PDA

Bekijk de volledige versie : Carputerforum Frontpage

Greenthumb
28th July 2008, 17:25
Naar aanleiding van de bespreking van gisteren zijn er een aantal zaken besloten voor wat betreft de nieuwe frontpage.
Veel van de zaken zijn reeds geimplementeerd, zoals voor iedereen te zien is (http://servereldert.mine.nu/cpf).
Let overigens nog niet te veel op de invulling, aangezien dit nog allemaal testdata is.
Ik zal hieronder bespreken wat er allemaal besloten is.

Beheerders
De bedoeling is dat 2 personen als beheerder voor de frontpage zullen optreden.
Deze 2 personen zullen ook toegang hebben tot de backend van de frontpage, waar een enkele keer ook iets zal moeten worden gedaan.
Dankzij het rechtensysteem van Joomla kan dit veilig worden gedaan, aangezien de beheerders onder supervisie staan van een (super)-administrator, de rol van de forum-eigenaar (Iwan).
In ieder geval zal ik 1 van de beheerders zijn, en waarschijnlijk zal 454ss de andere beheerder worden.
Voor deze beheerders is gekozen wegens de kennis van Joomla en de frontpage.
Editors
Naast de beheerders zullen een aantal mensen meehelpen met het schrijven van artikelen, reviews, verslagen enz.
Hiervoor zullen waarschijnlijk nog 3 personen extra worden gevraagd, zodat het team dat de frontpage beheerd uit 5 personen bestaat.
How To's
Op de frontpage zullen een aantal how to's worden geplaatst.
In eerste instantie zullen de how to's de basis zaken van een carputer bespreken, later kunnen er nieuwe how to's worden toegevoegd.
We hebben besloten dat de volgende how to's zullen worden gemaakt:

algemeen
audio
hardware keuzes
scherm wegwerken

plamuren

software

frontends
navigatie

voeding

m2 atx

radio
elektronica
fabricage

polyester
mek

Al deze how to's moeten nog worden geschreven.
Om ervoor te zorgen dat de how to's ongeveer dezelfde stijl houden zal er een template worden opgezet.
Evenementen Kalender
Op de frontpage zal een kander aanwezig zijn die aangeeft wanneer er evenementen zullen zijn.
Dit gaat om evenementen vanuit het forum zelf, en andere evenementen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan meetings.
De kalender is tevens in de stijl van de rest van het linker menu gemaakt.
Ook is in het hoofdmenu een kopje evenementen opgenomen.
Hier kan makkelijk per categorie (meetings, algemeen, enz) worden gekeken wat voor evenmenten er zijn.
Layout
Er zijn een aantal kleine wijzigingen in de layout aangebracht.
Zo zijn een aantal items uit het hoofdmenu naar het topmenu gegaan.
Ook zijn de menu's rechthoekig gemaakt, om een beetje van de standaard Joomla look af te komen.
In de toekomst zal misschien een nieuwe template worden gemaakt / gekocht, die specifiek voor het Carputer Forum is ontworpen.
Dit heeft momenteel lage prioriteit, we willen eerst de frontpage online krijgen.
Willekeurige Afbeelding
In het linkermenu is een menu gekomen waar een willekeurige afbeelding zal verschijnen.
Voor de afbeeldingen willen we foto's maken van complete en nette / mooie carputer installs.
Tevens is er een link geplaatst onder de afbeelding naar het foto-album, en zal bij klikken op de afbeelding deze vergroot worden weergegeven.
Show Your Project
Op de frontpage willen we 3 a 4 mooie / nette projecten laten zien.
Dit is puur bedoeld om bezoekers te laten zien wat er mogelijk is met een carputer, en hier zijn dan ook hoge eisen aan verbonden.
Uiteraard zal op het forum de mogelijkheid blijven bestaan voor iedereen om zijn project te laten zien.
Foto Album
Als foto album is er gekozen voor Gallery2.
Dit omdat dit een uitgebreid, makkelijk te beheren album is, en deze netjes in de frontpage te integreren is.
Ik heb hiervoor een hoop moeten aanpassen in de source, dus bij problemen dit graag zo snel mogelijk melden.
Aankondiging volgende meeting
Op de homepage zal bovenaan de volgende meeting worden aangekondigd, en tevens zal hier een flyer worden weergegeven.
Door op de flyer te klikken zal de bezoeker worden doorgewezen naar het forum topic over de meeting.
Reviews
We zullen proberen hier reviews over producten te gaan plaatsen.
We weten nog niet precies hoe we de reviews willen gaan doen, maar er zal contact worden opgenomen met de sponsor om te kijken of daar bepaalde mogelijkheden zijn.
De reviews zullen niet door de sponsor worden gedaan om belangenverstrengeling te voorkomen.
Verslagen
Hier zullen we na een meeting een verslag doen over wat er die meeting zoal gedaan is.
Ook zal hier aandacht worden besteed aan bijzondere / mooie / nieuwe / aparte dingen die op de meeting bij de installs gezien zijn.
Links
We zullen ook links gaan plaatsen naar andere websites.
Hierbij is gekozen voor de volgende categorieen:

Webshops
Audio
Carputer Fora
Websites van leden (moet iets te maken met carputers / jouw carputer)
Software
Overigen

Neonic
28th July 2008, 17:57
Ziet er al goed uit zo
Lekker simpel, qua indeling enzo, is daardoor dus makkelijk te bekijken vind ik.

1 (klein) dingetje ... als je iets aanklikt, bv 'how-to' en dan catagorie aanklikt schiet 't scherm steeds naar begin. Kan dat niet gewoon blijven staan waar je bent zegmaar ?

Greenthumb
28th July 2008, 18:53
Dat hij terug springt is doordat hij een geheel nieuwe pagina laadt.
Hier is jammer genoeg niets tegen te doen.

454ss
28th July 2008, 23:31
Hard gewerkt zo te zien.:) Al een hoop dingen geïmplementeerd die we gisteren besproken hebben. Nadat eea een beetje goed loopt kun je wellicht nog eens kijken om het fotoalbum qua stijl wat meer op de rest te laten lijken. Maar dat heeft nu nog geen prioriteit.

Bij deze een oproep aan alle leden die willen helpen met het invullen van de how-to's om zich te melden!!

Je krijgt hierbij ondersteuning als je wilt en waar nodig zal jouw verhaal door een van de redactieleden worden gecontroleerd op de ergste stijl en taalfouten. Perfect Nederlands is dus niet vereist (hebben we zelf soms ook moeite mee ;)), maar een beetje a-b-n wordt er wel van je verlangt.

Ook als je andere goede ideeën hebt, kun je je melden.

Edit:
- Vraagje; de knoppen boven in, zou ik mooier vinden als die in de mouse:active status ook een beetje een 3d look hadden. Een hoover-status hoeft niet (mag wel). Volgens mij is dat met de css geregeld dus dan moet een active-plaatje kunnen toch?
- Tja, toch nog even over het openen van het forum in het zelfde window, ik vind het denk ik wellicht toch beter om target=blank te gebruiken. Zit er nog over te twijfelen. Maar goed, da's slechts een kleine aanpassing.

setsunakaede
29th July 2008, 20:36
Ik neem aan dat de bestaande how-to's al even gescreend gaan worden op bruikbaarheid en waar geschikt al worden meegenomen?
Er is namelijk al best wel het een en ander geschreven in die paar jaar!

454ss
1st August 2008, 12:26
@setsu: uiteraard, deze worden omgekat/geupdate waar mogelijk.

@Greenthumb: weet niet meer of we het hebben besproken, maar ik zou graag een download-mogelijkheid zien voor zelfgemaakte skins of bijvoorbeeld Peter's pruts-guide. Aangezien alleen gemachtigden dingen dan in de downloads kunnen plaatsen zal het nooit als een plaats voor warez kunnen worden misbruikt.

Neonic
1st August 2008, 12:48
Wat zelf gemaakte skins betreft ...
is er geen tut van hoe je dat doet ? ik heb wel eens op een meeting een verhaal gehoord namelijk hoe ie dat gedaan had maar dat klonk echt een heel stuk ingewikkelder dan mijn 'tacktiek' ;)

Greenthumb
1st August 2008, 12:57
@Greenthumb: weet niet meer of we het hebben besproken, maar ik zou graag een download-mogelijkheid zien voor zelfgemaakte skins of bijvoorbeeld Peter's pruts-guide. Aangezien alleen gemachtigden dingen dan in de downloads kunnen plaatsen zal het nooit als een plaats voor warez kunnen worden misbruikt.

Dit zou geen probleem mogen zijn, ik zal vandaag of morgen eens kijken naar een mooie oplossing.

setsunakaede
1st August 2008, 21:38
Wat zelf gemaakte skins betreft ...
is er geen tut van hoe je dat doet ? ik heb wel eens op een meeting een verhaal gehoord namelijk hoe ie dat gedaan had maar dat klonk echt een heel stuk ingewikkelder dan mijn 'tacktiek' ;)

Sjah

Schrijf er es eentje
Post hem
Ik schiet er wel op met aanvullingen (en ik denk de overige actieve skinners ook).

Misschien ook wel handig, als we toch bezig zijn:
Skin tutorial opsplitsen in "basis" (newbie guide to skinnetje prutsen), "Gevorderd" (e.e.a. aan leuke/gekke/handige ongein en extra tips en tricks) en "die hard", zeg maar howto make flash skins, hoe gebruik je autocad voor je skins, hoe haal je alles er uit wat er in zit (heeft iemand in NL dat uberhaupt ooit gedaan???)
Reden:
Skinnen is zo'n breed gebied dat als je gelijk alles uitlegt, beginnende skinners de weg kunnen kwijtraken en dat is zonde.

imhotep
2nd August 2008, 10:32
Sjah

Schrijf er es eentje
Post hem
Ik schiet er wel op met aanvullingen (en ik denk de overige actieve skinners ook).

Misschien ook wel handig, als we toch bezig zijn:
Skin tutorial opsplitsen in "basis" (newbie guide to skinnetje prutsen), "Gevorderd" (e.e.a. aan leuke/gekke/handige ongein en extra tips en tricks) en "die hard", zeg maar howto make flash skins, hoe gebruik je autocad voor je skins, hoe haal je alles er uit wat er in zit (heeft iemand in NL dat uberhaupt ooit gedaan???)
Reden:
Skinnen is zo'n breed gebied dat als je gelijk alles uitlegt, beginnende skinners de weg kunnen kwijtraken en dat is zonde.

das een goed plan.

Ik wil gerust iemand zijn begin verder uitbouwen.

Misschien geen slecht idee om er gewoon eentje te pikken van mp3car en die te vertalen/aanpassen.

454ss
7th August 2008, 10:36
De FP is work in progress, maar even paar dingetjes die mij opvielen:
- De foto-album link onder de willekeurige foto werkt niet.
- Foto-album zelf is ook niet helemaal okee.
- Misschien een leuk idee om de agenda bij te werken?

Wellicht kan er als Greenthumb wat verder is met de fp, op de huidige fp (die nu automatisch doorlinkt naar het forum) twee links geplaatst worden. Een naar het forum en een naar de nieuwe 'beta'-frontpage. Dat is al meer dan we nu hebben namelijk. En op zich vind ik de fp in aanbouw al best wel geslaagd ook al is ie nog best wel leeg.

454ss
17th September 2008, 12:16
Zijn er nog ontwikkelingen aan de fp Greenthumb?

Ik stel voor datgene wat we nu hebben alvast online te zetten. Met een 'under construction' banner uiteraard.;)

Desmaano
6th October 2008, 12:37
Hoe staat het ervoor met de frontpage Greenthumb?

Ziet er goed uit toen ik hem vorige keer bekeek :D mijn comnplimenten.
En als je nog handje nodig hebt met schrijven laat maar weten.

Ok, geen how-to's aan mij vragen. Ik heb nog steeds geen pc gebouwd :)

Desmaano

454ss
6th October 2008, 13:18
Greenthumb is heeeeeel druk momenteel.:p Zo druk dat ie niet eens tijd heeft om z'n server te reanimeren.:cool: Of om z'n aantekeningen op te zoeken en naar mij te mailen...:(

Maar na regen komt zonneschijn dus hopelijk vindt ie daar binnenkort alsnog even tijd voor. (en anders gaat ie as zondag maar niet naar rotterdam...:D) Als de frontpage er op staat kunnen we hem gaan aankleden. Hij is gemaakt met joomla! (open source CMS) en dat heeft als voordeel dat Greenthumb niet als enige al het werk hoeft te doen. Met het toekennen van rechten aan andere (geselecteerde) gebruikers kunnen die op hun beurt ook hun steentje gaan bijdragen. Da's het grote voordeel van een CMS, als het raamwerk staat kan de last van het invullen verdeeld worden over anderen als iemand het te druk heeft.

Desmaano
6th October 2008, 13:45
Joomla. Had ik inderdaad al zien staan in het draadje :).

Dan is het inderdaad wat makkelijker om de frontpage vorm te geven. En tja, we hebben het allemaal erg druk lijkt wel.

Off topic: nog iets bekend over een aankomende meeting? Melt-down LAN is in December zag ik, maar nog een nazomermeet?

Desmaano

454ss
6th October 2008, 13:59
@Desmaano: met dit weer eerder een herfst-meet.:D Maar even serieus, ik zat zelf te denken om weer een oudejaars-meeting op te zetten. Alleen is de laatste zondag van het jaar deze keer toevallig mijn verjaardag. En om de trakteer-grapjes te voorkomen wellicht een weekje later.:D:cool: Maar goed, dat is offtopic, beter dit soort dingen te bespreken in dit (http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=2874) topic (grote vergaarbak-topic) of desnoods een apart topic voor aanmaken. Bovendien is er nog een uitgestelde wok-meeting dus die is eerst aan de beurt.

Namens de kommjoenietie aan Greenthumb de vraag: wanneer gaan we de frontpage zien...?;) (of een glimp daar van)

Greenthumb
6th October 2008, 22:22
Zoals al gezegd, heb ik het momenteel inderdaad erg druk.
Bovendien onlangs een crash gehad van de server, en al heb ik wel een backup van de website, heb ik geen backup van de database :mad:.
Nu is dit met een dag of 2 werk wel weer in orde, maar aangezien ik momenteel nog 10 dagen in de week tekort kom kan dit nog even duren.
Ik zal proberen binnen nu en 2 weken alles weer online te hebben, zodat hij gevuld kan worden.
Uiteraard zal ik voortaan ook automatisch backups laten maken van mn databases.
Wat betreft de wok-meeting, ik zal ook zsm proberen hier een datum voor te kiezen.
Ow en ik ben die aantekeningen nog aan het zoeken, maar volgens mij had ik die op papier gemaakt, en liggen die nu ergens op de grote stapel.
Zoals jullie zien ben ik jullie niet vergeten, maar school gaat momenteel voor (laatste jaar).

454ss
7th October 2008, 08:30
'tis een classic he? Altijd een back up maken...:D Eerlijk is eerlijk, doe dat zelf ook veeel te weinig (zeg maar gerust: zelden).:o

We proberen nog wat geduld te hebben, school is inderdaad belangrijker dan dit! Maar toch goed te weten dat er in ieder geval aan gewerkt/gedacht wordt, thanks!! We wachten in spanning af.:)

Greenthumb
7th October 2008, 08:49
Ik maak normaal gesproken ook altijd overal backups van, op mn server draait op de achtergrond syncback, die alle belangrijke gegevens naar mijn pc stuurt op het moment dat deze aangaat, en dit elk half uur.
Echter, voor een database moet je een dump maken, en die was ik dus vergeten in te stellen.
Nu kwam dat deels doordat ik tegenwoordig Windows server 2003 draai (legaal, met MSDNAA licentie) waar dit een stuk lastiger in te stellen is.
Ik heb dan ook besloten om voor mijn web-gebeuren weer een virtuele machine op te zetten met daarin een LAMP omgeving, dan vind ik dit allemaal een stuk makkelijker en sneller in te stellen.

454ss
7th October 2008, 09:32
Ik heb geen idee waar je het allemaal over hebt (sorry, ben server-noob :D), maar jij bent verstandiger dan ik zie ik wel.:o

Kan Angel anders niet eens in die stapel zoeken??:p Dan kan ik weer verder. Loop nu een beetje vast omdat ik teveel in 1 verhaal wil proppen. Toen hebben we de info zo mooi uitgesplitst, dat wilde ik nu gaan gebruiken als leidraad. Ook weer niet overhaasten hoor, ik verveel me niet zo snel.;) Als brakkie vroeger wel, maar nu (later) dat ik groot ben niet meer.:D

Desmaano
7th October 2008, 15:50
Greenthumb, wil jij die frontpage vanaf je eigen server gaan draaien?

Greenthumb
7th October 2008, 18:01
Nee, het is de bedoeling dat deze op de server van het forum komt, dit is bij een hostingbedrijf.
Echter aangezien ik tijdens het testen makkelijk en snel dingen wil kunnen aanpassen draai ik hem tijdens het ontwikkelen wel op mijn eigen server.

Greenthumb
9th October 2008, 16:54
De frontpage staat weer online (http://servereldert.mine.nu/cpf) met test-data.
Ik verzoek iedereen om een kijkje te nemen en kijken of er dingen niet werken, of dat er dingen zijn die nog veranderd moeten worden.
Nog een paar aanvullende opmerkingen:
- Het foto-album is veranderd naar RSGallery2 ipv Gallery2.
Dit is gedaan omdat het nieuwe album veel makkelijker bij te houden is, en een stuk beter in de website geintegreerd is (het is dan ook gewoon een joomla component).
- Er staat alleen nog testdata op, mocht je willen helpen de website in te vullen meld dit dan bij mij of 454ss.
- Ik zoek nog iemand die een template zou kunnen maken, mocht niemand dit kunnen / willen zal er worden gekeken om met behulp van donaties een template te laten ontwerpen.
Voor vragen en opmerkingen kun je in deze thread terecht, of je kunt me een PB sturen.

454ss
9th October 2008, 20:37
Nice!:)

De link naar het fotoalbum onder de random foto links werkt bij mij niet.

http://webserver/cpf/index.php?option=com_rsgallery2&Itemid=75
moet denk ik zijn:

http://servereldert.mine.nu/cpf/index.php?option=com_rsgallery2&Itemid=75

Had je al een extra user/ww aangemaakt? Dan kan ik wellicht meehelpen.

Greenthumb
10th October 2008, 09:02
De link is aangepast, en ik heb je inloggegevens via een PM gestuurd.

Desmaano
14th October 2008, 15:53
Heren,

'hoeveel' werk is er nog nodig om dit online te krijgen? )Niet om ongeduldig over te komen hoor Green ;)). Maar het ziet er goed uit, lijkt mij dat het zo'n beetje klaar is voor publicatie?

Desmaano

Greenthumb
14th October 2008, 16:19
Het skelet is nu inderdaad gereed, we kunnen het nu met content gaan vullen.
In principe kan hij dus binnenkort online worden gezet.

454ss
19th October 2008, 22:27
Vanmiddag hebben Greenthumb en ik nog wat verbeteringen aangebracht. Hoofdzakelijk moet nu nog de boel ingevuld gaan worden. Neonic heeft vanmiddag toezicht gehouden.:D;)

Zie hier (http://servereldert.mine.nu/cpf) de huidige stand van zaken...

Voor aan/opmerkingen en vrijwilligers die mee willen helpen met aanvullingen kun je gewoon dit topic gebruiken.;)

Edit:

LETOP!!! De Halloween-meet in de evenementenlijst is alleen om te testen, dit is geen echte meeting!!!!!!

454ss
21st October 2008, 20:28
'Welkom'-tekst op homepagina ingevuld.

Desmaano
26th November 2008, 14:46
Alweer maandje geleden dat hier gepost is. Ook zie ik dat de server offline is op het moment van schrijven.

Kan er nog geholpen worden met schrijven van content? Lijkt mij dat de voorpagina gewoon geïmplementeerd kan worden. Volledig af en gevuld hoeft deze ook niet te zijn.

Wat willen de Green en 454 nog zien dat er aangevuld wordt?

Desmaano

454ss
26th November 2008, 15:43
Je hebt gelijk. Ik zal eens met Greenthumb en I-1 in conclaaf gaan hoe we dit verrekketje kenne wasse.

Door drukte op thuisfront heb ik zelf niet veel meer kunnen doen.

Helaas zijn de aantekeningen/afspraken die we destijds tijdens een overleg hebben gemaakt verdwenen. Anders kon ik je een lijstje geven wat we nog moeten/willen doen qua invulling. Dit gaat alsnog wel een keer komen, alleen misschien niet op korte termijn. (druk druk druk...)

Wat altijd welkom is wat goede tutorials. Dit kan simpel door oude tuts uit het forum wat up to date maken/omkatten/herschrijven. Een aantal dingen (zoals bijv. softwaregids) zijn (hopeloos) verouderd. Het zou mooi zijn die eens een keer te updaten/bij te werken.

Doelstelling:
Tijdens de komende LAN wat invulling genereren en een nieuw lijstje maken.:D

Edit:
De server waar het nu op draait is een prive-server van Greenthumb die gewoon bij hem thuis staat. Die wordt voor van alles en nog wat gebruikt en is daarom niet 24/7 up and running. Die dient enkel en alleen als test en ontwikkel-omgeving. Vandaar dat er ook geen DNS-aanpassing is geweest voor de frontpage oid.