Bekijk de volledige versie : car pc in lupo
nawikre
10th December 2006, 15:03
Ik rij nu sinds 2 maanden een lupo en het is tijd om mijn carputer in de lupo te bouwen. Het voordeel is dat de lupo een dubbel DIN schacht heeft.
Eerst wat info over mijn carputer:
epia m1000 met 512 mb intern geheugen
een 40 gig HD
een liteon dvd brander
OS windows xp pro met road runner
navigatie: via michelin
Vagcom en ben bezig met C.E.S (kan helaas niet volledig werken)
7" vga touchscreen uit eigen assortiment
BT gps ontvanger (wordt vervangen door usb gps)
Fingerprint recognition (van microsoft om toegang te krijgen in het systeem)
De dingen die ik gebruik voor het inbouwen van mijn scherm zijn:
Glasvezel plamuur (in een blikje van allebastine bij de bouwmarkt)
schuurpapier grof en fijn
spuitplamuur (ook van allebastine)
en een spuitbus verf.
We beginnen eerst met het loshalen van het dashboard. Haal het dashdeel eruit en meet en pas het scherm erin.
Ik heb het scherm nog even vast gelijmd zodat het niet kan verschuiven als ik bezig ben met plamuren.
Nu het plamuurmes tevoorschijn gehaald, potje opgemaakt en wat plamuur op het mes en mengen met wat verharder.
De eerste laag plamuur erop. 10min. Laten drogen en het is schuurbaar. Hierna nog zo'n 3 lagen erop om het zo glad mogelijk te krijgen. Het is geen makkelijke vorm om mooi glad te krijgen.
2e laag plamuur
Hierna zo goed mogelijk schuren. Eerst met grof zodat alle grote oneffenheden weg worden gehaald, daarna met fijn schuurpapier schuren. Ik heb het ook even geprobeerd om het vochtig te scchuren, maar dan 'lost' het plamuur op zodat het 1 grote 'modderboel' wordt. Dus dat het ik maar niet gedaan.
Hierna het hele console afplakken. Dit heb ik gedaan met kranten.
Wanneer dit gedaan is, dan wordt het spuiten geblazen om alle oneffenheden die er nog zijn op te vullen. Ik doe dit in meerdere lagen omdat er nog best wat oneffenheden zijn. 2 lagen zitten er op dit moment op. Wanneer dit droog is ga ik het weer schuren en de volgende laag erop. Dit doe ik net zolang totdat hij mooi glad is. Daarna nog even schuren en dan zwart spuiten.
ik zal kijken of ik vandaag nog meer foto's kan plaatsen van de vorderingen. Maar ik denk dat ik vandaag niet toekom aan het afspuiten.
imhotep
10th December 2006, 15:08
ziet er al goed uit hé.
En :thumbsup: voor de veiligheid, kzie dat je een modmasker gebruikt ;)
nawikre
10th December 2006, 15:15
zeker als je met die troep werkt.....
JerryR
11th December 2006, 20:02
die 1ne keer dat je met die troep werkt ;) moet kunnen :P
ik zou niet de gaten vol spuitenmaar gewoon effe met een oud pasje (telefoon kaart) afwerk plamuur erop smeren
met zon pasje trek je mooie strakke banen plamuur
als ik je nog een tp mag geven, gooi die alabastine zooi weg, kost een gods vermogen en is echt waardeloos.
www.polyservice.nl daar heb je goeie plamuur voor weinig en smeerd 10 x zo lekker.
succes gr jerryr
nawikre
13th December 2006, 20:04
bedankt voor je reactie jerry, Ik heb al wel vaker op polyservice gekeken, maar nooit besteld. Denk dat ik dat toch ga doen voor mijn volgende project.
Hier de foto hoe het er nu uitziet.
Het scherm zit erin, maar je ziet dat het er niet superglad uit ziet. Maar voor de eerste keer vind ik het wel geslaagd.
De volgende moet ik dus blijkbaar nog een soort plamuur er overheen smeren. (afwerkplamuur?)
setsunakaede
14th December 2006, 00:09
Fijnplamuur heet dat.
Overigens kan het ook heel goed met normale plamuur, je moet alleen wel secuur werken en met goed gereedschap. Dus geen vuile spatels gebruiken, maar ff goed schoon maken voordat je begint.
Stukje stug rubber is overigens ook een erg handig gereedschap, voor mijn bumpers gebruik ik grote voegrubbers. Kan je heel mooi strak rond-achtige vormen mee trekken.
rasmAn
14th December 2006, 00:27
haal je knopjes er ook even uit volgende keer
hier moet echt nog even een schuurmashien overheen, en een haffel fijnplamuur
hansb42
14th December 2006, 09:30
Stukje stug rubber is overigens ook een erg handig gereedschap, voor mijn bumpers gebruik ik grote voegrubbers. Kan je heel mooi strak rond-achtige vormen mee trekken.
Ook heel handig is een bankpasje of iets dergelijks. Maar een rubber is perfect voor rondingen en voor grote vlakken een grote gebruiken.
Maar het blijft een vak appart:D
hansb42
14th December 2006, 09:31
Hier de foto hoe het er nu uitziet.
It is wat noem. een Grote klote zooi.:D daar heb je nog veel werk aan de komen de tijd.
setsunakaede
14th December 2006, 10:14
Ook heel handig is een bankpasje of iets dergelijks. Maar een rubber is perfect voor rondingen en voor grote vlakken een grote gebruiken.
Maar het blijft een vak appart:D
Dat van dat bankpasje zal best, maar die gebruik ik vaak ergens anders voor dan plamuren :rolleyes:
nawikre
14th December 2006, 18:46
bedankt voor alle 'positieve' reacties....;)
ik zal kijken of ik het nog wat mooier kan maken.
De knoppen konden er niet uit want dan kon ik ze er later niet meer in zetten anders had ik dat zeker gedaan.
Iwan
digeridoo
14th December 2006, 23:00
bedankt voor alle 'positieve' reacties....;)
De knoppen konden er niet uit want dan kon ik ze er later niet meer in zetten anders had ik dat zeker gedaan.
Iwan
pak mat zwarte spuitbus . dan vallen de onevenheden minder op .
leongti
15th December 2006, 10:20
gewoon eerst even iets dikker de plamuur erop. Dan gladschuren op de dikte zoals jij dat wilt. En als er hier en daar nog wat hapjes zitten dan moet je nog ff plaatselijk schuren en plamuren. Ik zie dat je spuitplamuur hebt, doe dat aan het einde als je vind dat alles goed glad is. Daarna nog even met hele lichte korrel gladschuren en je kunt hem spuiten.
Neonic
15th December 2006, 11:09
Dat van dat bankpasje zal best, maar die gebruik ik vaak ergens anders voor dan plamuren :rolleyes:
Jij ook al ...
Ik stop dat ding wel eens een zo'n gleuf in de muur. Zit een zooitje knoppies naast en als je er dan een paar in de goede volgorde indrukt wil er nog wel eens wat geld uit komen.
Pinnen noemen ze dat ook wel :rolleyes:
Maar inderdaad ... dat soort pasjes zijn ook wel handig als je niet al te grote dingen wil gaan plamuren. Je kan ze beetje buigen wat dus wel handig is voor als er rondingen in zitten.
Je kan er ook trouwens je ruiten mee krabben mits het niet al te hard
gevroren heeft, anders ben je wel errug lang bezig (ervaring mee é)
Hoezo kon je ze er niet uit halen eigelijk ?
Verder begint 't er wel goed uit te zien. Kzou alleen die vent. roosters nog een kleurtje geven, maar da's persoonlijk.
En ja .. zoals je altijd lees bij dit soort poly projecten ... schuren, plamuren, schuren etc etc.
ElleRt
17th December 2006, 13:19
phoeh... :eek:
Hier zou ik nog maar eens even goed op gaan schuren idd... Dit moet je wel egaler kunnen krijgen hoor..
nawikre
17th December 2006, 15:32
ik ben nu druk bezig met een nieuwe laag fijnplamuur erop te doen. Dat ziet er al een heel stuk beter uit. Laten drogen, dan ff schuren en nog een laagje erop. Dan weer schuren en dan moet het goed zijn.
foto's komen vanmiddag.
nawikre
17th December 2006, 17:05
hier een foto van de 2e laag fijnplamuur. Dat ziet er al een heel stuk beter uit.
Nog even schuren en dan kijken of hij ECHT glad is. Dan ga ik hem spuiten in mat zwart. Dat staat ook beter bij het interrieur.
en als aanvulling waarom de knoppen er niet uit kunnen is dat aan de onderkant (dus de kant waar de knoppen zitten) hij overlapt met het frame (zie een van de eerste foto's) dus kan het er niet achteraf ingezet worden.
whocarez
17th December 2006, 19:50
als je een beetje handig bent en je maakt gebruik van wit plamuur dan kijk je in de kast van je vriendin/moeder/zus(je) en zoek je de poederdoos op met een tintje rouge ofzo, je kan dat aanbrengen op je grof geschuurde plamuur je ziet dan precies waar nog kleine puntjes zitten die opgevult moeten worden.
Je hebt er ook speciaal spul van motip voor maar dat vond ik te duur en het gezicht van je vriendin als je met haar rouge op je projectje staat te poedere is gewoon onbetaalbaar hahaha verders succes
leongti
18th December 2006, 19:10
maar dan zit de rouge dus in de kuiltjes waar de plamuur moet hechten. Je kan beter met een spuitbus alles spuiten en dan weer schuren. Dan zie je het ook maar hecht het beter.
dash
18th December 2006, 20:32
pak mat zwarte spuitbus . dan vallen de onevenheden minder op .
Das verkeerd om werken, pak een lichte kleur en spuit een dun laagje. Ga schuren, de delen die licht blijven, doorschuren, of indien te diep deze opvullen, etc etc...
Neonic
19th December 2006, 00:35
Heb dat ook wel eens gelezen van die zwarte verf. En ook geprobeerd maar ... 't is niks
Spuit er altijd een laag spuitplamuur op, heb dat toch zo'n beetje altijd 'in huis'. Met een lichte kleur vind ik dat je die putjes indredaad beter kan zien.
nawikre
2nd January 2007, 22:22
Heb hem nu klaar en zit in de auto. Ziet er een heel stuk beter uit.
Morgen komt mijn kabel binnen voor mijn gps ontvanger.
En ben bezig om een kist te bowuen voor achter in de auto waar alles in komt. Het zit nu allemaal in een gewone koffer.
Foto's komen morgen, dan hoop ik de kist af te hebben.
Iwan
p.s ben ook nog bezig met de software optimaal te laten draaien, maar dat lukt nog niet zo.
RoadRunner i.c.m winamp die zorgen ervoor dat na een aantal knoppen in te hebben gedrukt in RoadRunner dat het geheugen vol loopt en werkt het niet meer....dan reageren de knoppen niet meer in RoadRunner.
Iemand een idee?
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.