Bekijk de volledige versie : Volvo s40 Carputer
Wilfred
17th August 2007, 12:35
Sinds 15-8-2007 heb ik een Volvo S40. In mn vorige auto ben ik al eens begonnen met een carputer te bouwen maar dat wilde nooit vlotten. Ik wil dus nu opnieuw beginnen. Ik was namelijk begonnen met een kleine pc om te bouwen naar Carputer. Het was op basis van een Packard Bell Spirit 9200. Dit is dus een Pentium 3 pc met maar 128mb werkgeheugen. Na de PC goed opgeruimd te hebben en Bootvis gebruikt te hebben liet alles redelijk. Ik ben alleen nooit klaar gekomen met dit project. Het was toen de bedoeling om deze in een Volvo 440 te bouwen. Dit is dus ook nooit gebeurt. Ik wil nu dus eigenlijk een nieuw moederbord kopen en een voeding enzo. Eigenlijk ALLES gewoon nieuw. Ik wil dit alleen in stapjes opbouwen.
Wat is eigenlijk de bedoeling:
*Muziek
*Navigatie
*DVD's
Verder eigenlijk niks!
Wat heb ik hier voor nodig? Qua moederbord, voeding, geheugen, gps muis, enzovoort???
Zou iemand mij misschien advies kunnen geven?
Neonic
17th August 2007, 12:52
Ik wil nu dus eigenlijk een nieuw moederbord kopen en een voeding enzo. Eigenlijk ALLES gewoon nieuw. Ik wil dit alleen in stapjes opbouwen.
Wat heb ik hier voor nodig? Qua moederbord, voeding, geheugen, gps muis, enzovoort???
Zou iemand mij misschien advies kunnen geven?
Kzou zeggen lees eens op je gemak de software handleiding door en 'ik wil ook een capruter' hier op het forum.
Daar kan je al een hoop info vinden wat onderdelen en software betreft.
Verder ligt 't er ook beetje aan wat je uit wil geven, wat je kwijt kan en ... waar je het kwijt kan. D'r zijn zoals je misschien al heb gelezen en gezien tal van mogelijkheden tot inbouw en allerlei samenstellingen van pc's.
Van kleine trutcomputers tot complete huis pc's.
Kzou zeggen ... KOM GEWOON NAAR DE MEETING de 19e :D
setsunakaede
17th August 2007, 12:56
Veel gebruikt zijn de VIA Epia bordjes, de M10000 en M12000. Maar in principe kan elk moederboard wel, hoe kleiner hoe handiger vaak, in de auto.
Op zich heb je helemaal niet zo'n heel krachtig systeem nodig, die Epia's zijn 1000mhz en 1200mhz. Met een P4-1800mhz ben je behoorlijk het mannetje hoor.
Voeding is een M2-ATX of een Opus voeding aan te raden, zit dan ook een ingebouwde startup/shutdown controller in.
Geheugen: Alleen op letten dat het in je pc past. Tenzij je voor een systeem in zo'n mini kastje gaat, dan kan het wezen dat je low-profile nodig hebt ivm de hoogte (duh...)
GPS-muis: De Globalsat muisjes zijn aan te raden, worden hier ook het meeste gebruikt. Toverwoord is hier geloof ik BU-303, hoewel ik ook dingen als 503, 305 etc. heb gehoord. Ik heb zelf de BU-304 (seriele versie...) en de tijd dat ik die gebruikt heb voldeed dat best. Nu echter geen werkende cpc...
Verder: schermpje! Dit is persoonlijk, wat veel gebruikt wordt zijn de lilliput/newision 7" Touchscreens. Sommigen hebben echter liever geen touch, het scherm is te klein of te groot of ze hebben andere eisen waar die lilliput niet aan voldoet.
Harddisk: Over het algemeen zijn laptop-schijfjes (2,5") beter schokbestendig. Ze zijn echter ook duurder en je kan natuurlijk pech hebben.
Verder nog: Evt. een toetsenbordje als je dat prettig vindt, een muis indien geen Touchscreen, een HQCT als je radio wilt luisteren over je pc, een Bluetooth dongle als je je pc als BT carkit wilt gebruiken, je kan met OBDII aan de slag, met relaiskaarten (bijv van velleman) kan je dingen aansturen... jouw fantasie is hierin bepalend!
Kijk anders ook eens rustig rond, de cpc's hier varieren van basic tot volledig over the top. Er is zelfs iemand die aan de hand van PLCC's helemaal vanaf de grond af een cpc heeft gemaakt, waarmee hij van zijn Volvo zo'n beetje alles kan inlezen/besturen etc. (PieterP). Inspiratie genoeg hier!
[edit] dat krijg je als je zulke lange lulverhalen schrijft, dan zijn de forumspammers je weer voor! :p
Wilfred
17th August 2007, 13:34
Wat dus een beetje mijn bedoeling is is een PC die gewoon lekkr loopt. Ik zit zelf ook in de Electronicahandel en kan dus aan heel wat dingen komen voor een redelijk leuke prijs. Ik zou dus als eerst een moederbord willen aanschaffen. Zoals ik hoor is een Epia 1000mhz of 1200mhz de beste? Wat zijn eigenlijk precies de verschillen? Wat kost ongeveer zoiets? Zijn 2e hands ook te vertrouwen? Even nog heel even een vraagje. Kan zo'n moederbord ook gewoon op een normale voeding worden aangesloten vanwege testopstelling o.i.d.? Wat is een beetje goed besturingssysteem? Ik wil eigenlijk gewoon gaan werken met een normaal 7 inch schermpje. Ik stel namelijk niet mega eisen eraan als ik maar gewoon op het schermpje kan zien wat voor muziek ik draai. Wat ik wel wil is eigenlijk ook een bleutooth handset. Maar met wat voor software zal dit het makkelijkste draaien? Moet ik deze software dan aanschaffen of is deze gewoon te downloaden? Is RoadRunner echt een van de makkelijkste en voldoet deze aan me eisen?
Ik hoop dat jullie me kunnen advieseren. Bij voorbaat dank.
setsunakaede
17th August 2007, 13:42
Heb je Neonic's tip al opgevolgd?
In de grote softwaregids staat namelijk al heel wat info die jouw vragen zou kunnen beantwoorden.
Verder: blader het software topic eens door, gebruik de search eens, dat soort zaken.
De meeste van jouw vragen zijn namelijk al meerdere malen beantwoord! (kwestie van niet iedere keer het wiel opnieuw uitvinden ;) )
454ss
17th August 2007, 13:50
Welkom op het forum Wilfred! Mooie auto om iets in te knutselen lijkt me. Heb je er ook foto's van?
Behalve VIA heb je ook Jetway en Commel als moederbordfabrikanten. Die zijn vaak een stuk goedkoper. VIA is eigenlijk het top-merk in dit segment, vandaar ook het prijsverschil. Kwalitatief zullen de anderen ook gewoon goed zijn. Dingen waar je het aan merkt zijn oa helpteksten in de bios-setup die bij VIA worden gegeven en die bij mijn Jetway-bordje ontbreken. VIA is vaak net wat meer 'af'. Het is een keuze die je maakt, ook afhankelijk van je (computer)kunde. Als alles eenmaal goed is geinstalleerd zul je denk ik weinig verschil merken. Kwa snelheid heb je met een 1,2 GHz voor deze toepassingen voldoende. De 'hoogste' snelheid is overigens 1,5 GHz bij VIA (Setsunakaede loopt een beetje achter ;)). Bijvoorbeeld de EN15000, alleen heeft die een behoorlijk groot koellichaam wat inbouwen in een krap kastje lastig maakt.
Handsfree telefoneren met je cpc kun je met een bluetooth-dongle en het programma Phonecontrol (ook wel phoco genoemd). Let op dat lang niet alle telefoons volledig ondersteund worden.
Het moederbordje kan om te testen ook op een ATX-voeding. Beter is te testen op een (grote) 12V voeding of accu, dan weet je meteen of je CPC-voeding goed werkt.
454ss
17th August 2007, 13:52
Heb je Neonic's tip al opgevolgd?
In de grote softwaregids staat namelijk al heel wat info die jouw vragen zou kunnen beantwoorden.
Verder: blader het software topic eens door, gebruik de search eens, dat soort zaken.
De meeste van jouw vragen zijn namelijk al meerdere malen beantwoord! (kwestie van niet iedere keer het wiel opnieuw uitvinden ;) )
Lees ik nu correct dat jij 'het grote waar moet ik beginnen'-topic gaat starten?:D
Zou een goed idee zijn om daar een sticky van te maken (dat op slot zit om vervuiling te voorkomen).
Neonic
17th August 2007, 14:06
FORUMSPAMMER, wie ? ikke ? ;)
Zoals ik hoor is een Epia 1000mhz of 1200mhz de beste? Wat zijn eigenlijk precies de verschillen?
De beste durf ik niet te zeggen. Ze zijn wel goed aangezien er heel veel zo'n ding hebben;) Wat zijn de verschillen ... daarvoor kan je het beste op de site van Epia kijken. Je hebt nogal wat vairantjes qau snelheid, aansluitngn etc. dus da's beetje lastig te vertellen
Ik wil eigenlijk gewoon gaan werken met een normaal 7 inch schermpje. Ik stel namelijk niet mega eisen eraan als ik maar gewoon op het schermpje kan zien wat voor muziek ik draai.
Ik zou toch wel eentje nemen met touchscreen, veel handiger...
Moet ik deze software dan aanschaffen of is deze gewoon te downloaden? Is RoadRunner echt een van de makkelijkste en voldoet deze aan me eisen?
Software aanschaffen ... :p grapjas, haha.
Frontends zijn zover ik weet (op enkele na) gewoon te downloaden. En of Roadrunner één van de makkelijkste is ? Denk het wel. Deze word veelal gebruikt. Maar da's ook gedeeltelijk persoonlijk natuurlijk.
Het moederbordje kan om te testen ook op een ATX-voeding. Beter is te testen op een (grote) 12V voeding of accu, dan weet je meteen of je CPC-voeding goed werkt.
Je kan ook je carputer voeding op je voeding van je PC aansluiten. Doe ik zelf ook, werkt prima.
Sluit alleen wel de remote ook aan op de +, anders gebeurt er niet echt veel ;)
dash
17th August 2007, 14:08
welkom wilfred, er is nog een s40 bezig op het forum, alleen gaat die ietsje verder dan jij wil, wellicht dat je daar 1 en ander vandaan kan trekken.
setsunakaede
17th August 2007, 14:08
Lees ik nu correct dat jij 'het grote waar moet ik beginnen'-topic gaat starten?:D
Zou een goed idee zijn om daar een sticky van te maken (dat op slot zit om vervuiling te voorkomen).
Zoiets is er al, geloof ik.
(flauwe modus aan)
Maar ik wil wel wat maken hoor!
UTFS!!!
Indien ontoereikend:
UTFS again!!!
Nog steeds geen antwoord:
RTFF!!!
(hmmm ow w8 ff, dit is geloof ik: a. niet erg beleefd en b. precies dat tienertaalgebruik waar we het ergens anders over hadden :p)
(flauwe modus weer uit)
FORUMSPAMMER, wie ? ikke ? ;)
Who else :p jij bent toch meubilair hiero ;)
Wilfred
17th August 2007, 18:16
Ik ben even gaan snuffelen op Picco.nl. Daar zag ik een mooi moederbord van Jetway en dan de 1.2ghz variant. Hier zat een proccesor in van 1.2ghz. Loopt dit nu een beetje? Ik neem aan dat het namelijk geen zin heeft om er een 1.8ghz in te hangen.
Graag opnieuw advies;)
454ss
17th August 2007, 19:02
Dat moet voldoende zijn voor wat jij wilt. Het voordeel van een 1,2 GHz is dat er ook een wat vriendelijker prijskaartje aan hangt.;)
Jurriaan
17th August 2007, 19:04
Koop 1 van de paar systemen of bijna-systemen die hier op het forum te koop staan. Ben je in 1x klaar voor veel minder geld, en als je de lol van het bouwen wilt haal je het eerst even uit elkaar ;)
454ss
17th August 2007, 19:07
Koop 1 van de paar systemen of bijna-systemen die hier op het forum te koop staan. Ben je in 1x klaar voor veel minder geld, en als je de lol van het bouwen wilt haal je het eerst even uit elkaar ;)
Maar dan mis je wel de frustratie van alles dat misgaat met het installeren!:D
Jurriaan
17th August 2007, 19:59
Haha, da's ook weer zo. Maar die lees ik van anderen wel ;)
Wordt waarschijnlijk V8 zondag trouwens :)
Neonic
19th August 2007, 02:10
Maar dan mis je wel de frustratie van alles dat misgaat met het installeren!:D
Geen last van gehad :)
Gewoon XP erop gezet, en daarna Roadrunner en winamp en voila.
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.