Bekijk de volledige versie : '"|"' ( ) |\/| CarPC V2
'"|"' ( ) |\/|
7th February 2009, 13:04
Zoals sommige misschien wel weten heb ik een jaar geleden een CarPC ingebouwd in mijn Opel Calibra. Na er een tijd te mee hebben rondgereden ergerde ik me aan een aantal dingen (vooral aan- en uitzetten was nog niet goed bedacht) waardoor de laptop al snel weer uit de auto verdween. Na een tijdje niets heb ik toen een multimedia HDD gekocht en ingebouwd. Maar de grote harde schijf vond het niet zo tof en kapte er wel eens mee. Ook werkte het allemaal niet echt lekker.
Sinds een tijdje ben ik toch weer op zoek naar een betere oplossing en sinds ik mijn EEE pc heb kwam ik ook de EEE box tegen waarbij weer een lampje ging branden....
Ik heb nu mn eerste stap alweer gezet en dat betreft een M2-ATX voeding die ik via Zionion heb gescoord. Ook Zionion bedankt voor de goede afhandeling!
Nog even ter herinnerring, mijn eerdere project:
http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=3581
Wat betreft het schermpje blijft dat gewoon zoals het is. Die zit op een mooie plek en het staat wel redelijk strak. Echter zitten er al kleine beschadigingen in de epoxy om het framepje heen.
Schermpje:
Op het moment is de dubbele vloer er al uit in de achterbak. Waarschijnlijk wil ik de CarPC achterin hebben en ik zit te denken om een mooie ombouw te maken om mijn gastank heen en het daarop te monteren. (nog minder ruimte in de auto :( )
Verder moet ik het allemaal nog bedenken maar de grootste vraag op het moment is het gaan voor een EEE box of zelf zo'n kleine atx samenstellen die gelijk naar wens is.
'"|"' ( ) |\/|
8th February 2009, 00:18
Ik heb nog even zitten surfen en ik zit over het volgende setje te denken:
Mobo:
Intel® Desktop Board D945GCLF2 (http://www.intel.com//Products/Desktop/Motherboards/D945GCLF2/D945GCLF2-overview.htm)
Geheugen:
DDR 2 667MHz 2Gb kaartje
Harddisk:
2,5" WD 7200rpm 160 gb harddisk of
Snelle kleine SSD voor de OS met een externe 160gb harde schijf (heb ik al: WD Passport).
Netwerkkaartje en bluetooth dongle heb ik al
Alleen de behuizing is nog een uitdaging. Of zelf maken van plexiglas oid of eentje kopen.
Op deze manier ben ik lekker goedkoop uit en denk ik dat het wel een aardig setje is zo. Wat zijn jullie meningen?
Zelf geef ik de voorkeur aan een los mobo dan een EEE box. Ik zit namelijk met de voeding en aan/uit zetten van het ding. Als je voor de voeding weer een of andere convertor nodig hebt ben ik bang dat je weer met storingen komt te zitten voor o.a. geluid. Dit was ook het probleem bij mijn eerdere laptop en was een van de redenen waardoor ie weer uit ging.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Eventuele tips over het uitzoeken van een mobo zijn ook welkom! Ik heb er namelijk niet echt ervaring mee.:D
bad_luck
8th February 2009, 00:48
Ik hoop dat het een goeie keuze is, want ik heb het bordje hier naast me liggen ;)
454ss
8th February 2009, 12:09
Leuk bordje voor relatief weinig geld.
bad_luck
8th February 2009, 12:59
ik heb trouwens een 8GB CF kaartje voor het OS, en een 250GB sata laptopschijf. en 2 gig geheugen erop. m2-atx heb ik al, bluetooth ook, draadloos ook, gps dongle ook, dus...:)
'"|"' ( ) |\/|
8th February 2009, 13:41
ik heb trouwens een 8GB CF kaartje voor het OS, en een 250GB sata laptopschijf. en 2 gig geheugen erop. m2-atx heb ik al, bluetooth ook, draadloos ook, gps dongle ook, dus...:)
Kee, ik heb zelf idd ook al het een en ander. Ben ook van plan om 2gb geheugen erin te zetten. ik zit alleen nog met de harde schijf. Er zijn al een paar Flash geheugendingen maar die lees en schrijfsnelheid is niet zo snel.
Als ik kijk naar de 4gig SSD van mn EEE (waar de OS op draait) is die onwijs snel met lezen alleen schrijven gaat niet zo hard. Dat merk je vooral met slaapstand. Het uitzetten duurt wel een seconde of 40 terwijl hij weer met 15-20 seconden gebruiksklaar en opgestart is.
Een kleine SSD voor de OS met een externe HDD voor de media lijkt me wel het beste. Dan kan ik makkelijk het schijfje eruit halen en binnen updaten zonder geklooi via netwerk e.d. Plus dat ik al een WD Passport heb van 160 gig, speciaal gekocht toen voor de laptop.
AnderNeo
10th February 2009, 15:52
prima bordje! Gebruik ik zelf ook. Lekker compact, heb m in een dvd-kastje gebouwd (zeg 23x23 cm)
'"|"' ( ) |\/|
10th February 2009, 22:47
Zoo.. vandaag serieus begonnen!!!!
Vanmiddag heb ik bij *cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur* *cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur* het moederbordje gehaald, een 120gB HDD en een VOOMPC behuizing om het allemaal netjes in te bouwen.
Op dit moment staat de CPC al te draaien met een tijdelijke computervoeding erop zodat ie gewoon op 220 werkt. Alles is al gemonteerd op het bordje van de VOOMPC behuizing. Het past allemaal maar net! Maar wel gelijk mooi netjes weggewerkt allemaal. Ik wou eerst een eigen case maken maar toen ik de voompc zag leek het me beter om daar voor te gaan. De behuizing is echt robuust en is binnenin voorzien van montagemogelijkheden dus alles paste er zo in. Op deze manier is ie ook goed beschermd als ik straks bagage achterin mn auto heb bijvoorbeeld.
Zojuist heb ik met nLite de Windows XP setup een klein beetje gestript zodat echt onnodige bende eraf is.
Ik houd jullie op de hoogte!
Vladimirke
10th February 2009, 23:43
Zojuist heb ik met nLite de Windows XP setup een klein beetje gestript zodat echt onnodige bende eraf is.
Wat noem jij 'echt onnodige bende'?
Zit zelf nog met nLite te zoeken.
'"|"' ( ) |\/|
11th February 2009, 00:14
Dingen zoals onnodige drivers, printers, modem en faxonderdelen, noem maar op.
Met nLite kun je echt veel weghalen. Je moet alleen wel goed opletten wat je weghaalt :rolleyes:
Zo wordt ie weer ietsje sneller....
'"|"' ( ) |\/|
11th February 2009, 00:37
Weet iemand hoeveel vermogen dit moederbordje gebruikt? Ik heb op het moment een 2.5" HDD aangesloten en 2 fannetjes.
Ik wil de carPC even testen via de M2-ATX en ik heb een 12V adapter die 2.5A kan leveren. Is dit voldoende?
454ss
11th February 2009, 08:45
2,5A lijkt mij erg weinig. Dat komt neer op 36W als je de voeding op het uiterste belast. Je kunt het proberen, als hij er in eens mee stopt of de voeding erg warm wordt dan is het te veel. Uiteraard bestaat de kans op schade aan de voeding. Een beetje voeding heeft een kortsluit en overbelastingsbeveiliging, maar niet allemaal. Helaas kun je dat aan de buitenkant vaak niet zien.
'"|"' ( ) |\/|
11th February 2009, 22:40
Oke dus 3 ampere heb je minimaal wel nodig.
Ik heb ook nog een voeding van mn laptop maar die is uit mn hoofd 19V. Kan dit ook zo de M2 in? Ik geloof dat ie van 9-24V input kan ontvangen?
'"|"' ( ) |\/|
15th February 2009, 14:01
Zo, maar weer even een update met een paar foto's.
Op het moment draait CF prima. Ook sygic werkt naar behoren met een BT GPS dongle. Start vanzelf op etc behalve bij hybernate moet ik de navigatie opnieuw starten voordat het werkt. Na wat codecs erop gezet te hebben werkt het ook prima met dvd's en andere video's.
Net even het schermpje uit mn auto gehaald en aangesloten. Beeld is oke maar ik krijg het TS niet werkend. Ik ben de originele driver cd kwijt en heb de touch kit driver geprobeerd van een liliput scherm (van internet gedownload) maar die vind hem ook niet. Windows herkent het TS wel als muis maar vervolgens kan ik er niks mee. Heeft iemand een ideetje over hoe ik het werkend kan krijgen?
Hier even wat fotootjes van de set-up:
[/URL] (http://img17.imageshack.us/my.php?image=img5007of0.jpg)
Ik ben ook even met de behuizing in de weer geweest. Ik wou eerst blauwe ledjes maken in het ventilatierooster maar daar kwam niet zo goed licht doorheen dusja toen maar wat blauwe LED strips op maat gemaakt en geplakt en het ziet er wel grappig uit denk ik zo.
(http://img242.imageshack.us/my.php?image=img5001ie3.jpg)[URL=http://img242.imageshack.us/my.php?image=img5005lj3.jpg]
Nu nog het TS werkend krijgen, een WLAN usb stickie erin voor draadloos internet en een voedingsstekkertje P4 geloof ik (4 polig stekkertje voor voeding van je mobo). Dan kan ie van de week de auto in :D
bad_luck
15th February 2009, 14:23
Ziet r goed uit ;)
Ben benieuwd ...
wb sygic.. al eens geprobeerd om sygic echt via zn eigen menu af te sluiten? dan slaat ie alle instellingen op namelijk.
'"|"' ( ) |\/|
15th February 2009, 14:35
Ja klopt dat wist ik.
Als ik uit hybernate kom moet de com-poort weer automatisch gestart worden maar dat doet ie niet. Pas als ik sygic opnieuw start wordt ook de compoort service gestart.
Is op zich niet zo erg want het is een kleine moeite om navigatie te sluiten en weer op te starten, dat gaat zo snel.
Uit hybernate komen gaat ook supersnel, binnen 20 sec operationeel. :)
Neonic
15th February 2009, 15:45
Lampies ... altijd leuk :)
'"|"' ( ) |\/|
20th February 2009, 21:17
HIJ WERKT!!!!
Woensdag- en donderdagmiddag heb ik het hele spul ingebouwd en weggewerkt. Gelukkig lag het grote deel aan kabels er al, maar toch even de tijd genomen om het netjes aan te sluiten en weg te werken.
Ook mn schermpje een beetje gemodificeerd want die werd te heet en viel na een tijdje uit. Nu zit er een fannetje achter die het schermpje koel houdt.
Ook BT navigatie en WLAN werkt goed voor de deur.
Ik zal morgen even wat plaatjes schieten van het eindresultaat:cool:
dash
20th February 2009, 22:13
Goed zeg, dat had je snel voor elkaar. Het koste mij ietje meer tijd.
Heb je een eigen skin?
'"|"' ( ) |\/|
21st February 2009, 13:07
Nee, voorlopig alleen de CF standaard skin. Dit werkt wel relaxed en past op zich wel bij de auto.
Ik heb wel de menu's aangepast en wat onnodige knoppen weggehaalt.
Ik gebruik nu sygic voor navigatie en daar ben ik best tevreden over.
Het enige wat ik nog wil aanpassen is de schermresolutie. Ik gebruik nu 800x600 4:3 verhouding, maar ik wil een geschikte resolutie voor het 16:9 scherm wat er in zit, anders worden die filmpjes wel erg klein ;)
Iemand een idee hoe ik dat het makkelijkst voor eklaar kan krijgen? Ik kan nu alleen kiezen uit 800x600 en 1024x768 4:3 resoluties.
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.