PDA

Bekijk de volledige versie : Het idee is er...

'"|"' ( ) |\/|
27th November 2007, 20:53
Na een tijdje ideeën te hebben opgedaan een een beetje met de software gepield te hebben heb ik de knoop doorgehakt. Ik ga een carpc in me auto maken.
Zoals jullie misschien al hebben gelezen ben ik overgestapt van auto en heb ik nu een Opel Calibra waarin het moet gaan gebeuren.
Ik wil de CarPC voornamelijk gaan gebruiken voor muziek. Er komt een dikke hdd in met alle muziek die ik kan bedenken erop. Verder wil ik er navigatie op als het knap werkt en later misschien nog wat aanvullingen.
De computer wordt een laptop die ik zelf al heb. Dit omdat ik dan de kosten een beetje kan drukken en om te kijken of het allemaal lekker werkt.

Even wat specs op een rijtje:
Laptop: Acer TravelMate 2310
Processor: Intel Celeron M 1.4 GHz
RAM: 512 MB
HDD: 40 Gb

Er komt een dikke externe HDD voor waar alle data op komt te staan.
Voor de voeding ga ik een 230V omvormer gebruiken.

Over het schermpje wat erin moet komen ben ik nog niet helemaal uit.
Het liefst wil ik een klapschermpje met een 1-DIN radio, zodat ik zonder carpc nog gewoon naar de radio kan luisteren. Het voordeel is is dat ik gelijk een versterker heb en dat het schermpje in kan klappen zodat het wat minder diefstalgevoelig wordt.
Het einige waar ik mee zit is de stevigheid van deze schermpjes. Ik heb nogal een stugge auto dus ben bang dat die dingen na 3 hobbels afbreken.
Een los schermpje lijkt me wel het mooist maar dan heb ik geen radio meer als mn laptop eruit is...
Ik vraag me ook af wat de kwaliteit van het geluid is van deze klapschermpjes...

dannydehaan
28th November 2007, 00:48
Je kan toch een radio met aux in kopen en een schermpje daarboven? Dan kan je de audio bron selecteren.

Greenthumb
28th November 2007, 07:53
Wat die schermpjes betreft, daar is in dit topic (http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=3579) al het een en ander over besproken.
Het komt er op neer dat die automatische klapschermpjes erg gevoelig zijn voor schokken, en de kans groot is dat het mechanisme kapot gaat.
Die handmatige schermpjes zijn over het algemeen wel stevig, en die zou ik dan ook eerder aanraden.
Je kunt eventueel ook zelf een handmatig schermpje maken in een oude radio-behuizing.
Ik heb er ook zelf een gemaakt, weliswaar niet in een radiobehuizing, maar aangezien ik een bus heb heb ik ook iets meer ruimte :p.
Het voordeel hiervan vind ik zelf dat het allemaal zo stevig is als je het zelf maakt.
Als je een link wilt naar een artikel over hoe je het zelf in een radiobehuizing kunt maken moet je het even laten weten, dan ga ik zoeken op tweakers.net waar ik dat had gelezen.

'"|"' ( ) |\/|
28th November 2007, 12:16
Ik heb nu een sony radio mer aux-in. Het probleem is als ik een vast schermpje maak, dat ik geen ruimte meer heb voor die radio ;)
Hier ff een voorbeeldje van hoe mijn dash eruitziet:

Zelf een klapschermpje maken is misschien ook wel een idee. Mijn radio zit zeg maar verzonken in mijn dashboard, is op de foto ook een beetje te zien. Dan kan ik hiervoor ook meteen een oplossing bedenken

'"|"' ( ) |\/|
2nd December 2007, 00:02
Net even zitten zoeken naar calibra's met een carpc:
http://www.mp3car.com/vbulletin/worklogs/101527-another-newbie.html
http://www.mp3car.com/vbulletin/worklogs/48014-1986-vauxhall-calibra-carputer-vcc-3.html

Opzich is dit ook wel heel vet. Ik ben erachter gekomen dat er ook gemakkelijk een DIN-opening in het ventilatiegedeelte te maken is, dus daar zou ik dan evt mijn radio kunnen plaatsen.

Neonic
2nd December 2007, 00:17
Die laatste, met dat 'zilvergrijs' ziet er wel goed uit inderdaad.
Ga je dit ook zo doen of ... heb je andere ideeeen / plannen?

'"|"' ( ) |\/|
2nd December 2007, 12:53
Ik vind het er op die manier wel vet uitzien, en het is denk ik best gemakkelijk te doen. Ik denk dan wel dat ik mijn hele interieur ga spuiten dan, want anders ziet het er niet mooi uit denk ik.

Dave-TDCi
2nd December 2007, 15:57
Wat die schermpjes betreft, daar is in dit topic (http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=3579) al het een en ander over besproken.
Het komt er op neer dat die automatische klapschermpjes erg gevoelig zijn voor schokken, en de kans groot is dat het mechanisme kapot gaat.
Die handmatige schermpjes zijn over het algemeen wel stevig, en die zou ik dan ook eerder aanraden.
Je kunt eventueel ook zelf een handmatig schermpje maken in een oude radio-behuizing.
Ik heb er ook zelf een gemaakt, weliswaar niet in een radiobehuizing, maar aangezien ik een bus heb heb ik ook iets meer ruimte :p.
Het voordeel hiervan vind ik zelf dat het allemaal zo stevig is als je het zelf maakt.
Als je een link wilt naar een artikel over hoe je het zelf in een radiobehuizing kunt maken moet je het even laten weten, dan ga ik zoeken op tweakers.net waar ik dat had gelezen.

Nou.. anders heb ik wel interesse in die link van die touchscreen in een oude radio-behuizing! Klinkt interessant! :)
Eens even opzoeken wat de maten zijn van zo'n schermpje, zonder behuizing...

Neonic
2nd December 2007, 16:05
Ik denk dan wel dat ik mijn hele interieur ga spuiten dan, want anders ziet het er niet mooi uit denk ik.

Is wel mooier inderdaad, dat je een kleur hebt die dan weer terug komt in je interieur. Anders lijkt het er niet echt 'bij passen' vind ik.

Dave-TDCi
2nd December 2007, 23:35
Zelf een klapschermpje maken is misschien ook wel een idee.

Kwam toevallig dit tegen, weet ff niet meer hoe ik erop kwam...
http://www.casemodgod.com/ModGuides/LCD1BayMod/lcdbaymod3.htm

(je moet goed kijken op de foto's, anders kijk je er overheen ;) )

Bevestiging bij een touchscreen is iets anders, maar met wat compacte lade-geleiders en een standaard radio-blindplaatje, kom je misschien al een heel eind...

imhotep
2nd December 2007, 23:43
zeer proper gedaan die casemod met dat scherm, maar het enige probleem dat ik zie is dat een pc stil staat en een auto beweegt.

Als je begint te rijden gaat het scherm volgens mij gewoon in en uit schuiven, je zal dus ook nog iets moeten zoeken om het scherm vast te klikken/houden als het in/uitgeklapt is.

rpd
3rd December 2007, 00:03
zeer proper gedaan die casemod met dat scherm, maar het enige probleem dat ik zie is dat een pc stil staat en een auto beweegt.

Als je begint te rijden gaat het scherm volgens mij gewoon in en uit schuiven, je zal dus ook nog iets moeten zoeken om het scherm vast te klikken/houden als het in/uitgeklapt is.

goed punt

Neonic
3rd December 2007, 00:40
Ziet er wel nice uit inderdaad, zeer netjtes

setsunakaede
3rd December 2007, 13:11
Niets dat niet op te lossen valt met stroef lopende geleiders of motortjes.

Greenthumb
3rd December 2007, 13:26
Heb zelf ook op zo een soort manier, en heb hem gewoon vast staan met een veer die ik achter een haakje zet wanneer ik hem uitklap.
Kost 3 seconden om hem uit te klappen en vast te zetten, en aangezien ik toch diesel rijd doe ik dit terwijl hij staat voor te gloeien :p.

dash
3rd December 2007, 17:59
Ben het met setsunakaede eens, stroef lopend rotatiemechanisme aan de bovenkant en hij blijft redelijk op zijn plek.
En een beetje veren doet die van mij ook bij een stevige hobbel (dan veert hij wat in zijn riemen). En das niet hinderlijk.

Neonic
3rd December 2007, 19:13
... het enige probleem dat ik zie is dat een pc stil staat en een auto beweegt.
Denk niet dat je hele tijd op je schermpie gaat zitten kijken é ;)

imhotep
3rd December 2007, 21:40
Denk niet dat je hele tijd op je schermpie gaat zitten kijken é ;)

maar als het schermpje ineens wegklapt omdat je hard moet remmen of aan het stoplicht vertrekt is toch ferm lastig...

Dave-TDCi
3rd December 2007, 22:37
maar als het schermpje ineens wegklapt omdat je hard moet remmen of aan het stoplicht vertrekt is toch ferm lastig...

Misschien is zo'n magneetje met metalen plaatje dat je gebruikt bij keukenkastjes om ze dicht te houden wel n optie....

Alleen nog maar de vraag of die magneet geen invloed heeft op de electronica van je TFT. Zit geen electronenkanon in gelukkig :D

'"|"' ( ) |\/|
4th December 2007, 11:47
Met die problemen zat ik dus ook, daarom zit ik er over te denken om het vast in me dash te maken. Ben je daar gelijk vanaf :rolleyes:

[mp3]neo
4th December 2007, 12:29
ik vind die van dat eerste project wel mooi.

zou ben ik het ook aan het doen in mijn vectra. ( zelfde dashboard).
alleen heb nog geen idee hoe ik dat plastic nou het beste kan bewerken.
uhuh hiemee bedoel ik gaten opvullen. en glad maken.

'"|"' ( ) |\/|
5th December 2007, 00:03
neo;50278']ik vind die van dat eerste project wel mooi.

zou ben ik het ook aan het doen in mijn vectra. ( zelfde dashboard).
alleen heb nog geen idee hoe ik dat plastic nou het beste kan bewerken.
uhuh hiemee bedoel ik gaten opvullen. en glad maken.

De eerste vind ik inderdaad ook het mooiste. Opzich vind ik het wel mooi als het zwart met iets van hoogglans is, net zoals in de wagen van GeeDee:

Errug mooi gedaan GeeDee, mijn complimenten!

Het opel dashboard vind ik nogal saai, dit zal het wel een beetje opfrissen.

'"|"' ( ) |\/|
25th December 2007, 00:50
Vandaag een schermpje opgehaald bij Uriel, en gelijk begonnen met het opnieuw formatteren van mn laptop.
Ook even langs de sloop geweest voor wat dashboard onderdelen wat ik ga verbouwen.

Hieronder wat foto's:

[/URL]
De setup voorlopig

(http://img150.imageshack.us/my.php?image=1004135li0.jpg)
Het schermpje + thumbpad

Het deel waar het schermpje inkomt (bovenste DIN-gleuf is van de radio, onderste is een opbergvag of houder met 2 metertjes erin (bij mij))

(http://img20.imageshack.us/my.php?image=1004137fk7.jpg)
Even een voorbeeldje

[URL=http://img338.imageshack.us/my.php?image=1004139se7.jpg]
Dit is mijn middelste ventilatierooster waar mijn radio in komt (is precies een DIN gleuf als je het stukje in het midden weghaalt)

Net met roadrunner al een eerste probleem ondervonden: als ik ga browsen in mijn mobiele hdd naar mp3tjes, dan geeft ie geen bestanden weer in een map. Als ik de hele map in mn playlist zie ik wel al die nummers...

Verder is het plan komende tijd:
[ ] Roadrunner gebruiksklaar maken (skin zoeken, alles instellen etc)
[ ] PC Navigator instellen en zorgen dat het goed werkt met RR
[ ] Lekker klooien en pielen om te kijken of alles werkt naar behoren
[ ] Externe 2,5" HDD kopen voor alle media
[ ] Dashboard maken
[ ] Installeren en spelen!!!

'"|"' ( ) |\/|
26th December 2007, 15:32
Vanochtend even snel geknutseld aan het dashboard. Ik heb t tussenbalkje weggezaagd en het schermpje met frame past er precies in :cool:

Ook even snel zitten pielen met het ventilatierooster maar dat gaat niet lukken omdat de radio er niet niet leuk in past. Hier moet ik waarschijnlijk zelf een plaatje voor maken.

Fotootjes:

[/URL]
Het frame met de houder voor t scherm

(http://img411.imageshack.us/my.php?image=1004141iw9.jpg)
Nog een x vanuit een andere hoek

Het luchtrooster met de nieuwe opening voor het alarmlichtknopje

[URL=http://img411.imageshack.us/my.php?image=1004144nf4.jpg] (http://img411.imageshack.us/my.php?image=1004143bi1.jpg)
Past niet! :(

Het plastic van de auto is gemaakt van PP (polypropyleen) wat slecht te lijmen is, maar wat wel ontzettend goed te lassen is. Ik wil achterlangs een strip maken waar ik de houder voor t scherm op vast schroef. Aan de voorkant moet ik de kieren en de 2 gaten aan de zijkant een beetje opvullen, en dan schuren. Ik wil de buitenkant laten voor wat het is, en de binnenkant van het frame spuiten en strak maken tot aan het randje. De enige vraag is hoe ik t mooi laat overlopen dan maar daar bedenk ik nog wel wat op ;)

Suggesties zijn natuurlijk ook altijd welkom :p

'"|"' ( ) |\/|
29th December 2007, 20:47
Ik ben trouwens ook op zoek naar een goeie externe hdd waar ik mijn media op ga zetten.
Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten?
Ik heb zelf een WD MyBook 3,5" HDD en ben daar wel tevreden mee, maar in de auto kan ik beter een 2,5" HDD nemen ivm schokbestendigheid? Ik ga een compartiment maken waar de HDD in komt te liggen met rondom schuimrubber er omheen zodat het zoveel mogelijk klappen op moet vangen.

Leasebus
29th December 2007, 20:59
Ik ben trouwens ook op zoek naar een goeie externe hdd waar ik mijn media op ga zetten.
Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten?
Ik heb zelf een WD MyBook 3,5" HDD en ben daar wel tevreden mee, maar in de auto kan ik beter een 2,5" HDD nemen ivm schokbestendigheid? Ik ga een compartiment maken waar de HDD in komt te liggen met rondom schuimrubber er omheen zodat het zoveel mogelijk klappen op moet vangen.2,5 zou wel iets schokbestendiger kunnen zijn maar je zit voor al met voeding
als het een USB uitvoering is is de 3,5 vaak met een externe adaptor
en dan heb je weer vermogen nodig van je 220 omvormer en het nadeel daar van is als je hem op de constante stroom hebt aangesloten de HD steds aan staat en als je via contact schakeld ga je toch al wel een heleboel Ampjes trekken van die kabeltjes.

groet Sieger

454ss
29th December 2007, 21:24
Minder goede ervaring met Freecom 2,5", voornamelijk verbindingsproblemen en timingsproblemen bij veel/grote bestanden overzetten waardoor XP gaat mekkeren. Vorige week een LaCie 2,5" gekocht (80 GB, niet veel, wel goedkoop) en daar ben ik een stuk tevredener over, die doet het altijd.

Voordeel van 2,5" is dat die meestal USB-powered zijn waardoor je niet hoeft te klooien met losse adapters. Prik hem bij voorkeur rechtstreeks in je computer en niet via een hub ivm stroomverbruik.

Inpakken in schuimrubber kan en maakt hem zeer schokbestendig, maar let op dat ie niet te warm wordt.

Het mooiste en betrouwbaarste blijft toch een interne media-disk. Ja dat is lastiger met synchroniseren, maar gebruik anders een externe disk als 'sneaker-net' oplossing om de media in je cpc te krijgen.

'"|"' ( ) |\/|
29th December 2007, 21:26
De externe HDD moet idd het liefst via de USB gevoed worden.
Hoe ik de stroom ga schakelen weet ik nog niet precies, denk via een relais via het contact. Ik moet ook nog bedenken hoe ik de laptop aan en uit ga zetten, en hoe ik het schermpje uitzet. Volgens mij vind ie het niet zo tof als ik in 1x de voeding eruit trek zonder m uit te zetten of is dit niet zo'n probleem?

'"|"' ( ) |\/|
3rd January 2008, 20:37
Zo, vandaag eindelijk weer tijd gehad om aan de CPC te pielen.

Ben eerst maar eens begonnen met de software. Vooral RR deed niet precies wat ik wou. Ik krijg het probleem ook niet opgelost van het niet weergeven van de mp3-tjes. Toen ben ik even ICT (In Car Terminal) gaan proberen, en dat werkte allemaal wel leuk. Zit niet veel op, maar voorlopig wil ik toch alleen maar een relaxte mediaspeler hebben en navigatie. Btje een skin aangepast en hier en daar wat getweaked en nu werkt het wel aardig.
Ik wou eerst een eigen skin gaan maken, maar dat is zo'n pokkewerk in ICT... (je moet elke knop een plaatje geven en een pressed-plaatje, dus je bent uren bezig met jpgjes maken van knoppen e.d.)
Dus toen maar even een standaard skin gepakt en daar een btje aan zitten sleutelen.

Ik heb ook nog even na zitten denken aan het aan en uitschakelen van de carpc. Ik heb er wel iets op bedacht:
Ik wil de voeding en de laptop schakelen met behulp van een PIC (programmeerbare IC). De PIC schakelt de voeding in als de motor draait en de accu bijlaadt. Dit ga ik doen via het acculampje in mn dash.
Als ik de motor uitzet, wil ik dat de voeding uitgaat en de laptop op zn batterij de slaapstand ingaat. Ik maak er ook een knopje/schakelaar op zodat ie zonder motor aanblijft. De aan/uit schakelaar van de laptop zit op een niet zo'n heel handige plaats, namelijk boven het toetsenbord.
[/URL]
Ik ben er achter gekomen dat je heel makkelijk via de zijkant de knop ingedrukt krijgt met een schroevendraaier (of een ander plat dingetje). Als ik m erin zet hoef ik alleen een licht tikje naar boven te geven en ik kan de knop indrukken. Op deze manier wil ik mn laptop schakelen. Ik ga een palletje maken die tussen mn laptop en scherm komt te zitten en via een servo kan ik de knop indrukken via een hefboom overbrenging.
Even een simpel overzichtje van het gebeuren:

(http://img170.imageshack.us/my.php?image=1004145bo6.jpg)
Een schets van het palletje die de aan/uit knop indrukt

[URL=http://img245.imageshack.us/my.php?image=voedingcontrolwt3.gif]
Schemaatje van het PIC verhaal

De enige vraag is echter of het schermpje het wel tof vindt als ik de voeding zomaar uitzet zonder het schermpje eerst uit te schakelen...

Leasebus
3rd January 2008, 22:16

Ben eerst maar eens begonnen met de software. Vooral RR deed niet precies wat ik wou. Ik krijg het probleem ook niet opgelost van het niet weergeven van de mp3-tjes.

Vreemd dat je ze niet ziet ik denk dat het te maken heeft met Winamp ik neem aan dat je die gebruikt, en dat die ook automatisch opstart als je RR start.
laat je hem ook in de juiste dir kijken? via RR dat moet je nl ook instellen in de configtool van RR

groet Sieger

'"|"' ( ) |\/|
4th January 2008, 00:05
Vreemd dat je ze niet ziet ik denk dat het te maken heeft met Winamp ik neem aan dat je die gebruikt, en dat die ook automatisch opstart als je RR start.
laat je hem ook in de juiste dir kijken? via RR dat moet je nl ook instellen in de configtool van RR

groet Sieger

Het rare is is als ik zeg alles toevoegen, dan staan wel alle mp3tjes in mn afspeellijst... Ik kijk in de goede map ("muziek" map op mn externe harde schijf) want ik kan ook de folders zien. Openen via winamp zelf is ook geen probleem, werkt allemaal super.
Misschien ligt het aan de versie van winamp? Ik had eerst versie 5.51 en heb met versie 5.13 hetzelfde probleem...

Leasebus
4th January 2008, 01:27
Het rare is is als ik zeg alles toevoegen, dan staan wel alle mp3tjes in mn afspeellijst... Ik kijk in de goede map ("muziek" map op mn externe harde schijf) want ik kan ook de folders zien. Openen via winamp zelf is ook geen probleem, werkt allemaal super.
Misschien ligt het aan de versie van winamp? Ik had eerst versie 5.51 en heb met versie 5.13 hetzelfde probleem...Heb je in RR ook aan gegeven waar je afspeel lijsten staan? dat doe je in de config en dan op het tabblad Music en dan bij Music Path dan moet het werken werk zelf niet met de lijsten uit Winamp maar alleen maar in mappen op mijn HD

groet Sieger

Greenthumb
4th January 2008, 08:37
Je moet een oude versie van winamp gebruiken.
Zo uit mn hoofd iets van 2.91, maar op het forum van RR op mp3car staat welke precies.

dash
4th January 2008, 09:10
je moet in rr de extensies aangeven die hij kan afspelen (doe je in je config en klik op music), begint met een .

Bijvoorbeeld: .mp3,.wav,.mp4

Heb zelf nu de 5.51 (heb 5,1 geluid nodig voor mijn geluidskaart)
en dat werkt ook. Versie heeft eerder met snelheid dan met niet afspelen te maken

'"|"' ( ) |\/|
4th January 2008, 21:16
Verrek, nu werkt het toppie :cool:
Balkje was helemaal leeg, was me niet eens opgevallen dat ie daar zat.

THNX!

Morgen ga ik een beginnetje maken aan de dubbele bodem in de achterbak, en misschien een start maken met het dashboard gedeelte.

'"|"' ( ) |\/|
5th January 2008, 18:56
Zooo vandaag lekker geknutseld!
Lekker in de werkplaats van mn werk voor mezelf bezig geweest met hout (tijd geleden dat ik met hout heb zitten prutsen :rolleyes: )

Ik heb eerst een mal gemaakt van mn achterbak, en die gebruikt om 2 platen uit te zagen. Helaas kreeg ik het niet voor mekaar om de hele achterbak bedekt te krijgen dus ik heb 1 hoek en het middengedeelte gedaan (dit omdat de plank er anders niet in/of uit kan). Op zich brengt dit wel voordelen met zich mee, omdat ik minder gedoe zal hebben met koeling van de laptop.
Verder lekker balkjes gezaagd en gelijmd, zo'n beetje alles zit erop behalve de externe HDD. Deze moet ik binnenkort ff scoren.
Ik heb rekening gehouden dat overal nog schuim komt te zitten zodat alles hopelijk zo schokvrij mogelijk gebruikt kan worden.
Aan de bovenkant heb ik nog een luik gemaakt zodat de laptop er makkelijk in- en uit kan. Je kan ook bij de externe hdd komen en evt nog wat ander geneuzel waar ik een plekje voor heb overgehouden.

Hier wat foto's:

[/URL]
FF beetje passen en meten...

(http://img155.imageshack.us/my.php?image=image024tq4.jpg)
Lekker latjes lijmen...

Zo ziet t eruit in de achterbak

[URL=http://img155.imageshack.us/my.php?image=image039xh8.jpg] (http://img507.imageshack.us/my.php?image=image041op5.jpg)
Luikje open

Morgen ff in de verf zetten en wat schuim aanbrengen. Oja en een fancy tapijtje uitzoeken voor bovenop :cool:

Neonic
5th January 2008, 19:11
Zo, aan lijmklemmen geen gebrek ziet ik :)

Ziet er al netjes uit, goed bezig
Hoe krijg je dat luik nou eigelijk open ? bedoel, kzie nou niet echt een gat waar je je vinger in kan steken oid ...

Heb je verder nog plannen met je kofferbak wat bekleding, verlichting oid betreft of hou je het gewoon zo 'simpel' mogelijk ?
Gewoon benieuwd é

454ss
5th January 2008, 21:16
Zo, serieus bezig hoor! Ziet er netjes uit. Hoe ga je het doen met de koeling van de flaptop?

By the way: wij geven de voorkeur aan de term prutsen ipv k*tten.

'"|"' ( ) |\/|
5th January 2008, 23:08
Zo, aan lijmklemmen geen gebrek ziet ik :)

Ziet er al netjes uit, goed bezig
Hoe krijg je dat luik nou eigelijk open ? bedoel, kzie nou niet echt een gat waar je je vinger in kan steken oid ...

Heb je verder nog plannen met je kofferbak wat bekleding, verlichting oid betreft of hou je het gewoon zo 'simpel' mogelijk ?
Gewoon benieuwd é
Er komt nog een handvat aan, moet ik nog even scoren van de week.
De bekleding wordt gewoon donker grijs/zwart. Dan valt het hele ding niet zo op in de koffer.

Zo, serieus bezig hoor! Ziet er netjes uit. Hoe ga je het doen met de koeling van de flaptop?

By the way: wij geven de voorkeur aan de term prutsen ipv k*tten.
De zijkant - rechter kant - is open. Hier komt ook de ventilatie op uit van de laptop, die zit ook aan de rechter kant. Verder komt er schuim onder de laptop in 2 stroken, zodat er lucht tussen kan stromen.
Ik hoop dat dit voldoende is anders komen er nog fannetjes in ofzo.

Is het beter zo? ;)

454ss
6th January 2008, 00:51
De zijkant - rechter kant - is open. Hier komt ook de ventilatie op uit van de laptop, die zit ook aan de rechter kant. Verder komt er schuim onder de laptop in 2 stroken, zodat er lucht tussen kan stromen.
Ik hoop dat dit voldoende is anders komen er nog fannetjes in ofzo.

Ik denk dat je beter wel wat fannetjes kunt plaatsen zodat je een beetje een flow van verse lucht creëert. Het zou zonde zijn als ie uitvalt door warmte problemen. Al is het maar 1 fan, beter iets dan niets. ;)

Is het beter zo? ;) Perfecto :D

Dreamcatcher
6th January 2008, 16:40
ziet er goed uit heb nog wel gele skai voor je liggen om te bekleden :D :eek:

'"|"' ( ) |\/|
6th January 2008, 21:01
;)
ziet er goed uit heb nog wel gele skai voor je liggen om te bekleden :D :eek:

Heb vandaag ff een stukkie zwart/antrachiet tapijt gehaald. Maak ik gelijk een nieuw kleedje voor eronder en erop

Hoogpolig tapijt leek me ook wel vet, maar is zulk dik spul :rolleyes:

Ik heb vandaag ook een BT Headsetje gekocht. Ik had er eigenlijk al 1 maar gebruikte dat ding nooit omdat je t zo moeilijk in je oor gevrommeld krijgt. Dit dingetje is zo klein dat je alleen een oortje erin stopt, echt super handig en kostte maar 20 euro :eek:
http://www.bluetrek.com/products/tattoo/specs.htm

'"|"' ( ) |\/|
8th January 2008, 00:28
Vandaag even met epoxy spul in de weer geweest...
Ik heb mn stukje dash waar t schermpje in komt vorige week al pas gemaakt voor het frame van t schermpje. Vandaag heb ik de boel opgevult zodat het er straks (hopelijk) strak uitziet en alles op zn plaats blijft.
Ik heb met dit spul (http://www.bison.nl/NL/nl/view.do?UID=af993e0fc2c7dd2dc07bc4), wat een soort klei achtig spul is, de boel opgevult.
Dit spul wordt superhard en kan daarna bewerkt worden. Zo ziet het er nu uit (beetje brakke foto's van me tel):
[/URL] [URL=http://img116.imageshack.us/my.php?image=image049mg4.jpg] (http://img155.imageshack.us/my.php?image=image045gw1.jpg)

Morgen even met de schuurmachien er overheen, met een handschuurpapiertje schiet t voor geen meter op zo hard is het :(

454ss
8th January 2008, 08:27
Dat keihard worden van sommige van dat soort materialen is inderdaad een probleem. Dat heb je ook met de polyesterspullen die je in de bouwmarkt haalt, het wordt zo hard dat het met de hand niet of nauwelijks is te bewerken. Vandaar dat we mensen meestal adviseren naar een bedrijf te gaan zoals Polyservice oid. Daar verkopen ze hele goede spullen maar wat nog veel belangrijker is ze geven je graag een goed advies (ook als dat voor hun financieel minder gunstig is).

Ziet er verder veelbelovend uit. Je bent niet bang voor diefstal als je zo'n framepje gebruikt? Persoonlijk vind ik zo'n framepje net iets minder mooi dan als je het schermpje zelf inplamuurt zoals Focus heeft gedaan. Wat minder OEM zeg maar.

Neonic
8th January 2008, 19:06
Begint er denk wel goed uit te zien zo. Ben benieuwd naar de échte foto's :)
Ben ook wel benieuwd hoe dat nou werkt, of het wat is dat 'kleien' zegmaar. Klinkt wel leuk zo, 'ff me schermpie er in kleien' ;)

effe off-topic ...

...Vandaar dat we mensen meestal adviseren naar een bedrijf te gaan zoals Polyservice oid. Daar verkopen ze hele goede spullen maar wat nog veel belangrijker is ze geven je graag een goed advies (ook als dat voor hun financieel minder gunstig is)...
Helemaal mee eens. Sinds ik dat op showyoursound gelezen heb dat het in Nieuwerkerk zit ga ik alleen nog maar daar spullen halen. Krijg er altijd 'normaal' antwoord / advies. Maakt ook niet uit of je een boot ga bouwen of, net als ik toen, iets nodig heb om aan / in je auto te 'prutsen'.

Die ene keer bouwmarkt was niet echt goed bevallen (polyester met een tube verharder .... roer niet best é

'"|"' ( ) |\/|
8th January 2008, 19:16
Vandaag met de schuurmachien aan de haal geweest en dat ging erg goed. Zitten nog wel wat plekjes hier en daar maar ben al een heel eind.

Wat betreft diefstal gevoeligheid, aan de achterkant van t schermpje zit een gleuf voor een voet, die wil ik vastzetten aan het dasboard zodat je m er niet zomaar uit kan halen (wat zowiezo al bijna niet lukt vanaf de voorkant).
Er komt ook nog een luikje in (zie het gleufje boven t scherm, is een btje slecht te zien) wat automatisch naar beneden komt als je t contact uitzet.
Hoe ik dat precies ga doen is nog ff een raadsel maar heb al een idee :D

dash
8th January 2008, 19:29
Er komt ook nog een luikje in (zie het gleufje boven t scherm, is een btje slecht te zien) wat automatisch naar beneden komt als je t contact uitzet.
Hoe ik dat precies ga doen is nog ff een raadsel maar heb al een idee :D
Je mag wel in me topic (ben gestart) shoppen om op weg te komen, meeste hindernissen zijn al genomen.

'"|"' ( ) |\/|
8th January 2008, 21:51
Je mag wel in me topic (ben gestart) shoppen om op weg te komen, meeste hindernissen zijn al genomen.

Ik heb even in je topic gegluurd, en kwam dankzij jou op t volgende idee:

Even snel schetsje in autocad

Even bij conrad gekeken, en het leek me wel een idee om zo'n riem te gebruiken waar ik het klepje op vastmaak. Ik moet alleen 2 delen scharnierend maken zodat het soepel naar beneden klapt.
Ik denk gewoon kunststof te gaan gebruiken.
Op de band kan ik ook makkelijk iets met sensoren doen zodat ie optijd stopt.

dash
9th January 2008, 11:58
kan, maar dan moet je riem wel een stuk langer zijn dan je afschermplaatje,
zorg ervoor dat je ruimte houdt om je start / stop mechanisme te stellen.
Afdekplaatje kan van kunstof, en dan aan de voorzijde half ingesneden, die dan zo bevestigen aan de riem dat die makkelijk los te halen is, wand dat is je zwakste schakel. Wellicht ook nog een vertraging op de motor middels overbrenging (voor het gewicht hoeft het niet bij het klepje) maar met 1 op 1 gaat het anders veel te snel.

454ss
9th January 2008, 12:52
Heb hier eens over na zitten denken en tenzij je het klepje op meerdere plaatsen in een railtje laat lopen, kleppert het alle kanten op. Als je toch een geleidingsrailtje (sleuf) maakt dan kun je er ook net zo goed een rolluikje van maken. Lijkt mij simpeler te realiseren en je houdt iets meer ruimte over tov je scherm, het kan er dichter naar toe worden geplaatst. Zodoende krijg je een kleinere inbouwdiepte van je scherm.

Je tekening is ook niet goed op schaal. (is waarschijnlijk ook wat Dash bedoelde) Het klepje dat ingetrokken op de riem ligt is te kort getekend. Kijk maar:

dash
9th January 2008, 14:59
ik doelde eigenlijk meer op het kunnen aanbrengen van start / stopmechanisme en at ook dat ruimte vergt op de band.
Dus eerst kijken welke ruimte je tot je beschikking hebt.
Rolluik van 454ss is ook niet zo'n slecht idee, scheelt een boel ruimte, alleen zul je dan wel iets van geleiding in zicht hebben.

'"|"' ( ) |\/|
9th January 2008, 15:41
T was ook een schets he, om het idee te laten zien.
Geleiding moet er ook komen. Ik denk dat ik met een profieltje al een heel end kom.
Start en stop mechanisme is ook wel te doen, met een motor met overbrenging staat de boel best vast als de motor uit staat. Sensoren kunnen bijvoorbeeld magneetjes zijn icm een reed-contactje. Magneetjes kun je zo op de riem lijmen oid.

Ik zat eerst te denken aan een cd-lade. Het probleem is echter dat je minimaal de dubbele lengte van het schermpje in de diepte nodig hebt, waardoor het een flink gevaarte wordt en misschien niet past.

Neonic
9th January 2008, 18:38
Gelijding van zo'n 'roldeur' is niet zo moeilijk. Denk maar eens aan die oude houten 'dozen' waar ze brood in deden, of koekies oid. Daar van was de voorkant dus halfrond zegmaar met een houten rolluik erin.
Die gelijding was gewoon een gleuf die in het hout gefreesd was.

Denk als je een soort van bakkie maak, en er dan aan beide kanten een gleuf in frees dat het dan wel goed te doen is. Ook zou je een soort van garagedeur idee kunnen maken. Dan heb je gewoon 1 paneel wat er dan voor komt. Kan je er ook iets op plakken of verven. En 't valt minder op dan een 'rolluik'

'"|"' ( ) |\/|
9th January 2008, 23:50
Ik heb t verkeerd gezegd, die geleiding is voor de achterkant. Ik ga geen geleiding in de zijkant maken, dat is veel te lastig.
Het idee is een soort 'flap' maken die over t schermpje heen valt. Ik heb t een beetje nagemaakt met een stukje karton en het in- en uitschuiven gaat goed.

imhotep
10th January 2008, 10:37
en hoe wordt die 'flap van vertikaal naar horizontaal getrokken?

dash
10th January 2008, 11:10
en hoe wordt die 'flap van vertikaal naar horizontaal getrokken?

Als ik het tekeningetje goed zie draait hij over de rand van het scherm naar horizontaal.
Zwaartekracht zorgt voor verplaatsing horizontaal naar vertikaal.
Krijg je op den duur alleen wel een kale rand aan de bovenkant van je scherm.
Slimmer is dan om er iets van een aluminium profiel te maken waar die overheen kan geleiden.

imhotep
10th January 2008, 11:52
Als ik het tekeningetje goed zie draait hij over de rand van het scherm naar horizontaal.
Zwaartekracht zorgt voor verplaatsing horizontaal naar vertikaal.
Krijg je op den duur alleen wel een kale rand aan de bovenkant van je scherm.
Slimmer is dan om er iets van een aluminium profiel te maken waar die overheen kan geleiden.

daar doelde ik dus op.

'"|"' ( ) |\/|
10th January 2008, 21:56
Er komt denk ik iets van een geleiding zodat het achter t scherm ook goed gaat. Ik laat m denk ik lopen tot het frame van het scherm, misschien in een licht bochtje zodat het luikje geen klap krijgt.
Ik moet nog een testopstellinkje maken maar denk dat dit wel een mooie oplossing is.

Heb een beginnetje gemaakt voor de sturingsmodule die de laptop, omvormer en het schermpje moet schakelen zodat de CPC automatisch aangaat als me contact aangaat. Ik doe dit op een PIC, die de boel gaat aansturen met relaitjes e.d.

Vandaag ook een nieuwe HDD gehaalt voor in de auto als media opslag:

Western Digital Passport van 160 Gb. Moet ik voorlopig wel voldoende aan hebben dacht ik zo :D
Morgen even latjes maken voor de HDD en dan kan ik de dubbele bodem afmaken en in de verf zetten. Ook moet ik het dashboard nog een paar keer spuiten zodat het mooi egaal wordt. Het resultaat is best goed na wat schuurwerk, het epoxy spul is toch best wel porreus, is al wat afgebroken. :mad:

'"|"' ( ) |\/|
20th January 2008, 15:57
Zo even een updateje:

[/URL]
Het scherm is af. Opnieuw gespoten en ziet er gelikt uit op wat kleine plekjes na. Die laat ik voor wat het is. Ik zie voorlopig ff af van een rolluik-idee en doe het voorlopig even zonder.

(http://img210.imageshack.us/my.php?image=p1180148ae7.jpg)
De kist voor achterin is ook bijna af. Alles is geverfd, schuim zit er deels in, mooi taptijtje erop.

(http://img264.imageshack.us/my.php?image=p1200155ef1.jpg)
Vandaag ben ik begonnen met installeren in de auto. Heb een zooitje onderdelen gehaald en kabel dus ik kan nu echt van start. Ben begonnen met het middenconsole

Nog een fotootje:
[URL=http://img245.imageshack.us/my.php?image=p1200150gu6.jpg]
Stabiele 12V voeding voor me schermpje. Er zit ook een schakelaar op zodat ie uitschakelt tijdens het starten van de auto.

Paultje~
23rd January 2008, 11:43
Netjes, inderdaad hier en daar wat plekjes maar dat was bij mij ook het geval. Je krijgt hem nooit helemaal strak. Verder ziet het er goed uit!

Lexophilia
23rd January 2008, 20:02
Het einige waar ik mee zit is de stevigheid van deze schermpjes. Ik heb nogal een stugge auto dus ben bang dat die dingen na 3 hobbels afbreken.
Een los schermpje lijkt me wel het mooist maar dan heb ik geen radio meer als mn laptop eruit is...
Ik vraag me ook af wat de kwaliteit van het geluid is van deze klapschermpjes...

Over de hobbels hoef je niet in te zitte.

ik heb een wannabee liliput schermpje TS (al een jaartje of 4) ding heeft eerst altijd in mn Golf 3 gezeten met 8cm voor en 6cm achter verlaagd(dempers+veren) das praktisch hetzelfde als gewoon stalen buizen plaatsen :P

schermpje heeft er 2 jaar in gezeten en ik was nou niet bepaald zuinig op die auto...(drempels met 60 in een 30km zone om maar wat te noemen)

'"|"' ( ) |\/|
24th January 2008, 23:11
Het schermpje zit erin!!!

Ik had zondag al me hele middenconsole uit elkaar gesloopt, maar had van de week geen tijd om er aan te knutselen (was steeds donker toen ik thuis kwam). Vandaag het schermpje erin gebouwd en voorbereiding gelegd voor alle kabel bende. Uiteindelijk heb ik 3x het halve middenconsole uit elkaar gehaald. Tweede keer omdat ik niet meer bij de kachelunit kon komen achter. Toen ik alles weer in elkaar had wou ik wegrijden, hee mn fan doet het niet k** $#*&%#$$%#$:mad: :mad: Stekker voor de ventilatorregeling vergeten, WEER alles eruit......
Maargoed het zit! En het ziet er erg strak uit moet ik zeggen:p
Ik zal morgen weer foto's plaatsen van een (hopelijk) werkende CPC :D
T was net te donker om goeie pics te maken...

Later op de middag heb ik alle signaalkabels gelegd via de rechter dorpel. Hier loopt nu VGA, USB, AUX IN en SUB OUT langs. Ook een 12V signaal voor me omvormer. Morgen ga ik de andere kant leggen waar 12 dikke stroomkabels komen en een signaaldraadje van mn acculampje.

Vanavond ben ik bezig geweest met de omvormer en het spul eromheen. Ik heb alles op een plankje geschroefd zodat dat morgen mooi in een compartimentje kan in de achterbak van mn auto.
Hier wel wat fotootjes van:
[/URL] (http://img90.imageshack.us/my.php?image=p1240158qc9.jpg)

Hieronder ff schematisch wat je boven op de foto ziet:
[URL=http://img90.imageshack.us/my.php?image=12vverdelerhb7.gif]

Door 2 relais in serie te zetten gaat mijn omvormer pas aan als het contact aan is en de accu wordt bijgeladen (acculampje uit). Verder zit er een 30A zekering in voor de omvormer+subwoofer die elk apart ook weer gezekerd zijn.
Die 2 draadjes die je rechts langs de omvormer ziet lopen is de voeding voor de sub. Die 2 dikke kabels gaan naar de accu toe.
Op de omvormer komt de voeding van mn laptop + een kabel naar voren toe waar de adapter voor t schermpje in gaat en de adapter voor de actieve USB-hub.

Neonic
24th January 2008, 23:23
Ziet er netjes uit zo. Lekker compact ook.

... maar had van de week geen tijd om er aan te knutselen (was steeds donker toen ik thuis kwam)...
Da's wel balen af en toe é. Ben blij dat ik ook nog het één ander aan projectjes kan doen waarbij ik niet 10.000x heen en weer hoef te lopen naar me auto om te passen en meten enzo :)

'"|"' ( ) |\/|
24th January 2008, 23:31
Het nadeel is is dat je zo slecht kan werken als t donker is. En mn baas vind het ook niet zo'n goed idee als ik zijn opslag om ga toveren tot een garage om lekker aan mn auto te knutselen :p

Lexophilia
25th January 2008, 00:53
als eerste volgende aankoop zou ik die omvormer eruit gooien en een m2 plaatsen :)

omvormers hebben altijd veel rendements verlies waardoor je accu sneller dan snel leeg wordt getrokken(ook al zullen veel mensen het ghier niet mee eens zijn omdat t niet snel gemerkt wordt)

zowel je accu als dyno krijgen op deze manier op hun flikker(die moeten harderwerken) en ik ken zelfs mensen waarvan accu en dyno t niet bijbeenden, dat ze na 45 minuuten rijden de cpc uit moesten zetten en door te rijden om accu weer bij te laden....

nee omvormer gaat ik niet eens proberen

'"|"' ( ) |\/|
25th January 2008, 19:44
M2 heb ik niks aan omdat ik 19.xx volt moet maken voor mn laptop. Een omvormer speciaal voor mn laptop was 2x zo duur als deze omvormer en vond ik een beetje belachelijk.
Verder kan ik nu mn schermpje en USB hub(s) makkelijk van spanning voorzien via adapters. Dit is ook allemaal erg stabiel dankzij die omvormer.
Mijn auto heeft een dynamo die 100A kan bijladen, omdat er airco inzit.
Die c.a. 15 ampere die ie moet leveren voor de omvormer is niet zo'n probleem hoor! Dit is net zoveel als wanneer je je lichten aan hebt staan.

Lexophilia
25th January 2008, 21:41
M2 heb ik niks aan omdat ik 19.xx volt moet maken voor mn laptop. Een omvormer speciaal voor mn laptop was 2x zo duur als deze omvormer en vond ik een beetje belachelijk.
Verder kan ik nu mn schermpje en USB hub(s) makkelijk van spanning voorzien via adapters. Dit is ook allemaal erg stabiel dankzij die omvormer.
Mijn auto heeft een dynamo die 100A kan bijladen, omdat er airco inzit.
Die c.a. 15 ampere die ie moet leveren voor de omvormer is niet zo'n probleem hoor! Dit is net zoveel als wanneer je je lichten aan hebt staan.

universele 12v laptop adapter(met instelbaar vermogen) kostte mij destijd 40 euri's

je moet niet naar gewone shops gaan voor dat soort dingen kijk eens bij je electroboer wedden dat ie op zn minst wel zo'n velleman ding heeft hangen...werkt perfect. zit je op zo'n 160 watts 12*15=180 - 20w(ik reken ongeveer 20 watts aan rendementsverlies) zou idd voldoende moeten zijn. aangezien ik het met de M1 atx altijd goed heb kunnen doen dies 90w max en 60w nominaal :)

mrefex
26th January 2008, 10:37
Ik had er vorig jaar een aangeschaft van MSI. dit model
was 37 euro. Werkt superrr ! gebruik hem nog steeds als ik m'n P4 notebook wil gebruiken in de auto.

Maar zoals je zegt...als je geen storingen hebt of je hebt genoeg power in je autoaccu.. why fix it when it works..:)

'"|"' ( ) |\/|
26th January 2008, 10:57
Ik heb er wel over nagedacht hoor zo'n laptop voeding. Maar ik kon er geen een vinden die precies dezelfde waardes had (V en A) die mn huidige adapter ook levert. En ik durfde het eigenlijk niet aan om zo'n universeel ding eraan te hangen. Heb daar nogal slechte ervaringen mee en zit niet te wachten op een kapotte laptop :(
En die laptop is allemaal tijdelijk. Als het allemaal echt goed werkt en alles een beetje uitgedocterd is wil ik een eigen pc erin hangen die er vast in komt, met een goede voeding en alles.

Lexophilia
26th January 2008, 13:30
Ik heb er wel over nagedacht hoor zo'n laptop voeding. Maar ik kon er geen een vinden die precies dezelfde waardes had (V en A) die mn huidige adapter ook levert. En ik durfde het eigenlijk niet aan om zo'n universeel ding eraan te hangen. Heb daar nogal slechte ervaringen mee en zit niet te wachten op een kapotte laptop :(
En die laptop is allemaal tijdelijk. Als het allemaal echt goed werkt en alles een beetje uitgedocterd is wil ik een eigen pc erin hangen die er vast in komt, met een goede voeding en alles.

das een verstandige oplossing :)

mjah zo'n beetje ale laptops werken tegenwoordig met 19v en amperage zou ook niet een probleemmoeten zijn...

setsunakaede
26th January 2008, 20:12
Amperage gelijk of hoger dan wat je normale laptopvoeding is en je zou safe moeten zitten.
Maar als het werkt zo: lekker laten dan!

Lexophilia
27th January 2008, 00:45

Ben eerst maar eens begonnen met de software. Vooral RR deed niet precies wat ik wou. Ik krijg het probleem ook niet opgelost van het niet weergeven van de mp3-tjes. Toen ben ik even ICT (In Car Terminal) gaan proberen, en dat werkte allemaal wel leuk. Zit niet veel op, maar voorlopig wil ik toch alleen maar een relaxte mediaspeler hebben en navigatie. Btje een skin aangepast en hier en daar wat getweaked en nu werkt het wel aardig.
Ik wou eerst een eigen skin gaan maken, maar dat is zo'n pokkewerk in ICT... (je moet elke knop een plaatje geven en een pressed-plaatje, dus je bent uren bezig met jpgjes maken van knoppen e.d.)
Dus toen maar even een standaard skin gepakt en daar een btje aan zitten sleutelen.

Ik heb ook nog even na zitten denken aan het aan en uitschakelen van de carpc. Ik heb er wel iets op bedacht:
Ik wil de voeding en de laptop schakelen met behulp van een PIC (programmeerbare IC). De PIC schakelt de voeding in als de motor draait en de accu bijlaadt. Dit ga ik doen via het acculampje in mn dash.
Als ik de motor uitzet, wil ik dat de voeding uitgaat en de laptop op zn batterij de slaapstand ingaat. Ik maak er ook een knopje/schakelaar op zodat ie zonder motor aanblijft. De aan/uit schakelaar van de laptop zit op een niet zo'n heel handige plaats, namelijk boven het toetsenbord.
[/URL]
Ik ben er achter gekomen dat je heel makkelijk via de zijkant de knop ingedrukt krijgt met een schroevendraaier (of een ander plat dingetje). Als ik m erin zet hoef ik alleen een licht tikje naar boven te geven en ik kan de knop indrukken. Op deze manier wil ik mn laptop schakelen. Ik ga een palletje maken die tussen mn laptop en scherm komt te zitten en via een servo kan ik de knop indrukken via een hefboom overbrenging.
Even een simpel overzichtje van het gebeuren:

(http://img170.imageshack.us/my.php?image=1004145bo6.jpg)
Een schets van het palletje die de aan/uit knop indrukt

[URL=http://img245.imageshack.us/my.php?image=voedingcontrolwt3.gif]
Schemaatje van het PIC verhaal

De enige vraag is echter of het schermpje het wel tof vindt als ik de voeding zomaar uitzet zonder het schermpje eerst uit te schakelen...

ik sta eigenlijk een beetje verbaast te kijken....eerst zie ik een tekening van een knop waarmee jeje laptop wilt aan/uitzetten....en dan zie ik dat je een picje wilt programeren en aansluiten ed....

picjes doe je niet als je ze nog nooit gedaan hebt :) dus ga ervan uit dat je in ieder geval enige soldeer ervaring hebt....hoe moeilijk kan het dan zijn om een drukknop(maak-contact) aan een touwtje op de pcb van je laptop te solderen? dan kun je een mooie schakelaar in je dash verwerken :)...een cpc maatje uit lwd van mij had hiervoor een achterruit verwarming-schakelaar voor gebruikt...die kon je gewoon op de sloop halen...palletje eruit gesloopt en het was een drukknop:)

'"|"' ( ) |\/|
27th January 2008, 21:06
ik sta eigenlijk een beetje verbaast te kijken....eerst zie ik een tekening van een knop waarmee jeje laptop wilt aan/uitzetten....en dan zie ik dat je een picje wilt programeren en aansluiten ed....

picjes doe je niet als je ze nog nooit gedaan hebt :) dus ga ervan uit dat je in ieder geval enige soldeer ervaring hebt....hoe moeilijk kan het dan zijn om een drukknop(maak-contact) aan een touwtje op de pcb van je laptop te solderen? dan kun je een mooie schakelaar in je dash verwerken :)...een cpc maatje uit lwd van mij had hiervoor een achterruit verwarming-schakelaar voor gebruikt...die kon je gewoon op de sloop halen...palletje eruit gesloopt en het was een drukknop:)

Wie zegt dat ik dat nog nooit gedaan heb ;) Heb al regelmatig programma's geschreven ervoor waaronder eentje voor mn angeleyes in mn auto. Omdat ik een servo gebruik voor het indrukken moet ik een puls maken die tussen de 1 en 2 ms zit om het ding in beweging te krijgen. Dat is dus een heel eenvoudig programmaatje:D Ik programmeer van alles en gebruik die dingen overal voor, je kan het zo gek maken als je wilt:cool:

Maar iets anders:

DE CPC WERKT!!!!!! :eek: :eek: :eek: :D :D :D

Vandaag hele dag rondgereden met mn cpc aan en het werkt allemaal super! Omvormer werkt ook supergoed! Alleen heb ik nu nog geen aan/uit knop voorin, dus moet steeds achterin pc aanzetten...
Ik heb alleen een klein brommetje/kraakje erin zitten. Moet nog even kijken waar dat aan ligt, denk dat mn schermpje een beetje stoort. Als ik mn radio aanheb en ik zet mn schermpje aan dan begint t komen.
Ik zal morgen ff foto's posten want t is alweer te donker buiten...

dash
27th January 2008, 21:29
veel plezier ermee, en kijk ook af en toe op de weg

'"|"' ( ) |\/|
27th January 2008, 21:33
veel plezier ermee, en kijk ook af en toe op de weg

Haha is heel toevallig idd, denk ff klooien als t stoplicht op rood staat....
Heb nog nooit zo snel allemaal groene stoplichten gehad niet normaal :p Ik ga van de week maar eens ff uitgebreid in mn auto zitten hehe. Anders leg ik een 230v lijntje, dan hoeft ie ook niet aan te staan...

Neonic
27th January 2008, 22:01
Ik programmeer van alles en gebruik die dingen overal voor, je kan het zo gek maken als je wilt:cool:
Vertel vertel :)

Enne ... GEFELICITEERD !!!!!! :D
Veel plezier er mee

'"|"' ( ) |\/|
29th January 2008, 19:05
Zo, eindelijk eens tijd gehad om foto's te maken!
Vandaag ook gps even uitgeprobeerd icm PC Navigator 6. Op zich werkt dit wel leuk. Het werkt niet zo lekker als tomtom, maarja volgens mij is er niets voor de PC wat net zo lekker werkt. Het lijkt er wel een beetje op qua menustijl e.d.

Goed, de FOTO's!

[/URL] (http://img404.imageshack.us/my.php?image=p1290001wt9.jpg)
De achterbak met dubbele bodem.

(http://img169.imageshack.us/my.php?image=p1290005nu6.jpg)
Een vakje aan de zijkant van mn koffer waar de omvormer in zit verstopt. (Let niet op de spagetti, dat maak ik later allemaal wel netjes)

(http://img169.imageshack.us/my.php?image=p1290007ax4.jpg) [URL=http://img146.imageshack.us/my.php?image=p1290013hj3.jpg] (http://img146.imageshack.us/my.php?image=p1290011je2.jpg)
En natuurlijk het belangrijkste: het dashboard!
Mn schermpie geeft zoveel licht dat ik hem overdag bijna standaard op nachtstand heb staan in ICT. Mijn kijkhoek in het scherm is niet ideaal, maar met deze skin heb ik een goed contrast zodat ik alles goed kan zien.
Overigens vind ik ICT tot nu toe de lekkerste frontend. Lekker simpel en daardoor erg snel. Ook een voordel vind ik is dat hij windows mediaplayer gebruikt, dus kan ik makkelijk de codecs gebruiken die ik daarvoor heb.

Leasebus
29th January 2008, 20:18
Vandaag ook gps even uitgeprobeerd icm PC Navigator 6. Op zich werkt dit wel leuk. Het werkt niet zo lekker als tomtom, maarja volgens mij is er niets voor de PC wat net zo lekker werkt. Het lijkt er wel een beetje op qua menustijl e.d.

Wat heb je allemaal dan al uitgeprobeerd om dit te kunnen concluderen
ik ben erg content met PC Navigator 7
en met tom tom vindt ik het veel lastiger................niet dat ik dat ooit gebruikt heb maar dat lijkt me gewoon zo ;)

Ziet er netjes uit zo

groet Sieger

'"|"' ( ) |\/|
29th January 2008, 21:01
Ik heb dat programma gebruikt wat in roadrunner zat en CF (destinator is dat geloof ik), maar dat werkte niet helemaal lekker vond ik (heb het nog niet in de auto tijdens t rijden geprobeerd).
En bij PC navigator (ik heb overigens versie 6) vind ik het een nadeel dat ie fullscreen werkt, mijn balk van ICT zit altijd in de weg. En ik vind het irritant dat je handmatig je gps aan moet zetten en dat je t geluid (van dat onwijs domme mens) niet uit kan zetten. Althans niet zonder dat mn muziek uit gaat ;)

Maargoed, ik heb nu het is ingebouwd voldoende tijd om alles lekker uit te dokteren en uit te proberen. Mocht het helemaal ruk zijn dat navigeren, heb ik altijd mn telefoon met tomtom nog ;)

454ss
29th January 2008, 21:21
In CF zit de Destinator 'engine'. Dit werkt goed hoor. De onderste balk met de standaard knoppen (volume, play/pause, etc.) blijft altijd staan. De bovenste balk met daarin oa de song-title kun je zelf verbergen of tevoorschijn halen. Links de kaart die zelf meedraait zodat je altijd naar de bovenkant van je scherm rijd. Rechts een lijstje met de afslagen en straatnamen. Handig is dat de afstand bij elke afslag staat. De bovenste is de eerst volgende afslag en de afstand die daarbij staat telt af (wordt constant geupdate).

De stem is uitschakelbaar onafhankelijk van je muziek. Wat je bedoeld met je gps-ontvanger aanzetten snap ik niet helemaal. Bij mij is hij altijd aangesloten (ligt in handschoenenkastje en ontvangst is uitstekend) en werkt dus altijd zonder dat ik iets hoef 'aan te zetten'.

Nadeel is dat de data: locked satelites, tijd van aankomst, weg(nr) en snelheid steeds cycled op het zelfde regeltje, het is niet in 1 oogopslag te zien. Je kunt door er op te klikken wel wijzigen wat er wordt weergegeven, maar daarna cycled ie weer verder.

'"|"' ( ) |\/|
29th January 2008, 22:38
CF werkt nog niet helemaal lekker op mn PC, daarbij vind ik het media libary verhaal niet handig. Maar ik wil de navigatie nog wel even testen in mn auto onder het rijden.
In PC navigator moet ik iedere keer als ik m opstart zeggen "turn gps on" in het programma zelf. Het ligt dus niet aan mn ontvanger of BT verbinding. Ik ben er nog niet achter hoe ik dat uit kan zetten.
Het geluid gaat via het master wave volume. Dus als ik t geluid zachter zet, gaat ook mn muziek zachter dus dat schiet niet op.
Ik zat te denken, ik kan natuurlijk ook een stem veranderen met allemaal lege geluidsbestanden ofzo :rolleyes:

T4Roger
31st January 2008, 13:47
waar haal je recente kaarten vandaan voor de destinator engine (west europa in een kaart)?

setsunakaede
31st January 2008, 14:02
Officieel mogen we dat niet zeggen, maar een hintje kan er wel van af:
Bittorrent of nieuwsgroepen zijn hier toverwoorden.
West europa in een kaart heb ik overigens nog niet gezien. Wel losse kaarten van alle europese landen en de kaart EURoads, waar alleen de hoofdwegen op staan. Deze combinatie stelt je wel in staat om van deur naar deur door heel europa te sjezen.

T4Roger
3rd February 2008, 12:53
toch werkt EEN kaart beter, ik heb nu tomtom6 met west europa in één kaart, voorheel Tomtom 5 met duitsland en benelux kaarten (beide plus zodat hoofdwegen van europa bij de kaart erbij zitten)

Maar dan kon je nieet één route plannen van deur tot deur.

Je kon de kaart van het vertrekland kiezen, dan kon ie de route plannen tot de grote weg die het dichtst in de buurt lag van je bestemming.

OF je koos de kaar van het bestemmingsland en je moest zelf maar zien hoe je bij de dichtsbijzijnde grote weg kwam.

Voor hele route moest je dus tijdens de rit kaart wisselen.

Daarbij is een route van nederland via duitsland naar nederland niet iets dat het naviprogramma dan snel vindt. Ik woon in de grensstreek en zigzag nogaleens de grens over dus dan werkt de kaart van TomTom 6 veel beter.

Vandaar dat ik zoek naar een navigatie programma met europakaart in een kaart (en dan vind ik benelux+duitsland het belangrijkst)

'"|"' ( ) |\/|
3rd February 2008, 13:48
Met PC-navigator de landen die je wilt installeren, en volgens mij zet ie die kaarten gewoon naast elkaar. Volgens mij hoef je dus geen kaarten te wisselen maar dit moet ik ff checken...

'"|"' ( ) |\/|
11th February 2008, 19:30
Nou lang heb ik niet van mn CarPC kunnen genieten want sinds gister doet mn schermpje het niet meer :confused:
Als ik m aanzet krijg ik langzaam een witte vlek te zien en even later is mn hele scherm wit. Uit of menu wil ie ook niet meer doen...
Ik heb het idee dat alleen het backlight het nog doet. Of de touchscreen nog werkt weet ik ook niet, moet ik nog ff testen.

setsunakaede
12th February 2008, 09:47
(een heel verhaal over DomDom die dus NIET van deur tot deur kan plannen...)
Destinator kan dat dus WEL min of meer... in zoverre: je kiest kaart van land van bestemming, dan adres invoeren, go...

Desti springt dan automatisch op EURoads en BEGINT bij de dichtstbijzijnde grotere (== doorgaande) weg. Navigeert echter in het land van bestemming gewoon op de landkaart, dus ook tot aan de deur.

@Tom: Klote van je scherm...
Kan je er nog garantie op krijgen?
Sterkte er mee!

T4Roger
12th February 2008, 21:01
Destinator kan dat dus WEL min of meer... in zoverre: je kiest kaart van land van bestemming, dan adres invoeren, go...

Desti springt dan automatisch op EURoads en BEGINT bij de dichtstbijzijnde grotere (== doorgaande) weg. Navigeert echter in het land van bestemming gewoon op de landkaart, dus ook tot aan de deur.

Dat is dus precies wat ik het nadeel vind (zo werkte Tomtom3 en 5 met benelux+ en duitsland+ kaart ook... maar van vertrek tot dichtsbijzijnde grote weg mag je het zelf uitzoeken....

Ik heb nu TomTom 6 met westeuropakaart in mijn pda en die kan dus ECHT WEL van thuis voor de deur (duitsland) to voor de deur op een adres in nederland (bijvoorbeeld) navigeren.

Bimmerstyle
15th February 2008, 19:37
Met PC-navigator de landen die je wilt installeren, en volgens mij zet ie die kaarten gewoon naast elkaar. Volgens mij hoef je dus geen kaarten te wisselen maar dit moet ik ff checken...

Klopt hoor. Je moet gewoon bij het ingeven van het adres eerst het land van bestemming ingeven en dan navigeert hij gewoon van bij je thuis tot voor de deur waar je moet zijn.

En bij PC navigator (ik heb overigens versie 6) vind ik het een nadeel dat ie fullscreen werkt

Vanaf versie 7.1.13 is dit probleem opgelost. Dan kan je hem mooi embedden in Roadrunner of een andere frontend.

[mp3]neo
20th February 2008, 23:26
zozo eindelijk weer een opel install. en ik ben een beetje jalours.
jij heb het schermpje er al in en ik hab alleen nog het radio frame bewerkt met dremel. ( opel vectra A)

ik ben heel beniewd met wat voor lijn/epoxy/klei/vulspul je het sermpje er in heb gezet. want daar blijf ik nog hangen. ( aangezien er bijzonder weinig op PP blijft hechten).
maar nette install.

'"|"' ( ) |\/|
24th February 2008, 21:24
Ik heb een epoxy stick gebruikt van Bison: Permanent repair.
Het is een soort klei die je moet kneden en dan erop kan knutselen. Dit spul plakt ook niet echt op het kunststof maar omdat ik het achter wat openingen heb gekleid blijft het wel zitten. Het is wel erg porreus spul, dus t breekt / barst snel af.
Het is echt een onwijs nadeel dat ze voor de dashboard onderdelen PP hebben gekozen. Dit is vrij duur spul en door zijn eigenschappen is het niet te lijmen. Er bestaat wel een soort primer die je erop kan smeren en dan kun je andere kunststoffen erop lijmen. Dit is erg duur en vraag me af of het echt goed aan elkaar zit.

In ieder geval succes met je install! Ben wel benieuwd hoe het bij jou gaat worden :cool:

rpd
25th February 2008, 08:37
PP is gewoon heel makkelijk te "maken" en lekker goedkoop.. en aangezien het in een auto moet worden gebruikt moet het SUPER goedkoop zijn en dus gebruiken ze PP. Opzich zo'n gekke keus nog niet. Wel jammer voor de knutselaar.

setsunakaede
25th February 2008, 10:01
PP kan je prima kunststoflassen.

'"|"' ( ) |\/|
25th February 2008, 21:40
PP is gewoon heel makkelijk te "maken" en lekker goedkoop.. en aangezien het in een auto moet worden gebruikt moet het SUPER goedkoop zijn en dus gebruiken ze PP. Opzich zo'n gekke keus nog niet. Wel jammer voor de knutselaar.

De prijs valt mee voor PP, als het echt goedkoop moet nemen ze wel ABS of iets dergelijks, wat overigens ook veel in auto's te vinden is.
PP is inderdaad goed te lassen, alleen heb ik daar de middelen niet voor. Op school kan ik t ook doen maar daar had ik niet echt tijd voor dus moest ik wat anders verzinnen.