Bekijk de volledige versie : XP wil niet instaleren Jetway moederbord
454ss
16th August 2007, 23:25
Vandaag wilde ik mijn nieuwe Jetway moederbordje (J7F2WE1G5D-O) installeren. Helaas krijg ik XP niet geinstalleerd op de harde schijf.
De pc start op van CD en begint alle drivers van setup te laden. Dit duurt lang (voor mijn gevoel langer dan anders, maar ik kan mij vergissen) waarna uiteindelijk een zwart scherm komt met een snel knipperende cursor linksboven in het beeld (je hebt dan nog helemaal niets mogen kiezen). Dit staat er zo'n 5 a 10 seconden en dan krijg ik de volgende foutmelding: (normaal gesproken krijg je nu het setup-scherm van XP)
Ik heb alle bios-instellingen nagelopen en allerlei cache-dingen uitgezet (behalve vd processor) om geheugenproblemen te vermijden, maar blijf elke keer deze foutmelding krijgen en kom dus ook niet verder. De CPU en geheugenmodule worden correct erkent, net als de harddisk (SATA). Als ik niet van CD-rom opstart, start hij ook gewoon vanaf HD op. Alleen staat daar natuurlijk een install op van XP met een VIA moederbordje, wat dus ook niet opschiet. Ik heb ook een andere XP-installdisk (afgeslankt met nLite) geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Het lijkt erop dat hij problemen heeft met de HD oid. Misschien omdat hij SATA is of zo ipv IDE? Op het VIA moederbordje ging het installeren wel (zo goed als) probleemloos. Ik kon toen ook gewoon een low-level format doen en zo.
Iemand ervaring met dit probleem dan wel een heldere ingeving?
imhotep
16th August 2007, 23:34
moet je niet eerst de sata-drivers installeren?
PsyCorps
17th August 2007, 00:07
hoort er bovenaan je scherm niet nog meer info te staan over de reden waarom de installatie vastloopt?
Heb het laatst ook gehad en toen bleek er een reepje ram om zeep te zijn na lang zoeken, eerst gewoon een stuk de windows install in, daarna net voor het kopieren van de bestanden ineens het enge "blue screen of dead..."
imhotep
17th August 2007, 00:15
wat je ook nog kan doen is eens googlen met die cryptisch foutencode die in je BSOD staat, kans dat je iets tegen komt is groot.
PsyCorps
17th August 2007, 00:57
http://support.microsoft.com/kb/324103/nl
goed idee, google is my friend too :)
nu maar uitzoeken welke van de legio storingen het kan zijn!
Neonic
17th August 2007, 01:06
Vind het toch raar... Zo'n versie van Windows kost toch een paar honderd euro. Grootste deel van de computers draait op Windows, en 't is niet de 1e keer dat ze het programma Windows 'uitivnden' ...
Kunnen ze dan niet gewoon iets zinnigs bij een foutmeliding zetten ipv al die onzin
ps. ik heb zo'n schermpie volgens mij ook wel eens gezien maar ... heb alleen geen idee wat ik toen gedaan had.
is je windows cd nog goed ? je zei dat je SATA ipv IDE had nou, kan je er niet een IDE schijf op aansluiten ? kijken of dat uitmaakt ?
454ss
17th August 2007, 03:11
http://support.microsoft.com/kb/324103/nl
goed idee, google is my friend too :)
nu maar uitzoeken welke van de legio storingen het kan zijn!
Inderdaad ja. Alleen zijn een deel ervan niet van toepassing omdat ik ze al krijg voor dat ik alleen maar de kans krijg om XP te installeren. Het lijkt er op dat het toch iets te maken heeft met de SATA harde schijf. Net alsof de ondersteuning daarvan niet goed genoeg is voor de XP-installer. Vreemd dat hij het wel gewoon doet met de XP-install van het VIA moederbordje. De bios is dan wel anders dan van de VIA, maar wel van dezelfde makers (ben naam effe kwijt).
Morgen nog maar eens een poging wagen. Nogmaals experimenteren met de bios-instellingen en kijken of ik met F6 tijdens het initialiseren van de setup drivers een driver kan laden van de moederbord CD-rom. Op de website van Jetway bij een heel ander moederbord staat ook dat je met F6 een SATA/Raid driver moet laden. Ik heb dan wel geen raid-opstelling maar je weet nooit wat voor Taiwaneesche brainwave er achter zit...
Greenthumb
17th August 2007, 08:56
Lijkt inderdaad een driver probleem.
Kijk je cd-tje van je moederbord eens na of je een installatie diskette kan maken met RAID en / of SATA drivers.
Zo niet, loop dan de mapjes na of er sowieso deze drivers op staan.
Mocht dit het geval zijn, is het het makkelijkst om deze met nlite te slipstreamen.
Let wel dat je de 32 bit versies alleen slipstreamt, en dat je ze als textmode drivers integreert.
Probeer verder niets uit je installatie cd te halen om eerst zo te testen, later kun je hem slanker maken met nlite.
454ss
17th August 2007, 09:44
Lijkt inderdaad een driver probleem.
Kijk je cd-tje van je moederbord eens na of je een installatie diskette kan maken met RAID en / of SATA drivers.
Zo niet, loop dan de mapjes na of er sowieso deze drivers op staan.
Mocht dit het geval zijn, is het het makkelijkst om deze met nlite te slipstreamen.
Let wel dat je de 32 bit versies alleen slipstreamt, en dat je ze als textmode drivers integreert.
Probeer verder niets uit je installatie cd te halen om eerst zo te testen, later kun je hem slanker maken met nlite.
Inmiddels er achter gekomen dat je perse een diskette moet hebben als je andere drivers wilt laden. Nu heb ik nog wel ergens een floppy-loopwerkje liggen en een flatcable heb ik ook nog wel ergens. Nu nog een diskette en een computer die wel een loopwerkje heeft ingebouwd. Anders deze alsnog tijdelijk inbouwen. Leve de vooruitgang!
Edit: Maar even de SATA/Raid-drivers gedownload van de site van Jetway; snel een diskje gemaakt op mijn werk. Daar hebben we nog een (laatste) oud lijk met een floppydrive. Vanmiddag maar eens proberen of dat wil werken.
Nog even gekeken voor een bios-update, maar die kan ik niet vinden voor dit bordje.
dash
17th August 2007, 09:46
met het commell bordje had ik dat de sata ide 0 was en ide ide1.
Op de ide schijf krijg je xp dan niet geinstalleerd, want xp wil op een schijf met ide 0. Heb het toen wel werkend gekregen door met ghoost een copie op de ander schijf (de sata) te zetten, draai nu met een converter.
Greenthumb
17th August 2007, 13:15
Als je de drivers integreert met nLite heb je geen diskettestation nodig.
Heb hier namelijk zelf een ASRock bordje liggen waar ik dezelfde problemen mee heb gehad, als je de drivers met nlite als textmode drivers integreert werkt het.
454ss
17th August 2007, 13:37
Als je de drivers integreert met nLite heb je geen diskettestation nodig.
Heb hier namelijk zelf een ASRock bordje liggen waar ik dezelfde problemen mee heb gehad, als je de drivers met nlite als textmode drivers integreert werkt het.
Aha. Dat is waarschijnlijk een wat elegantere oplossing ja, kan ik ook eens proberen. Vooralsnog lijkt mij de floppy inprikken makkelijker voor iemand met mijn beperkte verstandelijke vermogens... :D:D Vanmiddag eens kijken of het wil lukken. Bedankt!
cabrio bob
17th August 2007, 16:11
Goeiendag,
ik heb precies hetzelfde moederbordje, en ook een SATA harddisk, hierbij heb ik zonder problemen en zonder extra drivers of floppy's of iets dergelijks Windows kunnen installeren.
Verschil met die van jou : mij HDD was nieuw, geheel leeg en door windows eerst laten formatteren (NTFS). De windows versie die erop kwam was XP SP2 (complete versie, dus geen Nlite o.i.d.)
Greetzz
454ss
17th August 2007, 16:21
Goeiendag,
ik heb precies hetzelfde moederbordje, en ook een SATA harddisk, hierbij heb ik zonder problemen en zonder extra drivers of floppy's of iets dergelijks Windows kunnen installeren.
Verschil met die van jou : mij HDD was nieuw, geheel leeg en door windows eerst laten formatteren (NTFS). De windows versie die erop kwam was XP SP2 (complete versie, dus geen Nlite o.i.d.)
Greetzz
Mijn HD is niet nieuw, maar ik kan hem helaas niet formateren omdat Windows-setup al stokt bij het laden van de drivers. Anders was dat het eerste wat ik zou doen bij de installatie, een low level format (dus niet snel formateren). Het maakt niet uit of ik de originele XP sp2 CD neem of de nlite versie. Wat voor HD heb je?
cabrio bob
17th August 2007, 17:38
.... Wat voor HD heb je?
Samsung HM080HI
Denk dat als je je HDD aan een andere computer hangt en vanuit daar (uitgebreid) formatteert, dus ook alle partities weg, wel eens de oplossing zou kunnen zijn.
454ss
17th August 2007, 19:19
Helaas... het hele floppy-driver verhaal haalt niks uit. Fout blijft hetzelfde. Ik zal zondag dan ook hoogstwaarschijnlijk geen werkende carpc in de auto hebben. MAAR... we kunnen wel weer verder! Even een uurtje of 2 achter de buis gehangen om even af te koelen. Net toen ik dacht dat dat het wellicht wel eens aan mijn (externe) USB-CDROM zou kunnen liggen toch maar eens uit pure wanhoop de standard-settings voor de bios geprobeerd. Behalve het aanzetten van de legacy USB-ondersteuning en aanpassen van de opstartvolgorde (en deze enabelen) lukt het zowaar nu dus wel om setup van XP te starten!! Blijkbaar toch een of andere achterlijke bios-setting die conflicteert! Maar welke is me een raadsel. Eerst maar eens installeren en dan weer verder tweaken. Bedankt voor het meedenken mannen!
PsyCorps
17th August 2007, 21:23
succes !
dash
18th August 2007, 10:50
staat genoteerd, dus zondag werkt die (beetje de druk opvoeren)
imhotep
18th August 2007, 12:04
staat genoteerd, dus zondag werkt die (beetje de druk opvoeren)
werken zeker en hij zal ook ingebouwd zijn...
454ss
18th August 2007, 12:33
Tjonge wat een vertrouwen! Iets in mij zegt dat sommige mensen wellicht wel eens teleurgesteld kunnen gaan worden...:D
imhotep
18th August 2007, 12:35
Tjonge wat een vertrouwen! Iets in mij zegt dat sommige mensen wellicht wel eens teleurgesteld kunnen gaan worden...:D
dan gaat 1 persoon hier op het forum ook al het opgebouwde respect/waardigheid/krediet verliezen :D.
454ss
18th August 2007, 12:48
dan gaat 1 persoon hier op het forum ook al het opgebouwde respect/waardigheid/krediet verliezen :D.
Dat zal dan zeker dat forumlid zijn wat Kopernek al van vindt dat ie dat heeft verloren... ;)
imhotep
18th August 2007, 14:24
Dat zal dan zeker dat forumlid zijn wat Kopernek al van vindt dat ie dat heeft verloren... ;)
toch 1 van de 3 ja... aangezien het er 3 zijn, zullen het de 3 wijzen zijn he :D.
heb je ondertussen al gevonden welke bios-instelling je problemen veroorzaakt?
454ss
18th August 2007, 14:52
heb je ondertussen al gevonden welke bios-instelling je problemen veroorzaakt?
Nee, maar ik heb er eigenlijk ook niet meer naar gezocht. Het vreemde is dat blijkbaar alleen XP-setup er last van heeft/had. Nu XP geinstalleerd is start hij probleemloos op. Dat deed hij overigens ook al met de VIA-moederbord install nog op de harde schijf dus het lijkt er op dat op low-level de communicatie met de SATA-schijf niet goed wordt/werd afgehandeld. Tenzij ik opnieuw XP ga installeren vanaf CD denk ik ook niet dat ik er nog achter ga komen wat het nu geweest is.
Overigens net naar de bouwmarkt geweest dus wie weet, met wat nachtwerk...
mrborrie
8th November 2007, 16:14
ik heb nu hetzelfde probleem. zat mooi programma bij om een disk te maken. die heb ik gemaakt en met F6 geimporteerd in de instaltie en evengoed de foutmelding.....
Greenthumb
8th November 2007, 16:36
ik heb nu hetzelfde probleem. zat mooi programma bij om een disk te maken. die heb ik gemaakt en met F6 geimporteerd in de instaltie en evengoed de foutmelding.....
Probeer eens met nLite je textmode drivers te integreren.
Heb wel vaker gehoord dat het helpt, al kan ik niets garanderen.
Lexophilia
8th November 2007, 20:18
Hmm we kregen op mn vorige werk regelmatig laptops binnen met de mededeling dat de klant zijn xp er niet op kreeg(zat officieel vista op dan vaak)
Bleek dus dat je heel simpel een BIOS setting betreffende je sata kon veranderen en dat het dan opgelost was.
Standaard zou de schijf in een bepaalde raid instelling staan waardoor je met F6 drivers moest downloaden tijdens de setup.
Klinkt misschien een beetje onwaar maar je kunt blijkbaar ook in raid staan terwijl je maar 1 schijf hebt :S
Rockking
28th November 2007, 23:59
Ik heb dezelfde problemen met mijn Jetway 7F2WE2G.
Ik heb in het begin probleemloos kunnen installeren.
Nlited XP met de drivers van mijn moederbord cd geslipped.
Na gekloot met centrafuse moest ik noodgedwongen reïnstallen.
Aangezien het verwijderen en herinstalleren van de .net gebeuren ook niet werkte.
Hierna kreeg ik in een keer ook heel vaag precies dezelfde melding als hierboven.
Gewone windows geprobeert met driverpacks erin, niets werkte.
Alles geprobeerd 2 dagen aan het klooien geweest.
Toen maar ff de batterij eruit en cmos gereset.
Hierna kon ik gelukkig herinstalleren.
Had al bijna de moed opgegeven en gedacht dat plankje zijn beste tijd had gehad.
Ik run btw bios a10 ofzoiets kan ook geen nieuwere vinden en de site van jetway kan ik het plankje nog niet eens op vinden.
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.