PDA

Bekijk de volledige versie : clean install winxp sp1

JorisC
21st July 2008, 16:27
Hey,

ik wou net win xp sp1 opnieuw installeren op mijn systeempje (Via Epia 1gHz M1000, 512 Mb, 40Gb & USB DVD-rom). de hd is verdeeld in 2 partities (C&D), op C staan alle proggies en op D alle media (mp3 & vid's).

ik had mijn carputer opgestart en wou rechtstreeks win XP installeren, dus mijn huidig winXP herkent cd-rom en ik koos voor winXP opnieuw te installeren.
op zich niet moeilijk, maar toen winXP geïnstalleerd was, zag ik dat de nieuwe installatie op mijn D-partitie werd geïnstalleerd. De C-partitie was nog volledig intact, niet geformatteerd of zo.

Dit wou ik dus niet, ik kon tijdens het installeren niet kiezen voor een install op c: of d:. om een of andere reden koos ie dus d:

als ik carputer opnieuw opstart krijg al heel snel een msdos achtig venster waar ik mijn op te starten besturingssysteem moet kiezen: 2x Windows XP professional (één op c: en één op d:)

hoe kan ik die op d: terug verwijderen (liefst zonder te formatteren, want dan alle mp3's kwijt, op zich géén ramp heb backup) en wel een cleane install op c: krijgen?

ik heb (voorlopig) géén oude cd/dvd-rom met IDE aansluiting om via bios-setup enzo te stoeien om via cd op te starten (lukt me niet via usb dvd win xp install cd-rom op te starten).

'k heb al een aantal keer probleemloos xp geïnstalleerd maar dit probleem ben ik nog niet tegengekomen.

iemand raad?

dash
21st July 2008, 17:09
Je hebt een bootable cd?

dan cd erin, opnieuw opstarten (in bios ff cdrom als 1e opstart kiezen)
dan starten vanaf cd rom en installeren op C partitie.
dan opsrten vanaf c
en D legen voor wat je weg wilt hebben.

454ss
21st July 2008, 17:14
Bij mijn systeempje kan ik wel booten van een USB-DVD/CD-drive (Jetway mobo). Voorheen had ik een Via mobo en daarbij kon dat ook. Wellicht dat je dat toch nog eens kan proberen? Wel in de bios de start-volgorde veranderen zodat hij ook de kans krijgt op te starten van CD.

Voor je mp3'tjes kun je ook een externe HD aankoppelen en alles daarnaar toe kopieren. Voordeel: meteen een backup ;). Daarna kun je klooien wat je wilt met je d-partitie. Tenzij je nog veel ruimte hebt, dan kun je proberen nog een partitie te maken van je vrije ruimte en daar alles heen kopieren om vervolgens de d: partitie te herformateren. 'K weet alleen niet of dat zo kan op een 'live' partitie zonder je data te verliezen.

Edit:
Je kunt geen XP installeren op de partitie waarmee je bent opgestart, vandaar dat ie het automatisch op d: heeft gezet. Remedie is opstarten van CD.

JorisC
21st July 2008, 17:34
thx,
ik zal 't opnieuw via bios moeten doen, later deze week dan.

Greenthumb
24th July 2008, 16:18
Je moet inderdaad gewoon opstarten vanaf CD / netwerk om daarvandaan de setup te starten.
Wat betreft het verwijderen van Windows vanaf je D:, hier kun je gewoon alle mappen die je niet nodig hebt weggooien.