Bekijk de volledige versie : All-in-one in VW T4
T4Roger
6th January 2008, 20:58
Dit weekend de eerste concrete stappen gezet op weg naar een all-in-one systeem in mijn auto, een T4 caravelle TDI uit 1996
1) LCD scherm besteld. prijs: € 161,00 incl verzenden
Details:
7“ Digital Toshiba TFT LCD met Touchscreen-functie
Resoluties: 2400x480, 1024x768, 800x600, 640x480
Beeldformaat: 16:9
Contrast: 250:1
Zichthoek: 150
Helderheid: 350 cd/m²
Automatische PAL/NTSC omschakeling
Power: DC 11,5V-13V (800mA)
Bedrijfstemperatuur: von -20°C bis +60°C
Reactienstijd: <25ms
2 Videoingangen
1 Audioingang
1 VGA ingang
1 USB ingang (voor de touchscreen functie)
Touchscreen functie voor de PC en het On-Screen-Menu
ingebouwde luidspreker met verstrker
Aansluiten van achteruitrijkamera is mogelijk
Maten in cm: 12 x 18 x 2,5 (H x B x D)
2) USB GPS receiver besteld prijs: € 35,91 incl verzenden
Details:
Actualiserungstijden
Hot Start ca. 1sec
Warm Start ca.36sec
Cold Start ca. 39sec
Dynamics
Dyn. hoogte max 18km
Dyn. snelheid 515m/sek
Versnelling ± 4G max
Technische gegevens
Chipset: MTK 32 Kanaal
Kanalen: 32
Ontvanger L1, C/A Code
Gewicht ca. 56g
Afmetingen 55.0 x 37x 16.5 mm
opslagtemperatuur -20°C tot +70°C
Bedrijfstemperatuur -20°C tot +60°C
Luchtvochtigheid 5% tot 95%, niet condenserend
Protocol
NMEA Protocol: NMEA 0183 V3.1
NMEA Format: GGA, GLL, GSA, GSV, RMC, und VTG
NMEA ingang NMEA; Hoogte; Positie, Datum & tijd; keuze uitgangsformaat/Baudrate
Baud Rate 9600K als default setting
3) Radiomodule besteld prijs €148,25 incl verzenden en antenneverloopkabeltje
Details:
USB controlled radio module
FM en AM met RDS functie,
ingang voor carkit en voor navigatie (beiden met mute-aansluiting)
werkt met RR en CTF
4)OBD usb interface besteld prijs: € 19,26 incl verzenden
Dit interface wordt aangesloten parallel aan de OBD2poort van de auto zodat ik (al dan niet in RR of CTF) via de onboard pc het diagnosesysteem VAGcom direct kan gebruiken.
Thuis nog liggen:
ASUS TUSL2-C rev.1.04 moederbord
met daarop (als ik het me goed herinner) een P3 processor
256MB PC133 geheugenbankje
ASUS V7100PRO/T/P/32M/SD/U videokaart
Creative Labs CT4810 geluidskaart.
Maxtor Diamondmax plus8 40GB harddisk 3,5"
Nog te kopen / regelen:
DVD speler
W-LAN-kaart voor updates en MP# uploads vanaf thuispc naar auto (staat 5 meter van pc op oprit)
Voeding
(klein)materiaal voor aansluiting en afwerking
software voor bediening en navigatie
eventueel dashboardpaneel zodat de T4 na inbouw van het scherm toch nog terug gebracht kan worden naar originele staat.
imhotep
6th January 2008, 21:13
Goed begin.
Waar heb je die OBD2 kabel gehaald? welke software ben je van plan te gebruiken?
454ss
6th January 2008, 21:15
Mooi spul hoor! Inderdaad ben ik ook wel benieuwd waar je die kabel hebt besteld. Ga je ook VAG-com gebruiken?
MOD: topic verplaatst naar 'under construction' aangezien je project nog niet klaar is.
T4Roger
6th January 2008, 21:27
Dankje voor de positieve reacties en sorry dat ik in het verkeerde subforum zat met mijn topic.... ;)
ik probeer maar één keer zo'n systeem te hoeven maken :D en dat dan wel lekker meenemen naar volgende auto eventueel nu en dan wat updates, dat wel.
OBD-interface komt van www.obdtools.nl
Voor diagnostics in mijn T4 gebruik ik VAGcom (nu via laptop met interface op dashboard ingestoken, straks via boordpc aangesloten achter dashboard parallel aan aansluiting op dashboard zodat de VW dealer ook nog aan de OBD-aansluiting kan.)
Maar misschien kan ik naast VAGcom (niet in frontend verwerkt dan) ook nog in het frontend OBD info verwerken met een programma dat daar geschikt voor is.
Ik denk er over om RR of CTF te gaan gebruiken, deels vanwege bekende compatibiliteit met de radiomodule (duur ding, maar schijnt top te zijn).
Ik ben nog zwaar zoekende naar een goed(koop) en uptodate navigatieprogramma voor minimaal benelux en duitsland, liefst heel west europa, in één map zodat je grensoverschrijdende routes kunt plannen.
Helemaal subliem zou het zijn als ik straks via Bluetooth ook nog de carkit in het systeem kan verwerken (nu gebruik ik een Parrot 3300 voor carkit en GPS)
@454ss je lokatie: Eastwood.... Eastwood Breda of Eastwood Nijmegen??
Dreamcatcher
6th January 2008, 21:40
ziet er allemaal goed uit
454ss
6th January 2008, 22:54
Eastwood NB, Breda dus.
Je computer als handsfreekit kan met zowel CF als RR, alleen is een en ander erg afhankelijk van welke GSM je hebt en welke BT-adapter (vooral drivers).
T4Roger
6th January 2008, 23:01
Eastwood iets verder weg dus (woon niet zo ver over de grens bij Arnhem)
Momenteel een HTC P4350, en voorlopig geen behoefte aan nieuwe....
BT device..... nog niets specifieks, heb een sitecom usb stickje bluetooth liggen
imhotep
6th January 2008, 23:05
idd, als je een bt stick koop goed op de drivers letten die erbij zitten, en ik kan nu niet op die naam komen...
Het is zeker en vast geen bleusoleil, maar die andere :D
edit: het valt me half te binnen, het is de opvolgen van widcomm die je nodig hebt.
'"|"' ( ) |\/|
7th January 2008, 17:38
Mooie spulletjes heb je al!
Vooral die OBD-II stekker vind ik ook wel interessant. Ben benieuwd hoe ie werkt! :)
T4Roger
7th January 2008, 20:33
De afgebeelde en benoemde OBD interface (is voor VAGcom weet niet of andere software ook werkt) komt niet vast in de auto, ik had al een OBD interface, die wordt vast ingebouwd, de nieuwe gebruik ik met de laptop voor andere auto's (oa onze golf3)
T4Roger
12th January 2008, 23:12
Inmiddels heeft de maker van mijn andere interface die ook zo'n obd-tools interface besteld heeft (en gesloopt om de opbouw te bekijken) me geadviseerd om (vanwege programmeermogelijkhied van zijn interface voor afwijkende auto's) het nieuwe interface in de auto te bouwen en dat andere voor los gebruik te houden....
Vandaag weer wat kleine stapjes gezet......
Had thuis nog een versterkertje...... voor het versterken van de sound die uit de soundblaster komt.....
4 x 90 watt.... lijkt me voldoende:rolleyes: :D
Oude computerkast lichtjes gesloopt.....
Het gearceerde deel heb ik dus uit deze casing gesloopt om als basis voor de carpc te gebruiken. De blauwe puntjes waren popnagels die ik uitgeboord heb, de groene lijn is de plek waar ik de decoupeerzaag er doorheen gejast heb....
Dit is dus het stuk dat uit de originele casing gezaagd is om voor de nieuwe case te gebruiken.
Dit stuk heb ik op een plaat multiplex van gelijke afmeting geschroefd met 6 parkertjes op de plek van de blauwe puntjes. De deksel wordt van opzij in de multiplex geschroefd straks.
Moederbord erop en sound en beeldkaart eringeprikt....
Na de eeste proef-boot kon ik zien welke processor er in zit... Een intel P3 1,2 GHz
Nu de setup aan software op de harddisk installeren en wat gaan testen
T4Roger
16th January 2009, 20:38
en bijna een jaar weinig tot geen aktie ....
paar weken terug een M2-ATX gekocht
en gisteren wat plaatjes triplex en stukje alu-hoeklijn om de behuizing wat vorm te geven
in de ruimte boven de aansluitingen komen twee fans en bovenop plexiglas
de open slots krijgen gaas ervoor en de hoeken worden ook aan de buitenkant met alu-hoeklijn afgewerkt
Dan wat afplakken en spuitbus zwart erlangs:D
De afmetingen zijn groot en klein genoeg om goed onder de stoel van mijn T4 te passen.
Ik heb op ebay een (als ik het goed begrepen heb) adapter gevonden om een compact flash kaart aan te sluiten op een IDE kabel, kost incl verzenden nog geen 5 euro, 70 euro voor 32 Gig CF card erbij en je hebt voor 75 euro een 32 gig shockproof harddisk:rolleyes:
Neonic
16th January 2009, 21:24
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Plexi, alu, gaas ... klinkt goed.
En 4mm betonplax, lekker stevig kastje ;)
T4Roger
10th February 2009, 08:42
weer wat spul binnen gekregen.....
Via Ebay uit Hongkong...
Slot-in dvd met usb aansluiting.... even getest op andere computer, werkt perfect..............en low-budget:rolleyes: nog geen 40 euro incl verzendkosten:D
en de adapters voor de CF kaartjes op een IDE aansluiting ( 8,50 voor twee stuks incl verzenden)
nog CF kaartjes, een 8 poorts hub van kleine afmetingen met de poorten aan één kant (ivm inbouw in kast en aansluitingen aan buitenkant) regelen en een heleboel kabels:D dan hebben we alles zo ongeveer in huis en kunnen we de auto gaan slopen :eek:
T4Roger
14th April 2009, 21:24
Van het weekend weer wat besteld...
Diverse USB kabels en verlengkabels (3 meter per stuk) voor prijzen tussen 2,59 en 3,89 per stuk incl verzending.
USB Bluetooth dongel, is een stekker met een klein half maantje eraan 9 euro incl verzending
USB hub om alle apparatuur op de pc aan te kunnen sluiten
Een Sandisk Extreme III 16 GB SD kaart
EN bij Conrad een stapel electronicacomponenten om voedingen te maken voor HQCT en hub en dergelijke.
Komende weken de bus eens onderhanden nemen in de vrije uurtjes
454ss
15th April 2009, 09:38
Langzaam maar zeker gaat het wat worden.
Ik zag dat je een 7" schermpje hebt gekocht (> 1 jaar geleden), komt die in je dash? Heb je ook plannen om achterin schermpjes te maken?
T4Roger
15th April 2009, 20:14
Hoi, ja het scherm komt in het dash op de plek van de twee rechtse middenroosters en de radio. De linker middenrooster en de blinddopjes links daarvan worden voor CD/dvd brander en USB slot.
Schermpjes achterin komen er niet, heb zelden of nooit mensen achterin zitten.
wel toekomstplan voor twee kleine schermpjes ipv het glas van de achteruitkijkspiegel. Een om vanachter de achterruit middels een cameratje achteruit te kijken (via de spiegel zie je alleen de hondenhokken) en een met camera op de dode hoek rechts.
een derde camera komt (vrij snel al) richting trekhaak in de handgreep van de achterklep om het aankoppelen van de aanhanger makkelijker te maken. het beeld daarvan komt op het "hoofdscherm"
blueznl
26th April 2009, 12:16
Hey, ik herken die Magnat, heb dezelfde nog liggen. Heb jij toevallig een goed aansluitschema? (Ben ik kwijt, en het enkele velletje wat ik gedownload heb wordt ik geen wijs uit...)
Overigens, zat naar de data te kijken, je bent al errug lang bezig :-) Maar waarom een reguliere PC en niet een (energie zuinig) mini ding?
Neonic
26th April 2009, 13:15
Overigens, zat naar de data te kijken, je bent al errug lang bezig :-)
Kvind het wel mee vallen hoor :rolleyes: jaartje maar
ps. hoe is het afgelopen met die wilde pc plannen ? met plexi en alles
klonk wel goed, ben benieuwd
blueznl
27th April 2009, 17:35
Euh... plexi?
Ik denk dat je me met iemand anders verwisseld!
T4Roger
9th May 2009, 22:16
ik denk dat ie het tegen bij had..
komende weken wil ik er mee verder, afgelopen paar weken wel veel vrij geweest, maar druk in de weer met omheiningen in de tuin plaatsen voor de honden......
die magnat is niet zo moelijk aan te sluiten toch?
zal van de week even een schematje maken voor je.
waarom gewone en geen energiezuinig mini ding? ik heb plaats zat en een extra accu onder de bestuurdersstoel... dus energieverbruik is geen probleem en plaats ook niet......dit mobo en processor had ik liggen, een minipc niet
blueznl
12th May 2009, 09:46
Ik vroeg het me meer af ivm. de voeding, je gaat dus een converter 12->220 gebruiken vermoed ik? Dat zou mijn voornaamste reden zijn om te kijken naar alternatieven, dat geouwehoer met het uitschakelen van een Windows doos ben ik niet zo'n fan van... Oh wacht, zie net dat je een M2ATX hebt gekocht... okay...
Ik rijd ook bus, dus heb ook onder de bijrijderstoel wat ruimte. Een oude laptop zit er zo in, maar ja, dan is het wat lastig om een SSD EN een HDD erin te proppen, behalve als je met USB zou gaan rommelen... hmmm...
Maar ja, anders is het bijzondere voeding, zuinig moederboard enz. enz. enz.
Damn, as usual weet ik het nog niet...
In ieder geval alvast bedankt voor een tekening van die Magnat, kan die ook eindelijk weer eens spelen ipv. stof te verzamelen :-)
T4Roger
16th May 2009, 16:38
OWJA. glad vergeten, zal ik vanmiddag nog even erbij pakken en hier plaatsen....
T4Roger
16th May 2009, 22:10
hier een PDF met wat ik er (nog) van kan maken:
http://www.webating.nl/carpc/schema_samen.pdf
T4Roger
21st May 2009, 18:10
vandaag weer een keer wat geknutseld aan het projectje.
De HQCT ingebouwd in kastje met voeding en alle aansluitingen naar de buitenkant gebracht voor eenvoudige installatie in de auto.
Neonic
21st May 2009, 18:51
mooi kastje geworden zo :)
ziet er ook wel stevig uit
454ss
21st May 2009, 22:55
Mooi stukje huisvlijt! Waar zijn die torren voor?
T4Roger
22nd May 2009, 14:24
mj2955 daarmee kun je meer vermogen uit bijvoorbeeld een 7805 halen is me verteld, heb het schema van iemand gekregen en letterlijk zo nagebouwd
Erwin
25th May 2009, 14:01
Een mj2955 is gewoon een transistor en een 7805 is een lineare regulator, dat zijn wel 2 verschillende devices. Een lineare regulator word wel behoorlijk warm als je er meer stroom uit gaat trekken. Wat is je ingang spanning en welke spanning en stroom komt er uit?
454ss
25th May 2009, 15:00
De 7805 geeft 5 volt uit bij standaard 1 ampere max. Echter door een (flinke) transistor in het schema op te nemen wordt het maximale amperage verhoogd. De maximale stroom wordt dan door de transistor bepaald. Zie ook schema:
Voor de juiste dimensionering moet je maar even googlelen.
Erwin
25th May 2009, 20:21
Op die manier, leuk circuit ;)
De PNP transistor word als versterker gebruikt i.c.m. een lineaire regulator. Hou er wel rekening meer dat die transistor ook warm word naarmate je meer stroom gaat trekken en dat deze transistoren zonder koeling ook maar beperkt stroom kunnen leveren. Een lineaire regulator is nu eenmaal niet zo efficiënt. Welke ingang en uitgang spanning/stroom heb je? Daarmee kun je berekenen hoe warm de transistor gaat worden.
T4Roger
14th June 2009, 20:51
in de HQCT kast moet ie de stroom leveren (12 en 5 volt) die de HQCT nodig heeft (hoop alleen dat het voedinkje voor de 12 volt genoeg heeft aan de boordspanning met lopende motor)
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.