PDA

Bekijk de volledige versie : Stand Alone in Mazda 3

Brake
28th January 2008, 00:22
Hallo allemaal!

Ik ben Brake en ik ben nieuw hier. Lees al heel lang mee. Zolang, dat ik al héél veel tips en mogelijkheden heb gezien en nu door de bomen het bos niet meer zo zie eigenlijk...

Mijn vriendin heeft pas een Mazda 3 gekocht. Mazda 3 2.0 HP CiTD in Kintaro uitvoering met 143 PKtjes om precies te zijn. Dat Kintaro is een limited edition, met spoilersetje van de MPS en Eibach verlagingssetje. Erg mooi wagentje.

Deze auto is er gekomen (naast haar RX8, jaja) omdat de RX8 met 1:6 iets teveel benzine dronk nu ze dagelijks 247 km aan woon-werk afstand aflegd.

Om nu die 247 iets draaglijker te maken (= om te voorkomen dat we ieder weekend 40 cd-tjes voor de hele week moeten bakken) en om de auto nog iets op te leuken wil ik een Carputer in het ding inbouwen.

Maarrrrr... het middendash is welliswaar uitbouwbaar, maar daar zitten meteen ook de Clima-knoppen enzo in. En omdat ze deze auto niet op wil rijden maar na 40.000 km (half jaar) weer in wil ruilen, wil ik een stand-alone pc, die gewoon mee kan verhuizen naar de volgende auto.

Ik had nu bedacht het schermpje niet op het dash-board te zetten (diefstal gevoelig en verblindend in het donker) maar met een microfoon zwanehals (van de Conrad) onder het dashboardkastje vandaan te laten komen.
Dan kan ze het als ze een pauperbuurt inrijdt gewoon uit het zicht wegduwen.

En dan wilde ik gewoon een PC in de kofferbak leggen, iets als dit:

Het moet vooral een muziekbibliotheek worden, zonder al te veel poespas. Wel met de mogelijkheid concert-dvd's te draaien, maar zonder GPS. Voor de navigatie heeft ze een PDA met TomTom en dat bevalt goed.

Ben ik nu goed bezig of ga ik het nooit mooi werkend krijgen zo?

Schiet u maar!

Probe-tuning
28th January 2008, 00:39
gps is juist het goedkope deel :D gewoon software installeren en gps muis (wat goedkoop is) aankopen

Brake
28th January 2008, 00:48
Gaat niet om de kosten... GPS-muis hebben we ook nog wel ergens liggen in de kelder... Maar de TomTom is de plezierigste navigatie die we allebei tot nu toe gezien hebben. Als je betere alternatieven hebt zijn die natuurlijk welkom. Al dan niet op de car-pc. Belangrijkste vereiste is een fatsoenlijke waarschuwing voor flitspalen, mijn lieve vriendin houdt niet van skate-board snelheden. :D

dash
28th January 2008, 12:59
is het niet simpeler om een ipod adapter aan te schaffen en daar je ipod met mp3 aan hangen?

fs1
28th January 2008, 13:48
of 1 of ander andere usb stick ofzo, hoogstwaarschijnlijk bestaan er wel adapters..

het lijkt me nogal zonde om zo'n geld te gaan uitgeven enkel voor muziek en dvd.. daar bestaan goedkopere oplossingen voor!

ik denk eigelijk dat je nog best af bent met deze (http://www.mbcaraudio.nl/?menu=article&categoryID=17808&articleID=248434) hier.. en een schermpje

Brake
28th January 2008, 23:22
Nah...

Muziek en Video is hoofddoel, maar ze moet ook kunnen wardriven onderweg. Mail tjekken, adresje googlelen, dat soort dingen. En het is ook veel fijner om niet met zo'n opslag apparaat te hoeven zeulen, maar op de oprit gewoon via Wifi nieuwe platen op de harde schijf te knallen.

Bovendien kan TomTom dan op de Line-In van de PC, zodat de navigatie-aanwijzingen gewoon met hetzelfde volume door de muziek heen komen en niet onverstaanbaar worden als je de muziek wat harder hebt staan.

Overigens zijn we niet anti andere navigatie: Als de PC er eenmaal is is het natuurlijk best leuk om af en toe eens iets anders uit te proberen. Als de PC eenmaal in de wagen zit is dat natuurlijk best makkelijk te doen.

Zal eens kijken of ik vast wat foto's van de auto kan vinden...

Edit: Voilà:

Brake
29th January 2008, 21:59
Maaruh... waar het mij eigenlijk om ging:

Heb ik met onderstaand winkelwagentje een beetje fatsoenlijke PC? Of betalen we hier veel voor weinig? Ik heb dit met de Systembuilder op cartft.com samengesteld... dat ding zal vast wel iets genereren dat vooral goed is voor cartft, of niet?

Heb ondertussen al gezien dat ik geen inbouw- maar een externe DVD speler wil, voor in het dashboardkastje.

Verder nog tips of tricks?

454ss
29th January 2008, 22:04
Zorg dat je genoeg tijd hebt...:D

Neem er ook je tijd voor, het is niets iets wat je 'even' doet. Beter wat langer er over doen dan haasten en mislukken. Denk niet dat alles in een weekendje klaar is.

Oh ja, een (verwarmde) garage is wel lekker.;)

edit:
Boodschappenlijstje is denk ik wel goed zo. Het is een plaatje, dus zonder links zeg maar. Ben nu even te gemakzuchtig om zelf de links op te zoeken van jouw artikelen. In principe kun je ook met 512 MB ram uit de voeten, maar dat scheelt niet zo heel veel op het totaal.

'"|"' ( ) |\/|
29th January 2008, 22:53
Stoer wagentje (die rx8 is ook VET).

Lijkt me wel een uitdaging om het juist zo universeel mogelijk te maken zonder dat je de hele auto uit elkaar hoeft te halen.

Het zwanenhals idee is op zich leuk bedacht, maar ik vraag me af of het gaat werken. Denk aan het gewicht van het schermpje, wegzakken als je over een hobbel rijdt, is het echt uit het zicht als je m wegduwt? en natuurlijk het gaan wiebelen onderweg. Ik heb zo'n universeel carkitje, op de snelweg wiebelt dat ding als een gek! Hij zit nu tegen mn dashboard aangedrukt zodat ie niet zoveel meer kan bewegen.
Je zou het natuurlijk eens een keer kunnen testen door zo'n ding te bestellen en een plankie of iets degelijks eraan.
Ik neem aan dat je zoiets bedoelt?: Bestnr.: 301663 - 89

In ieder geval succes!

Jurriaan
29th January 2008, 23:00
GAAAAF, die RX8! :D

Tot zover mijn nuttige bijdrage alhier....:rolleyes:

EDIT: Over die zwanenhals... m'n vader heeft er in zijn auto een 5,5" VDO Dayton TFT op staan wat opzich prima gaat. Groter nog niet geprobeerd, zou mijn 7" Lilliput eens moeten proberen...

Brake
29th January 2008, 23:11
Dank u!
RX8 is vet hè?

Maaruh... over dat wiebelen: Ik heb zo'n zwanehals hier op mijn bureau staan met een loodzware microfoon eraan en daar zit geen beweging in. Eventueel maak ik iets waarmee je het schermpje op zijn plaats kunt klikken. Nog een voordeel: Een passagier kan tijdens het rijden een film kijken en het schermpje zo draaien dat de bestuurder niet afgeleid wordt. Hoewel dat niet vaak voor zal komen, is het leuk dat het kan.
En uit het zicht is echt uit het zicht: Er is onder het dashbordkastje een diepe ruimte waar het schermpje niet op zal vallen.

Heb het boodschappenwagentje nog een beetje aangepast, hier de links:
Voeding: http://www.cartft.com/catalog/il/834
Schermpje: http://www.cartft.com/catalog/il/550
Case: http://www.cartft.com/catalog/il/723
Moederbord: http://www.cartft.com/catalog/il/820
DVD: http://www.cartft.com/catalog/il/728

Goed zo?

Brake
29th January 2008, 23:16
Ik neem aan dat je zoiets bedoelt?: Bestnr.: 301663 - 89

Die bedoel ik ja. En dan een beetje lange (mss zelfs 2), zodat je de ruimte hebt om het ding weg te vouwen.

'"|"' ( ) |\/|
30th January 2008, 00:35
Schermpje ziet er goed uit.
Belanrijk is dat ie een goede bevestiging heeft voor je zwanenhals, en dat je een mooie stekker hebt zodat je m makkelijk los kan halen

Greenthumb
30th January 2008, 08:27
Boodschappenlijstje ziet er op zich goed uit.
Het enige wat ik zou veranderen is die M3-ATX voor een M2.
Hier op het forum is een review geweest waarbij de M3 slecht presteerde in de auto.
Nu kan het zijn dat hij gewoon pech had en een slecht exemplaar heeft gekregen, maar aangezien dit de enige review is die ik heb gezien zou ik het risico liever niet nemen.
Het grootste verschil tussen de M3 en de M2 is het formaat, dus je zou even moeten kijken of je hem in je behuizing kwijt kan.

T4Roger
31st January 2008, 14:04
Ik dacht ook dat ie het flexibele deel van een zwanenhalsmicrofoon (die voor carkits gebruikt wordt) bedoelde, maar uit de reacties begrijp ik dat het zo'n flexibele stang is waar men vroeger nogweleens de carkit of het navi-scherm op monteerde.

hierover kan ik maar twee dingen zeggen.... zorg dat ie ergens MUURVAST tegenaan gemonteerd is anders gaat het hele ding met scherm en al wiebelen.

EN, verwacht niet dat je zo'n arm heel soepeltjes even wegvouwt onder het dashboard, die dingen zijn akelig stug en maken vrij lompe bochten.

Misschien is een dashmount voor een carkit (of consoletje voor navi-scherm) speciaal voor dit model een optie en dan het scherm eraf halen als je het niet in het zicht wil laten als de auto geparkeerd staat. makkelijke combistekker ertussen en je pakt het scherm zo van de voet.

mrefex
31st January 2008, 16:17
Ik heb zelf in mijn auto ook de 7'tft op een zwanenhals. werkt heerlijk.
Je kan hem bij www.rondevries.nl bestellen. 2 lengtes 30 en 45 cm

Misschien anders een idee om een UMPC in je auto te zetten ipv een hele install. zoals dit bijv.?

Bimmerstyle
4th February 2008, 21:29
Het enige wat ik zou veranderen is die M3-ATX voor een M2.
Hier op het forum is een review geweest waarbij de M3 slecht presteerde in de auto.
Nu kan het zijn dat hij gewoon pech had en een slecht exemplaar heeft gekregen, maar aangezien dit de enige review is die ik heb gezien zou ik het risico liever niet nemen.

Ik veronderstel dat het hier over mijn bevindingen gaat aangezien ik de enige hier ben met een M3-ATX. Enfin, "was" laten we maar zeggen want heb ondertussen een M2.

De M3 is ontertussen een stille dood gestorven. Na een maand of zo schakelde hij de PC helemaal niet meer aan. Ik dus een week zonder muziek gezeten terwijl ik aan't wachten was op mijn M2 :mad: !

Mijn mening is: neem de M2-ATX. Je hebt dezelfde case op het oog als ik heb en daar is plaats genoeg in voor een M2 atx. Zeker als je een 2,5" HD neemt. Ikzelf heb er een 3,5" HD en nog een HQCT inzitten en de M2 past er nog NET bij. Het enige wat je moet doen is ergens twee gaten boren om de voeding vast te zetten. Er zijn geen gaten voorzien in de case voor een M2. Let wel dat een een beetje rekening houdt met de lengte van de 24pins kabel. Deze zou zo gestrekt mogelijk moeten liggen want als je deze gaat dubbelplooien of zo kan het zijn dat het deksel er niet meer op gaat. Maar nogmaals met enkel een 2,5" schijf in de kast moet je plaats zat hebben.

Mijn volledige bevindingen van de M3 vind je hier (http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=3609&page=4) (post#34) of in het engels hier (http://www.mp3car.com/vbulletin/review-palace/113228-hardware-review-m3-atx-power-suply.html).

dash
4th February 2008, 22:00
Heb het boodschappenwagentje nog een beetje aangepast, hier de links:
Voeding: http://www.cartft.com/catalog/il/834
Schermpje: http://www.cartft.com/catalog/il/550
Case: http://www.cartft.com/catalog/il/723
Moederbord: http://www.cartft.com/catalog/il/820
DVD: http://www.cartft.com/catalog/il/728

Goed zo?

- Zoals al vermeld, ga voor de m2
- Schernpje, indien mogelijk eentje met trm, geeft net wat beter beeld i.v.m. de zon, met "transflective" geen ervaring, maar cartft kennende zal het nog beter zijn. Hangt af van de plek en diepte hoe je je scherm gaat plaatsen, hoe hoger hoe meer last hij van de zon gaat krijgen.
- mobo, geen idee, maar hoor goede recentie's over de biostare, die is dan wel meten een stukje duurder, maar wel makkelijker op verder te bouwen.
- dvd ga voor een slot in, laadje is onder het rijden ook niet alles

Brake
8th February 2008, 00:10
Hmmzz... Handige tips hier. Hartelijk dank allemaal.
Slot in DVD moet het zeker worden, met een laatje klooien is kut. Zou ik zelf nooit aan gedacht hebben.
Wat is TRM op het scherm? Nooit van gehoord, zal er eens op Googlelen. Maar als het scheelt met de zon lijkt het me wel een goed plan ook.

Ik zit nog met een paar vragen:

1: Waar koop het het best (niet goedkoopst, maar beste prijs/kwaliteit) het kabelwerk?

2: Wat is de beste plaats voor de PC? Ik wilde proberen om de case onder de passagiersstoel te maken, dan moeten dieven eerst de stoel eruit slopen voor ze hem mee kunnen nemen. Maar da's wel veel werk.

3: De auto is Eibach verlaagd en er zitten 17 inch wielen onder. Nogal stug dus. Moet ik de case op schuimrubber monteren tegen het schokken? Of moet ie juist zo min mogelijk dansen en moet ik de schokken voor lief nemen?

4: Is het, ondanks dat het geen laptop met eigen accu wordt, toch mogelijk de pc op het contact op te laten starten en als de sleutel eruit gaat automatisch na 5 minuten (of 10, zal eens klokken hoe lang een tankstop duurt) af te laten sluiten?

5: Kan de stroomkabel naar de radio (of een kabel op de 30A schroef in de zekeringkast) de extra stroom die de pc trekt aan? Of moet ik een aparte dikke kabel van de accu trekken?

Bimmerstyle
8th February 2008, 08:28
1: Geen idee. Zal een mede Nederlander je antwoord moeten op geven. :D

2: Persoonlijk ben ik altijd voorstander geweest van de kofferruimte. Onder de voorstoel is het volgens mij moeilijker om al je kabels netjes weg te werken. Komt nog bij dat je genoeg ruimte moet hebben in de hoogte. Jij hebt een vrij hoge case op het oog en ik denk niet dat die zomaar onder je stoel kan. Bij mij zou er helemaal niks onder kunnen. Als mijn stoel in de laagste stand staat (waar hij bij mij dus staat) krijg ik er amper mijn hand tussen.

3: Da's een goeie vraag. Daar is al eindeloos over gediscutieerd. Ieder heeft zo zijn mening. Ik heb echter de mijne vast hangen en mijn wagen is een viertal cm verlaagd en redelijk hard. Nooit problemen gehad. De Passat die ik gedaan heb (zie sig) is 7cm verlaagd met KW's en ligt BEENhard. Ook hier hangt de PC al bijna anderhalf jaar vast in zonder problemen.

4: De bedoeling zou dus zijn je PC altijd zo lang te laten draaien nadat je uitgestapt bent of hem dan manueel uit te schakelen? Met een M2-ATX heb je de keuze tussen na 5sec, 30sec, 30min, of 3uur uit te schakelen. Enkele minuten is hier geen optie. Tenzij je de instelling "30min" gaat gebruiken en dan een softwarematige oplossing zoekt om hem sneller uit te schakelen. Daar kan ik je echter niet bij helpen maar er zit hier wel iemand op het forum die daar iets kan op verzinnen denk ik.

5: Een PC'tje trekt gemiddeld iets van een 10A. Dus da's vrij veel om bij op de radiokabel te hangen zeker als de radio er ook nog aan hangt. Het is toch sowieso beter een extra kabel te trekken omdat de kans op storingen (alternatorbrom ed.) dan veel kleiner is. Wat bedoel je eigenlijk met de 30A schroef in de zekeringkast? Is dit een schroef specifiek om spullen bij aan te hangen of dient die al ergens anders voor. Indien deze nog geen functie heeft kan je daar normaal je PC ook wel aan hangen. Komt dan normaal rechtstreeks van de batterij en zou dus een zuivere stroom moeten zijn.

T4Roger
9th February 2008, 19:14
[ edit]je kunt een vertraging op de contactgeschakelde draad naar de M2 zetten (schakeling via relais dat je met weerstand en condensator en bepaalde tijd na het wegvallen van de geschakelde spanning nog bekrachtigd houdt en de contante spanning dus via dit relais naar de geschakelde spanningsingang van de M2 stuurt

met de weerstandswaarde van je relaisspoel en de capaciteit van de condensator kun je de (ont)laad-tijd bepalen en dit naar het gewenste aantal seconden brengen.

Het schematje is heel beperkt en volgens mij moet de weerstand erg hoog of niet geplaatst worden.....waarschijnlijk werkt het niet echt praktisch zo, maar in essentie komt het er wel op neer, (Kan iemand een juist schema geven?)
Als ik me niet vergis kun je de vertraging op het uitschakelen van het contact in je voeding (M2-ATX) instellen in een aantal stappen[ /EDIT}

door de capaciteit van de condensator houd je het relais nog bekrachtigd na het wegvallen van de geschakelde spanning (blauw(15)) daardoor blijft de M2 op het geschakelde contact spanning houden en "denkt" dat de auto nog op contact staat.....nadat de electrolytische condensator (een elco)zijn spanning verliest
zal het relais niet meer bekrachtigd zijn en de spanning naar de M2 valt weg --> M2 begint afsluit procedure.

Ondanks dat de radiovoedig waarschijnlijk de schoonste spanning in de hele auto is lijkt het me een redelijk forse belasting voor de draad als je naast de bestaande radio ook nog een pc daar aan gaat hangen. Het best is van een hele dikke kabel af te takken (voeding van zekeringskast bijvoorbeeld) of direct van de accu. Als je last van brom krijgt kun je nog proberen een ontstoorcondensator te plaatsen.

De dvd uit de cartft.com-link, is dat een met lade of een met inwendig laad-systeem?? op de afbeelding staan beiden.. (zoek nog een usb dvd speler (writer mag, hoeft niet) met inwendig laad-systeem (zonder lade) geen idee waar te vinden