Bekijk de volledige versie : DVD afspelen gaat traag / buffert te veel
Wiend
24th June 2009, 00:35
Ik heb een aanvang gemaakt met mijn carputer project en heb alvast wat hardware in huis gehaald: een 7 inch TFT touchscreen monitortje via Ebay, een Intel D945GCLF2 moederbordje met een Atom 330 CPU, 2Gb. DD2 667 geheugen en een 160 Gb. harddisk. Als DVD-speler gebruik ik nu een externe DVD-speler/writer die via USB2 aangesloten wordt. Dat ding heb ik dan weer voor weinugh :) uit China laten komen.
Als OS heb ik even voor Windows XP Media center gekozen. Daarnaast heb ik er een probeerversie van Centrafuse op gezet en een probeerversie van Chameleon, 1 of ander Duits frontend wat ook best aardig is (zie hier: http://www.carpc-portal.de ).
Het systeem draait goed en stabiel en is behoorlijk snel. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik er nog een aantal dingen aan wil hangen, dus ik nu nog even niet heb, zoals een webcam en iets om DVB-T te ontvangen.
Goed, na deze lange inleiding zit ik met een vraag waar de gevorderde carputerhobbyisten misschien antwoord op kan geven:
- DVD's afspelen met de huidige configuratie loop niet lekker. Het is erg traag, de DVD-speler buffert om de haverklap enzovoort. Met een mediaspeler zoals "mediaplayer classic" lijkt het iets beter te gaan, maar je kan op deze manier niet een film of muziek DVD-tje kijken, zoals wel de bedoeling is.
Is dit systeem sowieso te traag om DVD's af te spelen? Of werkt dat beter met een DVD-speler die op de IDE-poort aangesloten wordt? Of is het videokaartje te berperkt om DVD's af te spelen en zou ik de enige PCI-poort moeten gebruiken voor een beter en snellere videokaart? Kortom, wie weet er een oplossing om DVD's acceptabel af te spelen?
Groeten,
Wiend
digeridoo
24th June 2009, 18:26
zit er een (actieve) usbhub tussen ?
zoja gelijk er tussenuit gooien
je zou powerdvd4 nog kunnen proberen
Wiend
24th June 2009, 23:57
Nee, er zit geen hub tussen.
454ss
25th June 2009, 10:24
Heb je niet ergens in een hoekje op zolder nog een oude IDE DVD-drive liggen die je even kan testen? Ik ken jouw moerderbord niet, maar wellicht dat er nog in de bios wat valt te de-optimaliseren? Optimalisatie wil nog wel eens conflicteren met andere software.
Volgens mij is je systeem gewoon geschikt om dvd's af te spelen, daar heb je niet veel voor nodig. Vaak zijn het driverproblemen die roet in het eten gooien.
Heb je 1 specifieke DVD geprobeerd of meerdere verschillende? Bepaalde kopieerbeveiligingen kunnen ook wel eens problemen geven.
hansb42
25th June 2009, 10:51
Heb je niet ergens in een hoekje op zolder nog een oude IDE DVD-drive liggen die je even kan testen? Ik ken jouw moerderbord niet, maar wellicht dat er nog in de bios wat valt te de-optimaliseren? Optimalisatie wil nog wel eens conflicteren met andere software.
idd. je kan vaak de usb snelheid instellen op 2 standen, had ik ook in mijn gewone pc. De usb werkte voor geen meter en bleek dat die standaard op de lage snelheid stond
Wiend
26th June 2009, 00:37
Volgens mij is je systeem gewoon geschikt om dvd's af te spelen, daar heb je niet veel voor nodig. Vaak zijn het driverproblemen die roet in het eten gooien.
Heb je 1 specifieke DVD geprobeerd of meerdere verschillende? Bepaalde kopieerbeveiligingen kunnen ook wel eens problemen geven.
Nou, geloof me of niet, toevallig kwam ik vanmiddag inderdaad in de doos "ooit nog te gebruiken rotzooi" een IDE DVD-speler tegen. Vandaag heb ik geen tijd gehad om e.e.a. te proberen, morgen misschien.
Uiteraard heb ik het met verschillende DVD's geprobeerd, maar het is gewoon traag en het systeem buffert te veel. Het systeempje draait verder erg goed en snel, dus ik ben bang dat het probleem aan de externe USB-speler ligt. Ik zal nog eens kijken of er wellicht recentere of andere drivers beschikbaar zijn.
Op zich is het natuurlijk een luxe probleem, maar een USB-dvdspeler kan ik makkelijk voorin ergens wegbouwen. Met een IDE-speler is dat vrijwel onmogelijk.
Wiend
26th June 2009, 00:39
idd. je kan vaak de usb snelheid instellen op 2 standen, had ik ook in mijn gewone pc. De usb werkte voor geen meter en bleek dat die standaard op de lage snelheid stond
In het BIOS, neem ik aan?
Ik heb daar al gekeken, en volgens mij staat e.e.a. goed ingesteld. Bedoel je dat je USB 1.1 of USB 2 kunt instellen?
Zal ook eens kijken of er wellicht een BIOS-update beschikbaar is.
hansb42
26th June 2009, 08:01
Ik heb daar al gekeken, en volgens mij staat e.e.a. goed ingesteld. Bedoel je dat je USB 1.1 of USB 2 kunt instellen?
Wordt ook wel Hi speed en Full speed genoemd. ik weet zo niet welke de snelste is maar dat staat wel in het bios
hansb42
26th June 2009, 08:04
en ook 1.1 en 2 en 2 is de snellere een verschil van 480-12=468Mbits/second
hier staat meer info USB faq (http://www.everythingusb.com/usb2/faq.htm)
Wiend
27th June 2009, 10:37
Effe een kleine update: ik heb gisteravond het meest recente BIOS op het moederbord geinstalleerd, alsmede de meest recente drivers voor de videokaart en nu lijkt het aanmerkelijk sneller te werken. DVD is nu (met dit DVD-spelertje) goed af te spelen. De eerste twee minuten buffert het systeempje nog een beetje, maar daarna gaat het goed.
Overigens kan ik op dit moederbordje verder weinig qua USB instellen. Ja, je kan kiezen tussen USB 1.1 en USB 2 maar dat is het dan ook :)
In ieder geval lijkt het opgelost te zijn. Bedankt voor de reakties!
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.