Bekijk de volledige versie : En toen was er de drang naar meer....
Bimmerstyle
5th December 2007, 21:11
Na toch al meer dan een jaar tevreden geweest te zijn over mijn epia'tje begint het toch te kriebelen om een beetje meer power te hebben.
De nieuwe transities onder RR en flash skins zijn wel cool maar je moet ze wel kunnen draaien. Ook mijn harde schijf staat bomvol en met die externe heb ik nogal veel problemen bij het hibernaten. Een nieuwe HD betekent heel de boel opengooien en opnieuw van nul beginnen wat zou betekenen enkele weken zonder CarPC (en dus ook zonder muziek) te moeten rondtuffen en dat zie ik niet echt zitten. Verder is mijn kameraad (Jaenen van de passat) op zoek naar een CarPC voor in zijn T4 busje en kan hij mijn epia overnemen. Kogel door de kerk dus!
Om een lang verhaal kort te maken, heb wat nieuwe spulletjes besteld bij CarTFT:
Intel Celeron M440 1.86GHz Core kit (http://www.cartft.com/catalog/il/872)
Dit bordje is CoreDuo compatibel dus kan ik later simpel upgraden indien nodig. Verder heeft het een redelijk goede realtec ALC662 geluidschip aan boord die ik ook in mijn desktop zitten heb en toch veel beter is dan wat VIA te bieden heeft. Waarschijnlijk gaat de soundblaster er dan weer uit. Deze doet zijn werk wel maar ik heb problemen met de HQCT en soms ook luide klikken door USB latency problemen. Ook is het bordje compatibel met een resolutie van 800x480 en ik zou 6 usb poorten hebben (2 voor en 4 achter) wat ook interessant is want hubjes doen het toch ook niet altijd (hibernate...).
M3 ATX (http://www.cartft.com/catalog/il/834)
M300 Case (http://www.cartft.com/catalog/il/723)
Aangezien de case en voeding het toelaten een 3,5" HD te gebruiken komt er een 250Gb of 320Gb disk in zodat ik de eerstvolgende tijd niet zonder ruimte val.
Verder heeft deze case een ingebouwde CF cardreader die bootable is. Of ik deze ga gebruiken weet ik nog niet aangezien ik enkele reviews gelezen heb waarin staat dat het niet echt veel sneller is. En met een 3,5" 7200rpm disk in combinatie met die celeron zou het toch al wat sneller moeten gaan dan nu. Die 1Gb zou het hibernaten wel eens langer kunnen laten duren maar dan wijs ik gewoon wat meer geheugen toe aan de videochip zodat ik nog een 750Mb ram over heb.
Enfin, alles is besteld, geld is overgemaakt, nu nog wachten op de levering. Wanneer alles aangekomen is zal ik enkele foto'tjes maken en deze thread verder aanvullen tot de boel klaar is. Ondertussen kan ik lekker blijven rondrijden met mijn epia en moet ik gewoon een paar uur uittrekken om wanneer alles op punt staat de twee PC's te wisselen.
Wordt vervolgd...
454ss
5th December 2007, 21:58
Klinkt veelbelovend, ik ben benieuwd! Kun je iets zeggen over het kostenplaatje van deze nieuwe aanschaf?
imhotep
5th December 2007, 23:11
mooi mooi, ik ben eens benieuwd.
M3 atx, dan ben jij de eerste die er eentje heeft, dus als je dan een review zou kunnen schrijven, dat zou super zijn.
Bimmerstyle
6th December 2007, 01:15
Klinkt veelbelovend, ik ben benieuwd! Kun je iets zeggen over het kostenplaatje van deze nieuwe aanschaf?
Ongeveer 460€. Moederbord, processor en geheugen samen staan momenteel in kerstaanbieding bij CarTFT. Normaal kost het een 40€ meer dacht ik. Komt dan nog wel een harde schijf bij van 60 a 70 € en wat kleine prulletjes (stekkertjes voor op de case ed.) maar het totaal zou onder de 550€ moeten blijven.
M3 atx, dan ben jij de eerste die er eentje heeft, dus als je dan een review zou kunnen schrijven, dat zou super zijn.
Zal ik zeker doen wanneer alles werkende is. ;)
rpd
6th December 2007, 08:34
Als je nu 512 mb hebt en straks 1Gb dan gaat dat zeker niet langzamer hibernaten. Eerder sneller, want het gene wat nu teveel is komt in je 'virituele geheugen" wat dus je HDD is, en van hdd naar hdd verplaatsen duurt langer als van geheugen naar hdd.
Dus je gaat er altijd op vooruit mits je natuurlijk meer als 512mb in gebruik hebt als je alles open hebt staan. (bij mij was het van 1gb naar 2gb en ging sneller)
Klinkt verder allemaal super, suc6!
marcelvg
6th December 2007, 12:32
die m3 is toch 125 watt is dat genoeg?
dash
6th December 2007, 13:13
ik zou eerlijk gezegd voor de commel zijn gegaan, net wat sneller en geluidskaart met DAC.
rpd
6th December 2007, 13:57
Voor de meeste wel..
cabrio bob
6th December 2007, 19:19
Bestaan er al PCI-express risercards ? want dit bordje (http://www.biostar.com.tw/app/en-us/ipc/content.php?S_ID=1) heeft geen "gewone" PCI meer maar PCI-E en mini PCI, en dan zou de PCI-E (of mini-PCI) onbruikbaar worden i.c.m. de behuizing M300.
Volgens de site van cartft bevat ie wel een gewone PCI, maar volgens de site van biostar niet.
cabrio bob
6th December 2007, 19:26
ja, PCI-E risercards (http://www.webhostautomation.nl/Scripts/prodList.asp?idCategory=25) bestaan :o
Bimmerstyle
6th December 2007, 19:45
Als je nu 512 mb hebt en straks 1Gb dan gaat dat zeker niet langzamer hibernaten. Eerder sneller, want het gene wat nu teveel is komt in je 'virituele geheugen" wat dus je HDD is, en van hdd naar hdd verplaatsen duurt langer als van geheugen naar hdd.
Dus je gaat er altijd op vooruit mits je natuurlijk meer als 512mb in gebruik hebt als je alles open hebt staan. (bij mij was het van 1gb naar 2gb en ging sneller)
Klinkt verder allemaal super, suc6!
Dat zou leuk zijn natuurlijk. Maar ik dacht dat ik het virtuele geheugen uitgeschakeld heb op de CarPC. Ben ik wel niet zeker meer van, moet ik eens bekijken. Ik hoop natuurlijk dat je gelijk hebt. Sneller is altijd beter hè! :D
Moet genoeg zijn hoor. Is een notebook processor. Trekt maar iets van een 27W dacht ik. Nu heb ik een M1. Hangt mijn scherm, de externe soundblaster en een 2,5" HD bij op en die trekt dit zonder enig probleem. En de soundblaster en die externe schijf gaan er waaschijnlijk niet meer zijn in mijn nieuwe installatie dus dan moet ik met die 125W zeker toekomen.
ik zou eerlijk gezegd voor de commel zijn gegaan, net wat sneller en geluidskaart met DAC.
Ban ik aan't bekijken geweest maar kwam toch al een stuk duurder uit. De FSB was idd iets sneller ja. Die DAC was ook wel interessant geweest maar ik ben toch van plan een RF 3Sixty te gaan gebruiken in de toekomst en deze is ook enkel analoog. Die DAC was wel leuk geweest voor bv. een Alpine geluidsprocessor maar ja... Je kan niet alles hebben hè.
Bestaan er al PCI-express risercards ? want dit bordje heeft geen "gewone" PCI meer maar PCI-E en mini PCI, en dan zou de PCI-E (of mini-PCI) onbruikbaar worden i.c.m. de behuizing M300.
Volgens de site van cartft bevat ie wel een gewone PCI, maar volgens de site van biostar niet.
Dat heb ik achteraf ook gezien. Heb ik eigenlijk geen idee van. Maar het is ook niet direct mijn bedoeling die gaan te gebruiken. Heb voor de M300 gekozen tegenover de M200 in de hoop een beetje ruimte over te hebben om mijn HQCT intern te maken aangezien deze er nu nogal onhandig extern bijhangt.
En dan nog een kleine update: Geld is ontvangen door CarTFT en de boel zit in het UPS depot in Reutlingen. Nog even geduld, het komt eraan! :D
Bimmerstyle
10th December 2007, 21:50
Ok, nadat de mensen van UPS vrijdag thuis geweest waren maar ik in Essen zat, hebben ze vanmorgen dan toch alles geleverd. Een tamelijk grote doos hadden ze bij:
Deze zat vol met de volgende spulletjes:
Een Biostar moederbordje samen met cd, boekjes en kabels:
Iets korter bij:
Een Intel Celeron M440 en koeler:
Een M3 ATX Voeding:
Een M300 behuizing, hier te zien bovenop mijn versterker om duidelijk te maken dat dit echt wel een klein ding is:
Behuizing vanbinnen. Het lijkt erop dat ze toch nutting van de kleine ruimte gebruik gemaakt hebben. Een tray zorgt er voor dat de HD's (2x 2,5"!!! of 1x 3,5") bovenaan in de kast gehangen worden. Hiertegen ga ik waarschijnlijk ook de HQCT bevestigen. Ook vooraan is er blijkbaar nog een zee van ruimte. Verder op de foto nog een riserkaart die erbij zat en wat schroefjes.
Nog een foto van alles samen:
Verder ben ik vandaag naar de electrowinkel geweest en twee stekkersets gaan halen. Eén gaat dienen voor de voeding en remote en de andere om met 12V en 5V terug naar buiten te komen om het scherm, hub en eventueel nog wat andere dingen te voeden. Op die stekkers heb ik al draden klaar gesoldeerd zodat wanneer ik de PC begin te monteren gewoon nog de stekkers moet in pluggen. Verder heb ik nog een verloopkabel ineen gesoldeerd die aan één kant in mijn 12V labovoeding past en aan de andere kant op de PC met ertussen een schakelaar om het contact te simuleren.
Ook ben ik in de Brico een aluminium lat en wat schroeven gaan halen die gaan dienen om de bevestigingsbeugels te maken. De bedoeling is dat vooraan onder de kast twee stukken van die lat verder uitsteken die dan in beugeltjes gaan haken in de wagen. Achteraan gaan er ook twee stukken lat uitsteken waarin ik een gat ga boren. Deze worden dan met behulp van vleugelmoeren in de wagen vast gezet. Op die manier moet ik enkel de twee veugelmoeren lossen en de PC klikt uit de auto.
Morgen gaat er normaal gezien gewerkt worden aan de kast. Gaten maken voor de stekkers, beugels en HQCT. Eens dit klaar moet ik nog gaan zien voor een harde schijf en dan kunnen we beginnen met alles in de kast te schroeven.
Wordt Vervolgd...
454ss
10th December 2007, 22:50
Best een grote doos voor deze spulletjes. :D;)
Grappig dat je eenzelfde montage methode bedacht heb als ik. Ik heb een Voompc2 behuizing waar 4 metalen lippen aan zitten met gaatjes er in als voetjes. De onderste 2 schuiven in een houdertje die ik van alu heb gemaakt en de 2 bovenste schroef ik vast met een boutje in een slagmoer die in het montageplankje zit. De plank zit achter in de kofferbak gemonteerd, vertikaal achter een 'serviceluik'. Dus uit het zicht.
Focus
11th December 2007, 06:24
Eej, ziet er allemaal weer goed uit. Doet me denken toen ik me spul thuis had liggen :D . Dat moederbordje doet me een beetje denken aan me dfi bordje met dat gele. Hopelijk gaat ie ook net zo lekker. Zie ook dat je dus een losse cpu hebt. Vind ik meestal toch wat beter dan dat hij op het moederbord vast zit.
Waarom heb je trouwens een m3-atx als ik het goed zie in plaats van een m2-atx? Wat zijn de voordelen?
Bimmerstyle
11th December 2007, 07:37
Ik heb een Voompc2 behuizing waar 4 metalen lippen aan zitten met gaatjes er in als voetjes. De onderste 2 schuiven in een houdertje die ik van alu heb gemaakt en de 2 bovenste schroef ik vast met een boutje in een slagmoer die in het montageplankje zit
Is inderdaad ongeveer hetzelfde als ik van plan ben. Nu zit mijn PC er gewoon in geschroefd en dat is zo een miserie om die eruit te halen. Die onderste schroeven kan je bijna niet aan. Dus ben ik aan't denken geweest over een nieuw systeem en dit is het dus geworden. Het feit dat jij een soortgelijk systeem bedacht hebt zal wel betekenen dat het nog zo slecht niet is. We zijn toch al met twee die aan zo iets dachten. :D
Waarom heb je trouwens een m3-atx als ik het goed zie in plaats van een m2-atx? Wat zijn de voordelen?
Wat de voordelen zijn weet ik nog niet. Wel heb ik al gezien in de handleiding dat er iets minder instellingen mogelijk zijn ivm aan/uit schakelen maar de belangrijkste zijn nog wel aanwezig. Ik heb hem gewoon genomen omdat volgens de beschrijving bij mijn case stond dat deze enkel te gebruiken was met een PicoPSU of een M3. Ik heb dan maar een M3 genomen omdat deze beter overweg kan met spanningsverschillen en ook dat handige in/uitschakelcircuit heeft. Nu de case hier ligt zie ik wel dat ik er ook vanzelf een M1 of M2 ATX had kunnen in stoppen. Maar ja, die M3 zal het ook wel doen denk ik.
Greenthumb
11th December 2007, 15:07
Grootste verschil is volgens mij het formaat.
Die M3 is toch wel erg klein, en hoeft ook niet apart te worden vastgezet volgens mij?
Bimmerstyle
11th December 2007, 15:58
Grootste verschil is volgens mij het formaat.
Die M3 is toch wel erg klein, en hoeft ook niet apart te worden vastgezet volgens mij?
Inderdaad. Deze klikt gewoon bovenop de ATX voedingstekker net zoals een PicoPSU. Verder zit het vermogen met 125W een beetje tussen de M1 en de M2 in. Dit zijn de grootste verschillen.
Rockking
13th December 2007, 19:03
Ziet er goed uit, de kerstman was er vroeg bij dit jaar voor je.
Zal nu wel soepeler lopen denk ik.
Bimmerstyle
14th December 2007, 23:36
Yep, enkele dagen niks meer van me laten horen maar dat heeft een goede reden: druk bezig geweest!
Dinsdag ben ik dus op zoek gegaan naar een harde schijf. Heb er maar eentje gekocht van 320Gb. Kan ik weer effe verder hé. :D
Vervolgens ben ik naar de garage in genk gereden om de bevestigingssteunen op het kastje te monteren.
Verder heb ik in de bovenste tray van de kast, waar de HD komt te zitten enkele gaten bijgemaakt. Bleek dat zo'n 3,5" HD toch vrij groot uitviel tegenover het kastje. Gevolg was dat als ik ze monteerde zoals bedoeld was ze tegen de voeding ging aan zitten. Dus heb ik aan de andere kant ook vier gaten gemaakt en daar had ze plaats genoeg.
Dan heb ik achteraan twee gaten gemaakt die plaats bieden voor de voedingsstekker en de stekker om 12V en 5V terug naar buiten te sturen.
Als laatste heb ik twee gaten gemaakt in de voorkant om de HQCT te bevestigen. Deze heb ik dan uit mijn wagen gehaald en al in het kastje geschroeft.
Zo zag het er toen uit:
Woensdag ben ik dan begonnen met het monteren van de onderdelen in de kast.
Als eerste heb ik de processor, koeler, voeding en geheugen op het moederbord gezet. Dit bleek iets moeilijker dan gedacht maar hierover later meer:
Daarna is alles de kast in gegaan. Al bij al vrij simpel. Veel simpeler dan het monteren van bv. een Voom behuizing. Je hebt echt veel ruimte om te werken in dit kastje. Verder is de M3 ATX een droom om aan te sluiten. Veel minder kabelspaghetti dan met bv. een M1 of M2.
Eén ding had ik over het hoofd gezien. De antenne-aansluiting. Hiervoor heb ik dan nog maar een gat bijgemaakt achter het klepje voor de USB/CF aansluitingen. Het klepje zelf heb ik eraf gehaald.
Toen restte me nog alleen de tray met de HD aan te sluiten en op de rest te schroeven...
En het bakje verder dicht te schroeven:
Dan heb ik hem klaargezet op zijn plaats waar hij toch een tijdje gaat staan om alles op punt te zetten. Vlak naast mijn desktop.
En toen was het tijd om te gaan werken (nachtdienst). :(
Bimmerstyle
14th December 2007, 23:48
Donderdagnamiddag:
Miserie, miserie! Alles aangesloten en de eerste keer de voeding aangeschakeld.... Niks dus! :confused:
Ventilatoren draaide wel maar daar hield het dan in grote lijnen ook mee op. Niks op het scherm, geen POST biepje, niks gewoon.
Eens een bior reset gedaan, niks. Geheugen er eens uitgehaald en van plaats gewisseld, ook niks. Beginnen zoeken op diverse fora wat het probleem zou kunnen zijn. Overal dezelfde conclusie: processor eraan! :mad:
Een mail gestuurd naar de mensen van CarTFT om te melden it ik in de soep zat.
Als laatste wanhooppoging dan maar eens de processorkoeler en processor verwijderd en er terug in gestopt. Bleek dat je dat schroefje toch nog net iets verder kon draaien dan ik gedaan had. Ik kreeg terug hoop.
Alles terug in mekaar gevezen en op hoop van zegen...
En ja hoor! Biep zei ie! :D :D :D
Het best klinkende biepje dat ik in lange tijd gehoord heb!
De schjif was toen nog niet terug gemonteerd maar aangezien ik al in het bios kon en alles normaal bleek te zijn maar terug naar de mensen van CarTFT gemaild dat alles in orde bleek te zijn. :cool:
Bimmerstyle
15th December 2007, 00:03
Na nog wat gesukkeld te hebben om die externe DVD drive aan de praat te krijgen (dat ding heeft dus wel echt een externe voeding nodig blijkbaar, USB alleen is niet genoeg) waren we dan windows aan't installeren. :D
Nadat deze erop stond bleek al gauw dat ik SP2 ging nodig hebben om de drivers die bij het moederbord kwamen te laten werken. Dat zou geen probleem mogen zijn maar in sommige gevallen kan dit wel een probleem worden. Ik ga er geen tekening bij maken maar het gevolg was dat ik vanmorgen windows XP pro aan't installeren was om de één of andere reden.
Deze doet het wel lekker. :D Is trouwens een licht gestripte versie die echt wel vlot draait!
Nadat deze erop stond kwam ik tot de constatatie dat ongeveer de helft van mijn schijf vermist was. :confused: Geeft ne mens geld uit aan een 320GB schijf, komt ge in windows en is maar 127GB van over. Effe googlen dan maar. Ah ja da's juist Windows ziet maar maximum 127GB. Daar had ik in een ver verleden al wel van gehoord maar was het weer even vergeten. Effe kijken in schijfbeheer dan maar. Daar was dan de rest. Een goei 170Gb ongeformateerde ruimte. Effe formateren die boel. Et Voilla!:
(En ja, 1680x1050 baby :cool: Eat this Epia!)
rpd
15th December 2007, 00:03
Ik heb wel eens gehad dat er één montage "moertje/boutje" te veel in de behuizing zet en dat het mobo er dus tegenaan kwam, niets gemerkt en net als jij, helemaal niets dan ventilatoren :| zoeken, zoeken, zoeken en ja hoor stom bevestigingsboutje weg gehaald en draaien met die hap.
Mooi dat het nu is opgelost!
Bimmerstyle
15th December 2007, 00:16
Roadrunner staat er op, K-Lite codec pack erop gezet, iBus software, iGuidance en alle andere prullen.
Toen kwam dan de eerste test in RR. Dat ding is dus snel!! :D Niks wachten meer op schermen. Klikken op een knop en voor je de muisknop tegoei losgelaten hebt staat het scherm er al. Dit is wat het moest zijn. Ik heb nu de schermovergangen ingeschakeld in RR zodat de schermen mooi naar elkaar toe faden. Ook weer vlot zonder enige twijfeling. Visualisaties draait hij lekker snel met ongeveer een 50 a 60% processorbelasting. Flash skins draaien probleemloos. Ja hoor. Dit ding doet het echt wel.:cool:
Nu ben ik dan bezig met het overzetten van Audio/Video. We zijn bijna klaar ja. Maar ik denk toch dat ik hem nog enkele dagen hier ga laten staan. Er gaan nog altijd dingen zijn die erop moeten komen waaraan ik nu zo direct niet denk en dan kan ik deze er nog vrij simpel bij zetten.
Wil trouwens ook eens testen of dat ding Need For speed kan draaien. Zonder al te veel toeters en bellen aangeschakeld zou het moeten lukken met de onboard videokaart. Is directX9 compatibel en deze staat erop dus we kunnen het altijd eens proberen he. :)
Bimmerstyle
15th December 2007, 00:20
Ik heb wel eens gehad dat er één montage "moertje/boutje" te veel in de behuizing zet en dat het mobo er dus tegenaan kwam, niets gemerkt en net als jij, helemaal niets dan ventilatoren :| zoeken, zoeken, zoeken en ja hoor stom bevestigingsboutje weg gehaald en draaien met die hap.
Mooi dat het nu is opgelost!
Ja dat zijn zo van die dingen waar je jezelf rot kan achter zoeken. Ben toch gelukkig dat het dat maar was. Veel beter dan een processor die naar de haaien is hé. :)
Bimmerstyle
15th December 2007, 00:26
Nog effe enkele foto'tjes van mijn testopstelling zoals ze er nu bij ligt die ik jullie niet wil onthouden:
Beide PC's hangen op het samsung scherm. De ene analoog (carpc) de andere DVI. Vooraan op het scherm staat een knop waarmee je kan overschakelen van de ene naar de andere. Enkel die twee muizen en keyboards doen het niet echt. Ben constant op de verkeerde bezig.
454ss
15th December 2007, 00:47
Zo, zo, goed bezig geweest! In dit tempo had je hem op de meeting van 30 december as kunnen laten zien als je zou komen.:cool:
Bimmerstyle
15th December 2007, 01:01
Zo, zo, goed bezig geweest! In dit tempo had je hem op de meeting van 30 december as kunnen laten zien als je zou komen.
Dank je. Ik doe mijn best. :) Heb er de hele week al mijn vrije tijd ingestoken. Specaal vroeger opgestaan elke dag.
Het zou kunnen dat ik eens kom kijken op de meeting hoor. Maar ik zeg er liever nog niks over omdat ik niet iemand ben die goed is in dingen op voorhand te plannen en dan is het achteraf van: je hebt gezegt dat je kwam en je was er niet... Verder werk ik in't weekend meestal bij mijn kameraad in de garage maar het is momenteel vrij kalm dus het zou wel eens kunnen dat ik langskom om eens goeiedag te zeggen. Deelnemen aan de activiteiten ga ik sowieso niet doen want zoals ik al zei, dat plannen hé :) . Als ik deze niet haal ga toch eens naar één van de volgende komen hoor. Dan kunnen we eventueel misschien de passat ook meebrengen want deze staat nu stil vanwege een klein ongelukje (op zijn oprit tegen een aanhangwagen gereden, wielboog gescheurd.:( ).
Uriel
15th December 2007, 12:40
Mooi systeem maatje, lekker zwaar. Zal die Biostar bordjes ook gaan voeren ziet er goed uit en werkt dus blijkbaar ook goed.
Bimmerstyle
18th December 2007, 08:38
Mooi systeem maatje, lekker zwaar. Zal die Biostar bordjes ook gaan voeren ziet er goed uit en werkt dus blijkbaar ook goed.
Op't eerste zicht is het idd een heel goed bordje. Geen enkel probleem mee gehad tot nu toe (behalve dat gedoe met de processor dan maar dat was mijn eigenstomme fout).
Het systeempje draait echt vlot. Alles gaat snel. En dit is dan nog met één van de meest goedkope processors die je erop kan zetten, de celeron M440. Met een CoreDuo erop is het volgens mij al een beetje overkill voor een carPC. Ik heb nu al het gevoel dat hij vlotter werkt dan mijn CoreDuo E6400 desktop. Moet er wel bij zeggen, die is een beetje een vuilbak en draait Vista. Maar toch.
Zelfs Need for speed underground 2 draait hij goed op 800x600 met de instellingen zo een beetje op medium. Iets meer toeters en bellen kan eventueel ook nog wel maar dan rijdt het toch niet meer helemaal zoals het hoort. Niet slecht voor een onboard videokaart vind ik.
Dan nog even een update.... niet veel...
(van't weekend beetje zwaar op stap geweest en vieze kater aan overgehouden. Niet veel zin gehad om verder te werken)
In principe staat hij trouwens klaar om de wagen in te gaan hoor. Heb er zaterdag nog de laatste muziek op gezet telkens met bijhorende cover (is het meeste werk in gekropen).
Nu moet ik echter wachten op een stekker die normaal eind deze week zou binnen zijn en dan gaat hij er waarschijnlijk dit weekend in gaan. In de loop van de week ga ik hem nog enkele malen aan zetten en er een beetje in rommelen om te zien dat ik niks meer tegen kom dat niet goed werkt maar volgens mij is hij op punt.
JorisC
18th December 2007, 22:02
gaat precies heel vlotjes die nieuwe mobo met processor.
trouwens mooi samsung schermpje, heb er ook zo eentje ;)
veel plezier nog met je nieuwe setup
Bimmerstyle
19th December 2007, 19:51
gaat precies heel vlotjes die nieuwe mobo met processor.
trouwens mooi samsung schermpje, heb er ook zo eentje
veel plezier nog met je nieuwe setup
Dank je!:D
Samsung scherm is idd mooi hé. Had eerst een 22" acer gekocht net voor deze samsung uit kwam. Toen ik de Samsung zag heb ik direct de Acer verkocht en deze gekocht. Veel mooier!
Heb trouwens net een filmpje gemaakt van de CarPC in actie. Nog wel in testopstelling op 22" maar het gaat wel degelijk om de CarPC (moesten sommigen onder jullie twijfels hebben :cool: ). Probleem is dat dat kreng 96MB groot is en een eeuwigheid duurt om te uploaden naar Photobucket. Ga straks voor ik naar het werk vertrek de upload starten en dan kan ik morgevroeg als ik thuis kom de link plaatsen.
Bimmerstyle
20th December 2007, 08:24
Bon, filmpje is ge-upload.
Nadat ik altijd gezworen heb bij de iDrive skin ben ik nu toch overgeschakeld naar een andere. Deze is een zwaar aangepaste versie van Simplistique die ikzelf Simplistique Lite gedoopt heb vanwege het feit dat ik er veel uitgegooid heb.
Alles wat met netwerken te maken heeft ligt eruit. Ik ben toch niet meer van plan om een draadloze ontvanger, welke dan ook, op de CarPC te hangen. Dus dingen die een netwerk vereisen zoals email, weather, traffic, chat, shopping zijn eruit gevlogen. Verder is ook de XM tuner eruit. Ben je in Europa toch niks mee en ook DVD heb ik eruit gezwierd. Heel het tweede menuscherm is er op die manier uitgegaan.
Telefoon en TV heb ik erin gelaten omdat het zou kunnen dat ik ze ooit nog ga gebruiken. Hier heb ik dan telkens wel een aangepast scherm voor gemaakt dat duidelijk maakt dat deze momenteel nog niet werken.
Ik heb er wel een interessant iets aan toegevoegd ook. Aangezien ik deze skin specifiek gemaakt heb om zonder netwerk te functioneren heb ik er enkele schermen aan toegevoegd die het makkelijk maken gegevens (audio, video,...) van en naar een USB stick te kopieren. Deze functionaliteit heb ik gejat uit de Digital-FX skin. Ik heb de scripts ervan letterlijk overgenomen en nadat ik het een beetje snapte heb ik er de mogelijkheid aan toegevoegd om naar verschillende mappen te kopieren. Dit had de originele Digital FX niet. Hier moesten wel wat aanpassingen voor gebeuren in RR.ini.
Verder heb ik er ook een nachtversie van gemaakt ( niet te zien in filmpje) en de lettertypes aangepast. De originele waren echt niet mooi. Ook het Radioscherm is wat aangepast om met RDS info om te kunnen gaan.
Bon het filmpje:
-Eerste deel laat het audioscherm zien met een visualisatie en het feit dat ik twee onzichtbare knoppen gemaakt heb in het statusdisplay waarmee je een volgende/vorige visualisatie kunt kiezen.
-Tweede deel effe vlotjes browsen door de bibliotheek en een andere CD kiezen.
-Dan het scherm dat ik gemaakt heb voor de TV die er nog niet is.
-Even GPS kijken en wisselen van dag naar nacht
-Scherm voor telefoon die er ook niet is
-Effe My name is Earl kijken in video
-Effe stress afreageren met een streepje Need For Speed Underground 2 (even niet op mijn rijstijl letten AUB. is normaal beter maar zat helemaal met mijn arm rond statief van camera gewrongen en gans schuin naar mijn scherm te kijken..)
-En het laatste deel laat zien hoe ik een CD (map dus) kopieer van de externe harde schijf naar de map House in mijn muziekmap en vervolgens dan ook even afspeel. Daar doet hij even raar door Rihanna nog effe verder te spelen maar dit kwam volgens mij omdat winamp nog gepauseerd stond of zo...
dash
20th December 2007, 14:51
met de snelheid zit het wel snor :)
Bimmerstyle
28th December 2007, 20:52
Vorig weekend is de PC dan ingebouwd in de wagen. Al bij al is dit vrij vlot gegaan. De dingen waar ik een beetje voor vreesde werkten onmiddelijk. iBus werkte onmiddelijk, enkel de hotkeys in RR's KeyTBL.ini even moeten aanpassen. Ook de GPS werkte feilloos van de eerste keer. Enkel met het touchscreen had ik wat problemen.
Bleek dat wanneer ik uit hibernate kwam het touchscreen wel werkte maar wanneer ik naar een ander scherm ging in RR de boel niet meer reageerde. Dit probleem had ik ook met mijn Epia. Met die Epia kon ik echter door een seconde of zo op het touchscreen te drukken terug controle krijgen en na enkele malen hibernaten was het probleem helemaal verdwenen. Nu niet dus. Na twee dagen zoeken en proberen met verschillende drivers kwam ik erachter dat standaard in de touchkit software het rechtsklikken uitgeschakeld is. Na dit in te schakelen kon ik ook weer door een seconde te drukken het touchscreen tot leven wekken. Nu na enkele keren hibernaten is het probleem weer verdwenen net als bij mijn Epia. Toch vreemd. Maar ja, het werkt.
Wat ik echter niet verwacht had waren problemen met mijn M3-ATX. Niet zo'n super voeding zo blijkt. Dat ding heeft dus ECHT 12V nodig tijdens het opstarten. Bij mijn diesel echter (bij elke diesel trouwens) zakt de boordspanning naar zo'n 11V tijdens het gloeien van de motor. Wil dat nu net het moment zijn dat de voeding moet opstarten. Niet dus... Ook na het starten van de motor en de spanning op zo'n 13,8V zit, heeft hij er geen zin meer in. Ik had al een hoofdschakelaar tussen de constante stroom van de PC zitten maar deze in en uitschakelen helpt niet. Hij moet de contactpuls krijgen nadat hij de constante stroom gekregen heeft. De voorlopige oplossing is dus dat ik die schakelaar van de constante stroom dan maar op de stroom na contact gezet heb en deze pas inschakel nadat de motor gestart is. Daar zit je dan met je startup/shutdown controller de boel aan te zetten met een knop... Dit is echter voorlopig. Ik ben de ruimte in mijn case aan't bekijken geweest en er is nog ruimte voor een M2-ATX dus gaan we deze binnenkort dan maar bestellen.
Verder draait hij nu na een weekje prima. Ik heb nog wat details op te lossen in RR. Zo laad hij niet altijd de laatste locatie in de browser maar een locatie waar je drie dagen eerder geweest bent :confused: . Ook sluit hij iGuidance af wanneer je veranderd van dag naar nacht skin. Moet ik nog eens achter zoeken wat de oorzaak kan zeijn van deze problemen. Volgens mij heeft het iets te maken met het feit dat ik de nachtskin zelf gemaakt heb op basis van een kopie van de dagskin en dat ik daar ergens in een ini file een regel moet veranderen dat deze zich moet gedragen als een nachtskin en niet als een andere dagskin of zo.
Enfin, Fotootjes dan maar. Fotootjes zijn altijd leuk he. Heb er wel niet zo veel gezien ik mijn camera vergeten mee te nemen ben naar Genk waar ik de boel geïnstalleerd heb. Heb er wel enkele met mijn GSM genomen:
Deze heb ik nog genomen net voor ik vertrok naar Genk. De pc met tegen de bovenste tray de HD. Hier heb ik busjes (lees: moeren) moeten tussensteken omdat anders de voedingskabel er niet op wou. Hier zie je ook dat naast de HD nog plaats is voor een M2-ATX
De epia eruit en naast de nieuwe intel. De voom case is eigenlijk iets langer terwijl de M300 iets hoger is. In de M300 heb je echter bijna 2 keer zoveel ruimte dan in de Voom.
De HD op de tray. Ook hier zie dat er nog ruimte naast is.
De PC ingebouwd in de wagen. Door middel van twee deurslotjes wordt hij bovenaan op zijn plaats gehouden. Gewoon de slotjes lossen en hij komt er uit. Onderaan zijn er twee gleuven gemaakt in de bekleding waar de aluminium latten in schuiven.
Een bakje...
Waarin de schakelaar en twee USB poorten zijn onder gebracht. Eén dient eigenlijk uitsluitend voor de ontvanger van mijn keyboard. Rechtsboven in het zwarte gedeelte zie je een gat. Dat is de tweede.Die is vrij voor een USB stick of een externe harde schijf.
'"|"' ( ) |\/|
28th December 2007, 21:40
Je hebt wel je best gedaan, een super mooie install :eek:
De frontend ziet er ook netjes uit, ook mooi zijn die overgangen en cd-art erbij :)
Neonic
29th December 2007, 00:55
't Ziet er zeer chic uit, mooi man
Ryanex
31st December 2007, 09:59
nice gemaakt,
zeker het systeem wat je gebruik voor de case recht te houden.
Leuk :)
Bimmerstyle
5th February 2008, 19:29
Dank je voor de reacties. Ben even weg geweest (dat doe ik dan soms zoals eens) maar ben weer terug.
Ondertussen is, zoals je elders al kon lezen, de M3-ATX vervangen door een M2-ATX. De problemen met de M3 zijn nooit opgelost geraakt en tot overmaat van ramp deed hij op het laatste niks meer.
Na de boel een beetje te herschikken in de kast en de CF-reader die ik toch niet gebruikte eruit gegooid te hebben paste de M2 er nog net bij. Sindsdien draait mijn PC'tje als een droom.
Enkel over het onboard geluid ben ik toch niet tevreden. Nogal veel achtergrondruis bij lage volumes (geen alternatorbrom of zo gewoon ruis van de geluidskaart). Dus gaat de extigy er weer in gaan. Waarschijnlijk volgend weekend. Alles ligt al klaar (stroom, USB) ik moet enkel de bak er in stoppen en de drivers installeren. Probleem is dat hij in Genk ligt en ik niet. Vandaar dat het voor in't weekend gaat zijn.
Ben ondertussen ook overgestapt op PC navigator voor het GPS gedeelte. iGuidance werkte wel lekker maar het probleem was het veel te kleine OSK en het feit dat de nieuwe versies geen kaarten voor Europa meer hebben. PC Navigator is veel gebruiksvriendelijker. Grote knoppen die je makkelijk met touchscreen kan bedienen. Enkel het uiterlijk van de menu's vind ik nogal "kleuterschoolachtig" maar eens je aan't navigeren bent ziet alles er netjes uit.
Ik ben ook nog bezig aan een nieuwe skin die losjes gebaseerd is op het nieuwe Volkswagen touchscreen. Hij is bijna klaar op enkele schermen na. Ook hier weer: grote knoppen die makkelijk te bedienen zijn. Grote letters die makkelijk te lezen zijn en enkel de basisfuncties die ik gebruik. Overige functies nemen enkel plaats in die nuttig kan gebruikt worden voor andere dingen.
Bimmerstyle
5th February 2008, 20:49
Enkele screenshots die ik genomen hab van de skin waaraan ik bezig ben en de PC Navigator software erin.
Dagskin Audio: Wanneer er geen albumart in de folder zit komt er een BMW logo te staan:
Nachtskin Audio: Hier dus wel met albumart:
Ik maak geen gebruik van een main menu scherm. Ttz, het is er wel maar je ziet het niet. Enkel de onderste knoppen veranderen wanneer je naar menu gaat. Ik vind dit eens iets anders dan altijd zo'n menuscherm. Hiervoor heb ik voor de meeste schermen een scherm bijgemaakt dat simpelweg "schermnaam-menu" noemt. Het "audio-menu" scherm is eigenlijk het echte menu scherm dat RoadRunner nodig heeft om te functioneren (kan iedereen nog volgen...?) :
Nachtskin Navigatiescherm: Er staat nu geen informatie omdat dit een screenshot is op mijn desktop waarop geen GPS ontvanger hangt. Wat er rechtsonder staat kan je instellen (afstand tot best., tijd tot best., snelheid, hoogte, geografische coördinaten,...) links staat normaal de pijl die zegt wat je volgende actie is en in't midden staat de straat waar je zit.
Nachtskin menu: Ik vind de tekeningetjes nogal kinderachtig en niet passen bij de rest vd skin maar ja... Het werkt wel lekker door de grote knoppen.
Dagskin menu: zie commentaar foto hierboven:
Dagskin navigatiescherm: Ook weer mooi en sober. Dit is toch het scherm waar je het meest naar kijkt tijdens het navigeren en dit vind ik wel mooi ogen:
OSK: Het grote voordeel tegenover iGuidance! Heel makkelijk om je bestemming in te geven dmv grote knoppen:
Dagskin Picviewer: BMW is mijn vorige auto. Lijkt nu een beetje samengedrukt maar op een 16/9 scherm onder 800x600 zijn de verhoudingen net goed:
Nachtskin Games: In dit scherm kan je de knoppen onderaan zo'n beetje gebruiken als tabbladeren voor het utilities, games en settings scherm. Je ziet waar je zit omdat de knop ingedrukt blijft. De pause knop staat erbij zodat je hier de muziek kan pauseren zodat deze niet begint te vermengen met de muziek van het game dat je aan't spelen bent. Ook is dit scherm gemaakt zodat je simpelweg in RR skineditor of kladblok de ini-file kan aanpassen om knoppen bij te maken. De jpg's moeten niet veranderd worden. Gewoon in de ini file een knop bijmaken met het spel naar keuze en de knop zal verschijnen. Er kunnen tot 12 knoppen in het scherm. Dit is ook zo gedaan voor het utilities en settings scherm:
Lexophilia
5th February 2008, 21:01
een epia nehemia weg doen voor een celeron? denk dat die celeron dezelfde prestaties zal leveren als die 1ghz nehemia.
Maargoed ben wel benieuwd naar die M3 nvm lees net dat je een m2 hebt ipv m3 :)
MOD:
Onnodig gebruik van quote-functie is ongewenst. Gaarne de quote beperken tot noodzakelijk deel en anders gewoon 'Post Reply'-knop gebruiken.
Bimmerstyle
5th February 2008, 21:22
een epia nehemia weg doen voor een celeron? denk dat die celeron dezelfde prestaties zal leveren als die 1ghz nehemia
Daar ben je dan mis. :D Die celeron is een vliegmachien vergeleken met de Epia. Is ook zo'n beetje de snelste celeron die er momenteel is. Het is niet echt een PC processor. Hij zit een beetje buiten categorie. Wordt normaal gebruikt in Kiosken en dergelijke.
Als je me niet geloofd mag je altijd het filmpje bekijken dat ik hierboven ergens gepost heb. Of kan je dan Need For Speed Underground 2 vlot draaien op een Epia? ;)
Benchmark score. Weinig mensen die een processor met een vergelijkbare score in hun auto zitten hebben hoor. :) ---> Klik! (http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Celeron+M+440+%40+1.86GHz )
Maargoed ben wel benieuwd naar die M3 nvm lees net dat je een m2 hebt ipv m3
Ik had even een M3 maar dit was een regelrechte ramp, vandaar nu een M2.
Rus...
1st May 2008, 08:51
Weet je ook miss hoe je carpc aan origenele boxen van BMW kan aansluiten?
Ik heb een E39 '97 en ik wil me origenele boxen houden...
Bimmerstyle
9th May 2008, 20:45
Weet je ook miss hoe je carpc aan origenele boxen van BMW kan aansluiten?
Ik heb een E39 '97 en ik wil me origenele boxen houden...
Hmmm, Dat hangt er een beetje van af. Welk type radio heb je? Heb je een versterker in de koffer of in de radio zelf? Wil je jouw scherm op de plaats van de radio inbouwen?
Het eerste wat zo in me opkomt is dit:
http://www.dension.com/GW100.php
Dan heb je al een aux-in op je radio en kan je de radio eventueel in het handschoenkastje inbouwen en het scherm op de originele plaats zetten. Volume regelen wordt dan weer het probleem tenzij je knoppen op het stuur hebt.
Graag wat meer info over de wagen, hoe is het nu, type radio, stuurknoppen of niet en over hoe je het eigenlijk allemaal graag had met de PC erin. bv. Waar scherm te plaatsen, radio weg of radio behouden, die dingen. :)
KayakFun
17th June 2008, 02:39
Zeer informatief... bedankt voor de mooie foto's en gebruikservaringen van oa de M2.
Heb je nog een foto van het scherm in werking in het dashboard bij dag en bij nacht, zodat je ook de verhouding tot de standaard klokken en verlichte knoppen ziet?
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.