PDA

Bekijk de volledige versie : Vectra C GTS Elegance

Erwin
28th February 2009, 19:30
Mijn Astra had bijna 250.000 km gelopen op G3 en er stonden een aantal dure reparaties aan te komen. Vandaar dat ik hem heb weggedaan. Alle carputer spullen heb ik er uiteraard uit gehaald en worden waarschijnlijk gebruikt voor mijn nieuwe project. Anyway, hier een foto toen ik afscheid nam van mijn Astra.

Dit was mijn oude install: http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=1364&page=3

Die zwarte Vectra is trouwens de nieuwe :D

Mijn nieuwe project:

Ik ben in elk geval weer van plan om mijn 'oude' (Atom 1.6Ghz) CarPC weer in de Vec te bouwen. Het scherm wil ik niet in de middenconsole inbouwen omdat ik dan de radio moet verwijderen. Als ik de radio verwijder kan ik de boord computer niet meer bedienen. Helaas heeft de standaard radio CDC40 geen auxilary in, vandaar dat in nu tijdelijk met een FM transmitter ga werken. De geluid kwaliteit van zo'n transmitter laat echter te wensen over. Ik ben daarom aan het kijken voor een CD 70 radio voor een nette prijs, deze zou namelijk wel een aux ingang hebben waarop ik mij PC kan aansluiten.

Ik zit er aan te denken om het 7" TFT touchscreen boven tegen het dak in te bouwen, zie foto beneden.

To be continued...

Neonic
28th February 2009, 19:57
Ziet er goed uit.

Nieuwe auto niewe install :)

Vladimirke
28th February 2009, 20:20
Dezelfde kleur als m'n Corsa C. Je gaat nog veel mogen poetsen.:D

Erwin
28th February 2009, 20:35
Bedankt voor de reacties.

Zwart is inderdaad een poets kleur, maar het geeft de auto wel enorm veel uitstraling.

adje
1st March 2009, 11:44
wow die vectra ziet er erg mooi uit!
ik heb rijles in een vecra vin het mooie auto's!
vooral de zwarte uitvoering! :cool:
succes met je carputer!

Vladimirke
1st March 2009, 11:55
Geen auxilary in? Volgens de layout die ik van die nieuwste radiostekker, gebruikt vanaf modeljaar 2005, heb gevonden zou die er toch wel moeten zijn.

http://www.freak0815.de/Fahrzeughilfen/CC/UI-Radioanschlussplan-MJ05.pdf

Dit is wel een site over de Corsa en ik weet niet of er verschillen zijn met een Vectra.

bad_luck
1st March 2009, 11:57
huh .... moet je dan tegen t plafond aan kijken om iets op t scherm te zien??
is dat niet heel erg lastig ???

Neonic
1st March 2009, 12:15
Denk dat het wel effe wennen is maar ... lastig ... kweet het niet.
Je kijkt ook regelmatig in je binnenspiegel, scheelt denk qua plek niet zoveel.

Erwin
1st March 2009, 14:18
Bedankt voor jullie reacties en hulp!

Het scherm tegen het plafond lijkt me niet lastig. Hij komt ook niet helemaal vlak tegen het plafond maar een beetje schuin, de console tegen het dak komt iets naar beneden en daar wil ik heb schuin in gaan monteren. Het scherm word alleen gebruikt om de PC te bedienen en de kaart op te tonen bij het navigeren, dus je hoeft er sowieso niet de hele tijd op te kijken. Weet iemand toevallig een sloop Vectra te staan? Ik wil namelijk die plafond console dubbel hebben zodat ik hem in originele staat kan terug brengen voor het geval dat het niet bevalt.

@Vladimirke: Bedankt voor je link. Ik heb ergens gelezen dat de auxillary in van de CDC40 gebruikt word voor de telefoon en dat het geluid van auxillary in alleen op de voorste speakers weer gegeven wordt. Ik zal eens kijken of ik deze aansluiting ook heb. Heb je enig idee hoe ik de huidige radio los krijg om deze aansluiting te kunnen testen? Ik vraag me ook af hoe ik de auxillary in kan selecteren. Ik kan nu alleen CD en tuner kiezen.

Vladimirke
1st March 2009, 15:08
Heb je enig idee hoe ik de huidige radio los krijg om deze aansluiting te kunnen testen? Ik vraag me ook af hoe ik de auxillary in kan selecteren. Ik kan nu alleen CD en tuner kiezen.

Van laselectroden heb ik trekijzers gemaakt en dat staat ook op die Duitse site beschreven. Als je die dingen er eenmaal insteekt is er wel geen weg terug. Eerst radio eruit en dan kan je ze pas weer ontgrendelen.
http://www.freak0815.de/Fahrzeughilfen/CC/DI-Radio&Kaefig-MJ05.pdf

Ik heb nog een site met die bewuste stekker en daar staat die bewuste aansluiting plots voor je telefoon.
http://www.problemcar.nl/opeltje/RADIOSTEKKER.htm
De onderste afbeelding dus.

Moet je de auxillary wel selecteren of schakelt die als er een signaal op komt?

Vladimirke
1st March 2009, 15:18
Bijna vergeten:
Op die stekker vind ik voor mijn Corsa C alle aansluitingen behalve de geschakelde +. Dus wel een constante +, aarding en de speakers maar om straks de carpc op te starten moet in nog een kabel ergens aan het contact zien te verbinden.

Een passende verloopkabel van die nieuwe stekker naar een standaard ISO kostte me €10 en dan heb ik dus enkel speakers en de stroom.
Wil je alle aansluitingen op een ISO-blokje dan moet je op een €20 rekenen.

Best even navragen omdat je een boordcomputer in je Vectra hebt. Zelfs de airbags zitten daar ergens tussen.:eek:

Erwin
1st March 2009, 21:18
Bedankt voor alle info. Ik vrees dat de aux aansluiting alleen voor de telefoon is. Het is immers maar 1 aansluiting dus je zou niet eens stereo geluid er op kunnen zetten. Volgens mij moet de telefoon 'ingang' ook worden geactiveerd door de Opel dealer.

Ik denk dat ik het in eerste instantie maar even bij de FM transmitter laat.

Er zitten heel wat draden aan die radio. Er zal toch wel 1 van die 40 pinnen 12V worden op het moment dat de auto op contact wordt gezet? Anders kan ik misschien het back light van het display gebruiken om de PC aan te zetten.

Erwin
2nd March 2009, 21:09
Misschien dat het scherm toch wat te vlak tegen het plafond komt als ik het er vast in ga monteren. Als ik hem minder vlak wil gaan monteren komt het scherm te ver voor de spiegel te hangen. Ik ga eens kijken of ik een of ander klap mechanisme kan maken waardoor ik het scherm naar beneden kan klappen als ik het nodig heb, en omhoog klap als ik het niet nodig heb.

bad_luck
2nd March 2009, 21:19
zoals je t daar houdt hangt ie toch goed???? op zich ???

Neonic
2nd March 2009, 21:52
Lijkt me ook wel ja
Je hebt ook zo te zien ruimte zat om met de 'kijkhoek' te klooien

Erwin
2nd March 2009, 22:26
Zoals ik hem daar houdt kan ik de linker bovenhoek van het scherm niet zien als ik recht achter het stuur zit. Verder naar boven gaat het scherm niet want dan zou de dode hoek links boven nog groter worden (en daar zit het dak :p). Verder naar beneden komt hij voor de spiegel.

Ik ga eens op zoek naar een 2e plafond console zodat ik het scherm er eens provisorisch in vast kan maken om te kijken of het lekker kijkt onder de betreffende hoek op de foto. Weet toevallig iemand een sloop Vectra te staan, waar ik deze console e.v.t. kan uit halen?

Erwin
4th March 2009, 22:10
Ik heb vandaag wat geëxperimenteerd met 2 FM transmitters. 1 Velleman en 1 merk loze die ik van een collega geleend heb. De Velleman transmitter heeft een iets slechter geluid dan die merk loze, maar ik ben over beide niet echt te spreken. Weet iemand toevallig waar ik een goede FM transmitter kan uithalen?

bad_luck
4th March 2009, 23:38
Die zul je zelf moeten ontwerpen ben ik bang :D

Neonic
5th March 2009, 00:15
koptelefoon misschien ...

Erwin
5th March 2009, 09:28
Wat bedoel je met 'kop telefoon misschien?'

Ik heb even wat gegoogled en zag dat veel mensen te spreken zijn over de qualiteit van de Linex (USB) FM transmitters. Ik denk dat ik er eens zo eentje ga bestellen in het buitenland. Ze zijn helaas niet verkrijgbaar in Nederland.

bad_luck
5th March 2009, 09:58
ah, ja dat kun je proberen...

Ik heb 2 transmitters geprobeerd (in de auto van badnews) waarvan een goedkope en een goeie. Beide transmitters werktten goed met een mp3-speler, ipod, of wat dan ook, maar om een of andere reden zat er flinke storing doorheen als het van de pc af kwam. Ik vermoed echter dat als je een usb-transmitter hebt het natuurlijk voor de pc bedoeld is, en hier rekening met die storing gehouden wordt....

Erwin
5th March 2009, 11:08
Er zijn 2 varianten van die Linex verkrijgbaar. Een met een analoge koptelefoon ingang en een USB uitvoering.

De koptel;efoon versie is net zoals alle andere FM transmitters en zet het analoge audio signaal om naar een FM signaal.

De USB uitvoering is in feite een USB geluidskaart met een FM uitgang. Je kunt hem dus alleen op een PC gebruiken. Het voordeel is dat je geen analoog signaal hebt waar ruis op kan inkoppelen.

454ss
5th March 2009, 12:32
In de UK wordt de Linex USB-versie inderdaad wel aangeboden. Bijvoorbeeld hier (http://www.techfocus.co.uk/iTrip-FM-Transmitters/TFM02.htm).

Got2have.nl (http://www.got2have.nl/product_info.php?cPath=21&products_id=28) heeft wel de gewone versie maar niet de USB-versie. Wellicht dat ze die ook kunnen leveren? Stuur ze anders een mailtje, nee heb je, ja kun je krijgen. Zijn trouwens niet goedkoop, maar je kunt het altijd proberen.

Klinkt wel als een interessant apparaatje overigens!

Edit:
Via e-bay (http://cgi.ebay.co.uk/Linex-USB-Wireless-FM-Transmitter-for-PC-%2F-Mac_W0QQitemZ270346537419QQcmdZViewItemQQimsxZ2009 0219?IMSfp=TL090219126003r31293#nogo) nog iets goedkoper te krijgen.

vincenttor
5th March 2009, 23:44
mooi autotje hoor
alleen dat scherm op t dak
dat had ik in mn oude corsa en mn nieuwe ook is leuk voor de mensen achterin
zelf moet je teveel concentreren en naar achter hangen wil je t goed zien
das onder t rijden niet echt aangenaam natuurlijk
maar goed wie weet zijn de afstanden wel een stuk anders

gr
vincent

Erwin
8th March 2009, 13:20
Een Vectra is een maatje groter dan een Corsa, dus de afstand van mij ogen tot het scherm is in een Vectra ook wat groter dan in een Corsa. Ik ben wel bang dat ik links boven een dode hoek ga krijgen die ik inderdaad alleen kan zien als ik mijn hoofd wat richting het midden van de auto beweeg.

Ik vind dit trouwens de enige mooie plek om het scherm in te bouwen. Het zou ook nog wel in de middenconsole passen, maar dan moet ik de radio op offeren, en dat heb ik er niet voor over aangezien de boordcomputer via de radio bediend wordt en de radio nu een handige stuur bediening heeft.

Ik krijg als het een beetje mee zit deze week een 2e plafond console die ik ga gebruiken om het scherm in te monteren. Ik hou jullie wel op de hoogte. De Linex FM transmitters heb ik inmiddels ook besteld in GB.

Erwin
14th March 2009, 21:11
De Linex FM transmitters zijn binnen. Gisteren en vandaag getest en het bereik is echt super!! Ik kan zo een lokale radio zender wegdrukken. :p

Helaas heeft de USB FM transmitter waarschijnlijk nogal last van de 'smerige' USB voeding. Afhankelijk van welke USB poort ik neem hoor ik de fan draaien als ik de uitgezonden signalen op de radio ontvang. Als ik de USB kabel in de buurt van de fan houdt, wordt het stoor signaal groter. Op mij thuis PC heb ik geen last van deze storing, waarschijnlijk door het betere voedingen en PCB design. De 'analoog in' FM transmitter is batterij gevoed en deze heeft dit probleem gelukkig niet. Ik ga iig beide FM zenders even uitgebreid testen als allen ingebouwd is.

Analoge:

USB:

Ik heb inmiddels ook een 2e plafondconsole binnen om het scherm in te gaan bevestigen. Ik heb de behuizing van het oude scherm vandaag uit de middenconsole van de Astra gehaald. Deze brak er vrijwel van zelf uit. Ik heb blijkbaar de behuizing niet goed bevestigd in de middenconsole. Dit is ook de reden waarom hij zo snel ging 'aftekenen'. Waarmee kan ik de behuizing het best in de console lijmen zonder dat de lak naderhand gaat scheuren?

Erwin
17th March 2009, 20:49
Even een test console gemaakt:

Originele console:

Console aangepast (lampen los gehaald en naar achteren gezet)

BadNews
17th March 2009, 23:04
Heb je het scherm nu niet op de kop ?

knopjes zitten als je de console nu op tegen het dak zet. boven het scherm ..
Of hoort dat zo ?

bad_luck
17th March 2009, 23:28
kunt vaak ondersteboven projecteren. als dat optisch mooier is, kan dat dus.
Alleen eerste instellingen zijn ff wennen dan haha ;)

Goed bezig... Is dit een test zeg je??? Hoe goed pak je de echte versie dan aan?? damn... mooi hoor..

Erwin
17th March 2009, 23:56
Het scherm hangt inderdaad op de kop, maar ik kan zowel de touchscreen bediening als het scherm spiegelen zodat deze correct weergegeven worden.

Ik vind zelf de hoek waaronder het scherm staat nog niet helemaal optimaal. Ik ga misschien de knopjes er af dremelen om zo de totale hoogte kleiner te maken en zodoende het scherm rechter te monteren. De knopjes moet ik dan op een andere plek zien weg te werken.

De final versie zal niet veel verschillen met de 'test' versie. Ik wil alleen eerst even experimenteren met de optimale hoek van het scherm.

Neonic
18th March 2009, 18:21
Je zou ook de knoppen er af kunnen zagen inderdaad en dan evt. onder een andere hoek plaatsen.
D'r zit als het goed is een stukkie flatcable aan dus moet geen prbleem zijn denk.

Ziet er wel apart uit, ben zeer benieuwd.

Erwin
2nd April 2009, 21:54
Foto update.

De knoppen komen er toch onderste boven in, de flat cable is helaas te kort om ze ergens anders te monteren. De toetsen ga ik ook spuiten zodat de tekst niet meer zichtbaar is zodat het niet opvalt dat ze onderste boven hangen.

Mijn wintervelgen:

Neonic
2nd April 2009, 22:21
ziet er al goed uit zo
blijft die ene kant open of ...
en wat voor kleur gaat het worden, ben benieuwd

Erwin
2nd April 2009, 23:57
De achterkant blijft open, daar komt de binnenspiegel gedeeltelijk in te vallen. De opening zorgt ook voor de nodige natuurlijke convectie (voor de TFT koeling).

Het word precies deze kleur:

Hier heb ik nog een bus van staan en deze past ook wel bij de rest van het interieur

454ss
3rd April 2009, 09:44
Ziet er mooi uit zo!

Waar ik even aan zat te denken, als de achterkant open blijft, dan denk ik dat je last zou kunnen krijgen van lichtlekkage van de backlight in je interieur. Overdag zie je dat niet, maar 'snachts misschien wel. Heb je dat al getest? Misschien heb je er wel geen last van hoor, maar daar moest ik ineens aan denken.

bad_luck
3rd April 2009, 10:37
Wat een vakwerk...

Is net echt !!!

:p

dash
3rd April 2009, 11:40
die foto is toch alleen voor de kleur, als ik het goed heb de opstelling in de vorige auto, dus dit is niet meer.

bad_luck
3rd April 2009, 12:09
ja weet ik, had het ook over de dak-console... is echt mooi in de vorm vind ik :D

Erwin
3rd April 2009, 13:52
Bedankt voor jullie reacties!

De foto van de middenconsole van de Astra was inderdaad alleen om de kleur te laten zien. Ik heb nog een bus van deze lak staan die ik nu ga gebruiken om de console van de Vectra te spuiten.

Goede tip van dat lekkend backlight licht. Ik zal het eens checken bij het originele schermpje. Als het zou storen kan ik hem naderhand nog steeds dichtmaken.

Erwin
5th April 2009, 21:07
De console is klaar! Hier wat foto's van het eindresultaat.

Helaas was er geen ruimte boven het dashboard kastje. Het zat daar iets voller met kabels, elektronica enz dat er geen PC meer bij past. Ik de kofferbak heb ik ruimte zat, alleen moet ik dan mij halve auto uit elkaar halen om kabels te leggen :(. Toch zal ik er binnenkort eens aan gaan beginnen. Ik hou jullie wel op de hoogte.

Neonic
6th April 2009, 00:33
ziet er netjes uit

Erwin
10th April 2009, 19:34
DAMN!

Gisteren is mij Intel Atom MB voor de 2e keer overleden. Volgens mij heb ik wel nog garantie. Ik ga hem komende week maar weer retourneren.

Heb ik eindelijk mijn scherm klaar gebeurt dit weer. :mad:

454ss
10th April 2009, 22:44
Enig idee of er een aanwijsbare oorzaak is? Bijvoorbeeld gevoelig voor M2-ATX voeding oid? Per ongeluk sluiting gemaakt of zo? Of gewoon domme pech?

Erwin
13th April 2009, 15:40
Ik heb zeker weten geen sluiting gemaakt. Het lijkt meer op domme pech. De enige oorzaak die het mogelijk kan zijn in mijn M1 ATX. Deze is volgens myelectronics niet geschikt voor de Intel Atom. Volgens mij is dit alleen omdat de M1 ATX geen P4 kabel aansluiting heeft. Ik heb de M1 ATX echter geschikt gemaakt door een verloop kabel zoals hier beneden afgebeeld.

Het kan zijn dat er normaal een bepaalde sequencing eis is voor het opstarten van de voedingen waar ik nu niet aan voldoe. Ik heb nog nergens informatie kunnen vinden over sequencing van deze voeding.

Erwin
16th April 2009, 19:38
Blijkbaar werd de 12V zwaar belast. Ik had zowel de PC als het TFT touchscreen op de 12V van de ATX hangen zodat het scherm samen met de PC aan en uit ging. De M1-ATX kan maximaal 2.5A leveren op de 12V rail. Ik vermoed dat de 12V rail te zwaar belast is geweest waardoor hij instabiel werd en daardoor het Atom mobo gesloopt heeft.

Ik zat te denken om een M3 ATX te nemen deze is qua vermogen en vormfactor wel interessant, maar volgens enkele reviews gaat deze nogal snel in de under voltage lockout bij het voor gloeien van de motor. Om hem daar uit te krijgen moet je een keer de spanning helemaal er af halen. Niet echt handig dus.

Ik denk dat ik een M2 ATX ga nemen. Deze kan 8A leveren op de 12V rail en heeft dezelfde maten als de M1 ATX.

454ss
17th April 2009, 10:05
De M2 is een uitstekende keus. Erg stabiel en betrouwbaar. Zelf heb ik hem ook en nog nooit problemen mee gehad. Nieuwer is niet altijd beter, dat is een denkfout die velen maken. Toen ik mijn M2 kocht was de M3 er nog niet, anders was ik in de zelfde kuil gevallen.:(

Neonic
17th April 2009, 11:46
heb toen eens de specs gezien van die voedingen naast elkaar, makkelijk te vergelijken.
zat nogal veel verschil in wat 'vermogen' betreft op de 5 en 12v.

Erwin
17th April 2009, 13:58
Current (max)
............5V..3.3V..5VSB..-12V..12V
M1-ATX.10A..10A..1.5A..0.15A..2A
M2-ATX.8A...8A....1.5A..0.15A..4-9A
M3-ATX.6A...6A....1.5A..0.15A..4-6A
M4-ATX.15A..15A..1.5A..0.15A..8-12A

De M2 levert zelfs nog meer stroom/vermogen als de M3. Ik denk wel dat ik hem niet bij de sponsor van dit forum ga bestellen, hij is daar aanzienlijk duurder dan bij een andere web winkel.

Erwin
18th April 2009, 16:09
Het eindresultaat van de plafond console. Nu alleen nog de PC weer aan de praat krijgen en inbouwen. Ik heb het moederbord terug gebracht. Ik hoop dat ze hem repareren of een nieuwe uitleveren. To be continued.

bad_luck
18th April 2009, 17:31
ideale locatie.... !!!

Neonic
18th April 2009, 17:50
Ziet er heel NICE uit zo :)
Ook beejte makkelijk qua bediening enzo ?

454ss
18th April 2009, 18:53
Heel mooi gedaan! Geen last van bij het stoplicht-loeren?

dash
18th April 2009, 18:54
ziet er inderdaad goed uit, voordeeltje, weinig last van zonlicht op je scherm :)

Erwin
19th April 2009, 15:47
Van direct zonlicht heb ik inderdaad geen last. Alleen een bijrijder met lichte kleding is nogal zichtbaar in het scherm, maar dat had ik in de Astra ook al.

Boven de binnenspiegel zit sowieso de regen sensor die ook al een deel van het zicht boven de spiegel wegneemt. Voor de rest zijn de stoplichten nog steeds goed zichtbaar, meestal hangen deze ook recht voor je. ;)

De bediening heb ik nog niet echt kunnen testen omdat mij PC nog niet gemaakt is, maar het lijkt me niet echt lastig om hem daar te bedienen.

Erwin
23rd April 2009, 22:28
Ik heb vandaag een M2 ATX besteld. Deze kan wel genoeg stroom leveren op de 12V.

Het moederbord is weer gerepareerd. Ik ga het morgen weer ophalen. :)

454ss
23rd April 2009, 22:43
Dat is goed nieuws! Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen, het scherm in het plafondconsole.

Erwin
3rd May 2009, 12:30
Alle spullen zijn weer binnen. De hele boel zit weer in elkaar en draait weer. Ik moet het alleen nog eens allemaal inbouwen.

Ik ben ook nog bezig om een ijzeren behuizing te maken, het systeem veroorzaakt nogal wat EMC storing die zelfs hoorbaar is op de radio. Een ijzeren behuizing moet dit tegengaan.

Erwin
11th May 2009, 21:43
Foto update:

Ik ben bezig geweest om de installatie een beetje netjes in te bouwen. De kabels ga ik langs het dak leggen. Ik krijg ze alleen nog niet voorbij de middenstijl gelegd omdat ik deze kap niet los krijg en de VGA kabel te dik is om er tussen door te persen (zie laatste 2 foto's). Heeft iemand een tip hoe ik die bekleding in het midden achter dat airbag kapje los krijg?

Ik zit er aan te denken om de voeding van de PC af te takken van de zekering kast links achter, heeft iemand enig idee op welke stroom deze kabel gedimensioneerd is, en of ik hier nog een PC van ongeveer 3A bij kan hangen?

dash
11th May 2009, 21:50
Wellicht is het makkelijker om via de A-stijl te zakken en dan over de vloer naar achter.

Check ook ff waar je airbags hebt zitten. Daar wil je 1 geen draden en 2 niet bij bevestiging beschadigen.

Neonic
11th May 2009, 23:06
Ziet er goed uit :)
werkt dat een beetje met dat schermpie tegen het dak ? zit er aan te denken om op ongeveer dezelfde plek een 'domdom' te timmeren.
op de meeting kwam er eentje met dat heldere idee, h'e dash ;)

Ik zit er aan te denken om de voeding van de PC af te takken van de zekering kast links achter, heeft iemand enig idee op welke stroom deze kabel gedimensioneerd is, en of ik hier nog een PC van ongeveer 3A bij kan hangen?
je wilt de pc aanstluiten op die zekeringenkast ? moet op zich wel kunnen lijkt mij aangezien er nog lege plekken over zijn voor zekeringen. dan moet een pc van 3 ampere wel lukken.

Erwin
12th May 2009, 14:02
Wellicht is het makkelijker om via de A-stijl te zakken en dan over de vloer naar achter.

Check ook ff waar je airbags hebt zitten. Daar wil je 1 geen draden en 2 niet bij bevestiging beschadigen.

Over de vloer naar achteren is nogal veel werk omdat ik de dorpel kappen niet los krijg zonder het hele interieur te verwijderen, vadaar dat ik ze langs de deur rubbers leg.

Ziet er goed uit :)
werkt dat een beetje met dat schermpie tegen het dak ? zit er aan te denken om op ongeveer dezelfde plek een 'domdom' te timmeren.
op de meeting kwam er eentje met dat heldere idee, h'e dash ;)

je wilt de pc aanstluiten op die zekeringenkast ? moet op zich wel kunnen lijkt mij aangezien er nog lege plekken over zijn voor zekeringen. dan moet een pc van 3 ampere wel lukken.

Ik vind het wel prettig werken met het scherm tegen het dak. Het enige kleine nadeel is dat ik de linker bovenhoek van het scherm nu niet helemaal zie.

Volgens het instructie boekje worden de elektrische stoelverwarming e.d. ook afgezekerd in de kofferbak. Nu heb ik geen elektrische stoelverwarming en dus zit die zekering er niet in. Ik neem wel aan dat de kabel voorzien is om de stoelverwarming te voeden. Ik denk dus dat die 4A (ik schat toch zo'n 48W ipv 36W) er wel bij kunnen. Uiteraard wordt de PC apart gezekerd.

Neonic
12th May 2009, 18:27
kan je niet zien hoe dik die kabel is die naar dat zekeringenkastje gaat ?
zoals je zei van die stoelverwarming ... denk dat die kabel wel een soort van berekend is op die stoelverwarming.
kan best zijn dat ze gewoon een standaard kabelboom in die auto prakken voor een x-aantal uitvoeringen. dat ze dan gewoon dingen aansluiten die er in komen.

heb in mijn auto ook lampies zitten op me dash voor automaat en nog wat van die rotzooi. heb ik allemaal niet. stoelverwarming ook niet, maar d'r zitten wel van die vage stekkertjes onder me stoel, nouja zaten.... eruit gesloopt ;)

Erwin
12th May 2009, 19:05
Volgens mij is dit de bruine kabel op onderstaande foto:

454ss
12th May 2009, 22:13
Aangezien er ook zo te zien nog drie 40A zekeringen zitten denk ik dat er aan de onderzijde een aanvoerende kabel zit die je zo niet ziet. Lijkt mij niet zo'n probleem om daar nog een zekeringetje bij te zetten. Je zou eens moeten kijken of je niet ergens een werkplaatshandboek van je auto kan vinden. Anders is een (gericht) autoforum een plek bij uitstek om dit soort info te vinden. Stiekem is er op zo'n forum best veel kennis aanwezig vaak.

Erwin
15th May 2009, 20:27
Ik heb gisteren alles aangesloten en het werkt goed. De spanning blijft gewoon 12V, dus nauwelijks spanning verlies over de kabel.

Er zat ook een geschakelde 12V in de kofferbak die ik wilde gaan gebruiken om de PC te schakelen. Helaas schakelt de PC gelijk uit terwijl deze normaal gesproken softwarematig afgesloten word door de M2 ATX. De constante 12V blijft continu aanwezig, deze valt dus niet gedurende een heel korte tijd weg bij het uitschakelen van het contact. Als ik de geschakelde spanning van de sigaretten aansteker neem om de PC aan en uit te zetten gaat het wel goed.

water-escape
16th May 2009, 16:51
Hoe wist jij waar je EMC vandaan kwam?
Ik heb tijdens het video afspelen e.d. ook een hoge zoemtoon erdoorheen, die je gelijk hoort opspinnen met de turbo.

enig idee waar dit aan kan liggen? kabels lijken mij goed te liggen bij mij...wat voor spul bestaat er om alles te verminderen?

Mogelijk ook antwoorden in mijn topic ;)! zag het toevallig hier bij jou ook staan.

Erwin
16th May 2009, 20:38
Ik heb mijn EMC probleem nog steeds niet helemaal opgelost. Ik heb nu weer de USB FM transmitter geïnstalleerd. Helaas stoort deze nog steeds een beetje. Afhankelijk van waar ik het ding leg en hoe ik de kabels hou word de storing groter en kleiner. Ik heb al speciaal een metalen behuizing voor mijn PC gemaakt om de EMC straling binnen de behuizing te houden. Dit heeft niet echt geholpen. Ik word er echt helemaal gek van.

Ik weet niet hoe jij je PC op je radio hebt aangesloten, maar het help meestal wel om voldoende afgeschermde kabels te nemen.

Erwin
22nd May 2009, 19:06
De storing bleek dus uit de 5V voeding te komen. Ook de gewone analoge FM transmitter had last van storing als ik hem vanuit de 5V ATX voedde. Ik heb nu een 12V naar 5V switched regulator gemaakt en deze geeft een perfect zuiver FM signaal.

vincenttor
22nd May 2009, 19:37
even het topic pikken lees iets over de storing, ik hoor alsware mn harddisk draaien door de speakers hebben jullie dat ook ?

Erwin
23rd May 2009, 22:51
Ik weet niet hoe jij je speakers aangesloten hebt, maar ik gebruik een FM zender die ik voorheen met de 5V atx spanning voedde. De 2,5" HDD word ook door diezelfde 5V gevoed. Telkens als er een HDD lees of schrijf actie plaats stoorde dit de 5V en daarmee ook het geluid van de FM zender.