PDA

Bekijk de volledige versie : Carpc voor Audi a6 Sedan

water-escape
19th January 2009, 09:22
Ik ben laatst op het idee gekomen op een carpc te maken. Nu heb ik hier geen ervaring mee en wil ik jullie een aantal dingen vragen.

Ik heb een audi a6 sedan uit 2007. hier zit alles al op en aan.
grote navigatiescherm met tv, het bose geluid systeem en de ipod interface.

In de achterbak zit de tv versterker, hier heb ik 2 av aansluitingen op zitten. (2 keer rood/wit tulp voor geluid en 2x gele tulp voor beeld) deze stuurt hij door naar mijn mmi scherm voorin.

Ik heb nu op 1x tulp beeld/geluid aangesloten van een portable dvd speler. Dus ik krijg mooi me geluid over het systeem en het beeld op de mmi.

Ik kan onderweg alleen geen dvd verwisselen. Dan moet ik stoppen. Wat ik wil is dus iets (een carpc) waar ik gewoon veel films op heb staan die ik al rijdende achter het stuur kan selecteren om af te spelen.
(navigatie heb ik op het MMI en geluid heb ik ook via het MMI met de ipoddoc)
Wel wil ik maby een kpn dongle erbij doen om te kunnen internetten oid, maar is geen must.

Wat is voor mij een goed systeem en/of oplossing?
ook heb ik op samenkopen het usb touchscreen 7" besteld. Met de gedachte daar mogelijk ook iets mee te doen. Maar als ik het beeld ook op me mmi kan blijven krijgen is dit natuurlijk ideaal.

454ss
19th January 2009, 13:14
Welkom op het forum. Leuk, nog een Audi-rijder erbij.

Je computerbeeld dmv video-aansluiting op je mmi krijgen is mogelijk. Dan moet je wel een moederbord/grafische kaart hebben met een video uit. Het probleem wat je dan houdt is de bediening van het geheel. Een touchscreen is sneller, trefzekerder en veiliger tijdens het rijden dan een muis of trackbal. Volgens mij is er ook (nog) niets om de mmi-bediening te gebruiken voor een carpc. Een oplossing zou kunnen zijn een touch-kit op het scherm van je mmi te maken. Nadeel is wel dat je dan eventuele garantie op je mmi dan kwijt bent en je je dash ondersteboven moet gooien om er bij te kunnen. Een 2e scherm is lastig weg te werken in je dash.

Ik neem even aan dat je dash er zo uit ziet (afgezien van de kleur):

Heb je geen AMI? Je zou dan een ipod kunnen aansluiten in je handschoenenkastje. Als je daar dan je films op zou zetten... Moet je wel even checken of dat kan (of dat het alleen audio is). Dat zou wel een mooie oplossing zijn.

water-escape
19th January 2009, 15:56
klopt zo ziet hij eruit.

Ik heb inderdaad de ipodinterface erop. en die bestuur ik via de mmi. Maar deze stuurt helaas niet de video door van de ipod. Dat was een mooie oplossing geweest. (ik zal audi eens informeren of dit wel mogelijk is)

(ik ga idd niet mijn dash uit elkaar halen, is iets te geavanceerd in deze auto)

Ik heb dus een los touchscreen scherm via usb. Via daar kan ik dan de pc besturen. ZIjn er mobo's met een video out? dan kan ik het via de touch screen besturen en op de mmi bekijken. En wat voor pc zou dan voldoende zijn voor mij. Hij komt dan gewoon in de achterbak te liggen bij de accu. dan de usb kabel naar voren toe trekken en daar het touch scherm op als besturing. En dan indien mogelijk het mmi als 2e scherm

bad_luck
19th January 2009, 15:58
als je pc geen video-out heeft kun je ook kastjes krijgen om je vga signaal op te splitsen (dan 1 naar vga en 1 naar video out bijvoorbeeld).
Signaal wordt wel zwakker heb ik gehoord als je het opsplitst, maar dat is vast afhankelijk van t kastje dat je gebruikt.

water-escape
20th January 2009, 18:29
Ik heb vandaag audi even gesproken over mijn ipod interface. Maar deze kan de video niet doorsturen. Er is sinds kort wel een ander kastje uitgekomen waar je wel je ipod en dvd op kan aansluiten, maar dit ging me 2000 euro kosten. Het zal dus een carpc worden.

Iemand enige informatie voor mij wat voor mij interessant is. (zo klein mogelijk)
Moederbord
geheugen??hoeveel is nodig? en welk?
2,5" hdd denk ik ?
Geluid on board -> gaat naar tv tuner en dus naar mmi.
Beeld on board -> moet dvd aan kunnen en 2 schermen.
beeld -> 1 scherm = via usb.
beeld -> 2e scherm wordt mmi, dus moet iets.. vga? naar gele tulp convertor hebben. (weet iemand hier iets voor?
voeding -> zal die m2 worden lijkt me?

Denk ik nu aan alles? dan wil ik het achterin bouwen, is vlak bij de accu en de tv tuner waar het aan gekoppeld moet worden.

dash
20th January 2009, 18:41
Iemand enige informatie voor mij wat voor mij interessant is. (zo klein mogelijk)
Moederbord

Deze is wel heel klein:
http://www.mp3car.com/vbulletin/general-hardware-discussion/127720-holy-cow-nvidias-ion-may-promise-ultimate-carpc.html

water-escape
20th January 2009, 19:54
die is wel heel klein ja :>

maar enkel 1 usb.
en geen tv out helaas.

klein is ie zeker handig. maar de specs moeten ook goed zijn. en alles moet erop kunnen worden aangesloten.

usb : de monitor, bluetoothdongle (voor toetsenbord/muis), wirelesstick. zoiets.

454ss
20th January 2009, 20:18
Een powered USB-hub kan dat oplossen...

water-escape
21st January 2009, 01:36
hoe powerd? dan moet ik dus nog een 12v aansluiting hebben voor die usb hub? toch? liefste natuurlijk alles onboard en zo min mogelijk kabels.

454ss
21st January 2009, 13:54
USB-hubs zijn bijna allemaal 5 volt. Beetje afhankelijk hoe je het mobo gaat voeden kun je dat aftakken van de M2 of zelf een voedinkje makken met een paar componentjes. Dat laatste kost je nog geen tientje en is goed zelf te doen als je kunt solderen.

edit:

Waar je eigenlijk op moet zoeken is een moederbordje met de pico-itx formfactor. Deze zijn al te koop (deze bijvoorbeeld (http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=37_187&products_id=3092)) maar zijn dan vaak voorzien van een Via C7 processor. Dat is op zich helemaal niet slecht (het gros rijdt rond met zo'n processor), het is alleen niet de laatste stand der techniek. De eerste link in die post op met mp3car-forum is trouwens een ding wat nog niet op de markt is en dus niet te koop. Let wel dat je goed betaald (en niet alleen geld) aan het nieuwste van het nieuwste. Mijn mening is dat je met een gerust hart bovengenoemd bordje zou kunnen kopen. Wel ben je gebonden aan XP omdat Vista veel te zwaar is voor de huidige carpc-hardware.

Overigens heeft forumlid imhotep ook een inieminie-moederbordje, ik weet alleen niet of dat een nano-itx of een pico-itx is.

edit2:
Als het iets groter mag zijn (12 x 12 cm) dan is dit (http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=37_174&products_id=1999) wellicht wel iets voor je, daar zit ook video op.

water-escape
23rd January 2009, 01:02
die ziet er ok uit. (hoeft niet persee mini te zijn allemaal. ik kan het wel kwijt in de auto.
Ik zie iig een video out extra.

kan alleen niet zien of er al een processor bij zit of niet...niet toch?
en die videokaart zegt mij ook niet veel? kan dat?

wat ik vandaag zag (heeft geen video out, maar is een kleine pc. is dat iets voor de auto? of zit ik dan weer moeilijk met voeding? (heeft namelijk weer een ander soort voeding, net als een laptop eigenlijk.

Specs van de 206 zijn ook leuk :> (voor in een auto dan denk ik)
http://event.asus.com/eeepc/microsites/eeebox/en/specifications.html
http://www.hardware.info/nl-NL/news/ymiclZqSwp6acJY/Asus_lanceert_Eee_Box_204_en_206/

kan iemand met meer verstand hiervan dit beoordelen? Is anders een goedkope en kleine carpc op deze manier (als hij aan te sluiten is)

http://tweakers.net/reviews/955/de-asus-eee-box-b202-klein-maar-fijn.html

Asus Eee Box B202
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home
Cpu Intel Atom N270 (1.6 GHz)
Chipset Intel 945GSE + ICH7M
Video Intel GMA 950 igp
Geheugen 1GB DDR2 -400
Opslag 80 GB
Kaartlezer sd/sdhc/ms/ms pro/mmc
Wifi 802.11,b,g,n
LAN 10/100/1000 Mbps
Audio Azalia ALC888 audiochip
Poorten voorzijde 2x usb
1x kaartlezer
1x hoofdtelefoonuitgang (met spdif)
1x microfooningang
Poorten achterzijde 2x usb 2.0
1x gigabit lan
1x dvi
1x line-out (met spdif)
1x wifi-antenne-aansluiting

454ss
23rd January 2009, 12:23
die ziet er ok uit. (hoeft niet persee mini te zijn allemaal. ik kan het wel kwijt in de auto.
Ik zie iig een video out extra.

kan alleen niet zien of er al een processor bij zit of niet...niet toch?
en die videokaart zegt mij ook niet veel? kan dat?

Deze bordjes zijn kant en klaar inclusief processor en onboard video en geluid. Je moet er alleen nog wat geheugen in prikken en hij draait.

wat ik vandaag zag ...

Wat je andere vragen betreft verwijs ik je naar dit (http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=4231) topic.

water-escape
23rd January 2009, 12:48
over welke bordje had jij het?

die met video out? of zonder? en welke is dan dus snel genoeg voor dvd's.

dus deze: (daar had ik het over):
http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=37_174&products_id=1999
(hier zie ik ook geen processor snelheid oid)

of deze: (daar staat idd de processor bij)
http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=37_187&products_id=3092

454ss
23rd January 2009, 14:13
Ik had het over beiden. Meer info kun je vinden bij Via. Bijvoorbeeld link naar het nano-itx bordje. (http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/motherboards.jsp?motherboard_id=221)

Allebei zijn ze geschikt voor wat jij wilt doen.

water-escape
23rd January 2009, 15:15
ok i see :) dank je!

dus dan zou dit een mooie set zijn voor mij.

VIA EPIA N10000G (1 ghz processor is voldoende??)
dan 1 gig geheugen: 1 x DDR400/333/266 SODIMM socket
deze dus: http://azerty.nl/producten/product_detail/736/11221/corsair-value-select---geheugen---1-gb---so-d.html

en dan een sata laptop hdd.
http://azerty.nl/8-855-88290/samsung-spinpoint-mp2-hm251jj-.html

de m2 voeding. geloof rond de 80 euro
(werkt deze gewoon via de 12v? of moet ik deze op een of andere manier verbinden aan mijn contact?) sorry weet niet veel af van die voedingen aansluiten in de auto. ik ga ervan uit dat het gewoon plug en play is. kabels op mabo en hdd en kabel naar 12v aansluiting in de auto? of hoe maakt die voeding contact met de accu?

ben je voor 500 euro dus helemaal voorzien...

Neonic
23rd January 2009, 19:01
de m2 voeding. geloof rond de 80 euro
... of hoe maakt die voeding contact met de accu?
Heb pas een M2 voeding voor een paar tientjes gekocht hier op het forum, mssichien heeft ie er nog 1 voor je ?

Aansluiten kan gewoon op de accu. Je krijg er 3 draden bij, voor de +, de -, en voor de remote.

water-escape
23rd January 2009, 20:12
ok lees nu pas je reactie hier.

Dus die m2 gaat naar + en - van de accu (makkelijk dus) en 1 kabel (remote??) gaat naar voren. Waar is die voor?

Ik moet alleen nog ergens uitvinden of de m2 dus op de eee box kan van asus.
dan hoef ik niet zelf een pctje te maken, en de eee is ook sterker dan die ik hierboven zelf heb samengesteld.

454ss
24th January 2009, 10:52
De remote die Neonic bedoelt is een geschakelde plus van je contactslot. Daarmee weet de M2 dat je het contact hebt aangezet en dat ie moet gaan opstarten. Even voor de duidelijkheid: eenM2 heeft een permanente plus, net als een versterker. De remoet zorgt er voor dat hij aan gaat.

water-escape
24th January 2009, 11:24
ow ok, dus vanaf de voeding (m2) gaat er een plus en een min naar de accu (achterin). de stekkers aan de pc (achterin) en 1 lange kabel vanuit de m2 naar het kabeltje van het contactslot (voorin).

plus de usb kabel voor het touchscreen.

zo zit het dan in elkaar?

Neonic
24th January 2009, 11:54
Had al een reactie gezet in het andere topic maar effe verplaatst hiernaartoe. Anders word het nogal aan de dubbele kant allemaal :rolleyes:

Zweefzekering is in feite gewoon een zekering die 'tussen' je kabel zit. Als je meer stroomaansluitingen enzo wil is een zekeringen blokkie wel aan te raden. In jouw geval is zo'n zweefzekering wel genoeg. Kost weinig, kan hoop ellende voorkomen (kortsluiting etc.)

Hier heb je er een zooitje (http://www.caliber.nl/index.php?cPath=51_167)
Dit zijn dan nogal grote, maar je hebt ze ook in een kleiner formaat.

Voor de M2 heb je de naast de gewone voeding (+ en -) ook een remote nodig. Wanneer er stroom op de remote komt te staan gaat de voeding aan. Werkt dus net als versterkerers, radio's, cross-overs etc.
Dus wanneer je je motor start krijgt de remote stroom en daardoor gaat dus je voeding aan.
Normaal druk je thuis zegmaar op de aan/uit knop van je computer.
Je kan de aan/uit knop van je mobo dus aansluiten op die M2 voeding en die 'drukt' dan als het ware op aan / uit knop wanneer je je motor start of uitzet.
Zo hoef je dus zelf niet meer nog eens extra op een knoppie te gaan drukken.

Je kan dus de voeding wel op je accu achterin aansluiten, geen probleem. Maar je zal dan toch nog een draadje moeten trekken naar je remote, anders gaat ie het niet echt doen. Wel kan je de remote van de voeding verbinnden met de +, dan doet iet het ook. Maar dan heb je dat automatische aan/uit verhaal niet. Dan moet je zelf een schakelaartje omzetten.

ps. als je wil kan ik wel een simpel tekeningetje maken voor je...

water-escape
24th January 2009, 17:56
ok nee dat lijkt me duidelijk.

Omdat ik me pc achterin wil kan hij gewoon op de accu.
Dan moet er dus de remote kabel naar voren die aan de + van het contactslot waordt aangesloten (moet ik hier wel bij kunnen komen :) )

verder trek ik een usb voor mijn touch monitor en dat is alles. Deze komt dan in mijn armsteunbakje (dient enkel als besturing voor de pc. Want het mmi scherm sluit ik aan als 2e monitor om op te kunnen kijken.

nu moet ik alleen nog afwachten tot iemand heeft uitgevonden of op de eee box van asus de m2 voeding aangesloten kan worden.

tekening is leuk :) maar kan maby als het zover is en de m2 ook echt op de eeebox kan wel wat hulp gebruiken met het aansluiten van de voeding.

Op dit moment wil ik dus:
eee pc b204 (zodra die uit is)
daar moet dan op een of andere manier de m2 voeding op. omdat ik idd wil dat de pc automatisch start en sluit.
Geluid gaat naar de radio, zit ooka chterin dus easy.
usb gaat naar voren voor besturing.
vga moet ik een convertor voor hebben naar gele tulp stekker zodat mmi erop kan. (tv out dus)

en dat is alles eigenlijk.

dash
24th January 2009, 18:00
nog een kleintje: http://vimeo.com/2819762

water-escape
24th January 2009, 18:29
inderdaad :> wordt tijd dat die dingen gewoon uitkomen.
Maar dan nog is de eee pc net zo interessant.
blijft ook palt en klein, maar heeft denk ik betere video (b204dan) bluetooth erin etc. Alleen moet er gewoon een goede m2 voor komen. zodat het gewoon makkelijk in de auto kan.

Ik helaas niet het verstand ervan om de kabels door e knippen en proberen e koppelen aan de m2. (maar de b204 moet nog uitkomen deze maand ;) )

bad_luck
24th January 2009, 19:15
Ik ga morgen (als het droog blijft tenminste) kijken of ik de M2 aan/uit schakelaar op mijn moederbord kan aansluiten. Kan je dat wel zeggen hier natuurlijk, maar of dat bij die eeeeeeee pc t zelfde is is dan nog altijd de vraag.

Hoe dan ook zul je die pc dan zelf open moeten maken, want geen enkele winkelier kan jou dat vertellen waarschijnlijk ..

water-escape
24th January 2009, 21:27
dat open maken vind ik allemaal niet erg, maar als het jou lukt, zal er niet heel veel verschil inzitten.

heb je plaatje van jou voeding nu? kan ik die ff naast een eeebox houden als ik die kan vinden.

bad_luck
25th January 2009, 12:26
dat open maken vind ik allemaal niet erg, maar als het jou lukt, zal er niet heel veel verschil inzitten.

heb je plaatje van jou voeding nu? kan ik die ff naast een eeebox houden als ik die kan vinden.

vandaag is het morgen pas :)

Ik zal flink wat foto's maken, en hier dumpen !

gr.

PS foto's van de voeding? of van hoe ik het ga aansluiten op het moederbord? Ach.. Ze komen allemaal erop.. !

water-escape
25th January 2009, 13:14
suc6 vandaag :)! ben erg benieuwd.
Want dan ga ik ook eens inkopen doen zodra de eee b204 uit is. :).

p.s. Schermpje staat op http://www.samenkopen.net/action/447922

454ss
25th January 2009, 13:21
@Trabart: gelieve dan even een nieuw topic aan te maken. Bijvoorbeeld "Mini desktop-pc's voeden met een M2". Dit topic zou namelijk puur over de carpc van water-escape moeten gaan.

water-escape
6th February 2009, 16:06
ik ben erg op zoek naar een m2 voeding. De rest is namelijk al binnen.
Maar de verkoper hier op de site reageert helaas niet. Iemand nog een ander adresje?

bad_luck
6th February 2009, 16:27
ik ben erg op zoek naar een m2 voeding. De rest is namelijk al binnen.
Maar de verkoper hier op de site reageert helaas niet. Iemand nog een ander adresje?

Ik weet dat die verkoper destijds ook een lange tijd niet kon reageren. Als je even geduld hebt, zul je zeker wel een reactie krijgen, maar heb helaas ook niet andere contactgegevens van hem voor je ofzo...
Ander adresje... al eens gewoon op marktplaats gezocht ??

Als de nood echt hoog aan de man is ... Ik heb er eentje reserve liggen, voor een toekomst-project... Deze moet echter dus wel weer vervangen worden natuurlijk, en ik weet niet zeker of ik via onze m2-verkoper (die dus niet reageert nu) een nieuwe kan krijgen... Dus, als je echt nergens eentje kunt vinden kun je me wel PM-en, dan kunnen we wel wat regelen ... (woon btw in Heerlen, zuid limburg)

water-escape
6th February 2009, 16:53
Ik w8 het nog even af dan. marktplaats staat ook alleen hij op.
Heerlen is net ver van roermond dus das handig.
Maar ik moet toch nog 2 weken op me touch wachten. Maar de pc heb ik nujuist helemaal klaar geinstalled. Nu nog een leuke audi a6 wallpaper zoeken.

bad_luck
6th February 2009, 17:01
Ik w8 het nog even af dan. marktplaats staat ook alleen hij op.
Heerlen is net ver van roermond dus das handig.
Maar ik moet toch nog 2 weken op me touch wachten. Maar de pc heb ik nujuist helemaal klaar geinstalled. Nu nog een leuke audi a6 wallpaper zoeken.

zonder wallpaper start ie sneller op heh... zeg het maar ff ;)

Roermond ... Da's goed te combineren. Mn schoonouders wonen in de buurt daar (Mofert ;) ). Moet daar binnenkort m'n "nieuwe" pc-kast ophalen ! (sorry voor offtopic tussendoor :P)

water-escape
6th February 2009, 17:59
whaha maakt niet uit :) ik ga mrogenavond naar me schoonouders. (zondag namelijk ff boarden in landgraaf) Die wonen in mofert :O! ff pc kast bouwen daar.

om het ff ontopic te maken:
ik zoek nu een frontend die makkelijk is met touchscreen.
maar:
hij moet kunnen:
internet
video afspelen (all in one?? .iso, .wmv, .fob etcetc) bestaat die?
muziek (winamp)

op het moment verder niks, auto is full option :)

454ss
6th February 2009, 18:12
Alle frontends zijn makkelijk met touchscreen, daar zijn ze nu eenmaal voor. Op het moment zijn de 2 meest gebruikte (en courantste) Centrafuse en Roadrunner.

Centrafuse (http://www.fluxmedia.net/) is makkelijk te configureren maar niet gratis. (licentie hier (http://*cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur*.nl/index.php/cPath/26) te koop)
Roadrunner (http://www.mp3car.com/vbulletin/road-runner/) is wel gratis maar lastiger te configureren.

Voor meer info gebruik aub de zoekfunctie, er is namelijk al heel veel over geschreven en gediscussieerd hier op het forum.

En ja, beiden kunnen wat jij wilt doen er mee (plus nog veel meer).

Neonic
6th February 2009, 18:34
Inderdaad, die kerel van die voedingen reageerd niet zo veel. Maar ... misschien effe geduld hebben :)
Heb er ook eentje bij hem vandaan, mooi prijsie

Wat frontend betreft zijn, net als wat 454ss al zei, roadrunner en centrafuse wel de bekenste.
Ik gebruik zelf Roadrunner. Deze is ook heel makkelijk aan te passen naar eigen smaak, qua looks bedoel ik.

water-escape
6th February 2009, 19:00
Ik heb centrafuse nu genomen. ziet er erg relaxed uit. Nu nog een mooie audi skin zoeken :)! heeft idd erg veel opties!! dank

bad_luck
6th February 2009, 19:20
whaha maakt niet uit :) ik ga mrogenavond naar me schoonouders. (zondag namelijk ff boarden in landgraaf) Die wonen in mofert :O! ff pc kast bouwen daar.

om het ff ontopic te maken:
ik zoek nu een frontend die makkelijk is met touchscreen.
maar:
hij moet kunnen:
internet
video afspelen (all in one?? .iso, .wmv, .fob etcetc) bestaat die?
muziek (winamp)

op het moment verder niks, auto is full option :)

Snowboarden in landgraaf?? Snowworld? woon ik 5 minuten vandaan ;)
Enne wonen jouw schoonouders ook in Mofert? haha grappig :P Mag ik vragen hoe je vriendin/vrouw van achter heet?? Wrom maak je daar je pc-kast en niet thuis?

water-escape
6th February 2009, 19:34
yep we gaan zondag ff dagje boarden daar.
wij wonen in amsterdam. En schoonvader is handig in dingen maken :) en heeft ook het hout e.d. (naam: van der beek) en bij jou?

Ik heb de pc nu helemaal draaien, incl centrafuse 2.0.
Ik wil daar nog een leuke audiskin bij, maar ik moet ff wachten denk ik tot alles werkt in de auto, en ik de resolutie weet waarop ik ga draaien.
moet de touchscreen nog hebben en de m2 voeding.

bad_luck
6th February 2009, 19:47
zal t mn meisje eens vragen ... of ze de naam kent. zij is een Van Pol in elk geval.
Leuke is dat in dat dorp iedereen elkaar kent :p hehe (ik verder niemand hoor)

Nou goed, kom maar s met foto's als je pc klaar is. ben benieuwd !

water-escape
6th February 2009, 20:06
zal ik doen van de bouw van het kastje!

owja, xplite is hier binnen 20sec geladen. En dan Centrafuse nog.

Vladimirke
7th February 2009, 00:54
Ik heb centrafuse nu genomen. ziet er erg relaxed uit. Nu nog een mooie audi skin zoeken :)! heeft idd erg veel opties!! dank

http://www.centrafuse.de/board/wbb/index.php?page=DownloadDBView&katID=1
Hier staan een paar mooie skins voor je. En dat Audi-logo is eenvoudig in elke skin te zetten.

water-escape
7th February 2009, 13:29
zow, m2 is ook besteld! nu wachten tot die binnenkomt. En hopelijk komt de touchscreen ook binnen 2 weken. Dan kan alles ingebouwd worden.
Morgen pc kast maken. zal kijken of ik daar fotos van kan maken.

water-escape
7th February 2009, 13:51
even een vraagje over centrafuse:
ik heb navigatie in de auto natuurlijk, maar wanneer ik die via centrafuse doe heb ik natuurlijk de sateliet km, die exacter zijn. Vind ik wel interessant :)!

MAAR: welke gps muis is goed voor aan een pc in de auto?
waarom vraag ik dit....tomtom e.d. werken niet in mijn auto omdat deze dubbele beglazing en speciale beglazing heeft. In de auto krijg tomtom go of tomtom op mobiele telefoons geen fix.

454ss
7th February 2009, 14:27
Is inderdaad lastig, gps in die nieuwerwetse auto's. Gelukkig heb ik er zelf geen last van. Die van mij deed het ook perfect in het handschoenenkastje (voordat een software probleem roet in het eten gooide).

Het beste werkt de ontvanger op je dak te zetten maar dat is geen gezicht en dus geen optie. Als je een zonnedak hebt (zal wel niet) dan kun je hem daar onder zetten. Grote kans dat die daar wel door heen gaat. Wat je anders zou kunnen proberen is de ontvanger achter je gril te zetten. Verdient ook geen schoonheidsprijs, maar je moet wat natuurlijk. In ieder geval is ie dan niet zo zichtbaar.

Ander optie is wellicht een externe antenne?

Er zijn vele ontvangers te verkrijgen, ook bluetooth versies. Nadeel daarvan is dat je die wel moet uitzetten voordat je die opbergt. Anders kunnen dieven zien dat er bt-apparatuur in je auto zit.

water-escape
7th February 2009, 15:15
tja, zover dat ook door de auto heen gaat, want zodra ik me deur dicht doe ontvangt mijn telefoon ook de autoradio niet meer. Valt BT ook meteen weg.
Nouja ok, dat wordt dus nog even testen enzo. want nodig is het niet. heb de audi mmi. Maar is gewoon leuk :)

dash
7th February 2009, 15:19
Er zijn ook ontvangers die door warmtewerend glas heen kunnen kijken.
Achter je achterruit daar wil die dan nog wel eens werken. Verstop je hem in een beest :p Heb zelf een "waakhond" die naar buiten kijkt, dit geen gps in, maar dit zou best een hele goede plek kunnen zijn. Slimste is om hem aan te sluiten en dan aan een kabel eerst eens te testen waar die wat doet.

water-escape
7th February 2009, 15:44
ja de hele auto van binnen hebben we al getest. Achteruit werkt ook niet, zelf achterbak werkt niet. Enige waar ik een minimale fix kreeg was door hem met ducktape aan de vooruit vast te tapen, maar toen ie ook maar een beetje los kwam werkte het al niet meer. (owja, met de ramen open rijden :P)

dash
7th February 2009, 16:50
In je bumper een plekje? Hangt wel van je bumper af, zijn er ook die met schuim zijn gevuld en daar krijg je hem dan niet zo makkelijk in, maar heeft die een metalen binnenbumer dan is er aan de zijkanten wel een plekje waar dat niet zit en dan kan die daar zitten. Door kunstof kijken kunnen de meeste wel. Metaal zijn ze minder happy mee

water-escape
15th February 2009, 15:37
Ok, aangezien de tijd aanbreekt (zodra ik beter ben) om de carpc in te gaan bouwen. Bij deze even de introductie van alles :

De auto:

Dan is dit de binnenkant van de auto. En waar de oranje cirkel zit moet de aan/uit schakelaar komen. Dat is nog een lege plek in het dash waar nog geen optie zit. Het schakelaartje kan ik voor 10euro bij de dealer halen. Het beeld komt op de mmi. (foto's hoe dit in elkaar zit komt later.

En dit is al een gedeelte van de pc.
Achterin komt nog een opening waardoor de voedingskabels e.d. kunnen lopen.
De overige openingen komt een "gaas" voor als airflow. Mocht dat uiteindelijk niet genoeg zijn komt er een fan. De voeding komt in een aparte huizing.

En een foto van de touchscreen (wat als besturing dient).

komt als besturing in mijn armsteun te liggen. En als er mensen achterin zitten kan die omhoog geklapt worden en kunnen ze meekijken. (kan ook al op het mmi, maar dan is het dichterbij.

bad_luck
15th February 2009, 15:44
dus je gaat je pc bedienen onder je arm ??? Lijkt me lastig... maar miss. verkijk ik me daar op.

Ben benieuwd!

Neonic
15th February 2009, 15:47
Ziet er leuk uit, ben benieuwd :)

water-escape
15th February 2009, 15:57
zie de foto van het interieur. Het bakje tussen de 2 stoelen in daar kom ie in te liggen. en dan kan ik gewoon aanklikken wat ik nodig heb. en als het goed is speel ik dan mooi 3 uur video af en hoef ik er niet aan te komen. vandaar deze oplossing.

vraagje: waar heb jij de 4pin naar 4 pin cable vandaan? kan nergens 1 vinden....?

Neonic
15th February 2009, 16:08
past dat in de breedte ? zou het mooiste zijn denk, ook voor de mensen achterin.
maar ... dan komt ie niet in dat bakkie maar word ie ingebouwd of ...

ps. kabeltje zit volgens mij zo'n M1/2 ATX voeding als ik het goed heb. Heb er bij een voeding eentje bij gekregen in ieder geval.

bad_luck
15th February 2009, 16:08
2 oude voedingen gemold ... ;)

water-escape
15th February 2009, 16:15
nee hij komt er in de langte in te liggen. dat is voor beter zichtbaar.
wanneer er mensen 8erin zitten haal ik hem eruit en plaats ik hem op de luchtroosters.

en nee, heb geen 4pin erbij gekregen... en heb helaas maar 1 voeding liggen.
kan dit ook? http://images.maplin.co.uk/full/a20gg.jpg

'"|"' ( ) |\/|
15th February 2009, 16:16
Haha zo'n kabeltje moet ik ook nog hebben..

Maar wel een leuk idee om een apart TS te gebruiken voor de bediening.
Komt er op je "bedienings-scherm" hetzelfde beeld als de ander?

Neonic
15th February 2009, 16:17
Staat er bij dat het voor je moederbord is dus ... lijkt me wel van wel

'"|"' ( ) |\/|
15th February 2009, 16:19
nee hij komt er in de langte in te liggen. dat is voor beter zichtbaar.
wanneer er mensen 8erin zitten haal ik hem eruit en plaats ik hem op de luchtroosters.

en nee, heb geen 4pin erbij gekregen... en heb helaas maar 1 voeding liggen.
kan dit ook? http://images.maplin.co.uk/full/a20gg.jpg

Als het goed is wel, bij een M2-ATX zit er ook zo'n contra aansluiting voor waar je dit kabeltje aan kan sluiten.

dash
15th February 2009, 16:34
Schitterende auto,
maar, dit ga je niet menen he, je cpc en een onafgewerkt kistje dat voorheen voor flessen of id was verdient niet de schoonheidsprijs :eek: . Dit is toch wel tijdelijke he?

water-escape
15th February 2009, 20:20
op beide schermen wordt dan hetzelfde weergegeven. (tot nu toe het idee iig)

en ja het kistje is een wijnkistje :)! en waarom moet dat mooi zijn ? hij gaat mooie dicht straks, met airflow. en da verdwijnt hij in een vakje achterin (precies op maat) bovenop de hele installatietoren (versterkers,navigatie etcetc) en dan zie je hem niet meer.

dash
15th February 2009, 20:36
Het gaat niet om het mooi, of het lelijk, maar om het afwerkingsniveau.

Als dat vakje alleen met een schroevedraaier is te openen kan ik er in komen,
Maar wanneer het een "bergvakje" is dat je met een simpel knopje opent, valt dit geheel buiten de toon van de rest van de auto.

bad_luck
15th February 2009, 20:49
hmmm... als het buiten t zicht is zou t mij al niet meer uitmaken ....

Mijn pc ligt nu ook los in kofferbak, moet ik nog wat moois op vinden ... van de zomer gaat de kofferbak nieuw ingericht worden bij mij (airride tanks, kist, pc en versterker zo logisch mogelijk opbergen!) maar wat ik niet zie .. hoeft ook niet mooi ....

water-escape
15th February 2009, 20:49
geef ik je gelijk in. meer eerlijk gezegd, doe ik dat nog niet. hij moet straks goed passen. en werken natuurlijk. Daarna wordt er mogelijk gekeken naar afwerking (kleur e.d. (niet zwart ivm warmte).

Prioriteit nu is de werking.

bad_luck
15th February 2009, 20:59
dus, hij wordt wel afgewerkt :p haha

454ss
16th February 2009, 12:57
Bedoel je niet dit kabeltje? Met twee dezelfde P4 power stekkers.

Te koop bij Picco Computers (http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=1512).

water-escape
16th February 2009, 13:38
ja die ja eigenlijk.
maar heb nu 2 oude voedingen nog thuis liggen. Die ga ik van het weekend ff mollen en dan die stekkers aan elkaar maken. Kan ik hem ook lang genoeg maken. thx

dit kan ook handig zin

bad_luck
16th February 2009, 14:10
toetsenbordje heb k ook gekocht, maar nu uitgeleend aan BadNews. Ik heb een IETS groter toetsenbordje.. vind ik zelf een stuk praktischer.

water-escape
16th February 2009, 14:27
ok ik heb toch nog even een vraag betreffende de m2 voeding.

wat ik wil:
De pc NIET automatisch laten starten bij starten vd auto. Ik ga de witte kabel dus niet naar het contactslot doortrekken.
Ik wil namelijk, net als thuis, de pc zelf opstarten dmv van de aan/uit schakelaar.

Die aan/uitschakelaar komt in het dashboard te zitten, dus daar moet de kabel ook naar toe.

sluit ik het dan op deze manier goed aan????:

-plus en min van m2 naar plus en min van voeding.
-jumper op A
-on/off cable op J8 naar mobo
-on/off cable op j9 en deze helemaal naar voren naar de drukschakelaar.

water-escape
16th February 2009, 21:13
inbouw staat nu voor komend weekend gepland :). hoef alleen nog maar wat kabeltjes te kopen.

454ss
16th February 2009, 21:48
Ik heb ook geprobeerd de aan/uit-knop te verlengen naar voor in de auto. Helaas werkte dit niet, waarschijnlijk omdat de lengte te lang is, te veel verlies oid.

Je kunt echter die extra schakelaar ook gebruiken om het contact te simuleren.

dash
16th February 2009, 21:59
Ja net wat 454ss zegt, en dan een draad van je contact schakelen op die knop en aan het aandere einde de witte draad. Want zonder die witte draad aan te sluiten doet hij niet veel. Op die manier kun je het zelf bepalen, maar vergeet je hem zet je contact hem als nog uit

water-escape
16th February 2009, 23:40
ik zal natuurlijk voor inbouw even proberen of dit werkt. iig ruim 3 m verlengen moet kunnen. even kijken hoever ik kom.
454ss had jij wel exact dezelfde dikte kabels gebruikt voor de schakelaar? Erg belangrijk bij pc.

verder de andere oplossing snap ik nog niet helemaal?
mijn eigen aan/uit knop zit dan voorin, maar wat zit er dan aan vast? en waar gaat wat naar toe?

hondavfr
16th February 2009, 23:46
Met een relais kun je heel veel ;)

454ss
16th February 2009, 23:54
mijn eigen aan/uit knop zit dan voorin, maar wat zit er dan aan vast? en waar gaat wat naar toe?
Deze schakelaar heeft 2 aansluitpuntjes (neem ik aan), de ene kant leg je aan de permanente plus (of zoals Dash zegt de geschakelde plus) en de andere leg je aan de witte draad van je M2. De jumpers van de M2 zet je in de standaard positie. Met de schakelaar in je dashboard bepaal je dan of je pc moet opstarten of niet door de M2 te foppen.

water-escape
16th February 2009, 23:59
Ok dus als ik het goed begrijp doe je dna hetzelfde als wanneer je hem aan je contact vastzet? toch. want dan zet je witte (middelste op m2) draad naar de geschakelde plus onder je stuur. dan start hij het de sleutel.

Nu trek je de geschakelde plus door naar de schakelaar en trek je de witte door naar de schakelaar en maken dus deze even contact bij het indrukken hiervan.
Dan krijg je hetzelfde effect als de sleutel omdraaien.

en natuurlijk eerst testen met het verlengen van de aan/uit knop, dat zijn makkelijkere dunne draadjes om te trekken. en dan kan de witte dus ook mee aan de rode.

zo goed?, dan gaat ik gewoon kijken wat gaat werken :)!

dash
17th February 2009, 00:11
nee, hij (de witte draad) moet permanent contact maken, anders doet hij niks

bad_luck
17th February 2009, 01:21
Hmm.. denk dat jij dan toevallig breuk in de kabel had...
Met mn vorige pc, die small form factor, had ik de m2-atx voorin liggen. Er liep een 12v naar achter vanuit de m2, maar ook een dunne signaalkabel (telefoonkabel o.i.d.) die op de aanschakelaar van de pc was aangesloten ... Zou dus wel moeten werken.

water-escape
17th February 2009, 12:29
nee, hij (de witte draad) moet permanent contact maken, anders doet hij niks

in al mijn voorstellen is hij toch altijd connected?

1:aan geschakelde plus. Dus staat altijd stroom op als sleutel erin zit.
2:hoe wil je hem hier dan aan een schakelaar maken als je hem altijd connect wilt hebben? dan meot ie dus neit aan de schakelaar.
3:hier heb ik gewoon de officiele schakelaar doorgelust, zoals ik het wil hebben.
en doe ik dus de witte bij de plus kabel naar de accu.. is hij dus altijd connected.

bad_luck
17th February 2009, 12:45
weet niet of die dan uit gaat .... en dus stroom blijft trekken.

wegvallen van signaal op witte kabel zorgt voor uit signaal. Ik weet niet hoe dat gaat als je nu zelf de aan-uit schakelaar anders gaat gebruiken ??

dash
17th February 2009, 17:57
Wat ik voorstel is om een geschakelde draad via een schakelaar te laten lopen (je wilt hem later dan je contact aan kunnen zetten). Zodoende kun jij bepalen wanneer die aan gaat, mits je de sleutel in het contact hebt. Met die losse extra draad maak je het je onnodig moeilijk. Daarnaast kun je zo nog steeds gebruik maken van de startup/shut down controler van de m2.
Probeer het binnen maar uit dan zul je zien dat het werkt.
Wat jij voorstelt maakt de kans op een lege accu niet onwaarschijnlijk.

In mijn install's heb ik een m2 en een dsx12vd gehad, in de huidige zit een m4 beetje ervaring heb ik er wel mee.
Wellicht ff naar mijn worklog kijken, wellicht dat je mijn antwoorden dan iets meer waarde toe dicht.
http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=1873
http://www.youtube.com/watch?v=PrBeybwM_Is (door 454ss geschoten)

water-escape
17th February 2009, 18:17
ok ik begrijp het denk ik.

JE hebt altijd de witte geschakelde draad nodig.
Dus de aan/uit knop verlengen heeft geen zin.

Dus wat jij zegt is. Sluit alles normaal aan, alleen de witte kabel sluit je niet aan op je contactslot maar op de schakelaar die ik voorin wil.
dus een plus en de witte op de schakelaar.

dan druk ik de schakelaar in en heb je verbinding. (dan moet ik dus geen drukschakelaar hebben, maar een knop die aan of uit is)

bad_luck
17th February 2009, 18:35
Precies. Dat is iets wat sowieso werkt.

Maar... Waarom niet de schakeling die hier al besproken is?? schakelaar met 3 standen....
- een ruststand, waarin de pc in welke situatie dan ook uit staat (alles verbroken)
- een stand waarin hij reageert op de geschakelde spanning van het contact
- een aan-stand (bijv. tijdens tanken om te zorgen dat hij gewoon even blijft lopen tijdens die paar minuten dat het contact toch uit staat).

Wat is mis met die schakeling? Heb je ook 1 schakelaar voorin en verder niets zichtbaar....

water-escape
17th February 2009, 18:44
hoe dan ook moet ik dus mijn geschakelde plus doortrekken vanuit het stuur naar de schakelaar.

wat nu beschrijft dan moet ik een andere schakelaar hebben, ik moet eerst kijken wat te krijgen is bij de dealer, want wil een origineel knopje wat bij de rest past.

voor bv mijn zonnescherm zit er een knop. die klik ik in en die gaat meteen weer terug. dus een klikschakelaar die moment contact maakt (zoals een pc knop) en dan gaan me zonnescherm omhoog of omlaag.

dat moet ik nu dus niet meer hebben. nu moet ik een knop als bv de alarmlichten. klik je aan, blijven ze werken, klik je nog een keer gaat hij uit.

dus geschakelde plus maakt contact met plus en in de andere stand niks.

bij wat jij nu beschrijft moet er nog een stand bij, en nog meer kabels verwerkt worden.

bad_luck
17th February 2009, 19:40
Ok.. snap je probleem.. maar t is echt heel veel gemak als je nu ff t werk doet.
Je hoeft trouwens niet het stuurhuis te demonteren, je hebt immers al een geschakelde spanning in de radio. Die heb ik gewoon afgetakt ... (voor het scherm EN voor de pc)
En ja.. je zult inderdaad een schakelaar met 2 standen moeten hebben .. als je wilt maken wat ik zei. ..

Als t overigens puur gaat om het aanzetten van je pc .. Zou ik eens uitzoeken hoe die extra aan-uit schakelaar precies werkt. werkt die bijv. ook als er geen spanning staat op de witte draad?? Dan zou dat een goeie oplossing voor je zijn denk ik... witte kabel op geschakelde plus (bijv van radio) en je extra schakelaar aansluiten op die schakelaar die jij zegt. Snap je me? ik wel :P maar weet dus niet zeker of het werkt zoals ik denk ....

water-escape
17th February 2009, 19:52
haha nee volg je niet helemaal....
maar bij me radio kan ik niet terecht. als je op me foto kijkt. daar nast me automaat is de radio en de rest. en mijn mmi scherm daar bestuur ik alles op.

wanneer er geen sleutel in zit, kan deze ook starten, maar dan gaat ie na 15min vanzelf uit.

Neonic
17th February 2009, 23:50
Misschien een idee ...
Als je van die orginele schakelaars wil zou je 2 schakelaars kunnen nemen.

Met de 1e schakel je een relais. Zo heb je ipv aan/uit een aan/aan functie, oftwel 'wissel'.
Op de contacten kan je dan de + en de remote aansluiten. Zo kan je dus kiezen of je automatisch de carputer aan / uit wil laten gaan, of aan laten (tanken bv)
Met de 2e schakelaar kan je alles gewoon UIT laten.

bad_luck
18th February 2009, 00:24
Heb je al eens gewoon gekeken of je ergens in de zekeringkast geschakelde spanning hebt.. er is vast wel IETS waar dat is ... toch ??
Als je ergens geen 12v op meet, maar WEL als ie op contact staat, heb je geschakelde spanning. logisch..

water-escape
18th February 2009, 01:14
Misschien een idee ...
Als je van die orginele schakelaars wil zou je 2 schakelaars kunnen nemen.

Met de 1e schakel je een relais. Zo heb je ipv aan/uit een aan/aan functie, oftwel 'wissel'.
Op de contacten kan je dan de + en de remote aansluiten. Zo kan je dus kiezen of je automatisch de carputer aan / uit wil laten gaan, of aan laten (tanken bv)
Met de 2e schakelaar kan je alles gewoon UIT laten.

en hoe functioneert die 2e schakelaar dan?welke kabels eraan?
en waarom een relais? volgens mij kan het ook gewoon een schakelaar zijn. zolang het maar geen drukschakelaar is (die dus maar een moment contact maakt)

Neonic
18th February 2009, 19:12
en hoe functioneert die 2e schakelaar dan?welke kabels eraan?

en waarom een relais? volgens mij kan het ook gewoon een schakelaar zijn. zolang het maar geen drukschakelaar is (die dus maar een moment contact maakt)

1 - de 2e schakelaar zou ik dan tussen de + kabel zetten of de -.
(maakt mijn mening niet uit)

2 - waarom een relais ? omdat jij 'orginele' schakelaars wilde (wat ik ervan begreep) en zover ik weet heb je die niet met een wisselfunctie.
als je gebruik maakt van een relais kan je die fuctie wel creeeeren, snappie ?
dan is bv wanneer je relais in russtand is (oftewel uit) de carputer op remote aangesloten. en wanneer je je relais 'aan' zet dan schakel het contact en krijgt je carputer een vaste voeding.

water-escape
18th February 2009, 21:18
ok dat is duidelijk.

maargoed, ik wil natuurlijk eerst gewoon proberen de aan/uit te verlengen van de pc.

maar dan is dus de enige vraag (wat dus gewoon getest moet worden) waar moet de witte kabel naartoe.

koppel ik die aan de plus, dan is het mogelijk dat er continue spanning van de accu wordt gehaald.

koppel ik die voorin aan de geschakelde plus, dan start hij vanzelf op en sluit hij vanzelf af. en dat is dus niet de bedoeling.

doe ik er niks mee, dan werkt mijn schakelaar, maar trekt hij dan niet ook de accu leeg.?

'"|"' ( ) |\/|
18th February 2009, 22:33
Als je je voeding in normale PSU mode zet en voorin een aan/uit scakelaar van je computer mobo met een simpele druktoets dan ben je er toch?
Dan kun je wanneer je wilt de pc aan en uitzetten door op de knop te drukken. Het werkt dan niet automatisch maar het is een kleine moeite om m in te drukken toch? ;)
Ik vraag me alleen af of die kleine standby spanning op je mobo zeg maar ook aan blijft staan. Als dat een grote stroom is (wat ik me haast niet voor kan stellen) dan kan het misschien problemen geven. Als het maar iets heel kleins is, zoals een paar mA, dan is het geen probleem. Je auto gebruikt toch al stoom voor je alarm, klokje en dat soort dingen.

water-escape
19th February 2009, 02:13
voeding staat toch in standaard mode? jumper op A. of moet ik dan geen jumper gebruiken?

'"|"' ( ) |\/|
20th February 2009, 21:26
Als je geen jumper gebruikt werkt ie als een gewone PSU. Dan kan je m gewoon aan- en uitzetten met een knop op het dashboard.

water-escape
23rd April 2009, 15:16
inmiddels heb ik de carpc klaar. en werkend.

hierbij wat foto's.
Foto 1 is de pc ingebouwd achterin de auto. (het vak waar de krik e.d. liggen)
Rechts naast het kistje ligt nog een kistje. Dit is de voeding. De voeding is aangesloten aan de kabels van de 12v aansluiting die ook daar achterin zit.

Foto 2 is de tv tuner, hierop zit het beeld en geluid aangesloten van de pc, de tuner stuurt het door naar het MMI voorin.

Foto 3 is de aan/uit schakelaar. deze is nu nog provisorisch naar voren getrokken (wel weggewerkt). kwestie van aan en uit zetten.

Foto 4 is windows booting :)

Foto 5 is media player

454ss
23rd April 2009, 15:44
Mooi gedaan hoor! Nette oplossing zo op het MMI.
Ik wist alleen niet dat er bij een A6 nog allerlei zekeringen en relais in de kofferbak zaten.

Neonic
23rd April 2009, 18:12
schakelaar is inderdaad wat je noemt provisorisch :)

ziet er wel netjes uit zo dat schermpie in je dash

water-escape
23rd April 2009, 19:23
scherm is standaard audi MMI. heb ik niet zelf gedaan hoor. Gewoon daarop aangesloten.

De zekeringen :) tja..dat is ook niet standaard, dat komt door alle opties e.d. die erin zitten.

Erwin
23rd April 2009, 21:09
Mooi weggewerkt! Hoe bedien je je PC nou? Heeft dat scherm een touchscreen?

Ben je niet bang dat je de 12V aansluiting te zwaar gaat belasten? Deze is immers niet berekend op een CarPC.

water-escape
24th April 2009, 09:51
Carpc draait toch maar op 12v ook.? de m2atx voeding

Is idd geen touchscreen. Ik gebruik een RF muis (air mouse) die kan je in de lucht of op ondergrond gebruiken. Soort pointer. erg handig.

T4Roger
24th April 2009, 10:23
heel mooie oplossing. Maar zonder die tuner niet te doen lijkt me, zonder een interface (duuuuuur bij audi) kun je volgens mij vrijwel niks aansluiten op het MMi, Toch? of heeft ie standaard ergens een tv-in en line-in?

electrisch vermogen bestaat uit twee delen, spanning (in de auto "12 volt"dat in de praktijk tussen 13 en 14 volt ligt bij lopende motor) en Stroom.

Wat de vraag of je 12volt aansluiting je pc aankan betreft bedoelt men dus of je PC niet te veel stroom trekt om op de (misschien te dunne) draden van die 12 volt aansluiting aan te sluiten. Hierbij is men er waarschijnlijk van uit gegaan dat je je pc op een cigarettenpplug aangesloten hebt.

Als je de voeding op een (dikke) kabel met 12 volt aangesloten hebt (voedingsdraad van je zekeringkast achterin bijvoorbeeld (WEL AFZEKEREN!) is het natuurlijk prima

water-escape
24th April 2009, 18:28
je kan idd op de mmi dingen aansluiten (hoe weet ik niet, dat is ingebouwd) de tv tuner bv zit daarop. Maar via de tvtuner kan ik weer extra dingen aansluiten.

De voeding zit direct op de 12 volt kabel, die heb ik achter de aansluiting doorgeknipt en gekoppeld. (pc werk prima tot nu toe).
zal nog even kijken hoe dik die kabels zijn. (moeten ze warm worden als ze te dun zijn?)

Erwin
24th April 2009, 19:44
De kabels kunnen inderdaad te warm worden als er veel stroom doorheen gaat, als je een grote stroom trekt zal er zal ook veel spanning vallen over de kabel omdat de kabel een weerstand heeft. Hoe dikker de kabel hoe kleiner de weerstand. Hoe dunner de kabel hoe groter de weerstand hoe warmer de kabel word. Ook valt er meer spanning over een dunne kabel.

Als het goed is is de voeding draad ergens in de buurt van de accu afgezekerd om te voorkomen dat de draad te warm wordt. Dat is dan ook gelijk weer het 'probleem' want deze zekering (en uiteraard de kabel) zijn er waarschijnlijk niet op berekend dat er een PC door gevoed gaat worden. Het veiligst is om een extra voeding kabel vanaf je accu naar de PC te leggen.

Neonic
24th April 2009, 20:51
zal nog even kijken hoe dik die kabels zijn. (moeten ze warm worden als ze te dun zijn?)
Als kabels warm worden dan is dat niet echt best 'e :rolleyes:
Als het 'te warm word kan je zelfs brand krijgen in het ergste geval.

Beste is denk, net als wat Erwin al zei, een voedingskabel trekken vanaf accu. En zekeren bij de accu.
Mocht je meerdere dingen nog aan willen sluiten zou je een zekeringenkastje kunnen monteren, en vandaar uit alles kunnen voeden. Te denken aan tft, pc, neon, fans etc etc.
... maar dan wel uiteraard een nog dikkere kabel nemen.

water-escape
24th April 2009, 23:09
ik heb hem niet direct aan de voeding gedaan omdat de auto nu de stroom afsluiten na een bepaalde tijd. direct op de accu kan dit niet natuurlijk.

ik zal binnenkort eens een foto maken van hoe het vast zit.
Er wordt verder niks ingebouwd want de auto is full option!

water-escape
14th May 2009, 12:08
bij deze de voedingskabels gekoppeld aan de 12v kabels.
ze zijn even dik.
(jaja krimpkousje was op, dus maar met tape gedaan :P )

454ss
14th May 2009, 12:46
Nu maar hopen dat dat ene rode plakkertje op je witte draad er niet afvalt...;)

Erwin
14th May 2009, 13:55
Om te checken of je niet te veel spanning verlies hebt (door een te dunne voeding kabel) kun je de spanning op de ingang van de PC meten als deze aan staat. Zonder draaiende motor moet je in de buurt van de 12V zijn. Mocht de spanning b.v. maar 11V zijn dan heb je 1V spanning verlies over je kabel en is de kabel aan de dunne kant.

Ik ga zelf ook de voeding aftakken van de zekering kast achter in. Bij mij zijn enkele opties zoals elektrische stoelverwarming wel in de kabel boom voorzien maar zitten er niet op, de 30A zekering van de stoelverwarming zit er niet in. De kabel boom is echter wel op deze stroom ontworpen, dus moet het geen probleem zijn om enkele ampères van die kabel af te takken om de PC te voeden.

Waarom gebruik je niet de kabel van het contact slot om de PC aan en uit te zetten? Hard power on en off lijkt me niet zo goed voor de PC.

454ss
14th May 2009, 14:52
Hard power on en off lijkt me niet zo goed voor de PC.

In het DOS-tijdperk deden we niet anders. Gelukkig is de hardware wel een stuk geevolueerd. Ben het met je eens dat soft-off en dan spanning er af beter is.

Erwin
14th May 2009, 18:26
De hardware is ook complexer en daarom zeker niet minder gevoelig geworden.

water-escape
14th May 2009, 21:55
Dat zal ik eens proberen ook. Maar welke ingang bedoel je dan om het mobo?
Ik heb hem niet aan het contact omdat dit niet gaat bij audi. Dat werkt allemaal heel anders, de bekabeling. En nu doe ik eigenlijk het zelfde. Ik heb dus geen hard off. Ik heb een normale aan/uit schakelaar.

eventueel kan ik hem idd ook op een andere zekering gooien nog. De zekeringkast zit daar ook nog. maar allemaal in gebruik ivm full option, maar is vast nog ergens af te tappen.

maar om ff niet moeilijk te doen :). hij loopt perfect. geen problemen.
Dus enige wat ik nog moet doen is even de spanning goed controleren, en de aan/uit schakelaar proberen in te bouwen in het dash.

Om te checken of je niet te veel spanning verlies hebt (door een te dunne voeding kabel) kun je de spanning op de ingang van de PC meten als deze aan staat. Zonder draaiende motor moet je in de buurt van de 12V zijn. Mocht de spanning b.v. maar 11V zijn dan heb je 1V spanning verlies over je kabel en is de kabel aan de dunne kant.

Ik ga zelf ook de voeding aftakken van de zekering kast achter in. Bij mij zijn enkele opties zoals elektrische stoelverwarming wel in de kabel boom voorzien maar zitten er niet op, de 30A zekering van de stoelverwarming zit er niet in. De kabel boom is echter wel op deze stroom ontworpen, dus moet het geen probleem zijn om enkele ampères van die kabel af te takken om de PC te voeden.

Waarom gebruik je niet de kabel van het contact slot om de PC aan en uit te zetten? Hard power on en off lijkt me niet zo goed voor de PC.

Erwin
15th May 2009, 13:56
Je moet de 12V niet op je mobo meten, want deze wordt geregeld door de ATX voeding en zal altijd 12V zijn. je moet de 12V ingang van de ATX voeding meten.

Als ik het goed begrijp doe je de PC eerst met een knop 'soft shutdownen' en na een bepaalde tijd zet de auto zelf de 12V voeding volledig uit?

water-escape
15th May 2009, 16:00
nee, het werkt zoals je thuis pc. (en dus ook zoals jullie hem bv aan je contact heb zitten)

Thuis pc staat altijd stroom op!
druk jij op je knop, dan maak jij dus een korte schakeling en start hij op. nogmaals, dan sluit hij af.

Nu in de auto doe je dit andersom, de m2 voeding geeft dit door, wanneer jij je contactsleutel omdraait, start jou pc op. Ik heb een drukschakelaar, dus wanneer ik die indruk maken dezelfde kabels contact als bij jou contactslot. Dan een paar seconden later laat de voeding de pc opstarten. afsluiten werkt hetzelfde.

dus ipv dat jij de sleutel omdraait en de geschakelde plus dus contact maakt start de pc op, druk ik mij schakelaar in, dan maken die kabels ook contact en start de pc op.

audi heeft een andere 12v instellingen. in de achterbak werkt die altijd (bv bij koelbox aansluiten oid) echter wanneer de accuspanning te laag komt schakelt hij alles uit. Zelfde principe als wanneer ik te lang tv kijk in de auto zonder de motor te hebben draaien.

water-escape
16th May 2009, 16:32
hey, mij centrafuse blijft regelmatig hangen. daarna kan ik hem pas weer starten als de pc opnieuw is opgestart.

Dit gebeurd altijd als ik videoclips aan het instellen ben, een map laden oid en dan shuffle zetten en spelen.

ik gebruik centrafuse nu niet daardoor. Ik gebruik vlc met playlist op shuffle. werkt prima.

ben nu ook aan het overwegen om media center te installeren.

iemand ideeën? of ervaring?

Erwin
16th May 2009, 20:43
Met media center heb ik geen ervaring, ik gebruik FreeICE onder Windows XP. Dit is gratis software en kun je hier downloaden:

http://wiki.freeice.info/index.php?title=Download

Greenthumb
17th May 2009, 09:26
hey, mij centrafuse blijft regelmatig hangen. daarna kan ik hem pas weer starten als de pc opnieuw is opgestart.

Dit gebeurd altijd als ik videoclips aan het instellen ben, een map laden oid en dan shuffle zetten en spelen.

Ten eerste, zorg in ieder geval dat je de laatste versie van CF hebt geinstalleerd.
Heb je al eens geprobeerd om een langere tijd te wachten wanneer CF vast loopt (denk aan 5 tot 10 minuten)?
Ik heb het zelf namelijk als ik grote speellijsten inlaadt, dus van 2000 items of meer, dat het erg lang duurt.

water-escape
17th May 2009, 13:53
ja, nee, dan leg ik het fout uit. hij blijft niet hangen. hij crashed en verdwijnt dus. en me windows balk is dan ook uit beeld in windows zelf.
heel vreemd. dan heb ik een keer een half uur gew8 en er gebeurd niks.

ik ga nu naar buiten, beetje dvd's erop zetten. en kijken wat er gebeurd.

edit: heb versie 20806

bomvis
2nd February 2010, 23:13
klopt doet die hier ook wel eens mischien een tip

druk control alt deleet in
taak beheer starten
bestand nieuwe taak
bladeren
ga naar c:/windows en klik explorer.exe aan en je hebt je verdwenen taak balk weer terug

mvg roy

'"|"' ( ) |\/|
2nd February 2010, 23:21
je kunt ook bij uitvoeren direct "explorer" intikken dan werkt het ook.

Windows Media Center staat op mn laptop met Win7 en heb het wel eens opgestart voor de gein. Ziet er op zich aardig uit maar is erg beperkt want het speelt alleen audio en video af. Als dat alles is wat je met je CarPC doet is het misschien interessant. Nog een nadeel is dat het niet echt bedoeld is om met een TS te bedienen maar meer met een afstandsbediening. Maar dat is een kwestie van uitproberen denk ik om te zien of het handig werkt.

water-escape
11th April 2010, 19:08
ik weet het niet meer.
Heb inmiddels veel nagekeken en vervangen, maar er veranderd niks.

Situatie is als volgt:

Ik heb een carpc ingebouwd. De carpc maakt gebruik van een aparte voeding, deze voeding haalt zijn power van de 12v van de auto.
De voeding zit achterin aangesloten op de 12v aansteker kabels. (verlengt). tevens ook de aarde.

Foto 1 is de pc ingebouwd achterin de auto. (het vak waar de krik e.d. liggen)
Rechts naast het kistje ligt nog een kistje. Dit is de voeding. De voeding is aangesloten aan de kabels van de 12v aansluiting die ook daar achterin zit.

Foto 2 is de tv tuner, hierop zit het beeld en geluid aangesloten van de pc, de tuner stuurt het door naar het MMI voorin.

Dit werk allemaal prima :). Nu zit ik alleen met het geluid.
Zoals je in foto 1 kan zien zit de audiokabel in de (headphone?) geluid uitgang van de pc, dit is een koptelefoon stekker naar rood/wit kabel.

Wanneer ik nu een film kijken in de auto hoor ik een zware brom op de achtergrond + een hoge pieptoon die reageert op de motor.

wat heb ik gedaan:
-de aarde van de pc voeding direct op de - van de accu gedaan ipv die uit de 12v stekker. Minimaal verschil.
-ipod aan de audiokabel gehangen ipv de pc. Perfect geluid in de auto.
-high end kabels gebruikt. (totaal geen verschil)
-headphone op de uitgang van de pc aangesloten (dus geen geluid meer in auto), geen storing in de koptelefoon te horen.

de storing is er dus alleen in combinatie met de audiokabel aangesloten aan de pc-uitgang.
waar ligt het nu aan? of wat kan ik nog proberen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

454ss
11th April 2010, 21:55
Je hebt last van een aardlus. Kijk hier (http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=33687) maar eens naar, dat is makkelijker dan zelf het wiel uitvinden. ;)
Zelf heb ik soms last van zo'n brom, niet altijd. Komt bij mij dus uit het moederbord (onboard audio). Omdat ik het maar soms heb (voeding er af en weer d'rop helpt vaak) heb ik er soort van mee leren leven. Desalniettemin wil ik binnenkort een USB-DAC aan gaan schaffen, kijken of dat een oplossing is. Die heeft al van zichzelf namelijk een galvanische scheiding.

dash
15th April 2010, 23:23
loopt de signaalkabel van je pc naast de + van de voeding, want kan het hem daar in zitten.