PDA

Bekijk de volledige versie : Bimmer 735i project

Uriel
16th September 2007, 03:29
Hierbij dan es ffies een start overzicht van mijn "nieuwe" project!

De bouw van een carputer in de 7 serie:)

Doelstelling;

Volledig gebruik van alle aanwezige systemen en knoppen inclusief scherm om de carputer te bedienen.

Het Ibus systeem aansluiten om dit te realiseren en ook om gegevens te gaan uitlezen.

Frontend: CarX, deze is volledig uitgelegd om te worden toegepast in een BMW met het Ibus systeem zoals aanwezig in de mijne.

Tot zover;

Carputer aangesloten achterin de kofferbak (circa 20 cm van de accu:) )
en alles t.b.v. het aansluiten op de BMW systemen aan de andere kant van de kofferbak :) Lekker makkelijk dus qua kabels.

Los een muis en aan/uit schakelaar naar voren gelegd en carputer via TV-out van de videokaart naar de AV-in video (aux ingang op de TV tuner standaard aan boord) aangesloten. Audio op de zelfde AV-in van de TV tuner, mono geluid. Dit laatste is dus tijdelijke en zal later via de aanwezige achteruitrijcamera ingang gaan lopen en de audio via de tape of Cd wisselaar ingang. Voorlopig hebben we dus weer een carputer in de auto!!
Gelukkig maar, kan niet meer zonder!!

Carputer specs:
Mobo : http://*cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur*.nl/product_info.php/cPath/53_57_49/products_id/320
Voeding : Opus 120 Watt (werkt na 2,5 jaar nog steeds perfect!)
Harde schijf : Maxtor 80Gb 8mb 7200 rpm 3,5" harddisk.

DVD speler; dubieus, CarX ondersteund dit niet dus is iets voor de toekomst.
Navigatie; niet nodig via Carputer, aan boord VDO Dayton met 2007 kaarten:)
Telefoon; onboard via boordcomputer compleet de standaard onboard BMW GSM met dual kaart/ handsfree kit te gebruiken. Ook niet nodig via de carputer dus.

Puur multimedia muziek/video systeem dus.

Hier een document over CarX en het aansluiten ervan:

http://www.*cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur*.nl/bmw/carx.pdf

Zie ook deze topic waarbij Bimmerstyle me vele tips heeft gegeven ivm het opstarten en aansluiten van het hele project, waarvoor grote dank aan Bimmerstyle!!

http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?p=47524#post47524

Foto's:

3,5 liter i V8 :cool: :)

Optie lijst/ specs BMW:

BMW 735i Automaat Executive uitvoering, volledig zwart leer, van 11/1998 met slechts 163.200 km!
Aanschafprijs in november 1998 € 95.572.

De rookvrije auto is zowel van BINNEN als van BUITEN in UITSTEKENDE staat.

Naast de standaard uitrusting heeft de auto de volgende fabrieksopties:

BMW navigatiesysteem professional VDO Dayton
Xenon verlichting
Boordcomputer met TV
HiFi professional sound system (DS)
Automaat 5 (economy en sport stand)
Steptronic ASC+T
Side airbags voor en achter
ITS hoofdairbag
Raamstijl airbags
LM wielen classic
Alarmsysteem klasse 3 (SCM/TNO)
Voorruit met groene baan
Inbraakwerend Iso dubbel glas (zijruiten)
Zonnescherm achter (elektrisch) en bij achter zij ruiten geintegreerd in deur/raamstijl
Buitenspiegels elektrisch inklapbaar en automatisch dimmend
Automatisch verstelbare rechter buiten spiegel t.b.v inparkeren
Automatische dimmende binnenspiegel
Interieurlijsten edelhout Myrte
Elektrische comfort zetels (10 soorten verstel mogelijkheden)
Elektrische rijderstoel met 3 programeerbare geheugens
Lederen bekleding zwart
Skiluik met foedraal in midden armsteun achter
Elektrische lende steunen voorstoelen
Elektrische verwarmde voorstoelen, koplampsproeiers
Park Distance Control (PDC) voor en achter
Climate control gescheiden.
Geïntegreerde BMW GSM telefoon met handsfree en dualkaart optie
Boordcomputer zeer uitgebreid.
CD wisselaar 6 CD´s
Cassetterecorder

Bimmerstyle
16th September 2007, 06:04
sswweeeeettt!!!! :cool:

waarvoor grote dank aan Bimmerstyle!!

Graag gedaan!

454ss
16th September 2007, 10:12
Leuk karretje hoor! Volgens mij zit er net zoveel kabellengte in als in een 747.:D

Nog geen picas van de ingebouwde cpc?

Uriel
16th September 2007, 10:49
Leuk karretje hoor! Volgens mij zit er net zoveel kabellengte in als in een 747.:D

Nog geen picas van de ingebouwde cpc?

Zit inderdaad propvol electronica, ik heb nog niet eens alles opgenoemd wat er inzit aan extra "monitor" systemen etc.
Het is werkelijk heerlijk zo'n car, zo zijn auto's volgens mij bedoeld!!:p :D :cool:

De carputer ligt nog in een "alu gereedsschaps kist" achterin, is tijdelijke behuizing. Ga m eerdaags overzetten in een andere behuizing waar ik onder andere ook mijn 3,5" HD makkelijk in kwijt kan.
Iets groter als een normale kast en dus ook meer ruimte.

Dit is het kastje :

http://*cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur*.nl/product_info.php/cPath/53_62/products_id/382

Optie A

Jurriaan
17th September 2007, 08:51
Fraai. Fijne auto ook. Heb slechts met de 750iL gereden uit dit type, maar dit rijdt ongetwijfeld haast net zo fijn.

Zorg dat 'ie er qua exterieur net zo netjes en standaard uit blijft zien, het wordt al snel een 'foute' auto als je daar teveel aan gaat veranderen. En succes met de inbouw uiteraard.

Uriel
17th September 2007, 09:54
Fraai. Fijne auto ook. Heb slechts met de 750iL gereden uit dit type, maar dit rijdt ongetwijfeld haast net zo fijn.

Zorg dat 'ie er qua exterieur net zo netjes en standaard uit blijft zien, het wordt al snel een 'foute' auto als je daar teveel aan gaat veranderen. En succes met de inbouw uiteraard.

Daar heb je inderdaad gelijk in, ik wil niets veranderen in het interieur vandaar mijn zoektoch naar een frontend die de oem knoppen van het interieur gebruikt ipv een touchscreen monitor. Verder wil ik ook geen schakelaars in het zicht bouwen, alles zo minimaal mogelijk en uit het zicht.

Heb gister weer een stap gemaakt door de bedrading van de casette recorder op te zoeken en hierop bedrading aangesloten die naar de carputer gaat. De Ibus en video in signalen zijn makkelijk toegankelijk om aan te sluiten.

Bimmerstyle
17th September 2007, 21:33

Hela, hela! Wel vriendelijk blijven hé!! :D

Jurriaan
18th September 2007, 13:05
Ben altijd vriendelijk. Maar ook eerlijk ;) De jouwe vind ik trouwens ook best fraai. Alleen ben niet zo'n fan van de velgen.

Bimmerstyle
18th September 2007, 18:18
Allez, dan is't goe. :p Merci.

Uriel
27th September 2007, 01:09
Resultaat!

Na het opzoeken en aansluiten van de audio bedrading op de ingangen van de oude niet gebruikte casette recorder ben ik eindelijk vandaag verder gegaan met de andere draden van de Ibus en video ingang.

Alles volgens installatie documenten CarX aangesloten op de Resler Ibus Serieel aansluiting en op het systeem van de BMW. (achteruitrijcamera ingang en schakeldraad, Ibus bedrading afgetapt en 12V/massa van de cd wisselaar bedrading afgetapt)

Hierna software matig nog met CarX aan het stoeien geweest. (ntsc of pal video uit, resolutie scherm en frontend afstemmen, volumes, instellen diverse parameters in windows en CarX mbt de Ibus aansluiting en testen van de diverse instellingen)

Hierna dan toch (gelukkig) het beloofde resultaat. Een eenvoudige frontend die volledig via de oem draai/druk knop op het dashbord volledig te bedienen is met de audio via de cassette-ingang en video via de achteruitrijcamera ingang die automatisch wordt geschakeld als CarX wordt opgestart.
Hoe mooi Roadrunner ook is, hier kan het niet tegen op:D
Ik heb m overigens wel erop staan hoor en zorg er ook voor dat deze volledig past in het scherm, heb m bijna op de juiste resolutie voor het 4:3 schermpje.

Mij is blij.

Rest mij verder nog het fijn tunen van het systeem qua kleur en audio en verdere scherm instellingen.

setsunakaede
27th September 2007, 09:57
Gefeli, Uriel!

Die moeten we binnenkort maar es live komen bekijken dan! (als de verhuizing voorbij is, that is...)

dash
28th September 2007, 00:24
denk ook dat het wel mooi geworden is, ook nog foto's van het werk in uitvoering?

Bimmerstyle
30th September 2007, 21:17
Proficiat man. Goed te horen dat het in orde gekomen is! :cool:

Uriel
1st October 2007, 13:05
Proficiat man. Goed te horen dat het in orde gekomen is! :cool:

Heb even een setback gehad. Eerste avond draaide het prima. Volgende dag ging ik weer proberen en helaas geen beeld meer wel geluid en Ibus.

Een keer nog beeld gehad daarna niets meer, :mad: ...... back to the drawingboard.

Gelezen dat de draad die het signaal moet geven aan de achteruitrijcamera ingang om beeld te geven gewoon een massa draad is. Dus geprobeerd deze rechtstreeks op massa te plaatsen en weer beeld!:)

Echter met mukken,:( eerst het beeld in kleur maar op het moment dat ik de knop mode indruk om over te schakelen naar tape geluid wordt het beeld zwart/wit??? Als ik dan lang de draai/druk knop indruk wordt het beeld weer kleur maar valt het geluid bijna weg???

Dus nog maar ff verder puzzelen!! Kom steeds meer te weten over het systeem das wel leuk.:cool: :cool:

Uriel
1st October 2007, 13:06
Heb even een setback gehad. Eerste avond draaide het prima. Volgende dag ging ik weer proberen en helaas geen beeld meer wel geluid en Ibus.

Een keer nog beeld gehad daarna niets meer, :mad: ...... back to the drawingboard.

Gelezen dat de draad die het signaal moet geven aan de achteruitrijcamera ingang om beeld te geven gewoon een massa draad is. Dus geprobeerd deze rechtstreeks op massa te plaatsen en weer beeld!:)

Echter met mukken,:( eerst het beeld in kleur maar op het moment dat ik de knop mode indruk om over te schakelen naar tape geluid wordt het beeld zwart/wit??? Als ik dan lang de draai/druk knop indruk wordt het beeld weer kleur maar valt het geluid bijna weg???

Dus nog maar ff verder puzzelen!! Kom steeds meer te weten over het systeem das wel leuk.:cool: :cool:

Zal ook van de week es ffies foto's maken van "work in progress"

454ss
1st October 2007, 15:45
Zal ook van de week es ffies foto's maken van "work in progress"

Yep piccies zijn altijd goed!

Jurriaan
2nd October 2007, 03:09
Fijne auto zo'n 735 =) Laatst wel een 735 gereden naar Den Helder en beviel prima. Mooi gemotoriseerd ook, 750 v12 is wel heerlijk overkill om te rijden maar zo'n 3,5 v8 is ruim voldoende om het slagschip rap op gang te krijgen :)

marcelvg
2nd October 2007, 08:19

Uriel
2nd October 2007, 21:47
Fijne auto zo'n 735 =) Laatst wel een 735 gereden naar Den Helder en beviel prima. Mooi gemotoriseerd ook, 750 v12 is wel heerlijk overkill om te rijden maar zo'n 3,5 v8 is ruim voldoende om het slagschip rap op gang te krijgen :)

Inderdaad, ik hoef ook niet direct in "automaat sport" te zetten om als een kogel weg te gaan!! In sport kan ik ook nog lekker doortrekken.

Maar uiterst fijne wagen!:D :cool:

Uriel
6th June 2008, 01:33
Zo winterstop gehad dus nu maar weer verder gegaan.

Had op mijn speurtoch over het net een duits bedrijf gevonden welke een complete oplossing aanbied voor mijn auto met name voor het bouwjaar 1998. Hiermee wordt dus het VGA signaal omgezet zodat, het BMW onboard scherm het juist binnen krijgt en zit er een IBUS connector in welke weer het CARX frontend helemaal kon voorzien zodat deze via de oem knoppen van de BMW kan worden bediend.

Wat wel wat aan de prijs maar heb het uiteindelijk toch aangeschaft en het is het geld waard. Heb de boel aangesloten (plug and play) en na wat over een weer mailen over het juist aansluiten en configureren. (Duitse, niet al te duidelijke handleiding) Er zat namelijk wat storing in het beeld. Ik heb het goed werkende gekregen en zo heb ik nu dus weer een Carputer in de auto. Erg lekker, heb het gemist.

We moeten nog wel wat fine tunen om het helemaal te krijgen zoals ik wil.
Maar ben tot zover tevreden.

Nu ga ik verder met het project, het ligt er allemaal een beetje kort door bocht bij in mijn achterbak en ik ga het nu allemaal weer netjes wegwerken.
De carputer case ga ik vervangen en mooi vast monteren in de kofferbak.

De frontend is echt knap gemaakt, het logt een heleboel gegeven via het interne IBUS systeem. Een paar voorbeelden: toerental, km stand, locatie van de auto, als je rijdt kan je terug lezen in welke straat je rijdt (dit kan je ook laten opslaan in een logfile voor km registratie met tijd en datum), wanneer ik benzine tank wordt dit geregistreerd, aan de hand van de weg waar je op rijd bepaald het systeem de snelheid voor de weg en geeft een signaaltje als je te hard rijd, etc. Het is echt een knap frontendje.

Zal van het weekend een kijken of ik wat picca's kan maken van het schermpje met het frontend.

Hier een link met een YouTube filmpje van iemand die er wat van laat zien. Niet te verstaan maar goed, om een idee te krijgen. (voor de geintresseerde)

http://www.youtube.com/watch?v=ljr559igui8&feature=related

En de link waar het te downloaden is (wel registreren):

http://www.bmwpc.de/portal/portal.php

Dreamcatcher
6th June 2008, 08:24
dat ziet er goed uit kom je ook naar de meeting

454ss
6th June 2008, 10:19
Wow, dat ziet er goed uit hoor. De integratie met de auto is dan helemaal toppie! Je zou er bijna BMW voor gaan rijden.;) Grafisch niet wild, maar dat past in dit geval juist perfect bij de OEM-look.

Volgens mij spreekt die gast Zweeds. Gelukkig zijn er nog meer filmpjes op youtube te vinden waarin mensen een taal spreken die ik wel kan volgen.:) Erg mooi.

Ow, en het wordt inderdaad eens tijd om je neus (en je carpc ;)) eens op een meeting te laten zien.:D

dash
6th June 2008, 11:17
ziet er inderdaad indrukwekkend uit, Dit vraagt om een demo
Laatste meet was volgens mij met de regendans (Utrecht)

imhotep
6th June 2008, 21:13
ziet er inderdaad indrukwekkend uit, Dit vraagt om een demo
Laatste meet was volgens mij met de regendans (Utrecht)

daar bij big daddy (of hoe noemt dat ding daar)dat was de laatste meet dat arjan er bij was.

Uriel
7th June 2008, 00:56
Ow, en het wordt inderdaad eens tijd om je neus (en je carpc ;)) eens op een meeting te laten zien.:D

Je heb inderdaad gelijk, wil het ook al een tijdje maar dan was er weer dit en dan weer dat. Is erg druk een full time baan (5 ploegendienst) en een eigen zaak ernaast.

Wel leuk maar wel erg druk er is ook nog zoiets als prive leven geloof ik, :D :D

Ga zekers mijn best doen om te verschijnen op een meet, bekijk elke keer alle data's en locaties om te kijken of ik heen kan maar goed mocht tot nu toe nog niet lukken. Doe mijn best!!

Bedankt voor de reakties trouwens weer!:cool:

Uriel
7th June 2008, 00:59
Je heb inderdaad gelijk, wil het ook al een tijdje maar dan was er weer dit en dan weer dat. Is erg druk een full time baan (5 ploegendienst) en een eigen zaak ernaast.

Wel leuk maar wel erg druk er is ook nog zoiets als prive leven geloof ik, :D :D

Ga zekers mijn best doen om te verschijnen op een meet, bekijk elke keer alle data's en locaties om te kijken of ik heen kan maar goed mocht tot nu toe nog niet lukken. Doe mijn best!!

Bedankt voor de reakties trouwens weer!:cool:

Oja, hier is trouwens het mooie kastje waarmee het allemaal mogelijk werd, uiteraard kan je het nu ook bij mij kopen met eerdaags een nederlandse handleiding en support!:

http://*cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur*.nl/product_info.php/cPath/53_73/products_id/581

Neonic
7th June 2008, 11:50
Is wel leuk kastje zo é. Handig inderdaad voor mensen die een carputer willen en niet al te veel willen / durven te vertimmeren. En zo hou je ook je auto in 'orginele' staat. Wat ik van je filmpje begreep kan je alles bedienen met de orginele knoppen ook ? dus geen muis oid nodig ?

Uriel
7th June 2008, 13:50
Is wel leuk kastje zo é. Handig inderdaad voor mensen die een carputer willen en niet al te veel willen / durven te vertimmeren. En zo hou je ook je auto in 'orginele' staat. Wat ik van je filmpje begreep kan je alles bedienen met de orginele knoppen ook ? dus geen muis oid nodig ?

Kan alles met de "I-drive knop" bedienen, door het frontend scrollen en selecteren. De stuurbediening werkt ook voor volgend of vorig nummer en in het display van het dashboard komt de titel/artiest van het mp3tje wat wordt afgespeeld.

En ja, timmeren en verbouwen in zo'n auto waar alles tip top is afgewerkt is wel erg zonde. En weg halen is erg makkelijk en zo gedaan.

Uriel
23rd June 2008, 23:42
Heb ff een demootje op You Tube geplaatst:

http://nl.youtube.com/watch?v=H0D2eyZrK5c&feature=related

dash
24th June 2008, 00:00
whow, that is you, looks like it takes a bit off practice to learn how its works with car X

454ss
24th June 2008, 00:05
Volgende keer een statiefje nemen, ben een beetje misselijk...:D Nee, zonder gein, als je de camera niet meer hoeft vast te houden kun je je beter concentreren op de 'demo'!

Uriel
25th June 2008, 05:39
whow, that is you, looks like it takes a bit off practice to learn how its works with car X

Inderdeed!!:cool: :D

Uriel
25th June 2008, 05:41
Volgende keer een statiefje nemen, ben een beetje misselijk...:D Nee, zonder gein, als je de camera niet meer hoeft vast te houden kun je je beter concentreren op de 'demo'!

Was in eerste instantie een "probleem" aan het opnemen voor diegene waar ik de CIS-IBUS vandaan heb. Heb er toen eigenlijk ongepland ook een klein demootje van gemaakt. Zat ook een beetje met de lichtinval te knoeien.
Het geeft in ieder geval een idee van hoe het werkt en eruit ziet.