Bekijk de volledige versie : begonnen, maar wat vraagjes...
bLaZeR
26th May 2007, 12:50
Hey iedereen,
Men naam is blaZeR aka Bart en wil graag een carpc inbouwen in men auto!
Het slachtoffer is http://img245.imageshack.us/img245/3843/seatnl3.jpg
Foto van het interieur volgt nog :)
En het beestje is een ouwe PIII 450mhz met genoeg werkgeheugen om toch minstens mp3's te laten draaien via de radio en mss GPS?
Het schermpje met TS komt vandaag toe!
De vraag is nu hoe sluit je het aan en op wat moet ik letten qua bedrading?
Ik ga voorlopig een omvormer gebruiken ook :)
454ss
26th May 2007, 13:06
Welkom op het forum Bart!!
Je stelt nu wel een heel open vraag. Om daar een goed antwoord op te geven zou een van ons daar een half uurtje tikwerk aan hebben. Specificeer eerst eens waar je je comp wilt inbouwen, wat je er op aan wilt sluiten, hoe je het geluid wilt doen en hoe je hem wilt gaan bedienen. Je kunt ook zelf wat leeswerk verrichten hier op het forum natuurlijk.;)
Wat je voedingsplannen betreft kan ik kort zijn. Ik denk dat ik je motieven wel snap voor een omvormer, simpel, snel, low budget, maar een omvormer heeft meer nadelen dan voordelen. Als je nog geen omvormer hebt gekocht, doe dit dan niet!!! Geef een paar tientjes meer uit en je hebt zowel een uitstekende voeding als een geintegreerde start-up / shut-down controller (is belangrijk als je niet met een platte accu wilt staan). Koop een M1-ATX of M2-ATX. Kleine moeitje, groot plezier. Ze worden hier ook wel eens voordelig 2e hands aangeboden.
De nadelen van een omvormer ga ik hier niet eens opnoemen. (geen zin an) Koop een M2-ATX, punt.
Oh ja, uit welk jaar is je auto?
Neonic
26th May 2007, 14:31
Heej ... WELKOM
En het beestje is een ouwe PIII 450mhz met genoeg werkgeheugen om toch minstens mp3's te laten draaien via de radio en mss GPS?
De vraag is nu hoe sluit je het aan en op wat moet ik letten qua bedrading?
Ik ga voorlopig een omvormer gebruiken ook :)
Als ik het goed begrijp weet je nog niet zeker of het die PIII word of ...
Tsja .. hoe sluit je het aan ? In princiepe net als normaal bij een PC é ;)
Maar zoals s454 al zei kan je (vind ik ook) beter een M1 of M2atx voeding nemen. Zijn voordeliger qua stroom (hoeft niet eerst weer naar 220v en weer terug) en d'r zitten leuke functies op.
Voor de rest zou ik ook niet ech bezuinigen op zekeringen. Verder is het niet zo gek veel anders dan een normale pc. Touchscreen is inderdaad handig ja. Niet noodzakelijk maar wel stukke prettiger natuurlijk. Hoef je niet eerst naar je muis / trackball te grabbelen en dan nog eens te kijkjen waar je cursor 'uithangt'.
D'r staan hier op het forum ook een hoop topics waar je kan lezen hoe of wat. De 'softwaregids' en 'ik wil ook een carputer' (oid) zijn denk wel erge handige topics om effe door te lezen. Staat veel info, tips en links.
En als je het nog niet weet ... vraag maar :)
En als je tijd en zin heb is er volgende week een MEETING
Kan je vragen stellen wat je wil haha
imhotep
26th May 2007, 14:59
WOEPIE weer een belg der bij...
Van waar ben je ergens?
bLaZeR
26th May 2007, 15:06
West Vlaanderen meer bepaald Kortrijk :)
en euh het wordt idd voorlopig die PIII!
Hmm, dat van die voeding wist ik al en heb al dingen gelezen erover.
Wat ik wel niet snap hoe je de batterij dan verbindt met die M1 of M2 voedingen? Ik wil niet dat de PC als ik mijn contact aanleg dat de pc start!
Gewoon een knopje met on/off en reset lijkt mij meer of handig genoeg ;)
Wat ik nog niet weet is, waar ik het schermpje wil daarover moet ik nog eens nadenken! Ik kan wel goed met polyester werken :)
Wat ik er mee wil doen? Goedkoper dan een GPS dat is de hoofdzakelijkste reden mits mijn autoradio AUX IN heeft ook muziek natuurlijk :)
De rest gewoon om te stoefen omdat niemand hier dat durft :p
Auto is een SEAT Toledo bwj 1999 :)
Neonic
26th May 2007, 16:41
Hmm, dat van die voeding wist ik al en heb al dingen gelezen erover.
Wat ik wel niet snap hoe je de batterij dan verbindt met die M1 of M2 voedingen?
Aansluiten ... gewoon +, - en de remote.
Als je niet wilt dat je pc gelijk aan gaat als je je motor start kan je er ook een schakelaartje tussen, geen probleem.
D'r zijn ook mensen die een schakelaartje op de remote zetten (3-standen schakelaar) waarop ze dan de remote en constante voeding zetten.
Zo kan je dus de pc op laten starten als je je motor start, de pc constant aan laten staan (leuk voor als je gaat tanken) of gewoon uit.
Stoefen ? ... weer een woordje er bij voor in het Belgisch / Nederlands woordenboek topic hierzo :)
als het goed is staat er op je m2: mini-box.com
das de fabrikant en meteen ook je handleiding. Let wel het eerste plaatje van de handleiding is de m1 en die heeft de draden net ff anders zitten.
http://www.mini-box.com/M2-ATX-160w-Intelligent-Automotive-DC-DC-Power-Supply?sc=8&category=13
http://resources.mini-box.com/online/PWR-M2-ATX/PWR-M2-ATX-manual-engl.pdf
imhotep
26th May 2007, 18:43
Stoefen ? ... weer een woordje er bij voor in het Belgisch / Nederlands woordenboek topic hierzo :)
stoefen: pochen
454ss
26th May 2007, 20:16
Auto is een SEAT Toledo bwj 1999 :)
Kijk eens aan, dan deelt ie het gros van zijn genen met die van mijn laatste aankoop, een Audi A4 avant van 1999. Dan heb ik nog een wellicht interessante DVD voor je, de ETOS 2007 (laatste nieuwe editie). Kun je van elk onderdeeltje van je auto het originele Seat artikelnummer opzoeken. (of Volkswagen, of Audi, of Skoda)
Let wel, het is geen handboek en er staat niet op hoe je het uit elkaar moet halen, alleen alle onderdelen met artikelnummer. Wordt gebruikt door de merkdealerbedrijven om onderdelen te bestellen. Misschien ook iets voor Imhotep?
Juist datgene wat jij wilt kan een M2-ATX en dus nog meer. Aansluiten is zoals Neonic zegt een makkie. 1x permanent plus (rechtstreeks van accu met een zekering ertussen), 1x geschakelde plus (kun je lenen van je autoradio ISO-stekker), en 1x de min (gewoon aan massa schroeven).
imhotep
26th May 2007, 20:40
Kijk eens aan, dan deelt ie het gros van zijn genen met die van mijn laatste aankoop, een Audi A4 avant van 1999. Dan heb ik nog een wellicht interessante DVD voor je, de ETOS 2007 (laatste nieuwe editie). Kun je van elk onderdeeltje van je auto het originele Seat artikelnummer opzoeken. (of Volkswagen, of Audi, of Skoda)
Let wel, het is geen handboek en er staat niet op hoe je het uit elkaar moet halen, alleen alle onderdelen met artikelnummer. Wordt gebruikt door de merkdealerbedrijven om onderdelen te bestellen. Misschien ook iets voor Imhotep?
de mijne is wel van 2005, maar aangezien het een cd van 2007 is veronderstel ik dat dat geen probleem is?
Op zich heb ik die niet echt nodig want heb een goede dealer die alles voor mij doet, maar een kopie kan nooit kwaad he :D.
Misschien kan ik dan nog wat ' opties ' goedkoop toevoegen :D.
Dus als je voor een kopietje kan zorgen tegen de 3e? of ik breng zelf me laptop mee en dan neem ik snel een iso.
bLaZeR
26th May 2007, 20:46
Ok, nu weet ik al heel wat :)
Moet ik een dikke draad trekken naar de M2 voeding? Of dezelfde plus dikte?
Het schermpje is er ondertussen al wel 2dehands voor maar 100€ dus en het werkt nog goed ;)
Enfin, heb al gekeken waar ik het het schermpje eventueel kan inbouwen maar dat word wss een dood lopend spoor :(
Dus waarschijnlijk word het gewoon op het dash geplaatst met de voetsteun.
Morgen ga ik wat pics van het dash nemen mss dat jullie ideen hebben :p
454ss
26th May 2007, 20:47
de mijne is wel van 2005, maar aangezien het een cd van 2007 is veronderstel ik dat dat geen probleem is?
Mag geen probleem zijn.
Op zich heb ik die niet echt nodig want heb een goede dealer die alles voor mij doet, maar een kopie kan nooit kwaad he :D.
Misschien kan ik dan nog wat ' opties ' goedkoop toevoegen :D.
Ehhmm... Ik weet niet hoe het bij Skoda zit, maar bij Audi zijn de originele onderdelen errug duuur.
Dus als je voor een kopietje kan zorgen tegen de 3e? of ik breng zelf me laptop mee en dan neem ik snel een iso.
Een kopietje mag niet hoor! Het zou natuurlijk kunnen dat ik per ongeluk een backup in je auto laat liggen... ;)
bLaZeR
26th May 2007, 20:50
ik zie juist dat de meeting 3 juni is? :eek:
Jammer genoeg kan ik niet maar volgende ben ik vast en zeker bij :p
En die Etos klinkt wel interessant :)
imhotep
26th May 2007, 20:51
Ehhmm... Ik weet niet hoe het bij Skoda zit, maar bij Audi zijn de originele onderdelen errug duuur.
Bij skoda valt dat heel goed mee vind ik.
Een kopietje mag niet hoor! Het zou natuurlijk kunnen dat ik per ongeluk een backup in je auto laat liggen... ;)
Kzal mijn laptop meenemen en een backup voor jouw nemen :D.
Neonic
26th May 2007, 21:01
Ok, nu weet ik al heel wat :)
Moet ik een dikke draad trekken naar de M2 voeding? Of dezelfde plus dikte?
Je kan gewoon zelfde dikte nemen als de aansluitdraden die bij de voeding zitten. Beter is wel ietsie dikker bij lange(re) afstanden.
Wanneer je ook nog versterkers en andere gekke dingen aan wil / ga sluiten zou je ook een dikke voedingskabel kunnen nemen en daarop een verdeel / zekeringenblok kunnen zetten.
bLaZeR
26th May 2007, 21:32
Je kan gewoon zelfde dikte nemen als de aansluitdraden die bij de voeding zitten. Beter is wel ietsie dikker bij lange(re) afstanden.
Wanneer je ook nog versterkers en andere gekke dingen aan wil / ga sluiten zou je ook een dikke voedingskabel kunnen nemen en daarop een verdeel / zekeringenblok kunnen zetten.
hmm, gewoon de carputer ben geen audio liefhebber zolang er muziek is :p
bLaZeR
11th June 2007, 22:18
Update!
Na nogal paar drukke dagen had ik niet veel tijd om iets te doen maar vandaag thuis dus wat geprutst :)
pic: http://users.telenet.be/Blaz3r/IMG00085.JPG
Dan pic van het interieur om op te brainstormen hoe ik het zou kunnen inbouwen het TFT dan http://users.telenet.be/Blaz3r/IMG00084.JPG
En hier een filmpke TFT in action http://users.telenet.be/Blaz3r/IMG20086.MPG
Ook bezig aan een nieuwe skin voor RR speciaal voor Seat ^^
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.