Bekijk de volledige versie : NEON - install
Neonic
14th September 2007, 14:07
Kzal hier met vorderingen posten, voor de geintresseerden, met dus betrekking tot de lampies.
Ben gisteren begonnnen aan een nieuw bedradingsplan en ben er vandaag aan begonnnen. Ook heb ik sinds een paar dagen weer brandende neon in me auto. 't Is niet veel maar ... 't begin is er :D
Hieronder een globaal schemaatje van hoe het gaat worden. Heb 't zo eens bekeken wat waar kon maar dat kan nog veranderen tijdens montage. Ligt ook aan de mogelijkheden mbt tot montage en hoe het uitkomt qua licht.
[/URL]
Effe kleine uitleg ...
Is dus van boven gezien, met links de kofferbak, rechts het dashboard en de 2 vierkanten zijn me stoelen.
ROOD: moet ik nog moet aanschaffen of moet kijken wat voor lampie ik er voor kan gebruiken
GEEL: heb ik al, alleen nog monteren en / aansluiten
GROEN: gemonteerd en brandend
2 oktober
Neon onder me stoel en dash hangen en branden al weer een tijdje. Vanavond wat foto's gemaakt van me zijpaneeltjes en dacht laat ik gelijk eens proberen een foto te maken van me neon.
I know, 't is nog niet veel (4 lampies) maar ... begin is er. En er zullen nog zekers meer gaanvolgen.
[URL=http://imageshack.us] (http://imageshack.us)
Van 't weekend ga ik denk effe naar alternat om een paar CCFL's te halen. Wat rode en blauwe.
setsunakaede
14th September 2007, 16:54
Neoniccie wil zorgen dat hij als eerste weg is bij het stoplicht, wegens verblinding van zijn concurrenten :D
Sandman_P10
14th September 2007, 18:25
neon onder je stoelen is wel leuk ... heb ik ook ...
Bij mij gaan ze alleen aan als ik mijn deuren open doe :)
Focus
14th September 2007, 19:03
Zo hej, dat zal vast wel een bak licht geven :D . Onder je stoelen en dashbord wil ik ook nog een keer maken alleen heb ik geen ruimte onder me dashbord om hem netjes onzichtbaar af te werken.
Welke kleur neon gebruik jij trouwens?
Neonic
14th September 2007, 21:54
Welke kleur neon gebruik jij trouwens?
Die onder me dash en stoelen zijn alle 4 blauw. Deze zijn ook niet overdreven fel dus is wel leuk voor onder het rijden.
Verders wil ik alles blauw en rood houden qua kleur, en dan in de midden wat paars.
ps. Die onder me dashboard heb ik met 2 kabeldrillers vastgemaakt. De rechtse hangt aan een paar bundels kabeltjes die onder me dash lopen naar me zekeringkastje van me auto. Die lampies wegen niks, en worden niet warm, dus kwaad kan het niet é. Ze hangen ook uit het zicht, wat ik het mooiste vind.
Misschien een ideeetje, die kabeldrillers ? ... kan makkelijk vast en los ook.
Focus
15th September 2007, 20:40
kabeldrillers? heb je een foto? kan me er weing bij voor stellen of je moet tyrips bedoelen. Als ik me pc klaar heb zit ik er over na te denken om op de achterbank een extra lampje te maken in het plafond die aan gaat als de deuren open gaan. Hierop wil ik dus ook me neon aansluiten vonder me dashbord. Alleen moet ik even kijken of het netjes weggewerkt kan worden.
Neonic
15th September 2007, 22:22
kabeldrillers? heb je een foto? kan me er weing bij voor stellen of je moet tyrips bedoelen
http://images.mercateo.com/images/products/Farnell/cbbr416006-40.jpg
Heb die dingen al een tijdje liggen, toen eens bij me vorige werk uit die IBM pc's gerukt. Ik had die dingen wel eens in het Conrad boek gezien dus heb gisteren effe gekeken, en ik weet dus sinds gisteren dat ze die dingen dus kabeldrillers noemen.
Neonic
27th October 2007, 21:42
Samen met de router gelijk wat lampies meebesteld. 2x 30cm, blauw en 2x 10cm, blauw en rood.
Stukkie draad er tussen gezet voor onder me dashboard
Beetje mislukt met aansluiten in me auto. Was ook nogal donker buiten en de lantaarnpaal stond een stukkie verder dus .... lampie deed niks meer. Dat bakkie open gemaakt en alleen zekeringentje was doorgebrand.
[/URL] (http://imageshack.us)
Ik dacht eerst van ... soldeer er een andere zekeringhouder aan ... maar kzat eens naar die stekkertjes te kijken en dacht van ... misschien passen die ook wel in zo'n Sunbeam invertor.
En zie rechter plaatje ... 't past én 't werkt.
Links 't Revoltec buisje, rechts die van Sunbeam.
(http://imageshack.us)
En nog effe plaatje van die 2x 30cm buisjes van Revoltec op me kamer.
Beetje vage foto misschien maar ... zijn fel zat :)
[URL=http://imageshack.us]
De rode neon is al aangesloten, alleen nog effe kijken hoe ik dat het handigste onder me dash kan hangen. Morgen eens die 2 blauwe onder me stoel er bij gooien. Zal wel flink schelen qua licht.
454ss
28th October 2007, 00:53
Zo, da's zeker fel! Toevallig een idee wat je sluitertijd/diafragma was bij die laatste foto?
Neonic
28th October 2007, 01:16
Zo, da's zeker fel! Toevallig een idee wat je sluitertijd/diafragma was bij die laatste foto?
geen idee ... why ?
454ss
28th October 2007, 01:59
geen idee ... why ?
Dan krijg je pas echt een idee hoe fel die dingen zijn. Met een hele lange sluitertijd lijken ze steeds feller te worden. Maar ik neem aan dat je camera op de auto-stand staat en dan weet ik dat dit behoorijk fel is!:D
Focus
28th October 2007, 15:39
Haha, lekker fel he....
Ik heb ook die 10 cm blauw besteld maar nog steeds niet binnen. Moet dus nog een keer 8 euri betalen voor die 10 cm buisjes. Wanneer heb jij besteld bij de azerty? Ik 07-10-2007. Dus als jij later hebt besteld vind ik het een beetje jammer van azerty :mad: .
Volgens mij is revoltec en sunbeam hetzelfde. Ik heb sunbeam in me pc en daar lijken ze verdacht veel op.
Neonic
28th October 2007, 16:38
Zijn inderdaad lekker fel ja. Hoop licht voor weinig centen.
Stukken goedkoper dan die andere ellende die ik jaren geleden gekocht heb.
Volgens mij is revoltec en sunbeam hetzelfde. Ik heb sunbeam in me pc en daar lijken ze verdacht veel op.
Kheb 't de 16e besteld, net effe gekeken in me mail. Afgelopen dindsdag had ik 't binnen.
Lijken inderdaad veel op die van Sunbeam. Alleen deze hebben een kleurtje. Die rode hebben wel een streepie erin zitten maar de rest, zover ik weet (blauw, rood/blauw, rood/blauw/groen, paars) zijn kleurloos.
Vind die rode van Revoltec in ieder geval wel mooier dan die van Sunbeam.
Neonic
14th November 2007, 23:17
NICE dingetje gevonden :D
[/URL]
Voor de site ... met mooie plaatjes en alles.
[url]http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/Lightbus/Lightbus%20Info%20Model%2001B.htm (http://imageshack.us)
okeej, kost een paar centen maar ... dan heb je ook wat :)
ps. tijdje geleden me lampies binnen gekregen en na wat zitten klooien onder het licht van de locale lantaarnpaal al een lampie verkloot.
nouja ... de zekeringe van de convertor was gesmolten.
maar die stekkertjes die in de convertor zitten passen ook op die van Sunbeam dus ...
had er toch een paar over.
Focus
15th November 2007, 06:02
Leuk ding. Je kunt hier dus alleen je verlichting op aan sluiten of ook je coolers. Voor de rest is het erg irritant als je kast blijft knipperen.
Trouwens heb ook een setje neon buisjes verkloot. Wilde hem in me pc stoppen maar doordat ik weinig ruimte had en hij er net in kan als je hem onderspanning houdt is er een staafje gebroken. Buitenkant is heel. Binnenin is hij wel gebroken. :confused:
Neonic
18th November 2007, 19:43
Leuk ding. Voor de rest is het erg irritant als je kast blijft knipperen.
Klein detail.... komt niet in me pc hoor ;) heeft weinig nut ook. me pc ligt ergens onder me bed haha
als iemand toevallig een adres / site or whatever heeft waar je die dingen kan kopen, graag.
heb net een poosie zitten kijken maar ik kreeg of links naar sites wat niet werkte of ze hadden ze niet meer, of ik kon er geen ruk van lezen omdat het in het japans of russisch was (ofzo)
Focus
18th November 2007, 22:56
Ook even gekeken maar ben er bang voor.
http://tweakers.net/pricewatch/123188/sunbeam-lightbus-4-channel-light-controller.html
1 shop die hem nog had. Volgens mij is hij EOL.
BaCk2ScHoOL
18th November 2007, 23:14
ik denk dat je bij PC behuizingen beter led's kan gebruiken aangezien neon op een hele hoge spanning werkt en een hoge frequentie heeft, dit kan storing veroorzaken op je pc.. of andere componenten + tis goedkoper en mooier, kost minder ruimte.
En als je het doet, zou ik in ieder geval de neon op een aparte voeding zetten en niet op die van de PC.
Neonic
31st December 2007, 16:56
Al een tijdje deed me rode neon onder me stoelen het niet meer. Bij die invertor die er bij zat (revoltec) was dat zekeringetje doorgefikt. Dus ik gegeken of die neon het deed met een invertor van Sunbeam, waar ik er nog een zooitje van heb liggen ... en dat werkt dus.
Alleen ... niet echt lang schijnbaar want tijdje later deden ze het weer niet. Ander blokkie geprobeerd, nog niks.
Aangezien ik vandaag geen zin om te klooien, heb ik die lampies maar uit me auto gehaald en op een AT-voeding aangesloten. Niks dus. Ander blokkie, tadaaaaa. Heb dus 2 kapotte blokkies schijnbaar.
Heb effe zo'n ding opengemaakt en zit dus geen zekeringetje in. Heb ook weinig zin om zekeringetje te vervangen, mocht ie er in zitten zoals die van revoltec. Mij te veel gepiel. Hieronder dus dat ding van Sunbeam. Stelt naar mijn idee weinig voor. Kan alleen niet echt iets ontdekken wat er doorgefikt is. Al heeft dat ene blauwe vage ding recht wel een beetje vaag kleurtje vergeleken met die andere.
Mijn conclusie is dus dat die dingen dus niet echt tegen beejte meer dan 12v kennen, flauw é. Dat ene blokkie kan verrot zijn gegaan met aansluiten. In het donker pielen onder het licht van een lantaarnpaal is niet echt ideaal. Die andere is ook vrij snel verrot gegaan dus ... neem aan dat het door die spanningspiek komt.
En... aangezien ik geen zin om die dingen aan te gaan zetten als me motor gestart is (om zo de evt. spanningspiek te voorkomen), en weer uit als ik me motor uitzet, dacht ik om er een M1 of M2 voeding tussen te proppen. Die andere neons (onder me dash / stoelen) branden af en toe gewoon dag en nacht. Wel leuk als je een tunnel in rijd é. Die kunnen daar dus schijnbaar wel tegen.
Of heeft er nog iemand anders een zinnig idee wat dat stroom gebeuren betreft ?
Focus
31st December 2007, 17:41
Als ik goed begreep op de meeting had jij ze direct ergens op je spanning van je auto gezet. Als jij je auto aan zet geeft dit een spanning van ruim 14 volt en als je dynamo goed is zelfs 14,4. Ik zou zeggen sluit ze of op een omvormer of op een m1 of m2-atx voeding.
Neonic
9th January 2008, 21:58
Je neemt een brok 'carputer', een hoop spagetti, een ergens afgeknipte ATX-stekker en kijk op een schemaatje voor de kleuren en tot slot knoop je het één en ander aan elkaar.
[/URL] (http://imageshack.us)
En tadaaa .... het brand
Morgen me voeding eens in me auto gooien met wat lampies en eens kijken hoe lang het dan brand :rolleyes:
[URL=http://imageshack.us] (http://imageshack.us)
Van de week effe zitten kijken met een multimeter en heb toen iets van 12,5 volt gemeten (aansluiting waar ook me andere neon op zit).
Toen ik me motor startte zakte het tot ca. 10volt (heel effies) en steeg daarna tot ca. 14.2 volt.
'"|"' ( ) |\/|
9th January 2008, 23:59
Mocht het nou niet werken, dan raad ik je aan om eens te gaan experimenteren met LEDjes. Ik heb op Ebay vaak strips voorbij zien komen:
Als ik klaar ben met mn CPC project dan wil ik hier ook eens mee gaan experimenteren.
Neonic
15th January 2008, 19:18
Van de week voeding in me auto aangesloten, pats, zekeringetje eruit. Die gekke kabouterzekeringetjes schijnen vrij veel / vaak in jappaners te zitten. Dus ik naar de mazda dealer (was dichtste bij) en 5 van die dingen gehaald. Maar goed want 2 zijn er al weer doorgefikt. Maar ja ... beter dan me voeding zelf :rolleyes:
Nu net voeding weer in me auto gehad, eerst gecontrolleerd wat de + en - was van me aansluitkabeltje en :) tadaaaaaaa :) ... het werkt, ledje brand. Eerst gemeten wat de spanning op de molex stekker was alvorens er een lampie op aan te sluiten.
Spanning is 12Volt voor, tijdens en na het starten van de motor
Mocht het nou niet werken, dan raad ik je aan om eens te gaan experimenteren met LEDjes. Ik heb op Ebay vaak strips voorbij zien komen:'t 'probleem' is juist dat ik al al een zooi van die ccfl's heb liggen é ;) En die wil ik gewoon laten branden. Ledjes zijn leuk maar in sommige gevallen zijn die neonlampies toch mooier (egalere gloed enzo.)
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.