PDA

Bekijk de volledige versie : Het carputer in de Xsara Picasso 2.0 HDI project

PrutserXXL
28th January 2008, 18:14
Wat ik heb
Computer:
7” gemotoriseerd indash touchscreen scherm (met TV-Tuner)
Asus mobo hoeveel (ATX)
300Watt ATC 12VDC voeding
512Kingston HyperX RAM
AMD Athlon XP 2600+
USB Powered hub 5V
Geforce 8600 LE 128MB AGP16x
Creative SB AUDIGY 2 ZS (dolby 5.1)
GPS Muis op USB
Centrafuse XLE
Audio:
Kenwood AMP KAC-8152D MonoBLOK
MB quart ??? subwoofer (met één kapotte spoel:()
Waar ik nog op wacht (besteld)
Shutdown Pro Controller en EZ Tank (van www.thecarpcstore.com)

Wat ik nog moet hebben voor de eerste install
Computer:
Xenarc.be >> De hqct wel duur met verzenden vanuit belgië iemand een adres waar ik het op kan halen eventueel???
Misschien toch nog een slot in slim line DVD
Audio:
4 kanaals KENWOOD versterker
4 KENWOOD 16,5 cm Speakers

Wat ik nog wil hebben maar op later tijdstip,
Digitenne ontvanger voor tv?
OBD stekker voor Centrafuse. Iemand een idee waar ik die het beste vandaan kan halen?

Dus ik ben nog even bezig met shoppen en woensdag krijg ik eindelijk mn auto. Het plan is om zo veel mogelijk spulletjes (of de twee versterkers, alleen moet er wel frisse lucht bij komen) in de opbergbakken in de vloer te proppen. De woofer in de kofferbak, en de CarPC onder de rechtervoorstoel aangezien de accu onder de linkerstoel zit. Ik wil zoveel mogelijk Kenwood aangezien dit mooie klank geeft, (behalve de subwoofers dan :P)

Ik ga jullie allemaal op de hoogte houden en foto’s maken
Nu nog wat vraagjes:
Zou ik de pc behuizing van mdf maken of plexiglas of iets anders?
Zal ik elke stroomslurper (versterkers en voeding) aparte kabels geven of alles op 1 kabel?

Neonic
28th January 2008, 18:57
Ik ga jullie allemaal op de hoogte houden en foto’s maken
Dat horen we nou graag ... FOTO's MAKEN :)

Zou ik de pc behuizing van mdf maken of plexiglas of iets anders?
PC behuizing zou je van plexi kunnen maken inderdaad, of van mdf met een venster van plexi. Kzou dit persoonlijk alleen doen als de kast ook (enigzins) in het zicht komt. En er wat neon in gooien. En wat van die dingen als snakeskin etc. Heb vaak op die sites zitten kijken waar ze die pc 'tunen' zegmaar en vind dat er wel cool uitzien.
Als je 'm bv gewoon 'domweg' onder je stoel wil timmeren zou ik gewoon voor mdf gaan. Makkelijk te bewerken en alles. Je kan 't ook van alu oid maken maar da's toch weer lastiger te bewereken dan mdf (vind ik tenminste).

Zal ik elke stroomslurper (versterkers en voeding) aparte kabels geven of alles op 1 kabel?Je kan alles op 1 kabel aansluiten, wel uiteraard met een zekeringen / verdeelblok ertussen. Maar ... het kan ook zijn dat er iets stoort wanneer alles op 1 kabel zit. Mocht je toch kabels gaan trekken kan je naar mijn mening beter gelijk de voeding ook op een aparte kabel zetten. Of het gaat storen weet ik niet, wat ik wel weet is dat neon je audio kan gaan storen. Heb ik ooit eens gehoord van iemand die aan die wedstrijden mee doet.

PrutserXXL
28th January 2008, 21:17
Je kan 't ook van alu oid maken maar da's toch weer lastiger te bewereken dan mdf (vind ik tenminste).

Naja eventueel zou ik dat op de werkplaats van de TU kunnen doen maar mij lijkt dat het resultaat minder mooi is... of moet er met fiberglass overheen gaan? maar dat zou mn eerste keer worden...

PrutserXXL
6th February 2008, 19:43
Hmmmz,

Ik zit met een probleem ben een dagje bezig geweest met kijken hoe ik de kabels laat lopen maar ben tot de conclusie gekomen dat de hele vloer van mn picasso van hard epoxy is en daar kan ik dus niet makkelijk alle kabels onder proppen :( iemand ervaring met kabels bovenlangs leggen?? verder wist ik niet dat een 5 meter vga kabel zo prijzig wat hebben jullie daar voor neergelegd?? Weet iemand trouwens hoe je het deurpaneel van de xsara picasso eraf haalt? heb ECHT alle schroeven eruit (ook van het handsvat) maar krijg hem er niet af en er rammelt echt iets super irritants dus moer daar ff kijken...

heb al wel foto's maar is nog niet echt boeiend is gewoon een ATX kast :P die in de kofferbak staat :P lekker zuinig:P

Maar de voeding deed het, heb het even getest wat blijkt er zit een GRND op voor apparaten op aan te sluiten dacht eerst dat ik 3 draden moest trekken maar is gelukkig niet zo, de Min kan ik gewoon op mijn centrale massa punt kan stoppen :) en die heb ik gelukkig al wel kunnen maken.

Focus
6th February 2008, 20:43
Okej, kun je je de kabels niet langs de dorpels laten lopen. Dus dicht langs de deuren op. Als het goed is zitten daar iets van goten afgedekt met kapjes.

Je kunt de kabels ook via de dakstylen naar boven laten lopen en dan via het dak weer naar achteren trekken. Mocht dit allemaal niet werken zou ik het via je onderkant van de auto doen. Lijkt veel werk maar valt mee. Gaten zoeken of boren en goed afkitten met ruitenkit.

Heb je wat foto's van je interieur. Dus met name de vloer dicht bij de deuren.

Edit; Ik heb ook 5 meter vga kabel maar heeft me minder dan 10 euro gekost en is goed afgeschermd.

454ss
6th February 2008, 20:46
Met bedrading over de bekleding leggen heb ik geen ervaring. Loopt er geen draadboom door de dorpels?

Antwoord:
Koste me 3 minuutjes zoeken; op het citroen-forum (http://www.citroen-forum.nl/viewforum.php?f=33) las ik dat inderdaad de kabelboom in de dorpels ligt.

Let op!!! Als je picasso niet de eerste generatie is maar een nieuwere dan moet je heel goed oppassen met het aftakken van de bedrading!! Dat las ik hier (http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1992&highlight=bedrading).

setsunakaede
7th February 2008, 09:20
ghe, ik blij dat ik gewoon een ouderwetse stinkbak heb waarbij ik ongestoord en ongestraft mag aftakken wat ik wil!
Dat multiplex gebeuren mag dan wel een (kosten/gewichts)besparing zijn, echt handig is het niet voor als er later nog wat met de auto moet.

Succes met kabels trekken alvast!

Bimmerstyle
7th February 2008, 19:14
:confused: ook effe linkje gelezen. Wat is dat allemaal voor een soep bij Citroën!? Herinner me inderdaad dat een vriend van mij ook dit soort ellende ondervond bij zijn Xsara nadat hij zijn Pioneer radio had laten inbouwen. Ik kon niet geloven dat de radio de oorzaak kon zijn. Blijkbaar wel dus...

Ben ik blij dat de iBus bij BMW toch een iets stabieler systeempje is dan dat multiplex gedoe bij Citroën! En ik ben blij dat ik het heb! Kan ik mijn PC lekker bedienen met de knoppen op mijn stuur! :)

Maar toch veel succes gewenst bij het inbouwen! Enneuh... voorzichtig hè!

Weet iemand trouwens hoe je het deurpaneel van de xsara picasso eraf haalt? heb ECHT alle schroeven eruit (ook van het handsvat) maar krijg hem er niet af en er rammelt echt iets super irritants dus moer daar ff kijken...

Bij de meeste auto's zit het deurpaneel vast dmv een combinatie van schroeven en klikkers. Eens alle schroeven eruit moet je zoals ze dat in vaktermen noemen "hard trekken". Je kan best vooraan onderaan beginnen door een schroevendraaiertje tussen de deur en het paneel te steken en het zo proberen los te trekken. Eens je één klikker los hebt komt de rest vrij vlot. Bij sommige auto's (bij mijn weten alleen Mercedes en een T4 bus (edit: blijkbaar ook een A4), maar het kan zijn bij anderen ook) moet je het deurpaneel omhoog trekken (schuiven) eens alle schroeven los zijn. Dit kan je misschien ook eens proberen. Wees wel zeker dat je ALLE schroeven los hebt of je gaat schade maken! Succes!

454ss
7th February 2008, 19:41
Wat betreft je deurpaneel: eens vragen op het citroen-forum en anders even langs de autoshop rijden, daar weten ze het ook wel.
Bij mijn audi is het 1 zichtbare schroef aan de zijkant, 2 schroeven onder het plastic middenstukje van de handgreep en dan recht omhoog schuiven (vertikaal dus). Hij zit met kunstof haken in sleuven geschoven.

Dus gewoon trekken zoals hierboven gesuggereerd wordt kan niet altijd! Eerst even vragen aan iemand die het weet.

Bimmerstyle
7th February 2008, 19:53
Serieus, moet je bij een A4 ook omhoog trekken (schuiven is idd een beter woord). Dacht dat een A4 systeem Passat was. Maar jij zal het wel weten. Je hebt er één.

454ss
7th February 2008, 20:29
Yep, heb composet van Boston Acoustics in de voor-portieren gebouwd.:D

Helaas door crash van geheugenkaart geen foto meer van het paneel, maar vond nog wel deze. Je kunt goed de sleuven zien waar de haken in moeten schuiven.

Bimmerstyle
7th February 2008, 20:41
Hmm, ziet er idd heel anders uit dan een Passat. Daar is het gewoon met klikkers net als de meeste VW's. Had gedacht dat ze het bij Audi ook zo deden.

Enfin. Hij kan het idd best eens vragen aan iemand die al zo'n paneel van een picasso los gehad heeft. Gaat ie de minste stukken maken.

PrutserXXL
7th February 2008, 21:05
Wat betreft de bedrading van die data draden heb ik al een connector besteld waardoor ik wel gewone voeding en contact en dergelijke krijg. Gelukkig kan ik wel de iso connector van de speakers ombouwen die zijn niet verder gebruikt:) Weet iemand waar ik los zon ISO stekker op korte termijn kan halen? Anders sloop ik wel zon kabel van een oude radio..

Ik ga morgen hopelijk foto's uploaden, maar het is in ieder geval niet zo dat er kappen langs de boden lopen alleen dat rubber wat jer eruit rukt. hier passen wel kleine kabels nog tussen denk ik maar VGA al niet. hopen dat ik via de bovenkant genoeg aan 5 meter VGA heb. Dus morgen ga ik eventjes de foto's uploaden iemand tip voor zo'n site?

De deurpanelen ga ik wel even bij de citroen vragen voor de zekerheid, mij kennende doe ik het toch afbreken:P

!! MAAR het lijkt mij niet verstandig de kabels langs alle multi kabels te leggen in verband met de storingen ??

setsunakaede
8th February 2008, 10:43
:confused: ook effe linkje gelezen. Wat is dat allemaal voor een soep bij Citroën!? Herinner me inderdaad dat een vriend van mij ook dit soort ellende ondervond bij zijn Xsara nadat hij zijn Pioneer radio had laten inbouwen. Ik kon niet geloven dat de radio de oorzaak kon zijn. Blijkbaar wel dus...
(...)

Alfa Romeo's stonden hier vroeger al berucht om: dikke storing wegens multiplexen.
Overigens hebben tegenwoordig veel auto's van dit soort jeukkabels... Voorbeeldje: De Grande Punto van mijn vriendin heeft zo'n mooie bloe&mie bloetoet functie.
Op een gegeven moment pairde hij niet meer lekker. Ook had ze problemen met de boordcomputer: kilometerstand stond dan wat te knipperen en soms startte het ABS niet lekker bij het starten van de auto.
Klinkt als: foutje met boordcomputer wbt km-stand en ABS, en een foutje in de radio

Nee dus: dat bleek allemaal met elkaar gerelateerd. Voor zover ik het heb begrepen was de firmware in de radio in dit geval de boosdoener, die hielp het boordcomputer-deel af en toe lekker in de stress...

@prutser: gewoon proberen, als het goed is zijn zowel die bekabeling van je auto als de vga-kabel afgeschermd. En als dat niet zo is, dan merk je dat ook snel zat.

PrutserXXL
8th February 2008, 23:45
ja oke, ik kom als het goed is zeer snel in het bezit van zon adapterkabel. MAAR nu heb ik een groter probleem mijn in dash gemotoriseerde scherm is plotseling kapt:(

hij gaat aan en motortje draait net zolang totdat hij helemaal ingeklapt is en komt er dan niet meer uit! wat zou dit kunnen zijn??? of is mn scherm gewoon naar de conjo?
Ik heb btw een naamloos chinees schermpje wat ik op marktplaats heb gekocht...