PDA

Bekijk de volledige versie : Carputer Forum als club?

Greenthumb
22nd June 2007, 15:45
Hey allemaal, ik zat vandaag eens na te denken over wat het Carputer Forum nu eigenlijk is.
Zijn we enkel een forum, die elkaar af en toe op een meeting ontmoet, of zijn we meer dan dat?
Ik denk persoonlijk dat we meer een club zijn, met als belangrijkste contactplaats dit forum.
Immers, de basis van een club is toch mensen met een gelijke interesse.
Als club zijnde vindt ik meestal dat er toch meer een familiale sfeer is dan wanneer je je eigen enkel als forum laat voorkomen.
Nu zit ik nog met veel meer dingen in mijn hoofd, maar wou eerst maar eens kijken hoe anderen hier tegenaan kijken, en dan vooral de moderatoren, aangezien dit toch hun forum is :).
Dus wat denken jullie, moet het Carputer Forum zich puur als forum/website opstellen, of als club zijnde.

Neonic
22nd June 2007, 20:18
Hoe of wat had je het dan in gedachte om het forum als club zijnde op te stellen ?

Immers, de basis van een club is toch mensen met een gelijke interesse.
Als club zijnde vindt ik meestal dat er toch meer een familiale sfeer is dan wanneer je je eigen enkel als forum laat voorkomen.

Dat idee had ik ook wel eigelijk. Bedeol ten eerste is het wel handig zo'n forum dat je vanalles kan vragen wat dat carputer gebeuren betreft enzo, of enigzins aanverwante dingen zoals stroom, lampies ed.
En ten tweede is het ook wel leuk om zo nu en dan eens af te spreken zodat je ook weet wie er op het forum zit en om te kijken wie wat waar én hoe heeft ingebouwd. Foto's zijn leuk maar ... in het echie is toch leuker.
En zo nu en dan beetje bowlen d'r bij, happie eten is ook wel gezellig vind ik.
Aflgelopen keer nog rondwandelingetje door 't dorpie gemaakt ook, ijsje erbij, live entertainment :)

Greenthumb
22nd June 2007, 21:52
Tja wat stel ik me als club voor?
Ik denk toch meer naar het persoonlijke contact toe.
Ik snap dat dat nu ook wel gebeurd, maar momenteel is het meer iets dat erbij komt naar mijn idee.
Dus inderdaad meetings, een keer bowlen, keertje stappen, beetje die dingen.
Ook kunnen er op een gegeven moment andere activiteiten worden georganiseerd.

[mp3]neo
23rd June 2007, 16:37
we zouden ook iets zoals klus dagen organiseren.
dat we met meerde naar een plek gaan met gereedschappen en elkaar kunnen helpen met een install.

zeker handig voor de minder kundige onder ons. :P

fs1
23rd June 2007, 17:47
indeed, daar is al veel over gezegd, ik vind dat een heel fijn plan, poly'en voor beginners, of gewoon poly'en door ervarenen voor beginners :-)

Neonic
23rd June 2007, 19:08
Inderdaad wel leuk idee ook om gewoon eens ergens met z'n alle te gaan sleutelen, polyén, prutsen enzo
Gereedschap enzo zal het probleem niet zijn denk, als iedereen gewoon een zooitje schroevedraaiers, tangen en alles mee neemt.
Alleen de vraag is ... waar ?

Jurriaan
23rd June 2007, 22:11
Nee, dan moet je je toch ook gaan verdelen in een bestuur etc? En dat allemaal weer via de notaris regelen en meer van dat soort vrolijkheid....

Vrijheid blijheid lijkt me beter.

Greenthumb
23rd June 2007, 22:53
Hmm, ik denk dat zolang het niet te groot wordt de rol van voorzitter en dergelijke niet echt veel voorstelt.
Ik denk persoonlijk dat het een sterkere band vormt als club zijnde.
Maar uiteindelijk is het toch aan de admins / oprichters van de website om te kiezen welke kant ze op willen.
Ik hoop dan ook nog iets van hun te horen.

Neonic
23rd June 2007, 23:50
Maar uiteindelijk is het toch aan de admins / oprichters van de website om te kiezen welke kant ze op willen.

Stel dat ze de kant op willen als club zijnde ...
Hoe of wat zou het dan anders zijn dan dat het nou is ? Andere 'clubs' hebben toch ook een forum ...dus bedoel, hoe of wat zou er dan veranderen aan de situatie zo als ie nou is ?

Greenthumb
23rd June 2007, 23:53
Hmm, afhankelijk van de richting die de admins op willen, zou het hoogstwaarschijnlijk allemaal wat meer georganiseerd zijn.
Verder denk ik dat we dan met zn allen zouden moeten kijken hoe we ons zouden willen neerzetten.
Vergeet niet dat dit hele idee uit verveeldheid naar boven kwam, en ik er dus nog niet tot in de details over heb nagedacht :p.

whocarez
24th June 2007, 00:00
Nadeel van een club is dat alles officeel geregeld moet worden, dus ook eventuele kosten en verplcihtingen.

Nu zijn we een forum hebben we alleen de kosten voor het onderhoud van het forum. Niks geen bestuur of gezeik rondom lidmaatschappen.

Daarnaast is het al een clubje opzich kijk maar naar de mensen die regelmatig posten of of de meetings komen. Zijn vrijwel altijd dezelfde.

Moet er zelf nog tijd voor zien te maken die meetings maar dat komt wel, vond de eerste keer dat ik er was reuze gezellig.

Jurriaan
24th June 2007, 01:02
Hmm, ik denk dat zolang het niet te groot wordt de rol van voorzitter en dergelijke niet echt veel voorstelt.
Ik denk persoonlijk dat het een sterkere band vormt als club zijnde.

Mijn ervaring is *helaas* met clubs dat het altijd leuk begint maar er altijd een moment komt waarop het fout gaat. Macht, onmacht, vertrouwen, wantrouwen... Allemaal niet gezellig.

[mp3]neo
24th June 2007, 02:03
nou je heb clubs en clubs...
je kan het officieel club maken met club huis dit en zus en zo .....

je kan het ook gewoon meer vriendschappelijk doen.
gewoon af en toe wat organiseren iedereen dokt wat voor dat moment.
en de ene keer organizeerd de een en dan andere keer ( ja raad het al) de ander.
dit gaat met meetings perfect.

en bijvoorbeeld voor die klus dagen. wat is er nodig aan voorzieningen voor somige dingen zeg maar poly.
poly zooi, schuur papier, en nog wat zooi. ( zelf nog geen ervaring mee)
en allerlij klusjes ben je niet aan een vaste ruimte gebonden.
en tja als je stroom nodig heb dan zijn er altijd nog 220 converters.
of agregaatjes. waar perfect een dremel mee gevoed kan worden.
dus het zou zelf ook buiten georganiseerd kunnen worden. paar behang tafels tegen elkaar. en klaar is kees.
of er moet iemand naar voren stappen van ik heb een groote garage of loods waar we met een groepje ( mits alles netjes opgeruimd word) ffies mogen klussen.

Vipergts/r
24th June 2007, 04:48
Het is een goei gedacht, maar daar komt hetzelfste probleem als met de meetings of als het forum.

Bij de meetings: locatie, be / nl
Zoals het forum: mensen die er tijd moeten gaan insteken, die ze ni hebben.

Neonic
24th June 2007, 10:39
't Lastigste wat die klusdagen is, afgezien of in Belgie of in Nederland, is de plaats zelf.
Met mooi weer zou je inderdaad een paar behangtafels oid mee kunnen nemen en dan lekker buiten kunnen gaan klussen. Maar dan is ook de vraag waar. Op sommige plaatesen zou je toch toestemming moet hebben.
Om te gaan poly'en zou ik toch voor een garage of loods gaan aangezien het toch aardig stinkt (kvind zelf van niet maar ...) en bovendien is het nou niet iets of effe gauw gauw mee te gaan lopen prutsen op een gammel tafeltje. 't Is nou ook niet echt lekker spul als je het over je heen krijg of op je kleren (tsja, ervaring é ;) )

Voor die klusdagen zouden we eens kunnen kijken of er iemand een grote schuur heeft, beetje op het platteland zou ideaal zijn denk. Dat er dan mensen kunnen poly'en en buiten ook genoeg plek is om je auto neer te zetten en dat je ook plek genoeg heb om bv effe je stoel eruit te schroeven en er naast te zetten.

Wat 't forum als club zijnde betreft ... heb als ik het zo eens lees het idee dat het weinig verschil gaat maken persoonlijk.
't Is toch vrijwel het zelfde groepje inderdaad die dan op meetings komt. En dan zo nu en dan komen er een paar nieuwe, zoals bv 454ss en greenthumb, bij die het ook leuk vinden om wat meer te doen dan alleen beetje op een forum rondhangen.

Net als dat bbq idee vind ik ook harstikke leuk. Als we met z'n alle wat geld bij elkaar gooien en / of het één en ander meenemen.

RST-Smurf
24th June 2007, 11:07
Carputerforum als club lijkt me wel leuk!

En om een club er van te maken valt best mee!

Zit zelf ook bij http://www.fordteamutrecht.nl.Club heb ik 5 jaar geleden opgezet en ben er nog steeds mee bezig.

En alles doen we met z`n 2en.Een officiele club met KVK nummer is het niet.Alles wordt gedaan uit vrijwillege wil.Maar we zijn er wel mee bezig om er een officiele club van te maken met KVK nummer!:p Kost iets van een paar tientjes per jaar.

En als je een club bent kan je aan je leden contributie vragen.Doen wij ook.En is maar € 10,00 per jaar ( dus nog geen euro per maand!:eek: :D :D ).Hiervan betalen wij ons domeinnaam.En natuurlijk ook kosten die we maken voor onze puzzelrit die we elke jaar hebben.En dit jaar hebben we er ook een BBQ van.:p :p

En hoop regelen is het niet.Als je maar goede afspraken maakt met z`n allen.
Ikzelf regel een hoop , maar laat de leden ook wat doen en dat is weer goed voor de onderlinge sfeer!:D :D Zo gaan we straks naar een Fordmeeting in Vuren!:D :D En rijden we er met een groep er naar toe.En over twee weken zitten we een lang weekend in Duitsland.Doen we ook weer met een groepje.Dus lekker gezellig dingen doen met z`n allen.Als het mar goed en optijd wordt geregeld.Dan gaat het goed.

Enja je hebt altijd wel z`n ups en downs met een club.Maar dat is overal zo.Hebben net een down gehad bij de club maar hebben nu weer een flinke up:p :cool:

En als je contributie gaat vragen van byv 10 euro per jaar kan je voor een anatal dingen wat gaan voorschieten ( voor de kleinere dingen ) en kan je byv stikkers bestellen.En nog een voordeel van de contributie is dat niet een ieder zich zomaar aan gaat aanmelden en nooit komt!;) ;)
Dus ik ben er eigenlijk wel voor.Maar als het zo gaat blijven als nu vindt ik het ook wel prima!

En als men m`n hulp nodig heeft weten jullie me te vinden!:D :D :p

Mzzls Iwan

Ascona
24th June 2007, 13:56
een groot nadeel aan een club, is dat *moest* er iets gebeuren op, of rond, of op weg naar/van een meeting, en er raakt bijvoorbeeld iemand gewond, dan kan de club (en dus de voorzitter) aansprakelijk gesteld worden...

op dat vlak zijn we denk ik beter af als een forum dat af en toe meet en greets organiseert..

zo lang alles goed gaat is een club wel enorm leuk, maar vanaf er iets verkeerd gaat is het een grote wanorde, warboel en paniek enzo..

het grote voordeel van een daadwerkelijke club, is dat je makkelijker terreinen kunt huren (gezien er dan iemand verantwoordelijk is voor de staat van het terrein), en dat je makkelijker en plaatsje op grote evenementen kunt bemachtigen. maar daar is het cpf nog iets te klein voor, vrees ik..

[mp3]neo
24th June 2007, 16:49
mischien kunnen we PROMO BABES inhuren :P

imhotep
24th June 2007, 16:51
neo;43900']mischien kunnen we PROMO BABES inhuren :P

dan organiseer ik liever de babe van de maand wet-t-shirtcontest waarin ik dan de voorzitter van de jury ben :D.

fs1
24th June 2007, 22:27
voorzitter of jury of weet ik veel, maakt allemaal niet uit, als we maar in het publiek zitten :-)

Neonic
24th June 2007, 22:38
helemaal met fs1 eens :)

Matthijs
27th July 2007, 04:39
Ik denk dat je beter een poll had kunnen maken als:

Ben je bereid 6,50 contributie per maand te betalen?
-Ja
-Nee

Dan zul je zien dat er een stuk minder mensen geinteresseerd zijn.

Iedereen mag alles ten alle tijde organiseren, en in overleg met Iwan of mij kan dit zelfs in naam van het forum en met gebruik van het logo etc.

Ik denk niet dat we een officiele voorzitter en penningmeester nodig zijn.

Neonic
27th July 2007, 10:38
Iedereen mag alles ten alle tijde organiseren, en in overleg met Iwan of mij kan dit zelfs in naam van het forum en met gebruik van het logo etc.
Hoe zit 't dan eigelijk met de 'flyers' enzo eigelijk zit ik net te bedenken ?
Bedoel kzit er nou ook overal dat logootje op te plakken ....

imhotep
27th July 2007, 10:55
Hoe zit 't dan eigelijk met de 'flyers' enzo eigelijk zit ik net te bedenken ?
Bedoel kzit er nou ook overal dat logootje op te plakken ....

is dat logootje gedeponeerd? zoniet mag je het kleven waar je maar wil...

454ss
27th July 2007, 11:27
@Neonic:
Zo lang als het allemaal ter goeder trouw is en er geen puinhoop van gemaakt wordt op de meetings, denk ik niet dat men daar bezwaar tegen heeft. Als je wat langer hier rond hangt, normaal Nederlands schrijft en geen ractionaire trekjes vertoont vindt men het al lang best dat je wat organiseert volgens mij. :D

@Imhotep:
Strikt juridisch gezien wel ja, maar uit fatsoen is het beter hier netjes mee om te gaan. :cool:

dbtracks
27th July 2007, 15:49
Ik ben van mening dat je het lekker bij het oude moet houden, een Carputerforum zonder er officieel een club cq vereniging van te maken met bestuursleden etc etc, ik heb in het verleden veel bij locale omroepen gewerkt en wat bij clubs gehobby't met verstandelijk gehandicapten, maar er komt altijd wel gezeur van, en als er al een Club gevoel is maken we dat toch alleen maar sterker met z'n alle! ik moet zeggen voel me al snel thuis hoor als newbee ! :D:D

Neonic
27th July 2007, 16:07
Ik ik moet zeggen voel me al snel thuis hoor als newbee ! :D:D
Keej dan :) kom je ook nog gezellig bbq'en ?

Vind het persoonlijk zo ook best gaan. Alleen beetje jammer dat er zo weinig zin hebben om naar meetings te komen enzo.
Wat de centen betreft vind ik 't al die keren ook wel goed gegaan. Net als nou ook... iedereen bestelt gewoon een bbq-pakket bij greenthumb en je hebt nergens omkijken meer na.
En ook geen gezeur dat je ergens mee blijft zitten als er iemand niet opkomt dagen of dat er iemand voor de kosten op draait.
Verleden keer met bowlen ook ... je gaat lekker bowlen, happie eten en het hele bedrag hebben we gewoon door het aantal mensen gedeeld.

dbtracks
27th July 2007, 16:10
Keej dan :) kom je ook nog gezellig bbq'en ?

Vind het persoonlijk zo ook best gaan. Alleen beetje jammer dat er zo weinig zin hebben om naar meetings te komen enzo.
Wat de centen betreft vind ik 't al die keren ook wel goed gegaan. Net als nou ook... iedereen bestelt gewoon een bbq-pakket bij greenthumb en je hebt nergens omkijken meer na.
En ook geen gezeur dat je ergens mee blijft zitten als er iemand niet opkomt dagen of dat er iemand voor de kosten op draait.
Verleden keer met bowlen ook ... je gaat lekker bowlen, happie eten en het hele bedrag hebben we gewoon door het aantal mensen gedeeld.

Lijkt mij erg gezellig! ik was al samen met een vriend bezig te kijken of we de 19e vrij konden houden! ook hem heb ik aangestoken met het carpc virus! :D

setsunakaede
27th July 2007, 22:22
6,50 per maand? Wat voor club had jij in gedachten Matthijs?
Ik ben lid van de Volvo300club, de contributie is 30 euro per jaar. Dat is 2,50 per maand.

Overigens zijn daar nog steeds mensen die dat te veel vinden...

Het lijkt me overigens wel leuk om te kijken of we naar buiten toe wel wat meer als "club" kunnen gaan opereren, evt. ook af en toe naar meetings enzo...

imhotep
27th July 2007, 22:29
je kan natuurlijk ook een forum en een club oprichten onafhankelijk van elkaar maar metdezelfde naam en gebruik maken van het forum als clublokaal.

Neonic
27th July 2007, 23:41
Het lijkt me overigens wel leuk om te kijken of we naar buiten toe wel wat meer als "club" kunnen gaan opereren, evt. ook af en toe naar meetings enzo...
Dat zou ook kunnen ja ... gewoon met een aantal naar een meeting gaan (bv van die meetings die je vaak bij de Mac heb oid) en dan met z'n alle naast elkaar gaan staan.
Alhoewel met z'n alle, als je kijkt hoeveel mensen er naar een meeting komen van het forum zelf dan ....
En als je kijkt hoeveel er daarvan ook een (werkende) carputer hebben dan ...
Maar het idee is wel goed vind ik. En als je echt van die 'show' installs heb die ook af zijn zoals bv die van Experience, Uriel enzo dan zou je ook meer op van die 'echte' meetings kunnen gaan staan zoals bv Automaxx, Full-speed enzo

Effe over die centen ... stel je zou contributie vragen, wat zou je met dat geld gaan doen dan? En hoe doe je dat dan met mensen die wel naar een meeting oid willen komen maar geen contributie betalen ?
Persoonlijk vind ik het zoals het nou gaat ook prima

dash
28th July 2007, 15:18
Volgens mij moet eerst bekend zijn wat de meerwaarde is van en club zijn. Doe je aan bepaalde evenementen mee, waaraan alleen clubs kunnen deelnemen, of id dan is het nuttig, voor de meetings maakt het niet uit, daar hoef je geen club voor te zijn.

454ss
28th July 2007, 23:33
Een vereniging (club) zijn met contributie, een bestuur en de bijbehorende statuten en huishoudelijk reglement heeft voor- en nadelen. Op dit moment zie ik de voordelen er niet zo van in. Veel 'rompslomp' en weinig voordeel. In de moderne hapsnap-maatschappij waar we nu in leven zie je steeds meer dat mensen komen aanwaaien, de krenten uit de pap pikken en pleite zijn. Het heeft mijnsinziens weinig nut hen tot iets te verplichten waar ze geen zin in hebben.

Ik vind alles best hoor, maar ik zie er niet zo de noodzaak van in.

Greenthumb
5th August 2007, 22:00
Ik denk dat na alle argumenten te hebben gezien, ik het er mee eens ben dat we beter geen club kunnen vormen voorlopig.
We denk ik dat er meer club-achtige activiteiten kunnen worden gestart.
Zo kunnen we de carputer promoten op de grotere tuning-meetings als we een aantal werkende setups hebben.

Neonic
5th August 2007, 22:05
Zo kunnen we de carputer promoten op de grotere tuning-meetings als we een aantal werkende setups hebben.

Dat kan ja ...

Alleen wie gaan er wel eens naar meetings en / of shows, of wie hebben er zin om met een aantal van het forum te gaan ?
Heb nou niet echt gemerkt dat er veel van die mannetjes tussen zitten die ook naar die meetings en shows gaan.
Zelf ga ik wel regelmatig naar meetings, meestal van die bij de Mac, of ander parkeerterrein. Voornamelijk georganiseerd door de lokale tuningclubbies.
Op grotere meetings / shows staan is ook wel goed plan, maar dan zou je toch wel een paar mensen die én zin hebben om er een dag, 2 of 3 dagen te gaan staan, én een werkende install hebben.
Kweet niet hoe het dan zit met de kaarten maar ik ken iemand die dat wel kan regelen.

Greenthumb
5th August 2007, 23:00
Ik persoonlijk ga nog niet naar veel shows, maar ben wel van plan dit meer te gaan doen.
Ook heb ik er geen problemen mee om hier een dag of 2 a 3 voor uit te trekken.
Als we met een 3 tot 5 werkende installs zouden kunnen staan, en dan ook een beetje verschil tussen de installs, zodat men kan zien hoe gevarieerd het kan zijn.

Uriel
18th January 2008, 02:33
ik ging het net zeggen, je zou een officiële club kunnen oprichten met nummer bij KVK enzo.. sponsortje of 2 3 aantrekken, en dan kun je ineens veel meer! :-)

zo hebben we het op het lagunaclubforum ook gedaan

1ste sponsor is er al he!!;)

Greenthumb
18th January 2008, 07:13
ik ging het net zeggen, je zou een officiële club kunnen oprichten met nummer bij KVK enzo.. sponsortje of 2 3 aantrekken, en dan kun je ineens veel meer! :-)

zo hebben we het op het lagunaclubforum ook gedaan

Om maar even weer de discussie op te pakken, hoe denkt men er nu over na de reorganisatie binnen de club?
De eerste sponsor hebben we al, namelijk onze eigen Uriel.

fs1
18th January 2008, 09:00
ik ben er dus wel voor te vinden ja :-) betalende leden die dan korting krijgen bij de sponsors enzo...

Greenthumb
18th January 2008, 09:18
Ik zelf zou het ook wel willen, daarom dat ik toen ook deze thread gestart was :p.
Ook voornamelijk om wat meer georganiseerd te worden, en ons meer bekend te gaan maken bij het grote publiek.

454ss
18th January 2008, 09:22
Maar zoals al meer is gezegd, een vereniging zitten wat meer juridische en financieele haken en ogen aan.

Als je leden veranderd in donateurs maak je wellicht meer kans. Zo wordt het op het Audi-forum ook gedaan, donateurs kunnen bijvoorbeeld hun posts nog wijzigen, gewone leden niet. Om maar eens een voorbeeld te noemen. Dat zou je ook door kunnen trekken naar andere 'rechten' zoals bijvoorbeeld topics aanmaken in het 'te koop'-gedeelte.

454ss
18th January 2008, 10:28
Even wat meer onderbouwd:

Enig idee wat er allemaal bij komt kijken? Al eens gegoogled? Hoeveel leden denk je te krijgen? Waarschijnlijk zullen er velen afhaken als ze ineens moeten gaan betalen.

Een vereniging heeft pas bestaansrecht als je voldoende leden hebt. Het bestuur van een verenging is verplicht eens per jaar een algemene ledenvergadering te houden. Hoe zie je dat voor je? Als je kijkt naar de gemiddelde meeting-opkomst zit je daar met 5 bestuursleden en misschien 5 tot 10 leden als je mazzel hebt. Let wel dat vergaderen niemands hobby is en dat ledenvergaderingen in den landen slecht bezocht worden. Je kunt ook moeilijk bij de Mac gaan zitten en daar je financieele stukken zitten bespreken ten overstaan van de buitenwereld dus dan moet je weer ergens een zaaltje oid gaan regelen.

Een vereniging heeft voldoende draagvlak nodig in de vorm van (actieve) leden. Dat zal de grootste bottleneck worden. Hoe minder leden hoe groter de (financieele) last voor de anderen en hoe eerder mensen afhaken. Momenteel hebben we een aantal leden die erg actief zijn, zeg maar een harde kern en dat loopt momenteel erg goed. Alleen buiten die kern zijn er best veel 'langswaaiers'. Als die langswaaiers moeten gaan betalen zullen ze zich wel 2x bedenken eer ze lid worden. Persoonlijk denk ik dat als je aan 20 tot 30 betalende leden komt je wel heel erg in je handjes mag knijpen.

Als je het goed wilt doen moet je de vereniging oprichten bij notariele akte en je inschrijven in het verenigingsregister van de Kamer van Koophandel (inschrijving KvK moet sowieso). Doe je dat niet dan zijn de bestuursleden hoofdelijk aansprakelijk. Met andere woorden als eentje het er in zijn kop krijgt al het geld op te maken en forse schulden op te bouwen kun jij als bestuurslid je huis verkopen om dat af te betalen. Dit inschrijven is allemaal niet gratis waarbij inschrijving bij de KvK wel meevalt. Daarbij komen er nog meer kosten bij kijken zoals bijvoorbeeld een 'zakelijke' bankrekening. In tegenstelling tot een priverekening zijn de kosten daar een stuk hoger. De Postbank is geen alternatief. Tevens moet een vereniging een duidelijk opgesteld doel hebben. Tel daarbij op de juridische aansprakelijkheid van de bestuursleden. En dan hoop ik dat je snapt dat het 'even een clubje oprichten' een tikkie kortzichtig is.

Lees ook dit eens:
http://www.kvk.nl/wettenenregels/110_Rechtsvormen/rechtsvormen/Devereniging.asp
http://www.kvk.nl/Images/DeVereniging_tcm16-125850.pdf
http://www.rabobank.nl/images/juridische_aspecten_vereniging_1654724.pdf?ra_resi ze=yes&ra_width=800&ra_height=600&ra_toolbar=yes&ra_menubar=yes

Maar wees eens creatief, google zelf eens en stel een goed onderbouwd plan op (schriftelijk). Als je daarmee "het bestuur" benaderd en met goede argumenten komt, wordt er serieus naar gekeken, daarvan ben ik overtuigd. Het is zooo makkelijk om te zeggen 'jullie moeten' en zelf af te wachten (of erger: gaan zeuren) tot een ander het op pakt of er iets mee doet.

Lopen roepen hoe het moet en zelf niets doen of actief mee je schouders er onder zetten zijn 2 uitersten. Helaas komt het daar in de praktijk nogal eens op neer. :(

Tot slot: Ik ben er niet op tegen om een carpc vereniging te beginnen met als thuisbasis dit forum. Maar je moet je wel heel goed realiseren wat er allemaal bij komt kijken. Kom je met een goed plan en een goede (financieele) onderbouwing dan krijg je mij mee.

Neonic
18th January 2008, 11:19
Als je leden veranderd in donateurs maak je wellicht meer kans. Zo wordt het op het Audi-forum ook gedaan, donateurs kunnen bijvoorbeeld hun posts nog wijzigen, gewone leden niet. Om maar eens een voorbeeld te noemen. Dat zou je ook door kunnen trekken naar andere 'rechten' zoals bijvoorbeeld topics aanmaken in het 'te koop'-gedeelte.
Da's op zich niet verkeerd denk. Dan krijg je ook niet elke keer van die 'gekke' die effe wat proberen te slijten en vervolgens zie je ze nooit meer.

Even wat meer onderbouwd: Enig idee wat er allemaal bij komt kijken? Al eens gegoogled? Hoeveel leden denk je te krijgen? Waarschijnlijk zullen er velen afhaken als ze ineens moeten gaan betalen. Dat is denk toch ook het grootste 'probleem'. Nou heb je een soort van 'harde kern', meer een soort van vriendeclubbie geworden naar mijn idee aangezien we ook steeds meer / vaker gaan karten, bowlen enzo. En dan heb je een nog een groepie dat er vaak bij is. Denk dat als je moet gaan betalen dat je dan toch, vooral de 'nieuwe' enigzins afschrikt. Die er al lopen en regelmatig naar meetings komen vinden het niet erg denk. Voornamelijk omdat ze weten hoe of wat enzo.

Een vereniging heeft pas bestaansrecht als je voldoende leden hebt. Het bestuur van een verenging is verplicht eens per jaar een algemene ledenvergadering te houden. Let wel dat vergaderen niemands hobby is. Je kunt ook moeilijk bij de Mac gaan zitten en daar je financieele stukken zitten bespreken. En wat verstaan 'ze' onder voldoende leden ? Bedoel hier heb je bijna duizend leden maar ... heb toen eens voor de gein een grafiek gemaakt (had tijd over ja) en 't grotendeels heeft of niks gepost of heeft alleen maar wat gepost om dat ze iets kwijten wilden.
Verder heb je dus een groep die wél naar meetings komt, en een groep die, actief ook, op het forum zitten. Dus waar trek je de grens ? En ... wie bepaalt dat zegmaar ?
Over 't algemeen zijn vergaderingen niet echt leuk nee maar als het voor een goed doel is ... en je hebt mensen waar je mee gewoon dingen kan bespreken dan is het toch niet zo'n ramp lijkt mij. Heb ook wel eens gehad dat er van die eikels tussenzaten die alleen maar dat gene wilden wat hun verzonnen, en dat schiet niet echt op. Maar dat ziet ik hier niet zo echt gebeuren.
En ... vergadering bij de Mac, why not. Voldoende parkeerplek, kost niks behalve bv een milkshake ofzo en voor een paar hierzo .... als ze het zat zijn kunnen ze na afloop nog effe de ballebak in ;)

En nog een ding ... als je betalende leden heb, hoe doe je dat dan met meetings, activiteiten zoals bv karten etc ? En als je betaal, wat gebeurt er dan met het geld ? Bedoel kortingen enzo is op zich wel leuk ook, maar zelf heb ik niet veel meer nodig dus echt spullen kopen zal ik denk niet doen.
Je zou ook bv de 'contributie' in een grote pot kunnen gooien zegmaar en wanneer er activiteiten worden georganiseerd dat die daar van worden betaald, al dan niet met wat eigen bijdrage omdat de pot nog niet vol zit.

Persoonlijk zie ik het voordeel er (nog niet) van in van een club. 't Gaat ook goed (wat meetings betreft, karten etc.) en 't is elke keer gewoon gezellig zonder gezeik of dat er mensen lullig doen over iemand z'n installatie (bij mij wel maar .... da's weer een ander verhaal :p )

Kan een één of andere mod of iemand niet een lijstje maken / aanvullen met de voor / nadelen, en wat er allemaal bij zou komen kijken ? Dat we die lijst evt. ook zelf kunnen aanvullen oid. ....
Dan kunnen we met z'n allen denk beter kijken hoe of wat en ook het één en ander opzoeken en navragen op internet of waardan ook.....

454ss
18th January 2008, 11:54
En wat verstaan 'ze' onder voldoende leden ? Bedoel hier heb je bijna duizend leden maar ...
-----
Dus waar trek je de grens ? En ... wie bepaalt dat zegmaar ?
Er zijn geen regels voor. Of er voldoende leden zijn wordt voornamelijk bepaald door de financieele lasten. Simpel sommetje: kosten / aantal leden = contributie. Uiteraard moet je zorgen voor een voldoende grote buffer voor als een lid er geen zin meer in heeft. En een lid is pas een lid als hij contributie betaald. (cruciaal punt...)

Kan een één of andere mod of iemand niet een lijstje maken / aanvullen met de voor / nadelen, en wat er allemaal bij zou komen kijken ? Dat we die lijst evt. ook zelf kunnen aanvullen oid. ....
Dan kunnen we met z'n allen denk beter kijken hoe of wat en ook het één en ander opzoeken en navragen op internet of waardan ook.....

Dat kun je zelf ook hoor, daar heb je geen mod voor nodig.:D

setsunakaede
18th January 2008, 12:54
Ik denk eerlijk gezegd ook nog steeds dat het oprichten van een club (nog) niet the way to go is, hoewel ik persoonlijk geen problemen met contributie zou hebben (althans, niet als het in dezelfde trend ligt als bij de V3C: 30-40 euro p/j).

Mijns inziens ligt het grootste voordeel van cluppie spelen in dat je als club naar buiten kan treden en dus ook als zodanig aan meetings enzo kan meedoen. Als dat het enige voordeel is, dan lijkt me dat niet tegen de moeite opwegen.
Vergeet niet dat een club behoorlijk inspanning vraagt van leden: je hebt een degelijk dagelijks bestuur nodig, en na een paar jaar moeten er andere mensen bereid zijn dit werk over te nemen.
Daarnaast is een club niets zonder initiatieven vanuit de leden. Denk aan toertochten, meetings, (sleuteldagen?). Okee, dat loopt dan nu hier wel aardig, toch is het iets waar je wel degelijk bij stil moet staan.
Met een grote club of vereniging zijn er vaak wel mensen te vinden, maar hoe kleiner de club hoe moeilijker.

Wellicht kunnen we onderzoeken wat er mogelijk is zonder gelijk een club op te hoeven richten?

Neonic
18th January 2008, 14:47
Ach soooo, kzat met die leden van 't forum in me hoofd vandaar ....

Dat kun je zelf ook hoor, daar heb je geen mod voor nodig.:D
Bij deze dan :rolleyes:

Heb hieronder een lijstje gemaakt, of althans poging tot wat betreft ...
Gedeelte heb ik zelf verzonnen en een gedeelte heb ik opgemaakt uit de opmerkingen van andere in dit topic

VOORDELEN :
- Meer een 'familie gevoel'. Vormt een sterkere band. (Denk dat het ook beter is voor het forum, bedoel je kent dan de mensen die op het forum komen en omdat je weet hoe iemand is en hoe ie reageerd of kan reageren krijg je naar mijn idee ook minder gezeik op het forum. Maar dat geld natuurlijk ook alleen maar voor de mensen die naar de meetings komen)
- Makkelijker om plaatsen te tegelen om op meetings te staan, al dan niet 'de grote' meetings zoals Automaxx, Full Speed etc. Voor de laatste zijn er naar mijn idee nog voor het mooie te weinig échte 'show' installs.

NADELEN :
- Moet nogal het één en ander officieel geregeld worden met daarbij behorende verplichtingen en evt. kosten.
- 'afschrikking' van nieuwe leden ?

ALGEMEEN :
- Meetings organiseren – Foto’s zijn natuurlijk wel leuk, maar ’t toch leuker om de installaties ook eens in ’t het echt te zien. Ook kan je gelijk kijken hoe andere ‘problemen’ hebben opgelost, je kan ideeën opdoen …Praatje maken, eens kijken wie er nou eigelijk op het forum ‘rondhangt’. Ook wel gezellig om er na te gaan bowlen, karten or whatever met z’n allen.

- Naar andere meetings gaan …

- Klusdagen, klussen aan de install, auto, of wat dan ook. Met z’n alle toch wat gezelliger en je kan elkaar gelijk helpen bij problemen. Handig voor de minder handige onder ons en / of newbee’s.
Voordeel is de gezelligheid om samen te prutsen, met een hapje en drankje erbij enzo. Nadeel is en blijft denk toch voornamelijk de locatie.

MATTHIJS - Iedereen mag alles ten alle tijde organiseren, en in overleg met Iwan of mij kan dit zelfs in naam van het forum en met gebruik van het logo etc.
Da's natuurlijk ook mooi. Dan komt het toch serieuze over wanneer we posters, vlaggen of weet ik veel mogen gebruiken met een logo en alles.

ps. 't is een 'globaal' overzicht(je) en ben nog bezig om het één en ander bij te werken / veranderen ...

imhotep
18th January 2008, 15:44
als het er van komt, vind ik wel dat er ook een kleine bedrage betaald mag worden als lidgeld, bijvoorbeeld 5 tot 10 euro per jaar.

Die gebruiken we dan om eventueel meetings te organiseren (voor leden) of mssn nog andere zaken.

Wat ik dan wel een beetje vrees is dat er discussie/ruzie gaat ontstaan tussen leden en dat de het helemaal gedaan zal zijn hier.

Opzich ben ik nog niet echt te vinden voor een club.

454ss
18th January 2008, 16:38
als het er van komt, vind ik wel dat er ook een kleine bedrage betaald mag worden als lidgeld, bijvoorbeeld 5 tot 10 euro per jaar.

Die gebruiken we dan om eventueel meetings te organiseren (voor leden) of mssn nog andere zaken.

Wat ik dan wel een beetje vrees is dat er discussie/ruzie gaat ontstaan tussen leden en dat de het helemaal gedaan zal zijn hier.

Opzich ben ik nog niet echt te vinden voor een club.

Ik denk dat de contributiehoogte die jij schetst veel te laag is. Wil je echt iets op poten kunnen zetten en ook daadwerkelijk iets kunnen doen (organiseren) met het geld dan zou ik eerder denken aan:

€ 8,- per kwartaal
€ 15,- per half jaar
€ 25,- per jaar

Betalingen enkel per automatische incasso omdat je anders naar je centjes kunt fluiten (statistisch feit ;)).

Contributie heffen is leuk (en noodzakelijk) maar dan moet je er ook wat tegenover kunnen stellen, het schept verplichtingen (eng woord voor velen). Je moet dus faciliteiten kunnen bieden. Behalve toegang tot het forum zou je kunnen denken aan het organiseren van meetings, maar veel verder kom je dan denk ik ook niet, realistisch gezien. Met het verkrijgen van kortingen bij leveranciers trek je ook geen volle zalen.

Het zou kunnen dat er discussie/oneenigheid ontstaat, maar dat heb je nu ook. Bovendien heb je altijd een democratisch gekozen bestuur. Als je het ergens niet mee eens bent: 'run for president!'. Maw stel je verkiesbaar voor een bestuursfunctie en voila, je hebt inspraak.

Eerlijk gezegd zie ik het ook niet zo zitten, het schept te veel verplichtingen die je als bestuurders moet gaan waarmaken. Bovendien kun je denk ik de continuiteit onvoldoende waarborgen als je kijkt naar de huidige harde kern (die is te klein daarvoor).

Puur uit nieuwschierigheid: Welke mensen die nu sterk voor zijn hebben daadwerkelijk een redelijke bestuurlijke ervaring op verenigingsniveau? Bijvoorbeeld 5 jaar of langer bestuurslid bij een vereniging?

Neonic
18th January 2008, 17:09
Denk toch dat je beter je eigen af kan vragen
- waarom wil je er een club van maken ?
- wat zijn de 'echte' pluspunten
- wat zijn de minpunten

en ... wegen de pluspunten op tegen de minpunten ???

Bedoel, ik lees nou al een paar keer van contributie en verplichtingen en alles... leuk maar wat is er de bedoeling van, wat krijg je er van terug (bedoel er niet mee dat ik er tegen ben) wat ik er mee bedoel is wat heeft dat voor voordelen tov nu ?
Tijdje geleden hebben we een bbq gehad, harstikke leuk, en wat mij betreft zekers voor herhaling vatbaar (HINT, HINT)
Je kon toen bij Eldert een pretpakket bestellen, je stuurt 'm een paar euro (voor een bepaalde datum) en hij bestelde al het eten.
Heb je ook geen gezeik dat er iemand niet betaald of dat er eentje bv de hamburgers mee zou nemen en die z'n hamster had plotseling een ingescheurde teennagel waardoor ie niet kon komen en daarom er dus niemand geen hamburger maar wel 10 flessen saus omdat diegene die wel was gekomen ....
Was prima geregeld. Dat er zo'n beetje neimand meer wist wat ie besteld had, hmm ja kleinigheidje hou je altijd haha
En wat voor verplichtingen heb je dan ? En ...tegen over wie ? Alleen de leden, of ...

Als je dat geld dus ga gebruiken om dingen te regelen zoals meetings, of dingen zoals bv karten, bbqén ... 't idee is leuk maar ... daarvoor is het bedrag gewoon te weinig.
Ben dan ook lid van een tuningsclubbie, en daar hadden ze het ook over. Ik zeg ook ik vind lidmaatschap betalen best, maar dat geld kan je dan beter gebruiken om eens een keer een bbq voor de club te gaan halen, dat je dan met z'n alle ergens kan gaan bbqén, dat soort dingen. Voor meetings of dergelijke is het niet haalbaar.

Naar mijn mening is het enigste (niet zo zeer belangrijk) pluspunt dat je als club zijnde plaatsen kan regelen op meetings enzo. Sommige clubs die een meeting houden die nodigen ook vaak andere clubs uit om daar te komen staan. En een forum ... die zullen ze niet zo snel uitnodigen denk é
En als club zijnde kan je denk ook andere dingen beter regelen dan wanneer je alleen een forum ben.

ps.... heb zo het vage idee dat deze discussie met de plus en minpunten en al dan niet het nut ervan nog wel doorgaat
is 't dan niet beter om een keertje op een meeting ofzo, of desnoods een mini-meet, gewoon gezellig bij de Mac eens met een paar mensen beetje te 'brainstormen' erover ?

setsunakaede
18th January 2008, 18:00
Mijn bescheiden meninkje voor nu even...
Ik ben het met onze lieve mod eens: een club gaat, nu zeker nog, eerder averechts werken.
De meeste dingen die je als "club" voor elkaar gaat/moet/wil krijgen, kunnen we nu ook al. Dat we niet op meetings worden uitgenodigd... we zijn nou zelf ook niet echt actief aan het pluggen eh. Dikke kans dat als er iemand opstaat en zich hier kwaad voor maakt, we in no time onze auto's op een festival hebben staan.

Ik denk dat we beter onze energie kunnen blijven steken in het gewoon als groep computer/autofanaten gezellig hebben, af en toe bij elkaar komen en lekker op het forum ouwehoeren. Dat is mijns inziens een betere basis dan met hangen en wurgen een bestuur aanstellen die vervolgens ook echt verantwoordelijk is voor alles (en daar geheid ook op aangesproken gaan worden, zo leert de ervaring).

Just my 2 cents.

Lexophilia
19th January 2008, 03:51
6,50 per maand? Wat voor club had jij in gedachten Matthijs?
Ik ben lid van de Volvo300club, de contributie is 30 euro per jaar. Dat is 2,50 per maand.

Overigens zijn daar nog steeds mensen die dat te veel vinden...

mjah naar meetings?? naar mijn weten bestaan er nog geen grote carputermeetings oid :P

Wat betreft het idee van een club...ik heb met een club meer een idee van mensen die elkaar elke week zien oid...dat is hier niet echt mogelijk. gezien we uit alle kanten van het land komen en zelfs uit buitenland(BE).

Ik heb een poosje geleden bij een auto club gezeten(je weet wel zo'n sjonnybak van je auto maken en daar mee gaan patsen)....elke vrijdag avond op het industrieterrein kwamen er meerdere van dat soort clubs bij elkaar om vervolgens elkaars auto's af te kraken. Zielen te beledigen, en uiteindelijk met elkaar op de vuist gaan...auto's werden in brand gestoken en dat soort ongein. gelukkig is mijn auto daar nooit slachtoffer voor geworden.

Ik geef hiermee aan dat het ook mis kan gaan ook al zijn dat de intenties niet.

Wat betreft contributie...ik ben zelf tegen contributie..uiteindelijk ben ik bij bovenstaande club vertrokken omdat ze contributie gingen vragen. Het is en blijft een hobby en ik blijf ook wel carputeren als ik geen lid ben van een club...