Bekijk de volledige versie : Project A4 Avant
454ss
8th June 2007, 11:35
Doordat de pickup ontdaan is van zijn paardjes en de komende 6 maanden nog wel niet klaar zal zijn, moet er maar een carpc in de Audi komen. :)
Het slachtoffer in kwestie.
Dat het een hele andere auto is moge duidelijk zijn. Vandaar een ander plan van aanpak. In de A4 is geen mogelijkheid om een eigen oversized middenconsole te maken waar de pc in moet dus die gaat in de kofferbak komen waar gelukkig nog een ongebruikt service-luikje zit. Daarom een Voompc2 behuizing besteld die daar mooi in moet gaan passen.
Voompc2 behuizing met meegeleverde dingetjes.
Het interier van m'n A4 leent zich slecht om een schermpje in te bouwen en ook een 2-din scherm is geen optie.
Lastig dash om iets in te integreren. Het ding met het rode display is de airco-unit.
Vandaar de keuze om voor een indash schermpje te kiezen. Een gemotoriseerd schermpje zou ik het mooist vinden maar omdat de degelijkheid daarvan ter discussie staat uiteindelijk voor een handmatig schermpje met radio gekozen.
Indash TFT-schermpje (handmatig) met ingebouwde radio.
De leveringsomvang van het schermpje.
Ik dacht dat de behuizing van de Voompc2 kleiner en compacter zou zijn. Op de meeting (3 juni in Oosterhout) vonden juist veel mensen dat hij kleiner was dan zij dachten. Zo zie je maar dat niet iedereen gelijk denkt. ;)
Ter vergelijking het scherm ter grootte van een autoradio en de Voompc2 behuizing.
Later meer...
macmouse
8th June 2007, 11:53
Van dat scherm is het 'frontje' toch niet afneembaar ?
454ss
8th June 2007, 13:21
Nee helaas niet. Het 'frontje' is de bovenkant van het schermpje en zodoende niet afneembaar. Ik koester nog de hoop dat het frontje dermate simpel is dat het dievengilde er met z'n tengels vanaf blijft. :o
macmouse
8th June 2007, 15:56
Ik hoop het voor je, maar vrees toch uiteindelijk het ergste.
[mp3]neo
8th June 2007, 17:00
ik had destijds presies zo een zelde sony exploid radio.
die hebben ze uit mn golf(II) gestolen zonder het frontje.
die heb ik zelf nog.
Neonic
8th June 2007, 18:23
Zozozo, nieuwe auto nieuwe plannen :D
Dat gekke luikie achterin is inderdaad mooi plekkie. Kan je ook makkelijk een beetje je kabels kwijt daarzo ?
Het interier van m'n A4 leent zich slecht om een schermpje in te bouwen en ook een 2-din scherm is geen optie.
Heb je geen Dremel ? ;)
Greenthumb
8th June 2007, 20:47
Ben benieuwd wat het allemaal gaat worden :) .
We hadden het er inderdaad al na de meeting over gehad, en daar achterin is inderdaad een mooie plek voor je pctje.
En ga je neonic zijn idee gebruiken om je schakelaars weg te werken? :p
454ss
8th June 2007, 21:07
Schakelaartjes komen waarschijnlijk in de asbak inderdaad. Weer een voordeel dat ik niet rook.:D
454ss
10th June 2007, 00:26
Kleine update. Het scherm werkt, inclusief het geluid over de versterker van de radio te laten komen. Tevens Real Alternative (http://www.free-codecs.com/download/Real_Alternative.htm) gedownload en geinstalleerd zodat winamp (http://www.winamp.com/) ook Real-video's kan afspelen (http://forums.winamp.com/showthread.php?s=&threadid=155680) die ik met WM-recorder (http://www.wmrecorder.com/) kan rippen van internet.
Tevens even een video (http://www.youtube.com/watch?v=pV3Ca2V6eRo) gemaakt van het in en uitklappen van het scherm en op youtube gedumpt. Is wel niet zo spannend, maar niet iedereen was op de meeting om het schermpje te zien in en uitklappen. De video die je ziet is trouwens van zichzelf zwart-wit, het schermpje is gewoon kleur.:)
Greenthumb
10th June 2007, 10:43
Waarom zou je Real-films willen afspelen? :p
Maar even serieus, het is goed te horen dat het al begint op te schieten.
Laat maar op MSN weten als je Centrafuse nodig hebt, dan kom ik wel die kant op.
454ss
10th June 2007, 11:39
Ehm.. vandaag?
Zoals ik al schreef ergens anders op het forum, zijn het inderdaad behoorlijk sterke veren op dit schermpje. Hij zal niet uit z'n stand schieten in ieder geval.:D
Helaas hebben bij zonlicht alle schermpjes wel problemen met leesbaarheid. Vandaar dat bij auto's die af fabriek zijn uitgerust met een scherm deze meestal diep in het dashboard liggen verzonken zodat er (bijna) geen zonlicht op kan vallen. Echt een specifieke test met zonlicht heb ik nog niet gedaan. Ik ben nog in de testopstelling-fase.:D Het scheelt natuurlijk dat hier in Nederland het aantal uitgesproken zonnige dagen beperkt is.:D
Wel moet ik zeggen dat ik het scherm rete-scherp vind op de Windows desktop op 800x600. De lettertjes zijn wel heel klein, maar wel heel scherp en daardoor goed leesbaar. Ook Winamp is erg goed 'leesbaar'. Dit is een detail-foto.
Sommige resoluties scaled hij niet zo goed zoals de install-screens van XP. Dat kan lastig zijn. Anders eerst installeren met een normaal scherm.
En nog even een foto van de testopstelling:
Hoe meer rotzooi hoe beter!! :D
setsunakaede
10th June 2007, 12:02
Hoe meer rotzooi hoe beter!! :D
Het is maar net wat je rotzooi noemt.
Bij mij is het nog veeeeeeeeeeeeel beter! :(
454ss
6th July 2007, 18:10
Gisteren eindelijk mijn juiste low profile geheugen module binnengekregen zodat ik verder kon met de hardware (bedankt voor de goede service Arjan!:)). Tevens CF geinstalleerd en even snel ingesteld. Ik kan er nu mp3's mee luisteren en video's mee bekijken. Ikke blij natuurlijk. :)
Helaas pindakaas. Zit ik net even een leuke clip te bekijken, pats! een knetter en beeld weg. En rook uit het scherm (stinken!!!).:confused: Zo snel mogelijk de stroom eraf natuurlijk. Maar helaas, het schermpje is niet meer... :mad::mad::mad: Meteen Arjan maar even gemaild. Hopelijk kan hij wat voor me doen.
Zwaar teleurgesteld ga ik nu mijn computers uitzetten en ga ik maar eens een boek lezen, lekker low-tech.:( Kan tenminste niets mee mis gaan.
Neonic
6th July 2007, 18:12
Rook uit dat indash ding ? da's mooi klote.
Hopelijk kan er nog wat geregeld worden.
Uriel
7th July 2007, 08:15
Tevens even een video (http://www.youtube.com/watch?v=pV3Ca2V6eRo) gemaakt van het in en uitklappen van het scherm en op youtube gedumpt. Is wel niet zo spannend, maar niet iedereen was op de meeting om het schermpje te zien in en uitklappen. De video die je ziet is trouwens van zichzelf zwart-wit, het schermpje is gewoon kleur.:)
He das leuk zou je mij dat filmpje ff willen mailen, als het mag ga ik m gebruiken om weer op verzoek te mailen.;)
Enne about dat schermpje, gaat gewoon terug (baal er zelf ook van) en verwacht eigenlijk een andere terug van hun. Maar goed ff afwachten...., en snel opsturen naar mij!
Gaat goedkomen!!
454ss
3rd August 2007, 13:43
Even weer een update.
Uriel heeft mijn schermpjes-blues perfect opgelost dus we gaan weer vol goede moed verder.
Alle moed verzameld en begonnen de bekleding los te trekken van de Audi om de benodigde kabels te gaan leggen. Op een of andere manier vindt niemand het nodig om een of andere howto-guide te maken hoe en waar je het beste kabels door je auto moet leggen en je bekleding te demonteren dus moet je die informatie uit alle hoeken en gaten van het internet trekken, filteren en combineren. Natuurlijk had ik van te voren al gezocht naar een goed handboek, maar de paar die er beschikbaar zijn slaan dit soort onderwerpen gewoon over. Met dank aan de recenties bij verschillende boekensites. Er is wel een goed naslagwerk van Bentley Publishers, maar honderd euro of meer vind ik wat te gortig. :(
Na een hoop getrek en geduw aan plasticdelen en heen en weer geloop van de auto naar boven (de computer staat boven) en weer terug kan ik nu van achterin de kofferbak naar voren. En dat met (maar) 2 afgebroken plastic klemhoudertjes en 1 gebroken schroefgat van de stoelslede-einddop (maar die was eigenlijk al een keer knullig gelijmd). Iemand een idee hoe je PP/EPDM kunt lijmen? Om in het middenconsole te komen moet ik nog de onderkant van het dashboard demonteren. Daarvoor moet ik een klepje aan de zijkant (kopse kant) van het dash er afhalen om bij 2 boutjes te kunnen. Onderkant zit met een klemmetje vast (is al los) maar hoe de bovenkant zit is me een raadsel. Nog maar eens googelen.
Anyway, er gaat een versterker in de achterbak komen, maar waar weet ik nog niet. De speakers in de deur ga ik dan ook maar vervangen (al we dan toch bezig zijn ;) ). Als je andere speakers er in zet is het aan te raden (heb ik me laten vertellen) de bedrading ook aan te passen naar 2x 1,5 mm2. En ik moet zeggen, de huidige speakers-bedrading is wel heel erg dunnetjes. Nu de boel toch open ligt is dat geen probleem, doen we er wel 'even' bij. Maar 1 punt snap ik dus niet zo goed. Uitgaande van een 4-speakers systeem in een auto en zowel links als rechts een kabelboom door de auto (ik neem aan dat mijn auto niet de enige is die dat heeft), waar laat je dan de stroomkabel voor de amp? Want iedereen weet inmiddels wel dat je stroom en signaalvoerende draden niet naast elkaar moet leggen... Nu heb ik denk ik voor mijn auto wel een oplossing en dat is via de middenconsole over de tunnelbak, onder de achterbank naar de kofferbak. Onder de bekleding natuurlijk. Omdat mijn auto ook in een 4-wielaangedreven variant is gebouwd, heeft deze een behoorlijk hoge tunnelbak waar je als achterin zittende passagier niet makkelijk op gaat staan en dus de pluskabel niet makkelijk vertrapt. Maar hoe doet men dat dan bij andere auto's?
Vanmiddag naar de autoshop om bekabeling en zekering voor de (nog te kopen) amp en speakers te halen. Daarna langs de electronicaboer om doorvoertules te halen voor de stroomkabels en om de Voompc-behuizing iets schokbestendiger te kunnen monteren. Of misschien heeft de autoshop die ook wel, scheelt weer een ritje en parkeerkosten. ;)
Wat betreft versterker en speakers zat ik aan Boston te denken. Ik had daar al 2 speakers van in m'n pickup gezet en daar ben ik erg tevreden over. De GT40 (http://www.bostonacoustics.com/car/car_product.aspx?category_id=19&family_id=90&product_id=245) (4x45W) zie ik wel zitten, maar is niet goedkoop. En dan waarschijnlijk een SX50 (http://www.bostonacoustics.com/car/car_product.aspx?category_id=14&family_id=123&product_id=339) composetje voor de voorportieren. In de achterportieren had ik dan de SX55 (http://www.bostonacoustics.com/car/car_product.aspx?category_id=14&family_id=123&product_id=340) gedacht. Nog maar eens vragen bij de autoshop of dat wat is.
Nog even wat pics:
Overstekende kabelboom onder de achterbank.
Kabelboom onder het zijpaneel van de achterbankleuning. Hier komen de VGA, USB en cpc-besturingskabel langs alsmede de voedingsdraad voor de cpc.
Spaghetti bij het voorste kickpanel. Daar komt de kabel uit de vloer en verdwijnt onder het dashboard. Straks dus ook de VGA, USB en besturingskabel.
Neonic
3rd August 2007, 14:22
Zozo, weer lekker aan het prutsen geweest lees / zie ik :) Welkom in de wondere wereld van de spaghettie en lastige brokke auto waarvan je niet weet hoe het vast zit en hoe het los moet :p
Op een of andere manier vindt niemand het nodig om een of andere howto-guide te maken hoe en waar je het beste kabels door je auto moet leggen en je bekleding te demonteren. Natuurlijk had ik van te voren al gezocht naar een goed handboek, maar ...
Ik heb een vraagbaak voor me Cliootje, erg handig best wel als je wil weten hoe je motor en alles uit elkaar moet. Voor je interieur valt 't ook beetje tegen moet ik zeggen. Voordat ik dat boekie had had ik me auto al een paar jaar dus wist ik al hoe het los moest, en hoe het niet moest haha.
Ik heb ook een ander mooi boekie van Hayness, maxx power. Dit is meer hoe je je Clio kan opvoeren / verbouwen en d'r staan ook veel plaatjes bij hoe ze het stap voor stap gedaan hebben. Maarja aangezien jij geen Clio heb denk je ook van lekker belangrijk :D
Op de sloop kan je ook kijken hoe iets vast zit of los moet, maar denk dat jij niet veel kans maak dat je zo'n type auto op de sloop vind.
Waar en hoe je het beste kabels door je auto moet leggen enzo kan je denk het beste kijken op www.showyoursound.nl
Beste is om je stroomkabel aan de kant van de accu te leggen en de audio gescheiden. De meeste doen de speakerkabels en RCA-kabels ook nog gescheiden maar vond dat zelf beetje té.
Heb nou ook kabels in de midden lopen uiteindelijk maarja ...
Bij mij liep er links niks geen kabels (geloof ik). Wel één of ander kabeltje / slangetje wat naar me bezinetank gaat. Daar heb ik dan 3 stroomkabels bij gepropt, en een besturingskabel. Rechts heb ik me audiokabels gepropt, paste ook maar net. Zit nou 2 RCA-kabels achter, 2 speakerkabels naar me achterspeakers en 2 speakerkabels weer terug vanaf me versterker.
Me kabels (VGA, USB en nog een besturingskabel) heb ik in de midden naar achteren gelegd.
Kweet uit ervaring dat het best wel een beetje 'kutwerkie' is dus ....
SUCCES é ;)
dash
3rd August 2007, 15:30
ff oppassen met stroom etc. langs die kabels bij je voorportier, had voorin ook een extra kabeltje met strom en waneer deze bij bepaalde andere draden kwam ging de motor minder goed lopen, wanneer ik de kabel tegen die hoofdremcylinder hield, viel de helmaal uit
Wat heb je trouwens geinstallerd dat er op het schempje staat pc is nu sneller en betrouwbaarder?
Axxess
3rd August 2007, 19:12
Wat heb je trouwens geinstallerd dat er op het schempje staat pc is nu sneller en betrouwbaarder?
WinXP Home?
454ss
3rd August 2007, 23:57
WinXP Home?
In een keer goed. Maar ik ga alles nog eens opnieuw installeren. Ben er nog niet helemaal tevreden over.
Axxess
4th August 2007, 01:10
In een keer goed. Maar ik ga alles nog eens opnieuw installeren. Ben er nog niet helemaal tevreden over.
Ja het stond er gewoon bij natuurlijk ;)
haha oke' geef toe echt ff te veel tijd over...
dash
4th August 2007, 10:18
ah das jammer, hoopte op weer een manier om het sneller te krijgen.
454ss
11th August 2007, 12:09
Gisteren vrij genomen van mijn werk om een keer lekker op te schieten met de carpc. Aangezien Dash er van uit gaat dat hij volgende week werkt, moet ik natuurlijk mijn best doen om de verwachtingen waar te maken. Eerder van de week menig avondje nog een uurtje gespendeerd aan de bedrading in de Audi, dus nu volledige aandacht voor de carpc.
Eigenlijk had ik het van te voren al kunnen weten dat als je zo'n dag plant dat er dan meestal veel minder uit komt dan je hoopt. Eerst maar eens begonnen om te zorgen dat het kastje dicht kon. In de stekker naar buiten toe ontbreken aan 1 zijde 2 pinnetjes. En juist die wilde ik gaan gebruiken om een start/stop knopje te maken voor in het dashboard. Tevens heeft hij dan de functie dat als je hem 4 seconden ingedrukt houdt het moederbord een hard-off doet (Bios-instelling). Dus eerst maar naar de computerwinkel op de hoek om een 20 naar 24 pins ATX verloopstekker te halen. Wonderwel hadden je die zelfs. Alleen voor 5,50 een beetje duur aangezien ze op internet voor 2 euro te krijgen zijn, maar goed ik moest verder. Tevens een usb muisje gekocht om te slopen voor een volume-knop. Maar daar heb ik niets meer mee gedaan (geen tijd meer). Vervolgens naar het werk van mijn broer gereden in Breda voor wat stukken Fastfix. Fastfix (door Innotec gedistribueerd) is wat Neonic snakeskin noemt. Het wordt ook sleeving genoemd. Jammer de hele dunne maat die ik zocht om wat draadjes intern te bundelen hebben ze niet. Dan maar 2 andere maten meegenomen, een halve en een anderhalve centimeter uitvoering.
Terug thuis aan het modificeren geslagen. Omdat het toch best wel erg krap is in de behuizing (o.a. te lange Sata kabel) besloten de molex-stekkers te modden door de pinnetjes er uit te peuteren en zo in elkaar te steken met een stuk krimpkous er omheen, dus zonder het plastic ding. Kwa lengte maakt het niets uit, maar het is wel veel flexibeler zodat je het makkelijker weg kan frotten in de kast. Tevens meteen een 12V aftakking gemaakt voor het TFT-schermpje en die 2 draden door een doorvoertule naar buiten gebracht. Het gat zat er al (boven de powerstekker) en de tule had ik net van de week gekocht. Ik had namelijk bedacht om de boutgaten in de voetjes iets op te boren en daar dan die tules in te stoppen. Zodoende het gehele kastje iets trillingsvrijer te monetern straks in de auto. Ook heb ik alle kabeltjes wat netter over het moederbord geleid. De voedingskabel van de M2-ATX naar het moederbord heb ik bij elkaar aan het koellichaam gebundeld met een tie-rapje. Ook weer om wat meer ruimte te creëeren in de kast.
Later meer.
Neonic
11th August 2007, 12:34
Dit ken denk ook nog wel wat snakeskin gebruiken :D SPAGHETTIIIIIII
Maar, word wel wat denk.
Kgaat vandaaag ook maar weer eens met die spaghetti verder. Heb ook krimkous nu dus gaat ook wel wat worden (hoop ik)
454ss
11th August 2007, 22:37
Toen het een stukje van het koellichaam verbogen omdat daar de SATA-stekker van de harddisk tegenaan kwam. Tevens het powerledje op het moederbord via de powerstekker aan de achterkant naar buiten gebracht met behulp van wat losgepeuterde pinnetjes uit de ATX verloopkabel. Toen met enige moeite uiteindelijk het geheel in het kastje gekregen. En testen maar. Toen begon het gelazer...
Het geluid is minder hard en zwaar overstuurd en doet het alleen op de front aansluiting (header pins op moederbord). Daarnaast is de computer wat traag. Maar omdat er allerlij dingen opstaan die toch niet terug komen bij de A4 carpc zoals bijvoorbeeld de Powermate, snel besloten alles opnieuw te installeren en dan maar een volledige XP zodat er nog te experimenteren valt met de DVB-T ontvanger zonder problemen van ontbrekende drivers. (wellicht tzt digitale radio en tv-ontvangst in de Audi) Bovendien zijn we dan ook van de eventueel achtergebleven drivers af van de Audigy PCI-kaart.
Dus XP CD erin en rebooten. Probleem. Testmonitor geeft geen enkel beeld tot het XP bootscreen, terwijl hij dat op andere pc's wel doet. Lastig, omdat je dan ook in de bios niets kunt wijzigen (is lastig zonder beeld). Het vreemde is dat hij dat met de 7"ook al niet deed, maar dat wijtte ik aan een incompatible schermresolutie. Vandaar ook dat ik het andere scherm had gepakt omdat dat vrij lastig is met XP installeren. Wil ook niet opstarten vanaf CD. Krijg nou t*ten... Dus CD-tje er maar weer uit. :(
Had je gedacht dus. CD komt er 4 mm uit en wordt dan weer opnieuw ingeslikt. Na zo'n 6x heen en weer geflipper de cd er maar handmatig uitgetrokken op het moment van uitspugen. Alleen niet snel genoeg want de drive probeert de schijf weer in te slikken en net als het schijfje er bijna uit is komt de gat-opnemer weer omhoog. Krassen natuurlijk op de CD, maar gelukkig niet zo heel ernstig. Maar met geen mogelijkheid meer de drive aan de praat te krijgen. #@$&#@* (lees: hardgrondige vloek):mad::mad:
Tja wat doe je dan op zo'n moment? Je wilt toch verder en als je ooit de carpc aan de praat wilt krijgen heb je toch een CD/DVD loopwerk nodig. Bovendien was ik al van plan om in het handschoenenkastje een extern USB-loopwerkje te plaatsen om CD's en DVD's te kunnen spelen. Dus maar weer in de auto gesprongen en de lokale computerboeren afgereden. Niets dus. Tja wat dan? Geen zin en tijd om op internet te bestellen dus maar weer doorgereden naar Breda. Bij het 2e adres (CD-romland (http://www.cdromland.nl)) bingo! Een los kastje van Sharkoon en een losse NEC drive met slot-in loading. Niet goedkoop, maar je moet wat. Terug naar huis.:)
Nog een andere monitor gepakt (17" TFT) en nu wel beeld. Eerst maar de bios laden met default instellingen zodat andere schermen hopelijk ook weer beeld geven tijdens het opstarten. Vervolgens niet op willen starten van de harddisk. Deze is een SATA, dus setting in de Bios aangepast zodat hij die als extra IDE ziet ipv een raid-opstelling. Vervolgens wat andere instellingen aangepast zodat hij ook van USB-CD wil opstarten. Tevens bootlogo van VIA aangepast van groot naar klein, en wat blijkt? Als processor geeft hij een VIA C7 800 Mhz op! :confused::mad: WTF??? Dat verklaart wel waarom jij ineens zo sloom is geworden.
Toch geprobeerd XP te installeren en dat gaat probleemloos. Partitie wissen, nieuwe partitie aanmaken, NTFS formatteren en XP d'r op. Nadat hij klaar is met installeren de moederbord drivers geinstalleerd. Nog steeds zo traag als dikke stront... En helaas pindakaas, het geluid is nog steeds bagger en alleen op de front-aansluiting (headerpins op mb) geeft hij geluid. Niet op de gewone aansluiting.:confused:
Mijn conclusie: bij het modificeren van het koelelement van de processor waarschijnlijk te hard op het moederbord geduwd en deze is nu naar z'n grootje. :mad::(
Het ziet er dus naar uit dat ik de komende meeting wederom carpc-loos zal zijn. :(
dash
11th August 2007, 22:51
Nee nee, jr komt gewoon met een trage, enhe geluid dat niet klinkt, heb ik ook zonder de sub klinkt het voor geen meter onboard trekt het gewoon niet en die van mij is zelfs 7.1, dus daar ligt het ook niet aan, laat wel weten wanneer die in de auto zit hoe de usb-kaart bevalt.
Heb trouwens nu de oude amp erin de ander wordt gerepareerd, zijn achter de bijrijder stoel nu wel draden te zien, maar je moet wat, dus net zoals bij jouw, ook niet perfect.
Neonic
11th August 2007, 23:15
Zo te lezen was het niet zo'n best dagje. Das mooi klote allemaal dan.
Ben blij dat ik geen problemen (afgezien een verneukt TFT) heb gehad met me carputer, voeding en alles. Installeren ging ook goed. Wel raar trouwens dat het bij mij allemaal wel goed gaat aangezien ik met het timmeren van die kist ook 10000x met me mobo heb lopen kloten en doen om te passen en te klooien met lampies.
Succes verder in ieder geval.
imhotep
12th August 2007, 00:10
ivm je traagheid (800mhz) kan je eens de optimale settings van je bios laden.
Als hij dan nog steeds op 800mhz draait kan je even met de multiplier en FSB (front side bus) spelen
MP x FSB = clocksnelheid. Je FSB is nu waarschijnlijk 100 ipv 133, dus dan zit met een MP van 8 en als je dan je FSB op 133 zou zetten dan kom je ongeveer aan de 1000mhz, dus waarschijnlijk is je FSB gewoon foutief ingesteld.
454ss
12th August 2007, 11:43
ivm je traagheid (800mhz) kan je eens de optimale settings van je bios laden.
Als hij dan nog steeds op 800mhz draait kan je even met de multiplier en FSB (front side bus) spelen
MP x FSB = clocksnelheid. Je FSB is nu waarschijnlijk 100 ipv 133, dus dan zit met een MP van 8 en als je dan je FSB op 133 zou zetten dan kom je ongeveer aan de 1000mhz, dus waarschijnlijk is je FSB gewoon foutief ingesteld.
Je hebt gelijk. Hij draait nu weer op 1,5 GHz. Jammer dat hij nog steeds erg traag opstart. Daarbij doen zich ook nog andere problemen voor. Zo gaat hij niet in de slaapstand meer (voorheen wel). Als ik op de start/stop knop druk zegt XP wel 'slaapstand voorbereiden' en krijg je ook het lopende balkje. Vervolgens wordt het scherm zwart waarna hij uit moet schakelen. En dat gebeurt dus niet. Je hoort het Windowsgeluidje van iets dat fout gaat en de desktop komt terug op. Bij de taakbalk komt een 'Systeem fout'-ballon met de foutmelding 'Het I/O-apparaat heeft een I/O-fout gemeld'. Lekker cryptisch. En als je lang genoeg wacht gaat Windows in de stand-by stand. Dat wil dus zeggen, suspend to ram; De fans blijven dan sowieso draaien en ik vermoed de HD ook. Beeldscherm gaat wel uit. Dit betekent ook dat je met de contact-aan/uit functie van de M2-ATX de computer alleen maar volledig kan afsluiten en niet in slaapstand zetten zoals ik voorheen deed. Je kunt overigens bij de powermanagement functies van XP instellen wat hij moet doen als je op de power-knop drukt (mits je in het 3e tabblad de slaapstand hebt ingeschakeld). Ik heb ook in de bios van alles geprobeerd, maar ik krijg het slaapstand-gebeuren niet meer aan de praat zoals het hoort. Aangezien het opstarten heel erg lang duurt, is het zo geen optie de cpc in te bouwen. Ik ben nu bezig Autopatcher-XP te installeren, maar dat zal vermoedelijk weinig uithalen ben ik bang.
Toch maar eens kijken of Uriel nog een bordje op voorraad heeft...:(
dash
12th August 2007, 11:56
dit is andes ook wel een mooi bordje om in te bouwen:
http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=37_180&products_id=2354
en 8 tot 24 volt, wat nou m1/2 voeding :)
454ss
12th August 2007, 12:28
dit is andes ook wel een mooi bordje om in te bouwen:
http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=37_180&products_id=2354
en 8 tot 24 volt, wat nou m1/2 voeding :)
Mooi bordje, alleen past het niet (goed) in mijn behuizing en ik vind het veel te duur. Ook omdat er nog een processor bij moet. Je hebt dan echter wel een behoorlijk snel ding lijkt mij voor carpc begrippen. Zo te zien zit er ook geen start-up/shut-down controller op.
Uriel
12th August 2007, 13:15
Toch maar eens kijken of Uriel nog een bordje op voorraad heeft...:(
Inderdaad, heb de Jetway 1,5 Ghz op voorraad, nog eentje. Mooi bordje, draai er zelf ook mee, goed geluid, alles erop en eraan. Draai er zelf winxp pro op volledige versie, niks gemod. Slaapstandje, 25-30 sec aan muziek draaiend.
25-30 sec uit. Ben er zelf zeer tevreden mee.
Deze:
http://*cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur*.nl/product_info.php/cPath/53_57_49/products_id/315
Ik hoor het wel.
454ss
12th August 2007, 13:58
Inderdaad, heb de Jetway 1,5 Ghz op voorraad, nog eentje. Mooi bordje, draai er zelf ook mee, goed geluid, alles erop en eraan. Draai er zelf winxp pro op volledige versie, niks gemod. Slaapstandje, 25-30 sec aan muziek draaiend.
25-30 sec uit. Ben er zelf zeer tevreden mee.
Deze:
http://*cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur*.nl/product_info.php/cPath/53_57_49/products_id/315
Ik hoor het wel.
Zie pm. :)
454ss
13th August 2007, 12:59
Gisteren de amp en de sub in de auto geschroefd. De bedrading vordert ook al aardig. Alle bedrading loopt nu van voor tot in de achterbak daar waar ze moeten zijn. Met uitzondering van de VGA en USB kabels, die zijn iets te kort (5 meter is blijkbaar net niet lang genoeg) dus die moet ik nog verlengen met een verlengsnoertje van 1 meter. Tevens moet ik de remote-kabel nog uit de M2-ATX naar buiten brengen en naar de amp/sub leggen. Dan moet ik nog alle touwtjes splicen en aansluiten (plus/min/remote). Voor de audio heb ik nog 2 verloopdingetjes nodig van 1 naar 2 tulp om zowel de amp als de actieve sub van inputgeluid te voorzien.
Als de bedrading naar achteren klaar is moet ik nog de composet in de voordeuren gaan bouwen. Dat zal ook nog wel een aardige klus worden. De bedrading maak ik multi-functioneel zodat als ik genoeg heb van het carpc gebeuren of ik de auto wil verkopen (kan me nu niet voorstellen, maar je weet nooit) er niet helemaal opnieuw bedrading aangebracht moet worden. Vandaar dat er dus ook een remote en een audio tulp verbinding van de headunit naar achteren ligt.
Vanochtend een nieuw moederbordje bij Uriel besteld. Met een beetje geluk morgen in huis en dan kan ik daar ook weer mee verder. Deze keer om de kosten wat te drukken geen VIA maar een Jetway bordje. Zit ook vanalles op en aan dus dat moet goed komen. Scheelt namelijk best veel in prijs.
Dus met wat geluk (en veel bloed zweet en tranen) zondag een werkende carpc? Ik doe mijn best. Het beeldschermpje zal dan sowieso een tijdelijk opstelling zijn omdat ik geen tijd meer heb om het in mijn dash te poly-en.
Neonic
13th August 2007, 18:20
Ik is benieuwd :)
454ss
14th August 2007, 08:37
Even een korte update.
Gisteravond nog twee uurtjes kunnen besteden aan de bedrading. De actieve sub en de versterker zijn nu aangesloten, even als de speaker en audio kabels aan deze twee componenten. Tevens de plusdraad van de amb en sub op de accu aangesloten. Deze had iets langer gekunt, maar het was al behoorlijk donker.:D Ik heb nog een stukje kabel over dus die ga ik waarschijnlijk nog een keer opnieuw doen.
Wat resteert is het plaatsen van de composet in de deuren. Dat gaat waarschijnlijk nog een hele klus worden. Hopelijk lukt het vanavond om in ieder geval een kant klaar te krijgen. :cool:
Toen ik net alle panelen en bekleding weer had teruggeplaatst bedacht ik mij dat ik nog 1 dingetje vergeten was.:mad: Het met elkaar verbinden van de 2 remote draden.:( De ene loopt van de amp helemaal door naar voren naar de hu en de andere van de actieve sub naar de carpc-ruimte. F*ck, f*ck, f*ck (wa). Maar waarschijnlijk hoef ik er niet al te veel voor los te halen en kan ik het redelijk eenvoudig oplossen door ze ergens aan elkaar te solderen. Alleen jammer dat ik er dan geen kripkous omheen kan doen; moet ik het maar tapen.:o
Edit:
Oh ja, moederbordje is besteld en wordt verstuurd. Klein misverstandje over het geheugen, maar scheelt maar een dag en bovendien moet ik nog verder met de composet dus nog even geen tijd voor de cpc. ;)
dash
14th August 2007, 09:47
heb de onderdelen van de auto ook al minimaal 10 x in me handen gehad, dus als het bij 2x blijft heb je mazzel
Neonic
14th August 2007, 10:15
heb de onderdelen van de auto ook al minimaal 10 x in me handen gehad, dus als het bij 2x blijft heb je mazzel
Same here ;)
Heb ook de zijkanten (onder me deur enzo) paar losgehad om er kabels bij te proppen of te veranderen. Had er eerst maar 1 stroomkabel in zitten, ééntje die ze gebruiken om patchkasten te aarden, maar was nogal stug. Later vervangen door een echte voedingskabel van 25mm˛. En later las ik dat het beter was om een aparte stroomkabel te nemen voor je neon omdat dat storing kan veroorzaken op je audio dus ... nog maar een kabel er bij gepropt, samen met nog een 10mm˛ erbij omdat die 25mm˛ toch beejte aan de krappe kant bleek voor de audio en pc volgens een tabelletje op internet.
Dus veel plezier nog met je spaghetti :) Heb het 'geluk' dat ik toen een bedradingsschema had gemaakt (inmiddels aangepast) en zo hou ik 1a 2 kabels 'over', elk 7-aderig. Dus die kan ik dan mooi gebruiken voor dingen als aan/uit knoppie, remote etc.
Is dus ook wel handig, voor je zover je het zelf al had verzonnen waarschijnlijk, om er gelijk een x-aantal draden bij te trekken voor het één of ander. Voor bv de voeding van je TFT / USB hubbie. Aan de ene kant molex stekkertje er aan, prop je in je voeding enaan de andere kant kan je mooi de 5v en 12volt gebruiken.
454ss
15th August 2007, 08:29
Spaghetti is klaar, dat heeft me nog behoorlijk wat tijd gekost dat netjes weg te werken. Gisteravond de rechter voordeur gedaan. Speaker zat er zo in, tweeter moest ik een beetje fröbelen maar zit er nu ook netjes in. De filters in de deur plaatsen was nog het meeste werk en is nu ook klaar rechtsvoor. Best wel lastig als je alles aan de kunstof binnenschaal van je deur moet maken. Maar met wat alu strips, dubbelzijdige tape en wat schroefjes zit het er nu toch stevig (hoop ik) in. Nu de linker voordeur nog. Die zal iets sneller gaan dan de rechter voordeur omdat ik nu weet hoe en waar ik de filters moet monteren. Maar toch, pfff... best veel werk nog allemaal als je het goed wilt doen. :(
Hopelijk vandaag mijn nieuwe bordje binnen dan kan ik daar morgen weer mee aan de slag. De tijd begint te dringen maar ik doe mijn best iets te kunnen laten zien zondag.
454ss
28th August 2007, 10:30
Dit topic een beetje verwaarloosd omdat ik te veel in andere topics zat te spammen. Dus maar even een update. Tevens maar even wat pickies erbij, alleen maar tekst is zo droog.;)
Helaas de meeting niet meer gehaald om eea klaar te krijgen. Al het audio werkt nu, afgezien van een aardlus die ik nog moet zien te verhelpen. Volgens de autoshop was het geen goed idee om de massa onder de bout van de achterriem te doen. Beter is om hem direct in het plaatstaal te schroeven recht onder de amp om de draad ook zo kort mogelijk te maken. Helaas zit daar mijn benzinetank, da's dus een no-go. Nog maar eens wat op verzinnen. Gelukkig heb ik van FS1 op de meeting nog een mooi stukkie massa-kabel gekregen (thanks!).
Eerst maar wat fotootjes:
1.) Doorvoer van de pluskabel voor de versterker via de box van de motormanagementcomputer. Een andere mogelijkheid zag ik niet en volgens 'de experts' zou het geen problemen mogen geven.
2.) De speakerdraad door de deurdoorvoer peuteren.
3.) Binnenkant van de deur. Het lijkt of je plek zat hebt voor de scheidingsfilters, maar dat is bedrog. Dit is het 'natte' gedeelte van de deur, het 'droge' deel (de kunstof schaal) is een stuk krapper.
4.) Zelfgemaakte 'tool'. Ongelofelijk handig om dingen los te pielen op plekken waar je lastig bij komt. Bijvoorbeeld bij een radio bracket de metalen beugeltjes terug buigen zodat je het bracket er uit kan halen.
5.) Het gedeelte waar de radio zat. Het bracket is er al uit. Links en rechts zitten nog de opvulblokjes om een DIN-radio passend te maken.
6.) Blikje onder de achterbank voordat ik er allemaal draden ingegooid had.
7.) Links achter in de kofferbak zit een loze ruimte waar de carpc in komt. Voor de montage heb ik een plaatje gemaakt wat er precies in past. Dit plaatje zit vast met 4 aluminium beugeltjes (blauwe pijltjes). Voor die beugeltjes heb ik maar 1 gat hoeven boren, de anderen zijn bestaande gaten. De VoomPC2 behuizing heeft 4 voetjes. De twee achterste schuiven in een houder die ik heb gemaakt van 2 op elkaar geschroefde alu strips (groene pijltjes). Uit de onderste strip heb ik een U uitgezaagt voor het voetje, de bovenste strip houdt het voetje op zijn plek. De twee voorste voetjes worden met 2 schroefjes vastgezet (rode pijltjes). Aan de achterkant zitten hier voor twee inslagmoeren M4.
8.) Overzicht van het huidige dash. Helemaal rechts onder bungelen de VGA en USB kabel al. Deze worden straks weggewerkt achter het dashboardkastje wat er nu niet zit.
9.) Omdat ik geen tijd (en zin) meer had/heb om het scherm in te polyen hier de voorlopige oplossing. Een houten plaatje wat ik op het radiovak kan schroeven. Op het plaatje zit het kogelgewricht dat bij het beeldscherm geleverd wordt, alleen zit het dan gemonteerd op een waaiervormig metalen plaatje. Het voordeel van dit houten plaatje is ook dat ik daar nog wat cpc-schakelaars in kan monteren.
dash
28th August 2007, 11:14
niet aan de bout van je veiligheidsgordel? zo heb ik dik een jaar rondgereden met een amp van 300 RMA en 1000 watt max, is een prachtpositie, en kabellengte hangt samen met de diameter die je gebruikt.
Neem dezelfde diameter als je voedingskabel en je zit goed. Want die is meestal langer en geeft zodoende meer weerstand.
imhotep
28th August 2007, 11:43
Begint er goed uit te zien he.
Wat is dat witte ding in je deur op foto 4?
Kan je in het vervolg de tekst die bij een foto hoort onder/boven de foto plaatsen, dat leest/kijkt makkelijker...
Nu moet je iedere keer lezen, terug naar boven scrollen, terug naar beneden,...
454ss
28th August 2007, 12:07
niet aan de bout van je veiligheidsgordel? zo heb ik dik een jaar rondgereden met een amp van 300 RMA en 1000 watt max, is een prachtpositie, en kabellengte hangt samen met de diameter die je gebruikt.
Neem dezelfde diameter als je voedingskabel en je zit goed. Want die is meestal langer en geeft zodoende meer weerstand.
Dat leek mij ook, maar men vertelde mij dat dat toch niet zo geschikt was en dat die plek/methode vaak een bron van storingen is. Massa en pluskabel zijn even dik.
Begint er goed uit te zien he.
Wat is dat witte ding in je deur op foto 4?
Kan je in het vervolg de tekst die bij een foto hoort onder/boven de foto plaatsen, dat leest/kijkt makkelijker...
Nu moet je iedere keer lezen, terug naar boven scrollen, terug naar beneden,...
Aangenomen dat je foto 3 bedoeld, dat is een stuk schuim. Waarvoor dat daar zit, ik heb geen idee eigenlijk, misschien demping van geluid of zo. Het is nu een stuk kleiner omdat ik er een deel van heb afgesneden om de filters van mijn composet wat ruimte te geven.
Ik heb de post aangepast. Tekst staat nu bij de foto's.
dash
28th August 2007, 13:15
filter in je deuren? bij mijn composet stond juist niet in de deuren want daar zouden ze nat kunnen worden van eventueel water dat tussen je raam en de buitenste raamaafdichting gaat. (het zal wel los lopen kwa water, maar heb het advies toch opgevolgd). Bij mij zat achter het dashboardkastje genoeg ruimte om ze kwijt te kunnen.
454ss
28th August 2007, 13:46
Gisteren tussendoor ook nog even bezig geweest met het besturingssysteem. Van Imhotep heb ik op de meeting een cd met XP-lite te leen gekregen en die heb ik maar eens geprobeerd. Opstarten en afsluiten gaat erg snel, maar die WGA-ellende had er wel uitgelaten mogen worden van mij. Ook de classic look/inlog scheelt ongetwijfeld aan resouces en boottijden, maar vind ik zelf iets minder. Omdat ik in een later stadium mijn USB DVB-T ontvanger wil gaan gebruiken en ik bang ben dat er niet voldoende dingen in de XP-Lite zijn blijven zitten voor een juiste werking heb ik besloten toch maar een volledige XP te installeren en die later als alles goed werkt langzaam uit te kleden. En niet weer meteen met Bootvis te spelen om daarmee de boel te vernöken.:mad: Anders steek ik nu (nog meer) tijd om alles te installeren en dan blijkt later dat er wellicht toch net iets te veel uit is gehaald. Ik kan dat niet onderbouwen hoor, zit gewoon in mijn kop.:D
imhotep
28th August 2007, 14:20
der zit een tooltje bij om die wga-shit uit te schakelen, je moet maar eens kijken op de cd zelf.
Je kan altijd eens proberen of je digitale televisie werkt met die lite versie, als het niet werkt kan je nog steeds overschakelen naar een volledige versie.
Neonic
28th August 2007, 17:23
Lekker aan het prutsen geweest zo te zien. Aan je kofferbak en je dash ook trouwens op de meeting, pfffff... en dan dacht ik dat ik een zooitje had in me auto hahahaha.
Dat van die gordel bout snap ik ook niet hoor. Heb op diverse sites gelezen en gezien dat ze die juist gebruiken als massapunt. En direct in je carrosserie schroeven ... volgens mij scheelt het qua aansluiting ook geen ene ruk. Of je er nou een schroef doorheen ragt, of je schroefd die kabel met een moer vast.
Ik heb ook me massakabel, met zo'n kabelschoentje (oog) zo aangesloten. Heb wel eerst dat gat van dat 'oog' wat uitgevijld want anders paste die bout er niet doorheen. Werkt prima hoor.
Enne ... geen aardlus, ruis or whatever. Wel af en toe wat gejutter van me ene zijpaneel maar das weer een ander verhaal.
Veel plezier nog met de rest é :D En vooral zo veel plaatjes blijven posten uiteraard
Vinden we leuuuuuk
setsunakaede
28th August 2007, 21:17
Ik kan me voorstellen dat een te lange massakabel aardlussen in de hand zou kunnen werken... maar dat heeft m.i. niets te maken met je gordelpunt.
dash
28th August 2007, 23:25
[QUOTE=Neonic;46731]Heb op diverse sites gelezen en gezien dat ze die juist gebruiken als massapunt. En direct in je carrosserie schroeven ... volgens mij scheelt het qua aansluiting ook geen ene ruk. Of je er nou een schroef doorheen ragt, of je schroefd die kabel met een moer vast.[QUOTE]
denk wel dat het verschil maakt, de bout heeft een groter contactvlak met de auto dan een schroef en daardoor een betere aarding
Heb de amps, om die reden, juist op bouten van de auto gedaan en met de head ervoor geen enkel bijgeluid, cpc is een ander verhaal, maar dat hoort in een ander topic
454ss
11th September 2007, 22:07
Vandaag de gaten gefiguurzaagd voor de 3 schakelaars die in het paneeltje komt op de plaats van de radio.
Om het kogelgewricht iets naar rechts en wat naar boven te plaatsen heb ik een extra gat geboord. Dat 3e (loze) gat maken we wel weer een keer dicht (of niet). Omdat het paneeltje straks alleen met 2 schroeven vastzit die bovenaan zitten leek me dat beter. Anders zou hij kunnen gaan veren door het gewicht van het schermpje. Het hout is welliswaar 9 mm triplex, maar het is natuurlijk niet super stijf.
Omdat ik even geen plamuur heb liggen heb ik de eerste verflaag flink opgeschuurd.
Duidelijk is te zien dat de laag alweer helemaal dun wordt en bijna transparant op sommige stukken.
En daarna nog even een lekkere laag d'r op zonder lopers.
Lekker duidelijke foto door de verse verf... :p
De functies van de drie schakelaars?
- De meest linkse wordt de start/stop schakelaar. Hiermee kun je de cpc handmatig starten en stoppen naar slaapstand mits er power op de remote draad staat.
- De middelste schakelaar is de start-select schakelaar. Hier zit de remote-draad op. Stand I is permanente power op de remote. Stand 0 is geen power op de remote. CPC start dus niet op (zowel automatisch als handmatig niet). Stand II tenslotte is automatisch en wordt verbonden met de geschakelde plus uit de ISO stekker van de radio. Hiermee start de cpc automatisch op als het contact wordt aangezet en wordt weer afgesloten naar de slaapstand als het contact wordt uitgezet.
- De rechtse schakelaar is de main-power schakelaar. Hiermee kan de cpc volledig spanningsloos gemaakt worden. Ook de M2-ATX krijgt dan helemaal geen stroom meer. Eigenlijk als extra voorzorgsmaatregel mocht er iets fout gaan met de cpc (of als oom agent ziet dat ik tv kijk in de auto :p ) dan kan ik in een handomdraai de boel 'hard' uitzetten.
Nu wil ik er eigenlijk ook nog twee 3mm ledjes (rood net als het instrumentenpaneel van de Audi, of blauw) bij zetten links van de 1e schakelaar. Een om aan te geven dat hij aan staat en eentje voor de HD activity zodat ik weet dat er nog wat gebeurt en hij niet hangt. Alleen mijn probleem is nu dat ik eigenlijk graag witte tekst bij de schakelaars en de ledjes wil hebben. Hoe moet ik dat nu weer voor elkaar krijgen? Ik heb al zitten denken zo'n stempel te nemen waarmee je een eigen naam+adres-stempel kunt maken, maar ben bang dat dat niet zo mooi wordt ivm niet 100% rechtstaande letters en woorden.:confused:
Neonic
11th September 2007, 22:50
Leuk paneeltje word het :)
Alleen mijn probleem is nu dat ik eigenlijk graag witte tekst bij de schakelaars en de ledjes wil hebben. Hoe moet ik dat nu weer voor elkaar krijgen?
Komt enigzins bekend voor dat 'probleem' (zie schakelpaneel)
Ik heb eens een tijdje rondgehangen op forums waar ze hele cockpits nabouwen en alles. Ik heb ook een bedrijf gevonden dat van die panelen kan graveren, de tekst en alles.
Heb zelf ook zitten denken om een plaatje plexiglas te nemen, zwarte te spuiten en dan met een dremel de tekst er in te graveren. Dan ken ik er gelijk een lampie achter zetten ;)
Bij jou gaat dat niet echt denk. Misschien van die wrijfletters ?
setsunakaede
11th September 2007, 23:42
Misschien een stomme hoor..., maar veel ijzerwarenzaken die ook sleutels maken, maken ook van die naambordjes voor naast de deur. Die graveren ze ook in plastic met twee verschillende kleuren lagen.
Ideetje?
dash
12th September 2007, 00:21
De functies van de drie schakelaars?
- De meest linkse wordt de start/stop schakelaar.
- De middelste schakelaar is de start-select schakelaar.
- De rechtse schakelaar is de main-power schakelaar.
netjes gezaagd en gespoten.
Is een reset knop ook nog een idee, of ga je de main power ervoor misbruiken
454ss
12th September 2007, 09:20
netjes gezaagd en gespoten.
Is een reset knop ook nog een idee, of ga je de main power ervoor misbruiken
Damn, moet ik NOG een gat zagen en vijlen... :mad: Nee hoor, geintje! Bij mijn huidige comps zit op geen van allen een reset-knop, dus die ben ik volledig ontwent. Daarom zal ik hem ook niet missen. Als ik nu een computer wil resetten dan houd ik de startknop 4 (of 5) seconden ingedrukt en hoppetee, computer gaat uit. Nog een keertje op de startknop drukken en hij gaat weer aan. Zowel bij VIA als bij Jetway kun je dat instellen in de bios. Wat mij betreft maakt dat een losse reset-knop overbodig, tot nu toe heeft het altijd gewerkt om de knop 4 seconden ingedrukt te houden. En ik hou wel van knoppies maar in dit geval: minder = méér. ;)
Edit:
- Zo'n gegraveerd naamplaatje vind ik altijd zo dik. Om het 'onzichtbaar' te maken zou je de randjes moeten plamuren en verven, anders zie je altijd dat er iets opgeplakt zit. Tenzij ik hem wat verder naar binnen laat vallen. Hmmm.... Nog maar eens over nadenken. Het hout werkt een beetje, soms moet ik hem er met een heel klein beetje overtuigingskracht in het gat duwen en soms valt hij er zo uit. Als ik daar zo'n plastic plaatje op plak weet ik niet wat die gaat doen (loskomen of bol staan).
- Afwrijfletters lijkt mij het mooiste, maar dan moet ik ze perfect uitgelijnd opwrijven en dat zie ik mezelf nog niet doen. Als ze ook maar iets scheef of verkeerd gespatieerd zijn dan gaat mij dat enorm storen (yep, weer zo'n zeikerd...). Of je moet ze kant en klaar kunnen bestellen, maar ja, kant dat wel? bij wie? en quanta kosta?
setsunakaede
12th September 2007, 10:22
Van die figuren die ook raambandstickers maken moeten dit volgens mij wel kunnen?
454ss
12th September 2007, 11:11
Van die figuren die ook raambandstickers maken moeten dit volgens mij wel kunnen?
Die stickers zijn meestal gesneden (snijplotter) en zo fijn kunnen ze helaas niet snijden. Andere optie is een bedrukte sticker. Maar met een bedrukte sticker verlies ik volgens mij het semi-glossy oppervlak van de zijdeglans-verf die ik nu heb.:( En dan nog, witte letters op een (mat) doorzichtige drager in een oplage van 1 stuk, kan dat? En zo ja, wat zou dat wel niet moeten kosten? Witte tekst kan denk ik alleen met zeefdruk en dat is nogal duur voor 1 stuks...
Neonic
12th September 2007, 17:39
Die stickermakers (die stripings maken en alles, en me achteruitje ;) ) zouden die niet gewoon een transparante sticker kunnen maken, ter grootte van je paneeltje, met daarop gedrukt de tekst die je wil ?
Dat je alleen de sticker maar er op hoeft te plakken en alles staat netjes boven je knoppies etc. ....
imhotep
12th September 2007, 20:52
waarom moet er eigenlijk tekst bij?
je weet toch zelf welke functies die knopjes hebben.
setsunakaede
13th September 2007, 00:17
Tis wel zo handig, en het staat gewoon wat meer "af".
454ss
13th September 2007, 08:32
Die stickermakers (die stripings maken en alles, en me achteruitje ;) ) zouden die niet gewoon een transparante sticker kunnen maken, ter grootte van je paneeltje, met daarop gedrukt de tekst die je wil ?
Dat je alleen de sticker maar er op hoeft te plakken en alles staat netjes boven je knoppies etc. ....
Ja, maar zoals ik boven al zei, ik betwijfel of ze ook witte tekst kunnen 'printen'. Het kan wel middels zeefdruk, maar voor een oplage van 1 stuk is dat schreeuwend duur. Ik heb net stickertjes (3x8cm, 1 kleur) voor ons bedrijf laten maken. Dit kost voor 500 stuks (minimale afname) 180 euro en voor 1000 stuks 200 euro. Daarnaast zijn volgens mij alle transparante stickers behoorlijk glanzend. Omdat mijn plasticdelen van mijn dash niet glimmen wil ik het paneeltje ook zijdeglans zwart hebben.
waarom moet er eigenlijk tekst bij?
je weet toch zelf welke functies die knopjes hebben.
Dat wel ja, maar zoals setsu al zegt, het staat wel meer af inderdaad als er wel tekst bij staat.
Gisteren zag het paneeltje er al beter uit, gladder en met minder houtnerf er doorheen. Dus nog een keer geschuurd maar nu niet zo veel dat je het hout weer zag, en nog een keer gespoten. Gebruik ik gewoon de verf als plamuur.;)
setsunakaede
13th September 2007, 10:00
Mijn ouders hebben ooit eens een uithangbord voor de winkel gemaakt, en die letters werden aangeleverd op een dubbel vel. Eerste vel er af trekken = plaklaag blootleggen, daarna voorzichtig neerleggen en wrijven. Daarna tweede vel lostrekken, klaar.
Ik weet alleen niet meer wat voor bedrijf dat was en dat waren natuurlijk wel iets grotere letters dan voor op een paneeltje in de auto...
Die plakletters die je bij de gamma kan kopen vind ik vaak ook nog behoorlijk aan de maat, overigens.
Wat je natuurlijk ook kan doen (poor man's solution): ff fotosjoppen en vervolgens uitprinten: zwarte achtergrond, witte of gekleurde letters.
Zo heb ik ook mijn tellertjes gedaan, nu heb ik mooie blauwe tellertjes ipv de standaard zwarte.
454ss
13th September 2007, 10:16
Mijn ouders hebben ooit eens een uithangbord voor de winkel gemaakt, en die letters werden aangeleverd op een dubbel vel. Eerste vel er af trekken = plaklaag blootleggen, daarna voorzichtig neerleggen en wrijven. Daarna tweede vel lostrekken, klaar.
Ik weet alleen niet meer wat voor bedrijf dat was en dat waren natuurlijk wel iets grotere letters dan voor op een paneeltje in de auto...
Die plakletters die je bij de gamma kan kopen vind ik vaak ook nog behoorlijk aan de maat, overigens.
Wat je natuurlijk ook kan doen (poor man's solution): ff fotosjoppen en vervolgens uitprinten: zwarte achtergrond, witte of gekleurde letters.
Zo heb ik ook mijn tellertjes gedaan, nu heb ik mooie blauwe tellertjes ipv de standaard zwarte.
Dat is 99,9% zeker met een snijplotter gemaakt. De sticker bestaat uit een groot vel zelfklevend vinyl. Daar worden de letters of afbeelding van uitgesneden. Het mesje gaat alleen door de vinyllaag en niet door de backing (mits die goed staat afgesteld). Alles wat niet nodig is wordt daar vervolgens vanaf gepeuterd. Zoals bijvoorbeeld de binnenkant van de letter 'o' en alles wat rond de afbeelding/tekst staat. Vervolgens wordt er een ander klevend vel (transfer-folie) op geplakt wat net iets harder kleeft dan de backing van de sticker. Bij het opplakken wordt de backing van de sticker er eerst afgetrokken. Daarna wordt de sticker (meestal met een hoop sopwater) aangebracht en goed aangeduwd/gladgestreken. Daarna wordt de transferfolie voorzichtig losgetrokken en de sticker zit er op. Deze techniek is ongeschikt voor mijn doel omdat de snijnauwkeurigheid voor lettertjes van kleiner dan 1 cm onvoldoende is. De lettertjes die ik wil zijn minimaal de helft daarvan zo niet kleiner. Daardoor zou dit niet mooi worden, de letters die ik wil zijn te klein en te dun. :(
Edit:Wellicht dat printen inderdaad nog een optie is. Uitknippen en dan overtrekken met boeklon en er zo opplakken met de randjes van de boeklon om het plankje. Probleem is dan nog om een beetje een matte boeklon te vinden.
Heb nu deze (http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/134954) pagina gevonden. Behalve het zelf anodiseren van aluminium (COOL!!!) staan er wel wat waardevolle tips op...
dash
13th September 2007, 14:56
wrijfletters een optie?
setsunakaede
13th September 2007, 16:58
dat anodiseren: :D ga ik ook proberen (maar niet nu: geen tijd voor. Verhuizing op poten...)
454ss
16th September 2007, 00:21
Vandaag eindelijk weer eens serieus tijd kunnen besteden aan het autootje. Er zat nog steeds een akelige brom in de audio en die heb ik vandaag al een heel stuk minder kunnen krijgen. Helaas hadden die gasten bij de autoshop toch gelijk, massa van de gordels achter in de auto pakken is niet altijd goed. Zoals zovelen dacht ik dat de bout van de achtergordels wel een goed massapunt zou zijn. Niet dus! Een irritante brom die meeloopt met het toerental van de motor. Niet zo hard, maar in een stille auto en met de radio zacht toch goed hoorbaar. Okee, radio hard en je hoort hem niet meer, maar daar heb je niet altijd zin in (althans, ik niet). In mijn auto heb ik een 2-kanaals versterker en ter ondersteuning een actieve subwoofer. De massa van de versterker heb ik nu verlegd en is nu veel korter en met een bout aan de bodem verbonden. Daarvoor heb ik een gat geboord in het plaatwerk, alle verf eraf geschuurd en toen goed vastgezet. Dankzij FS1 had ik een extra stuk massakabel wat nu goed van pas kwam bij het experimenteren (bedankt Bart!). Dit scheelt al een heel stuk. Nu moet ik nog de massa van de actieve subwoofer verplaatsen. Die is nu diegene die nog een beetje toerental-brom veroorzaakt. Als ik daarvan de audiokabels los maak is de resterende brom weg. Hopelijk kom ik daar morgen nog aan toe. De bout is trouwens van rvs, scheelt toch weer met roesten omdat hij onder de auto zit.
Tevens heb ik vandaag alle audiokabels nog eens beter/anders gelegd. Is weer wat netter en met minder overtollige lengte kabels.
Van de week het paneeltje nog een keer geschuurd en gespoten en het wordt steeds mooier. Gebruik de verf dus als plamuur/filler. Helaas geen tijd meer gehad om naar de electronicawinkel te rijden dus nog geen rode (status-)ledjes kunnen halen. Ik wilde ook nog een 9-polige sub-D stekker en chassisdeel kopen om aan het paneeltje te maken. Het paneeltje moet dan een afgesloten kastje worden met daarop een sub-D chassisdeel voor de aansluitingen. Aan de signaalkabel van/naar de cpc komt dan een stekker. Mocht ik dan nog een keer het schermpje willen inplamuren dan kan ik die weer op de cpc signaalkabel prikken. Maar helaas zoals gezegd geen tijd meer. Volgende keer maar weer dan.
Hopelijk morgen even tijd om wat pica's te maken en te plaatsen.
:D
454ss
23rd October 2007, 13:56
Met scheve ogen kijk ik altijd naar het enthousiasme en de drive van Peter. Dan denk ik aan mijn eigen gebrek aan progressie en denk 'wat ben je toch een lamstraal, doe toch eens wat!'. Dus van het weekend en gisteren maar weer eens wat gedaan.
1. Binnen in het handschoenenkastje komt een CD/DVD writer en de noodzakelijke USB-hub. Om de kabels naar binnen te krijgen heb ik een gat gemaakt ter grootte van exact 1 USB-stekker type A. Deze is voor de USB-aansluiting van het touchscreen. Het stekkertje voor de hub is een mini-A dus die kan nog door het gat naast de kabel voor de ts. Op die manier hoeft het gat niet te groot te worden.
2. Om het gatenkaasgehalte van het handschoenenkastje te beperken had ik bedacht de USB-hub en het cd-loopwerk op een houten plankje (midden) te monteren en dat plankje dan in het kastje te monteren. Voor het loopwerkje bij de computerboer in Breda een behuizinkje gekocht en ingebouwd (links). De hub is een simpel 4-poorts dingetje die niet self-powered is. Blijkbaar geen topproduct van het huisje, ik heb het een en ander moeten modificeren om het goed passend en sluitend te krijgen.
3. Het plankje wat in het radio-gat komt. Het kogelgewricht is voor de monitor. De schakelaars hebben de volgende functie: De linkse is de startknop welke verbonden zit met het moederbordje. Mits er spanning staat op de switch-kabel van de M2 kan ik hiermee de cpc handmatig laten slapen en opstarten. De middelste is de start-selectknop. Deze bepaalt hoe de switch-kabel van de M2 gevoed wordt. Dat kan dus zijn op het contact, permanent 12V (bij tanken oid) en uit (niet opstarten). De rechtse is de 12V mainsswitch voor de carpc. Daarmee kan ik de carpc (en schermpje) spanningsloos maken met een 'flick of the switch'. Handig als de carpc of het scherm middels rooksignalen aangeeft dat het iets niet zo fijn vindt. Of als oom agent naar je toe loopt om je wat prangende vragen te stellen. :D Boven de 2 linkse schakelaars zitten nu 2 gaten voor een status-ledje. De linkse komt op de led-aansluiting van het moederbordje. Dat geeft aan of de cpc is opgestart. De tweede geeft aan of de M2 spanning krijgt op de switchkabel. Als ik de contactsleutel omdraai en er uit haal kan ik zien of de M2 misschien nog permanent spanning krijgt of niet.
4. Het hubje en het cd-loopwerk zet ik vast met tieraps. Simpel en goedkoop. Om te voorkomen dat als je iets in de hub wilt steken deze verschuift zet ik hem met 3 tieraps stevig vast. Op die manier kan ik makkelijk nog een accessoire zoals GPS-muis of USB-stick d'r in pluggen.
5. De achterkant van het handschoenenkastje. Het plankje zit met 3 schroefjes vast die er vanuit de buitenkant ingeschroefd worden. Op het geisoleerde gedeelte komt straks de kabelbussel te liggen van het beeldschermpje.
6. Zo zit het nu in het kastje. Straks het kastje weer terug in de auto zetten en het is weer netjes.
Toegegeven, dit is vele malen minder mooi dan de oplossing van Rijk (Dash), maar wel haalbaarder voor mij.
Nog te doen:
- Het plankje met de schakelaars moet nog bedraad worden. Daar moet een soort van kapje om heen komen waar verschillende chassisdelen in komen voor de verschillende aansluitingen.
- Daarvoor moet ik nog ergens een geschakelde 12V vandaan zien te krijgen. Deze zit niet in mijn ISO-stekker helaas. (doorverbonden met perm. 12V).
- Voedinkje bouwen voor het CD-loopwerk van 12V naar 5V. Helaas kan dat niet met een goedkope 7805 omdat die maar 1A kan leveren en het loopwerk 2A kan vragen volgens de specs. Bij Conrad heb ik echter een dingetje gevonden dat 3A kan leveren. Eventueel zijn daar ook andere varianten van die meer kunnen leveren, maar dat heb ik (nog) niet nodig. Eventueel kan ik daar ook nog een powered USB-hub mee voeden mocht dat nodig zijn in de toekomst.
- Het beeldschermpje moet ook nog spanning krijgen. In eerste instantie wilde ik deze door de M2 laten voeden, maar misschien is het net zo makkelijk om hem dmv een relais door de switchkabel te laten voeden. Ik heb aders beschikbaar om het via de M2 te doen dus ik kijk wel.
- VGA verlengkabeltje maken van circa 50 a 60 cm. Ik heb geen zin in 1,5 meter 'loze' kabel in de auto.
- Achter in de auto de carpc-kabels aansluiten en de cpc monteren.
- De actieve sub voorzien van een nieuw (beter) massapunt.
- Een massapunt maken voor de carpc achter in de auto.
- Softwarematig de boel eens goed op de rails zetten.
- etc. etc.
Maar ooit zal hij draaien!
Lexophilia
23rd October 2007, 14:10
Kleine update. Het scherm werkt, inclusief het geluid over de versterker van de radio te laten komen. Tevens Real Alternative (http://www.free-codecs.com/download/Real_Alternative.htm) gedownload en geinstalleerd zodat winamp (http://www.winamp.com/) ook Real-video's kan afspelen (http://forums.winamp.com/showthread.php?s=&threadid=155680) die ik met WM-recorder (http://www.wmrecorder.com/) kan rippen van internet.
In welke kleur is het schermpje? grijs d8 ik toch ? :P
Nee maare zo'n han dmatig schermpje ziet er wel robuust uit idd...ist een touch?
454ss
23rd October 2007, 14:20
In welke kleur is het schermpje? grijs d8 ik toch ? :P
Nee maare zo'n handmatig schermpje ziet er wel robuust uit idd...ist een touch?
Yep, is met touch (USB). Overigens heb ik die niet meer ivm ongeplande rooksignalen. Onder garantie heb ik bij Uriel een andere uitgezocht.
dash
23rd October 2007, 14:37
zit progressie in, sta zelf nagenoeg stil.
Is grijze speakerstof een idee voor om de dvd speler, krijgt hij bijna dezelfde kleur als het kastje zelf en het laat warmte gewoon door en zijn de tyraps uit het zicht.
De usb hub, is dit een geperforeerd type?, dan kun je wellicht deze open schroeven, en dan met kleine schroefjes, de ene kant (van binnenuit) op de plank bevestigen en dan weer dicht maken.
454ss
23rd October 2007, 17:36
zit progressie in, sta zelf nagenoeg stil.
Is grijze speakerstof een idee voor om de dvd speler, krijgt hij bijna dezelfde kleur als het kastje zelf en het laat warmte gewoon door en zijn de tyraps uit het zicht.
De usb hub, is dit een geperforeerd type?, dan kun je wellicht deze open schroeven, en dan met kleine schroefjes, de ene kant (van binnenuit) op de plank bevestigen en dan weer dicht maken.
Ik had al zo'n vermoeden dat je die tieraps niet zo mooi zou vinden. Eerlijk gezegd ik ook niet. Van de andere zie je ook niet tenzij je half in het kastje kruipt. De hub op de plankschroeven zou eventueel kunnen. Alleen heb ik dan wel hele ieniemini schroefjes nodig en die heb ik niet.
Neonic
23rd October 2007, 18:01
Met scheve ogen kijk ik altijd naar het enthousiasme en de drive van Peter. Dan denk ik aan mijn eigen gebrek aan progressie en denk 'wat ben je toch een lamstraal, doe toch eens wat!'.
HIHIHIIII, heb ik toch nog positieve invloed :)
Maar ... toch weer wat opgeschoten zo te zien, goed bezig. Is ook wel lekker weer om beetje te prutsen.
Ben zelf ook nog steeds wel dagelijks bezig. Alleen jammer dat het een beetje vroeg donker is.
Maar ooit zal hij draaien!
Lijkt wel beejte op dat motto van mij :D
Mijn motto is ... "Ooit moet het toch een keer lukken é"
En me andere motto is ... "geen gezeur ... PUR"
Focus
24th October 2007, 05:45
Eej, ziet er goed uit weer. Bent al verder als die van mij :) . Als je een massa punt zoekt kun je die het beste achter van de achterlichten pakken als die op een bout vast zit. Dit heb ik ook en werkt perfect. Zorg ook dat de draaddikte genoeg is en goede stekkers neemt die niet kunnen oxideren. Dat help al een heleboel.
Maar ooit zal hij draaien! Volgens mij hebben alle cpc forummers die zelfde gedachten.
454ss
1st November 2007, 08:27
F*ck, f*ck, f*ck!!!:mad::mad::mad: Gisteren hier een heel verhaal in zitten tikken, staat het er vandaag niet meer op!!! WTF??!!! Forum in den oorlog of ik een blackout?:confused:
Nou ja, straks nog eens kijken of ik nog wat inspiratie krijg... :(
454ss
1st November 2007, 18:47
Tweede poging omdat mijn 1e post verdwenen schijnt te zijn. :(
Ondanks allerlei drukte thuis en op het werk (naast de nodige lamballerij) toch nog wel iets gedaan aan het A4-projectje. In dit geval aan het prutsen geweest met frontpaneeltje. Voor iedereen die het inmiddels niet meer weet, het frontpaneeltje is het houten plankje dat in de plaats komt van mijn radio. Op dat plankje zit het kogelgewricht waar het TFT-schermpje op komt. Behalve dat kogel-ding komen er 3 schakelaars op en 2 rode heldere 3 mm ledjes. Om de kabelaansluitingen van de schakelaars en ledjes mechanisch wat te ontlasten heb ik bedacht een soort van kastje te maken met daarop chassisdelen waar ik stekkers kan insteken. Groot voordeel van stekkers is het makkelijker trouble-shooten en als ik ooit besluit alsnog het TFT-scherm in het dash te plamuren, kan ik de boel makkelijker ombouwen. Ik hoef dan niet alle kabels om te solderen. Hoewel niemand het zal zien staat het ook nog eens veel netter.;)
Om het 'kastje' te maken heb ik een stuk van 10 cm rechthoekige aluminium buis over de lengte doormidden gezaagd zodat ik 2 helften kreeg. Dat zijn de 2 zijkanten. Een daarvan kan ook mooi dienen als koellichaam voor de spanningsregelaar voor de CD/DVD-drive die 5V bij iets van 2 tot 2,5 (!) ampere nodig heeft om schijfies te fikken.
Het dekseltje is een alu plaatje van 5 x 10 cm. Daarin zitten nu 2 voedingsstekkers op voor het TFT-scherm (12V) en de CD/DVD-drive (5V). Uiteraard hebben deze een verschillende grootte (altijd handig om zoiets hufter-proof te maken :D). Tevens zit er een 9-polige sub-D chassisdeel op voor de signalen van en naar de cpc.
Gisteren TinyCAD ontdekt en maar eens een schemaatje in elkaar geflansd. Handy proggie voor zoiets en nog open source ook. Alleen even zoeken naar de juiste symbooltjes. De symbolen staan in verschillende libraries maar zijn niet allemaal even groot. Gelukkig kun je ze ook wat vergroten. De eerste final versie 1.0: (op papier dan, in mijn hoofd zijn al wat eerdere beta-versies gepasseerd)
Kleine uitleg.
- Schakelaar S1 is een maakcontactschakelaar die verbonden is met J9 van de M2-ATX. Daarmee kan ik handmatig de cpc opstarten en laten slapen.
- De opstartmodus kan ik met S2 instellen. Stand 'I' is een permanente spanning op de ignition van de M2-ATX (J3). Deze is om de cpc continu te laten draaien voor bijvoorbeeld testdoeleinden/meetings of bij tankstations. Stand 'II" is verbonden met de contact-draad van de ISO-stekker. Dit is de automatische stand, zodra de contactsleutel wordt omgedraaid moet de M2-ATX opstarten en vice versa weer afsluiten. De middenstand '0' is om de cpc helemaal niet op te starten.
- Ledje D2 staat paralel met het middencontact en laat zien dat de M2-ATX spanning krijgt op de ignition-pin. Mocht deze blijven branden terwijl het contact uit staat, dan weet ik dat S2 op stand 'I' staat en de cpc niet automatisch zal afsluiten.
- Ledje D1 (gemonteerd in het paneeltje boven S1) zit aangesloten op de 12V lijn die terugkomt van een molex-stekker aan de M2-ATX. Daaraan kan ik zien of deze is opgestart (of het moederbord nu werkt of niet maakt dan niet uit). Dit is in feite het CPC-AAN signaal.
- Als laatste S3. Dit is de hoofdschakelaar. De volledige spanningsvoorziening van de cpc gaat over deze schakelaar. Dat heb ik gedaan om snel en zeker de spanning naar de cpc te kunnen verbreken in geval van nood. Dat kan zijn oom agent die geinteresseerd is in mijn al dan niet kinky video-filmpjes of onverwachte (en ongewenste) rooksignalen van de cpc of aanverwante apparatuur. Het geheel is dan wel gezekerd middels F1, maar beter het zekere voor het onzekere.:)
Heb ik alleen nog 1 probleempje. En dat is een stekker vinden voor de stroomdraden naar en van S3 (main power) en de contact draad. Deze stekker moet de volledige stroom kunnen voeren die van de auto-accu naar de cpc gaat (max 15A!). Nu is het wel zo dat dat een maximale waarde is en niet continu, maar toch... Nu zat ik te denken aan een 3 of 4 polige XLR-stekker (http://www.conrad.nl/goto/?product=300453), zou dat wat zijn?:confused:
Neonic
1st November 2007, 18:59
Lekker bezig geweest weer :) goed bezig
Mooi schemaatje ook
Nu zat ik te denken aan een 3 of 4 polige XLR-stekker (http://www.conrad.nl/goto/?product=300453), zou dat wat zijn?:confused:
Is wel mooi stekkertje ja, nouja 'tje'. Zijn nogal aan de lange kant. Zit er bij deze ook zo'n klik ding op / aan ? zo'n vergrendeling ...
Had die ooit eens gekocht voor me externe harddisk, samen met zo'n chassisdeel. Wou die in me pc maken en er dan 5 en 12volt op zetten zodat ik geen aparte trafo nodig had
Zijn dus wel mooie stekkers, kweet alleen niet tot hoeveel volt en / of ampere ze kunnen.
Zover ik weet worden die (alleen) voor audio dingen gebruikt.
ps ... nog wat gevonden
kweet niet hoe je dat doet met die link maar ...
740247-89 PX0911/05/P Stekker met snelsluitring
is beetje 't zelfde idee
Technische specificaties:
Ø-Inbouwkabel: 13 - 15 mm/(met kabelschroefkoppeling) 7 - 13 mm
Aansluiting: Schroefkoppeling
Belastbaarheid: 600 V~/=/32 A
Materiaal behuizing: UL94V-0 nylon
Isolatieweerstand: > 5 MΩ
Contactmateriaal: messing vernikkeld
Lexophilia
1st November 2007, 19:00
zie weer een gesloopte aopen voeding :P
ik ben benieuwd naar je montage van dat kogelgewrichtje...die komt op dat plankje toch??
hoe ga je dat plankje op zn plaats houden?
454ss
1st November 2007, 22:11
Zijn dus wel mooie stekkers, kweet alleen niet tot hoeveel volt en / of ampere ze kunnen.
Zover ik weet worden die (alleen) voor audio dingen gebruikt.
Nog even wat beter mijn huiswerk gedaan. Bij een andere XLR-stekker (http://www.conrad.nl/goto/?product=746655) (vrouwtje ipv mannetje) staat een datablad en daar geven ze aan 16A. Gaan met die banaan dus!:D En ze zijn inderdaad locking.
ps ... nog wat gevonden
kweet niet hoe je dat doet met die link maar ...
740247-89 PX0911/05/P Stekker met snelsluitring
is beetje 't zelfde idee
Beetje te groot eigenlijk, die heeft een diameter van 5 cm en een lengte van 13 cm.:eek: Maar bedankt voor het meedenken!:)
zie weer een gesloopte aopen voeding :P
ik ben benieuwd naar je montage van dat kogelgewrichtje...die komt op dat plankje toch??
hoe ga je dat plankje op zn plaats houden?
effe tjekke.... Inderdaad!! het is/was een Aopen voeding, goed gezien zeg! Was een lekker kassie die Aopen destijds. Alles paste mooi en geen scherpe randjes.:cool:
Dat kogelgewrichtje wordt bij de TFT-monitor meegeleverd en zit met 2 schroefjes vast op zo'n metalen waaier-voet. Kwestie van die 2 schroefjes (gewoon M4) losmaken en 2 gaatjes boren in het plankje, en voila!
Dat plankje komt met 2 schroeven vast te zitten aan het frame van de middenconsole. Oorspronkelijk zit het afdekframe van het middenconsole daar mee vast. Als het goed is zit het dan (hopelijk) rotsvast.;)
Dreamcatcher
2nd November 2007, 00:03
dammm wat een werk vooral omdat het metaal is
Focus
2nd November 2007, 06:42
Ziet er netjes uit. Tis wel pielen lijkt me omdat alles klein is maar het resultaat mag er wezen. Dat schema ziet er netjes en begrijpelijk uit. Wil trouwens ook nog een extra knop maken dat ik me geschakelde spanning op de voeding kan laten staan zodat de pc aan blijft als je het contact uit heb.
dash
2nd November 2007, 09:01
nette afwerking, alu blijft toch wel het materiaal hiervoor :)
Neonic
2nd November 2007, 10:07
nette afwerking, alu blijft toch wel het materiaal hiervoor :)
Ziet er inderdaad netjes uit ja, alleen jammer dat je er geen ruk meer van ziet straks é :)
Maar 't staat wel gaaf altijd vind ik, dat alu.
Alleen wel misschien goeie tip ... kijk uit met al die stekkertjes enzo dat je geen kortsluiting krijg, aangezien alu nogal beetje stroom gelijd zegmaar.
Dacht vroeger zo bijdehand te zijn om me filter van me subwoofer (gewone audio) in een oude behuizing van een switch (oid) te timmeren, en dan al die tulpies er in te maken.
Ging dus niet helemaal volgens plan ;)
setsunakaede
2nd November 2007, 10:20
Als het goed is, is de sleeve van die tulpjes toch gewoon de 0..., dus die kan je zorgeloos in het alu schroeveren.
Dat kan je overigens ook op zijn schema zien: sleeve is rechtstreeks met de aarde verbonden.
454ss
2nd November 2007, 11:16
Als het goed is, is de sleeve van die tulpjes toch gewoon de 0..., dus die kan je zorgeloos in het alu schroeveren.
Dat kan je overigens ook op zijn schema zien: sleeve is rechtstreeks met de aarde verbonden.
Stimmt! Is al rekening meegehouden.:D
masterJ
2nd November 2007, 23:18
[QUOTE=454ss;47444]Dat is 99,9% zeker met een snijplotter gemaakt. De sticker bestaat uit een groot vel zelfklevend vinyl. Daar worden de letters of afbeelding van uitgesneden. Het mesje gaat alleen door de vinyllaag en niet door de backing (mits die goed staat afgesteld). Alles wat niet nodig is wordt daar vervolgens vanaf gepeuterd. Zoals bijvoorbeeld de binnenkant van de letter 'o' en alles wat rond de afbeelding/tekst staat. Vervolgens wordt er een ander klevend vel (transfer-folie) op geplakt wat net iets harder kleeft dan de backing van de sticker. Bij het opplakken wordt de backing van de sticker er eerst afgetrokken. Daarna wordt de sticker (meestal met een hoop sopwater) aangebracht en goed aangeduwd/gladgestreken. Daarna wordt de transferfolie voorzichtig losgetrokken en de sticker zit er op. Deze techniek is ongeschikt voor mijn doel omdat de snijnauwkeurigheid voor lettertjes van kleiner dan 1 cm onvoldoende is. De lettertjes die ik wil zijn minimaal de helft daarvan zo niet kleiner. Daardoor zou dit niet mooi worden, de letters die ik wil zijn te klein en te dun. :(
je hebt gelijk maar er is wel een manier om deze nauwkeurigheid wel goed te krijgen het ligt er helamaal aan welk programma je voor dit gebruikt en welk lettertype je gebruik. ik heb namelijk voor mijn werk al meder malen letters ter grotten van 1 cm gemaakt en deze zijn nog steeds goed leesbaar het enige want is dat het lang duurt om alle rest delen weg te peuteren. als je wilt kan ik wel een proef druk voor je maken
Lexophilia
3rd November 2007, 00:00
effe tjekke.... Inderdaad!! het is/was een Aopen voeding, goed gezien zeg! Was een lekker kassie die Aopen destijds. Alles paste mooi en geen scherpe randjes.:cool:
Dat kogelgewrichtje wordt bij de TFT-monitor meegeleverd en zit met 2 schroefjes vast op zo'n metalen waaier-voet. Kwestie van die 2 schroefjes (gewoon M4) losmaken en 2 gaatjes boren in het plankje, en voila!
Dat plankje komt met 2 schroeven vast te zitten aan het frame van de middenconsole. Oorspronkelijk zit het afdekframe van het middenconsole daar mee vast. Als het goed is zit het dan (hopelijk) rotsvast.;)
vermoedelijk zat die voeding(a 350w) in een qf50 case...aangezien je het over die goeie ouwe case zonder scherpe randen had :P am I right?
Ik kan me wel wat voorstellen bij je bevestigingsmethode...maar is die waaier niet wat te groot daarvoor?
454ss
3rd November 2007, 14:17
vermoedelijk zat die voeding(a 350w) in een qf50 case...aangezien je het over die goeie ouwe case zonder scherpe randen had :P am I right?
Ik kan me wel wat voorstellen bij je bevestigingsmethode...maar is die waaier niet wat te groot daarvoor?
Geen idee wat voor kast het was eigenlijk, maar het was wel een hele fijne om te bouwen.
Die waaier is d'r natuurlijk af:
Lexophilia
4th November 2007, 03:03
Geen idee wat voor kast het was eigenlijk, maar het was wel een hele fijne om te bouwen.
Die waaier is d'r natuurlijk af:
Dit is een QF50
Maargoed je creatie ziet er netjes uit :) leuke is dat ik ook zo'n waaier voet heb maar heb dat ding nog nooit echt geinspecteerd op dit soort mogelijkheden. Ik zie weer nieuwe mogelijkheden.
Trouwens die allereerste foto uit je startpost, is dat daarachter je wagenpark(Met o.a. die volvo. etc.)? ik heb wel vaker auto's van jou voorbij zien komen toch???
454ss
4th November 2007, 12:04
Trouwens die allereerste foto uit je startpost, is dat daarachter je wagenpark(Met o.a. die volvo. etc.)? ik heb wel vaker auto's van jou voorbij zien komen toch???
Nee hoor, gewoon even snel een foto bij ons op het werk voor de deur. Blijkbaar was ik op mijn werk toen ik dit topic startte of zo en had ik geen foto van mijn auto op photobucket staan. Dan maar snel even maken. Mijn oude trouwe Nikon Coolpix 990 heb ik permanent op het werk liggen om product foto's mee te maken voor onze custom-made folders. Thuis doe ik er toch niets meer mee.;)
Lexophilia
4th November 2007, 14:12
Nee hoor, gewoon even snel een foto bij ons op het werk voor de deur. Blijkbaar was ik op mijn werk toen ik dit topic startte of zo en had ik geen foto van mijn auto op photobucket staan. Dan maar snel even maken. Mijn oude trouwe Nikon Coolpix 990 heb ik permanent op het werk liggen om product foto's mee te maken voor onze custom-made folders. Thuis doe ik er toch niets meer mee.;)
Ben ik benieuwd naar je werk :P Het zal vast wel ergens hier staan op het forum maar ik gok dat je in een drukkerij werkt? op de ontwerp afdeling ofzo :P
hehe kun je je auto ook in de folder zetten :P
454ss
16th November 2007, 10:07
Ben ik benieuwd naar je werk :P Het zal vast wel ergens hier staan op het forum maar ik gok dat je in een drukkerij werkt? op de ontwerp afdeling ofzo :P
hehe kun je je auto ook in de folder zetten :P
Nee hoor, gewoon technisch commercieel medewerker bij een bedrijfje dat is gespecialiseerd in regelkleppen. Daarvoor echter heb ik 8 jaar bij een bedrijf gewerkt wat professionele (foto-)grafische apparatuur verkocht. Ik was daar verantwoordelijk voor alles wat met de professionele digitale fotografie te maken had. Was erg leuk soms, veel geleerd van professionele fotografen en grafici (over ego's gesproken ;)). Helaas ook een kwaliteits-tic aan over gehouden, het is niet snel goed genoeg voor mij.:(
454ss
16th November 2007, 10:40
Het A4 project staat niet helemaal stil, maar de voorruitgang is magertjes. Tussendoor vind ik zo af en toe nog even tijd om wat te doen aan het cpc project. Momenteel ben ik nog (steeds) bezig met het front-paneel. Getuige onderstaande foto:
Voor de power-zaken heb ik toch gekozen voor een XLR-stekker. De gele draden zijn voor de 12V-power (permanent) die via de hoofdschakelaar in het paneeltje naar de cpc gaat. Best wel dikke draad dus de 70W soldeerbout gepakt. Hmmm.. vindt de stekker niet zo leuk, het pinnetje gaat zwemmen in het plastic.:D Oeps! beetje rustig aan dan maar!
Tevens gisteren in de auto aan het meten geweest om een via het contact geschakelde 12V te zoeken. Deze zit bij Audi (en volgens mij ook bij recente VW's ) niet in de ISO-stekker voor de radio. Via het Audi-forum kwam ik er achter dat sommigen hem aftakte van de knipper-relais wat zit geintegreerd in de alarm-lichtenknop. Kan natuurlijk en zit dichtbij, maar vind ik eigenlijk niet zo'n mooie oplossing. Op de powerrail onder het dashbord zit ook 1 schroefpunt die dus contact-geschakeld is en die ga ik daarvoor gebruiken. Dan kan ik een draadboompje maken omdat de 12V-power en de remote voor de versterker voor de cpc daar ook langs loopt.
setsunakaede
16th November 2007, 14:04
Ach, rustig aan dan breekt het lijntje niet!
En zo lang er wat gebeurt, gaat het langzaam vooruit :D
454ss
25th November 2007, 00:42
Gisteren en vandaag eindelijk weer eens serieus tijd in het project kunnen steken. Door de toevoeging van de 'hoofdschakelaar' in het paneeltje moest ik de bedrading aanpassen. De voedingskabel liep eerst rechtstreeks van de voedingsrail van de auto rechtstreeks naar achteren waar de cpc komt (wel met een fuse aan de rail natuurlijk). Nu moest er eerst een omlegging komen naar het paneeltje en weer terug. Dat betekende dus nieuwe kabels trekken. Tevens tegelijk een kabeltje getrokken voor de switched 12V van de voedingsrail naar het paneeltje. Deze zit zoals al gezegd namelijk bij Audi niet in de ISO-stekker van de radio. Omdat de min van de 12V en de 5V ook aan de massa van de auto ligt hem ik daar ook maar meteen een (dikkere) kabel voor getrokken. Gelukkig een (hopelijk) goed massapunt gevonden in de horizontale dwarsbalk van de kooiconstructie van de auto.
Deze 3 dikkere kabels zitten samen met het switched-12V kabeltje op de XLR-stekker gesoldeerd. Helaas heb ik die er 2 keer op moeten zetten :(. Ach ja, op een gegeven moment merk je dat je moe wordt en dat je beter kunt stoppen omdat je dingen verkeerd gaat doen. Dit was dus zo'n moment. Normaal gesproken als je ergens een stekker aan zet schuif je eerst de stekkerkap en de tule over de kabel vóórdat je de stekker aan de draadjes zet. Nu dacht ik slim te zijn en deed precies dat. Helaas-pindakaas, zo werkt dat dus niet bij een XLR-stekker. Als uitzondering op de regel moet je daar eerst de tule over de kabel schuiven, dan de stekker aan de draden zetten, en dan de stekkerkap over de stekker schuiven. Dat is dus andersom dan gebruikelijk is.:mad: Nou ja, al doende leert men zeg maar.:D
De data/stuursignaalkabel die van het paneeltje naar de cpc loopt heb ik aan de kant van het paneeltje vandaag ook er aan gesoldeerd. Dus zowel de XLR-stekker (ingaande voeding en startsignaal) als de 9-polige D-substekker (stuursignalen) zitten er nu op. Ook de bedrading van het paneeltje is nu klaar. Alleen morgen als ik weer wat helderder ben nog even goed controleren en dan kan het paneeltje in elkaar geschroefd worden.
Wat rest is nog het aansluiten van de voeding en datakabel achter in de auto op de cpc. Doordat ik vandaag en gisteren er zoveel tijd aan heb kunnen besteden zou het zo maar eens kunnen dat ik een carpc in de auto heb de 31e.:D Ik schrijf bewust niet een 'werkende carpc' omdat ik softwarematig nog niet zover ben.:cool::D
Helaas te donker nu om wat foto's te maken dus die houden jullie van me te goed.;)
454ss
30th November 2007, 22:55
Vanmiddag op de zaak in de hal nog even lekker warm en droog kunnen prutsen. D'r komt schot in dus ik zou bijna zeggen 'dat gaat lukken'!! :D In de achterbak heb ik nu ook de power en signaalkabel op een kroonsteen-contrastekker gezet. Eerder had ik al een kroonsteen-stekker op de draden van de Voompc gezet dus nu is het een kwestie van pluggen en playen. Nou ja, zo goed als.:D
Maar eerst nog een extra draadje naar buiten gevoerd vanuit de Voompc zodat het remote-signaal voor de versterker afkomstig wordt van de M2-ATX. Nog geen relais ertussen, mocht dat nodig blijken dan is dat simpel te realiseren door al het stekker gedoe in de auto. Toe ik de Voompc voor me had liggen op mijn bureau zat ik eens te kijken en kwam ik tot de conclusie dat de fannetjes voor in de Voompc verkeerd om zaten. Ik ga hem namelijk verticaal monteren met de 'voorkant' naar boven. De fans zitten af fabriek zo gemonteerd dat ze lucht naar binnen blazen. Maar omdat warme lucht stijgt zou dat niet logisch zijn. Dus even losgeschroefd en omgedraaid. Ook weer gefixt.
Nog te doen:
- massapunt achter in de kofferbak maken voor de carpc
- audiokabel via andere route leggen van de carpc naar de versterker
- VGA-verlengkabel halveren (2 meter is zo lang als je maar een halve meter nodig hebt)
- dezelfde mooie tape zoeken als RST-smurf heeft gebruikt om de kabels te bundelen
- kabels netjes bundelen (duhh...)
- beugeltje maken voor het relais achter op het frontpaneel
- bedrading frontpaneeltje nog een beetje aanpassen (fatsoeneren)
- voedingskabeltjes maken van het frontpaneel naar het scherm en het cd/dvd loopwerk
- frontpaneel en cpc inpluggen/inbouwen
- dashboardkastje en kap onder het stuur terug inbouwen (niet vergeten zekering voor cpc er in te steken ;))
- testen en spelen!!
454ss
3rd December 2007, 16:07
Zoals gezegd nog wat fotookes:
Neonic
3rd December 2007, 19:14
Kijk eens aan ..
FOTOOOOOOOO's
ziet er al goed uit zo é :) straks nog een werkende pc erbij op de meeting ?
454ss
3rd December 2007, 20:41
Kijk eens aan ..
FOTOOOOOOOO's
ziet er al goed uit zo é :) straks nog een werkende pc erbij op de meeting ?
Dat zou zo maar eens kunnen als het straks ook daadwerkelijk werkt zoals ik gepland heb en geen ongewenste rooksignalen produceer...:D
Greenthumb
3rd December 2007, 20:46
Ziet er al goed uit.
Hoop op de meeting een werkende carpc te kunnen bekijken :).
imhotep
3rd December 2007, 21:37
proficiat man, begint er goed uit te zien.
Wat is de planning eigenlijk om af te hebben tegen de meeting?
454ss
3rd December 2007, 21:55
Hij moet tegen die tijd hardwarematig klaar zijn. Even afgezien van eventuele DVB-T radio/tv en gps-ontvangst. Softwarematig moet de frontend draaien en moet ik mp3's kunnen spelen. Dan ben ik al gedeeltelijk tevreden.:)
Uriel
4th December 2007, 02:44
Mooi project, je pakt het goed aan!!
454ss
15th December 2007, 01:15
Zo, nu kunnen we vooruitgang gaan boeken. Vorige week het plankje in de koffer er weer uitgehaald zodat ik de kroonstrip er op kon schroeven. Deze zit redelijk laag waardoor ik er anders niet bij kon de schroevendraaier. Dat betekende dat ook de boutjes in het plaatwerk bij de achterlichten weer los moesten met alle risico vandien dat ze vielen op een plek in de carrosserie waar je dus never nooit niet meer bijkomt.:( Losschroeven gaat dan nog wel, je kunt er maar heel net een vinger achter houden, maar weer vast is een heel ander verhaal. Dus maar even creatief geweest en een dun reepje plakband om het moertje gedaan en tussen de uiteindjes een strookje papier geplakt. Aan het strookje papier een touwtje om de boel makkelijk te kunnen retrieven mocht het moertje vallen. En dat was dus niet voor niets, ik heb 3 keer een moertje laten vallen en weer terug gehengeld met het touwtje.:D Nu kan de Voom2pc er zo ingeschoven worden en hoef ik alleen maar de stekkers in te pluggen en dan zit ie.
Vanavond eindelijk eens even tijd gehad om er eens goed voor te gaan zitten; Alle moed bij elkaar geraapt en eindelijk de 15 polige stekker aan de VGA-kabel gesoldeerd. Wat een pokke werkje is dat zeg. Da's niks voor beginnende soldeerartiesten.:D Gelukkig ben ik best handig met een hete pook.;) Nu is eindelijk ook m'n VGA verlengkabeltje af. Even getest op mijn gewone computer en.. YES! in een keer goed!
Dat betekent.... we kunnen nu de boel in de auto gaan bouwen en gaan testen!!! Nu nog even wachten tot het weer 15 graden buiten is of warmer.:D;) Just kidding! Eerst nog even xp activeren want daar gaat ie nu om zeuren. Dan eens kijken hoe centrafuse eigenlijk werkt. Ik heb alleen even snel gekeken en het zal wel aan mij liggen, maar ik vind de bediening van de MP3 speler verre van intuitief. Zeker het maken van een playlist of het toevoegen van bestanden aan de bibliotheek is mij een raadsel.:confused:
Nou ja, rtfm zullen we maar zeggen.:D
imhotep
15th December 2007, 13:32
Zo, nu kunnen we vooruitgang gaan boeken. Vorige week het plankje in de koffer er weer uitgehaald zodat ik de kroonstrip er op kon schroeven. Deze zit redelijk laag waardoor ik er anders niet bij kon de schroevendraaier. Dat betekende dat ook de boutjes in het plaatwerk bij de achterlichten weer los moesten met alle risico vandien dat ze vielen op een plek in de carrosserie waar je dus never nooit niet meer bijkomt.:( Losschroeven gaat dan nog wel, je kunt er maar heel net een vinger achter houden, maar weer vast is een heel ander verhaal. Dus maar even creatief geweest en een dun reepje plakband om het moertje gedaan en tussen de uiteindjes een strookje papier geplakt. Aan het strookje papier een touwtje om de boel makkelijk te kunnen retrieven mocht het moertje vallen. En dat was dus niet voor niets, ik heb 3 keer een moertje laten vallen en weer terug gehengeld met het touwtje.:D Nu kan de Voom2pc er zo ingeschoven worden en hoef ik alleen maar de stekkers in te pluggen en dan zit ie.
Vanavond eindelijk eens even tijd gehad om er eens goed voor te gaan zitten; Alle moed bij elkaar geraapt en eindelijk de 15 polige stekker aan de VGA-kabel gesoldeerd. Wat een pokke werkje is dat zeg. Da's niks voor beginnende soldeerartiesten.:D Gelukkig ben ik best handig met een hete pook.;) Nu is eindelijk ook m'n VGA verlengkabeltje af. Even getest op mijn gewone computer en.. YES! in een keer goed!
Dat betekent.... we kunnen nu de boel in de auto gaan bouwen en gaan testen!!! Nu nog even wachten tot het weer 15 graden buiten is of warmer.:D;) Just kidding! Eerst nog even xp activeren want daar gaat ie nu om zeuren. Dan eens kijken hoe centrafuse eigenlijk werkt. Ik heb alleen even snel gekeken en het zal wel aan mij liggen, maar ik vind de bediening van de MP3 speler verre van intuitief. Zeker het maken van een playlist of het toevoegen van bestanden aan de bibliotheek is mij een raadsel.:confused:
Nou ja, rtfm zullen we maar zeggen.:D
das goed nieuws, dus tegen de meeting hebben we een nog een ingebouwde, werkende carpc :D.
454ss
16th December 2007, 23:02
Het gaat er om spannen....
Vandaag weer wat tijd vrij kunnen maken en het een en ander draait nu. Om te beginnen eerst maar eens de touchscreendrivers geinstalleerd. Installeren ging goed, alleen direct daarna doe ie een 4-puntscalibratie en die verliep niet zo als verwacht. Na het aanwijzen van de 4 punten, piece of cake voor een op zijn achterpoten lopende primaat (a monkey could do it), ging ie niet verder. Het calibratieding hing big time. Gelukkig heb ik er nog een usb-keybord aanhangen dus uiteindelijk met ctrl-alt-del de boel kunnen afsluiten. Misschien mijn eigen schuld omdat ik niet direct opnieuw heb opgestart toen dat gevraagd werd. Tijdens een van de laatste installatie schermen had ik wel de optie gekozen om een 4-puntscalibratie te doen na de eerste system reboot. Toen dus maar eerst even opnieuw opgestart. Zoals verwacht melde het touchscreendriver ding zich na het opstarten. Dit keer ging de calibratie wel goed. Uiteraard direct het irritante gepiep uitgezet dat je krijgt elke keer als je het scherm aanraakt. Om zot van te worden dat gepiep. Ook in Centrafuse het gepiep uitgezet elke keer als je een optie kiest, is een stuk prettiger zo. Tevens ook het laten zien van het muispijltje in CF maar uitgezet.
Het afspelen van mp3's werkt nu, en dat is nu even het belangrijkste. Wat mij betreft mag ie in de auto. Helaas de komende week erg weinig tijd om aan de cpc te werken. Eigenlijk gehoopt morgen (de enige dag die nog niet is volgepland van de week) na het werk de auto naar binnen te rijden op de zaak en de cpc te gaan installeren, maar nu moet helaas de auto van moeder de vrouw apk gekeurd worden. Dat betekent dat ik met dat ding naar mijn werk moet en niet met de Audi kan.:mad: Balen dus.:(
Even nog wat fotootjes:
Foto 1.)
De truc met de moertjes. Om ze niet verloren te laten gaan en ze ergens in de carrosserie te laten vallen op een plek waar je nooit meer bijkomt, met een dun reepje plakband er een stukje papier er aan gemaakt en een touwtje er aan geknoopt.
Foto 2.)
De verbindingsstrip zit vastgeschroefd op de plank waar te Voom2pc straks op wordt gemonteerd. Nu nog het massadraadje vastmaken aan de carrosserie.
Foto 3.)
De huidige testopstelling. De hub en CD/DVD loopwerk zitten al ingebouwd in het dashboardkastje dus die moest ook op de werkbank. Nu wel nog even de standaard meegeleverde 230V adapters gebruikt voor het scherm en de CD/DVD-brander. Omdat ik geen losse XLR en 9-polige D-sub stekker heb liggen heb ik voor het power-paneeltje geen testkabels kunnen maken. Deze gaat straks het scherm en de CD/DVD-drive van stroom voorzien. Het power-paneeltje zal ik straks in de auto moeten testen.
Foto 4.)
Het beeldscherm op het kogelgewricht van het power-paneeltje. Zoals je ziet draait Centrafuse. Overigens weet ik nog niet of ik bij Centrafuse blijf of dat ik overstap op Road Runner. Voor RR heb je namelijk FreeFone waarmee je je cpc gebruikt als handsfreekit voor je gsm. Alleen moet ik dan nog wat verzinnen voor een mircofoon. Ik heb alleen USB voor in de auto en ik heb geen zin om nog een extra draad erbij te gaan trekken. Tevens ben ik nu lekker gemaakt door het skin-gefröbel van Neonic...:D Op de meeting nog maar eens bomen met de mannen over de voors en tegens van CF en RR.
454ss
16th December 2007, 23:07
Nog even mijn eigen lijstje d'rbij:
- massapunt achter in de kofferbak maken voor de carpc not yet
- audiokabel via andere route leggen van de carpc naar de versterker not yet
- VGA-verlengkabel halveren (2 meter is zo lang als je maar een halve meter nodig hebt) check
- dezelfde mooie tape zoeken als RST-smurf heeft gebruikt om de kabels te bundelen check
- kabels netjes bundelen (duhh...) check
- beugeltje maken voor het relais achter op het frontpaneel check
- bedrading frontpaneeltje nog een beetje aanpassen (fatsoeneren) check
- voedingskabeltjes maken van het frontpaneel naar het scherm en het cd/dvd loopwerk check
- frontpaneel en cpc inpluggen/inbouwen not yet
- dashboardkastje en kap onder het stuur terug inbouwen not yet (niet vergeten zekering voor cpc er in te steken ;) check)
- testen en spelen!! not yet
Neonic
16th December 2007, 23:24
Lekker bezig geweest zo te zien :) 't Ziet er bij jou in ieder geval warmer uit dan bij mij.
Voor die kabels ... is zo'n kabelverslinder niks voor je ? Me collega heeft zijn kabels ingewikkeld met installatiedraad (die zwarte van 1,5mm˛) Zit in de electro dus heeft wat liggen é. Maar lijkt me net als die tape een aardig klotewerkie.
Tevens ben ik nu lekker gemaakt door het skin-gefröbel van Neonic...:D
:D :rolleyes: oepssss
dash
17th December 2007, 11:07
ziet er goed uit, ben ook benieuwd naar de voor en na van Centrafuse en RR
454ss
27th December 2007, 12:58
Tussen al het kerstgedoe door zo af en toe nog wat gedaan aan de cpc. Wat vorderingen geboekt, maar ook weer wat teleurstellingen tegengekomen. Centrafuse verdomt het om mijn DivX-films te zien zodat ik ze ook niet kan afspelen binnen CF.:mad: Volgens de handleiding kan CF elk formaat afspelen wat Mediaplayer ondersteund. Nou, guess what, Mediaplayer speelt ze gewoon af maar als je gaat browsen met CF dan ziet ie ze niet staan.:mad::confused: De benodigde codec is geïnstalleerd, maar afspelen ho maar (of uberhaupt zien staan).
Tweede issue waar ik tegen aan loop is dat volgens de handleiding de GPS-ontvanger aangesloten en geïnstalleerd moet zijn vóórdat CF geïnstalleerd wordt. Sjips, heb ik ook niet gedaan. Straks eerst de benelux-kaarten eens d'r op zetten die ik gisteren van Greenthumb heb gekregen (thanks!) en kijken wat ie doet. Volgens het programmaatje wat er bij zit doet de ontvanger het wel, zelfs op zolder heeft ie ontvangst! Als ik hem bij het Velux dakraam houd, ziet hij er zelfs nog meer.:) Voor een positiebepaling heeft hij 3 satelieten nodig met voldoende signaal (groen op het kaartje in de software). Hij ziet er sowieso al vijf met een goed signaal plus nog wat minder goede.
Eerst maar weer wat fotootjes...
Foto 1:
Het schermpje moet wat hoger komen dus mag hij niet helemaal over de kogel naar beneden schuiven. Met een passend houtje wat in de sleuf wordt geschoven voorkom ik dat hij te ver doorschuift. Hij komt ongeveer ter hoogte van de stikkers op de achterkant.
Foto 2:
Televisie en radio via de Terratec USB DVB-T Diversity ontvanger werkt op de carpc!! Op de voorgrond het Mad Catz draadloze mini-toetsenbordje. Dit werkt ook erg goed, alleen jammer dat je toch een paar toetsen mist die je toch wel eens wilt gebruiken (o.a. alt, ctrl, f11 en f12). Verder een super ding, echt een aanrader voor de cpc-er. Hij is draadloos en er zit aan de zijkant een schakelaartje om hem aan en uit te zetten. Het maakt XP en de bios niets uit of hij aan of uit staat, door het zendertje denkt hij dat er sowieso een toetsenbord aan hangt.
Foto 3:
Full-screen televisie. Geen probleem. Door de langere sluitertijd van de camera lijkt het onscherp, maar dat is het absoluut niet.
Foto 4:
Hier dan het grootste nadeel van de Terratec USB DVB-T ontvanger. Omdat Terratec (nog) geen WDM-drivers heeft gemaakt voor dit dingetje, kan CF daar niet mee overweg. Daarom moet je de bijgeleverde software gebruiken, maar die is niet gemaakt met 7" touchscreens in gedachte.:mad: Het besturingsvenstertje is zo klein en pietepeuterig dat je zelfs met een stylus je best moet doen op het juiste knopje te drukken.:( Dit is echt een giga nadeel. Nu levert Terratec er wel een afstandbediening bij, maar die is natuurlijk weer infrarood. En daar heb je niets aan als je cpc achter in je kofferbak zit ingebouwd. Lekker handig van die gasten...
Foto 5:
Ook radio werkt goed. Het laatst bekeken tv-beeld laat hij als achtergrond staan. Ook hier weer jammer dat je de Terratec software moet gebruiken.
Nog even over de Terratec USB DVB-T Diversity ontvanger:
- Dit dingetje heeft een dual tuner. In deze testopstelling op zolder heb ik maar 1 antennetje aangesloten en willekeurig met het magnetische voetje op een ijzeren blikje op de werkbank geplakt. De ontvangstkwaliteit is dus gewoon goed.
- In de handleiding van Centrafuse staat dat zij radio en tv-ontvangers ondersteunen die een WDM-driver hebben (Windows Driver Model (http://www.microsoft.com/whdc/archive/wdmoverview.mspx)). Helaas maakt Terratec die niet voor dit leuke apparaatje. Dat betekent dus vooralsnog geen integratie in de frontend. Daardoor ben je verplicht om de Terratec Home Cinema software te gebruiken.
- Terratec heeft wel nieuwe drivers uitgebracht, maar die moet ik nog gaan proberen. Wellicht geeft dat een oplossing.
- FS1 had het op dit forum over een Winamp-plugin voor zijn USB DVB-T ontvanger (ander merk en type). Geen idee of die er ook is voor de Terratec of dat dezelfde plugin misschien ook werkt.
- Over de integratie met RoadRunner kan ik ook niets zeggen. Als dat wel goed werkt ga ik hoogstwaarschijnlijk direct over op RR.
- Mocht ik binnenkort tijd over hebben (niet waarschijnlijk :p) dan zal ik een review maken van de Terratec.
- Wellicht dat ik in een later stadium een draadloze (radiografische) IR verlenger ga maken zodat ik toch de afstandbediening kan gebruiken.
Zo, nu de kaarten maar eens gaan proberen die ik van Greenthumb heb gekregen.
Bimmerstyle
27th December 2007, 20:10
Nice! Ik ben ook al lang aan het twijfelen om een TV tuner in te bouwen. Probleem is dat in belgië er maar een viertal zenders op DVB-T zitten, waarvan twee franstalig, en dit is niet echt de moeite om een ontvanger aan te schaffen.
Analoog is het al een even grote ramp. Met moeite krijg je hier 2 a 3 zenders. Analoog gaat er binnen enkele jaren toch volledig uit dus nu investeren in een analoge ontvanger is geldverspilling.
Nog maar een beetje wachten dan. Misschien dat er dan wat meer zenders op DVB-T komen te zitten.
Wel jammer idd dat je de bijgeleverde software moet gebruiken. Is niet echt toppunt van gebruiksgemak blijkbaar. Zou leuk zijn moest je hem naadloos in je frontend kunnen draaien.
454ss
27th December 2007, 22:18
Voor het televisie-gebeuren heb ik een tooltje (http://www.car-pc.info/phpBB2/viewtopic.php?t=15451) gevonden op een Duitse site waarmee je een standalone schermpje kan maken met een simpel onscreen menuutje. Door de ini-file aan te passen kun je hem passend maken voor CF heb ik uitgevonden. Zelfs heb ik een knop gemaakt in CF om hem te laden en dat werkt zowaar. Helaas lukt het niet om de boel fatsoenlijk af te sluiten en weer verder te gaan met CF. Dat ligt denk ik toch aan het tooltje want ook zonder CF gaat het niet helemaal lekker.:(
Dus: Ja, ik heb TV werkend geďntegreerd gekregen in CF en nee, ik kan de TV niet fantsoenlijk afgesloten krijgen zonder heel CF te sluiten.
Tevens heb ik een TV Winamp-plugin geprobeerd (waar FS1 het over had), maar dat krijg ik helemaal niet aan de praat. Volgens de lijst zou mijn USB DVB-T onvanger compatible moeten zijn, maar helaas zit er blijkbaar toch iets niet okee. Afgezien van het feit dat ik geen idee heb hoe ik dat dan weer in CF moet integreren, want dat is weer een ander punt.
Nog steeds kan ik met CF geen divx afspelen. Hij herkent de bestanden eenvoudigweg niet als zijnde afspeelbaar en laat ze daarom ook niet zien. Iemand een idee?
Edit: Laat maar zitten, ik heb het gevonden. Verbazingwekkend wat je allemaal niet kunt vinden op fora.;)
Wat wel werkt inmiddels is de navigatie inclusief gps.:)
Nu zie ik dat er alweer een 1.46 versie is van CF (beta). Zit toch sterk te overwegen die eens te proberen. Nadeel is dat je dan je setup opnieuw moet doen.:( Iemand ervaring met nieuwere versies?
454ss
27th December 2007, 23:31
Om eens te proberen of DVB-T beter gaat met een nieuwere versie heb ik Centrafuse 1.20 geďnstalleerd. Helaas werkt dit nog slechter met het tooltje dan versie 1.10, de complete display is niet goed en ik kan nu helemaal niet meer uit het tooltje. Wellicht dat ik morgen versie 1.46 een kans geef. Ik vrees alleen dat dat niet veel zal verbeteren.:(
454ss
28th December 2007, 18:38
Versie 1.46 niet meer geprobeerd.
Vandaag de boel ingebouwd in de auto. Helaas niet goed gegaan.:mad: De touchscreen werkt niet, en het draadloze toetsenbordje heeft er ook geen zin in. Het zendertje zit achter in de kofferruimte dus wellicht dat dat toch iets te ver is. Tevens kwam op een gegeven moment een klein knettertje uit het paneeltje.:( Toen meteen hard uitgezet (toch handig zo'n hoofdschakelaar). Omdat ook het bezoek arriveerde (ben jarig) er toen mee gestopt.
Zojuist nog even snel gekeken. Ik vermoed dat de USB-kabel die naar voren loopt er geen zin in heeft, hoewel hij er wel goed in zit. Paneeltje open geschroefd en ook daar niets te zien.
Morgen eens kijken of we dat op kunnen lossen, vanavond geen tijd want uit eten. Hopelijk dan beter nieuws...
Edit:
USB doet het wel, lampje op hubje brand. Waarom touchscreen het niet doet weet ik niet. Knetter en rook komt van 5V voorziening voor CD/DVD loopwerk. Die wordt ook heet. CD/DVD deed het wel (althans lampje ging aan toen ik op eject-knopje drukte terwijl er niets in zat). Kreeg nu (nog) geen beeld, snel weer uit gezet (leve de hoofdschakelaar!).
Neonic
28th December 2007, 19:24
...Omdat ook het bezoek arriveerde (ben jarig) er toen mee gestopt.
(zondag gebak :p ???)
't Zit je voor de rest niet echt mee zo te lezen. Hou wel van geknetter, licht en rook maar ... als het uit je computer ofzo komt dan is het niet echt best. Hopelijk kan je het 'probleem' vinden voor 't echt fout gaat é.
Dus ... ook géén werkende pc zondag ?
'"|"' ( ) |\/|
28th December 2007, 21:31
Balen zeg dat het allemaal niet gelukt is...
Hopelijk heb je van de rest van je dag wel genoten en kun je straks met frisse moet weer verder! :)
dash
28th December 2007, 23:41
jeetje, en ik maar denken dat ik problemen had, dat geknetter, daar wordt je niet echt prettig van.
Over je toetsenbord, probeer ff een andere usb poort, op de ene wil die wel en op de ander weer niet. Heb het ding naar de cpc verhuist (das dan buiten)
en dan werkt die ook. Dus de afstand hoeft het niet zijn.
ps gefeliciteerd
454ss
28th December 2007, 23:43
Dus ... ook géén werkende pc zondag ?
Morgen is er nog een dag. Hopelijk is het alleen de 5V voor de CD/DVD-drive. Desnoods maak ik die even onklaar (voor zover ie dat nog niet was natuurlijk) zodat de rest wel kan draaien.
Greenthumb
29th December 2007, 00:19
Hoop dat het geen grote problemen gaan zijn voor je.
En trouwens gefeliciteerd.
454ss
29th December 2007, 15:08
Nieuwsflits: Bij tantaal-condensators geeft het streepje niet de min maar de plus aan...:eek::o:o Dat ze ompolen niet leuk vinden... ach laat maar...
454ss
7th January 2008, 21:02
De mensen die op de meeting zijn geweest hebben heb al in actie kunnen zien. Hij zit ingebouwd en werkt!
Nu na een week is het tijd om te plussen en te minnen.
De plussen:
+ Hij werkt!
+ Op die tantaal-elco na heb ik alles goed aangesloten.:D
+ De schakelaars voor startup-mode en main-power zijn super-handig. Al zeer veelvuldig gebruikt.
+ Centrafuse zelf draait stabiel.
+ Navigatie werkt ook goed.
+ GPS-ontvanger ligt in het handschoenenvakje en had in de wasstraat zelfs 11 satelieten! Blijft dus mooi daar liggen.:)
+ Beeldscherm werkt goed, autodimfunctie is best handig zolang je je hand er niet voor houdt.;)
+ Powerpaneeltje blijft goed zitten ook zonder schroeven ook al hangt het scherm er aan.
+ Touchscreen is toch wel erg tof. Hoog gadget-gehalte.:cool:
+ Films kijken werkt ook prima.
+ Automatische start-up en shut-down functie van de M2-ATX werkt perfect. (moet ik nog even timen voor de statistieken)
+ Het inschakelen van de versterker door de M2-ATX gaat goed. (zie blauwe gesoldeerde draad op foto onderaan)
De minnen:
- Problemen met USB-devices na hibernaten. Ga ik proberen op te lossen met Devcon.
- Volumeregeling in CF is maar zo-zo. Moet voorversterking super laag zetten omdat het anders veel te hard is in de zachtste stand. Nadeel is dat je hem dan niet meer lekker hard kan zetten.
- Status-ledjes in m'n powerpaneeltje zijn veeel te fel 'snachts. Ga ik oplossen met een relaistje die er een extra weerstand tussen schakelt. Relais ga ik sturen met de verlichting-aan-draad uit de isostekker van de radio. Dan dimmen de ledjes zodra ik mijn licht aanzet.
- Moederbord wil dikwijls niet opstarten. M2-ATX doet het wel want scherm gaat wel aan (geschakeld dmv relais door 12V op molex) en de versterker ook. Zou koude kunnen zijn (dan is het erger), maar ik vrees van niet.
- Duurde eerst erg lang voordat ie ging hibernaten. Eigen schuld, jumpertje op M2-ATX stond niet goed. Gaat nu perfect.
- Radio en TV via de Terratec Diversity DVB-T ontvanger valt erg tegen. Soms zelfs helemaal geen ontvangst. Waarschijnlijk doordat antennes binnen in de auto zitten. Tevens is de software erg brak. Een extra tooltje werkt wel binnen CF 1.1, maar kan daar niet afgesloten worden. Binnen CF 1.2 werkt het helemaal niet. Misschien toch maar een HQCT aanschaffen?
- De montage van de monitor op het kogelkopje is niet super, je kunt hem altijd een beetje draaien, doet amateuristisch aan. Kogelkopje zelf is gewoon goed. Komt misschien omdat ik er een houtje in heb gedaan zodat ie wat hoger zit. Scherm moet straks toch in dashboard komen heb ik besloten. Extra behuizing heb ik al dankzij Uriel.
- Als je hem softwarematig laat hibernaten/uitschakelt dan weet de M2-ATX niet dat de cpc uitgaat met als gevolg een flinke plop. Doe je het via de M2-ATX dan is er niets aan de hand.
Het blauwe draadje om de versterker in te schakelen heb ik op het linker pinnetje gesoldeerd omdat ik niet zo snel een passende stekker had.
Neonic
7th January 2008, 21:53
De mensen die op de meeting zijn geweest hebben heb al in actie kunnen zien. Hij zit ingebouwd en werkt!
Goed bezig, enne ... film kijken werkt inderdaad best ;)
Lijkt me ook knap irritant die ledjes s´nachts. Soort van dimmer is inderdaad wel handig. Heb voor me schakelpaneel ook een schakelaartje gepland als ´dimmer´, voor oa de ledjes in de schakelaars. Dat je kan de ledjes gewoon ´aan´ kan zetten, uit of ´aan´ met een weerstand er tussen.
Hoe doe je dat dan met die ISO-stekker eigelijk, gewoon relais aansluiten op die draad ?
454ss
7th January 2008, 22:40
Hoe doe je dat dan met die ISO-stekker eigelijk, gewoon relais aansluiten op die draad ?
Ja, is gewoon een 12V signaal. Relaistje wordt een klein printplaatdingetje, moet ie gewoon kunnen trekken.
dash
8th January 2008, 00:30
Naar een meet komen heeft zo zijn privileges :) Zag er goed uit 454ss.
Heb ook nog ff in de beschrijving van mijn DVB-T gekeken, maar in de beschrijving staat dat de antennes minimaal 60 cm uit elkaar moeten staan.
Niet starten van de mobo, wel van voeding, klinkt bekend, toch kou?
Dat de m2 niet in de gaten heeft dat hij uitgaat. Heb je de grote stekker in gebruik, of ook alleen de p4? Grote zou toch iets van een seintje moeten geven.
454ss
8th January 2008, 08:34
Naar een meet komen heeft zo zijn privileges :) Zag er goed uit 454ss.
Heb ook nog ff in de beschrijving van mijn DVB-T gekeken, maar in de beschrijving staat dat de antennes minimaal 60 cm uit elkaar moeten staan.
Niet starten van de mobo, wel van voeding, klinkt bekend, toch kou?
Dat de m2 niet in de gaten heeft dat hij uitgaat. Heb je de grote stekker in gebruik, of ook alleen de p4? Grote zou toch iets van een seintje moeten geven.
Dat van die DVB-T antennes weet ik, alleen had ik op zolder met 1 antenne een uitstekende ontvangst, nu met 2 niet ook al sta ik stil.
Bij de M2 gebruik ik de grote stekker, niet de P4. Krijgt de M2 dan een signaaltje terug als het mb uit gaat? Zo ja, dan doet mijn mb dat blijkbaar niet, of de M2 snapt dat niet. Als ik mijn startsignaal schakelaartje op 0 zet gaat het wel goed, dus dan doen we dat maar als ik hem perse handmatig wil uitzetten.:D
Gisteravond nog snel met Devcon bezig geweest. Ben benieuwd of dat het hibernate-probleem met m'n ts oplost. Wel lastig meetbaar omdat hij het de laatste dagen wel vaak goed deed. Ik heb wel het idee dat door vaak te hibernaten hij minder responsive wordt. Misschien een keer helemaal uitzetten.
dash
8th January 2008, 15:21
Bij een zwak signaal gaan de antennes samen werken, hangt ook nog af van de nabijheid van een zender, bij mijn werk helemaal niets, thuis prima ontvangst.
M2 moet haast wel zoiets hebben, bij alleen p4 gebruik moest ik de groene (+ ) en zwarte met elkaar verbinden. Op de groene moet die grote dus een signaal geven.
Je kunt anders natuurlijk uitwijken naar een dsx :p
454ss
15th January 2008, 00:00
Nu twee weken ervaring met de carpc. Helaas draait de boel niet vlekkeloos. Ik heb grote problemen met het USB-gebeuren. De huidige setup is carpc in de kofferbak, lange usb-kabel naar het handschoenenkastje, daar een (self-powered) hub met daar aan het touchscreen, de CD/DVD en de GPS-ontvanger. Op de meeting van 30 december 2007 had ik er al last van dat ie soms geen verbinding maakte met de TS en de GPS-ontvanger. Het hubje uit en weer in pluggen na dat de cpc was opgestart verhielp dat weer. Daarna ging het een stuk beter en was het nog maar sporadisch dat hij het niet deed.
Maar je snapt hem al, daarna begon de ellende weer en niet zo zuinig ook. Vrijwel elke keer geen verbinding. Toen met Devcon aan de slag gegaan. Devcon is een utility waarmee je o.a. usb-devices kunt stoppen en weer starten. Samen met een ander tooltje zou dit automatisch moeten gebeuren bij het hybernaten en weer opstarten. Dat leek even te werken. Maar helaas kwamen de problemen weer terug.
Toen eerst een andere hub geprobeerd, de Bart-hub zeg maar. Eventjes leek dat de oplossing te zijn. Jammer genoeg was dat het ook niet. Nogmaals een hele vrijdagmiddag aan het stoeien geweest met allerlij usb-tooltjes maar weer tevergeefs. Op zo'n moment is het toch wel prettig als je de garage hebt opgeruimd en de auto binnen kan staan terwijl het buiten hard regent.
Toch lichtelijk gefrustreerd van geraakt.:mad: Afgelopen zaterdag naar de Mediamarkt. De wasmachine was aan vervanging toe dus moeder de vrouw kon deze keer niet protesteren.;) Even gesnuffeld en een powered USB-hub gevonden van het merk Ednet. Nooit van gehoord maar vooruit dan maar. Tevens kwam ik bij het zoeken naar een extra USB verlengkabel een USB verlengkabel tegen met ingebouwde versterker (http://www.vego.nl/cgi-scripts/winkel.asp?action=zoom&artikel=VIV_13&category=Vivanco&nummer=12) van Vivanco. Tja, wat moet je daar nu van denken? Het ding heeft geen externe voeding dus of dat ook werkt?? Toen de gok genomen en die ook gekocht. Je moet wat proberen natuurlijk om je investering te redden.
Omdat dat het makkelijkste was heb ik zaterdag meteen die verlengkabel met versterker uitgeprobeerd. Snel even door de leuning van de achterbank zo naar voren gelegd. Hubje er op aangesloten en draad maar even langs de klep van het handschoenenkastje naar buiten laten steken.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar vooralsnog heeft ie (ondanks mijn scepsis) geen een keer meer geweigerd! Elke keer als ik nu opnieuw opstart werkt mijn GPS en mijn touchscreen gewoon. Zaaalig gewoon.... Die kabel met versterker lijkt dus wonderen te doen.
Alleen blijft er nog 1 probleempje over. En dat is dat ie soms niet wil opstarten. De M2-ATX gaat aan, maar het moederbord doet dan niets. De versterker gaat wel aan en ik kan aan mijn status-leds zien dat de M2 het doet. Het lijkt te maken te hebben met temperatuur, maar kan dat toch niet hard maken. Een keer (of een paar keer) de stroom er helemaal af en dan gaat ie weer. Als de auto warm is dan heeft ie daar geen last van.
Verder ben ik zeer content met mijn cpc'tje.:cool:
fs1
15th January 2008, 09:25
die verlengkabel is zeer interessant voor mij, want ook bij mij heeft de gps een verlengkabel nodig om mooi weg gewerkt te kunnen worden, en je raadt het al, vanaf de eerstvolgende keer dat dat nodig is werkt dat niet meer, gewoon doordat er een verlengkbaletje van 2m tussen hangt.. deze lijkt me echt ideaal! goed om weten!
dash
15th January 2008, 14:48
kan ook zijn dat de powerkabel net ff een onderbreking maakt bij het opstarten en zodoende het inen uitsteken simuleerd.
Heb de gps met een verlengkabel aan een usb hub en de draden van die hub hebben ook weer een verlengkabel en die heeft nergens last van.
Daarintegen had de dvd-rec. Binnen in de test, met een usbkebel direct op de mobo wel last en starte de cpc niet eens op. Met relais in usbkabel verwerkt gaat het prima.
Ligt dus eerder aan het device dan de kabel. Maar de oplossing ligt weer wel in de kabel.
454ss, je had toch een jetway? op cartft was er een test en die gingen tot -40 graden (specs tot 0). Zullen natuurlijk wel splinternieuwe bordjes zijn geweest.
Of zou het zo kunnen zijn dat wij onze bordjes dermate hebben verbogen dat er kleine haar scheurtjes in zitten? Hij begint niet eens aan de bios, maar de fan draaid wel?
Die van mij heeft het ook, bij de kou, vocht kan het na die spray niet meer zijn. Bios eruit gehaald, maar dat zag er schoon uit. Ook de processor was schoon en het geheugen ook.
Uriel
15th January 2008, 15:00
Hier ook de active usb verlengkabels:
http://*cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur*.nl/product_info.php/cPath/46/products_id/443
454ss
15th January 2008, 18:27
Hier ook de active usb verlengkabels:
http://*cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur**cencuur*.nl/product_info.php/cPath/46/products_id/443
Damn... Heb ik weer veel te veel betaald!!!:( Ik was bij de Mediamarkt € 20,- kwijt...:o Maar ja, ik had de kabel wel dezelfde zaterdag in huis. En het leven is zooo veel mooier als je aai-scherm en je navi ook echt werken!:D
Ik kan iedereen aanraden zo'n kabel te halen bij Uriel als je net als ik USB-problemen hebt of wilt voorkomen!! Ik was wat sceptisch maar het werkt perfect. Ben weer helemaal blij met mijn cpc. :D
Axxess
15th January 2008, 19:03
ik had de goedkoopste 5m. usb verlengkabel van achter naar voren... met daarna een door molex gevoed usb hubje. En heb echter nooit problemen.
(mobo: Epia)
454ss
15th January 2008, 22:18
454ss, je had toch een jetway? op cartft was er een test en die gingen tot -40 graden (specs tot 0). Zullen natuurlijk wel splinternieuwe bordjes zijn geweest.
Of zou het zo kunnen zijn dat wij onze bordjes dermate hebben verbogen dat er kleine haar scheurtjes in zitten? Hij begint niet eens aan de bios, maar de fan draaid wel?
Die van mij heeft het ook, bij de kou, vocht kan het na die spray niet meer zijn. Bios eruit gehaald, maar dat zag er schoon uit. Ook de processor was schoon en het geheugen ook.
Ik heb er inderdaad een Jetway in zitten. Dit was een nieuw bordje wat ik direct in de voompc2 heb geschroefd. Die bodemplaat is behoorlijk dik en stijf. Ik denk dus ook niet dat ik hem verbogen heb. Bij mij zit ie nu ruim 2 weken in de auto ingebouwd (zijluik van de kofferbak). Geen idee waarom ie soms niet wil opstarten. Als ie het niet doet hoor ik ook geen bios-piep van het opstarten, of de fan(s) dan wel of niet draait, geen idee eigenlijk. Gisteren en vandaag deed ie het goed. Maar het is ook niet echt koud nu.
edit:
Bij 5 graden of kouder start de cpc niet door. Even de spanning er helemaal af en opnieuw proberen. Meestal doet ie het de 2e keer wel gewoon.
454ss
29th February 2008, 20:43
Zo, de carpc zit nu 2 maanden werkend in de auto. Tijd om hem er uit te halen voor een major overhaul. Dus: laatste versie van Centrafuse (heb nu licentie), flitspalen importeren en uitproberen of ze wel echt flitsen (geintje...), en ook eens kijken voor dat navigatie-alternatief (naam even kwijt). Audio en videobestanden bijwerken evenals drivers update waar nodig/beschikbaar. Tevens wil ik de draadloze netwerkadapter die ik heb gekocht installeren.
Ook kan de afwerking netter, ik wil graag een OEM-look voor het beeldscherm.:) Het extra behuizinkje ligt al een tijdje te wachten en vandaag heb ik een extra frontje van het dashboard bestelt. Kost maar € 17,73 wat me erg meevalt voor een Audi-onderdeel. Kan ik tenminste wat verprutsen.:D Maandag even ophalen bij de garage. Omdat ik niet weet wat voor materiaal het framepje van het scherm is (staat er niet op), eergisteren op aanraden van Imhotep de nagellakremover van moeder de vrouw geleased en paar brokjes ingejopt in een appelmoespotje. (zonder appelmoes natuurlijk :D) De stukjes behielden na 24 uur zwemmen hun vorm (werden niet vloeibaar dus) maar ik kan ze wel samenkneden tot een geheel, het is wel zacht. Hoort dat zo?:confused: Graag even reactie van de ervaringsdeskundigen...
Vandaag gekeken bij de Praxis voor een flesje aceton, maar helaas niet kunnen vinden. Wel Bison Kombi Power gekocht. Die is specifiek voor harde kunstoffen zoals abs en polycarbonaat, en laat nu net daarvan mijn dashfrontje gemaakt zijn.:)
Tevens zal ik electrisch wat aanpassingen moeten maken. Nu zit alle power en besturingszut achter om mijn paneeltje. Maar dat komt straks natuurlijk te vervallen. De schakelaars verdwijnen straks in de asbak (letterlijk;)). Daarnaast zitten er boven in het middenconsole een viertal schakelaars en de startonderbrekercontacten anex ledje. Twee schakelaars kan ik handhaven naast het schermpje. Audi is wat dat betreft behulpzaam geweest door de schakelaars in een soort van rekje te schuiven wat over de breedte van het console loopt. Rechts en links van het scherm past ieder 1 schakelaar. Dat worden dus de alarmlichten (handig bij file) en de achterruitverwarming. Blijven over de schakelaar voor het mistachterlicht (nog nooit gebruikt) en de hoogte verstelling van de koplampen. Die laatste is nutteloos geworden toen ik er nieuwe heldere koplampunits heb ingezet omdat daar geen stelmotoren in zaten. Echter wil ik wellicht later nog alsnog stelmotoren gaan plaatsen. Die twee moet ik dus verplaatsen naar elders. Blijft over de contactpunten van de startonderbreker anex ledje van het alarmsysteem. Die wil ik een plaatsje geven in het nieuwe middenconsole naast het scherm. Dan heb ik nog ruimte over voor wat extra knopjes. Alleen vind ik altijd dat de schakelaars die je bij bijvoorbeeld Conrad kan kopen absoluut geen OEM-look hebben...:(
Foto's zijn gemaakt en zal ik later vanavond plaatsen.
454ss
1st March 2008, 00:08
De foto's.
Install van de zijkant gezien. Ga ik gebruiken om 'ideale' stand van het schermpje straks te bepalen.
Huidige install. Frontje verwijderd.
Zonder scherm.
Schakelaar zitten er in geklikt.
Schakelaars zijn best lang.
Zo moet het schermpje er in gaan komen.
Op deze laatste foto kun je zien hoe het straks moet gaan worden. Boven links en rechts nog plek voor ieder een schakelaar. De toetsjes van het scherm gaan straks weg. Verder veel gaten om dicht te maken.:( Om het wat aan te kleden wilde ik er eigenlijk wat kleine knopjes naast maken.
Even een snel fotosoepje:
Links de alarmlicht-schakelaar en rechts de achterruitverwarming-knop.
Neonic
1st March 2008, 10:28
Geen FOTO's :mad: beetje jammer é ;)
Maar ... weer lekker bezig / grote plannen hoor ik al weer. Ook weer aan het 'verbouwen'.
Dan heb ik nog ruimte over voor wat extra knopjes. Alleen vind ik altijd dat de schakelaars die je bij bijvoorbeeld Conrad kan kopen absoluut geen OEM-look hebben...:(
Kan je niet van de sloop of bij de Audi dealer of zo schakelaars halen, of die er bij passen ?
En dan bijvoorbeeld een leuk symbooltje maken voor erop ?
dash
1st March 2008, 12:19
Geen foto's ? ik zie ze wel.
geshopte foto'ziet er netjes uit, maar je hebt toch meer dan 2 knoppen, komen die in de asbak, of bedoel je de knoppen voor de cpc bediening in de asbak
454ss
1st March 2008, 16:07
De andere 2 knoppen komen ergens in het dashboard bij de stuurkolom. De schakelaars van de carpc komen in de asbak.
454ss
3rd March 2008, 23:15
- Vandaag het 2e framepje opgehaald bij de garage. Nu kan ik gaan zagen.
- Ook vandaag echte aceton gehaald bij de verfwinkel (geen enkele drogist/bouwmarkt had aceton). 2e proef met snippers schermbehuizing gestart.
- Schermpje uit elkaar gehaald. Onderzijde zit helaas vast met dubbelzijdige tape. Nog een oplossing voor zoeken.:(
- Meer dan een uur aan het klote geweest om de alarmlichtschakelaar en achterruitverwarming op hun plaats te krijgen.:mad:
- Powerpaneeltje uit de auto gehaald.
- De lijm getest door een half afgebroken nokje van het oude frontje opnieuw te lijmen. Ben benieuwd of het goed werkt.
De foto's:
1. 2.
3. 4.
5. 6.
1. Alle schakelaars verwijderd. Ledje en contactpunten startonderbreker moet nog even blijven zitten. Krijgt straks ander plaatsje. De schakelaars gaan er redelijk uit.
2. De verwijderde schakelaars maar even op het dash gelegd. Zoals te zien is, zijn ze behoorlijk lang. Het is daarom ook geen optie om ze onder elkaar te zetten.
3. De alarmlichtschakelaar (en tevens clignonteurrelais) en achterruitverwarmingschakelaar zitten op hun plek. Lijkt simpel, maar tenzij je de handjes hebt van een 4-jarige een hele lastige klus. Handen liggen open.:( De twee stekkers van de koplamphoogteverstelling en het mistachterlicht zie je nog zitten. Moet nog kijken voor een paar (contra-) stekkers om verlengdraden te maken zodat ik de schakelaars elders kan overbrengen.
4. Het openen van het schermpje gaat heel simpel. Slechts 5 schroeven en geen irritante nokjes waarmee hij dichtgeklikt zit. (die altijd afbreken)
5. De bedieningstoetsjes zitten op een klein printje wat met 2 schroeven vast zit. Appeltje-eitje. Links 2 draadjes voor het (blauwe) powerledje. Komt waarschijnlijk niet terug. Infrarood sensor voor de afstandbediening zit aan de onderzijde gesoldeerd (3 pinnetjes) die moet simpel te verlengen zijn.
6. In het achterdeksel zitten 3 printplaatjes. Aangezien ik de achterkant niet ga gebruiken omdat hij anders veel te dik wordt moet ik hier nog een oplossing voor zoeken.
Nog benodigd:
- Oude sloopradio waarvan ik de behuizing wil gaan gebruiken als nieuwe powerbehuizing aangezien m'n powerpaneeltje vervalt.
- Manier om de schakelaars vast te zetten in asbak. Lijkt wel soort van bakkeliet maar dan meer plastic-achtig. Anders moet ik het schroeven, maar dat is lastig ivm plaatsgebrek.
- Lef om de zaag in het paneeltje te zetten.:o
Neonic
4th March 2008, 22:37
Nog benodigd:
1 - Oude sloopradio waarvan ik de behuizing wil gaan gebruiken als nieuwe powerbehuizing aangezien m'n powerpaneeltje vervalt.
2 - Manier om de schakelaars vast te zetten in asbak. Lijkt wel soort van bakkeliet maar dan meer plastic-achtig. Anders moet ik het schroeven, maar dat is lastig ivm plaatsgebrek.
3 - Lef om de zaag in het paneeltje te zetten.:o
1 - waarom oude sloopradio ? wat word het dan voor powerbehuizing als je zo'n grote behuzing nodig hebt ?
heb denk nog wel een oude radio over ... kzal eens kijken van 't weekend.
2 - kan je niet dat bovenste stukkie, waar normaal je schakelaars zitten, niet gebruiken ?
dat je dat gedeelte gewoon verplaats zegmaar ...
3 - heb ik geen moeite mee hoor ...kdoe 't wel voor je :p
454ss
5th March 2008, 08:24
Update(tje):
- Aceton werkt veeeel beter dan nagellakremover (wat eigenlijk dus niet werkt).:rolleyes: Nu kon ik ook bijna gelijk een reactie merken. Alleen beetje veel aceton tov de korreltjes die ik er in gegooid had, werd helemaal vloeibaar. Heb nu wel een geplastificeerd uiteinde van een penseeltje dus het hard nog uit ook.:D Experiment geslaagd.
- Gisteren van het werk een paar plaatjes meegenomen waarvan ik vermoed dat het geschuimd pvc is. Als het dat inderdaad is, dan is dat ongeschikt om in de aceton te gooien. Het wordt wel zacht, maar het zwelt ook op. Het wordt niet vloeibaar en daarmee lost het dus niet op in aceton. Ongeschikt dus. Jammer want ik wilde dat gebruiken om de gaten op te vullen van waar het radiogat zit.
- Op internet iets nieuws gevonden. Plamuur die specifiek bedoeld is voor kunstoffen in de automotive industrie en permanent flexibel blijft. Hecht zeer goed en permanent op kunstoffen zoals onder andere abs en polycarbonaat, maar niet (zoals te verwachten) op pp of ptfe. Het wordt gemaakt door een dochteronderneming van Heinkel (ben naam even kwijt maar heb het opgeschreven) en is pas in december 2007 aangekondigt op de markt en puur en alleen voor de automotive industrie. Dus voor de azijnpissers die meteen gaan roepen 'dat kan niet, dat gaat scheuren en springt er af': dat kun jij niet weten want je hebt het nog nooit gezien, daar is het te nieuw voor.:mad: Mijn missie: zo'n pot bemachtigen en lekker eigenwijs uitproberen.:p
@Neonic:
1. Het is niet zo dat ik zoveel ruimte nodig heb. Alleen leek mij dat wel handig met monteren omdat ie dan precies in het radiovak schuift. Ik kan daar dan ook de printjes van het beeldscherm in kwijt (als de flatcables lang genoeg zijn hoop ik). Het gaat mij alleen om de metalen behuizing, alles moet er uit en het frontje verdwijnt ook, daar komt een houten plaatje in oid. Als je nog een vuilnisbakkandidaat hebt dan graag.
2. Het gaat alleen om de powerschakelaars van de carpc, die van de auto zelf gaan never-nooit-niet passen, het is een rook-ontmoedigende asbak zo klein.:D Tevens komen daar de statusledjes in. Die dacht ik eerst naast het scherm te zetten, maar dat ziet er dan weer minder OEM uit. Dus dan maar naar de asbak. Hoef ik ze ook niet meer te dimmen omdat ze te veel licht geven.;)
3. Dat geloof ik best ja.:) Komt wel goed, hopelijk van het weekend ergens een gaatje want deze week zit ik 'savonds al helemaal vol met afspraken, en eigenlijk het weekend ook al...:(
imhotep
5th March 2008, 09:40
das goed nieuws...
Ik ben je eigenlijk 1 ding vergeten te vertellen toen op msn.
Je hebt nagellakremover op basis van weet ik veel, en je hebt er ook op basis van aceton, en het is uiteraard die laatste dat je nodig hebt.
Je moet maar eens proberen nagellak met aceton weg te krijgen, gaat super makkelijk.
Jurriaan
5th March 2008, 14:19
Toch wel zoals ik voorstelde Maarten? Ziet er fraai uit zo, ben benieuwd :)
454ss
7th March 2008, 18:46
De zaag d'r in! (klik voor een vergrotinkje)
1[/URL]...2 (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000157.jpg)...3
4 (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000159.jpg)...5...6 (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000163.jpg)
7...8 (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000168.jpg)...9[URL="http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000170.jpg"]
Bij de foto's:
1. Eerst met de figuurzaag de onderste rand met knoppen er af gezaagd.
2. Daarna afgetekend en een stuk uit het frame gezaagd (weer met de figuurzaag).
3. Even kijken of het past. In 1 keer goed.:cool:
4. En even passen in de auto.
5. Probleem.:mad: Het dragende kunstof frame van de middenconsole zit in de weg. Het tft-scherm is te dik om er tussen te passen.
6. Detailopname. Het dragende frame van de middenconsole heeft een klein randje waar de schakelaars mee vastzitten zodat ik daar niets af kan halen. Het scherm moet dus iets naar buiten.
7. TFT paneel en glasplaat met touchscreen gedemonteerd.
8. Met wat high-tech gereedschap (wasknijpers, houten latjes en wat plastic vulstukjes) het schermpje op z'n plek gehouden. Met een schone ronde vijl een druppeltje aceton op de kieren laten vallen.
9. Om te vullen (en meer stevigheid) wat plastic-vijlsel in de kieren gedaan en daar weer aceton op laten druppelen. Trucje uit modelbouwverleden: bij klein raakvlak wat fijn zilverzand erop strooien en een druppeltje secondenlijm er op; beresterk.
Neonic
7th March 2008, 20:18
lekker bezig geweest zo :)
1. Eerst met de figuurzaag de onderste rand met knoppen er af gezaagd.
komen die knoppies er helemaal niet meer in of ...
misschien leuk voor andere .... met polyplamuur kan je 't ook vastmaken.
heb die van mij met dat spul in een houten paneel geprutst.
454ss
7th March 2008, 22:08
Knopjes van het scherm komen niet meer terug. Moet nog wel een plekje zoeken voor de ir-sensor. Dacht deze te verstoppen achter het roostertje van de airco-snuffelaar, maar daar zit een dikke plastic plaat tussen.:( Nog maar eens kijken of we daar iets op kunnen verzinnen.
Neonic
7th March 2008, 23:14
Moet nog wel een plekje zoeken voor de ir-sensor.
Hoe zit die dan vast bij jouw ?
Bij mij bengelt er een printplaatje aan met een rij knoppies. Sensor zit op 't zelfde printplaatje.
Stuk afzagen zal wel niks worden.
Of ... misschien ken je 't effe uitproberen voor me, als je toch leuk bezig met je figuurzaagje ;)
454ss
8th March 2008, 08:31
Ik heb zo'n zelfde printplaatje met knoppies. De sensor zit daar op gesoldeerd met 3 pootjes. Die ga ik lossolderen en dan zet ik er een stukje flatcable tussen van een floppy- of IDEkabel. Moet geen probleem zijn.
dash
8th March 2008, 12:16
Is er niets uit de schermbehuizing te halen, zodat hij nie naar voren hoeft?
454ss
10th April 2008, 22:43
Oei, al lang geen updates meer gepost.:o
Voortgang is traag helaas. Heb het erg druk en eer ik wat kan doen is het al weer bijna bedtijd helaas. Desalniettemin zit het framepje stevig in het console-deel. De open gaten waar de radio zat naast het schermpje opgevult met een stukje behuizing van het schermpje (achterkapje). Tevens de spleten tussen de 2 schakelaars en het schermframepje opgevult met een stukje plastic wat ik uit een afvalstukje van het console-deel heb gezaagd. Doordat ik weinig 'vlees' had was dit een aardig gepiel. Steeds weer drogen en daardoor weer dagen vertraging. Deze stukjes zitten er nu goed stevig in. De vijlsel-druppel techniek werkt erg goed moet ik zeggen. Nadeel is de erg lange wachttijd. Tevens moet de ondergrond dicht zijn omdat er anders gaten in vallen (tijdens het drogen) en je het nog een keer moet doen.:mad:
Vandaag begonnen met plamuur-kliederwerk. Ook de bestelde plamuur heeft lang op zich laten wachten, nog een reden voor de vertraging. Die plamuur is erg lastig te verwerken omdat hij heel snel opdroogt en daardoor niet meer smeerbaar is (maar niet hard). En dan heb ik echt geprobeerd niet te veel harder te gebruiken. Hij wordt niet warm en is ook niet meteen keihard. Licht nu te drogen/uitharden dus vandaar even tijd om dit topic bij te werken.
Helaas, tenzij er een wonder geschiedt, geen werkende carpc op de meet voor mij.:( Simpelweg te weinig tijd.
454ss
12th April 2008, 11:07
Gisteren een paar uurtjes vrij genomen bij de baas om eens een keer wat ongestoord te kunnen prutsen. Bovendien was het heerlijk weer om buiten aan de auto te klussen.:)
Eerst begonnen met het schermpje te plamuren. Kon dat alvast drogen als ik buiten weer verder ging. Begint er nu al iets beter uit te zien. Twee lastige hoekjes bovenaan waar ik niet goed raad mee wist beginnen er nu wat beter uit te zien. Het geheel voelt stevig aan, steviger dan het originele framepje. Het schuren is best veel werk en kost veel tijd. Geduld blijft moeilijk.:D
Na het plamuur insmeren begonnen met de auto. De oorspronkelijk gebruikte USB kabel van achter naar voor in de auto was te onbetrouwbaar, de pc was steeds z'n devices kwijt waardoor het geheel onbestuurbaar (en onbetrouwbaar) was. Lastig als elke keer je touchscreen en je gps-muis het niet doen. Zoals al eerder beschreven lag de oplossing in een actieve USB-kabel. Deze lag om te testen gewoon dwars door de auto, over de achterbank langs het middenconsole. Het officieel leggen zag ik tegen op omdat het best wel even werk is. Dus de koe maar bij de hoorns gepakt en er meteen 2 actieve USB kabels ingelegd. De eerste alleen voor de touchscreen (ivm betrouwbaarheid) en de andere voor de USB-hub met daaraan de gps-ontvanger en de CD/DVD-drive. Die laatste is apart gevoed en vormt geen belasting voor de USB-hub (die niet apart gevoed is). Dus: dashboardkastje er uit, kickpanel er uit, achterbank er uit, dorpellijst er uit en kussen naast de rugleuning er uit. Als je het eenmaal een keer gedaan hebt wordt het al makkelijker omdat je weet waar eea vastgeklikt zit en hoe hard je moet trekken. Het feit dat ik er een uitgebreide beschrijving van had gemaakt scheelt ook natuurlijk.;) Trouwens wel gesmokkeld. Om de volledige kabelboom te volgen moet de bijrijdersstoel er uit. Daar had ik geen zin in dus heb ik hem rechtdoor gelegd, scheelt een paar cm. En die paar cm zijn hard nodig! Sterker nog, om iets ruimte te winnen achter het dashboardkastje heb ik de 'knotsjes' van de actieve kabel iets laten verspringen zodat ze niet tegen elkaar komen. Ik moet nog even kijken hoe het exact uitkomt, maar het lijkt er op dat ik met de ene stekker net 2 - 3 cm te kort kom...:( Dat zou betekenen of een heel kort verlengkabeltje, of de hele boel weer los maken.:mad:
Omdat de boel nu toch open lag meteen maar een nieuw massapunt gemaakt voor de actieve subwoofer. Dat was een klusje wat ik al heel lang moest doen maar geen zin in had/niet wist hoe ik het op moest lossen. De slechte massa van de actieve sub veroorzaakte een groundloop en had ik daarom maar afgekoppeld. Hopelijk lost het nieuwe massapunt dit probleem nu op. Voorheen had ik die (zoals zo velen) botweg onder de bout gedaan van de riemen achter. Dit is echter een slechte gewoonte. De bout zelf is gegalvaniseerd, op de schroefdraad zit een flinke partij lak maar ook iets wat op loctite leek en de plek rond het gat heb ik niet blank gemaakt. Dat heb ik nu de right-way gedaan. Nieuw gat gemaakt, rond het gat helemaal kaal geschuurd en het oogje er koud tegenaan geschroefd.
Helaas geen tijd meer gehad om uitgebreid te schuren aan het paneeltje. Hopelijk dat ik vandaag wat momentjes kan stelen, moet op de koters van m'n zus passen vandaag.
Neonic
12th April 2008, 18:32
Hopelijk dat ik vandaag wat momentjes kan stelen, moet op de koters van m'n zus passen vandaag.
Kennen die niet mooi helpen ? :)
Lijkt me handig als je wat nodig heb. Pak jij eens de schroevendraaier, wil jij effe dat tangetje halen ...
454ss
13th April 2008, 00:05
Ehhmm.. deze zijn van het type dat wat ze aanraken dat kapot gaat.:mad: Dus ze een schroevendraaier vast laten houden is net zoiets als Hannibal Lector een paperclip geven. Als je begrijpt wat ik bedoel, geen goed idee dus.:D Maar ze kunnen ook wel lief zijn hoor! (soms)
454ss
15th April 2008, 23:10
Schuren en plamuren... Pfff... En als het dan ook nog mooi wordt, maar ik blijf gaten vullen.:( Verwerkingstijd plamuur is ook erg kort, maar daar houd ik al rekening mee.
Uitgeplamuurd:
2 lagen hechtprimer en dan 1e laag vullende primer:
Morgen weer verder hopelijk. Vooralsnog is het nog niet naar mijn zin.:mad:
bad_luck
15th April 2008, 23:24
Mooi werk ...
Maar wat doe jij eigenlijk om het te verbergen voor langs-lopers dat je zo'n scherm erin hebt zitten ?? Ik ben allemaal dingen het verzinnen om het te verbergen bij mij straks...
dash
16th April 2008, 00:22
Ehhmm.. deze zijn van het type dat wat ze aanraken dat kapot gaat.:mad: Dus ze een schroevendraaier vast laten houden is net zoiets als Hannibal Lector een paperclip geven. Als je begrijpt wat ik bedoel, geen goed idee dus.:D Maar ze kunnen ook wel lief zijn hoor! (soms)
Wat zijn ogen zien sloopt die met zijn klauwen :)
Is het roostertje onder het scherm voor de afstandsbediening?
454ss
16th April 2008, 08:07
Ik doe niets om het schermpje te verbergen. Is gewoon niet mogelijk. Ik hoop dat het er OEM genoeg uit ziet om het met rust te laten straks. Bovendien hebben ze er helemaal niets aan als ze het jatten aangezien de achterkant straks sowieso ontbreekt.
Het roostertje is van de snuffelaar van de airco. Door de bouw van het gedeelte van het dashboard achter dit paneel is het helaas niet mogelijk daar de IR-sensor van het scherm achter te verstoppen, dat zou te veel hak en breekwerk betekenen (heb ik wel naar gekeken). Als ik ooit de auto wil verkopen dan hoef ik alleen dit paneeltje te vervangen en hij is weer origineel. Dit stukje plastic kostte me minder dan 18 euro bij de dealer, dus da's peanuts.:) Voor de sensor boor ik denk ik maar gewoon een gat naast het scherm. Sowieso maak ik 2 gaatjes voor de 3 mm status leds.
Focus
16th April 2008, 15:11
Waarschijnlijk gebruik je geen 2 componenten plamuur. Normale plamuur droog in. Zelf als je dit een dag al droog hebt. Als je 2 componenten plamuur gebruikt ff goed mengen.
Voor de rest ziet het er strak uit al.
.
454ss
16th April 2008, 15:30
Plamuur is 2-componenten speciaal voor kunstof. Zou niet mogen krimpen (volgens etiket) Mengen heb ik erg mijn best op gedaan. De eerste keer zo goed dat ie al ging uitharden...:D
Neonic
16th April 2008, 18:39
ik gebruik al een hele tijd plamuur van polyservice. goed spul.
en als je teveel verharder erin doet word het al beetje hard tijdens t roeren.
wel makkelijk trouwens voor de kleine putjes...
bad_luck
16th April 2008, 18:54
ik gebruik al een hele tijd plamuur van polyservice. goed spul.
en als je teveel verharder erin doet word het al beetje hard tijdens t roeren.
wel makkelijk trouwens voor de kleine putjes...
dat spul heb ik laatst gebruikt voor een hoedenplankproject voor de auto van mn vriendin, geweldig spul om mee te werken !
dash
17th April 2008, 01:06
ook al is die niet af, je neemt het fronte toch wel mee naar de keuring ? :)
454ss
17th April 2008, 08:24
@ Dash: Ja hoor, die neem ik mee. Ter leering ende vermaack ;)
454ss
18th April 2008, 18:17
Teaser: frontje 1e laag antraciet gespoten... (helaas valt het wat grijs uit):mad:
Op de bus staat 24 uur uithardingstijd.:( Daarna nog tft-paneeltje er in maken, ophanging maken voor printplaten, power paneel ombouwen, etc...
Zal ik het halen???:o
Wat fotootjes die ik nog niet had geupload:
Hoekje en bovenkant dicht gemaakt.
Naast de schermbehuizing een vulstuk voor naast de schakelaar, zie het gat wat nog gevuld moet worden.
Laag spuitplamuur/vullende primer na het schuren. Helaas steeds breuklijn onder het scherm. Uitgekrabd en modelbouwlijm op gedaan.
Plus extra verstevigingshoekjes.
Wasknijpers met voorste (ronde) stukje er af gezaagd, altijd handig om iets vast te klemmen als de lijm moet drogen.:cool:
Neonic
18th April 2008, 18:59
Wasknijpers met voorste (ronde) stukje er af gezaagd, altijd handig om iets vast te klemmen als de lijm moet drogen.:cool:
Kheb toen bij de Lidl zo'n doosje met van die klemmetjes gekocht, in allerlei maten, ook erg handig.
Voor kleine trutdingen zijn die knijpers inderdaad ook handig ja. kzal er eens aan denken :)
Ben wel benieuwd zondag naar je vooruitgangen ;)
dash
18th April 2008, 22:05
Teaser: frontje 1e laag antraciet gespoten... (helaas valt het wat grijs uit):mad:
maar was je eerste laag niet licht van kleur?
Beetje polijsten en nieuwe laag erover wordt hij vanzelf donkerder.
Zie op de meet liever los frontje dat naar je wens is, dan eentje ingebouwd die het net niet is, daar ga je je aan storen.
Hij wordt wel mooi hoor
Twee weken verder en bijna elke dag wel wat gedaan, alleen niet hier gepost.:o Hoog tijd om weer even verslag te doen. (met deze keer extra veel foto's ;))
De mensen die op de meeting geweest zijn hebben het nieuwe frontje al kunnen zien, de rest nog niet. Vergeleken met de versie die te zien was op de meeting heb ik veel tijd besteed om het geheel wat gladder en strakker te maken. Dat is zeker gelukt. Tevens ben ik bezig geweest met andere verf die wat donkerder is. Momenteel zit er metallic zwart op die nog enigzins zijdemat is omdat ik hem van een grotere afstand heb gespoten, meer verneveld. Doordat deze verf zeer snel droogt wordt ie wat minder glanzend. Eigenlijk zou ie nog wat matter mogen, maar goed, dat is dan maar zo.
[/URL] (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000365.jpg)
(klik voor een vergroting)
Omdat er achter het scherm geen plaats meer is om de printplaten van het scherm plat er achter te monteren heb ik een constructie gemaakt om de printen horizontaal naar achter te steken in de radio-sleuf. Hiervoor heb ik wederom wat materialen uit de modelbouw geleend. Een stukje plaat en een stukje vierkante balk van (wit) styreen. Makkelijk te snijden/zagen/vijlen en simpel te lijmen met plastic bouwpakketlijm. De printen heb ik op een goedkoop stuk gaatjesboard gemonteerd met afstandhoudertjes. De middelste grote print zit wat hoger om daaronder de kabel aan het gaatjesboard te kunnen bevestigen met wat tieraps.
(http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000344.jpg) (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000348.jpg)
De contactpuntjes/ledje van de startonderbreker van het alarm zaten ook nog in de weg. Het geheel zat in een blindknop van het console en aangezien die niet meer terugkomt omdat daar het scherm komt, moest ik er een een andere plek bedenken. Na wikken en wegen besloten een gat te maken in de kap die onder en naast het stuur zat. Toch vreemd dat de eerste de beste prutser (ikke dus) wel een rond gat kan maken en een gerenomeerde autoshop met een state of the art werkplaats er een veel te groot eivormig gat van maakt wat niet eens in het midden zit (zie foto's).
(http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000369.jpg)
Het powerpaneeltje paste niet meer zo goed in de radio sleuf en ook de schakelaars moest ik verplaatsen. Die twee onderdelen heb ik daarom gesplitst. Voor het voedingsgedeelte van het beeldscherm en de cd/dvd-drive heb ik een stuk alluminum hoeklijn van 40x40x3 genomen. Hier op zitten de verschillende aansluitingen, een relais om de 12V door te geven aan beeldscherm en cd/dvd-drive en een printplaatje met de componenten voor de 5V voeding van de cd/dvd-drive. Tevens zit hier nu een extra relaistje op zodat de twee statusleds automatisch dimmen zodra ik de koplampen aan zet. Dit geheel gemonteerd in de ruimte onder het stuur/dashboard aan een uitstekende schroef van het middenconsole (foto is helaas onscherp:(). Het geheel is een stuk compacter.
(http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000377.jpg) (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000380.jpg)
Dan de bedieningsschakelaars van de carpc. Het idee om ze in de asbak te monteren heb ik laten varen. Ten eerste omdat dan de hele airco-unit er uit zou moeten (zie ik niet zo zitten), en ten tweede (belangrijker) omdat er ook de hoofdschakelaar bij zit met 2 draden er aan van ieder 4 mm2. Deze zijn dat stugger waardoor de (uitschuivende) asbak niet mooi soepel meer naar buiten zou kunnen komen. Bovendien zou ik dan elke keer asbakje open/asbakje dicht moeten doen om de schakelaars te kunnen bedienen. Daarom ga ik ze op een klein paneeltje maken wat in een vakje in het dashboard links onder de stuurkolom valt. En omdat voor de APK een mistachterlicht verplicht is, moet de schakelaar daarvan ook verplaatst worden. Deze komt in hetzelfde paneeltje als de andere schakelaars. Het spreekt voor zich dat de bestaande kabelboom van de auto daar veel te kort voor is. Dus een nieuwe verleng-kabelboom gemaakt. Oorspronkelijk gedacht voor de stekker aan de originele kabelboom en de schakelaar dezelfde connectors te kopen om op die manier een verlengkabel te maken. Alleen nergens kunnen krijgen wat achteraf maar goed ook is. Met wat simpele kabelschoentjes gaat dat namelijk perfect. De signaal om de statusleds te dimmen is afkomstig uit de originele iso-aansluiting in de auto voor de radio. De oranje draad geeft spanning als de verlichting wordt ontstoken. Door een contrastekker te modificeren (speakergedeelte er af gezaagd) maakt men simpel een nette aansluiting.
(http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000388.jpg) (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000385.jpg) [URL="http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/P1000387.jpg"]
Vandaag na thuiskomst van Full Speed in Rosmalen begonnen aan het maken van het (nu nog) aluminium paneeltje. Hiervan helaas nog geen foto's want accu leeg (te veel foto's gemaakt op Full Speed:D). Voorlopig even een alu paneeltje, later een netter polyester paneel. Dat ga ik maken door het gat te bedekken met huishoudfolie en dat vol te purre (watch out Neonic, here I come!:D;)). Die klomp pur ga ik dan weer als mal gebruiken.
Het alu schakelaarpaneeltje is klaar. De gaten zitten er in, het ophangoog zit er aan vast en hij is zwart gespoten. Schakelaars kunnen er nu zo in geklikt worden en dan moeten de 2 draadbomen nog aangesloten worden. Waarschijnlijk een karweitje voor morgen/overmorgen. Wel nog eerst even een gat maken in de plastic kap om de kabels door te voeren.
Na van het weekend 1 ledje opgeblazen te hebben had ik nog maar 1 rood ledje.:o Direct aan de 12V vond ie niet zo leuk namelijk. Toen besloten er dan maar 2 blauwe in te zetten omdat ik niets anders meer had. Vandaag mezelf weer bedacht aangezien alle dashboard verlichting ook allemaal rood is en dus toch maar nieuwe rode ledjes gehaald bij de electronicawinkel. Wederom iets meer werk omdat de voorschakelweerstandjes en de dim-weerstandjes nu berekend zijn voor de blauwe leds. Nou ja, als je het doet moet je het goed doen zullen we maar zeggen.:D
454ss
22nd May 2008, 13:03
Inmiddels zit de cpc eindelijk weer in de auto zodat het niet meer zo stil is.:D De Engenius Senao wifi-adapter gaat als een speer, super ontvangst! (op zolder thuis 30+ netwerken :eek:) Antenne door ventilatie-sleuf gestoken zodat hij naar buiten kan kijken.;)
[/URL] (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/DSCN1866.jpg) [URL=http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/DSCN1871.jpg] (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/DSCN1869.jpg)
Ben ik nu klaar? Nee, een carpc is (bijna) nooit klaar. Buiten dat zijn er een aantal dingen die nog aandacht nodig hebben;
- Momenteel nog CF 2.0RC2 met alle bugs van dien. Voorlopig nog wat aanklooien met de rc's (leren ze ook bij Fluxmedia weer wat van) en straks de final.
- Hierdoor werkt de navigatie ook nog niet.
- Wellicht mijn gps-ontvanger tweaken met een speciaal tooltje om de baudrate wat op te voeren.
- BT werkt, maar telefoon moet ik nog bekijken of ik die ga integreren. Alleen als het audiokanaal over mijn stand alone apparaatje kan en de data via de pc is dit een mooie oplossing.
- USB aansluitingen aan de voorkant van de Voompc (zitten met flatcabel op moederbord) zijn niet stabiel bij hibernaten en wakker worden. Wellicht een powered hub op aansluiting achterzijde.
- Radio moet nog geintegreerd worden. Vandaar ook de Silabs inkoopactie.
- De klemmen van het paneeltje zijn zo strak dat ik een scheur heb opgelopen. Dat moet gerepareerd worden en waarschijnlijk ga ik dat in de auto doen zodat het scherm er niet meer uit/in hoeft.
- De ir-sensor van het scherm moet nog verlengd worden en ergens verstopt. Klein kansje dat ik toch een gat ga maken in het frontpaneel. Anders wordt het flatcabletje naar het sensortje wel erg lang.
- etc. etc...
[mp3]neo
22nd May 2008, 14:59
ziet er netjes uit.
ja ik zie het die scheur dar wel klote.
heb ik trouwens ook .. hoe ga je dan repareren?
schuren en lakken of nog iets ge avanceerder?
ben benieuwd naar je bevindingen met cf2 ( wie weet zwik ik dan ook wel).
Neonic
22nd May 2008, 18:17
Inderdaad jammer van die scheur.
Ziet er voor de rest very nice uit. Ook met die dingen eronder met die getalletjes.
neo;55219']ja ik zie het die scheur dar wel klote.
heb ik trouwens ook .. hoe ga je dan repareren?
schuren en lakken of nog iets ge avanceerder?
Misschien een idee ... PVC-lijm, dat spul dat de loodgieter gebruikt.
Heb er mijn frontje mee gelijmd. Is een scheur in gekomen toen me radio gejat was.
Heb 't ietsie uit elkaar getrokken en met dat kwastje wat er in zit de boel ondergekliederd en weer losgelaten zodat de lijm ook 'in' de scheur zat. Voor de zekerheid nog effe stukkie ductape erop geplakt tijdelijk.
En later dus stukkie scherm in andere console geprutst en alles glad gesmeerd.
bad_luck
22nd May 2008, 18:31
goed idee... als het pvc is ...
anders beter montage kit, maarja dat is weer zo'n hele tube ....
Jammer van dat scheurtje, zit er voor de rest netjes in. Wat voor wifi heb je, is dat usb en goed bereik, welk type? de Alfa?
454ss
22nd May 2008, 20:23
Ik heb de Engenius Senao sub362ext (http://www.wifishop.nl/products/draadloos-netwerk-binnen/draadloze-indoor-clients/engenius-senao-high-power-100mw-11g-usb-adapter-ext-antenne-aansl.htm), niet de Alfa. Over de Alfa heb ik ook goede verhalen gehoord, maar dat was nadat ik de Engenius had gekocht.:D
Dat scheurtje ga ik denk ik uitkrabben en eens kijken of ik dat niet met bumper-repairspul kan fixen. Tijdens de reparatie wil ik hem in de auto laten zitten zodat er niet onnodig opnieuw spanning op komt te staan (ja goed afdekken :D). Wellicht dat ik ooit nog een versie 2 ga maken from scratch.
oke, thanks voor de link, maar ben na deze (http://www.wirelessnederland.nl/modules.php?name=News&new_topic=7&author=) review toch voor de alfa gezwicht
454ss
22nd May 2008, 22:23
oke, thanks voor de link, maar ben na deze (http://www.wirelessnederland.nl/modules.php?name=News&new_topic=7&author=) review toch voor de alfa gezwicht
Wat ik gelezen heb is dat de Alfa onder Windows aanmerkelijk slechter presteert dan onder Linux. Hij kan dan minder ap's vinden en die hij vindt hebben een slechter signaal. Waarom dat zo is, ik heb geen idee. Waarschijnlijk een driver-issue of zo.
Maar goed, dat is eigenlijk een discussie die in een ander topic thuishoort.;)
Dreamcatcher
29th May 2008, 08:14
en al klaar
454ss
8th June 2008, 19:33
CF RC2 is buggy as hell.:( Nu even geen tijd om RC3 te proberen (ben aan de baby-kamer begonnen). Ik hoop dat komende week RC4 uitkomt, dan ga ik daar mee aan de slag (clean install). Muziek heb ik in ieder geval wel, maar daar houdt het wel mee op. Geeft niks, gaat allemaal goed komen.;)
Aangezien de GSM/BT integratie in CF mij toch wel aanspreekt, zit ik er toch aan te denken het handsfree gedeelte over CF te laten lopen. Bovendien is na een jaar het schermklepje van mijn Movon MK20 (http://www.pdashop.nl/product/41279/movon-mk20-bluetooth-carkit.html) lam geworden zodat hij zichzelf steeds weer terug aan zet nadat ik het klepje gesloten heb.
Nadeel van de CF oplossing is, dat ik dan weer een microfoon moet zien weg te werken in mijn interieur.:( Extra nadeel is dat de cpc helemaal achter in de auto zit. Maar goed, dat zien we nog wel.
Dreamcatcher
8th June 2008, 19:58
baby kamer heb ik ergens over heen gelezen ??
kom er dan ook een boxpc voor de kleine
imhotep
8th June 2008, 20:39
baby kamer heb ik ergens over heen gelezen ??
kom er dan ook een boxpc voor de kleine
op de meeting is dat gezegd geweest :).
@maarten, we willen foto's he :P
Je kan je microfoon toch boven de achteruitkijkspiegel hang zoals bij de meeste parrot's gedaan wordt.
Dreamcatcher
8th June 2008, 20:47
ja dan moet je wel op de meeting zij geweest he
imhotep
8th June 2008, 20:54
Inmiddels zit de cpc eindelijk weer in de auto zodat het niet meer zo stil is.:D De Engenius Senao wifi-adapter gaat als een speer, super ontvangst! (op zolder thuis 30+ netwerken :eek:) Antenne door ventilatie-sleuf gestoken zodat hij naar buiten kan kijken.;)
[/URL] (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/DSCN1866.jpg) [URL="http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/DSCN1871.jpg"] (http://i121.photobucket.com/albums/o210/kloojoo/DSCN1869.jpg)
Hoe heb je dit eigenlijk gedaan?
Heb je daarvoor een gaatje in de ventilatieaanvoer moeten maken. Als je hem verwijderd is alles dan terug zoals het daarvoor was?
454ss
8th June 2008, 22:44
Hoe heb je dit eigenlijk gedaan?
Heb je daarvoor een gaatje in de ventilatieaanvoer moeten maken. Als je hem verwijderd is alles dan terug zoals het daarvoor was?
Gewoon de antenne tussen de spijltjes door geduwd. Het plastic is flexibel genoeg dat dit kan zonder iets te breken. Als ik hem er uit trek is ie weer als daarvoor, zie je niets meer van. Die ventilatiesleuven zijn ook ideaal voor de warme lucht afvoer van het compartiment waar de pc zit.:)
imhotep
8th June 2008, 23:01
Gewoon de antenne tussen de spijltjes door geduwd. Het plastic is flexibel genoeg dat dit kan zonder iets te breken. Als ik hem er uit trek is ie weer als daarvoor, zie je niets meer van. Die ventilatiesleuven zijn ook ideaal voor de warme lucht afvoer van het compartiment waar de pc zit.:)
Hoe heb je je usb-kabel erin gekregen? Dat je de antenne en 'receivertje' tussen de spijltjes steekt kan ik nog verstaan maar wat me de usb kabel.
M'n A4 gaat 30 juni naar Hartog tuning, dat is sowieso een expert op Audi gebied. Zij prikken niet gewoon een nieuw chippie erin, het is volledig maatwerk. Zijn ze ook een hele dag mee bezig. Ik heb dan wel geen turbo, waardoor de vermogenswinst niet groot zal zijn, maar daarna staat ie wel weer volledig op punt. Dat is ook mijn insteek, niet de vermogenswinst (hoewel dat wel leuk is natuurlijk).
Is dit wel nuttig? Vermogenswinst gaat nihil en je moter op 'punt' zetten?
Ik zie niet volledig het nut ervan in.
454ss
9th June 2008, 08:08
Hoe heb je je usb-kabel erin gekregen? Dat je de antenne en 'receivertje' tussen de spijltjes steekt kan ik nog verstaan maar wat me de usb kabel.
De ruimte onder het rooster is volledig hol, het is enkel de antenne die door het rooster steekt, de rest hangt er gewoon onder aan. Ik heb hem er onderlangs doorgestoken. Natuurlijk eerst kabeltje vastgemaakt, anders wordt het een beetje op de tast friemelen.
Is dit wel nuttig? Vermogenswinst gaat nihil en je moter op 'punt' zetten?
Ik zie niet volledig het nut ervan in.
Ik vind hem niet echt lekker oppakken. Daarvoor kan ik hem naar de garage brengen, maar dan weet ik zeker dat ik gepiepeld ga worden. Daar hebben ze gewoon geen zin in en bovendien kunnen ze dan vaak zogenaamd niets vinden. Ze hangen hem aan de OBD-poort, lezen ze hem uit en that's it. Geen storingen? Nee meneer alles in orde hoor! Terwijl er misschien ergens een filter verstopt is of een slangetje een vacuumlek heeft oid. Nu wordt ie gewoon helemaal doorgelicht en veel grondiger dan in de garage. (voorbeeldje (http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=40663&highlight=hartog+tuning)) Dat tuning bij een ongeblazen blok geen nut heeft is trouwens een hardnekkig fabeltje! Je moet alleen niet voor de maximale vermogenswinst gaan, want die is beperkt.
Bovendien is het nu voor een zacht prijsje via een groupbuy via het Audiforum. (€ 250,- voor maatwerktuning, dat krijg je nergens)
Dreamcatcher
14th June 2008, 11:25
dus op de meeting is alles klaar
KayakFun
14th June 2008, 22:04
Ik heb net het hele topic van voor tot achter doorgelezen, wat een mooi verhaal. Dat je nog tijd had om tussendoor een baby te maken. OK, hoeft maar een kwartiertje te duren, maar toch.....
Ik heb ook veel inspiratie opgedaan voor mijn carPC, maar omdat ik de Via Nano CPU wil zit ik noodgedwongen nog ff te wachten tot die in de winkel echt te koop is. Maar wachten is goed voor de euro prijs van de $ onderdelen. ;-)
imhotep
15th June 2008, 12:00
Ik heb net het hele topic van voor tot achter doorgelezen, wat een mooi verhaal. Dat je nog tijd had om tussendoor een baby te maken. OK, hoeft maar een kwartiertje te duren, maar toch.....
Ik heb ook veel inspiratie opgedaan voor mijn carPC, maar omdat ik de Via Nano CPU wil zit ik noodgedwongen nog ff te wachten tot die in de winkel echt te koop is. Maar wachten is goed voor de euro prijs van de $ onderdelen. ;-)
ik heb de via nano hier al een jaar liggen...
De pico die was toen nog niet te koop, maar ondertussen ook al dacht ik.
KayakFun
15th June 2008, 16:45
Via Nano CPU, die is 2 tot 3 x zo snel als een C7 en vreet ook een Intel Atom met huid en haar op. En dat voor een stroomverbruik dat iets hoger dan de Atom is.
Een Via Nano mainboard bestaat inderdaad al wat langer, maar de CPU die zo heet is in Jan 2008 aangekondigd als Isaiah architectuur, in mei als Nano aan de pers getoond, en begint nu in de minilaptop wereld in producten te verschijnen, maar is nog niet als bord + CPU te vinden. Overigens komen vooralsnog Nano CPUs alleen op ITX (17x17cm) uit.
imhotep
15th June 2008, 16:46
Via Nano CPU, die is 2 tot 3 x zo snel als een C7 en vreet ook een Intel Atom met huid en haar op. En dat voor een stroomverbruik dat iets hoger dan de Atom is.
Een Via Nano mainboard bestaat inderdaad al wat langer, maar de CPU die zo heet is in Jan 2008 aangekondigd als Isaiah architectuur, in mei als Nano aan de pers getoond, en begint nu in de minilaptop wereld in producten te verschijnen, maar is nog niet als bord + CPU te vinden. Overigens komen vooralsnog Nano CPUs alleen op ITX (17x17cm) uit.
aha, ik had het inderdaad over het mobo met geintegreerde cpu.
454ss
16th June 2008, 14:05
Met de komst van de Silabs FM-radio USB stick en een bluetooth USB-stick heb ik een tekort aan USB-poorten. Daarom gisteren een USB-hub gemonteerd in de auto. De hub heb ik met dubbelzijdige tape op een aluminium strip geplakt en die heb ik op de houten plaat geschroefd waar de carpc op gemonteerd zit. Op deze manier zit het stevig en heb ik toch voldoende ruimte om dingen in te pluggen, het is makkelijk toegankelijk.
De voeding voor de hub heb ik aangesloten op een molex-stekker van de M2-ATX. De plastic stekker van de molex had ik al eerder verwijderd om ruimte te sparen. Door middel van krimpkous is een en ander toch goed geisoleerd zodat er geen kortsluiting kan ontstaan.
Als de Silabs en de BT-dongle zijn ingeprikt heb ik achter in de auto nog precies 1 poortje (500mA) vrij om mijn externe 2,5" harddisk in te prikken. Die gebruik ik om media en updates op de carpc te krijgen.
454ss
10th October 2008, 10:45
Helaas werkt eea niet zoals ik zou willen. Mijn gps-ontvanger wordt niet gezien door zowel Destinator (Centrafuse) als door Garmin Mobile PC terwijl hij wel gezien wordt door het meegeleverde gps-tooltje. Hij werkt dus wel maar wordt niet gezien. Tevens heb ik problemen met de volume-regeling in CF. Als ik hem steeds zachter wil zetten verdwijnen de balkjes maar als ik dan nog een keer op volume down klik gaat ie ineens op maximum volume (slecht voor je hart en je oren) en als je dan nog een paar keer daar op klikt gaat ie weer zachter om na een aantal keer uiteindelijk volume min aan te geven. Deze problemen zijn ontstaan tijdens een van de rc’s van CF. Op het CF-forum was er ook iemand die dit probleem had (tijd terug) maar omdat dit een ‘isolated case’ was heeft men het topic gesloten. Nu zou ik kunnen melden dat ik hetzelfde probleem heb, maar dat geeft nog geen oplossing. Ik heb al geprobeerd CF opnieuw te installeren, ook door de applicationdata en het register op te schonen, maar dat gaf geen oplossing. Vermoedelijk heeft CF in het systeem iets veranderd wat deze problemen heeft veroorzaakt. Mijnsinziens is een complete nieuwe installatie van de hele computer dan nog de enigste oplossing. Dan kom ik wellicht ook van die achtelijk hoge com-poortnummering af, die staat op 14 door alle usb-problemen die ik gehad heb voordat ik de actieve USB-kabel had ontdekt. Omdat dit zo veel werk is heb ik er eigenlijk nog geen trek in (en ook nog geen tijd voor) maar zal daar helaas wel aan moeten gaan geloven. Wellicht dat ik dan ook meteen het scherm er uit haal om dit te perfectioneren. Het moet echt perfect strak zijn, stoor me nu aan die breuklijn.
Gisteren een nieuwe aankoop gedaan voor de carpc, namelijk een webcam. Simpel dingetje van Logitech voor 15 euries. Dit wordt nog geen achteruitrij-cam maar voorlopig een baby-cam. Kunnen we zien wat de kleine uitspookt achter in de auto.:D Ik heb op de verpakking en in het boekje van de webcam al 4 keer zien staan dat je eerst de software moet installeren (met veel uitroeptekens erbij ;)). Maar toch vraag ik me af of dat echt wel nodig is. (eigenwijs he..) Ik wil hem namelijk alleen vanuit CF zien, ik ga er niet mee chatten. Heeft iemand hier ervaring mee of een slimme opmerking? Wel of niet de Logitech software installeren?:confused:
454ss
20th January 2009, 23:06
Effe korte update:
- Webcam is er al weer uit. Beeld valt erg tegen (goedkoop dingetje dus slechte aanpassing van het licht) en logitech software (anders doet ie het blijkbaar niet) neemt te veel resources in beslag waardoor hij traag reageert. Tevens wil de Logitech toolbar perse continu op de voorgrond, die ligt dus zelfs over centrafuse heen. Ruk dus er weer uit.
- Sinds een week of zo ineens gemerkt dat de volume-bug van Centrafuse weg is. Ik heb niets veranderd dus geen idee waardoor dat komt. Wel blij dat ie dat niet meer doet.
- Zojuist werkte de navi ineens weer. Ook niets veranderd (behalve vandaag een keer echt afgesloten ipv hibernaten) dus ... Ik had namelijk sinds lange tijd weer eens ge-wified en in de software van de Sanao het radio signaal uitgezet (ipv helemaal uit te zetten). Hierdoor kon windows niet hibernaten en dus maar helemaal uitgezet. Op een of andere manier doet de navi het nu weer. Uiteraard had ik dat al lang een keer eerder geprobeerd, maar toen wilde de navi niet werken. Ben benieuwd of dat blijvend is of een toevalstreffer. Wel loopt ie een stuk achter met de positie, maar goed zo erg is dat nu ook weer niet.
Over een paar weken gaat de verlagingsset er onder. Hij gaat 3cm rondom omlaag. Het lijkt nu net een crossover dus straks moet dat er beter uit zien. Om niet te klooien gekozen voor een Eibach pro system-set, dus niet alleen veren maar kompleet met dempers/veerpoten. Het autootje is al wat ouder natuurlijk, maar het blijft wel een Audi en daarom wil ik er geen goedkope rommel onder. We doen het meteen goed.
Daarna nieuwe 17" velgies en dan zijn we weer even klaar met spenden.
Neonic
20th January 2009, 23:56
Over een paar weken gaat de verlagingsset er onder. Daarna nieuwe 17" velgies ...
:D how low can you go
vraagt natuurlijk wel om foto's (voor/na)
ps. ga je 't zelf doen of ....
dash
21st January 2009, 11:18
- Zojuist werkte de navi ineens weer. Ook niets veranderd (behalve vandaag een keer echt afgesloten ipv hibernaten) dus ... .
Is wellicht de software van de webcam die problemen gaf,
of wat ik me net herinner, net wat te weinig 5 volt, is dat kritiek dan reageert niet al het usb spul zoals het hoord.
Ben ook benieuwd naar de aanpassingen.
454ss
21st January 2009, 14:24
Fotootjes zullen ongetwijfeld gemaakt gaan worden. Wil zelf het verschil ook wel op foto zien natuurlijk.
Helaas pindakaas vandaag weer geen gps signaal. Te lage 5V lijkt mij sterk, ik heb hem op verschillende poorten gehad (mobo, powered hub, etc.) en probleem blijft bestaan. (zowel webcam als gps-ontvanger) Het stomme is dat ie met het diagnosetooltje wat er bij zat altijd werkt en ook signaal heeft. Met de Garmin software heb ik hetzelfde probleem als met CF. Lijkt mij dus een softwarematig probleem. Daarom moet ik zoals gezegd op de meeting eigenlijk (al heel lang) de boel gewoon een keer helemaal opnieuw installeren. Format c: dus. Problemen zijn gekomen tijdens een van de (vele) beta-versies van CF. Alleen nog steeds geen zin en tijd gehad om er eens aan te beginnen. Bovendien nu even te koud om een paar uur in een stilstaande auto te gaan zitten. Tevens ook geen zin om de carpc er uit te schroeven en het op zolder te gaan doen. Navi is geen top-prio dus lambal ik voorlopig nog even verder.:D
dash
21st January 2009, 18:37
Ik had het met de vorige mobo en de 2 geluidskaarten allebij usb en nog meer usb spul, zag hij 1 geluidskaart dan weer wel en dan weer niet, de oude m2 eraan om 5 volt te voeden en toen was dat probleem weg. Vandaar dat ik daar aan dacht.
454ss
21st January 2009, 20:32
Het zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik denk dat ik dat wel heb uitgesloten door verschillende dingen te proberen.
454ss
12th March 2009, 10:19
De nieuwe veerpoten zitten er eindelijk onder zodat ie nu verlaagd is. Ik dacht dat ik een goede 'before' foto had, maar dat viel tegen. Desalniettemin hier de foto's. Let op, het gaat hier om een subtiel verschil. Voor mij dus precies goed. Vooral bij het voorwiel is het goed te zien. Ikke blij.:cool:
BEFORE:
AFTER:
bad_luck
12th March 2009, 11:01
inderdaad... flinke verbetering...
Niet zo van WOW die auto ligt laag, maar nu is het gewoon netjes, in plaats van damn die auto is hoog! :p
Neonic
12th March 2009, 18:20
da's wel een heeeeeeeeeeeel subtiel verschil ja
hoeveel scheelt dat nou, halve cm of ... ;)
maar ... rijd het nou ook beter / lekkerder ?
en inderdaad, al te laag is ook niet mooi vind ik.
ps. hebbie nou ook ander knipperlichie .... staat wel beter in ieder geval
454ss
12th March 2009, 18:54
Hij is zo'n 4 centimeter gezakt. Dat lijkt niet veel, maar als je uitstapt merk je het wel degelijk. De grond is ineens net een stukje dichterbij.:D
De koplamp units heb ik al veel eerder vervangen door heldere. Meteen xenon ingebouwd en de zijknippers vervangen door heldere glaasjes en oranje lampjes.
Wegligging is beter in de bochten doordat er ook stuggere dempers onder zitten. Merk je ook op hobbelige wegen dat ie nu stugger is geveerd. Hij moet eigenlijk nog uitgelijnd worden maar je kunt nu al harder door de bocht.:cool:
Neonic
12th March 2009, 19:05
oooooooh, 4cm. dan is die bovenste foto ook niet zo ....
lijkt niet echt veel inderdaad maar qua gezicht scheelt wel hoor.
ik ga me auto ook maar iets van een cm of 3 a 4 verlagen. vind het ook wel zat.
moet wel gewoon 'normaal' over een hobbel kennen, ja toch
bad_luck
12th March 2009, 23:15
dit is dus te laag?????
454ss
12th March 2009, 23:48
dit is dus te laag?????
Ja, maar airride is cheaten in dit geval.;) Dat is ook de reden waarom ik airride onder mijn pickup bouw. Wel lekker laag, maar toch praktisch voor drempels e.d. Voor de Audi vind ik airride echter te duur.
454ss
29th April 2009, 09:48
Oh oh....
Gisteren zat ik te denken om morgen (koninginnedag) de carputer eens flink onder handen te nemen. De c-partitie formateren en alles opnieuw installeren. Door de vele release candidates van Centrafuse die ik geinstalleerd heb gehad waren er wat software probleempjes ontstaan. Als meest belangrijkste probleem de gps-ontvanger die wel werkt maar die niet gezien wordt door navigatiesoftware. Tevens wilde ik dan (eindelijk) de Silabs usb-radio dongle installeren en op de auto-antenne aansluiten. En als het dashboard dan toch uit elkaar gaat ook maar even het oogje verlengen van het beeldscherm.
Die gedachte was waarschijnlijk de goden verzoeken. Vanochtend op weg naar mijn werk lekker muziekje aan het draaien totdat... poef! carpc uit!:eek: Geen geluid meer en geen beeld meer. Alles uit. Dood...:mad:
Nog geen idee wat het is, kapotte M2 is mijn eerste gok. Het beeldscherm (wat ook op de M2 zit) doet namelijk ook niets meer en er gaan ook geen casefans draaien en het statusledje wat ik voorin heb blijft uit. Het statusledje van het contact-signaal-aan doet het wel dus de M2 krijgt wel een startsignaal. Bovendien zou hij netjes moeten afsluiten als dat signaal weg zou vallen. Maar voor hetzelfde geld is het een kapotte zekering of losse verbinding. Hoewel dat laatste mij sterk lijkt omdat ik gewoon rechtdoor op een vlakke weg reed toen het gebeurde.
Straks tijdens de lunch maar eens kijken of ik iets kan zien....:(
dash
29th April 2009, 11:22
das balen en weer fijne speurtocht :(
succes met zoeken.
Greenthumb
29th April 2009, 12:11
Ik zou inderdaad eerst even alle zekeringen nakijken (die er mee te maken kunnen hebben dan), en anders thuis even de boel aan een normale voeding hangen, dan weet je in ieder geval of het daar aan ligt.
454ss
29th April 2009, 15:28
Krijg nou wat, nu doet ie het gewoon...:confused:
Niets veranderd en nu deed ie het wel.
bad_luck
29th April 2009, 19:11
ah, dat zijn de leuke problemen ... !
:(
454ss
30th April 2009, 14:02
Nog ruim een week te gaan voor de meeting. Ondanks dit rare probleem ga ik toch de koe bij de horens vatten en alles (incl. XP) opnieuw installeren. Gisteravond nog snel een acculader gehaald zodat ik zo meteen aan de slag kan. Ik wil proberen om de carpc in de auto te laten zitten zodat tijdens de installatie alle usb-devices gewoon op de plek en aansluiting zitten waar ze in de praktijk ook zullen zitten.
Eerst maar eens de cd gaan zoeken van het moederbord. Tegelijkertijd eens kijken of we sp3 voor xp kunnen downloaden en op cd zetten.
454ss
20th September 2009, 00:43
Tijd om de boel weer eens te updaten.
- Tijdens de meet in de filters voor de tweeters de jumpers verzet. Geluid is nu al beter. Nu de actieve subwoofer nog een keer aansluiten. Dankzij de meet (thanks dash ;)) ook beter idee gekregen hoe die aan te sluiten.
- Vandaag een trekhaak gehaald (afneembaar). Tijdens de montage daarvan kan ik meteen eens kijken of er ruimte/mogelijkheid is voor het inbouwen van parkeersensors (http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=4282) die weer geintegreerd kunnen worden in Centrafuse.
- Tevens een nieuwe (full size) rechter buitenspiegel besteld. Standaard Zit er rechts op dit model een (veel) kleinere buitenspiegel dan links. In Engeland heb ik gemerkt dat dat pretty dangerous is daarzo, je ziet daar geen f*ck met zo'n kleine spiegel.:mad: Bovendien is zo'n kleuterspiegel lelijk.
Tevens nog een aanbieding gekregen voor 17" velgen met banden. Nu heb ik 16" velgen die ik niet mooi (zeg maar lelijk) vind. Een set originele RS4 velgen (waarvan 1 licht beschadigd) met nieuwe goede 'merkloze' banden voor 900 euries inclusief wielsloten. Met inruil huidige wielen/velgen 750 eurie. De vraag is dan wat je moet doen... Voor 600 euro heb je een setje imitatie velgen met waaibomen banden. Als je op de imitatie velgen betere banden wil zit je ook al weer wat hoger. Een originele RS4 velg kost normaal gesproken bijna 400 euro per stuk trouwens. Al met al een leuke aanbieding.
Alleen moet je de centen dan wel hebben liggen. En het is niet dat ik het niet heb, maar een kleine kost toch ook een hoop geld en in dit geval is het cosmetisch en is de auto het wel waard, want je krijgt het er waarschijnlijk toch niet meer voor terug. Een (niet noodzakelijke) uitgave waar ik nog tegen aan zit te hikken. Dilemma dus nog even.:(
Edit:
Carpc was trouwens helemaal opnieuw geinstalleerd en draait inmiddels weer goed. Stom ding is dat op de kaarten van Destinator de straten aan het verdwijnen zijn. Beschadigd op harddisk of zo? Garmin mobile pc bevalt niet zo eigenlijk dus op het moment ga ik wat navigatie betreft vreemd. Ik heb een 'echte' domdom gekocht en die werkt altijd, heeft altijd snel een fix, en dat is wel zo fijn. ;)
Vladimirke
20th September 2009, 01:19
Over die parkeersensors even.
Zou hier (http://www.remcoshop.eu/shop/tuning/alarm) iets tussenstaan wat te gebruiken is? Ik loop ook met het idee om sensors te plaatsen.
De interface (http://www.mp3car.com/vbulletin/hardware-development/121995-custom-usb-parking-sensor-interface-formally-pdc-usb.html) die op de Amerikaanse site staat lijkt me wel wat.
Midas
20th September 2009, 13:43
Ik heb nog wel een setje van die parkeersensoren liggen voor de liefhebber. Die komen van Halfords (merk weet ik zo even niet) en hebben een jaartje dienst gedaan in mijn Lantra. Ik ga ze niet meer op de Coupe zetten want ik vind het er niet zo geweldig uitzien en wil een kleine camera gaan inzetten.
454ss
20th September 2009, 20:34
@vladimirke:
Nope, moet heel specifiek zijn. Staat ook in het topic uitgelegd.
@midas:
Als je er van af wilt kun je anders ook wel een tekoop topicje aanmaken.;)
454ss
22nd October 2009, 13:08
Een paar weken terug zelf een trekhaak onder de audi gezet. Een hele hoop werk (staat in de garage 8 uur voor), maar uiteindelijk goed geslaagd. Bij dit model auto (en de afneembare Westfalia trekhaak) zijn de stappen globaal als volgt:
- binnenbekleding bagageruimte verwijderen (dus ook de amp en sub er uit :()
- achterbumper demonteren
- bumpersteunen uit bumper halen
- uitsparingen maken in bumper (in alu deel en kunstof onderstuk)
- trekhaak losjes in bumper schroeven
- stopcontact op trekhaak maken
- kabels doorvoeren (links en rechts is apart)
- bumper met trekhaak op auto zetten, uitrichten en vastzetten
- kabelbomen trekhaak op achterlichten aansluiten (solderen, geen scotch-locks natuurlijk!)
- 2 draden door de auto naar voren trekken voor permanente 12V en geschakelde acculaadstroom
- klaar!
Voor de 'standarisatie' heb ik een 13-polig Jeager stopcontact genomen. Wordt meestal op Duitse auto's standaard geplaatst en het schijnt dat deze norm de 'race' min of meer heeft gewonnen. Niet compatible met de oude 7-polige stekkers net zoals de Multicon- of WeST-stekker, maar dan maar een verloopding er tussen.
Hier een fotoverslagje:
....
....
....
....
Tevens van de week de actieve sub aangesloten (eindelijk). Op de meeting van 13 september al even overgesproken met Dash en Greenthumb en die adviseerden mij om een van de uitgangen van het moederbord te nemen aangezien deze 5.1 zou zijn. Helaas ging dat niet op omdat mijn audio op de voorkant van de kast met 2 tulpstekkers zit. Deze zitten van weer met een kabeltje rechtstreeks op het moederbord. Wellicht dat daardoor de andere audio-uitgang (3,5mm) wordt uitgeschakeld, want behalve een enorm geklapper kwam daar geen geluid uit. Dus toch maar splittertjes op de tulp gezet en zodoende het geluid naar de actieve sub gevoerd. Ook in de software kon ik niets vinden om de drie 3,5mm jackpoortjes te configureren (AC97). Wel kon ik voor speakeropstelling 5.1 kiezen, maar that's it. Ook geen extra regelaar er bij in Centrafuse of windows trouwens.
Scheelt wel maar ben nog altijd niet zo tevreden over het geluid. Vandaar dat ik serieus aan het overwegen ben een externe USB-geluidskaart te gaan aanschaffen. Dash was daar goed over te spreken dus wellicht dat dat wat voor mij is. Welk model ook al weer Dash? Bovendien heb ik nog altijd bij tijd en wijle een irritante groundloop-toon. Die komt al in de bios zodra de amp aan gaat. Even de spanning van de pc wil dit meestal verhelpen. Blijkbaar iets capacitiefs in het moederbord (Jetway). Daar wil ik ook wel eens van af en hopelijk scheelt dat met een externe USB-soundcard.
454ss
24th March 2010, 11:28
Zit er aan te denken een versie 2 te gaan maken als ik wat meer tijd heb. Wellicht ander moederbordje, een USB-DAC ipv onboard geluid en mijn schermpje opnieuw inbouwen. Het schermpje dan zo veel mogelijk met aceton maken ipv plamuur en 2 draadstaal stangetjes er in om het breken tegen te gaan. Tevens software update, nieuwe versie van Centrafuse ziet er wel mooi uit en er is tegenwoordig een mogelijkheid om Garmin naadloos te integreren in (de nieuwe) CF. Heel misschien dat ik de spacenavigator ga gebruiken die ik recent op de kop heb kunnen tikken. Maar waarschijnlijk ga ik die bewaren voor de pickup. Plannen genoeg maar helaas geen tijd voorlopig... Eerst nog bezig met de zolder te isoleren, dan moet er nog een babykamer gemaakt worden voor nummer 2 en dan heb ik het nog niet eens over de pickup wat al veel te lang duurt naar mijn zin. Dus voorlopig zat te doen... Wel homokineten en versnellingsbak laten doen dus hij rijdt weer lekker. ;)
boeman
24th March 2010, 11:43
zow aardig druk bezig ^^
Die spacenavigator moet je zeker wel ergens gebruiken dat ding is vet man! XD
dash
28th March 2010, 16:18
flink bezig geweest ook foto's van het eindresultaat?
nr 2 , gefeliciteerd. dat wordt nog knokken wie er met de pick-up mag gaan wanneer die klaar is : )
Neonic
29th March 2010, 10:22
Dus ... dat ding rijd weer ? Gauw maar weer eens showen dan e :) Wil ik wel een keerjte rondje meerijden hoor
Gefeliciteerd met de 2e. Word dan strakkies 2 happymeals (moet op de 1 of andere manier gelijk weer aan een paar belgen denken, hmmmm)
nr 2 , gefeliciteerd. dat wordt nog knokken wie er met de pick-up mag gaan wanneer die klaar is : )
Hoef niet te knokken ... heb toch een grote laadbak ;)
454ss
29th April 2010, 10:23
In verband met meerdere terugkerende kleine irritaties heb ik nu definitief besloten toch maar een versie 2 te gaan maken. Dit project blijft zoals het is voorlopig, totdat ik de tijd kan vinden om te beginnen aan de nieuwe carpc. In dit topic dus weinig of geen updates meer.
Alvast een sneak preview van V2.0:
- ander moederbord (wellicht deze (http://www.alternate.nl/html/product/Moederborden_Socket_Atom/Zotac/ION_ITX_D-E_WiFi/-1079648))
- dual video voor schermpjes in hoofdsteunen
- USB-DAC voor audio ipv onboard geluid
- Centrafuse 3.1
- beeldschermpje opnieuw inbouwen
- parkeersensoren en/of camera geintegreerd in Centrafuse
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.