Bekijk de volledige versie : pakket, goed of niet?
Geforce660
28th November 2007, 19:41
is dit een goede deal om te beginnen met een carputer of niet?.
fs1
28th November 2007, 20:13
dat ziet er vrij goeikoop uit en lijkt me wel een goede basis, zelfs de prijs waar ge de korting op krijgt lijkt me nog aan de lage kant!
Geforce660
28th November 2007, 20:21
ik ga er nog een bluetooth gps aansluiting bijkopen, maar moet ik ook nog geluidskaart enzo bijkopen om dit te laten werken? of werkt dit zo? de carputer moet dienen voor GPS, radio, muziek en video(HDD), en eventueel ook internet
imhotep
28th November 2007, 20:31
Ziet er inderdaad goed uit...
normaalgezien zit er een geluidskaartje op het mobo.
Kan je misschien vertellen waar je dit vandaan kan halen dan kunnen andere geintresseerden er ook eentje gaan halen.
Geforce660
28th November 2007, 21:26
op http://www.myelectronics.nl/ heb ik het gevonden
imhotep
28th November 2007, 21:27
op http://www.myelectronics.nl/ heb ik het gevonden
das een winkel met goede reputatie, dus niet twijfelen zou ik zeggen...
Geforce660
28th November 2007, 21:46
zou je mij kunnen helpen een schatting van bijkomende kosten te maken? want ik heb al naar vanalle dinge zitten kijken maar ik weet eigelijk niet juist wat je zoal nodig hebt om het "geslaagd" te maken ( GPS, radio, muziek en video, DVD en EVENTUEEL ook internet zou erin moeten)
imhotep
28th November 2007, 21:59
gho, das heel moeilijk om daar een schatting van te maken.
persoonlijk zou ik geen DVD (meer) in de auto inbouwen. Ik had er ook eentje ingebouwd en heb die maar 1 of 2 keer gebruikt.
Je kan beter een externe harde schijf kopen (2,5" of kleiner zodat je geen externe stroom nodig hebt). Voordeel ervan is dat je meer opslagruimte hebt en dat het ook handiger is als een cd'tje/dvd'tje fikken en zo meezeulen naar je auto.
verder ivm je geluid heb je 2 mogelijkheden ofwel ga je van de pc naar je HU ofwel ga je naar je versterkers.
GPS moet je sowieso een GPS-muis kopen.
Voor internet (wifi dan wel), kan je best zo een senao 54g dingetje kopen, die zijn wel vrij prijzig (dacht rond de 100 euro), maar het bereik is echt veel beter als de standaard belkin/msi/... dongeltjes.
verder ben ik wat uitgeluld.
Geforce660
28th November 2007, 22:09
moet ik ook nog een aparte videokaart aankopen? en wat bedoel je met HU?
Neonic
28th November 2007, 22:17
Wat prijs betreft en de snelheid / geheugen lijkt het me wel een leuk setje om mee te beginnen als 'basis'.
zou je mij kunnen helpen een schatting van bijkomende kosten te maken? want ik heb al naar vanalle dinge zitten kijken maar ik weet eigelijk niet juist wat je zoal nodig hebt om het "geslaagd" te maken
Voor de 'basis' heb je in ieder geval nog wel een harddisk nodig en een CD/DVD. Laatste is niet echt noodzakelijk maar ... wel handig. Voor bv software downloaden. Als je het nog heb liggen kan je natuurlijk ook je eigen harddisk en/of CD/DVD speler erop aansluiten.
Verder heb je nog een schermpie nodig.
Aan de aansluitingen te zien zit er al geluid op. Kan ook bijna niet anders aangezien er maar 1 slot op zit, en daar moet je geheugen in ;)
edit ... HU = Head Unit, oftwel gewoon radio
imhotep
28th November 2007, 22:29
moet ik ook nog een aparte videokaart aankopen? en wat bedoel je met HU?
videokaart hangt af van het mobo, als er een onboard video kaart op het mobo zit moet je geen grafische kaart (graka) meer kopen.
Als het er niet op zit kan je een graka van 30 - 40 euro kopen, dat volstaat ruimschoots voor de taken van een standaard CPC.
rpd
28th November 2007, 23:13
Kan het boardje ook los kopen en zelf er bij kopen wat je handig/leuk vindt.
Kost maar €79,- :eek:
Ziet er goed uit..
Zou een 1,2GHz Celeron niet sneller zijn als 1,2GHz VIA?
Focus
29th November 2007, 06:17
Zit dus wel een 220/12 volt omvormer bij. Weet dus niet of je je pc handmatig aan en uitzetten moet zetten. Zelf vind het een beetje goedkoop uitzien en heb er geen onderbouwing voor.
Ik zou gewoon voor een via bordje gaan met een m2/atx voeding.
454ss
29th November 2007, 08:36
Verbazingwekkend dat niemand even dat bordje googled....:(
Nou ja, audio en video zijn onboard, dus geen aparte kaart meer voor nodig. Hier (http://www.intel.com/products/motherboard/D201GLY2/index.htm) het bordje op de Intel-site. Voeding voor in de auto zit erbij en ook eentje om thuis te testen. Die Pico is enkel voeding, moederbordje gaat niet automatisch aan en uit met contactslot.
Wat je verder nog nodig hebt:
- behuizing
- eventuele startup/shutdown-controller
- harddisk + kabel
- CD/DVDloopwerk + kabel
- behuizing
- beeldschermpje (bij voorkeur met touchscreen)
- USB GPS-ontvanger
- USB-hub (liefst powered!!!)
- verlengkabels VGA + USB
- draadloze netwerkadapter (zo'n ding wat Imhotep voorstelde bij voorkeur)
- alles wat ik vergeten ben :D;)
setsunakaede
29th November 2007, 09:10
(...)
Aan de aansluitingen te zien zit er al geluid op. Kan ook bijna niet anders aangezien er maar 1 slot op zit, en daar moet je geheugen in ;)
edit ... HU = Head Unit, oftwel gewoon radio
*mweeeeeep* Helaaaaaas meneer, dat was fout geantwoord! De wasmachine gaat helaas aan uw neus voorbij, jammerrrrrrr.....
Er zit naast de processor één slot voor het geheugen, en onderop (het verste weg op de foto) zit overduidelijk nog een pci-slot.
Greenthumb
29th November 2007, 10:31
Nog een opmerking over die pico-voeding, deze kan NIET rechtstreeks op je accu worden aangesloten.
Deze is namelijk echt bedoeld voor 12V ingangspanning, en in je auto kan de spanning van 11V tot 13.5V verschillen tijdens het rijden.
Tijdens het starten krijg je zelfs nog een drop naar 6V ongeveer.
Je zou dus nog een omvormer moeten hebben, een auto-adapter die een stabiele 12V uitspuugt, of (in mijn ogen de beste optie) gewoon een M2 voeding kopen.
Als ik jou was zou ik dan ook gewoon het losse bordje kopen in plaats van deze combinatie, hier kun je dan bijkopen wat je nodig hebt.
Geforce660
29th November 2007, 17:41
ok bedankt voor al jullie reacties :D
ik denk dat ik dan, binnen een tijdje, ga beginnen aan men carputer, maar eerst nog bergen onderzoek verrichten :p ik wil ervan zeker zijn dat ik weet waar ik aan begin :cool:
setsunakaede
29th November 2007, 23:03
niet doen, niet doen! Als je weet waar je aan begint is de halve lol er al van af, en je zou wel eens schrik kunnen krijgen :p
Gewoon langzaamaan gaan bouwen en sparen voor onderdelen is ook best lollig ;)
rpd
29th November 2007, 23:42
niet doen, niet doen! Als je weet waar je aan begint is de halve lol er al van af, en je zou wel eens schrik kunnen krijgen :p
Gewoon langzaamaan gaan bouwen en sparen voor onderdelen is ook best lollig ;)
Jah zo kan je het idd ook zien :D
Meestal is het wel zo dat het uitzoeken en verlangen leuker is als het uiteindelijk hebben..
Geforce660
30th November 2007, 17:48
nog 1 vraagje eigelijk.. waarom moet het geluid via versterker of HU gaan?
454ss
30th November 2007, 17:54
Zonder mooie praatjes of dure woorden: het signaal uit je computer is veel te zwak om er rechtstreeks speakers aan te hangen.
imhotep
30th November 2007, 18:05
Zonder mooie praatjes of dure woorden: het signaal uit je computer is veel te zwak om er rechtstreeks speakers aan te hangen.
als je je HU er aanhangt ipv een versterker gaat je HU als versterker fungeren.
Geforce660
30th November 2007, 19:28
ok, bedankt voor de snelle reactie ;)
Neonic
30th November 2007, 20:42
*mweeeeeep* Helaaaaaas meneer, dat was fout geantwoord! De wasmachine gaat helaas aan uw neus voorbij, jammerrrrrrr.....
Er zit naast de processor één slot voor het geheugen, en onderop (het verste weg op de foto) zit overduidelijk nog een pci-slot.
I know :p (later wel gezien)
Damn, had net een wasmachine nodig ... ijskast dan ?
Kweet niet hoe dat andere heet (? singnaal ofzo) zo snel maar dat ene , waar het hier om gaat zegmaar, noemen ze een lijnsignaal.
Dit signaal komt dus uit je 'computer' zegmaar. Hetzelfde komt ook uit je autoradio, waarop je je versterkers aan kunt sluiten. De zogenoemde RCA aansluitingen. Zover ik weet zijn dat altijd van die tulp-aansluitingen.
In die kleine boxjes die je voor je computer kan kopen zit ook altijd een versterker(tje).
Dus conclusie .. uit je computer komt een onversterkt signaal. En wil je daar 'normaal' geluid kunnen krijgen zul je dat signaal moeten versterken.
Je kan je computer op je autoradio aansluiten, of op een losse versterker.
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.