Bekijk de volledige versie : Fietsputer
laserfreak
24th October 2007, 16:22
Hallo, aangezien ik nog geen auto heb en niet met de auto mag rijden bouw ik mijn hele fiets om. Het is een project van lange duur met veel werk maar ik ben toch al aardig ver.
Ik heb geen foto's van het begin omdat ik pas later op jullie forum ben terechtgekomen. Hieronder volgt een beschrijving over hoever ik al ben en hoe het in zijn werk is gegaan.
Dit is de fiets (nu al met console er op)
Allereerst heb ik zitten nadenken over de stroomvoorziening. Ik had nog twee batterijen liggen een 12V 10 Ah en 6 v 10 Ah. De keuze was dus snel gemaakt. Ookal heb ik maar 12 volt nodig toch heb ik de twee batterijen er op gezet. Ik gebruik de 12 en 6 volt nu in serie om de DVD/7" scherm te voeden, met transformator 78s10. Zo heb ik een grotere autonomie. De dynamolader kan namelijk het stroomverbruik niet ophalen, de dynamo levert maximum 1 Ampère terwijl ik als alles ingeschakeld is 20A verbruik.
ik heb een speciale metalen steun gemaakt waar ze in passen:
Meteen na de batterijden komen de eerste hoofdstoppen. Die hangen aan een kabeltje waar een ISO-stekker aanhangt. De stroomkabels uit de batterijen en degene die naar de voorkant van de fiets lopen zijn namelijk onderbreekbaar door een ISO-stekker. Dit is onderandere zo voor veiligheid en dit zorgt er ook voor dat de radio de batterijen niet laat leeglopen ookal nadat hij is uitgeschakeld.
Voorlopig ziet de console die aan het stuur bevestigd is er zo uit, die moet nog geployesterd en geschilderd worden
De autoradio (panasonic CQ-RDP101N) is voorlopig en zal nog vervangen worden zodat ik de carputer er later op kan aanluiten, voorlopig zit die nog op de interne boxjes van het scherm. Nadat de console gebouwd was kon ik beginnen aan de interne bekabeling. Dit is inderdaat (ook bij een fiets) zoals jullie het noemen een spaghettie.
tot zover werkt alles, en dat is alles wat ik momenteel al gebouwd heb.
fs1
24th October 2007, 16:43
wow, prachtig zou ik zeggen :-) ik heb ook in mijn jongere jaren een zeer korte tijd met autoradio op de fiets gereden!
hoe laad je de batterijen bij?
brengt dat extra gewicht de fiets niet in onbalans?
hoe ga je op je fiets ook deftige speakers voorzien?
verder vind ik het een prachtig concept, het lijkt me alleen problematisch voor bepaalde onderdelen zoals idd bijvoorbeeld het laden, ik bedoel hiermee, heb jij enig idee hoe snel jouw batterijtje leeg gaat zijn als je alleen nog maar die massaal grote lampen gaat aanzetten? en idem voor jouw radio... het lijkt me jammer als je al die moeite zou doen voor een halfuurtje pret ofzo per rit, én heb je ook al gedacht aan de diefstalgevoeligheid van een fiets?
setsunakaede
24th October 2007, 16:47
Ik zou ook eens even nadenken over een regenkap, het is zoooo lullig als je radio straks stukgeregend zou zijn...
Ikzelf zou het nooit doen, het digitale kilometertellertje is het enige aan poespas dat ik heb, maar gaaaaaaf plan!
laserfreak
24th October 2007, 16:47
ik heb getest en met alles aan, wat zelden gebeurt kan ik inderdaat maar een halfuurtje rondrijden. Maar als ik enkel de radio gebruik kan ik al 5 uur radio luiseren. Het schermje gaat met de twee batterijen 8 uur mee. en enkel de lampen 3 uur. Om bij te laden heb ik gewoon een snellader voor als ik niet fiets en voor de rest ben ik nog bezig met een zwaardere dynamo. :)
Ik denk dat ik het bij dit speakertje zal houden, maar 60 Watt op de fiets vind ik wel genoeg. Anders heb ik plaats tekort. Ik zou inderdaat een regenkap moeten hebben maar ik ben nog aan het denken hoe het het mooist opgelost zou kunnen worden.
Aan de diefstalgevoeligheid heb ik gedacht, de radio heeft een afneembaar frontje en de dvd/7" scherm is zo ingebouwd dat ik heb er gemakkelijk in/uit kan klikken
454ss
24th October 2007, 17:14
Nou, nou, creatief bezig hoor!! Het eerste wat mij te binnen schiet is, is dat niet enorm zwaar op je voorvork? Zo te zien heb je lekker dikke plankjes MDF gebruikt voor de sterkte en MDF is nu niet echt licht in gewicht. Wat dat betreft kun je beter triplexplankjes pakken en die op een framepje van latjes van 1,5 x 1,5 cm lijmen. Als je een beetje een slim ontwerp frame maakt is het ook gewoon sterk en vele malen lichter.
Kun je wat meer info geven wat je er allemaal in hebt zitten? Ik zie zo al 3 verschillende koplampen zitten en een claxon om te beginnen. Bang voor het donker?;)
Kun je wel wat zien op dat DVD-scherm op de fiets met de zon en zo?
Jurriaan
24th October 2007, 17:50
Kijk voor het bijladen eens voor een naafdynamo. Een Son is erg duur, maar kost geen extra weerstand en zou je gebruiksduur wel eens aardig kunnen verlengen.
Verder het geheel wellicht wegstoppen in een waterdichte Ortlieb tas, zodat je wat functionaliteit extra hebt in de regen.
fs1
24th October 2007, 18:20
voor de rest ben ik nog bezig met een zwaardere dynamo. :)
ik wens u veel succes ermee, maar ik denk dat ge met geen enkele dynamo dat gaat kunnen ;-)
Aan de diefstalgevoeligheid heb ik gedacht, de radio heeft een afneembaar frontje en de dvd/7" scherm is zo ingebouwd dat ik heb er gemakkelijk in/uit kan klikken
ik bedoelde dus de hele fiets eigelijk dus...
Neonic
24th October 2007, 18:54
Moet zeggen ... 't is wel een apart project :)
Alleen volgens mij trap je je eigen de pestpokke met die accu's erop en dat hele ding aan je voorvoork
Verder het geheel wellicht wegstoppen in een waterdichte Ortlieb tas, zodat je wat functionaliteit extra hebt in de regen.
Lijlkt me wel goed plan ja. Van die tassen die je aan je bagagedrager kunt hangen.
Kan je gewoon stekker eruit trekken en de tas mee nemen, ideetje ?
Of misschien kan je een soort van kap maken tussen je frame (dat 3hoek zegmaaar). Kan je misschien wat electronica ofzo in kwijt of wat bedrading enzo.
Veel succes en plezier er mee nog en ben benieuwd naar de verdere plannen / vorderingen
laserfreak
24th October 2007, 19:02
Ok hier wat meer info over wat er inzit
Lampen: 1x 50 Watt halogeen verstraler
1x20 Watt halogeen kruislicht
1x 2,6 Watt normaal dynamo voorlamp (moet volgens de wet)
Radio/CD: Panasoniq CQ-RDP101N 4x45 Watt verdere functies (RDS, TA, AF)
DVD/Scherm: Sony DVP-FX 1 S-video uit, Digitaal geluid uit, Composiet en
stereo geluid in/uit
16:9 breedbeeldscherm met hoog contrast en diep zwart
R/C: 1 ontvanger voor aftstandsbediening toeter/(eventueel alarm)
Toeter: Magneti Marelli toeter
LED: 1x led staaf in voorste spadbord (rood)
2x lopend licht op kader
Geluid: een 60 Watt boxje, ergens tussen de rommel gevonden. :D
zo dat is het zo een beetje, voor mij volstaat dit voor op de fiets:)
[mp3]neo
25th October 2007, 00:34
ik bedoelde dus de hele fiets eigelijk dus...
inderdaad bij mij hebben ze het al gepresteerd om mijn auto radio ZONDER frontje uit mn auto te jatten.
dus als je alleen je frontje er uit haalt lijkt me het nog steeds diefstal gevoelig.
of plaats je em alleen in beveiligde fietsenstallingen of in van die fiets kluisjes.?
tja je moet tog wat als je geen auto heb.
maar ik denk als je het hele zaakje vervangt voor een laptop met los schermpje. dat je een hele tijd vooruit kan. neem je een heel klein laptopje.
zo een toshiba libretto ofsow. dit kan je bijna overal wel wegstoppen.
schermpje er aan toush screen aansluiten. en dan kan je dvd spelert en scherm en je radio komen te vervallen.
en als je de laptop goed oplaad ( in de hoop dat de accu nog goed is) kan je zelfs je laptop zonder voeding hangen. dan kan je er zo met lichte toepassingen een hele poos mee vooruit. tijdens navigatie scherm zo donker mogelijk zetten enzo.
succes met het project.
Focus
25th October 2007, 05:18
Ziet er allemaal geweldig uit. Ben bang wat er al wordt aangegeven dat het diefstal gevoelig is en de stroomvoorziening een probleem gaat worden.
Is het trouwens niet zwaarder trappen doordat het wel wat weegt en toch wel aardig wat wind vangt?
Neonic
25th October 2007, 10:55
Misschien vind je dit wat ?
Kan je schijnbaar gewoon op / aan je bestaande fiets te kunnen timmeren...
http://www.altena-bike.nl/index.php?id=78
Kan je een mooi kissie maken achterop voor je accu(s) en alles en je pc'tje.
Misschien wel een motortje ? Ken iemand van een ander forum die een brommermotor in z'n fietsframe heeft gehangen.
Dit ziet er weer beetje trutachtig uit vind ik zelf...
http://www.evstart.be/produkten/driewielers/Schachner%20driewieler/index.html
Lexophilia
25th October 2007, 12:50
Die rol plakband op je pakjesdrager is zeker om em in balans te houden anders valt de fiets zo voorover:P
Ik d8 eerst van ja eerst zien dan geloven...maar nu de foto's ---> ik geloof :P
Lexophilia
25th October 2007, 12:55
Misschien wel een motortje ? Ken iemand van een ander forum die een brommermotor in z'n fietsframe heeft gehangen.
Is functioneel qua ruimte, maar dan verliest de fiets zijn mogelijkheid om te schakelen...en volgens mij is dat losse maak-van-je-fiets-een-driewieler ding gemaakt voor fietsen met een terugtrap rem..
454ss
25th October 2007, 13:27
Is functioneel qua ruimte, maar dan verliest de fiets zijn mogelijkheid om te schakelen...en volgens mij is dat losse maak-van-je-fiets-een-driewieler ding gemaakt voor fietsen met een terugtrap rem..
Nee hoor, goed kijken op de foto's, er zit een derailleur op. De naven zijn trommelremnaven. Tevens zie je de kabeltjes voor de achterremmen.
http://www.altena-bike.nl/index.php?id=238
Neonic
25th October 2007, 14:42
Nadat de bekabeling van remmen en versnelling naar het stuur is geleid is uw nieuwe driewieler klaar voor gebruik!
En zover ik weet hebben terugtrapremmen geen bekabeling nodig :)
(ook maar net zitten lezen hoor ...)
Misschien wel gaaf om er dan van achteren beetje brede bandjes onder te zetten, soort van cupvelgen :D
Je eigen trike, maar dan met trappers
Lange voorvork erop, klein voorwieltje, tree plankies erop en hoppa
krijg weer last van soort van fantasie'overdose' geloof ik.
Jurriaan
25th October 2007, 15:04
Nee hoor, goed kijken op de foto's, er zit een derailleur op. De naven zijn trommelremnaven. Tevens zie je de kabeltjes voor de achterremmen.
http://www.altena-bike.nl/index.php?id=238
Tsja, maar van de prijs van dat systeem heeft hij weer twee dezelfde fietsen... Daarbij is desnoods 2 fietstassen ook ruimte zat ;)
[mp3]neo
26th October 2007, 01:05
en je kan em niet meer voor de prijs van een normale fiets kwijt in de bewaakte wiesten stalling. en zo een fiets kluis op station is ook geen optie meer. en war dacht je dan je fiets binnen zetten in een klijn keldertje op schuurtje. kan je dan ook wel vergeten.
marcelvg
5th December 2007, 14:44
zou een spartamet niet kunnen dat is de fiets met hulp motor als je batterij laag wordt zou je deze waarschijnlijk kunnen opladen met de hulpmotor en je hoeft niet te trappen:D
wel superzz dat je dit maakt
animus
6th December 2007, 00:21
te gek man,
laat het ff horen als je een oplossing hebt voor de voeding daar ben ik wel heel benieuwd naar.
heb ooit de gedachte gehad om een auto dynamo op me fiets te monteren ik weet alleen niet of dat uitvoerbaar is een auto dynamo heeft veel omwentelingen nodig hoeveel weet ik niet
laserfreak
5th May 2008, 09:15
Hallo, ik ben terug van weggeweest. Het project is af geraakt maar het was eigenlijk niet mooi en veel te zwaar, het idee van een laptop in te bouwen was eigenlijk ook niet al te best, er was absoluut geen ruimte.
Daarom ben ik nu opnieuw begonnen, alles in fiberglass. Dit is alle hardware die er op komt:
Sony DVD/ 7" scherm
Panasonic 4x45 watt radio
Compaq H3870 pocket pc met 4,5" tochscreen, gps,bluetooth,...
lampen
toeter
zoals ik al zei maak ik nu alles in polyester, ik ben al aan het 'dashbord' begonnen, er zijn nog enkele schoonheidsfoutjes die ik moet verbeteren.
Natuurlijk heb ik ook wat foto's getrokken, tekst interesseerd toch niemand.
bad_luck
5th May 2008, 12:17
Geinig idee, pc op fiets.. maar gaat dat niet net wat ver? :P
Voor de show is t wel gaaf trouwens :P
Neonic
5th May 2008, 18:43
Hallo, ik ben terug van weggeweest.
Daarom ben ik nu opnieuw begonnen...
Kijk eens aan, daar is ie weer :)
Nieuwe ronde nieuwe kansen haha. Is wel lekker weer op te hobbien met poly é. zonder ook trouwens ;)
Hoe ga je het met stroom doen eigelijk ?
misschien een idee om www.mastervolt.nl te kijken ? die hebben een hele berg accu's in allerlei verschillende maten. misschien wel een idee om er 2 in een fietstas te proppen, aan elke kant ééntje.
bad_luck
5th May 2008, 18:46
Volgens wat ik gezien heb heeft ie dat al opgelost, steuntje wat ie zelf heeft gemaakt onder zn zadel met 2 accu's, zo te zien motoraccu's ofzo :P
(een v.d. vorige pagina's stond dat :P)
Jurriaan
6th May 2008, 02:39
M'n pa heeft 10" touchscreen op een gele motor met zwaailichten ;)
laserfreak
6th May 2008, 08:59
Voor de stroom kan ik gemakkelijk aan gratis batterijen geraken. Ik zal ze inderdaat onder mijn zadel monteren.
Samen geven ze genoeg stroom om een 20 tal uurtjes, mits ze vol zijn, met de radio/versterker, en de dvd speler te rijden.
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.