PDA

Bekijk de volledige versie : Knuckles car pc

knuckles
25th February 2009, 13:54
Yo,

deze week begonnen met mijn projectje. Even overzicht van de plannen.

Het volgende zit al in de wagen:

Kort samengevat. Radio met super navigatie op hardeschijf met een 6 cd-dvd-mp3 lader 6 cd's/dvd's

En dan nu het project:

Deze week het volgende moederbord gekocht:

Jetway J7F2 1.5GHz MiniITX PicoPSU 1GB RAM Wifi

En harde schijf:

OCZ solid state 63 GB

Hier zou ik nog graag 2 2.5 sata schijfjes bijwillen van rond de 500 in totaal ongeveer voor films en muziek. Momenteel bezig alles softwarematig in orde aan het brengen zoals windows aant uitdunnen. Software die ik ga gebruiken is mediaportal. Foto's van het moederbordje zoals het nu opgebouwd staat volgen nog.

bad_luck
25th February 2009, 14:04
wowww jij smijt met geld ... Maarja dan heb je wel wat moois natuurlijk ;)
wil je 500 gig aan schijfruimte? is dat niet overdreven? denk dat je aan 250 meer als zat hebt ... dus 1 schijfje. Bijplaatsen kan altijd natuurlijk.

knuckles
25th February 2009, 14:11
ja bijplaatsen kan inderdaad nog. Maar heeft er nu iemand al langere eraving met zo een 2.5 inch sata schijfke van in een laptop dus geen solid state. Want ik vraag me nog altijd af hoe lang die dingen nu meegaan als die constant in de auto geplaatst zijn. Ik wou deze zo met elastiekjes opspannen om de schokken op te vangen zoals wel bekend is zeker. Maar als de levenduur dan nog nie zo lang is kan ik beter een schuif achtig ding maken dat ik de schijf er kan uithalen als ik ze niet nodig heb.

bad_luck
25th February 2009, 14:24
uitneembaar zou altijd ideaal zijn ... of misschien is een externe schijf via firewire dan een idee??

Ik heb iig zo'n schijfje nu gewoon in de kast geschroefd.. niks met vering.. maar zit er pas in. Mijn vorige pc echter had ook niets speciaals hiervoor, en heeft er zeker een jaar in gezeten.
Je kunt problemen krijgen met schokken, en met kou.. voor de kou zou ik banger zijn dan voor schokken tenzij je een kart hebt... (mijn wagen is ook vaak erg stug geveerd, heb hier geen problemen mee gehad met de pc).

454ss
25th February 2009, 14:53
Hee Knuckles, welkom op het forum! In wat voor auto komt ie?

Serieuze hardware zie ik al wel. En zoals Trabart al opmerkt, geen budget-setup.;)

Mijn 2,5" sata-schijfje zit er zo'n 15 maanden in, geen enkel probleem gehad. Zit gewoon vastgeschroefd zonder rubbers oid. Staat wel rechtop en parallel aan de rijrichting.

bad_luck
25th February 2009, 15:00
ow ja .. mijne ligt nog plat gewoon. dat is helaas qua kofferbak-indeling het meest ideale ... helaas hebben moderne auto's alles mooi afgerond ipv simpel vierkant :P

knuckles
25th February 2009, 15:27
Het komt in een astra g 5 deurs. foto's zal ik nog posten.

'"|"' ( ) |\/|
25th February 2009, 20:17
Mooi clarion setje heb je erin zitten:cool:

Leuk dat je een SSD erin zet, heb ik ook over nagedacht.
Een 2,5" schijfje houdt t best goed vol in de auto vind ik. Mijn nieuwe setup zit er pas in maar ik heb een klein jaartje rondgereden met een andere harde schijf en die heeft het gewoon volgehouden. Veel vering heeft mijn auto niet meer maar hij blijft t gewoon doen terwijl ie al aardig wat schokken te verduren heeft gehad.

Wat zijn trouwens verder de plannen van de CarPC? Ik zie dat je al de nodige muziekopslag hebt en navigatie dus wat gaat er voor extra's in komen?

knuckles
26th February 2009, 01:32
probleem met mp3 cd`s is dat je daar niet kan door zoeken... of snel bladeren. En als je van liedje 1 naar 100 wilt gaan zijn we ff bezig dus...

De bedoeling van de carpc is puur voor muziek en video opslag. Had mischien ook gedacht om draadlos internet abbonemt te pakken bij een provider om overal internet te hebben maar dat moet ik nog bekijken. Enja... meer veel mogelijkheden zijn er niet he... aangezien ik al een goede gps en radio heb.

dash
26th February 2009, 18:34
Enja... meer veel mogelijkheden zijn er niet he... aangezien ik al een goede gps en radio heb.
telefoon, achteruitrijsensoren, weer info, nightvision, etc

hondavfr
26th February 2009, 19:27
Dat wordt nog wat! Ik hoop dat je auto in een garage of achter een hek staat en dat je er een goed alarm in hebt :)

Voor de rest, succes. Zo te zien heb je dadelijk een hele vette setup :cool:

knuckles
3rd March 2009, 01:03
al wat verder gesleuteld aan de software...

hier een filmpje van het opstarten maar is nog nie goedgekeurd door youtube maar zal een van dees wel erop komen. hier allewinds de link al.

http://www.youtube.com/watch?v=NC7Maf_XJeM

hij heeft exact 1 minuut nodig van knop drukken tot volledig klaar scherm in mediaportal. Denk dat dat nog een redelijk tijd is. Enkel moet ik dat stom welkom scherm nog weg krijgen en mijn startbalk maar dat is geen probleem.

BadNews
3rd March 2009, 16:14
Hoelang doet ie er dan over als je hem opstart vanuit slaapstand. Of ga je hem iedere keer helemaal opstarten en afsluiten ?
Of heb je die optie er niet opzitten?

bad_luck
3rd March 2009, 17:32
1 minuut is eigenlijk inderdaad al ergerlijk lang ... Ik zit momenteel op ca 30 seconden, en DAT vind ik al te lang.. het WAS namelijk ca 20-25 sec. bij mn vorige pc, maar dit zijn idd allemaal hibernate (slaapstand) tijden.
Wat dat betreft is t jammer dat de m2-atx pas na 5 seconden opstart.. die komen er OOK nog eens bij.

Erwin
3rd March 2009, 19:29
Mij Atom 1.6 Ghz doet het iets sneller, maar ik vind 1 minuut wel meevallen. Je kunt toch de 1e minuut even radio luisteren ;).

bad_luck
3rd March 2009, 23:17
leuke theorie... maar dat zul je in t echt waarschijnlijk niet doen :P
Dus eerste minuut is gewoon motorgeluid dan ;)

knuckles
8th March 2009, 13:32
nieuwe update:

harde schijfke van 500 GB en een adapter van 2 usb stekkers naar sata. De bedoeling is van in mijn armsteun een sleuf te maken waar ik deze harde schijf in kan pluggen als ik deze nodig heb.

Erwin
8th March 2009, 13:38
Leuk idee, maar waarom neem je geen extrene USB HDD? Deze kun je ook gemakkelijk aan elke andere PC hangen.

knuckles
8th March 2009, 15:02
Vraagje:

mijn voedingske is het aan het begeven en nu is de vraag hoeveel watt voeding ik nodig zou hebben. apparaten zijn

moederbord
wifi
cd/dvd rom speler
2 hard schijven
usb gsp muis
webcam
toetsenbord en muis
en eventueel nog een harde schijf extra op usb.

knuckles
13th March 2009, 12:57
Dit weekend een kleine optie instaleren in de auto. een walk me home kit. Zelf in elkaar geknutseld van een electronica bouwpakket.

Aansluiten op mistlichten vooraan, bediend met een afstandbediening die aan de sleutels komen te hangen en gaan uit na ingestelde tijd.

454ss
13th March 2009, 13:05
Leuke upgrade van je auto. Ga je d'r een (youtube) filmpje van maken voor ons vermaak?:)

knuckles
14th March 2009, 02:51
juist ne hele avond en nacht aan zitten werken. een paar relais opgestookt dus... morgen terug naar de winkel. afwerken zal voor zondag zijn denk ik

454ss
14th March 2009, 08:36
Ow.. dat is niet het vermaak wat ik bedoelde.:(

Maar hoezo relais opgestookt? Hoe doe je dat? Pennetjes verwisseld?

Erwin
14th March 2009, 21:15
Leuke feature. Mijn auto heeft deze functie ook gedeeltelijk. Ik kan bij het verlaten van de auto de lichten nog een halve minuut laten na branden. Helaas gaan bij mij niet de lampen aan als ik de auto open met mijn ab. Misschien kan dit wel geprogrammeerd worden bij de dealer.

Een relais stook je niet op door de '+' en '-' te verwisselen. Waarschijnlijk te veel spanning er op gezet. Een relais is in feite gewoon een spoel, daarbij kun je de '+' en '-' verwisselen zonder dat hij stuk gaat.

Neonic
14th March 2009, 22:07
Wel grappig dat het kan ... totaal zinloos alleen lijkt mij maar goed.
Zonde van de relais maar kzeg maar zo ... 't moet toch een keer lukken :)

Erwin
14th March 2009, 23:27
Ik vind het niet zinloos. Op een donkere of slecht verlichte parkeerplek kan het echt wel handig zijn. Het geeft een gevoel van veiligheid en je ziet waar je loopt. Daarbij komt nog dat het een enorm luxe uitstraling geeft. Ik vind het wel een leuke gadget.

knuckles
16th March 2009, 01:02
ja het probleem was dat de relais maar 3 ampere aankonden en mistlampen op een 30 tal ampere branden en dit hadden we over het hooft gezien. dus nu een extra relais van 30 ampere erbij geschakeld. Alle met bijhorende zekering moest toch nog iets fout gaan.

alles werkt nu perfect en mooit weg gewerkt. enkel nog de kabels onder de motorkap nog een plastieke beschermbuis ronddoen dat ze bij de keuring niet beginnen zagen.

454ss
16th March 2009, 09:25
Voor de minder bijdehante lezertjes: knuckles komt uit België, daar zijn de keuringen nog veel strenger dan in NL. Alles muß original sein!!!

bad_luck
16th March 2009, 10:02
Is dat zo?? Wist dat wel van duitsland ...
Weet iig wel dat met OLDTIMERS in belgie het tegenovergestelde is.. Doet je verlichting niets? Of reflector weggerot? Ach.. Mag je alleen niet meer overdag rijden ;) Geen knipperlicht? Dan steek maar je hand uit :p

knuckles
16th March 2009, 10:02
Ah juist, daar hebben jullie geen last van zeker? klote land :-)

bad_luck
16th March 2009, 10:46
In nederland MAG je ook niets aan je auto doen.. Zelfs een verbetering (rolkooi) mag niet.
Leuke is dat apk, maar ook de politie, niet moeilijk erover doet :D (behalve als je illegale dingen eraan hangt zoals neon of scherpe uitstekende delen, of blinderingsfolie)

Neonic
16th March 2009, 17:35
waarom mag een rolkooi dan nie?

d'r is ook nog eeen groot verschil tussen politie en apk.
heb jaren met geblindeerder ramen rondgereden, rondom. ben er 2a 3x door de keuring gekomen.

snap ook dat gedoe van neon enzo niet zo erg. de ene zegt het is geen verlichting, 't is alleen een schijnsel. in andere landen heb je sets en daar zit een 'street legal' functie op :)

hier doen ze moeilijk om een lampie, moet je af en toe naar die trucks kijken. pas op me werk stonden er ook 2. las vegas is er onderhand niks bij.

bad_luck
16th March 2009, 17:48
rolkooi mag niet omdat je de constructie van je auto wijzigt.

In principe kun je zo ver gaan dat je officieel niet eens een gat mag boren in je schutbord om een stroomkabel voor bijv. versterker door te voeren ...

Let wel .. dit zijn allemaal dingen waar niet moeilijk om gedaan wordt.. maar als ze het wetboek volgen, mag NIKS.

Maar... Dit gaat denk ik wat offtopic ;)

Neonic
16th March 2009, 17:51
3 of 30 amperen, scheelt wel effies ;)

alles werkt nu perfect
dat zijn goede berichten e.
maar effe off-topic... gaan ze dan al zeiken omdat je wat 'extra' bedrading heb lopen onder je motorkap, of waar dan ook ?

als dat zo zijn dan zouden ze bij een rolbroerte krijgen :p

GS_Golf_3
16th March 2009, 19:41
Is dat zo?? Wist dat wel van duitsland ...
Weet iig wel dat met OLDTIMERS in belgie het tegenovergestelde is.. Doet je verlichting niets? Of reflector weggerot? Ach.. Mag je alleen niet meer overdag rijden ;) Geen knipperlicht? Dan steek maar je hand uit :p

In België mag bij Oldtimers ook niet alles hoor.
Een oldtimer moet maar 1 keer naar de keuring gaan en die keer moet hij in orde zijn met originele motor, assen, remmen en heel de boel. Enkel van voor een bepaald jaar mag er een ander motorblok in zitten en kunnen ze niet controleren omdat er geen papieren van bestonden/bestaan.

Maar na dat een wagen oldtimer-keuring ondergaan is moet ie nooit meer terug! (Behalve onder begeleiding van de blauwe manne als er iets niet zou kloppen)
En er mag enkel overdag gereden worden. Snacht's is het zowiezo verboden om met een oldtimer rond te rijden.

Met gewone keuring van wagens zijn er 2 grote problemen.
1) Er mag geen materiaal gebruikt worden dat niet e/E-gekeurd is. En ophangingselementen moeten ook nog een GOCCA en een plaatsingsrapport hebben...
2) GOCCA is een NV, een bedrijf dat uit is op winst en dus geen overheidsbedrijf. Ze hebben er dus alle voordeel bij als je moet terugkomen om een tweede keer 40 euro te betalen... Plus de keurders kennen niets van tuning, en nog minder van de wet!

knuckles
19th March 2009, 12:45
de walk me home module met afstandbediening. Afstandbediening is ongeveer even groot als de autosleutel.

BadNews
19th March 2009, 13:13
2) GOCCA is een NV, een bedrijf dat uit is op winst en dus geen overheidsbedrijf. Ze hebben er dus alle voordeel bij als je moet terugkomen om een tweede keer 40 euro te betalen... Plus de keurders kennen niets van tuning, en nog minder van de wet!

Als hij hier in NL wordt afgekeurd, dan hoef je niets te betalen, maar dan betaal je pas (1x) als je terug komt, en je de wagen hebt aangepast.

de walk me home module met afstandbediening. Afstandbediening is ongeveer even groot als de autosleutel.

Heb je niet ook al een afstandbediening van de centrale vergrendeling of alarm?

knuckles
19th March 2009, 14:09
dat zit in de sleutel bij mij

bad_luck
19th March 2009, 14:38
En dat alarm heeft niet toevallig een extra knopje waar je zelf n functie aan kan hangen ?? Zou wel chille zijn natuurlijk ....

knuckles
19th March 2009, 15:01
da werkt op een andere frequentie. ik denk dat dat moeilijk word om daar iets bij op te hangen. Of ik kan wel maken dat elke keer ik mijn auto open en toe doe mijn mistlampen even blijven branden. maar dat is ook niet de bedoeling

BadNews
20th March 2009, 01:05
lijkt mij geen slecht idee.
Lampen moeten binnen kort misschien toch ook al overdag aan.
En daarbij, als ze aan zouden gaan overdag, zou het niet hinderen, en savonds wil je ze ook gebruiken, Dus als je ze tegelijk aan zou kunnen laten gaan. zou het toch niet zo erg (fout) zijn..