Bekijk de volledige versie : Windows MR2
N!co
16th January 2008, 23:26
Het leek me altijd al leuk om een Carputer in te bouwen, maar omdat het niet echt noodzaak is nooit aan begonnen. Ik bedoel, GPS heb ik al en mijn autoradio speelt ook mp3's...
Maar toen een paar weken geleden het scherm van mijn laptop defect raakte had ik wel een mooie basis voor een carputer! De laptop is een 2GHz asus waarvan de VGA uitgang het nog prima doet. Een tweedehands schermpje (sharp 640x480) en een losse touchscreen-overlay maakt het setje bijna kompleet. Een wifi kaart maakt thuis verbinding met mijn netwerk. Configureren doe ik via VNC vanuit de luie stoel in de huiskamer.:-)
Een bleutooth usb-stick maakt verbinding met mijn gps-muis. Die verbinding wordt trouwens prima automatisch opgebouwd nadat de PC uit hibernate komt.
De on-off switch van de laptop heb ik naar buiten gevoerd met twee draden. Deze draden zijn aangesloten op een schakelaar die ik op de plaats van de sigaretten-aansteker gebouwd heb. De pc uit hibernate halen gaat in ongeveer een dikke 15 seconden.
Geluid gaat naar de AUX-in van mijn autoradio, deze wilde ik absoluut niet kwijt. De radio moet ik nog een keer openschroeven om de AUX-ingang aan de achterkant te maken.
Software: ik heb nu CF draaien en ben daar eigenlijk wel tevreden mee. Enige minpunt is dat er geen flitspalen waarschuwing in zit. Daar ben ik gatso-hunter voor aan het proberen, maar deze werkt niet zo lekker. GPS-data gaat voor CF en gatsohunter via Xport.
Genoeg geluld, foto's!!!!!
Scherm staat iets onderuit. Hierdoor zit ik niet precies in de spiegeling van mijn achterraam te kijken.
Voor de behuizing van het scherm moet nog een hoop geschuurd en geplamuurd worden.
De laptop ligt voorin in een stevige laptoptas. Moet ook nog het een en ander afgewerkt worden.
setsunakaede
17th January 2008, 00:35
Mooie auto, en lekker bezig!
Vervelend als een laptop stuk gaat he?
Gelukkig dat hij in ieder geval nog hergebruikt kan worden, voor zo'n nobel doel.
Ik ben benieuwd naar jouw definitieve flitspaal oplossing, ik ga waarschijnlijk destinator PN/6 gebruiken maar dan in Roadrunner. Hiermee ga ik alleen wel tegen hetzelfde flitspaal-verhaal aanlopen helaas.
Succes in ieder geval!
454ss
17th January 2008, 08:23
Mooie auto! Dit vind ik zelf de mooiste generatie van de MR2's.
Ik begrijp dat je een los tft-paneeltje hebt gekocht zonder behuizing? Voor het frontje zou ik wel proberen een of ander framepje/frontje te maken. Rechtstreeks op je scherm plamuren lijkt me niet zo best. Verder mooie install. Heb je noch een foto hoe je dash er eerst uit zag? (ben te lui om zelf te googlen.:o) Die sigaretten-aansteker zat naast je contactslot zeker? Wel mooi 'weggewerkt' zo die schakelaar.
<offtopic> Iemand een idee wat dat groene 'lampje' is in Centrafuse op de foto? Bij mij is ie altijd rood. :confused: (versie 1.20, trial-mode?)</offtopic>
mrefex
17th January 2008, 11:41
Het rode/groene lampje is een aanduiding of je een internet/lan verbinding actief hebt staan.
Als je gaat internetten via Wifi of HSDPA dan zal hij automatisch groen worden. Dit doordat je een werkende internet/lan verbinding hebt gemaakt.
Voor die GPS waarschuwing heb ik ook zitten zoeken en experimenteren.
Heb uiteindelijk een stand-alone apparaatje gekocht van skytronic.
namelijk de G200 GPS Alert. Lekker makkelijk en elke maand te updaten via internet voor alle flitspaaltjes in heel europa.
N!co
17th January 2008, 12:57
Vandaag weer even getest onderweg naar werk. CS krijgt prima een fix, en de gatsohunter-mevrouw zeurt de hele tijd dat ze geen fix kan krijgen....:confused:
Het is inderdaad een losse TFT met losse VGA-aanstuurprint en losse touchscreen met aanstuurprint. Dit heb ik allemaal op een alu-frame gebouwd dat weer boven de autoradio gemonteerd is. Ik kan de dashboard behuizing er gewoon uittrekken, het scherm & autoradio blijven dan zitten. Het plamuren gaat op het dashboard zelf gebeuren, dus inderdaad los van het scherm.
Origineel zat er trouwens een dubbel-din radio in. Daarboven zaten 2 ventilatieroosters. De ruimte van de roosters en de bovenste din heb ik gebruikt voor inbouw van het scherm.
N!co
17th January 2008, 13:14
Het rode/groene lampje is een aanduiding of je een internet/lan verbinding actief hebt staan.
Als je gaat internetten via Wifi of HSDPA dan zal hij automatisch groen worden. Dit doordat je een werkende internet/lan verbinding hebt gemaakt.
Voor die GPS waarschuwing heb ik ook zitten zoeken en experimenteren.
Heb uiteindelijk een stand-alone apparaatje gekocht van skytronic.
namelijk de G200 GPS Alert. Lekker makkelijk en elke maand te updaten via internet voor alle flitspaaltjes in heel europa.
Oooo, is dat 'lampje' daar voor! Nou snap ik waarom die in de garage altijd groen is en voor de rest niet.:o Heb trouwens nu wel een usb-hub in het dashboardkastje liggen. Daar kan ik nu mijn telefoon op aansluiten waar onbeperkt internet op zit. Kan ik met de carputer ook internetten. :cool:
Mooi apparaatje, die GPS-alert. Maar ik zou het zo mooi vinden als er ook zoiets op de carputer draait, moet kunnen. De sources zitten ook bij GPS-hunter dus misschien is er ook nog wat te verbeteren.
N!co
21st January 2008, 16:08
Software updeetje....
GatsoHunter werkt prima ALS je de landinstelling op Engels(US) instelt (met een NL-windows)!
Verder moet je de GPS-lost melding gewoon uitzetten. Soms denkt die dat die zijn positie kwijt is terwijl die gewoon prima doordraait.
Lexophilia
21st January 2008, 21:48
Het leek me altijd al leuk om een Carputer in te bouwen, maar omdat het niet echt noodzaak is nooit aan begonnen. Ik bedoel, GPS heb ik al en mijn autoradio speelt ook mp3's...
Maar toen een paar weken geleden het scherm van mijn laptop defect raakte had ik wel een mooie basis voor een carputer! De laptop is een 2GHz asus waarvan de VGA uitgang het nog prima doet. Een tweedehands schermpje (sharp 640x480) en een losse touchscreen-overlay maakt het setje bijna kompleet. Een wifi kaart maakt thuis verbinding met mijn netwerk. Configureren doe ik via VNC vanuit de luie stoel in de huiskamer.:-)
Een bleutooth usb-stick maakt verbinding met mijn gps-muis. Die verbinding wordt trouwens prima automatisch opgebouwd nadat de PC uit hibernate komt.
De on-off switch van de laptop heb ik naar buiten gevoerd met twee draden. Deze draden zijn aangesloten op een schakelaar die ik op de plaats van de sigaretten-aansteker gebouwd heb. De pc uit hibernate halen gaat in ongeveer een dikke 15 seconden.
Geluid gaat naar de AUX-in van mijn autoradio, deze wilde ik absoluut niet kwijt. De radio moet ik nog een keer openschroeven om de AUX-ingang aan de achterkant te maken.
Software: ik heb nu CF draaien en ben daar eigenlijk wel tevreden mee. Enige minpunt is dat er geen flitspalen waarschuwing in zit. Daar ben ik gatso-hunter voor aan het proberen, maar deze werkt niet zo lekker. GPS-data gaat voor CF en gatsohunter via Xport.
Genoeg geluld, foto's!!!!!
Scherm staat iets onderuit. Hierdoor zit ik niet precies in de spiegeling van mijn achterraam te kijken.
Voor de behuizing van het scherm moet nog een hoop geschuurd en geplamuurd worden.
De laptop ligt voorin in een stevige laptoptas. Moet ook nog het een en ander afgewerkt worden.
laptop ligt voorin in een stevige laptoptas? ik neem aan dat ie uit staat in die tas? anders geniet je niet lang van je laptop:) (denk aan warmte)
Paultje~
21st January 2008, 23:11
Ziet er al goed uit! Plamuur en schuurwerk is het lastige ;)
setsunakaede
22nd January 2008, 09:25
laptop ligt voorin in een stevige laptoptas? ik neem aan dat ie uit staat in die tas? anders geniet je niet lang van je laptop:) (denk aan warmte)
Ik denk dat die tas, dat koffertje is wat daar achter de radiator ligt.
Die laptop heeft daar aardig ademruimte hoor... hier op mijn werk krijgen we soms laptops binnen voor software upgrades, die hebben een uur lang draaiend in een standaard laptoptassie gezeten. Ja je kan er een eitje op bakken maar het werkt allemaal wel.
N!co
22nd January 2008, 13:38
Hitte was ik ook een beetje bang voor, maar de tas is ook niet helemaal dicht en het is geen probleem. De fan van de laptop gaat niet naar de hoogste stand, dus is die nog niet warm.
Lexophilia
22nd January 2008, 21:11
Hitte was ik ook een beetje bang voor, maar de tas is ook niet helemaal dicht en het is geen probleem. De fan van de laptop gaat niet naar de hoogste stand, dus is die nog niet warm.
toch zou ik ermee oppassen ik heb dit probleem vaker zien gebeuren...mensen verwachten dat ie dan wel in de termische beveiliging slaat, maar das niet altijd hetgeval en dan kan het nog wel eens raar gaan stinken...
N!co
31st March 2008, 13:58
Updeetje:
Ik werd helemaal gek van de slechte ontvangst van de bleutooth gps. Na een keer een stand-alone gps (garmin) in de auto geprobeerd te hebben kwam ik er achter dat het scherm zoveel stoort dat er amper een gps-signaal te ontvangen is... Het is ook een openframe scherm met los aanstuurboard wat normaal gesproken in een redelijk dichte behuizing hoort, dus niet zo verwonderlijk...
Nou werd ik toch al een beetje flauw van dat bleutooth verbinden dat ik maar een usb-gps gekocht heb, die bekende bu-353. Deze heb ik nu met de magneetvoet op de stalen balk in de kunststof voorbumper geplakt en dat werkt super!! binnen een paar seconde heb ik nu een fix. :)
Kwa afwerking begint het nu ook ergens op te lijken. Wat gebouwd van gelijmde alu-plaatjes, polyesterplamuur erop enz. Binnenkort foto's!
peijffertje
31st March 2008, 14:54
Destinator heeft een goeie oplossing voor flitspalen in CF.
http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=3785&highlight=flitspalen+destinator
Voordeel is, je kan je flitspalen met POIedit updaten. Met je internet verbinding heb je dus elke dag de laatste stand van zaken.
Ik vind t fijner werken dan Gatsohunter
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.