PDA

Bekijk de volledige versie : carpc te moeilijk

kopernek
6th August 2007, 09:37
hoi,

het valt mij op dat er maar weinig mensen een carpc hebben in de auto

als ik met sommige mensen praat hier over hoor ik duidelijk dat ze het ook heel graag zouden willen maar het niet in hun mars hebben om zo iets te bouwen

ik heb van de week de link van deze site aan een vriend geven met een tunig auto

nu gaf die aan dat die hier was geweest maar niks over de bouw er van kon vinden hardware genoeg maar hoe je een carpc opzet staat niks over op het forum

als deze mensen die hier komen draaien hun hand er niet voor om, om een huis computer te bouwen en dat is een voordeel

nu gaat het verhaal verder

hij is naar een pc store geweest om te vragen of hun er 1 voor hem konden bouwen in die winkel hadden ze er nog nooit van gehoord en volgens hun was het ook onmogelijk om zoiets in de auto te maken ( wij weten wel beter)

lopen jullie ook wel is tegen zulke dingen aan

wat mijn doel is met dit stukje aan dacht te vragen voor mesnen die niet weten hoe ze een computer bouwen

Axxess
6th August 2007, 09:43
Mijn mening: De carputer is een totaal overbodig apparaat.
Voor de consument zijn er zat diverse oplossingen; TomTom, Apple IPod.

Ik zie de carputer toch als een project, iedere auto is anders... iedere setup is anders.

Er zijn tal van mogenlijk heden om een carpc te maken; en er is echt niet 1 manier het zelfde. Ook zal er nooit 1 manier zijn die de juiste is.

kopernek
6th August 2007, 09:48
dat klopt helemaal

maar hoe je hem weg werkt of waar je hem in bouwd blijft het zelfden als je eerst maar weet hoe je het hardware werkend krijg dan is de inbouw aan je zelf

ik vind zelf een carpc niet overbodig

waarom zou je tomtom en een ipod en een losse dvd speler nemen terwijl alles in 1 kan

Neonic
6th August 2007, 09:52
het valt mij op dat er maar weinig mensen een carpc hebben in de auto
als ik met sommige mensen praat hier over hoor ik duidelijk dat ze het ook heel graag zouden willen maar het niet in hun mars hebben om zo iets te bouwen

nu gaf die aan dat die hier was geweest maar niks over de bouw er van kon vinden hardware genoeg maar hoe je een carpc opzet staat niks over op het forum

wat mijn doel is met dit stukje aan dacht te vragen voor mesnen die niet weten hoe ze een computer bouwen

Helemaal mee eens. Als je op meetings kijk ook dan zijn er inderdaad niet zo veel die ook een (werkende) carputer hebben. Sommige hebben dan wel een carputer maar dan staat ie gewoon doelloos in de kofferbak ;) (ikke dus).

't Is naar mijn mening niet zo gek moeilijk, bedoel 't is in grote lijnen het zelfde als je pc thuis, op een paar dingen na zoals voeding enzo. D'r komt ook nog dingen bij kijken als storingen (ground-loop etc.) die je eventueel zou kunnen krijgen.
Ohja, en dan heb je nog van 'hoe krijg je het geluid van je pc over je speakers'. En dan met name wanneer je dus géén LINE-IN heb op je radio.

Info over de hardware en software is er inderdaad meer dan zat maar de inbouw zelf vrij weinig.
Denk dat het grootste probleem / uitdaging is met dat inbouwen van ...
- waar laat je het (niet iedereen wil er z'n hele kofferbak aan vertimmeren)
- hoe bouw je het in (waarmee, wat voor positie etc.)
- hoe zit het met de warmte ...
De meeste hier hebben wel verstand en / of ervaring met gewone PC's wat 't dan al een stuk makkelijker maakt wat sommige dingen betreft. Maar kan me voorstellen dat als je er weinig tot geen verstand van hebt dat het dan toch een stuk lastiger word.
Ook dat met dat stroom is lastiger op zich, vooral als er niet echt thuis in bent. 't Is nou niet net als bij je gewone PC van de stekker er in en klaar.
En dan heb je ook nog die remote. Schakel je het op de remote, of zet je er een schakelaar tussen etc.

De 'basis' is wel vrij simpel (vind ik, loop al jaren te klooien met PC's en audio, lampies en knoppies, en heb 3 jaar electro gedaan) maar misschien dat er ook veel mensen zijn die door al die verschillende mogelijkheden, tips, trucs, en ideeën van iedereen door de bomen het bos niet meer zien.

Misschien een idee om een topic / handleiding / tutorial te maken
waar je tips en trucs kan vinden hoe je dus een carputer installeert ?

En dan bedoel ik meer de 'grove' lijnen zegmaar. Dus niet of je nou een beter een indash schermpie kan nemen of een gewone, al dan niet met of zonder RDS, dat geleuter. Maar echt de 'hoofdlijnen' zegmaar.

Axxess
6th August 2007, 09:55
Nou, dat hangt natuurlijk ook helemaal af van de wensen van de bouwer.

Oke' je kan wel een soort van "Basis" nemen voor een carpc. Maar er blijft een hoop optioneel.

Ik zie het meer als: Waarom een carpc? omdat het kan.

:rolleyes:
Ik denk dat we het moeten afleggen tegen ipodjes en tomtommetjes als het komt op levendsduur/werking/gebruiksvriendelijkheid.

debelg
6th August 2007, 09:56
Klopt, maar indien je een 'oude' desktop pc hebt (zoals ik) en je besluit te beginnen dan hoef je (om te starten) enkel nog een voeding en een touch screen aan te schaffen. En dan kun je beginnen met kijken wat waar en hoe geplaatst kan worden toch!

kopernek
6th August 2007, 10:07
ik ben het met neonic eens

een topic met grote lijnen hoe je de hardware in elkaar zet

waar je hem wil gaan bouwen en hoe is aan ieder zelf de keuze

na mijn inzicht mensen die hier komen, komen voor een carpc en niet voor een tomtom

454ss
6th August 2007, 10:17
Tegen mensen die er tegen op zien kun je alleen maar zeggen 'kom eens naar een meeting'. Kun je ze er alles van vertellen en laten zien.

Zonder gekheid, mensen die niet zo handig zijn kunnen beter wat meer geld uit geven en een kant en klare carpc kopen die in een DIN-slot passen. Absoluut te doen alleen voor de die-hards geen optie. Te duur en VEEL te makkelijk!:D

Maar ik vind wel dat Neonic gelijk heeft, een goede howto hoe te beginnen (gewoon de basics) zou wel erg handig zijn. Misschien is het een idee om daar eens met een paar man over te brainstormen op een meeting. Daar notities maken waarna één man een globaal opzetje maakt waar ieder een deel van uitwerkt. Daarna samenvoegen en nog een keer redigeren om er een mooi homogeen verhaaltje van te maken en het dan pas op het forum te zetten.

[brainwave!!]
Nog leuker zou het zijn er foto's en filmpjes bij te maken en dit op een CD/DVD zetten. Geinteresseerden kunnen dan voor een miniem (kostendekkend) bedragje de CD/DVD bestellen waar ze dan ook een goodie (Carputerforum sticker oid) bij krijgen inclusief adressenlijst van webwinkels ed. Maakt Neonic een mooie omslag voor de hoes, maak ik een mooi label op de kleurenlaser op het werk en het ziet er zeer profi uit.
Leuk, draaiboekie maken, filmen, editten, geinig!:D

'K weet niet wat ik heb vandaag, maar de creatieviteit spuit onder mijn nagels vandaan... :D

fs1
6th August 2007, 10:54
het lijkt me dat carputer bouwen te simpel wordt gezien hierzo... in principe is het simpel, maar er zijn tal van verschillende basiismogelijkheden;
-vanuit een laptop ofzo
-vanuit een echte home pc
-een echte carputer met een mini-itx moederbord
-een kant en klare (al dan niet 1-din) oplossing
-etcetera etcetera...

mij lijkt ook dat als ge nog niks van gewone pc's kent (opbouw en software enzo) dat ge hier eigelijk bitter weinig verloren hebt en dat ge beter eerst op gewone pc forums gaat rondneuzen (dit alles is niet grof bedoeld ofzo he, want als ik dit nalees lijkt dat wel zo ;-))

tja en winkels die er nog nooit van gehoord hebben, trek uw conclusies en ga nooit meer terug naar die winkel voor eenders wat... een normale winkel z'n recatie zal zijn "ja dat ken ik maar kan ik helaas niet aanbieden" ofwel "echt? bestaat dat? vertel me eens wat meer enzo? maar zal wss ook helaas niet kunnen aanbieden, die eerste waar hier over verteld werd "dat kan niet" nja... wel... begin dan geen pc-winkel als ge helemaal niks weet :-p

tot zover mijn betoog...

Neonic
6th August 2007, 11:30
Dat van dat domdom verhaal of ipods is beetje onzinnig, anders kwamen mensen hier niet. En of een carputer zin heeft ja of nee ...
Heb wel eens zitten nadenken, kreeg er gewoon koppijn van en ben toen tot de conclusie gekomen dat eigelijk het hele leven gewoon geen nut heeft.
Maar goed ... dat weer terzijde :D (anders krijgen we daar weer een heel offtopic geleuter van)

Tegen mensen die er tegen op zien kun je alleen maar zeggen 'kom eens naar een meeting'. Kun je ze er alles van vertellen en laten zien.Dat zowiezo é :p

Maar ik vind wel dat Neonic gelijk heeft, een goede howto hoe te beginnen (gewoon de basics) zou wel erg handig zijn. Misschien is het een idee om daar eens met een paar man over te brainstormen op een meeting. Daar notities maken waarna één man een globaal opzetje maakt waar ieder een deel van uitwerkt.

Ik zat ook te denken aan een soort van HOW-TO inderdaad. Niet zo zeer van of je een laptop als basis neemt, één of ander oud barrel wat je nog over hebt, een Epia PC of een kant en klaar ding. Bedoel kan, maar dat is ook grotendeels de keuze van de persoon die een carputer wilt. Zat meer te denken aan waar je op moet letten tijdens inbouwen of wat handig voor het inbouwen zoals (extra) kabels trekken etc. Op de software en hardware hoef je denk niet zo erg diep op in te gaan aangezien je hier een paar handleidningen op het forum heb staan.

Misschien een idee om hier een lijstje te maken waar iedereen paar punten kan zetten wat handig kan zijn of waar mensen mee zitten en graag meer info over zouden willen....
(en dat zouden we dan inderdaad op de meeting wat meer uit kunnen werken, kan iedereen ook nog wat toevoegen enzo)

Zat zelf te denken aan bv.

- INBOUWMOGELIJKHEDEN
hoe je wat en waar in kan bouwen, wat het beste / makkelijkste / verstandigste is
dit ivm 'looks', diefstal, warmte, bedieningsgemak ...

- BEKABELING
wat voor kabels, en hoe dik, heb je nodig en wat is aan te raden.
handig om extra kabels te trekken als je begint voor bv aansluiten leds, aan/uit knop, voeding voor TFT / hub etc.
zekeringen, verdeelblokken, massa, groundloop ...

- OVERIG
...

dash
6th August 2007, 12:02
meeste zijn niet bekend met de speciale voedingen die er te krijgen zijn, en denken daarom dat het niet kan. Heb je eenmaal die voeding met startup / shutdown, dan is het verder als een gewone pc.
Enkel nog een skin en aangepaste bediening.

Uriel
6th August 2007, 15:48
Je kan ze gewoon kant en klaar kopen. Ik lever ze in ieder geval ook kant en klaar. Dan is het alleen kabels aansluiten en draaien.

Ik probeer diegene die er geen verstand van heeft van A to Z te begeleiden, dus ook met aansluiten geeft ik zoveel mogelijk hulp.

Ik kan ook regelen dat het spul er in wordt gebouwd.

Dus als je maatje nog intresse heeft "Kopernek"??

Maar inderdaad een "how to" voor een simpele basis Carpc zou mooi zijn.

kopernek
6th August 2007, 16:30
hij wil het nog steeds heel graag hebben ik geef hem jou site door

en is het scherm nog binnen gekomen

en over die computer winkel probeer het zelf maar is bij mijcom om naar een carpc te vragen kijken wat ze zeggen

Axxess
6th August 2007, 16:42
en over die computer winkel probeer het zelf maar is bij mijcom om naar een carpc te vragen kijken wat ze zeggen

Stond vandaag ook in de dynabyte... werd gehopen door die sjaakjes die net van school afkomen met hun ict "opleiding" kreeg nog het verkeerde mee ook... kon ik weer terug.

PsyCorps
6th August 2007, 16:43
carpc's zijn volgens mij dingen die absoluut overkill zijn voor de gemiddelde huis tuin en keuken autorijders. (kleine ruimte om in te rijden overigens :D )
Er zijn zoveel combinaties mogelijk en er is zoveel wat eventueel fout kan gaan dat een hoop mensen er misschien maar beter vanaf kunnen blijven.
Ik bedoel maar, als ik een hoop mensen in mijn omgeving al zie stoeien met een mobiele telefoon waarvan ze vaak maar 50% van de functies gebruiken dan vraag ik me af wat die mensen met een carpc zouden moeten?
Zo heeft de vriend van mijn moeder een pocketpc in zijn auto waarop hij tomtom draait. Nou ik zou wensen dat hij een tomtom one ofzo koopt want de keren dat ik langs moest komen om e.a. opnieuw te installen omdat hij zijn pocket pc te lang van de oplader had gehad kan ik al niet meer tellen...pfff...een ware digibeet zoals ze dat noemen....

Hou je van computers en auto's en wil je die 2 zalige dingen gecombineerd zien dan is het de uitvinding van de eeuw wat mij betreft.
Ik denk zelf dat een gidsje om zelf carputers te bouwen erg lastig is doordat er zoveel mogelijk is, en elk systeem toch weer zijn eigen specifieke aandachtspunten en problemen heeft...
Ik vind het "doe het zelf" gehalte van een carpc ook juist een van de dingen waarom ik het zo leuk vind.
Via "trail en error" kom je volgens mij langzaam maar zeker achter de juiste install en configuratie voor je eigen specifieke behoeftes en auto...

Overigens,er wordt hier wel eens gesproken over het carputervirus, nou het bestaat echt.
Ik ben me helemaal gek aan het lezen over de materie en kan haast niet wachten om te beginnen aan mijn eigen project!
Toch eerst maar even die andere auto kopen voordat ik begin...maar de kennis heb ik dan toch in iedergeval al!!!

fs1
6th August 2007, 16:52
volledig mee akkoord :-)

Neonic
6th August 2007, 17:06
carpc's zijn volgens mij dingen die absoluut overkill zijn voor de gemiddelde huis tuin en keuken autorijders. (kleine ruimte om in te rijden overigens :D )
Valt niet mee nee. Zelfs niet met een radiografische:)
Staat telkens weer een stoel of tafel in de weg enzo, of ... je moeder :rolleyes:

Hou je van computers en auto's en wil je die 2 zalige dingen gecombineerd zien dan is het de uitvinding van de eeuw wat mij betreft. Ik vind het "doe het zelf" gehalte van een carpc ook juist een van de dingen waarom ik het zo leuk vind.

Helemaal mee eens. Zo ben ik er ook aan begonnen. Was al jaren met auto's bezig. Eerst alleen naar 'shows' als Speed & Design, en toen me eigen Cliootje é. Toen ben ik ook meer naar die kleinere meetings gegaan en ook met een paar mensen naar die shows als Full-Speed en International Tuning Salon. En op een gegeven moment zit je op sites te kijken als Mp3car.com en zie je al die idioten een PC in d'r auto timmeren en denk je .... NICE.
Vind het ook om dingen te verzinnen (misschien al opgevallen) en uit te proberen. Da's voor mij eigelijk ook wel een 'ideale' hobbie' zo. Ik hou van tekenen, muziek, auto's, computers, lampies ... en andere onzin dingen.
Ken alles me in me auto timmereren, ideaal é.

Maar weer beetje meet ON-TOPIC ...

Ik denk zelf dat een gidsje om zelf carputers te bouwen erg lastig is doordat er zoveel mogelijk is, en elk systeem toch weer zijn eigen specifieke aandachtspunten en problemen heeft...

Ben ik het ook wel met je eens. Maar het lijkt me toch wel makkelijk als je een soort basis hebt. Je hebt toch een aantal dingen die 'basis' zijn zoals bv géén stroomdraden langs je audiokabels leggen en dat soort dingen. Zijn soms kleine dingetjes maar ...
Voor de gemiddelde autorijder lijkt het me ook inderdaad wel overkill ja. Denk ook persoonlijk dat het grootste gedeelte daarvan nog nooit van het fenomeen 'carputer' gehoord heeft.
Merk het ook wel bij meetings enzo. Als je het dan over carputer heb dan hoor je toch wel regelmatig 'huh' :p

Greenthumb
6th August 2007, 17:33
Ik denk persoonlijk dat het weinig zin heeft om een gids of iets te maken.
Er zijn namelijk gewoon te veel zaken waar rekening mee moet worden gehouden, al beginnende bij wat voor een auto men heeft en waar men de pc wilt hebben.
Zo heb ik zelf een busje, en de manier waarop ik mijn carpc weg heb gewerkt zal voor iemand met een "normale" personenwagen heel anders zijn.
Ik denk dat als iemand een beetje verstand heeft van zelf computers bouwen de rest ook wel moet lukken met een beetje hulp van vrienden / fora / meetings.
Ik denk dat als iemand interesse heeft om een carpc te bouwen, maar niet weet hoe hij het moet aanpakken hij het beste naar een meeting kan komen om ideeën op te doen en hulp te krijgen.
Een andere optie als je niet de tijd / zin hebt om je er zo in te verdiepen is om gewoon een kant en klaar oplossing te kopen, al vindt ik dit persoonlijk lang niet zo leuk, aangezien je de voldoening van het maken van je eigen oplossing mist.

Uriel
6th August 2007, 17:34
Helemaal met PsyCorps eens. Is ook erg moeilijk en het hobby element is toppertje, vooral als alles uiteindelijk werkt. Echter is een start setje voor mp3, dvd, videoclips, navi wel mogelijk. Mijn vrouw is uiteindelijk ook mijn systeem gaan gebruiken en daar gaat ook alles prima mee en zij is een redelijke digibeet maar red zich wel altijd prima op de pc.

Waar je alleen mee zit is het programma windows, zoals we allen weten nou niet een echt betrouwbaar programma.....

Als je het redelijk simpel hou is het wel te doen.

PsyCorps
6th August 2007, 17:39
Maar het lijkt me toch wel makkelijk als je een soort basis hebt. Je hebt toch een aantal dingen die 'basis' zijn zoals bv géén stroomdraden langs je audiokabels leggen en dat soort dingen. Zijn soms kleine dingetjes maar ...

Dat soort info is uiteraard bijzonder handig, zeker als je net 2 dagen bezig bent geweest om je auto te slopen en weer terug in elkaar te prakken en er vervolgens achter komt dat e.a. niet lekker samen werkt, goed idee!!

Maar het echte configureren van een computer en de hardware combinaties die er allemaal mogelijk zijn opschrijven in een handboek, dat zal lastig worden ben ik bang, al was het maar doordat ze elke 2 dagen wel weer iets nieuws verzinnen...

PsyCorps
6th August 2007, 17:45
Helemaal met PsyCorps eens. Is ook erg moeilijk en het hobby element is toppertje, vooral als alles uiteindelijk werkt. Echter is een start setje voor mp3, dvd, videoclips, navi wel mogelijk. Mijn vrouw is uiteindelijk ook mijn systeem gaan gebruiken en daar gaat ook alles prima mee en zij is een redelijke digibeet maar red zich wel altijd prima op de pc.

Waar je alleen mee zit is het programma windows, zoals we allen weten nou niet een echt betrouwbaar programma.....

Als je het redelijk simpel hou is het wel te doen.

Uiteraard is een "gesloten" systeem prima te doen voor mensen, maar de "fun" factor is toch juist het uitbreiden, veranderen en experimenteren met verschillende zaken, ze kunnen dan misschien beter zo'n all in one oplossing kiezen van een of ander "duur" merk ofzo denk ik, loopt bijna niet vast en bied ze alles wat ze maar willen...en vergeet niet he, jouw vrouw heeft JOU achter de hand :D

Natuurlijk is het wel bijzonder leuk om mensen die er net mee beginnen verder te helpen en je kennis te delen op bijvoorbeeld dit forum, hoe meer mensen je enthousiast kan maken voor carputers, hoe leuker het is, maar laten we niet de illusie wekken dat je het er "even in flanst" en er mee wegscheurt want dat is niet het geval ben ik inmiddels al wel achter :)

hansb42
8th August 2007, 09:35
Ik vond het alles bijelkaar reuze mee vallen hoor. Goed ik heb wat ervaring met het knutselen aan pc's maar meer dan hobby is het niet. De grootste uitdaging voor mij was en is het elektische / elektronische deel. en het Geld want het koste me wel meer dan ik wilde.

het 1e is erg veel informatie verzamelen en niet lukraak spullen kopen en dan maar hopen dat het werkt. Lezen op dit forum en MP3car is erg leerzaam gebleken.

Dus ben ik een van de weinigen met een al een jaar werkende carpjuter:D

Uriel
8th August 2007, 10:10
Uiteraard is een "gesloten" systeem prima te doen voor mensen, maar de "fun" factor is toch juist het uitbreiden, veranderen en experimenteren met verschillende zaken, ze kunnen dan misschien beter zo'n all in one oplossing kiezen van een of ander "duur" merk ofzo denk ik, loopt bijna niet vast en bied ze alles wat ze maar willen...en vergeet niet he, jouw vrouw heeft JOU achter de hand :D

Natuurlijk is het wel bijzonder leuk om mensen die er net mee beginnen verder te helpen en je kennis te delen op bijvoorbeeld dit forum, hoe meer mensen je enthousiast kan maken voor carputers, hoe leuker het is, maar laten we niet de illusie wekken dat je het er "even in flanst" en er mee wegscheurt want dat is niet het geval ben ik inmiddels al wel achter :)

Daar heb je inderdaad gelijk in maar dan hebben ze al wel een carputer in de auto en kunnen ze het gaan avonturen. Ik bedoel qua kabels en voeding kan dat ook minimaal zijn om te starten. b.v. met die aansteker voeding van mij die is behoorlijk "plug and Play" verder een toetsenbord (als nodig), muis (als nodig) en kabel naar de radio aux in en je carputer draait al.
Voor het scherm heb je nu ook van die zuignappen voor tegen het voorraam (komen eerdaags op mijn site te staan) dus het scherm hangt ook in een handomdraai.

Afwerking van kabels kan af fabriek maar ook zoals zovele een beetje in zicht maar wel netjes.

Qua stabiel, zelfs het duurste systeem draait op windows en zal dus ook gaan vastlopen/ blauwe schermen genereren, dat weten we allemaal toch?

En ik probeer juist zo' simpel kant en klaar systeem te leveren met image van de HD dus als het echt fout gaat, 2-3 min en de oude image staat er weer op en het systeem draait weer prima.

En dan kan het verdere avonturen beginnen, eerst wennen en dan langzaam kunnen ze gaan uitbereiden.

En voor de rest ben ik er dan nog om alles wat ze willen te verkopen!!!! :D :D :D :D :D

Neonic
8th August 2007, 10:21
Daar heb je inderdaad gelijk in maar dan hebben ze al wel een carputer in de auto en kunnen ze het gaan avonturen.
Daar zit ook wat in ja. Als je er toch wil mee beginnen maar het toch niet zo goed aandurf dan is zo'n kant en klaar systeem toch wel handig. Dan kan je inderdaad alvast er mee 'avontureneren' zoals jij dat leuk noemt.
En later kan je er dan alsnog vanalles op en aan timmeren, grotere of extra schijf, GPS, noem maar op ....
Dan heb je in ieder geval een 'basis'.

Maar ... zelf klooien blijft het leukst é :D

Uriel
8th August 2007, 10:46
Daar zit ook wat in ja. Als je er toch wil mee beginnen maar het toch niet zo goed aandurf dan is zo'n kant en klaar systeem toch wel handig. Dan kan je inderdaad alvast er mee 'avontureneren' zoals jij dat leuk noemt.
En later kan je er dan alsnog vanalles op en aan timmeren, grotere of extra schijf, GPS, noem maar op ....
Dan heb je in ieder geval een 'basis'.

Maar ... zelf klooien blijft het leukst é :D

Inderdaad, ik zelf kan het niet meer eens zijn met je dat is ook het leukste maar sommige hebben dat nu eenmaal niet in hun mars of kunnen of willen het niet en dan is het kant en klare systeem voldoende.

ahi25
26th August 2007, 21:10
als hier een howto s met fotos was geweest zal iedereen goed begrijpen hoe het moet gebeuren.:)

1107972
27th August 2007, 12:59
Een how to met foto's zal werken als iedereen dezelfde smaak had en dezelfde budget.

Dus met als gevolg dat iedereen dezelfde carputer samensteld bij Uriel (alsjeblieft Uriel, gratis reclame) en in dezelfde auto rijdt uit het zelfde bouwjaar en dezelfde uitvoering. Dan is een how to goed te maken.

Maar aangezien bijna niks hetzelfde is is een volledige how to niet mogelijk.

Ryanex
27th August 2007, 16:02
ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog niets had gehoord van een carpc,
tot ik op dit forum uit kwam.

Onder tussen heb ik al een 4 jaar ervaring kwa PC's,
en je kunt de link perfect leggen tussen Pc's en carPC's,
natuurlijk praatje over kleine formaten van moederborden, HD's enzo...

Nu als iemand een leek is en niet een PC kan samen stellen met het goede geheugen en dergelijke, (sata of ide)
dan raad ik ook aan voor een radio met DVD functie te kopen.
(gps , radio , DVD player , MP3 funtie)

Nu voor de meeste die op dit forum zitten , zullen we een beetje PC freak
zijn want anders zie je het nut niet in voor een PC in de auto te bouwen.

Neonic
27th August 2007, 17:43
Een how to met foto's zal werken als iedereen dezelfde smaak had en dezelfde budget.

Maar aangezien bijna niks hetzelfde is is een volledige how to niet mogelijk.
Klopt op zich wel ja...
Maar je hebt toch wel een aantal 'basis' dingen zoals bekabeling etc. Maar voor de rest is het inderdaad heel lastig. Iedere auto is zo'n beetje anders en je hebt wel heeeeeeeeel veel verschillende mogelijkheden (zoals bv laptop, Epia bordje, gewone huis-tuin en keuken pc) en ga zo maar door. Om van smaak maar te zwijgen é.
De één kan, mag of wil niks hakken en zagen in z'n auto ... de andere intresseert het geen ruk en sloopt z'n halve auto om er een schermpie in te kunnen krijgen...

Nu voor de meeste die op dit forum zitten , zullen we een beetje PC freak zijn want anders zie je het nut niet in voor een PC in de auto te bouwen.
Helemaal mee eens ja :)
Loop zelf ook al jaren met PC's te klooien. Vroeger ben ik via me werk aan 6 SCSI schijven gekomen, nooit wat mee gedaan (met SCSI dan é) toen bij Conrad boekie gekocht, van iemand een SCSI controller 'geleased' en net zo lang etteren tot het allemaal werkte é.
Had toen 2 Bigtowers aan elkaar geprutst met bij elkaar 6 SCSI-schijven,3 gewone en 3 CD(r) / DVD spelers.
(keej, vraag me niet wat voor nut het heeft...

Maar dwaal weer af ... denk dat het voor leken ook wel te doen is, maar dat ze beter zo'n kant en klare kunnen kopen. Beetje bekabeling in je auto gooien is niet zo moelijk, al is het wel handig dat je bv goeie voedingskabel heb etc. maar een pc zelf in elkaar zetten ...

Maar ... was van de week effe bezig om een beginnetje te makan met een soort van HOW-TO
Kweet niet of daar enigzins intresse in is ?

454ss
27th August 2007, 19:08
Maar ... was van de week effe bezig om een beginnetje te makan met een soort van HOW-TO
Kweet niet of daar enigzins intresse in is ?

Voor de gevorderde cpc-er misschien als naslagwerk. Voor de beginner is het denk ik wel erg nuttig. Het beste lijkt mij om een en ander overzichtelijk te houden en begrijpelijk dat je het een beetje 'basic' houdt en dan alles onder te verdelen in hoofdstukjes. Zoals bijvoorbeeld beeld, geluid, voeding, opslag, bediening (front-ends) etc.

Als je hulp nodig hebt geef je maar een gil, wil best helpen en ik denk dat anderen ook wel willen helpen. Maar eigenlijk heeft ledeuw al zo iets gemaakt. Dat staat op de frontpage (http://www.carputerforum.nl/item.php?id=6&page=howto) onder de how-to's.

Greenthumb
28th August 2007, 09:32
Ik denk dat iemand die nieuw is nog het meeste leert van de "Under Construction" en de "Laat je project zien!!!" subfora.
Hier kun je meestal in stappen zien hoe een ander het heeft aangepakt, en staan voor diverse soorten auto's uitgelegd hoe ze het hebben gedaan.
Tevens is de diversiteit van hoe men het heeft ingebouwd (haken en zagen of zo min mogelijk aanpassen, zo net mogelijk of zo makkelijk mogelijk) hier ook goed te zien.

Neonic
28th August 2007, 17:35
Klopt ook ja.

Heb ook toenderijd veel op showyoursound zitten kijken, wat anderen allemaal getimmerd hebben. Eerst dacht ik altijd van damn, hoe doen ze dat. Maar als je dan op die showcases ziet dat ze zo'n beetje allemaal beginnen met wat plankies hier en daar. En dan uiteindelijk het eindresultaat ziet dan ...
Toen kreeg ik ook 'hoop' en dacht van ... ik gaat eens een poging wagen.
't Is nog steeeds bij een poging wagen gebleven maar ....

Vond het ook wel leuk om te zien hoe sommige d'r spullen hadden gemonteerd enzo. Soms zie je toch weer van die kleine handigheidjes waar je zelf nog niet op was gekomen. Of dat je denkt van ' hey, das ook wel handig zo' .
Da's denk met die computer ellende net eender. Iedereen heeft het toch net weer anders gedaan, op een andere plaats, op een andere manier....

Zelf heb ik trouwens (effe off-topic geleuter) het één en ander vast gemaakt met klitteband. Heb tijd geleden gemerkt dat de ene kant leuk klit op je bekleding van je auto. Wou toen iets vastmaken maar boren enzo leek me niet zo'n strak plan. Dus heb een latje genomen, klitteband erop vast geniet, tegen dat tapijt gedaan en voila ... een latje waar je op verder kan prutsen.

PsyCorps
28th August 2007, 23:30
als hier een howto s met fotos was geweest zal iedereen goed begrijpen hoe het moet gebeuren.:)

http://www.youtube.com/watch?v=RAubCPJhS_U

dekt in grove lijnen natuurlijk de absolute basics :)

454ss
29th August 2007, 09:49
Heb je gezien hoe zijn pluskabel voor z'n schutbord gaat?:eek: Zo moet het dus niet, altijd een een rubbere doorvoertule gebruiken. In dit geval had hij ook wel even de moeitje kunnen nemen om z'n geboorde gat af te bramen. Daarna even met een kwastje wat lak op de rand van het geboorde gat smeren om roest te voorkomen. Goed laten drogen en dan pas kabel en tule d'r in.

Edit:
Ook als je door een plastic deel gaat met je kabel is het beter om een doorvoertule te gebruiken.

Edit2:
Ik vind het filmpje wel heel basic. Dit moeten wij beter kunnen. Wie durft?

PsyCorps
29th August 2007, 10:18
Heb je gezien hoe zijn pluskabel voor z'n schutbord gaat?:eek: Zo moet het dus niet, altijd een een rubbere doorvoertule gebruiken. In dit geval had hij ook wel even de moeitje kunnen nemen om z'n geboorde gat af te bramen. Daarna even met een kwastje wat lak op de rand van het geboorde gat smeren om roest te voorkomen. Goed laten drogen en dan pas kabel en tule d'r in.

hahaha, die opmerking is precies de opmerking die werd gemaakt op het mp3car forum naar aanleiding van dit filmpje :)

imhotep
29th August 2007, 10:39
Nog iets wat eigenlijk slecht is. Hij haalt die pc zomaar uit die 'docking-station' terwijl er nog stroom op zit, mag je nooit doen, kan een kortsluiting veroorzaken met een defecte boel als gevolg.

Hoe heeft hij die dockingstation trouwens gemaakt? Hij schuift zijn mac er gewoon uit.

Lexophilia
29th August 2007, 14:01
mjah wat een werk om zo'n filmpje te maken terwijl dat als je ook maar een beetje nadenkt voordat je gaat inbouwen, je al na kan gaan wat je nodig hebt en waar je op moet letten...

Elke auto is anders en ik vindt dat je niet standaard een filmpje kunt maken over het hoe een cpc inbouwen!!

setsunakaede
29th August 2007, 15:20
Mwah, een aantal dingen blijven nog steeds hetzelfde: je hebt een pc nodig, dat ding moet gevoed worden en die voeding komt van bij de accu.
Verder nog nodig: scherm, knoppies/toetsenbord/touchpad, hdd...

Kabels door je schutbord regelen liefst door bestaande gaten/tules, als je zelf een gat maakt niet groter dan nodig, aflakken en tule/bescherming gebruiken.
Zekeringetje zo dichtmogelijk bij de accu, goed afgemeten op de pc.

Ff kijken... nog wat vergeten?
Oh ja, plannen, goed van tevoren bedenken wat je wilt, inspiratie opdoen, zorgen voor het juiste gereedschap, indien mogelijk en/of van toepassing een extra dash van de sloop, geschikte behuizing, verlengkabels, gps-ontvanger, polyester, kunststoflas/oplos/prutsspul en..., mooooi weer of een goede verwarmde overdekte klusplaats.

Neonic
29th August 2007, 17:32
Kweet wel ... was bij mij (cliootje) een grandioos kut werk die kabel door dat schutbord douwen.
Lig je half onderste boven bij je pedalen te etteren, je schroeftollejte past netaan met wat gefriemel er net tussen.
En achteraf kom je er later achter (gezien in een boekie, hoe je Clio's vebouwd) dat er een gewoon een dop zit :rolleyes:

ps. alleen waar dat uitkomt bij je motor vertellen ze er mooi niet bij é
komt volgens mij ergens uit waar je toch niet bij ken vanwege allerlei vage kastjes met zekeringen, boordcomputer ? en andere zooi.
maar goed ook ... anders was ik helemaal zinloos bezig geweest.
Maar ... 't is toch gelukt é :)

ps. nou we het toch over voedingskabel hebben enzo en over invoortules, rubbers en blablabla
wat ook wel handig is, en wat netter, is je voedings kabel in vijverslang of snakeskin proppen. beschermt ook gelijk wat beter tegen warmte enzo.

en nog een tip ... maak die kabel niet vast, met een tyrep ofzo, aan je veerpootschoteldinges van je schokdemper.
kunnen die kabels niet zo erg tegen heb ik gemerkt ;)

1107972
29th August 2007, 19:03
Als we samen een goede nieuwe how to willen maken wil ik eventueel wel voor het tekenen van afbeeldingen zorgen. Heb hier al beroepsmatig ervaring mee.

Uriel
29th August 2007, 23:28
Dus met als gevolg dat iedereen dezelfde carputer samensteld bij Uriel (alsjeblieft Uriel, gratis reclame) en in dezelfde auto rijdt uit het zelfde bouwjaar en dezelfde uitvoering.

:D :D :D :cool: :cool: :p