar van aftekenen, maar iig niet scheuren van lak.
the green
25th July 2009, 13:11
bij windows live zal een pakketje zitten dat spraakherkenning doet.
Vorige week bij een vriend gezien en werkt wel netjes (enkel engels momenteel)
vooronsallen
26th July 2009, 12:35
Hoi Dash
Ik ken Uriel
we waren beide lid van ford team NH
Ben reeds aan het werk gegaan met polyester en het blijft goed plakken op het plastic van het dashbord
hier een paar fototjes
Het schermpje 7" (gekocht bij moutains *cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur*)
vooronsallen
26th July 2009, 12:46
betrefde speechcontrole
Het werkt alleen in de engelse OS versies
zelf heb ik een xp pro geinstalleerd en het programma
E-speaking http://www.e-speaking.com/
een mooi voorbeeld heb ik gevonden op Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=4uJEeGQYwuk
het is nog aardig veel werk qua instellen maar ik denk dat het wel goed gaat komen
bad_luck
26th July 2009, 20:28
wat zijn dat voor matjes / vellen ??
dash
26th July 2009, 22:32
Hoi Dash
Ik ken Uriel
we waren beide lid van ford team NH
ok dan ken je die ford.
Benieuwd naar je spraakherkenning, die van vanderveldon werkt zo te zien goed.
vooronsallen
27th July 2009, 20:24
wat zijn dat voor matjes / vellen ??
Het zijn industrieele polyester matten
vooronsallen
27th July 2009, 20:27
ok dan ken je die ford.
Benieuwd naar je spraakherkenning, die van vanderveldon werkt zo te zien goed.
hoi
ja ik ken de ford hij heeft mij ook op het idee gebracht alleen wilde ik het op een iets andere manier :)
Cruiser
31st July 2009, 16:25
hoi
ja ik ken de ford hij heeft mij ook op het idee gebracht alleen wilde ik het op een iets andere manier :)
Leuk om je rubriek hierin te komen want daar ben ik ook geinteresserd in. Nadat ik heb wat gelezen tot dusver, maar ik miste eigenlijk de samenstelling en vormgeving van de computer dat je je ga inbouwen... klopt het?
Zeker niet op hoe je een andere dashboard gaat ombouwen?
Graag als het kan, wat zijn je onderdelen, hoe ga je tussen die beperkt Clipper ruimte, verder wilde plaatsen, welke zit waar precies en daarna, de manier van kabels aansluitingen, de opplossingen tegen de warmte tijdens de zomer periode en/of winter als je auto buiten sta (tenzij je in 'n garage altijd parkeren waar boven 10 grade op zijn minst continu blijft verwarmd), het hardware gebied, dat soort zaken.... :D
Ik zou eerst, wat betreft de monitor, op 'n plekje plaatsen waar het makkelijk is om te kijken en niet draaien en/of desnoods gericht tegen bestuurder alsmede passagier, of beter nog, twee monitors aangebracht!!! Maar zeker niet precies temidden van de dashbord... zeer slecht voor je nekkie.
Thuis achter de PC op 'n comfortabele rechte houding 'n zitting is al vermoeiend, laat alleen als men in a autostoel zitten en elders kwartslag moeten omdraaien om slechts het scherm te bekijken.... is geen plezier zelfs na 'n half uurtje internetten!
Tenzij je gaat inbouwen voor achterin (achter bankje) om daaruit je PC te gaan werken.... dan is het lol niet meer om multi-tasking te overkomen vanuit je bestuurders stoel... nietwaar? Ik kan wel hierop ook vergissen als je van plan ben om dit alles te doen voor de kinderen die achterin moest bezighouden en rustig blijven wegens 'n lange vakantie reis....:cool:
Toch hoorde ik graag, liever de inbouw details ivm je PCputer eigenlijk.... bij voorbaat dank.
Ik heb zelfs, kort geleden, een eigen kastje ingebouwd waarmee 'n echte sinus omvormer van 350w werd netjes gemonteerd als voorbereiding voor zulke toepassingen van stroom te ondersteunen. Voorlopig dient het omvormer ter ondersteuning van 'n Macbook en ook 'n Toshiba 15" en 5 usbtjes voor andere opladers en kleine apparaten zoals 220v scheer apparaat inbegrepen.
T4Roger
2nd August 2009, 15:32
vind je het heel erg als ik je hele bericht niet of nauwelijks kan volgen?
vooronsallen
2nd August 2009, 15:43
de hardware die ik ga gebruiken is
een Acer duo core moederbord 775 socket
2Gb interne geheugen
vga en wifi zijn onboard
voor de audio kaart ben ik nog even aan het kijken
de bedoeling is een 'slotin dvd rom' welke ook het dashbord in moet
160Gb hhd uit een laptop
USb GPS module
BT usb dongle
Ben nog op zoek naar de stereo mic tbv van de spraak besturing als het allemaal naar behoren werkt
De pc verdwijnt in de kofferbak moet volgens mij wel passen
zie foto hieronder
in de koffer bak komen aan de linker en rechter zijde kisten aan de linker zijde
de versterkers en sub en aan de rechter zijde de pc
Schermpje besteld bij www.carputershop.nl
vooronsallen
2nd August 2009, 15:44
Ik neem aan het bericht van "cruiser" ?
Cruiser
2nd August 2009, 16:26
Sorry about it Roger... I'll try translate it into English if that helps...:o
Leuk om je rubriek hierin te komen want daar ben ik ook geinteresserd in. Nadat ik heb wat gelezen tot dusver, maar ik miste eigenlijk de samenstelling en vormgeving van de computer dat je je ga inbouwen... klopt het? Its nice to have arrive in this thread topic which I'm interested too. After reading through many bits posted, am I missing the configuration and/or style outlay which the plans for the built-in puter is suppose to focus on? Is that true, am I correct to wwith this expectation?
Zeker niet op hoe je een andere dashboard gaat ombouwen? You are certainly not about to revamp the dashboard completely?
Graag als het kan, wat zijn je onderdelen, hoe ga je tussen die beperkt Clipper ruimte, verder wilde plaatsen, welke zit waar precies en daarna, de manier van kabels aansluitingen, de opplossingen tegen de warmte tijdens de zomer periode en/of winter als je auto buiten sta (tenzij je in 'n garage altijd parkeren waar boven 10 grade op zijn minst continu blijft verwarmd), het hardware gebied, dat soort zaken.... :D If possible, what are the accessories or components going to be like, what will be located at where and thereafter, how are the cable connections laid out, what is the solution against the rising & decreasing temperatures during the summer and winter periods and esp. when your car is parked outside (unless you have a garage which offers at least 10-plus degees ), the hardware issues... those kind of things...
Ik zou eerst, wat betreft de monitor, op 'n plekje plaatsen waar het makkelijk is om te kijken en niet draaien en/of desnoods gericht tegen bestuurder alsmede passagier, of beter nog, twee monitors aangebracht!!! Maar zeker niet precies temidden van de dashbord... zeer slecht voor je nekkie. I will for a start, regarding the screen, locate it where it is convenient to view from without turning too much of the head, but preferably, facing at an angle directly at you as a default user but better yet, have two screens for two persons in the front seat. Certainly NOT ideal when centred in the midden console because of the angle and it is bad for the neck actually
Thuis achter de PC op 'n comfortabele rechte houding 'n zitting is al vermoeiend, laat alleen als men in a autostoel zitten en elders kwartslag moeten omdraaien om slechts het scherm te bekijken.... is geen plezier zelfs na 'n half uurtje internetten! Being at home and although one is comfortably seated, its still tiring after a long while let alone if you have to sit and watch from a dar seat, turn your head at an angle just to watch even after just a half hour viewing/browsing the Internet!
Tenzij je gaat inbouwen voor achterin (achter bankje) om daaruit je PC te gaan werken.... dan is het lol niet meer om multi-tasking te overkomen vanuit je bestuurders stoel... nietwaar? Ik kan wel hierop ook vergissen als je van plan ben om dit alles te doen voor de kinderen die achterin moest bezighouden en rustig blijven wegens 'n lange vakantie reis....:cool: Unless you plan to built-in for the rear seats to work on the PC itself but then, perhaps the fun is gone by then esp. if you are a multi-tasking person handling everything from the driveing seat, is that not true? I may be mistaken should you have plan this project to entertain en subdue the kids with their minimal patience esp. during long holiday drives...
Toch hoorde ik graag, liever de inbouw details ivm je PCputer eigenlijk.... bij voorbaat dank. Still, I'd prefer to read more on your CarPC built-in details.
Ik heb zelfs, kort geleden, een eigen kastje ingebouwd waarmee 'n echte sinus omvormer van 350w werd netjes gemonteerd als voorbereiding voor zulke toepassingen van stroom te ondersteunen. Voorlopig dient het omvormer ter ondersteuning van 'n Macbook en ook 'n Toshiba 15" en 5 usbtjes voor andere opladers en kleine apparaten zoals 220v scheer apparaat inbegrepen. I have for myself, recently installed my own console panel with a true sinus inverter powered humbly with just 350watts in preparation for supporting more accessories. Currently, the inverter is serving just my Macbook and the Toshiba laptop en several other usb support items like chargers and it even includes my 220v shaver too.
Cruiser
2nd August 2009, 16:39
Ik neem aan het bericht van "cruiser" ?
Wat fijn om je plaatjes te zien... blijkbaar je had begrepen waar ik aan toe ben met mijn eerder verzoek.
Ik zie ook 'n G4 PCI card met antennetje... dat doet me denken... hmmm, geweldig!
Tegenover die USB Internet stick van Vodafone bijvoorbeeld, werkt die G4 dezelfde of zelfs... veeel beter? Leg het ff uit graag.:)
Al die verschillende hardware component wordt bijgehaald en in 'n zelf gemaakte kastje ingebouwd of je stopte ze allemaal in 'n standaard alu kastje?
Ik heb gevraagd bij de Mac winkel omtrent hun heel kleine vier kante doos-achtige McDrive of die ook is bestaand om in de auto te plaatsen maar verder details weten die personeel niet... die kunnen alleen VERkopen maar...LoL Welke koos je en is die van jou zeker anders dan ieder OS en moderboard die gemaakt zijn voor biinnenhuis gebruik of, auto inbouw vereiste 'n heel andere type?
Mijn andere vraag is, is de OS wat je gaat installeren, 'n type dat snel uitgaat(shutdown) of daar kunt je verder niets tegen doen maar ff wachten, eerst die gaat de uit en pas dan, de auto...afzetten?
Hoe zit dat nou eenmaal...ik hoop dit vraagje klinkt niet dwaas van mijne zijde...?
vooronsallen
16th August 2009, 23:05
zo weer even een update
ben een paar weekenden flink aan het plakken geweest
Houder voor het schermpje zit er ook in
nog nog her en der wat plekken steviger maken en dan wordt het alweer tijd voor schuren en plamuren:rolleyes:
vooronsallen
16th August 2009, 23:08
bovenstaande fotos zijn van vorige week
ik zal eerdaags even wat nieuwe foto's neerzetten:D
vooronsallen
1st October 2009, 00:56
zo het is hier even stil geweest maar ik heb niet stil gezeten
hier een kleine update van het dashbord
ben reeds begonnen met het plamuren van het dashbord
na een x schuren en nog een x plamuren en schuren ziet het er zo uit
het is nog niet klaar maar mijn plamuur is op
454ss
1st October 2009, 10:10
Het begint al vorm te krijgen.:) Wat voor plamuur gebruik je?
De 2e foto in je startpost deed me denken aan dit (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1102069) project.;)
vincenttor
1st October 2009, 18:17
misschien beetje laat
maar pas op met de plamuur je kan met sommige soorten tot 5 mm dik in 1 keer aan brengen
alleen je kan dat 9 van de 10 keer rekenen op aftekeningen
daar bedoel ik mee inzakken zodra alle verdunnings resten enzo uitgedampt zijn
bijv als de zon op je dash staat te schijnen is het gebeurd voor je t weet
best is de plamuur zo dun mogelijk te houden
edit: zoals in die gene zijn topic te lezen wat ook niet anders kan
◦Ook heb ik een paar haarscheurtjes in de (lak van de) behuizing van het beeldscherm. Het behuizinkje is natuurlijk onderhevig aan best veel grote temperatuurverschillen. Onder die ruit in de zon word het bloedheet, en 's ochtends is het ijskoud. Vanwege de verschillende materialen die ik heb heb gebruikt, werken die ten opzichte van elkaar en ontstaan er helaas kleine scheurtjes. De stevigheid van de behuizing lijdt er iig niet onder, en dit bracht me op een idee. Ik laat het bekleden met leer. Ik ben gaan informeren bij een aantal zaakjes, en dit blijkt goed mogelijk te zijn. Het zelfde leer als op de rest van mijn dashboard, zal hier terug komen.
vooronsallen
2nd October 2009, 18:27
Het begint al vorm te krijgen.:) Wat voor plamuur gebruik je?
De 2e foto in je startpost deed me denken aan dit (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1102069) project.;)
HI 454
ik gebruik polyesterplamuur
die foto's heb ik ook gezien het is bij mij niet alleen maar plamuur
basis model gemaakt met kippengaas en daarover heen ben ik gaan polyesteren
Dus ik verwacht (HOOP) dat het niet gaat scheuren
TO VINCENTTOR: er zit op sommige plaatsen van het dashbord maar 3 a 4 mm plamuur en dat zal niet veel meer worden dan dat
maar bedankt voor de reminder
vincenttor
3rd October 2009, 11:37
wat je kan doen voor het laten uitwerken
ik bedoel daarmee dat de plamuur stopt met vervormen etc dat alles eruit verdampt is
je kan hem opwarmen tot 80 graden een half uur bijvoorbeeld
mooiste is als die in de oven kan hehe moet wel een grote oven worden
maar daarna kan je de plekken die zijn gaan scheuren weer bewerken en waarschijnlijk heb je dan amper/geen last meer dat het zo gaat vertekenen
vooronsallen
3rd October 2009, 12:09
Hmmmm
zo'n grote oven heb ik zeker niet :(
maar wel een goeie als het zonnetje nou nog even gaat schijn kan ik het wel achterin de auto leggen
dat moet dan ook wel werken lijkt me
hoelang zou het ongeveer moeten duren voordat echt alle vocht eruit getrokken is?
vincenttor
3rd October 2009, 18:40
ja hangt er een bbeetje vanaf wat voor plamuur je hebt welke mengverhouding activator/plamuur
en het gebeurd voornamelijk als het een echte hete dag is dat het een sauna is in je auto vol de zon erop
paar uur is wel t beste maar nu is niet echt meer geweldig weer dus word het lastig
hondavfr
5th October 2009, 00:59
Ook al aan gedacht hoe je die stank uit je auto gaat krijgen, mocht de zon dit jaa nog ooit schijnen.
Voor dat ik aan mijn project begon heb ik eerst alles overwogen. Polyesteren was totaal uitgesloten. Wat ik heb gedaan is een oud dashboard fijngeknipt. In de aceton gegooid en toen ben ik met vloeibaar ABS (kunstof waar ook mijn dash van gemaakt is) bezig gegaan. Na bijna een jaar met vrieskou en extreme hitte (heb een glazen dak dus een echte sauna) is er helemaal niets gekrompen, gescheurd of wat dan ook.
vooronsallen
5th October 2009, 01:19
Ook al aan gedacht hoe je die stank uit je auto gaat krijgen, mocht de zon dit jaa nog ooit schijnen.
Voor dat ik aan mijn project begon heb ik eerst alles overwogen. Polyesteren was totaal uitgesloten. Wat ik heb gedaan is een oud dashboard fijngeknipt. In de aceton gegooid en toen ben ik met vloeibaar ABS (kunstof waar ook mijn dash van gemaakt is) bezig gegaan. Na bijna een jaar met vrieskou en extreme hitte (heb een glazen dak dus een echte sauna) is er helemaal niets gekrompen, gescheurd of wat dan ook.
daar had ik ook al aan gedacht
ik kan als de zon nog gaat schijnen :cool: de dash ook in de kas leggen bij mijn ouders
Ik heb de optie vloeibaar abs ook overwogen maar dan had ik nooit goed de vorm kunnen maken welke ik nu heb gemaakt met poly (Is mij verteld)
Ik neem de kans en zie wel wat er gaat gebeuren in de kou in de hitte
als er echt scheurtjes ontstaan dan bedenken we weer wat anders
Neonic
5th October 2009, 16:46
ARCO ;)
vincenttor
5th October 2009, 19:17
maak je maar geen zorgen over de lucht
die is amper te ruiken, mijn dashboard bestaat helemaal uit polyester en omdat die al zo een tijd ligt is de geur er zo goed als af
wat ik gemaakt had hiervoor dat heb ik niet eens geroken in me auto rook meer de lucht van de verf dan polyester
stoor je je er wel aan ja dan zou ik m even een week of 2 lekker laten uitdampen en klaar
vooronsallen
6th October 2009, 19:25
maak je maar geen zorgen over de lucht
die is amper te ruiken, mijn dashboard bestaat helemaal uit polyester en omdat die al zo een tijd ligt is de geur er zo goed als af
wat ik gemaakt had hiervoor dat heb ik niet eens geroken in me auto rook meer de lucht van de verf dan polyester
stoor je je er wel aan ja dan zou ik m even een week of 2 lekker laten uitdampen en klaar
nou ik denk dat je bij dan helemaal niets meer ruikt
de dash ligt al een aantal weken gepolyd in de berging waat het gemiddeld 21 graden is
gelukkig maar :)
vincenttor
6th October 2009, 20:21
kijk komt dat ff goed uit
naja je ruikt het vanzelf wel dan als die berging stinkt is het nog geen tijd om hem erin te doen of je stoord je er niet aan
vooronsallen
7th October 2009, 22:40
ben nu stront verkouden dus ruik helemaal niets LOL
vooronsallen
6th November 2009, 01:38
POEH wat een arbeid om dat mooi strak te maken
:( :( :( :(
bad_luck
6th November 2009, 11:20
haha leuk he ;)
feauteau's zeggen meer !!
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.