Bekijk de volledige versie : Linux CarPC in Audi A4
KayakFun
21st October 2008, 23:02
Ik zit al maanden jullie threads te bekijken en ook die op mp3car. Het moet er nu maar eens van komen dat ik zelf ook begin.
Nog niet alles staat vast, dus wees niet bang mij van advies, tips en trucks te voorzien, zeker ook omdat dit mijn eerste carPC wordt.
Wat komt er in:
9" touchscreen monitor in te bouwen in het middenconsole
Moederbord met Intel Atom of Via Nano CPU en integrated graphics
16 GB USB geheugen ipv hard disk
GPS via USB of via bluetooth en mobiele telefoon
Internet via USB of via bluetooth en mobiele telefoon
Als OS wil ik Ubuntu Linux gebruiken, wat ze ook gebruiken op de nu zo populaire netbooks (Asus EeePC etc). Bedoeling is dat de PC zo zuinig is dat hij minstens een paar uur op de accu kan blijven draaien zonder de motor te moeten laten draaien.
Om op zijn dooie gemak te kunnen experimenteren en bouwen, heb ik een tweedehands middenconsole gekocht. Het scherm moet bovenin komen, de radio wil ik in het dashboardkastje zetten, want die kan ik toch via het stuur bedienen. De airco gaat dan naar beneden. Onder het asbakklepje wil ik de aan-uit schakelaars en de USB sloten zetten, zodat je niets ziet als die dicht is (wel het scherm nog).
Hebben jullie tips?
KayakFun
21st October 2008, 23:39
Wat vinden jullie van deze monitor:
http://www.acesuppliers.com/Supplier_Company/9-quot-LCD-Touch-Display-Meatl-Case-Chassis-Module_Product_Showroom_46363.html
Het is de enige 9" touchscreen die ik kon vinden, prijs ~ 160 euro ex verzenden.
imhotep
22nd October 2008, 09:37
ziet er op het eerste zicht een standaard schermpje uit.
Waarom ga je niet naar 8", daar zijn er veel meer van te krijgen.
Oja, heb je een console gekocht voorzien voor een audi met GPS? Maakt het misschien makkelijk om tot je doel te komen.
Greenthumb
22nd October 2008, 09:47
Ik zie dat je Ubuntu wilt gaan gebruiken, maar ik geloof niet dat er al goede GPS oplossingen zijn onder linux?
454ss
22nd October 2008, 20:01
Al enig idee hoe je het wilt doen met het geluid?
KayakFun
22nd October 2008, 21:15
@ Greenthumb: Ik heb sowieso al pijltjesnavigatie tussen mijn klokken, als ik google maps kan zien in de browser kom ik een heel eind.
@ 454ss: Dat moet ik nog uitzoeken. Mischien van het MB naar de line-in van de radio, die ik in het dashboardkastje ga zetten. De radio kan ik via het stuur bedienen, dus ik hoef die niet te zien (station zie ik trouwens bovenin het schermpje tussen mijn klokken). De andere optie is mijn signaaldraden aan de radio-uitgangen naar de speakers te hangen, mag dat? In het ergste geval hoor je dan radio en PC geluid door elkaar. Maar ik weet ook niet of er nog ergens een versterker inzit, volgen mij wel achterin bij de subwoofer.
Dus eigenlijk krijg ik een nogal redundante situatie, bestaande radio met stuurbediening en bestaande navigatie met bediening onder op het middenconsole naast de handrem. Alles wat de PC extra biedt (MP3 player, internet, navigatie met kaarten) is extra. realtime lokatie via GPS etc zie ik wel wanneer het gaat werken. Ik heb in ieder geval zo'n hekel aan de onhandigheden van Windows, dat ik al zeker ben van Linux.
454ss
22nd October 2008, 21:29
Je geluid op de speakerdraden zetten is geen goed idee. Behalve dat het vermogen van de (onboard) geluidskaart veel te laag is om je speakers fatsoenlijk aan te sturen is dat vragen om moeilijkheden. De eindtrap van je radio blaast zo je geluidskaart naar de vaantjes. En vice versa is ook geen houdbare situatie. Het mooiste zou zijn de aux-ingang te gebruiken van je radio, mits deze er ook op zit. Soms is het mogelijk je pc aan te sluiten op de cd-wisselaaringang van de radio. Alleen moet de radio gefopt worden met een schakelingetje/draadbrug zodat hij denkt dat er daadwerkelijk een wisselaar aan hangt.
En als dat ook niet werkt kun je nog altijd gebruik maken van een FM-modulator. Je moet dan je radio op een bepaalde frequentie instellen en dan hoor je het geluid van je pc over de radio.
KayakFun
28th October 2008, 01:15
Vanavond het scherm gekocht. Precieze afmetingen weet ik nog niet, maar het moet ruim passen, aangezien een 9" monitor kleiner is dan een 10.2" die ik eerst wilde en die klem tussen de middenconsolewanden zat.
De monitor behuizing is van metaal. De voorkanten van de Audi radio en airco zijn van kunststof/plastic. Omdat ik niet weet wat de combinatie metaal/plastic gaat doen bij temperatuursverschillen en de mechanische krachten tijdens het rijden, denk ik dat het slim is om van plastic een nieuw front te maken.
Welke plasticsoort gebruikt Audi? Welke winkel/bouwmarkt heeft dit?
454ss
28th October 2008, 08:43
Audi (net als andere autofabrikanten) gebruik voor verschillende delen andere soorten plastic. Meestal staat het er op trouwens wat het is. Dit ivm de recyclebaarheid van je auto op de sloop. Als je met aceton/MEK wilt gaan werken (wat het mooiste resultaat geeft) dan kun je dat het beste gewoon proberen op een onzichtbaar stukje. Gewoon stukje afbreken en in een klein beetje aceton of MEK gooien. Gebeurt er (ook na verloop van tijd) niets, dan is het waarschijnlijk pp en ben je de sjaak.
bad_luck
28th October 2008, 08:49
achterop kijken is t slimste, staat inderdaad gedrukt wat t is. Dus ff lospakken.
ALS het PP is, kan een vriend van me je verder helpen... Die kan kunststof lassen, maar daarnaast kan ie je sowieso een stuk PP leveren...
gr.
dash
28th October 2008, 11:24
Ben benieuwd naar het resultaat. Bij mij werkt een usb stick juist vertragend op het opstarten, dus wellicht ssd overwegen.
Had eerst een trancend 8 GB en nu de 16 GB mtron 7500 :) is toch weer wat sneller en groter kan er iets meer op dan allleen os.
Vindt een ssd toch net iets veilger dan een normale schijf als os, dan blijft het spul in ieder geval draaien.
KayakFun
28th October 2008, 21:58
Ik zat vanavond te kijken naar een energiezuinig motherboard, en zag deze 2:
Intel D945GCLF met Atom 230 product descr. (http://www.intel.com/Assets/PDF/prodbrief/D945GCLF_prodbrief.pdf) @ $70
Intel D945GCLF2 met dualcore Atom 330 product descr. (http://www.intel.com/Assets/PDF/prodbrief/320096.pdf) @ $85
Aangezien ik er Xubuntu op ga draaien zal de single-core wel snel genoeg zijn?
Wel maf dat de CPU geen fan nodig heeft, en de graphics chip wel (en volgens reviews nogal wat herrie maakt ook). Ik hoop dat dat wegvalt tegen de achtergrond van de motor/rijwind, of gedempt wordt door het middenconsole.
Mijn geduld voor een Via Nano oplossing is inmiddels op, en ook de tot nu toe slechte Linux support van Via helpen niet als ze niet over de brug komen met oplossingen ipv press releases. Daarentegen heeft Intel een goede track record op Linux gebied.
Greenthumb
29th October 2008, 08:47
Single core zou meer dan genoeg moeten zijn, aangezien je in de auto normaal geen zware applicaties gaat draaien.
dash
29th October 2008, 11:33
Ik zat vanavond te kijken naar een energiezuinig motherboard, en zag deze 2:
Intel D945GCLF met Atom 230 product descr. (http://www.intel.com/Assets/PDF/prodbrief/D945GCLF_prodbrief.pdf) @ $70
Intel D945GCLF2 met dualcore Atom 330 product descr. (http://www.intel.com/Assets/PDF/prodbrief/320096.pdf) @ $85
Kijk ff op cartft.com , of centralpoint.nl, zijn ze iets voordeliger. En voor het verschil, neem de dualcore is iets van ca. 10,- en voor dat verschil het dubbele aan rekenkracht (het zijn gewoon 2 procesors) cartft kan ook nog lagere heatsinks leveren voor de inbouw.
De chipset gebruikt inderdaad het meeste van het hele ding, idl en full load scheelt iets van 10 watt.
seninha
29th October 2008, 19:31
Ik heb sinds twee weken de dual core draaien in de auto en kan je vertellen dat ik de fan niet hoor draaien.
Nu is het zo dat mijn installatie achterin ggebouwd is in de ruimte waar normaal de CD wisselaar ingebouwd is.
KayakFun
29th October 2008, 23:43
Omdat het qua prijs niet zoveel uitmaakt, en de single-core Atom in vergelijking met de Via Nano minder presteert, kies ik toch maar voor de dualcore Atom. Dus mijn configuratie wordt nu:
9" touch screen
Intel D945GCLF2 Atom 330
2 GB geheugen
Pico PSU-90 voeding
schakelaars in asbakruimte voor AAN, UIT, via de accessoirestand
16 GB USB stick als harddisk
4 x USB 2.0 ports in te bouwen in de asbak (stealth want het klepje van de asbak kan dicht)
Ik woon in Limburg met weinig grote steden in de buurt. Wat is de handigste/goedkoopste manier om always-on internet te krijgen?
(welke hardware, en welke provider, plus ik woon erg dicht bij de grens, dus er mogen geen spookrekeningen ontstaan.
seninha
30th October 2008, 14:24
Ik heb op dit moment een Telfort GSM abbo met onbeperkt online mogelijk heden.
Ben nu op zoek naar een manier om via mn mobil op mn car PC online te kunnen zonder dat Telfort hier achterkomt.
Volgens de voorwaardes mag je namelijk alleen online met je GSM en niets anders :mad:
Greenthumb
31st October 2008, 08:31
Gewoon je telefoon als modem instellen (hoe? ligt aan je telefoon), en zorgen dat je niet overdreven veel gaat downloaden.
dmantione
31st October 2008, 10:31
Omdat het qua prijs niet zoveel uitmaakt, en de single-core Atom in vergelijking met de Via Nano minder presteert, kies ik toch maar voor de dualcore Atom. Dus mijn configuratie wordt nu:
Twee kernen heb je vermoedelijk niet veel aan. De zwaarste applicatie die je waarschijnlijk gaat draaien is je navigatie en die gebruikt maar 1 kern. Je gaat beter voor een bordje met een superscalaire out-of-order-processor, zoals de Little Valley, D201GLY.
Pico PSU-90 voeding
Da's een voeding voor op je buro. Neem beter een M3-ATX, zelfde voeding maar dan voor in de auto.
dash
31st October 2008, 11:20
Je gaat beter voor een bordje met een superscalaire out-of-order-processor, zoals de Little Valley, D201GLY.
Dan moet je voor de grap toch eens op mp3 kijken, zijn er al heel wat overgestapt van een d201gly naar een d945gclf(2) en die zijn zeer tevreden met die overstap.
KayakFun
4th November 2008, 20:39
Ik wil een low-power systeem dat niet meteen de accu leegtrekt, dus blijf ik toch bij Atom.
Ik heb wat vragen gesteld aan de technische dienst van cartft, en nu wordt de configuratie:
M1-ATX 90W voeding
Aan/uit schakelaar in de asbak verbonden met M1-ATX
4 x USB 2.0 ports in te bouwen in de asbak
9" touch screen met USB stekker voor het touch-signaal
single-core Atom D945GCLF
2 GB geheugen
USB 16 GB stick als harddisk
USB Car2PC voor Audi (verbinding PC naar Audi stereo, waardoor ook de stuurwiel aansturing voor de PC werkt (ben benieuwd, dat zou wel erg cool zijn)
USB bluetooth stick (verbinding met een nog te kopen mobieltje dat GPS en Internet heeft)
USB RF keyboard/mouse
Ik zag dat er op de M1-ATX een power aansluiting zit, dus dan kun je de M1 het geheel aan en uit via de accessoire-stand laten zetten, plus dat uitzetten via de powerknop. Dan gaat de carPC standaard aan als de sleutel in het contact zit en de power aan. Is power uit, dan heb ik altijd nog de autoradio.
Een punt van zorg is dat ik nu 6 USB devices heb (Op het MB: scherm, car2pc en hub. Op de hub: keyboard, 'HD' en Bluetooth), ik hoop dat M1-ATX dat trekt qua USB stroom (totaal vermogen zou goed moeten gaan). Heeft Bluetooth ook nog bereik als ik dat rechtstreeks op het MB prik?
De stroom van het scherm kan ik gewoon parallel aftakken van de stroom naar het moederboard, denk ik, dat is gewoon 12V.
Als ik deze spullen met een zelfgemaakt frame vrij zwevend in mijn middenconsole inbouw, zou ik dan ventilatoren links en rechts in de zijwanden van mijn middenconsole moeten plaatsen? Of zelfs de luchtstroom gericht over het board leiden?
dash
4th November 2008, 20:46
Ho stop, m1 heeft geen p4 aansluiting en als ik de atom goed begrijp heeft die wel een p4 dus je moet voor een m2 gaan !
de laatste bladzijde is heel duidelijk: http://www.intel.com/Assets/PDF/prodbrief/D945GCLF_prodbrief.pdf
KayakFun
4th November 2008, 21:30
Op blz 10 van dit document staat de power connector afgebeeld als H:
http://download.intel.com/support/motherboards/desktop/d945gclf/sb/e3504501_en.pdf
Meer detail op blz 33: een 2x2 stekker en een 2x10 stekker.
Ik heb het maar weer aan die support man van cartft gevraagd, de vorige keer antwoorden ze binnen 10 minuten.
Mmmm, nu ik dit document lees, is het mischien wel leuk om de diverse LEDs (M1 power, mobo LED op blz 43) door te voeren naar de middenconsole.
dash
5th November 2008, 00:10
Ja, zie ik, maar bij D staat D 12 V processor core voltage connector (2 x 2) Deze connector vind ik heel veel op een p4 aansluiting lijken en de beschrijving van 2 x 12 volt klopt daar ook mee.
Zie ook blz 33 van dat document:
CAUTION
Failure to use an appropriate power supply and/or not connecting the 12 V (2 x 2) power connector to the Desktop Board may result in damage to the board or the system may not function properly.p, d
KayakFun
5th November 2008, 01:40
You can either take :
M1-ATX + P4-5.25" adapter (http://www.cartft.com/catalog/il/576) 58 + 9,95 = 67,95
or
M2-ATX(-HV) + P4-P4 adapter (http://www.cartft.com/catalog/il/621) 72 + 9,92 = 81,95
Het wordt dus de M1-ATX met de P4-5.25" adapter.
454ss
5th November 2008, 09:56
Een punt van zorg is dat ik nu 6 USB devices heb (Op het MB: scherm, car2pc en hub. Op de hub: keyboard, 'HD' en Bluetooth), ik hoop dat M1-ATX dat trekt qua USB stroom (totaal vermogen zou goed moeten gaan).
+
You can either take :
M1-ATX + P4-5.25" adapter (http://www.cartft.com/catalog/il/576) 58 + 9,95 = 67,95
or
M2-ATX(-HV) + P4-P4 adapter (http://www.cartft.com/catalog/il/621) 72 + 9,92 = 81,95
Het wordt dus de M1-ATX met de P4-5.25" adapter.
Dan snap ik niet dat je voor die 14 euro toch voor de M1 kiest!!:confused: De M2 is namelijk 160W ipv 90W. Op het totaalbedrag van je configuratie maakt het weinig uit dus ik zou gewoon voor de M2 gaan.
Heeft Bluetooth ook nog bereik als ik dat rechtstreeks op het MB prik?
Dat mag geen probleem zijn. Als mijn BT ding in de auto aan staat dan kan ik in de huiskamer gewoon connecten en handsfree lullen (wat behoorlijk zinloos is :D).
De stroom van het scherm kan ik gewoon parallel aftakken van de stroom naar het moederboard, denk ik, dat is gewoon 12V.
Gewoon aansluiten op een molex (harddisk) aansluiting. Werkt perfect, heb ik ook gedaan. Voordeel is dat scherm ook stroomloos is als pc uit is.
Als ik deze spullen met een zelfgemaakt frame vrij zwevend in mijn middenconsole inbouw, zou ik dan ventilatoren links en rechts in de zijwanden van mijn middenconsole moeten plaatsen? Of zelfs de luchtstroom gericht over het board leiden?
Geen idee hoeveel warmte een Atom en de chipset produceren, maar de warmte moet altijd op de een op andere manier weg kunnen. Anders bouwt het zich op achter het dashboard en dan kun je oververhittingsverschijnselen krijgen. Bij mij zit ie zoals je gezien hebt achter in de kofferbak en behalve de roosters die er boven zitten, heb ik geen andere ventilatie openingen. De behuizing zit bij mij vertikaal, de fans zitten boven in de behuizing en 'trekken' zo de warme lucht er uit. Toch heb ik nog nooit temperatuursproblemen gehad, ook niet als het bloedheet buiten was. Maar dat is wellicht omdat ik dan ook de airco aan heb. ;) Behalve als het kouder is dan 5 graden, dan moet ik 2x opstarten omdat het moederbord niet boot.
Ik trouwens ook wel benieuwd of dat Audi-interfaceding straks goed werkt. Dat zou wel erg mooi zijn.
dash
5th November 2008, 10:15
Ik zou ook voor een m2 gaan met deze setup, temeer daar je ook nogal wat usb eraan wil hangen, ben zelf overgestapt naar de m4 i.v.m. vooral het 5 volt probleem.
Als je het echt zeker wilt weten kun je een powercalculator gebruiken.
Krijg haast het idee dat je steeds naar het max verbruik kijkt van de voeding en daarom naar de m1 kijkt, echter bij niet maximaal verbruik zullen ze elkaar niet veel ontlopen qua verbruik.
Inbouwen van de voeding reduceert het vermogen, dus dat is ook nog iets om rekening mee te houden.
Warmte van de atom is niet veel, echter de grafische chip wel. Cartft heeft voor deze andere heatsinks (indien je wil inbouwen in een kleine ruimte).
JHR
6th November 2008, 00:42
m2 werkt ook niet heb ik al geprobeerd.
heb het zelfde moederbord en heb nu een M4 gekocht.
het moederbordt gebruikt meende ik heel veel 5v die de M2 niet kan leveren.
op mp3car kun je er meer over lezen.
groetjes Jurrian
KayakFun
10th November 2008, 02:57
Ik heb in mp3car gezien wat je bedoelt. Van iedere component moet je de stroomafname en voltage opzoeken, en per voltage optellen.
Mijn 9" scherm gebruikt 10W van 12V, da's dus 0.8 A
Omdat het systeem een touch screen zal hebben, zal ik het toetsenboard niet via USB en IR laten lopen. Tijdens de install gewoon een ouderwets toetsenboard via een draad rechtstreeks en als dat werkt het toetsenboard unpluggen.
Nu nog de stroomsterkte van de rest van de onderdelen...
seninha
10th November 2008, 16:06
m2 werkt ook niet heb ik al geprobeerd.
heb het zelfde moederbord en heb nu een M4 gekocht.
het moederbordt gebruikt meende ik heel veel 5v die de M2 niet kan leveren.
op mp3car kun je er meer over lezen.
groetjes Jurrian
Raar, ik heb namelijk sinds een paar weken een Dual Core Atom bordje en deze werkt zonder enig probleem met mn M2-ATX voeding.
dash
10th November 2008, 17:39
denk dat de hoeveelheid 5 volt verbruik de doorslag geeft, dus heb je niet zo veel usb spul erop zitten, dan zal het nog goed gaan.
seninha
10th November 2008, 18:40
Ik heb op dit moment dit allemaal via USB aangesloten:
-touchscreen
-Bluetooth stick
-Wifi stick
-webcam
-USB hub
-GPS ontvanger
-OBDII
-Space navigator (usb knop)
-Muis (voor als ik iets in Windows moet instellen)
Volgens mij heb ik aardig wat apparaten aan gehangen.Ben blij dat ik geen 5v probleem heb (nog niet misschien)
KayakFun
11th November 2008, 00:13
Gentlemen, check your facts.
Ik heb net alle M1234 manuals bekeken op wat de PSUs echt leveren.
M1-ATX (http://www.cartft.de/support_db/support_files/M1-ATX_Manual_EN_V1_4.pdf)
M2-ATX (http://www.cartft.de/support_db/support_files/M2-ATX_Manual_EN_V1_4.pdf)
M3-ATX (http://www.cartft.de/support_db/support_files/M3-ATX_Manual.pdf)
M4-ATX (http://www.cartft.de/support_db/support_files/M4-ATX_Manual_EN.pdf)
In de volgorde: M1, M2, M3, M4 (alles in Ampere)
3.3V: 10 8 6 15
5V: 10 8 6 15
12V: 2 8 6 12
5VSB: allen 1.5
-12V: allen 0.15
prijs: 58 72 72 94,50 (volgens cartft.de)
Ik moet dus concluderen dat de M1 van 90W het geschikste is voor veel accessoires als je bijna geen 12V nodig hebt zoals bij een Atom CPU. Een extra kabel P4 connector cable (4pol-5.25) is wel nodig. 5V en 12V samen mogen niet meer dan 50W trekken.
Volgens het small-is-beautiful idee pak ik dan toch maar een single core Atom die 2W gebruikt, samen met mijn scherm van 10W is dat 12W oftewel 1A op 12V (50% van M1). Voor de 5V rail is er 10A beschikbaar dat zou 50W betekenen, maar 12V en 5V mogen samen niet meer dan 50W zijn, dus houd ik 50 - 12 = 38W op 5V = 7,6 A voor alle USB devices. Ik kon hier vaak niets over vinden wat die gebruiken behalve dat de hub 4 poorten van 500mA heeft, dus 4 USB devices gebruiken samen 2 A? Op Wikipedia staat dat lowpower USB 100mA is en highpower USB 500mA, dus dat klopt wel... Dan zou ik met de 7.6A die ik overhad wel 13 highpower USB devices mogen gebruiken!
Ik heb de afgelopen dagen gezocht op de relatie tussen opstartsnelheid en RAM, die is er niet, tenzij je zo weinig geheugen hebt dat het systeem moet swappen, dus is de keuze voor 2GB RAM ipv 1GB makkelijk gemaakt voor slechts 17 euro extra. Die EeePCs hebben maar 256 MB geheugen en die doen het ook, maar ik heb maar 1 slot dus moet het meteen goed zijn.
Het oorspronkelijke plan was geen harddisk, maar een 16GB USB stick. Alhoewel dat absoluut goed zou werken (de eerder genoemde EeePCs hebben vanaf 4GB) staat het wel een grote collectie muziek in de weg, en is een grotere SSD snel duur. Dan maar een normale HD en regelmatig een backup maken van de muziek op de thuisPC, en Ubuntu op de USB stick, plus die USB stick ook voor datatransport. Omdat de Audi erg comfortabel geveerd is, en het prijsverschil vrij groot, pak ik geen automotive HD, maar een gewone HD, bijvoorbeeld de SATA HDD van 120GB. En dan ophangen in silencers.
Ik ga dadelijk nog even surfen naar de bluetooth techniek en snelheid telefoon - computer, dus als jullie nog opmerkingen hebben of tips?
dash
11th November 2008, 00:27
Die 5 volt van de m1 had ik niet verwacht goed dat je nog ff verder hebt gekeken, maar blijf blij met mijn m4 alleen al om de instelbare anti thump :)
M1 lijkt inderdaad het beste voor je setup.
Hi-power usb is volgens mij minimaal 500mA Dus dat zou ook meer kunnen zijn, maar in je berekening zit nog spelling, dus dat zal die wel op kunnen vangen. Tevens hangt het verbtuik ook weer af wat je aan de hub hangt. Hub alleen verbruikt natuurlijk niet zo heel veel.
Heb mijn harddisk niet verend opgehangen maar staand en tot nog toe geen problemen. Hij is hard afgeveerd, dus die schijf loopt wel los.
454ss
11th November 2008, 19:39
USB 2.0 is maximaal 500mA per device, maar kan ook minder zijn. Het device moet daar wel specifiek om vragen aan de hub.
Als je de harddisk vertikaal monteert ipv horizontaal dan zal hij niet snel kapot gaan door schokken. Enkel het armpje kan uit het lood worden geslagen door diepe kuilen. Dat kan leesfouten geven maar zal de schijf niet beschadigen. Laptopschijven (2,5") zijn schokbestendiger dan gewone schijven (3,5") maar wel iets duurder. Minischijven (1,8") zijn nog veel duurder, dat is het geld niet waard tenzij je ernstig ruimte tekort hebt.
KayakFun
18th November 2008, 19:34
In al mijn stroomberekeningen was ik vergeten dat de 945 chipset wel veel stroom trekt, en dus heb ik toch maar een M2-ATX besteld, omdat het scherm ook al 10W trekt. Verder nog: 80GB HDD SATA, een P4-P4 stroomverloopkabeltje, 2GB RAM en een D945GCLF single Atom board.
Nu tussen de 2 en 5 dagen wachten...
Vanmiddag heb ik ook al 2 Audi sleuteltjes gehaald om de radio eruit te halen. Verder bij een technische autogroothandel heel mooie Hella schakelaars gezien met verwisselbare symbolen (5 pagina's vol).
Neonic
18th November 2008, 20:09
Verder bij een technische autogroothandel heel mooie Hella schakelaars gezien met verwisselbare symbolen (5 pagina's vol).
Dat klinkt wel intressant :)
454ss
18th November 2008, 22:45
Verder bij een technische autogroothandel heel mooie Hella schakelaars gezien met verwisselbare symbolen (5 pagina's vol).
Zeker geen fotootje gemaakt met je mobiel??
KayakFun
19th November 2008, 00:19
Nee, wel een fotokopie meegekregen van de maten van de schakelaar.
Ik ga in ieder geval nog een poging doen om van boven naar beneden het scherm, de radio en de airco in het console te plaatsen, daarvoor moet ik de radio en airco smaller dremelen, en vooral platter. Aan de onderkant van de airco zitten alleen maar de knopjes voor voor- en achterruit verwarming. Boven de radio zit: ESR knop, centenbakje, alarmknop, bekerhouder. Dus als ik de ESR en alarm knoppen ergens anders kwijt kan, win ik 2,5 cm hoogte.
KayakFun
21st November 2008, 17:20
De bestelde onderdelen zijn binnen, waar zal ik mee beginnen? Eerst alles los op tafel uitproberen, of eerst alles inbouwen?
bad_luck
21st November 2008, 17:51
over het algemeen is een test-opstelling in de meeste gevallen nuttig .. !
In het geval dat alles werkt was het "zinloze tijd" maar als er iets fout blijkt te gaan ben je blij dat niet alles uitgebouwd hoeft te worden ;)
imhotep
21st November 2008, 18:21
op tafel uitproberen, is veel makkelijker om problemen op te sporen.
dash
21st November 2008, 21:04
Zoals hierboven al aangegeven eerst binnen alles installeren en testen met die handel. Zelfs je voeding testen.
En dan: draden trekken spul op zijn plek, cross your fingers....
KayakFun
24th November 2008, 23:50
Ik heb zelfs een soldeerapparaat gekocht, voor storingvrije verbindingen. Dat zal wel brassen worden, de laatste keer dat ik soldeerde was op school.
Je ziet: Audi A4 middenconsole met maatplankje scherm, voeding 6A, 9" touchscreen, M2-ATX, Intel Atom board, 80 GB HDD, 2 LEDs voor power en HDD activity, te grote schroefjes :-( stroomdraad en signaaldraad, twee simpele schakelaars (1 on-off en 1 terugverende on voor de reset button), krimpkous, Ubuntu 8.10 DVD.
Vraagje: Is het aan/af te raden een kooi van Faraday rond de PC te hebben?
Ik zag bij de bouwmarkt heel mooi 1mm dik aluminiumrooster met vierkante gaatjes erin, en veel hoeklijnen en T profieltjes. Daar kan ik mooi mijn eigen luchtige case van maken.
454ss
25th November 2008, 09:53
Mijn ervaring is dat je een reset button niet snel nodig zult hebben. Nuttiger is een 'hoofdschakelaar' waarmee je alles stroomloos maakt. Effect is namelijk hetzelfde. (hard off)
Kooi van Faraday is waarschijnlijk niet nodig. Maar kwaad kan het niet. Bovendien staat het wel netjes voor jezelf. Maakt het geheel ook wat makkelijker hanteerbaar en minder kwetsbaar bij in en uitbouwen.
bad_luck
25th November 2008, 11:56
tenzij je een cabrio hebt is je auto op zich een kooi van faraday ;)
dash
25th November 2008, 14:25
hoop niet dat je soldeerbout al te veel vermogen heeft, want dan hou je weinig mantel over van de draad. Ik gebruik zelf een 15Watt soldeerbout van conrad was iets van E 7,- en die doet het goed. Ook zijn de krimpkousjes zeer aan te bevelen. Geeft een net resultaat, er zijn er zelfs die een waterdicht verbinding maken.
KayakFun
26th November 2008, 00:41
Hij doet het, maar ik omdat ik touchscreen heb, had ik geen muis of toetsenbord erbij gekocht, en omdat het een carPC is, ook geen DVD speler. Ik zie nu dus een paar BIOS mededelingen, en verder dat hij wacht op een bootable CD.
Morgen maar eens een toetsenbord en muis lenen op het werk, anders kan ik dit bericht niet typen. En een bootable USB stick maken met Ubuntu erop.
Nadat hij de eerste keer met alleen + en - al helemaal opstarte, na het uitzetten en weer aanzetten deed hij netjes nix totdat ik de schakeldraad bij de + stak.
Ik heb op de M2 ook jumper A aan gezet, en nu begint hij na 3 seconden pas te lopen, en bij het uitzetten gaat hij inderdaad nog een tijdje door. Dan stopt de fan en zegt de monitor no signal. Het LEDje dat zegt dat er stroom op het mobo staat blijft nog 2 min aan, en dan gaat ook dat vanzelf uit.
Delirium
5th December 2008, 11:25
Je kunt in de bios normaal uitzetten dat hij een stopt bij geen muis en/of toetsenbord
Bij een award BIOS heet dat 'Halt on:' in het scherm met je drives overxzicht en datum.
Je kunt daar dus instellen bij welke errors hij stopt. Stel daar in bv. Halt on: only disk error (o.i.d.).
KayakFun
28th March 2009, 12:58
Na een klein motivatiedipje (winter...) heb ik de hobby weer opgepakt.
Na het lezen van een artikel over MobLin wat ultrasnel opstartte, had ik dat op een USB geladen en geprobeerd te installeren, wat niet lukte.
Toen mijn Ubuntu 8.10 DVD op de huiscomputer laten draaien, en van daaruit een iso op USB gezet. Vanaf USB draaide het meteen, maar bij het installeren kwam hij er niet doorheen. Met F4 graphics op safe mode gezet, en toen ging het wel goed. Wel waren sommige popup schermen te hoog voor mijn schermgrootte, dus ging ik op zoek naar de Eeebuntu of de Ubuntu Netbook Remix (http://www.canonical.com/projects/ubuntu/unr) zoals die tegenwoordig genoemd wordt.
Een dag later vond ik zomaar de beta release van Ubuntu 9.04 (versie is jaar en maand bij Ubuntu) die al heel erg af is. Die heb ik vanochtend geinstalleerd, alweer via de safe graphics mode. Mijn touchscreen monitor wordt niet herkend, dus alles moet nog via de muis en keyboard.
De volgende stap is internet: mobiel of WiFi of kabel. Mobiel is nog iets te vroeg omdat ik verwacht nog wel een tijdje te klooien met het aan de gang krijgen van alle details en inbouwen in de auto. Verder woon ik erg dicht in de buurt van de grens en zijn de data-roaming tarieven niet mals! Ik heb hier 2 reacties over geschreven die geplaatst zijn in IT executive: Mobiel internet is te duur (http://www.itexecutive.nl/?m=technology&f=detail&id=18784) en Buurlandenbundel KPN en Vodafone eerste stap (http://www.it-executive.nl/?m=technology&f=detail&id=20609). maar hier is meer druk vanuit ons consumenten nodig, mischien wel een bel boycott.
Omdat ik toch geen laptop heb is WiFi niet nodig, dus ik haal een kabeltje en plug de zaak in op mijn router. Dan kan ik via Internet de updates binnenhalen ipv via USB steeds.
Cas
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.