Bekijk de volledige versie : Prutser's CarPC ...
Prutser
6th October 2007, 13:36
De Car Pc ...pakket kwam eindelijk binnen.
Ja wie op APO rijdt houdt geld over !
Bij het passen van het scherm brak het dunne aluminium boutje meteen al af....Automitve my ass !!
Het bewijs ... scherm kost een vermogen en zou zowiezo bij de eerste verkeersdrempel naar benden storten.
Dus heb ik 2 ouwe vogel beugeltjes van een flut surroundsound gepakt en dit gemaakt.Heeft wel een uurtje of 5 geduurt.
Hier kunnen boxen aan hangen van kilos.
Dus ook zeker een schermpje ..een laagje grondverf, de laatste laag blauw is net aangebracht.
Nu is het pas echt automotive handdesigned by the custom shaper.
De Car PC is echt kleiner dan ik had kunnen dromen, we kijken hier naar een volledige en waardige pc.
De achterzijde, hier kwam de 2de teleurstelling, de amateurs hebben geen hoekstekkers bijgelevert.
Omdat het hele systeem transportable moet blijven en 1 of 2 x per jaar overgehevelt moet worden naar het campertje.
Ondertussen ook wel gemerkt dat een bestelling bij Conrad essentieel is niet alles is erbij gelevert.
Plots moet ik op 3 plekken een 12volt plug kunne insteken en ga zo maar door.
Maar goed, het systeem is volledig geinstalleerd en de GPS software is onderweg.
De Specs:
S625 CAR MiniPC:
* 1.4Ghz Intel Mobile Celeron
512MB DDR
2.5" 40GB HDD
DVD & CD-RW combo.
Fully functional 12 V & 220V car PC system.
Car start delay timer (delay the pc at start time).
Key removed delay time (delay the pc shutdown).
Hardware shutdown (shutdown when the OS was unable to perform the shutdown).
Het LCD TFT 10" Touch Screen TV DVD PC AV
Display 10.4" TFT (max 1024*768) Resistive touchscreen
Picture ratio 4:3
Dot resolution Max 1024*768, native resolution 800*600
Brightness 280cd/m2
Working temperature -5C ...60C
Driver support Windows, Linux, Mac Os, Dos
Touchscreen connection USB 1.1
Power voltage 11-15V DC, AC 230V adapters included
Power usage 9W
Dimensions (mm) 265W x 195H x 4.0D
Weight 1.8 kg
Prutser
6th October 2007, 13:41
Ja en natuurlijk heb ik ook problemen, meerdere zelfs.
Het grootste probleem is de powercable, ik zoek er 2 nieuwe bij want ik word gek van het wisselen, tijdens het wisselen heb ik de originele kabel per ongeluk geruineerd.
Al wat electronica zaken afgemaild maar geen geluk.
De fabrikant verkoopt ze niet los of het staat in ieder geval niet duidelijk op de website.
Kan iemand mij vertellen hoe deze connector heet ? Zodat ik kan gaan zoeken op naam. Het merk van de In DC powersupply weet ik niet.
Ik heb de fabrikant ook gestalked maar het is weekend en ik word gek !!
Alvast bedankt Prutser.
Neonic
6th October 2007, 14:37
Ziet er al goed uit zo, alleen inderdaad jammer van je stroom stekkertje.
Zou ook niet weten hoe dat ding heet. Ziet er ook nogal aardig apart uit moet ik zeggen.
Misschien anders een optie om de stroom draden op een andere connector te maken, bij voorkeur die je wel gewoon overal kan kopen ?
Lexophilia
6th October 2007, 15:50
Ik heb een oplossing voor je stroomconnector ;)
Weller pakken en een standaard plug erop solderen...
maarten_vw
6th October 2007, 16:13
Inderdaad, even checken welke voltages uit de originele stekker komt en een universele erop fixen.
dash
6th October 2007, 17:14
beugeltjes zien er goed uit, je doet je naam geen eer aan zo.
kabeltje, bij picco en cartft zie ik hem niet.
Fiestaboy'ke
6th October 2007, 18:10
Deze topic laat iets anders uitschijnen dan wat ik verwachte bij het lezen van u nick :D. Echt mooi werk. Hoe noemt die behuizing of waar heb je die vandaan???
Greetz fiestaboy'ke
Prutser
6th October 2007, 18:24
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie input, alles wordt overwogen.
De set heb ik gekocht bij http://www.ipcmax.com. :confused:
Nou ik ben nu toch echt lekker aan het prutsen. :p
Het ongeduld killed me gewoon, dus heb ik een 3 aderige draad gepakt .
Dit komt van de originele tekening
Groen is de schakeldraad 12V + Ingintion
Wit is de min cq de aarde.
Rood is plus 12V continu.
Ik heb de witte en de rode beide afgezekerd met 5 amp.
De vraag is nu natuurlijk, en ik heb de behuizing opengemaakt maar ik kan het niet duidelijk zien welke kleur welke pool is. :(
Als ik nu de verkeerde keuze maak springt dan me 5 amp eruit of mijn voeding.
Heerlijke prutser vraag weer, ik wacht het toch maar even af.
Ga ik even chocelade melk maken .... :eek:
Groetjes van de Prutser
Prutser
6th October 2007, 18:27
Ik heb een oplossing voor je stroomconnector ;)
Weller pakken en een standaard plug erop solderen...
Dat betekent dat ik de vrouwelijke kant moet lossolderen van het moederbord of van de psu kaart/deel.
Aangezien ik echt een prutser ben ga ik nog even hard nadenken over deze optie.
Maar een simpele pc voeding stekker zou al 100x beter zijn.
Groetjes van de Prutser
maarten_vw
6th October 2007, 18:28
Aarde afzekeren heeft niet zo veel nut. Je kan beter groen en rood afzekeren.
Hoeveel A trekt de voeding maximaal? pas daar je zekeringen op aan.
Prutser
6th October 2007, 18:40
Weten jullie, er zat niets eens een knap documentje bij met hoe en wat.
Ik heb er gewoon geen antwoord op, kunnen we dan stellen dat het een standaard voeding is.
De CARPC is maar heel sober uitgerust.
Ik heb hier 5, 7,5 en 10 liggen.
Ik zal de schakeldraad ook afzekeren.
Groetjes van de Prutser
Prutser
6th October 2007, 19:58
Er is nog geen rook uit gekomen maar ook geen signaal van leven.
Ik ga ervan uit dat de 2 grote pinnen + en - kunnen zijn en de kleine pin is de schakel draad.
- op - accu, + op + accu en dan hou ik de schakel draad op de +. Dan kan je wachten op een auto start maar ik druk alvast op het power knopje als een klein kind.
Ik houd een 12V 6,5 watt lampje tussen de schakel draad.
Deze gaat branden ... dus het is een plus en een min. Dus heb ik de polen omgedraaid op de connector.
Dus de 2 grote pinnen, er nog steeds vanuit gaande dat die de polen zijn.
Nou ik ben het ff kwijt, ik heb eigenlijk alleen maar verstand verzekeringen.
:rolleyes:
De groetjes
De Prutser
Prutser
6th October 2007, 20:46
Windows is staring up ...
Ik heb de hele set thuis omdat ie iedere keer de videodriver 'zomaar' kwijt is.
Herinstalleren van de driver lost het niet op, net als we Brussel zien kapt ie ermee.
Heerlijk computers en navigeren.
Ik ga ff pielen.
groetjes Prutser
454ss
7th October 2007, 00:02
Herinstalleren van de driver lost het niet op, net als we Brussel zien kapt ie ermee.
Altijd al gedacht dat dat Atomium een of andere hele sterke zendmast was voor aliens...:D
off topic:
Een moderator had dit topic naar het 'under construction' deel kunnen verhuizen...
Prutser
7th October 2007, 12:59
Neonic
7th October 2007, 13:16
Er is nog geen rook uit gekomen maar ook geen signaal van leven.
Nou ik ben het ff kwijt, ik heb eigenlijk alleen maar verstand verzekeringen.
Echt een prutser haha :)
Heb je geen multi-meter dat je het kan meten ? Is denk wel makkelijk voordat er wel rook uit komt. Beetje zonde van je carputer é. Stinkt ook weer gelijk zo ;)
Heb je die draadjes nou gewoon in die connector zitten proppen ? grappig. Je ben volgens mij nog erger dan mij :D (al scheelt dat volgens mij niet zo heel veel.
Kweet niet wat je allemaal van plan ben met je carputer maar misschien is zo'n 6 of 8-voudige zekeringhouder (Conrad) een ideetje ? Lijkt me prettiger dan overal van die losse 'zwevende' zekeringen. Ik neem aan dat je die spaghetti, te zien op de laatste foto's, niet zo in je auto gooit. Heb zo'n vaag vermoeden dat je dan wel eens last zou kunnen krijgen van beetje storing zo nu en dan.
Maar wel lekker bezig. Is lekker weer ook é. Succes met 't verdere prutswerk.
Prutser
7th October 2007, 13:22
ja ik heb ze er gewoon in gepropt, eindelijk doe ik me naam weer is de echte eer toe die hij verdient.
Mijn electrakoffer ligt helaas niet hier ...
Ik moet echt als een mongool alles uit de kast trekken om het rollend te krijgen. :rolleyes:
Ik zal nog een pica van het mooiste deel maken.
Overigens heb ik de error nu 1 x gehad, ik heb en vermoeden dat het met het stroomtoevoer temaken heeft.
:eek:
Prutser
7th October 2007, 13:24
Ik neem aan dat je die spaghetti, te zien op de laatste foto's, niet zo in je auto gooit.
Hee wat dacht je dan dat ik alles netjes wegwerk ?? tot nu aan toe gewoon neergekwakt op het voetenstuk van de passagier.
Nee het moet ook portable blijven het word zeker geen continue inbouw.
Prutser
Focus
7th October 2007, 17:24
Misschien handig om waar die draadjes nu inzitten op je moederbord dat gewoon met een lijmpistool vast te maken. Dus gewoon dichtsmeren zeg ma. Mocht je het later weer los willen hebben kun je het gewoon los pulken.
Prutser
9th October 2007, 19:04
OK de storing is 1x terug gekomen, maar na het herstarten was alles goed. De oude situatie was dan dat ik opnieuw de videodriver moerst installeren. De storing is heel simpel: Scherm gaat uit .. No Signal. Dan heb je dus niets meer .. probeer je het scherm aan en uit zelfde boodschap. Herstarten dan maar, afsluiten is lastig zonder beeld. Die voeding reageert tussen de 10-16 ofzo iets.
Laatst is mijn dynamosteun afgebroken. Het voorgloeisysteem was daarvoor kapot accu was daar meteen vervangen. En nu start ie niet meer, staat ook stil.
Ik vermoed dat de CarPC door powerloss niet kon afsluiten de videodriver daardoor niet meer draaide of wat dan ook. Ik zal dus een 2de accu plaatsen en laden met een diodeblok van Proosten Electronics via mijn dynamo die het nu weer goed doet. Nu heb ik niets opnieuw geinstalleerd en doet het nog steeds goed.
Vraag 1: Hoe lossen jullie de fragiliteit van zo'n stekker verbinding op ? Inspalken ?
Vraag 2: Zouden jullie de connector van het moederbord los solderen of iets anders proberen om van die fragiele onzin af tekomen. In hun nieuwere modellen gebruiken ze een ander type voedingsconnector.
Lang verhaal simpel probleem ...
Groetjes
Prutser
Prutser
9th October 2007, 19:14
OK de storing is 1x terug gekomen, maar na het herstarten was alles goed. De oude situatie was dan dat ik opnieuw de videodriver moerst installeren. De storing is heel simpel: Scherm gaat uit .. No Signal. Dan heb je dus niets meer .. probeer je het scherm aan en uit zelfde boodschap. Herstarten dan maar, afsluiten is lastig zonder beeld. Die voeding reageert tussen de 10-16 ofzo iets.
Laatst is mijn dynamosteun afgebroken. Het voorgloeisysteem was daarvoor kapot accu was daar meteen vervangen. En nu start ie niet meer, staat ook stil.
Ik vermoed dat de CarPC door powerloss niet kon afsluiten de videodriver daardoor niet meer draaide of wat dan ook. Ik zal dus een 2de accu plaatsen en laden met een diodeblok van Proosten Electronics via mijn dynamo die het nu weer goed doet. Nu heb ik niets opnieuw geinstalleerd en doet het nog steeds goed.
Vraag 1: Hoe lossen jullie de fragiliteit van zo'n stekker verbinding op ? Inspalken ?
Vraag 2: Zouden jullie de connector van het moederbord los solderen of iets anders proberen om van die fragiele onzin af tekomen. In hun nieuwere modellen gebruiken ze een ander type voedingsconnector.
Lang verhaal simpel probleem ...
Groetjes
Prutser
Neonic
9th October 2007, 21:36
Vraag 1 ... wat voor stekker verbinding ???
Vraag 2 ... kweet niet wat voor mobo je hebt maar ... bij die van mij gaat die stekker echt niet zo maar los hoor. je ken er bij wijze van spreken aan gaan hangen.
Prutser
9th October 2007, 22:35
Beste Neonic,
Fotos staan in de topic van de connector en ook van de powercable met de zwarte pijl erop.
De constructie of keuze van de connector is in mijn ogen niet automotive.
Groetjes Prutser
454ss
9th October 2007, 23:20
Beste prutsert,
Je hebt wel een beetje gelijk, maar ook ik had niet direct de link gelegd van die losse draden in dat chassisdeel. Weet wel dat je een redelijk unieke setup hebt met die voeding zo. Ik ben het in ieder geval nog niet tegengekomen.
Als je de antwoorden in je eigen topic goed had bestudeerd dan had je al de tip kunnen lezen om deze met smeltlijm (lijmpistool) vast te zetten.:rolleyes:
Anders solderen aan de onderzijde van je printplaat. Maar goed, dat zou ik zelf ook niet zo snel doen dus daar heb je weinig aan. Anders je bord eens meenemen naar een electronicawinkel en vragen of ze daar een stekker voor hebben. Anders een kijken bij Schuricht (distrelec.nl) die hebben veeeel. Of bij Digikey (digikey.com) die hebben ook veel. Dat is welliswaar Amerikaans, maar dat betekent vaak wel dat ze dingen hebben die je hier moeilijk kunt vinden.
Neonic
9th October 2007, 23:35
Mij lijkt het beste / simpelste om de draden gewoon af te knippen (in de pc zelf) en vervolgens te verlengen en vast te schroeven of solderen op een andere stekker (chassisdeel zodals ze dat leuk noemen)
En vervolgens deze ergens in je kast te timmeren op een mooi plekkie, of nog beter ipv die 'oude'.
Als je bang bent dat tijdens het rijden de stroom stekker er uit valt :rolleyes:
dan zou je bv kunnen kiezen voor die stekkers die ze gebruiken in die audio-buissiness. Die hebben een vergrendeling er op zitten.
Heb die eens gekocht voor één of ander idee.
Prutser
10th October 2007, 10:13
Ok bedankt voor de input,
Een lijmpistool heb ik niet, daar moet ik voor naar de Praxis. Als dat goed zou zitten dan kan ik het niet meer lospeuteren want vast is vast. Het moet uiteindelijk portable blijven. Click and Go ... maar storings vrij.
De connector op de mainboard heeft geen draden het is een plastic connector met pinnen direct op de mainboard zit ivm de hoogte. Het moet dus los gesoldeert worden en dan moeten er draden in die gaatjes en aan die draden kunnen we de complete Conrad gids connecten.
Ik ben een prutser heb wel een leuk soldeer stationnetje maar ik leid aan het Udoisme syndroom.
Groetjes LC
Sweet Winter Smile
5th November 2007, 17:55
Hallo Prutsertje,
Ik heb jouw verhaal met foto's van de connector voorbij zien komen.
Ten eerste raad ik je ten sterktste af om met losse bedrading te werken want een kortsluiting is gauw gemaakt met alle gevolgen (schade) van dien.
Het afzekeren zal maar beperkt helpen want de schade kan dan voor een gevoelig apparaat als jouw car pc al fataal geweest zijn!
Een zekering reageert namelijk te traag o dergelijke schade te voorkomen.
de voedings connector die je hebt gepost is hoogstwaarschijnlijk een Mini DIN connector en het chassisdeel op de print is bijpassend.
Je zou de mogelijkheid kunnen bekijken om de connector te vervangen door een meer universeel type (mist die op de print past) of je kunt een type nemen met kabeltjes er aan die naar je print gaan.
De eerste oplossing is de mooiste, hiertoe is een scherpe en duidelijke foto van de soldeer verbindingen op de print van belang, aan de hand van ondermeer die foto is het mogelijk om te zien of je een vervangend type kunt insolderen.
Als deze niet beschikbaar is, of dit is niet mogelijk, dan kun je bijvoorbeeld gaan voor de kwalitatief sterke en goed XLR pluggen en chassis delen.
Deze zijn van metaal, degelijk, en met vergrendeling, alleen zijn ze iets duurder dan de Mini DIN versie.
Los van in en uitbouw van je PC in de auto is het in en uitsolderen van zo'n chassisdeel in ongeveer een kwartiertje gedaan (bij vervangen door een identieke Mini DIN)
Verkies je een XLR chassisdeel dan zul je die elders in de behuizing vast moeten monteren en dan met kabeltjes naar de print.
Hopelijk heb ik je een beetje op weg geholpen met deze adviezen, mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het wel van je.
SWS
Lexophilia
5th November 2007, 22:21
lol die foto met die losse draden...:P
die allerlaatste foto een echte close up van dat gepruts met daaronder de tekst --> Ik hou van prutsen :P
machtig
setsunakaede
6th November 2007, 09:28
Ik zou idd ook voor een XLR deel gaan, die zijn voor de audio industrie, voor achter in die enorme speakers. Speciaal gemaakt dat ze er niet uit zullen trillen... lijkt me dat dat ook prima is voor in de auto. Kan ook nog eens lompe stroomsterktes aan, dus ideaal voor voeding.
Wel erg groot...
Sweet Winter Smile
8th November 2007, 16:34
Deze delen zijn inderdaad een stukje forser, maar meer bestand tegen ruwe omstandigheden, maar ook deze kunnen kapot :)
Prutsertje heeft nog niet weer gereageerd, misschien ligt zijn chassisdeel er uit :D;)
Lexophilia
8th November 2007, 20:21
Deze delen zijn inderdaad een stukje forser, maar meer bestand tegen ruwe omstandigheden, maar ook deze kunnen kapot :)
Prutsertje heeft nog niet weer gereageerd, misschien ligt zijn chassisdeel er uit :D;)
zou ie nog leven?
Sweet Winter Smile
8th November 2007, 23:22
Wie weet ;)
Neonic
9th November 2007, 01:08
misschien is het prutsen beetje errug mislukt :rolleyes:
aangezien dat geklooi met die draadjes zou het me niks verbazen ...
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.