Bekijk de volledige versie : Focus Wagon Carpc Project.
Focus
3rd December 2006, 20:51
Nou, na veel gezien en gelezen te hebben op nederlandse en buitenlandse forums wilde ik ook beginnen aan een carputer. Tot 3 maanden geleden wilde ik de carputer in mijn kadett bouwen. Zie hieronder een foto van mijn oude kadett.
Echter het probleem was dat er veel dingen aan mankeerde. Wat wil je ook 1,5 jaar (25.000 km) mee gereden (150 euro aan onderhoud en 250 euro aanschaf).
Dus werd het zoeken naar een andere auto. Ik kwam op marktplaats deze tegen en leek me een geschikte auto omdat en een grote radio in zat om daar later een schermpje in te bouwen. Ook was er genoeg ruimte in de deuren voor de speakers en een kofferbak voor de carputer en de versterkers.
Nadat ik de auto heb gekregen is vrijwel gelijk het dashbord eruit gegaan. Ik heb een liliput schermpje gekocht omdat hij veel gebruikt wordt en je hem makkelijk kan bewerken. Het nadeel is dat hij wat moeilijker te lezen is in de zon. Hieronder zoals het orgineel was.
Hier zie dat ik hem verwijderd heb.
Na het verwijderen heb ik de allarmlichtschakelaar en het klokje eruit gezaagd. Deze komen op een andere plaats omdat deze in de weg zitten voor het scherm. Het klokje kwam op de plek van de asbak te zitten dus heb de asbak eruit gezaagd. Deze komt dus ook niet meer terug omdat ik niet rook en niemand in de auto laat roken. hieronder de foto's
Hier heb ik de omhulsing van het scherm, de alarmschakelaar en het klokje eringelijmd met een 2 compnenten lijm. De lijm wordt gebruikt om bumpers te repareren. Het heeft als eigenschap dat het zich gedraagt als plastic en ook kunt schuren.
Hier ben ik al bezig geweest met het plamuren van het geheel. Het plamuren doe ik met plastic plamuur (ook weer 2 componeten van de Kent) die wordt gebruikt in de autoschade branche. Na het plamuren schuur je het geheel met korrel 80 of 120. Hierna plamuur je het weer tot het geheel machine strak is. Hierna ga je er nog een keer met korrel 220 over heen.
Ik heb nadat ik het zaakje strak heb gemaakt de boel naar de spuiter gebracht. Die heeft hem van een grondlaagje en een kleurtje voorzien. Over het eindresultaat ben ik dan ook zeer tevreden ook al koste het aardig wat tijd (+- 5 weekenden)
Ook heb ik al hout gehaald voor de kist achter in. Op het plaatje zie je ongeveer hoe het eruit komt te zien. Ik wil 2 versterkers eentje alleen voor de 2 "Hoedenplankboxen" die op de center aangesloten wordt. De andere een Jbl 6 kanaals voor de 4 deuren en de sub. Ik wilde eerst alles met stekkers doen omdat je de boel er in een keer uit kunt halen als je iets wilt vervoeren. Maar die blijken niet te bestaan voor kabels van 35 tot 50 mm2.
Hier heb ik hem al in de auto gebouwd. Moet nog een heleboel gebeuren. Eerst wil ik het hardwaregedeelte bestellen en inelkaar zetten.
Hardware:
Ik heb gekozen om niet een via epia bordje te nemen. Dit omdat amd goeie processors heeft die relatief weinig stroom verbruiken en het onboard videogedeelte wat beter is.
Moederbord 40 (watt denk ik)
Abit Moederbord NF-M2 NView
Processor 35 watt
AMD CPU Sempron 3000+ 35 Watt 1.6 GHz, 2000 MHz, Boxed
Geheugen 20 watt (denk ik)
TwinMos Memory Kit, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x 512MB
HDD 15 watt
Maxtor 200 gb ide 8 mb cache (Type weet ik nie)
DVD brander 25 watt
nec 18 speed Type weet ik zo ff nie
GPS
Adapt AD-750 Bluetooth GPS-ontvanger
Bleutooth 5 watt
Conceptronic Bluetooth 2.0 USB Adapter 200M
Geluidskaart 10 Watt
Creative SoundBlaster Audigy 4
Voeding
M2-ATX 160 watt
Voedingskabel 20-24 pins
Ide usb convertor voor de dvd brander onder de pagasiersstoel
Nu wil ik op de toekomst redekijk voorbereid zijn. Deze setup trekt denk ik ongeveer de 160 watt die me voeding aan kan. Dit zal ik nooit halen omdat ik nooit een dvd brand en tegelijk een spel spelen.
De processor is het grootste probleem omdat hij niet of bijna niet te leveren is. Mijn vraag is kan ik daarom nie beter een amd 64 3500+ am2 65 watt nemen. En hem later onderklocken door bijvoorbeeld de multiplayer en het voltage te verlagen? Hebben er mensen hier ervaring mee?
Voor de navigatie heb ik een Adapt AD-750 Bluetooth GPS-ontvanger besteld bij salland. Mijn vraag is werkt deze ontvanger met de reguliere software of kan ik beter de bestelling cancelen en een andere bestellen.
Ik hoop dat ik doordat ik mijn carputer laat zien anderen ook weer op ideeen komen of mij op ideeen helpen.
imhotep
3rd December 2006, 21:02
je kan ook een andere proc nemen
A64 mobile die zijn nog zuiniger, gewoon kijken dat het aantal pootjes op de proc en socket hetzelfde zijn.
Focus
3rd December 2006, 22:17
je kan ook een andere proc nemen
A64 mobile die zijn nog zuiniger, gewoon kijken dat het aantal pootjes op de proc en socket hetzelfde zijn.
Heb me post nog nie af of heb al de eerst reactie. Geweldig! Probleem is dat ik die dingen alleen voor socked 754 kan vinden. Het naar de moederborden gekeken met onboard video en dat is toch minder dan de nvidia 6150. Ook moet je eerst met een 754 proc de spanning in de bios verlagen voordat je de mobile proc erop kan drukken. Daarom dacht ik om een amd 64 3500+ die op 2,2 ghz draaid te onderklocken naar 1,6 of 1,8 ghz. en hoop dat hij dan iets van 40 a 45 watt verbruikt.
dash
3rd December 2006, 22:22
Welkom, ben benieuwd, kan alleen de laatse drie foto's niet zien :(
imhotep
3rd December 2006, 22:31
Heb me post nog nie af of heb al de eerst reactie. Geweldig! Probleem is dat ik die dingen alleen voor socked 754 kan vinden. Het naar de moederborden gekeken met onboard video en dat is toch minder dan de nvidia 6150. Ook moet je eerst met een 754 proc de spanning in de bios verlagen voordat je de mobile proc erop kan drukken. Daarom dacht ik om een amd 64 3500+ die op 2,2 ghz draaid te onderklocken naar 1,6 of 1,8 ghz. en hoop dat hij dan iets van 40 a 45 watt verbruikt.
idd je kan een A64 met AM2 voetje kopen daarvan de HT bus wat verlagen.
Maar eum, waarom niet gewoon eerst testen of je pc het trekt?
Als je merkt dat hij niet echt stabiel is kan je nog altijd een underclock proberen...
Nog vergeten te vertellen: schermpje ziet er goed uit ;) nice work.
Neonic
3rd December 2006, 22:39
kan alleen de laatse drie foto's niet zien :(
Ikke lekker wel :D geloof mij maar...
Ziet er very nice uit, mooi kleurtje ook
Focus
3rd December 2006, 22:52
@ Dash; de foto's doen het nu. Was nog nie klaar met de startpost.
@ imhotep; Gaat de voeding dan niet stuk als ik te veel vraag? Heb het hardware nog niet binnen. Geluidskaart en proc zijn nog ff een probleem met levering.
@ Neonic; Dankje. De kleur van het dashbord is van een gepimpte zilverkleurige astra G. Stond toevallig bij mijn oude stage plek en vroeg of ze die voor mij op wilde spuiten. Overgens hebben ze de benodigdheden en het spuiten van het dashbord kosteloos gedaan.
imhotep
3rd December 2006, 22:53
@ imhotep; Gaat de voeding dan niet stuk als ik te veel vraag? Heb het hardware nog niet binnen. Geluidskaart en proc zijn nog ff een probleem met levering
niet dat ik weet, het enige wat kan gebeuren is dat je pc onstabiel wordt.
dash
4th December 2006, 19:31
@ Dash; de foto's doen het nu. Was nog nie klaar met de startpost.
Ja, kan ze nu ook zien, schermdeel is goed gelukt :), die foto had ik niet willen missen
JerryR
5th December 2006, 17:40
heyhey, mooie auto, cherm is mooi ingebouwd zo. gaat goed ga zo door (Y)
greetz jerry
Focus
25th December 2006, 15:13
FF een update.
Me auto staat nu weer bij de dealer. Probleem met het stationair lopen (OBD computer, bobineblok en stappenmotor vervangen) gelukkig nog garantie en kan hem woensdag ophalen:)
Ik heb in de tussentijd me computer besteld. Zie het lijstje hieronder;
Abit Moederbord NF-M2 NView (mooi mobo met veel extra’s alleen nog geen bios updates geschikbaar)
AMD CPU Athlon 64 3500+ 2.2 GHz, 1000 MHz, Boxed (Lekker vlot en maar 62 full load misschien iets onderklokken)
Maxtor ide 200 GB, 7200 Rpm, 8 MB (had ik nog liggen nadeel is dat hij wel warm wordt)
NEC DVD-RW AD-7173 (Leuke brander voor 31 euro)
Adapt AD-750 Bluetooth GPS-ontvanger (Leek me wel een goede adapter en goeie specificaties)
Conceptronic Bluetooth 2.0 USB Adapter 200M
Gembird Voeding CE Gekeurd 300 Watt (testvoeding)
OEM PSU Converter ATX 20-pins, ATX 24-pins,
Conceptronic Converter USB Naar IDE Drive Adapter USB 2.0, 40-pins IDE
Logitech Mouse V450 Cordless Notebook USB, Zilver / Zwart (Handig als je ff een muis nodig hebt pas mooi in het dashbordkastje)
Corsair VS1GBKIT667D2 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 4, Kit Of 2 ( 1 Gb moet genoeg zijn als je naar de toekomst kijkt)
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic OEM (wilde eerst een audigy kaartje halen maar uitverkocht. Deze even getest in me normale systeem en is echt super geluid met veel instelmogelijkheden een echte aanrader dus.
Plaatjes van de testopstelling.
Ik heb alleen echter een probleem met de bios. Althans dat denk ik. Ik heb een USB Naar IDE converter om mijn dvd speller aan te sluiten op mijn usb poort. Alleen als ik me pc aanzet blijft me bios hangen bij de postscreen. Als ik de usb stekker eruit trek start hij gewoon door. Weet niet of er een optie is in de bios om iets in of uit te schakelen? Heb bios gereset met de jumper en geprobeerd om een nieuwe bios te downloaden maar er is nog maar 1 versie beschikbaar.
Nu lijkt het op het gebied van stroomvoorziening mee te vallen. De voeding die ik nu ff gebruik om de zooi netjes aan de praat te krijgen levert 10A op de 12+ lijn. De voeding wordt nauwelijks warm dus lijkt het me dat hij er dik onder zit.
Nu ben ik al een tijdje software aan het instaleren en proberen. Ik heb eerst centrafuse geinstaleerd alleen is deze software betaald. Weet niet hoe je dit moet kopen want het werk perfect.
Ik heb ook roadrunner geprobeerd wat ik erg omslachtig vind. Er zitten geen standaard skins bij dus heb er wat gedownload. Als ik deze in de map skins zet en de rr config aanpas starten ze wel goed op maar het is net of niet alles het doet. Ook weet ik net welke gps software gemakkelijk werkt in combinatie met rr. Ik hoop dat er wat mensen zijn die me wat tips kunnen geven met betrekking tot de software.
[mp3]neo
25th December 2006, 15:42
voor die wifi kaart van jou kan je een extern 15db antennetje voor op je dak kopen. kost ongeveer 10-20 euro. dat scheelt een heleboel in berijk
imhotep
26th December 2006, 00:09
IVM je usb probleem, misschien eens zoeken naar een boot from usb of iets dergelijke en dat uitzetten.
Navigatiesoftware: Mapmonkey / freedrive...
Focus
26th December 2006, 01:20
Ja dat staat uit. Heb ingesteld op boot from hdd en boot from another divice uitgezet. Ik denk dat het een probleem is i.c.m. me nforce chipset. Heb hier alleen maar nforce bordjes liggen. Morgen op een laptop proberen.
Neonic
26th December 2006, 21:56
Da's dan wel vreemd ...
Heb ook zo'n USB/IDE ding en er een brander op aangesloten maar geen probleem met opstarten.
Wel probleem als ik er een harde schijf op aan wil sluiten, maar ja ... da's weer een ander verhaal :rolleyes:
Focus
30th December 2006, 14:47
Dat usb - ide ding gaat er nie meer tussen. De DVD brander komt gewoon in de kist aan de achterkant. Als de bank naar voren schuift kun je erbij. Zo vaak DVD's wissenlen doe ik toch nie want alles komt op de hdd.
Maar heb nu een ander probleem. Heb een M2-ATX voeding en zocht ff naar de p4 aansluiting. Zie alleen een stekker op de voeding en geen kabel. In het boekje stond ook optioneel. Moet ik nu een kabel kopen want kan ze nergens vinden.
Focus
24th January 2007, 21:41
Eej, naar een tijdje niks van me gehoord te hebben post ik weer een update. Heb vaak hier op het forum rondgekeken maar weinig aan me auto gedaan.
Nadat ik mijn pc had opgehaald ben ik bezig geweest met het mobo op een plaat te maken. Zodat ik alles makkelijk erin kan lijmen. Ik heb een mdf plaat gepakt van 18 mm dikte. Hier heb ik gaatjes ingeboord op de plekken waar de schroefjes voor het mobo moest komen. Daarna heb ik een mobo afstandhouder erin gedrukt en daar er nog eentje op geschroeft. Daarna kan je gemaakelijk het mobo bevestigen. Hieronder wat pics.
Hierboven is de achterkant te zien van het mobo. Ik heb de pci kaarten vastegezet doormiddel van sleuven in het bovenste plankje. Hierdoor zitten ze stevig vast op het mobo.
Hier de voorkant.
Dit is de achterkant van de kist. Misschien dat er nog een glazen plaat voor komt maar dat is voor later. Je kunt de pc makkelijk berijken door de banken naar voren te klappen.
Hieronder komt het ongeveer zo van binnen uit te zien. de voeding wordt tegen de achterwand aangeplakt. De kabels moeten nog ingekort worden.
Hier is goed te zien hoe het mobo vast zit.
De m2-atx voeding is op dezelfde manier vast gezet. Hierdoor kan je hem makkelijk op de juiste plek in de kist lijmen en niet zit te kijken later dat de draden te kort zijn.
Daarna ben ik verder gegaan met de kist. Deze heb ik bekleed met speakerstof en de versterkers gemonteerd. De kabels moet ik nog aansluiten en dat gebeurd deze zaterdag. De kabels voor de carputer heb ik al van me dash naar de achterkant getrokken. De pc wordt zaterdag in de kist gelijmd met ruiten kit. Hieronder wat pics en hoe de pc in de kist moet komen te zitten.
Hieronder is de kist te zien waarin de carputer komt. Ik heb hem al bekleed en de versterkers zijn al gemonteerd.
Dit is de achterkant van de kist. De carputer ligt er nog ff los in want moet even kijken hoe ik het vast wil zetten in verband met de kabels. De voeding komt tegen de achterwand om zo dicht mogelijk bij de aansluitingen te blijven.
Het enigste probleem is de software. Heb 2 weken lang van alles geprobeerd maar het draait allemaal nie lekker of het is weer betaald. Ik draai nu eerst even windows met winamp en power dvd. De voorkeur gaat het liefst uit naar roadrunner of iets dergelijk maar krijg nog niet lekker aan de gang. De processor is een amd socket AM2 3500+ met cool en quit aan. Met een dvd-tje kijken staat de kloksnelheid op 1000 mhz wat dus netjes is en hopelijk niet te veel stroom kost. Zaterdag ga ik weer verder bij mijn oude stagebedrijf waar ook het dashbord is gespoten. Ik hoop dat hij over 2 weken werkt.
imhotep
24th January 2007, 21:46
mooi gedaan...
Je hebt geluk dat er geen condensatoren ofzo in de weg zaten voor die sleuven...
Focus
24th January 2007, 22:01
Klopt. De geluidskaart zit door middel van de sleuf vast. Mijn wifi kaartje was een stukje lager en heb ik doormiddel van een schroefje vastgezet. heb ze iets scheef van elkaar staan. Dit door betere koeling te krijgen en komen niet tegen elkaar aan.
Neonic
25th January 2007, 11:36
Ziet er goed uit allemaal, ziet er ook netjes uit .. zo alles in een kist weggepropt.
Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je pc in elkaar stort met dan 18mm dikke kastje eromheen :p
Lijkt me alleen persoonlijk nogal 'onpraktisch' eigelijk ... bedoel, zo te zien zit je zo'n beetje je hele kofferbak vol emt apperatuur.
Maar toch... wel netjes gemaakt verder met dat stoffie eromheen enzo.
dash
25th January 2007, 18:51
Is persoonlijk niet mijn smaak om de kofferbak vol te gooien, maar als het dan toch moet doe het dan goed :), ziet er mooi uit. Alleen de draadjes die er uit steken bij de condensator, ben ik niet geheel zeker van.
En zie ik het goed dat er aan de achterkant van de kist een stekker zit zodat je wanneer je de kofferbak nodig hebt hem er redelijk snel uit kan halen?
Focus
25th January 2007, 20:04
De ruimte die ik kwijt ben is niet zo'n ramp. Ik gebruik zelf de ruimte niet want ben pas 21 jaar en heb geen kinderen of zo. Als je op vakantie gaat of iets dergelijks en je hebt de ruimte nodig kun je hem er redelijk makkelijk uithalen. De aansluitingen voor de speakers in de deur kun je loskoppelen door middel van de speak-on pluggen die je ziet op de foto (de oranje pluggen achter de kist) De voeding staat rechtstreeks op de condensator dus je moet alleen de kabels bij de condensator los halen. De kabels voor de pc zijn alleen de usb-kabels en de vga kabel. Deze kun je op de normale manier loshalen. De kabel voor de sub kun je ook zo los halen. Het enigste minpuntje is het gewicht. Het rijgedrag wordt er niet door beinvloed en hoort ook geen kraken of wat dan ook.
Op de foto moet ik alle bedrading bij de condensator nog aansluiten. Deze kabels zijn 20 en 35 mm2 dik. Dus kunnen tot 180 ampere aan volgens de folder.
Hierboven zie je het aansluit schema met de daarbij behoorden kabels. Heb geprobeerd de kabels zo kort mogelijk te houden.
Hier boven zie je waar de speakers zitten. De JBL versterker is 6 kanaals. Ik heb hierop alle deuren en de subwoofer (gebrugd) aangesloten. De Crunch komt op de center van de geluidskaart en stuurt de "hoedenplank" boxen gebrugd aan in de kist.
Focus
23rd July 2007, 22:12
Na wat problemen te hebben gehad met de vochtvreter die is gaan lekken in de kofferbak heb ik besloten om een nieuwe bekisting te maken. Ik weet nog niet helemaal hoe het eruit moet gaan zien maar het is de bedoeling dat de kist toch een stukje kleiner zal gaan worden.
De bedoeling is om de versterkers tegen me achterbank te monteren en het mobo rechtop tegen de bekisting binnen in te zetten. Hierdoor hoeft (hoop ik) de bekisting minder ver naar achteren.
Ook heb ik 2 weken geleden in een opwelling een Thermaltake bigwater gekocht. Deze wil ik er in bouwen. Weet alleen nog niet hoe en wat.
http://www.thermaltake.com/product/Liguid/DIY/cl-w0076/cl-w0076.as
De bedoeling dat je alleen de 2 centerspeakers en en de sub achter ziet. De rest moet binnen in de kist. ook wil ik dat de waterkoeling zichtbaar is van buiten af. Hoe ik dat wil doen weet ik nog niet.
Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag.
Neonic
23rd July 2007, 22:55
ook wil ik dat de waterkoeling zichtbaar is van buiten af. Hoe ik dat wil doen weet ik nog niet.
Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag.
hahahahaaha, ben dus niet de enige met van die gekke ideeeeen :D
was eerst van plan om op me zijpanelen, aan beide kanten, een waterzuil te zetten. met zo'n kleurwisselaar erin enzo en bubbelssss.
later, toen ik met die carputer ellende begon, leek het me wel cool om ipv die waterzuilen er 2 van die buizen te zetten voor de waterkoeling ... maar vond 't toch een beeetje té eigelijk.
(moet zeggen ... heb er altijd nog wel een plekkie voor open gehouden :))
maar ... misschien kan je in je kist (hoe hoog word ie) misschien wel een mooi plexiglas plaatje maken waardoor je die waterkoeling kan zien oid ... of net als wat ik van plan was zo'n buis aan elke kant van je kofferbak.
enne, van die stomme plastic visjes erin, lijkt me ook wel lache
Focus
23rd July 2007, 23:25
tja de hoogte zal ongeveer rond de 35 a 40 cm worden schat ik. Me afdekhoes moet er nog net overheen kunnen. Dat met dat pastic glas is een leuk idee. maar trilt dat niet erg. Want me sub (weet nog niet welke) komt ook in dekist te zitten.
Die zuilen is wel erg gaaf maar denk dat je ze toch wel aardig mag vast zetten. Ook krijg je daardoor luch in de koelsysteem waardoor de boel niet zo denderend koelt.
Quinstar
24th July 2007, 20:06
Hi,
interessante topic...
Ik begin onderhand ook met het inbouwen van mn scherm en ook in een focus...
Heb je achter je dashboard dingen moeten wegzagen om het passend te krijgen met je scherm? Hoe heb je dat opgelost met vastzetten van je paneel? aangezien je normaal de 4 schroeven gebruikt die zichtbaar worden als je de radio gebruikt?
En hoe gaat't nu dan los?
Verder mooi ingebouwd!
Axxess
24th July 2007, 21:06
Mijn broer heeft ook een Focus, jij bent een groot voorbeeld.. help hem ook te overtuigen! :D
Neonic
24th July 2007, 21:39
tja de hoogte zal ongeveer rond de 35 a 40 cm worden schat ik. Me afdekhoes moet er nog net overheen kunnen. Dat met dat pastic glas is een leuk idee. maar trilt dat niet erg. Want me sub (weet nog niet welke) komt ook in dekist te zitten.
Die zuilen is wel erg gaaf maar denk dat je ze toch wel aardig mag vast zetten. Ook krijg je daardoor luch in de koelsysteem waardoor de boel niet zo denderend koelt.
Of dat plastic glas trilt of niet ligt er beetje aan of je het vastzet é ;) Maar als je het gewoon vastschroefd, bv met inbusboutjes oid, moet het geen probleem zijn.
Wat die zuilen betreft ... was meer bedoeld als soort van voorbeeld é.
Ze moeten natuurlijk wel goed dicht zijn vanwege het koelen. Maar als je er dan ook zo'n kleurenwisselaar in kan maken zou wel gaaf zijn.
En ja, vast zetten lijkt me ook wel goed plan ja.
Misschien kan je ze vast zetten met van die beugels waar ze die pvc buizen mee vastzetten voor de afvoer ? Je hebt die in diverse maten dus denk wel dat dat gaat lukken. Spuit je ze gewoon mooi kleurtje wat bij de rest past en voila.
Focus
25th July 2007, 01:02
Vandaag me nieuwe subwoofer gehaald. Op weg naar huis heb ik me oude opgeblazen. Gelijk ff me nieuwe getest maar nu heb ik het probleem dat me versterker een beetje vreemd doet. Hij valt steeds 1 sec uit en daarna doet hij het weer 2 seconden :mad: . Morgen ma ff testen anders moet ik hem ter garantie aanbieden. Voor de rest is het geluid op en top :)
http://www.mijnalbum.nl/Album=3Q8XSIC3
Ik denk dat ik het probleem met het plastic glas heb opgelost. Denk dat ik gaten zaag en daarover heen glas erop schroef met afstandbusjes. Hierdoor kom er ook nog frisse lucht naar binnen en ziet het er weer anders uit.
Ook vandaag me watercooling ff opengemaakt. Zit er allemaal wel goed uit. Het 2 radiatoren. Ff kijken of ik hier iets leuks mee kan doen. Anders komen ze binnen in de kist.
Het plan is om de kist te spuiten in mat zwart maar weet eigenlijk niet of dat mooi wordt of dat ik hem weer beter kan bekleden. Heeft iemand een foto gezien op een ander forum die zijn kist gewoon heeft gespoten?
@Quinstar Ja ik heb wat kunnen wegzagen. Weet niet welk scherm dat je hebt en hoe je hem inbouwd maar je moet er op rekenen dat je het gedeelte weg moet zagen waar je normaal de 4 schroefjes in draaid. Ik heb dit gewoon gedaan met een dremel. Weet niet hoe ik dit later weer ga fixen als ik hem verkoop maar dat zien we dan wel weer.
Ik heb hem eigenlijk nog niet vast gezet. Wilde het gaan doen met lijm of zo maar dan krijg je hem moeilijk los. Zo hij nu zit met 3 klemmetjes (standaard) bevalt me wel goed. tis alleen er diefstal gevoelig.
@Axxess Dankje. Maar je broer wil dus nog niet aan een carpc? D8 ik ook eerst maar tis echt een verslavende hobby en kan het veel mensen aanraden.
@Neonic bedank voor de tip om het te schroeven. Hopelijk gaat het niet barsten. Die zuilen blijft wel gaaf alleen de bedoeling is om het compacter te maken en dat ik me kratje bier achterin kwijt kan :p Zijn er ook foto's van?
Focus
25th July 2007, 20:45
Vandaag me kist laten zagen. De maten zijn 111,8 x 37 x 42. Lengte kan ik weinig aan doen omdat dat de breedte is van de kofferbak. hij is ten opzichte van de vorige 20 cm korter plus de dikte van de condensator. Heb weer wat foto's gemaakt en zijn weer te bezichtigen op http://www.mijnalbum.nl/Album=3Q8XSIC3 .
Er komen boven in 2 glazen ruitjes van 28 x 15 ongeveer. plus me jbl versterker die verzakt erin komt te liggen. Voor komt me sub die iets gaat uitsteken en aan weerskanten de 9 x 6 boxen met daarboven weer een ruitje.
Weet nog niet welke kleur het gaat worden. Zit te denken aan blauw of paars aan de binnenkant in combinatie met blauwe neon en de buiten kant misschien bekleed of zwart gespoten.
Neonic
25th July 2007, 23:08
@Neonic bedank voor de tip om het te schroeven. Hopelijk gaat het niet barsten. Die zuilen blijft wel gaaf alleen de bedoeling is om het compacter te maken en dat ik me kratje bier achterin kwijt kan :p Zijn er ook foto's van?
Kzou het wel voorboren, anders heb je grote kans dat het scheurt.
Je zou die zuil(en) ook op die kist kunnen zetten, of gedeeltelijk uit de kist laten steken ? Ik neem aan dat je geen krat bier op je kist gaat zetten ;)
Kzal eens kijken of ik foto's kan vinden voor je, heb ze ergens staan maar waar ....
Weet nog niet welke kleur het gaat worden. Zit te denken aan blauw of paars aan de binnenkant in combinatie met blauwe neon en de buiten kant misschien bekleed of zwart gespoten.
Lijkt me mooier om de neon groen ofzo te maken, gezien al die groene zooi die bij je waterkoeling zit.
En bekleden liijkt me wel mooi, dat het beetje 1 geheel word allemaal.
Focus
30th July 2007, 19:32
Ben nog steeds bezig met het ontwerp van me kist. Nu zit ik met een vraag. Ik heb nu een normale pc en dat trek me voeding (m2-atx) perfect. Nu komt dus daarbij de watercoolset en wat ccfl verlichting bij. Kan me voeding dat hebben of moet ik er nog eentje bijzetten. Met het schakelen lijkt me geen probleem 2 naast elkaar want heb nog een kabel voor 2 voedingen bij me coolermaster stacker kast. Maar hoe doe ik dat dan met de geschakelde plus en zo. Moet ik de ene die me mobo voorziet van stroom op de normale auto stand zetten en de andere op op psu stand? gaan de 2de dan wel aan en werkt hij dat psies als een normale voeding voor in huis.
Weet iemand het verschil tussen de m1 en de m2 -atx? Volgens mij is het toch dat hij niet met het contact aangesloten kan worden en dat je hem handmatig moet starten.
Ps als iemand nog een goeie m2-atx of m1-atx voeding heeft liggen voor een schappelijke prijs hoor ik het graag :p
dash
30th July 2007, 19:59
verschil m1 en m2 is het vermogen.
Heb nog wel me oude m2, maar daar werkt het opstart / uit signaal naar de pc niet meer van (condensortje afgebroken bij het erop / erafhalen van p4 aansluiting). Overigens heb ik de groene met een zwarte draad doorgesoldeerd. zodoene geen aansignaal van de pc nodig.
je kunt gewoon de 3 draden van je m2 naar de 2e m2 doorlussen en dan moet het werken.
Neem hem wel mee naar de meeting in augustus, kun je eerst testen of het werkt.
Focus
30th July 2007, 20:22
even een beetje gegoogled en kwam op dit plaatje.
Het gaat hier om de coolermaster psu stekker. Dus als ik het goed begrijp sluit ik alles nu aan zoals het hoort met de geschakelde plus. Als de 2de erbij komt verbind je door die kabel pin 14 en 15. Alleen moet ik dus de voeding op psu modus zetten zodat hij door pin 14 en 15 door het moederbord aangaat.
Als het goed is geeft psu 1 een signaal af aan het moederbord die daardoor via pin 14 en 15 activeerd van de voeding.
Neonic
30th July 2007, 21:12
Ken je die voedingen niet gewoon parallel aansluiten ?
Op de ene sluit je bv je pc aan, en de andere je watercooling en andere gekke dingen ...
Moet op zich geen probleem zijn denk.
dash
30th July 2007, 21:16
bij die ik heb zijn 15 en 14 aan elkaar verbonden, dus hoef je daar je comp niet aan te verbinden. Zou simpelweg de 3 draden doortrekken en zoals Neonic ook al aagven op de ene de computer + zij randapparatuur en op de andere de extra's
Focus
30th July 2007, 22:58
Maar als je draadje 14 en 15 aan elkaar doorlust blijft dan niet constand de stroom erop staan. Dus als ik me motor uitzet dat dan de coolers blijven draaien. Want hij krijgt geen signaal dat de pc is uitgezet.
dash
31st July 2007, 10:12
Maar als je draadje 14 en 15 aan elkaar doorlust blijft dan niet constand de stroom erop staan. Dus als ik me motor uitzet dat dan de coolers blijven draaien. Want hij krijgt geen signaal dat de pc is uitgezet.
Ja, dat klopt, maar het aan / uitzetten regelt je m2 met de hard of. Neem je stand 1, gaat hij na 45 sec uit. Mijn mobo heeft alleen de p4 aansluiting, dus ik moest het wel doorlussen en het werkt goed.
Focus
1st August 2007, 16:15
Met die voeding gaat het wel lukken als ik het zo hoor. Van de week weer even verder gegaan. Heb nu de kist die binnenin de kist waarin de sub komt al wel redelijk af. Bovenop komt mijn versteker die nu wat frisse lucht krijgt door de 2 12cm coolers. Enigste nadeel is dat er 4 gaten in de subwooferkist komen voor de slangen van de watercooling waardoor hij niet helemaal luchtdicht meer is. Hopelijk is dit niet nadelig voor het geluid.
De bedoeling is om hem helemaal in elkaar te maken en daarna weer loshalen om binnenin te plamuren en te schuren.
Foto's
454ss
1st August 2007, 16:38
Ook al vakantie? Lekker aan het timmermannen zie ik wel. ;)
Kun je de slangen van de waterkoeling niet afkitten?
Neonic
1st August 2007, 16:40
kan je voor je sub dan geen 'losse' kist maken in die grote kist. op zich zijn gaten wel nadelig voor je geluid. dat is ook de reden waarom ze veel houtlijm en schroeven gebruiken. de meeste kitten de kist ook nog eens van binnen zodat ie helemaal lucht dicht is. maar in hoeverre dat allemaal scheelt en hoorbaar is ... i don't know
ziet er al gaaf uit zo met die fans enzo. ben zeer benieuwd naar de rest.
454ss
1st August 2007, 17:09
Als ie goed dicht is krijg je meer punch dacht ik.
Focus
1st August 2007, 18:43
Eej, Het kitten weet ik niet helemaal of dat gaat lukken omdat die slangen ook nog wel iets uitzetten. Ik heb 1 mm rondom de slangen spelling. Een lossen kist is helaas niet mogelijk omdat ik binnenin tegen de kist de versterkers plaats en het gaat rammelen door de trillingen. Misschien een bakje om die slangen maken of zo.
@454ss Nee ik heb geen vakantie. Net weer terug eigenlijk. Heb late dienst. Ideaal nu met dit weer. Beetje lekker klussen in het zonnetje
Focus
11th August 2007, 17:34
Vandaag bezig geweest om de kist al een keer in elkaar te zetten en kijken of alles past. Op zich ziet het er al aardig uit. De centerspeakers links en recht hebben een aparte kist om de speaker heen. De sub heeft nu iets van 25 liter en moet ook goed gaan.
Morgen maar de pc uit de auto halen en in de kist monteren. Als alles past gaat hij van binnen in de kleur. Daarna wordt ie opgebouwd en van buiten in de kleur gezet.
Weet iemand waar ik 30 cm neon buisjes voor de computer kan halen? Zoek het liefst zo dun mogelijk met het meeste lichtopbrengst. Iemand tips welke ik wel en welke ik niet moet nemen?
EDIT
De radiator hangt scheef maar hij zit ook maar met 2 moertjes vast. Kan hem dus nog in hoogte instellen.
Neonic
11th August 2007, 18:41
Ziet er al nice uit, ben zeer benieuwd :)
Weet iemand waar ik 30 cm neon buisjes voor de computer kan halen? Zoek het liefst zo dun mogelijk met het meeste lichtopbrengst. Iemand tips welke ik wel en welke ik niet moet nemen?
Ik heb zelf een hele zooi van Sunbeam. Zijn lekker fel en kosten weinig. Ben er wel tevreden over. Die heb je in 10cm en 30cm variant. En in diverse kleuren. Ook met rood / blauw en rood / blauw / groen inéén.
Ik heb er een zooitje bij de lokale computerwinkel gekocht, waren in de uitverkoop omdat het toch niet meer liep zei ie. Ikke blij :) Maar op zich kosten ze ook niet zo veel.
Vroeger, nouaja paar jaar geleden, had ik een setje van Audiotop gekocht en das niks, branden stuk minder fel en kosten stuk duurder. Ik laat ze wel onder me dash hangen als 'dimlicht' zegmaar om er s'avonds mee rond te rijden Hoef je met die van Sunbeam niet te doen, krijg je denk last met de polizei.
Ohja, die van Autostyle, die kleintjes met die chrome voetjes, die zijn ook niet echt fel.
paar uitprobeersels ...
allemaal met een 10 of 30cm lampie van Sunbeam
[/URL] (http://imageshack.us)[URL=http://imageshack.us]
Focus
11th August 2007, 20:19
Okej. Morgen ma eens ff zoeken naar die sunbeam buisjes. Ziet er wel erg gaaf uit zo en geven toch wel aardig wat licht.
Die zooi van autostyle heb ik al wel eens gehad op de scooter. Gaat ook veels te snel stuk.
Zullen lijkt me toch niet echt veel stroom vreten. Neem aan dat ze toch wel met een waterkoelsetje dus 3 keer een 12 cm fan en een pompje moet draaien op een m2-atx voeding.
Heb ik nog een vraagje; kun je een dvd brander gewoon voor in de pc rechtop zetten of kan dat niet met schokken en gaat het beeld haperen dan?
Neonic
11th August 2007, 21:58
Zullen lijkt me toch niet echt veel stroom vreten. Neem aan dat ze toch wel met een waterkoelsetje dus 3 keer een 12 cm fan en een pompje moet draaien op een m2-atx voeding.
Dacht dat het stroomverbruik (30cm) iets van 0.35A was.
Focus
12th August 2007, 16:21
Okej 0,35 Ah stelt weinig voor. Heb even zitten te kijken dus naar die Sunbeam neon buisjes en kwam ook een setje van revoltec tegen. Weet iemand of het dezelfde zijn. Optisch zien ze wel hetzelfde eruit maar qua lichtopbrengst kan ik nergens terug vinden. Kan die namelijk bestellen voor 4,94 (dual kit) en zijn op voorraad.
Nu dient het volgende probleem zich aan. Als ik met power dvd een dvd afspeel via me hardeschijf en mijn geluid wil aanpassen, schokt het beeld ff een paar keer en het geluid hapert. via de dvd brander geen probleem overgens. Nu dacht ik dat het kwam door dat de voeding misschien te zwak is.
Nu heb ik hem uit de auto gehaald en aangesloten op een voeding maar hetzelfde probleem blijft.
Ik zit zelf aan de hardeschijf te denken die aan het overlijden is. Nu is mij de vraag heeft iemand een tooltje waarmee ik me hardeschijf kan testen en die ook aangeeft wat er mis mee is.
Andere sugresties waardoor dit veroozaakt kan worden zijn welkom.
Greenthumb
12th August 2007, 16:54
Klink als een harde schijf of processor die te druk is.
Heb je al eens met een ander programma geprobeerd, zoals VLC?
Wat betreft het testen van je harddisk, probeer de Ultimate Bootdisk (http://www.ultimatebootcd.com/) eens.
Zeer veel diagnostiche programma's, onder andere voor de harddisk.
Je moet wel even het merk van de harddisk weten.
Dreamcatcher
12th August 2007, 19:27
Als ie goed dicht is krijg je meer punch dacht ik.
anders om door gaten word de bass harder en dreunt meer
voor mensen die er zelf niet uit komen http://www.12vhifi.nl/subwoofers.html
Focus
12th August 2007, 20:00
Okej net even me hdd getset met die ultimate boot cd. Werkt ideaal joh! aanrader voor iedereen. Heb dus me hdd getest met maxblast en die vindt helemaal niks. Ook geen bad sectors :confused: . Dat te bedenken dat het een 3 of 4 jaar oude hardeschijf is die snel op temperatuur is en al 1/2 jaar (10.000 km mee gereden).
Ben nu op zoek wat het wel kan zijn. Memtest 86 + gedraaid een uurtje en gaf ook niks aan. Ben nu de cpu aan het stressen met een burn in test op de cd. Is een keer vast gelopen er vreemd. Zo ff beter proggie gebruiken. Hoop dat het de cpu is dan heb ik eindelijk de oorzaak.
Axxess
12th August 2007, 21:11
Dat van dat haperend geluid/beeld.
Mischien kan je dit eens probeeren:
doe Start > Run > "dxdiag" > en dan tab Sound, dan staat daar in het midden Hardware Sound Acceleration. Speel eens met die instelling.
Herstart PowerDVD elke keer bij een instelling. anders neemd hij de nieuwe intelling niet over.
Focus
16th August 2007, 19:37
Dat hapert geluid heb ik nog steeds. Heb ook geprobeerd wat Axxess zei. Denk dat ik de pc maar een lekker formateer. Heb hem tenslotte toch uit de auto.
Ondanks het lekker van de waterkoeling in de auto ben ik weer verder gegaan met de kist. De kist is nu helemaal gesloten. Moet alleen nog 4 gaten zagen voor de venster aan weerszijde van de versterker en boven de 2 center speakers.
Heb ook me mobo vast gezet op een stuk mdf hout. Deze wordt aan de zijkant binnenin bevestigd met 4 schroeven zodat ik hem er later nog uit kan halen.
De versterker zit onder de radiator om zo een beetje vrisse lucht te krijgen. Boven de versterker komt een plaat met een gat erin om de versterker te kunnen zien. Dus die rare vorm zie je niet meer. Dit om de versterker te kunnen monteren en demonteren.
Foto's
Trouwens hoe kan ik me 2 pci kaarten het best vast zetten? Iemand een oplossing?
Jurriaan
16th August 2007, 19:40
Creatief met hout. Vast een hoop tijd in gestoken? Ziet er wel erg netjes uit namelijk.
454ss
16th August 2007, 20:25
Nice!!! Creatief met hout zullen we maar zeggen.:D
Maare.. (dom?) vraagje: waarom gebruik je van die dikke platen MDF? Het kan toch ook ook veel dunner zonder dat het minder stevig wordt? Het lijkt mij dat de mechanische belasting wel meevalt.:confused:
Sterkte met de koeling van je auto!!! Hopelijk is het te doen om zondag te komen of wellicht kun je met iemand meerijden. Komt Buschauffeur niet uit jouw richting?
Neonic
16th August 2007, 22:16
Volgens mij heeft ie aandelen in FSC hout ofzo :) Vorige creatie was ook al van dat dikke hout.
Hij hoeft in ieder geval niet bang te wezen dat het, met het erin en uit halen uit de auto, dat het scheurt of breekt of zo haha
Maar ... ziet er zekers wel netjes uit ja
Ben benieuwd hoe het er allemaal in je auto uit zal gaan zien.
Wat die PCI kaarten betreft ... geen idee eigelijk. Ik weet ook niet echt hoe en waar die pc gaat komen.
Anders misschien een soort raamje er omheen maken en dan aan de bovenkant vast zetten.
Of in de kist een alu hoekprofieltje maken met gaatjes zodat je wanneer je die pc erin schuift je PCI kaarten daaronder komen, en dat je ze dan vast kan schroeven.
Focus
17th August 2007, 04:52
eej mensen,
Het hout is 18 mm dik. Dit is voor een paar redenen.
1. Hout is dik genoeg om hem te schroeven aan de kopse kant. 15 mm zie je dat het wat boller wordt ook al boor je het zaakje voor.
2. Het voorkomen dat het gaat trillen omdat er 3 boxen inkomen.
3. Bij de versterker boven (bovenste plaat van de kist) heb ik maar 2 cm over aan weerkanten. Als het hout te dun is breekt het af.
4 afstandbusjes voor het moederbord en de voedingen kun je er makkelijk in schroeven (16 mm lang)
5. Trekt niet zo snel krom als het vochtig is in de auto.
Nadeel is wel dat het al erg zwaar is. ff gokje rond de 20 kg want me koffer op vakantie was minder zwaar.
Voor me pci kaarten had ik inderdaad eerst een raam gemaakt maar die komt dan voor me venster. Zit ook te denken aan iets van ijzer of de kaarten vastlijmen met een lijmpisstool.
Als ik de kist inelkaar heb gaat ie weer uitelkaar want dan wordt hij gelijmt en eerst in de grondverf gezet.
Neonic
17th August 2007, 10:52
Groot gelijk dat je het in de grondverf gaat zetten inderdaad. Heb ik met me bodemplaat enzo ook gedaan.
Niet dat het natregent ofzo maar ... Ik gooi er ook altijd boodschappen in enzo dus ... en je weet maar nooit.
Kwaad ken het zowiezo niet :)
Hoe ga je het allemaal afwerken trouwens ? bekleden weer, spuiten of ...
Is het beetje gelukt met je neonplannetje voor je waterkoeling enzo ?
Focus
17th August 2007, 14:32
De grondverf doe ik omdat de vochtvreter nog wel eens wil gaan lekken als je hem niet snel genoeg verwisseld. Anders trekt het in het hout.
In de "tunnel" waar de grote radioator in zit komt rode neon en in de kist zelf blauw. De center boxen ga ik ook weer aan sluiten waar daar zit binnenin ook blauwe verlichting.
Denk niet dat ik hem ga bekleden. omdat er te veel randjes en dergelijke aan zitten en bang ben dat het niks wordt. Spuiten met een spuitbus is niks en naar de uitspuiter toe brengen is ook wel wat werk. Dus denk dat ik hem dezelfde kleur ga geven als me dashbord of zwart en dat wel mat.
Dreamcatcher
17th August 2007, 17:41
ziet er allemaal mooi en strak uit goed bezig
kom ik straks met me simpele verbouwing
Focus
23rd August 2007, 19:32
Nadat het lekken van het koelvloeistof is opgelost (termostaathuis was lek) en hopen dat dat alles is ben ik vandaag weer verder gegaan met me project. Het voordeel van de oude kist is dat hij een stuk kleiner is. Het nadeel is dat ik nu meer componenten heb en dus veel minder ruimte heb.
Het probleem was dat ik niet alles lekker in de kist kreeg. Na veel gepuzzel schijnt het nu wel te passen. Heb nu de houder van de hdd en dvd fikker klaar. Gelijk de radiator er aan vast geschroeft. De grote gaten aan de zijkant op de foto is dat je daar de schroeven van de hdd en de dvd fikker doorheen gaan en zo hem altijd nog los kan maken zonder iets te beschadigen.
Het mobo ook al in geschroeft alleen daar nog ff geen foto's van. Hopelijk kan ik die morgen maken.
Foto's
Focus
24th August 2007, 18:52
Vandaag de componenten in de kist vast gezet. Van het weekend moet ik de 2 voedingen nog vast zetten en wat dingen afwerken. Hoop dat ik hem volgende week in de grondverf kan zetten. Denk dat ik de buitenkant gewoon verf omdat stofveren toch te lastig wordt en denk dat het niet mooi wordt.
Deze pics heb ik geschoten met me telefoon omdat me cam vreemde kuren heeft. Dit is allemaal van de achterkant.
Met deze kabel wil ik dus de 2 voedingen aan elkaar koppelen. Kan ik de ene die me pc gaat voeden gewoon op de stand zetten op me pc aan en uit te zetten en de andere gewoon op psu mode. Als iemand dit weet zou ik erg blij zijn.
Neonic
24th August 2007, 19:14
Ziet er zeer netjes uit ... GOED BEZIG :)
Volgens mij heb je alleen wel onderhand een hernia voordat je die kist in je auto hebt staan ;)
ps. waar is die stekker voor met die 2 draadjes ? enne .. kan je die voedingen niet gewoon parallel zetten ?
Focus
24th August 2007, 19:20
de stekker is er voor om 2 voedingen aan te sluiten. Dus de ene kan gaat naar de voeding. de andere naar het mobo en die met de 2 draadjes naar de 2de psu.
Als het goed is kan ik de ene voeding die me mobo voedt op de normale stand zetten waardoor je hem start met het contact en de andere op de psu stand. Weet niet of dit gaat werken. Als iemand het kan bevestigen zou ik blij zijn.
En jah dat ding is #&$!#&$!$# zwaar. Leg hem altijd weer achter het bed neer. Als hij klaar is moet hij me slaapkamer weer uit en dan de trap af en dan passen of ie in de auto past.
Dreamcatcher
24th August 2007, 20:35
super ziet het eruit
schiet al lekker op
dash
24th August 2007, 21:50
denk wel dat de voeding zo gaat werken. Schilderen van mdf in de auto, zeker doen, ookal stoffeer je het, in de auto wil het wel eens vochtig zijn (denk maar aan je beslagen ramen. en laat mdf nu van water (dan bedoel ik niet 1 druppie) zo opgewonden raken dat ze bol gaat staan. En dat wil je niet.
Heb me subkistje op de vochtigste plek, in het reservewiel, geschilderd en al, en tot nu toe (ca 2,5 jaar) heeft hij nog zijn originele vorm, dikte wanden 9 mm in een gesegmenteerde cicel en ja, 9 mm is dan genoeg.
Focus
25th August 2007, 15:40
Jah vochtig is het zowiezo. Ik haal een halve liter water uit me vochtvreter elk weekend. Ook al heb ik airco.
Neonic
25th August 2007, 17:01
Jah vochtig is het zowiezo. Ik haal een halve liter water uit me vochtvreter elk weekend. Ook al heb ik airco.
Zit er dan niet iets anders niet goed ofzo ?
Ik heb al jaren me halve auto vol met karton, mdf en andere zooi, maar geen last van vocht ofzo
(wel van spinnen, maar da's weer een ander verhaal)
Focus
27th August 2007, 14:19
Vandaag bezig geweest om me oude kist leeg te maken. Auto wordt vanavond weggebracht om van de week gekeurd te worden en krijgt gelijk zijn beurtje. Maar nu til ik de kist wat opzij en zie dat de zooi van de vochtvreter door het hout is gaat lekken en nu zitten er wat lichte vlekken.
Weet iemand hoe je dit het best kan schoon maken. Kan helaas geen foto's maken zowel met cam (is kapot) als met me telefoon (gestolen :mad: ).
@ Neonic
Het is nu ook weer niet zo dat ik een tropich regenwoud in de auto heb qua vochtigheid maar tis toch wel veel geloof ik. Aan de andere kant als je de airco aan zet en je stapt uit zie je onder je auto ook water lekker van de airco die de vocht uit het interieur haalt.
Focus
4th September 2007, 17:16
Gisteren me auto weer terug gekregen van de beurt en keuring. Ook is me uitlaatspruitstuk vervangen :mad: . Oude kist is er eruit alleen zit er nog steeds vochtvreter in de vloerbedekking. Je ziet er niks van alleen voelt het nog nat. Morgen even kijken of ik het eruit krijg. Als iemand weet hoe je dit er netjes uit krijgt.......
De kist is zo goed als af. Vandaag nog even wat kleine dingen doen en de voedingen bevestigen. Als het geheel af is wordt hij weer dedemonteerd en eerst grondig in de grondverf gezet.
Zoals je kunt zien heb ik boven 2 glazen stukjes gemaakt waar je doorheen kunt kijken en er zit wat ruimte tussen voor de verse lucht die aangezogen kan worden. Bij de Jbl versterker bovenop heb ik een plaat gemaakt in dezelfde vorm als de glazen stukken. Het voordeel is dat ik nu de jbl kan demonteren waardoor ik daaronder ook weer de radiator kan losschroeven.
Verder zitten boven de hoedenplanboxen 2 ledlampjes. De boedoeling was er 2 keer 3 in te zetten maar een setje kost 25 euri. Ook heb ik ze natuurlijk op een molex aangesloten en het werkt perfect.
De achterplaat komen nog stekkers in als het af is. De plaat blijft op zijn plaats door middel van magneten. De tip kwam trouwens van Neonic uit een ander topic.
Verder komt aan weerskanten van de jbl versterker boven in 4 6 cm fans die de lucht van binnen langs de versterker naar buiten blazen. Hopelijk is dit voldoende om de warmte van de kist en de versterkers kwijt te kunnen.
Neonic
4th September 2007, 19:04
GOED BEZIG
als ik het zo eens bekijk heb je volgens mij wel een tijdje zitten puzzelen met wat waar moest gaan komen ;)
Vind alleen dat stukkie wat uitsteekt (van woofer) er een beetje raar uitzien zo.
Misschien een idee om er een smal randje naast te plakken en daar achter een neonbuisje te doen ... krijg je gelijk mooie gloed.
Dreamcatcher
4th September 2007, 19:58
ik ben juist bang dat jou woofer je cp goed kan beschadigen
jeb heb een bass kist waar je pc in zit dan kan gevolgen hebben voor je pc
Focus
5th September 2007, 05:32
@ Dreamcatcher. Mijn oude kist en subkist zaten tegen elkaar aan. Heeft dik een half jaar goed gedraaid. Laats de hdd getest met verschillende programma's op fouten ma kon geen fout vinden. Draai nu psies hetzelfde dus zal hopelijk ook weer goed gaan. In de kist die ik nu gemaakt hebt zit trouwens nog een kist waar de sub weer in zit. Dus niet in dezelfde ruimte.
@ Neonic. Nadat ik de kist had laten zagen bleek hij achteraf toch iets te klein. Op zich wel blij dat ie nu zo klein is. Was wel wat passen en wat slapeloze nachten maar het past en het is ook nog zo dat alles demontabel is. Hij is 20 korter als de oude dus kan eindelijk een kratbier in kwijt. De sub moest ik wel zo maken met "het uitstekende geval". Als hij in de kleur is moet en een uitstekende kubis voorstellen. Hierdoor heb ik 7 liter meer inhoud voor me sub gekregen. Andere optie was het andersom monteren maar dat was toch niet zo heel denderend.
Dat idee van de neon moet ik nog even uitvogelen. Ben bang dat ik nu al te veel verlichting in de kattebak heb. Denk dat ik eerst ma eens moet kijken hoe het nu eruit ziet.
454ss
5th September 2007, 09:36
Ik vind wel dat je heel netjes bezig bent, het ziet er super strak uit. Mijn complimenten! Zelf zou ik het zo niet kunnen, ook al heb ik geen 2 linker handen.
Focus
5th September 2007, 19:11
Vandaag even de rotzooi vochvreter opgeruimt. Dit doe je door wat natriumcarbonaat of natrium sulfaat te halen in poedervorm (4 euri per kg had ongeveer 70 gram dus 25 ct). Maak de plek iets net en strooi er wat natriumcarbonaat of natrium sulfaat overheen. Na 5 seconden begint het prutje te bruizen. Laat dit uitbruizen en maak het daarna schoon met een vochtige doek. Het vreemde is nadat ik het schoon had gemaak lag het na 2 uur weer op een andere plek :confused: . Ook dit weer netjes schoongemaakt. Waarschijnlijk zat er nog iets in de mat en is het eruit gekomen. zodadelijk kijken of de kist in de auto past.
Edit: De kist past weer net. Als hij er eenmaal inzit hou ik 2 cm over aan weerskanten. Wil er een soort van blokken tussenmaken aan weerskanten zodat hij er strak tussenzit en je de 4 schroefgaten niet meer ziet waar het moederbord aan bevestigd zit.
Focus
17th September 2007, 19:29
Afgelopen 1 1/2 week bezig geweest om te plamuren en al een gedeelte in de grondverf te zetten. Is toch veel meer werk dan ik gedacht had omdat het toch veel kleine stukjes hout zijn en ik toch wel alles eerst goed in de grondverf wil zetten voorzat ik hem inelkaar schroef. Hopelijk trekt me vochtvreter niet meer door de verf het hout in....
Enig nadeel is dat ik de gaatjes niet strak geplamuurd krijg. Als ik hem plamuur en strak maak is hij ook echt strak. Verf ik hem erna dan lijkt het net of de plamuur nog inkrimpt. Ook al heb ik de plamuur 1 of 2 dagen laten drogen :confused: .
Hieronder een paar foto's. (sorry voor de slechte qualiteit was vrij donker en met me mobiel gemaakt)
Focus
26th September 2007, 18:49
Van de week lekker bezig met het verfen en schuren. Tis veel meer werk dan ik had gehoopt. Probleem is dat je alle naden kieren en schroefgaten kunt zien. Na veel geplamuur is er niks meer van te zien:) .
Overzichtje wat er nu staat te drogen in de schuur. De grijze kleur is alles wat nog in de grondverf staat. De lavendel kleur wordt de binnenkant. Ik ga 2 kleuren licht gebruiken namelijk rood en blauw. Dus ik dacht als je die 2 kleuren mengt krijg je paars. Hoop dat hierdoor de verlichting eruit springt.
Hdd rekje en vochtvreter bakje die nu staan te drogen van de plamuur. Nadeel is dat de plamuur en de harder allebei 24 uur moeten drogen. Ik gebruik eerst de vuller om zo de grote gaten weg te werken en daarna de 2 componenten plamuur omdat de hobby plamuur van de allebastine te veel indroogde en zelfs na 4 keer plamuren de kringen kon zien.
Lekker kleurtje. Iets te fel maar van de buitenkant weinig van te zien behalve door het glas van de bovenkant.
Hier is al goed te zien dat er geen kiertje of gaatje meer zichtbaar is. Duurt ongeveer een weekje om hem zo strak te krijgen omdat er veel droogtijd tussen het uitharden van de plamuur zit:mad: .
Neonic
26th September 2007, 19:03
Weer lekker bezig geweest zo te zien. Ziet er al goed uit zo. Ben zeer benieuwd als ie in je auto zit.
De lavendel kleur wordt de binnenkant. Ik ga 2 kleuren licht gebruiken namelijk rood en blauw. Dus ik dacht als je die 2 kleuren mengt krijg je paars. Hoop dat hierdoor de verlichting eruit springt.
Eruit springen door die lavendel kleur bedoel je ?
Denk dat je het beter zwart kan spuiten dan. Kziet dat al met me neon onder me dash. Links heb ik traanplaat, rechts niet (meer) maar rechts oogt het toch feller.
Nadeel is dat de plamuur en de harder allebei 24 uur moeten drogen.
24 uur ? damn, das wel erg lang ja. Misschien een idee om fibre filler te nemen en / of poly plamuur ?
Ik gebruik vooral veel polyplamuur, dat kan ik na een minuut of 20 al schuren.
Die fibre filler gebruik ik niet zo veel. Wel eens als ik wat grote(re) gaten of kieren heb, dan is dat wel beter vind ik door dat er van die glasvezeltjes in zit.
dash
26th September 2007, 19:15
schilderen en plamuren kost inderdaad veel tijd, verkijk je je snel op, maar het loont de moeite.
Ben wel benieuwd hoe het er af uit zit, licht eruitknallen, denk dat wit dan de beste kleur was geweest (reflecteerd meer). Maar zo zal de kleur wat warmer zijn.
Focus
26th September 2007, 20:16
@ dash. Ja deze kleur combineert lekker met me geel/groene waterslangen. Had hem wel iets minder fel verwacht.
@Neonic. De kist wordt aan de buitenkant helemaal mat zwart. ongeveer een zelfde kleur als me dashbord als ik die kan vinden.
Ik heb speciaal deze hout plamuur genomen omdat ik hoop dat deze erniet uitbarst of knapt. Ik heb ook zitten te denken aan plastic of ijzer plamuur omdat die binnen 15 a 20 minuten droog zijn maar werd afgeraden.
De droogtijd van de vuller is 24 uur maar is in 12 uur al schuurbaar. De 2 componentenplamuur moet in 6 uur al verfbaar zijn maar is pas schuurbaar na meer als 18 uur.
Focus
27th September 2007, 23:02
Net een klein beetje tegenslag. Wilde me cpc aan zetten kreeg ik eerst geen beeld. Dacht vreemd kan heeft 2 maand op me bureau gestaan maar kan gebeuren. Na een bios reset deed hij het weer. Beetje met de instellingen van de bios lopen te klooien gesafed en deed ie weer niks. Na nog een keer te hebben gereset deed hij het eindelijk. Wel is het vreemd als ik me shared mem naar 128 of 256 instel doet hij het niet meer na de reset. Krijg je steeds weer die memtest controlle als hij toch weer aan wil maar vind niks. Daarna wil ik xp installen zegt hij druk op een toets om xp te installen doet hij niks als ik op een toets druk. Nu ff de bios batterij eruit gehaald en hopen dat hij het morgenochtend weer doet. Anders meer eens een bios update zoeken. Als ik me oude windows opstart doet hij het wel gewoon. Vrij vreemd allemaal.
dash
28th September 2007, 00:20
1 voor 1 dingen in je bios veranderen en testen, denk dat je het daar moet zoeken
Focus
28th September 2007, 01:08
Net even een nieuwe bios geprobeert. Lijkt dat het systeem een stuk sneller door de bios opstart. Morgen verder testen. Blijft vreemd want hij heeft het eerder altijd zo gedaan.
dash
28th September 2007, 10:46
wellicht is je batterijtje plat
Focus
28th September 2007, 15:26
@ dash. Ja daar zat ik ook even aan te denken maar de tijd geeft hij op de seconden nauwkeurig aan. Als ik langs de computerboer kom haal ik er wel even een voor de zekerheid.
Vandaag bezig geweest om de subkist en mijn 2 x 12 radiator compartiment in elkaar te schroeven. De binnenkant van de radiator compartiment is nu in de kleur. De binnekant van de subkist laat ik gewoon in de grondverf omdat je dat toch niet meer ziet. Vandaag gaan beginnen met het vullen van de gaatjes aan de buitenkant.
Hieronder weer wat foto's; (opstelling staat nu even op wat schroeven. Dit is voor het voorkomen van het beschadigen van de lak)
Dit is de buitenkant die vandaag in de plamuur komt.
Binnenkant van de sub in het midden en aan de buitenkant de 2 kistjes voor de 16 x 9 boxen.
Focus
8th October 2007, 17:17
Even weer een updateje. De binnenkant is nu zo goed als klaar qua schilderwerk. Vandaag me radiator en waterslangen op maat gemaakt. Tis een beetje felle kleur maar je kunt er alleen van de bovenkant inkijken. Als de neon aan is lijkt de verlichting nog blauwer
Hieronder wat foto's
454ss
8th October 2007, 17:26
Echt een supergeil kleurtje die binnenkant.:D Erg mooi en gedurft. Ik kan je alleen maar complimenteren met je kunde en geduld! Erg mooi gedaan. De mdf-panelen haden misschien iets dunner gekunt, maar het is in ieder geval wel stevig.
Neonic
8th October 2007, 17:45
Vandaag me radiator en waterslangen op maat gemaakt. Tis een beetje felle kleur maar ...
Kvind het wel kinky zo, die waterslangetjes. Ben zeer benieuwd.
VInd je van je die fans met lichies niks ? of vind je dat weer net een beetje té ...
Dreamcatcher
8th October 2007, 17:49
ziet er mooi en strak uit
na al dat gekloot zie je nu het resultaat
goed bezig
Focus
8th October 2007, 17:56
Alle gaten aan de buitenkant in de plamuur. Hopelijk droogt het nu lekker in de zon....
@ Neonic's Die fans op de foto is alleen de bovenkant van me radiator. Daarbovenop komt me versterker. De onderkant zitten de fans gemonteerd. Deze bevinden zich in de "tunnel" en die zie je toch niet. Wel komt in de tunnel de rode neon en de rest wordt blauw.
@ 454ss. Op zich is hij nu nog niet zo heel erg zwaar. Ben bang als ik 15 of 12 mm mdf had gebruikt dat het dan kan gaan splijten op de kopse kant.
Focus
12th October 2007, 17:21
De hele week bezig geweest om te plamuren en te schuren. Jammer genoeg heeft me schuurmachine de geest begeven :cool: . Hoop dat ik morgen de laatste plamuur kan schuren en gaat hij 2 keer de grondverf in. Hoop dat ik halve wege volgende week de lak eroverheen kan rollen. Kleur wordt trouwens mat zwart.
Hieronder een paar foto's. Kwaliteit is een beetje brak want me fotocamera deed het ff niet....
Zooi allemaal afgeplakt omdat ik geen zin heb om alle stof eruit te vegen.
Afval na een middagje schuren :D
454ss
12th October 2007, 22:04
Goed bezig hoor! Heb je wat om te showen op de oud&nieuw-meeting.;)
Ach die kwaliteit van de foto's is prima hoor, menigeen heeft wel een fotocamera die mindere beelden geeft dan dit.:) En het gaat hier wat betreft fotookes niet om de kwaliteit maar om de kwantiteit!:D;)
Lexophilia
13th October 2007, 00:48
ditis een echte he......net zn auto en meteen customizen :P
flinke stap qua auto en bouwjaar als ik dat zo zie :P
toch jammer van dat abit moederbord en de sempron proc...oook maxtor heeft niet zo'n goede naam(zijn erg gevoelig, en zitten sneller aan hun draaiuren) voor de rest ziet het er puik uit...
mooi weg geplamuurt
Lexophilia
13th October 2007, 00:54
Echt een supergeil kleurtje die binnenkant.:D Erg mooi en gedurft. Ik kan je alleen maar complimenteren met je kunde en geduld! Erg mooi gedaan. De mdf-panelen haden misschien iets dunner gekunt, maar het is in ieder geval wel stevig.
ik vindt dat dikke mdf wel mooi :)
die kleur is idd super :) doet me beetje denken aan winnie de pooh kan er niks aan doen :P
en die groene slangen staan goed bij winnie de pooh paars :)
Focus
13th October 2007, 06:37
Bedankt voor de reacties.
@ Lexophilia. De binnenkant is op zich een beetje te paars :) . Buitenkant wordt gelukkig mat zwart. hoop dat hierdoor de binnenkant bijna niet opvalt. Voordeel is dat me rode en blauwe neon beter oplichten.
Over de hardware is het zo dat ik toen het systeem kocht december 2006 geloof ik er niet zoveel zuinige processors waren. De sempron was lekker vlot vrijgoedkoop ( nog een kleine 90 euro) en maar 65 watt. Ook ondersteunt hij Cool'n'Quiet en dus nog een lager verbruik als je alleen maar een dvdtje kijkt of muziek luisterd. Op zich nu zijn de processoren nog zuiniger en veeeeel goedkoper. Zat er laatst over te denken om er een "x2 4400 65 watt" in te zetten voor 50 euri maar het heeft niet echt meerwaarde.
Het abit moederbord is opzich geweldig als je hem vergelijkt met een ander merk omdat hij een geforce 6150 inplaats van een 6100 heeft. Hierdoor kan er makkelijk spelletjes gespeelt worden als nfs underground 2. Op zich geen vereiste maar is altijd leuk als je lange afstanden moet afleggen met een paar zatte vrienden.
De hardeschijf ben ik zelf erg te spreken. Niet over maxtor zelf want daar heb ik al veel ellende mee gehad net zoals seagate. Heb hem eerst 3 jaar of zo in me pc gehad en nu 6 maand in me auto en doet het nog steeds. Allerlei tests uitgevoerd zelfs met een tooltje van maxtor maar (helaas) hij doet het perfect en zelfs geen bad sectors.
Als je een hardeschijf zoekt neem dan een hitachi of een samsung.
Heb het hele zaakje 6 maandjes in me auto gehad en alles doet het nog na 10.000 km.
.
Lexophilia
13th October 2007, 09:33
Bedankt voor de reacties.
@ Lexophilia. De binnenkant is op zich een beetje te paars :) . Buitenkant wordt gelukkig mat zwart. hoop dat hierdoor de binnenkant bijna niet opvalt. Voordeel is dat me rode en blauwe neon beter oplichten.
Over de hardware is het zo dat ik toen het systeem kocht december 2006 geloof ik er niet zoveel zuinige processors waren. De sempron was lekker vlot vrijgoedkoop ( nog een kleine 90 euro) en maar 65 watt. Ook ondersteunt hij Cool'n'Quiet en dus nog een lager verbruik als je alleen maar een dvdtje kijkt of muziek luisterd. Op zich nu zijn de processoren nog zuiniger en veeeeel goedkoper. Zat er laatst over te denken om er een "x2 4400 65 watt" in te zetten voor 50 euri maar het heeft niet echt meerwaarde.
Het abit moederbord is opzich geweldig als je hem vergelijkt met een ander merk omdat hij een geforce 6150 inplaats van een 6100 heeft. Hierdoor kan er makkelijk spelletjes gespeelt worden als nfs underground 2. Op zich geen vereiste maar is altijd leuk als je lange afstanden moet afleggen met een paar zatte vrienden.
De hardeschijf ben ik zelf erg te spreken. Niet over maxtor zelf want daar heb ik al veel ellende mee gehad net zoals seagate. Heb hem eerst 3 jaar of zo in me pc gehad en nu 6 maand in me auto en doet het nog steeds. Allerlei tests uitgevoerd zelfs met een tooltje van maxtor maar (helaas) hij doet het perfect en zelfs geen bad sectors.
Als je een hardeschijf zoekt neem dan een hitachi of een samsung.
Heb het hele zaakje 6 maandjes in me auto gehad en alles doet het nog na 10.000 km.
.
das inderdaad wel netjes idd...cool'n'quiet is toch zo'n beetje hetzelfde als speedstepping van intel? dat je cpu gewoon de snelheid draait die je ook daadwerkelijk nodig hebt op dat moment, daardoor wordt je cpu minder warm en hoeft de fan oook niet zo hard te koelen?
6150 onboard is ook een leuke optie, alleen zou ik merktechnisch niet voor abit gaan ivm gebruik van goedkopere onderdelen om de kosten te drukken(denk aan goedkopere condensator's die va 1 á 2 jaar gemmiddeld allemaal bol staan.
Maxtor en seagate is een ramp weet ik uit ervaring alhouwel seagate wel een sterke groei heeft meeegemaakt...seagate is kwalitatief wel beter geworden, maxtor heb ik niet vooruit zien gaan....mar je kan natuurlijk een goeie uit de serie hebben :)
de ergste serie van maxtor is nog altijd die serie met een 6y of een y6 aan het begin van het serienummer...
Focus
13th October 2007, 15:26
Ik hoop dat me abit bordje het langer uithoudt ;) . Ik zelf heb nog geen slechte ervaring met abit borden. Heb 3 jaar geleden een Abit NFS-7 gehad. Kon er lekker mee overklokken. Enigste probleem was dat de chipsetfan er na 11 maand mee op hield.
Asus daarin tegen is echt bagger. Gaat wel heel snel stuk en toch minder extra's en opties. Ik haal eigenlijk alleen maar DFI en gigabyte bordjes. Allebei super en nog nooit problemen mee gehad.
Mijn maxtor heeft als serie nummer 6L200PO. Hopen dat ie het nog ff blijft doen.
Focus
13th October 2007, 19:10
Vanmiddag heb ik de laatste plekjes geschuurd en de kist compleet in de grondverf gezet. Op zich was het net iets te goed weer want de verf droogde een beetje te snel. Morgen middag hem nog een keer in de grondverf zetten en dan 2 daagjes laten drogen.
Hieronder even wat pics.
Ook vandaag me pomp en reservoir gemonteert op een stukje hout. Deze komt op de bodem en zit met 3 schroeven aan de onderkant vast. Het voordeel is dat je alles er weer zo uit kunt schroeven.
Focus
18th October 2007, 16:44
Eindelijk was het gisteren zo ver. De complete kist in de kleur geverfd. Hij glimt nog wel een beetje omdat de verf nog niet helemaal droog is. Wel moet ik zeggen dat het nog niet helemaal strak eruit ziet omdat het zwart is en je kunt er alles op zien. Ook dat er een grote vlieg in aan de zij kant :mad: . Net weer even een laagje erover aangebracht en nu maar 4 dagen laten drogen :) .
Die streep in beeld ligt aan me telefoon. Net nieuw en weer is er iets mee...
Zijkant; hier komt het moederbord tegen aan geschroefd. De gaten zie je dan nog wel maar je kunt wel het moederbord demonteren.
.
Lexophilia
18th October 2007, 19:52
dat ziet er gelikt uit.. :) ik zit me alles al ff in te beelden :P en mijn beelden zien er in iedergeval positief uit :P
dash
18th October 2007, 20:50
je heb er behoorlijk wat energie ingestopt, en das te zien ook :)
Neonic
18th October 2007, 22:05
Ziet er al goed uit zo.
En staks al die audio erin, pc en pompies en gekke dingen enzo.
en dan nog neonlampies en kinky groene slangetjes... NICE :p
ps. neonlampies al binnen ?
Focus
19th October 2007, 05:09
Net even in de schuur wezen kijken ( ja snachts) en het ziet er nu al een stuk beter uit na 2 lagen zwarte verf. Tis nu veel egaler en zonder vliegen, muggen en ander ongedierte. Nu laten drogen tot maandag en dan de watercooling erin. Op zich spannend want hoop dat het helemaal lek vrij is. De audio doe ik er pas in als hij in de auto zit. Ding is nu al lood zwaar.
Nu maar hopen dat alles wil zoals ik het wil. Me geluidskaart doet het nu wel maar schokt nog wel eens met power dvd :mad: . probleem krijg ik niet opgelost en denk dat het een combi is van moederbord en geluidskaart. Ik neem het maar even voor lief want heb geen zin meer om nog meer tijd te verklooien voor zoon "kleinigheidje".
@ neonic. Nee heb me neon nog niet binnen. Moet wachten tot me headset en 2 keer 10 cm duo blauw nog binnen is. Als me neon binnen is kan ik de headset cancelen. Hoop dat ik hem dinsdag binnen heb.
Focus
23rd October 2007, 17:01
Ik heb even een vraagje. Als ik me 2 voedingen aansluit heb ik de ene met de remote verbonden. Moet ik ook de 2de dan verbinden? Ik heb hem zo ingesteld dat de eeste door de auto wordt opgestart en de 2de doormiddel van de 20 polige stekker. Wie weet hoe dit zit?
dash
24th October 2007, 00:16
nee, remote is stroompje voor je amps, 1 is voldoende
sterker nog, je kunt de remote voor je amp ook anders oplossen.
Focus
24th October 2007, 05:22
Okej, scheelt me weer wat extra soldeer werk. Pak de remote gewoon van de geschakelde plus. Heb helemaal geen radio trouwens dus heet eigenlijk geschakelde plus.
Focus
25th October 2007, 18:13
Hij doet het!!!
Van de week even een tijdje wezen prutsen en solderen. Vandaag me voeding gepakt en aangesloten. Alles doet het perfect. Zelfs de 2 voedingen werken geweldig en alles start lekker makkelijk en snel op. Morgen me 50 mm2 en 20 mm2 kabels laten knippen en stekker eraan maken.
Laat hem nu even een paar uurtjes draaien om zo de lucht eruit te laten. De temperatuur was net trouwens zo rond de 15 16 graden :D .
Trouwens, me 2 voedingen heb ik aangesloten op een computervoeding die max 10A doet op de 12 volt lijn totaal. Dus met 1 voedng had het zaakje ook makkelijk getrokken. Komen wel nog wat neonbuisjes bij.
Foto's Beetje wazig maar heb even niks anders.
Lampjes aan de buitenkant. Kunnen uit maar tering fel voor 5 ledjes.
Zo komt het eruit te zien als je naar de binnekant kijkt.
454ss
25th October 2007, 23:21
Hoezo een BEETJE wazig??? Het leek wel of ik te veel gezopen had :D;). (terwijl ik dat nooit doe.)
Mooi man! Ben heel erg benieuwd om dat ding eens live te bewonderen op de meeting!
dash
26th October 2007, 14:46
ziet er indrukwekkend uit
30e de onthulling?
ps wat heb je uiteindelijke als koelvloeistof gebruikt?
Focus
26th October 2007, 17:04
Vandaag me neon buisjes binnengekomen. Van het weekend ff kijken hoe dat eruit gaat zien.... De vloeistof is gewoon voor de pc. Van de week even testen bij een autogarage met een koelvloeistoftester hoeveel onder nul hij komt. Zal wel niet gelijk bij min 1 zijn.
Die foto's zijn inderdaad niet best. Me cam in me telefoon is waarschijnlijk brak. had eerst strepen en nu weer wazige beelden.
Het is wel de bedoeling om de 30ste naar de meeting te komen.
Neonic
26th October 2007, 23:59
erg wazig inderdaad maar .... erg nice :)
Vandaag me neon buisjes binnengekomen.
Ikke ook, dinsdag al :D ... alleen zelfde dag nog al ééntje naar de klote :(
Focus
27th October 2007, 01:05
Net even nog wat uitgeprobeert buisjes van revoltec uitgeprobeert en heb er nu 6 branden. 2 rode 30 cm, 2 blauwe 30 cm en 2 blauwe 10 cm. Komen nog 2 blauwe 10 cm bij maar moet nog binnenkomen. Mij valt wel op dat je ze niet zo erg in het zicht moet plaatsen anders is het geen gezicht. Op zich branden ze lekker fel ( hele schuur verlicht) en hebben een egale kleur.
Ook heb ik van die dingen eraan die je in een pci gleuf achter in je kast kan stoppen om de lichten aan en uit te schakelen. Heb ik er ma ff afgeknipt en weer gesoldeerd omdat ik 1 groep met een schakelaar heb om zo alles in een keer uit te schakelen.
@ Neonic. Heb je die lampjes verkeerd aangesloten of zo of gingen ze uit zich zelf kapot. Hopen dat ze bij mij langer uithouden :rolleyes: . Gelukkig kosten ze geen drol dus heb nog wat op voorraad hier thuis:D .
Dreamcatcher
27th October 2007, 12:05
ziet er alleaam super strak en mooi uit
ik denk dat een paar hem al eerder gaan zien
op de lan
Focus
27th October 2007, 20:36
De kist zit nu in de auto. Paste psies. Hou ongeveer 0,5 cm over aan weer kanten over. Op zich kon ik niet anders omdat hij ook door de achterklep heen moest. Moet even iets verzinnen waar door hij vast zit. Vandaag kabels op maat laten maken. Morgen kabels aansluiten en de achterdeksel sluitend maken. Kan helaas geen foto's maken want het is echt donker buiten. Zal morgen foto's posten.
Lexophilia
27th October 2007, 20:57
De kist zit nu in de auto. Paste psies. Hou ongeveer 0,5 cm over aan weer kanten over. Op zich kon ik niet anders omdat hij ook door de achterklep heen moest. Moet even iets verzinnen waar door hij vast zit. Vandaag kabels op maat laten maken. Morgen kabels aansluiten en de achterdeksel sluitend maken. Kan helaas geen foto's maken want het is echt donker buiten. Zal morgen foto's posten.
ben benieuwd
Dave-TDCi
19th November 2007, 00:03
Zow hey... da's een boel werk waar je aan begonnen bent! En met resultaat! :)
Was zelf ook aan t overdenken een car-pc in mn Focus in te bouwen en t "enige" dat me echt tegenhoudt is dat het schermpje echt fatsoenlijk in de auto moet zitten en dat de boel niet te duur wordt natuurlijk.
Maar jouw oplossing is echt mooi!
Ik heb een paar vragen:
- Waar heb je je touchscreen (Lilliput?) gekocht? (Webshop in NL?)
- Heb je ook moeten snijden in t plastic achter de voorplaat waar je de tft in gelijmd hebt of past het schermpje in de beschikbare ruimte?
Ik kende tot noch alleen deze Focus als voorbeeld:
http://www.stevieg.org/carpc/
Maar aangezien deze gast de bewerking van de voorplaat professioneel heeft laten doen, dacht ik dat het zelf een te moeilijke klus zou zijn...
Ik hoor graag je reacties! Ben benieuwd!
Uriel
19th November 2007, 03:13
Wauw, toppertje man, ziet er echt goed uit. Jammer dat de foto's wat wazig zijn. Gauw nieuwe maken, wil het graag goed bekijken, veel moois dat is al wel te zien.
Complimenten!! en succes met de verdere voltooing!:D :cool:
Focus
19th November 2007, 06:11
Bedankt voor de reacties. Wat het scherm betreft die heb ik gehaald bij www.myelectronics.nl en dan het kopje monitors en dan de bovenste. Misschien dat je bij de shop van uriel een iets kleiner scherm kan vinden waardoor het inbouwen makkelijker is.
Het is een liliput schermpje die echt presies paste. Heb wel acher het bedieningspaneel van de verwarming iets moetsen wegslijpen en de asbak moeten verwijderen maar dat was alles. De knoppen van het scherm wegwerken vond ik niet nodig en te veel risico dat er iets stuk zou gaan. Tis wel handig om dingen bij te stellen of zo.
Heb eerst met een figuurzaag het gat uitgezaagd waar het scherm in moest komen. Toen het scherm erin gelijmt met een bumper reparatie lijm en erna netjes strak gemaakt met plamuur. Het zelfde heb ik gedaan met de gevarenschakelaar en het klokje. Tis dus eigenlijk de boel passend maken en dan lekker kliederen met de lijm. Kunt er gaten mee opvullen van meer dan een cm dus niet heel nauwkeurig werken. Erna veel plamuren en schuren maar dat kan iedereen.
Het spuiten kun je beter bij een spuiter laten doen. Gewoon vragen of hij meegespoten kan worden met een zilveren wagen. Als je naar de meeting komt dat ik het allemaal laten zien en specifieker uitleggen.
Had ook trouwens die site van stevieg gezien alleen jammer dat hij hem niet meer update.
Foto's moeten nog komen. Me cam doet het niet meer en me foon moet ik ff een keer aansluiten op me pc maar die heb ik net onder handen genomen om hem voor de lan eens van nieuwe windows te voorzien, een nieuwe processor en extra grafische kaart.
CarPc werkt trouwens wel weer en doet het nu al 2 weken prima. Nog niks bevroren en geen lekkende vochtvreters gehad. Nu nog een paar dingen verfen en aanluiten.
Als alles lekker werkt wil ik zien of ik digiale tv kan krijgen in me auto en een klein toetsenbordje draadloos maar dat voor de toekomst.
@ Dave-TDCi Waar kom je trouwens vandaan? Kom zelf uit de buurt van doetinchem. Mocht je hulp nodig hebben hoor ik het wel.
Foto's komen. Misschien dat iemand op de lan een camera heeft die ik ff mag lenen of zo. :cool:
Dreamcatcher
19th November 2007, 20:01
ik heb em eos 400d bij me op de lan dus fotos dat komt wel goed
Focus
20th November 2007, 06:28
Geweldig. Morgen kijken of ik verder kom met het inbouwen. Hoop dat hij zaterdag klaar is. :)
Dave-TDCi
20th November 2007, 20:34
@ Focus
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik zelf kom uit de buurt van Maastricht (zuidelijker nog), dus dat is wel ff n eindje rijden!
Ik zit op t moment n beetje te tellen aan de kosten. PC is op zich niet zo duur, maar het scherm maakt het prijzig. Nouja.. Vergeleken met een Pioneer of ander merk "alles in 1" systeempje, is t nog steeds goedkoop! En die dingen kunnen nog niet de helft van een Car-PC.
Twijfel erg over het soort touchscreen. Vooral als ik kijk naar de mogelijkheid om t hele systeem "makkelijk" over te bouwen in een volgende auto achter een tijdje. Daarom ben ik wat op zoek naar in-dash (uitschuivende) 1 DINS schermpjes. Lilliput heeft een mooie, met ingebouwde radio en tv-tuner en versterker. Scheelt ook weer een redelijke hoop zorg eigenlijk! Zo hou je bij een Focus ook nog plek over om eronder een laptop dvd-drive + USB hub in zo'n standaard afdekplaatje te verwerken. Ook praktisch natuurlijk.
In t weekend heb ik wat meer tijd en ga ik eens wat opties uitzetten in Excel. Alle kabeltjes en extras niet vergeten, zodat ik een totaalplaatje heb.
Alleen de software, dat wordt natuurlijk wel even zoeken.... Vooral bellen via bluetooth en navigeren moet er absoluut op!
Verder ben ik me wat aan t orienteren op booten vanaf een CompactFlash card. De boottijd moet natuurlijk zo kort mogelijk zijn.
Als er meer "ontwikkelingen" zijn, meld ik me weer. Misschien open ik wel een eigen topicje. Anyways, vind t nu al n top forumpje hier! Ben benieuwd naar nieuwe foto's van jouw project!
Focus
21st November 2007, 05:58
Eej, Maastricht is wel een stukje rijden jah.
Even over een 1 din schermpje. Het is opzich een makkelijke oplossing als je niet te veel je dashbord wil verbouwen. Je hebt als je dus een 1 din schempje neemt ongeveer een halve din ruimte boven het schermpje. Ik denk dat het net genoeg is voor een laptop dvd drive maar je moet ook rekening houden met de warmte die het schermpje afgeeft en hoe hij het kwijt moet.
Je kunt bij de ford dealer een ombouwkitje halen voor als je van orginele radio naar een 1 dins radio gaat. Dit is erg makkelij te monteren en koste iets van 27 euro.
De kabels zijn makkeijk weg te werken in de dorpels trouwens. Heb aan 1 kant 1 vga, 4 luidspreker kabels, 3 usb kabels en geschakelde plus dit alls heeft een diameter van 2 cm.
Voor de rest succes met je project. Ojah, heb jij een hach of een station uitvoering?
Dave-TDCi
21st November 2007, 19:27
Tjaja, de kilometers zijn tegenwoordig n stuk langer met die belachelijke brandstof prijzen he.... Denk je slim te zijn en n diesel te kopen :mad:
Maar het idee dat die Ford radio sleuf niet compleet 2-Dins was had ik ook al ja... Die framepjes ken ik trouwens.
En met de verwijderbare dorpellijsten (en alles anders dat los kan haha) heb ik al wat ervaring. Ik heb dr al wat audio in. Versterker in de kofferbak, Rockford Fosgate subje en Infinity achterspeakertjes.
Leuk ook dat je de voedingskabel compleet via het spatbord moet lijden...
Heb trouwens een hatchback TDCi 3 deurs uit bijna 2004. Panther black met complete KW verlaging (-40mm) en 17" 8J velgjes met R17 215/40 Dunlop SP9000 bandjes. Alleen nu in de winter natuurlijk voor schut rijden met 14" winterbandjes....
Hoe regel jij trouwens je geluid via je pc?
Dus... volume (op een makkelijke manier), bass, trebble, equalizer?
Ik denk toch wel dat je de draaiknop van het volume het meeste mist, toch?
En heb je ook je stuurbediening aangepast als input voor je pc? (Zoals StevieG)
En nou k toch aan t vragen ben :P hoe heb je de radio-functie opgevangen?
Focus
22nd November 2007, 05:53
Ik heb trouwens me voedingskabel gewoon via een gaatje in het schutbord naar binnen laten lopen. Heb erna netjes de boel afgekit met ruitenkit. Via het spatbord vind ik te veel werk :) .
De draaiknop van het geluid mis ik niet echt. Tis wel even wennen. Ik gebruik centrafuse in combinatie met een touchscreen scherm. Alles werkt naar behoren het de knoppen van de mute en het harderen / zachter zetten zie je altijd op dezelfde plek op het scherm.
Als ik dvd kijk gebruik in powerdvd in combinatie met een afstandbediening van de ati. Elke keer drukken is 10% harder / zachter. Dit kan ik allemaal blindelings en alles is bij de hand.
De bass en trebble pas ik aan via de creative software en me versterkers. Heb het nu wel aardig ingesteld. Bij sommige moet je het iets aanpassen maar jah dat moest ik ook met me autoradio. Voor de rest klinkt het allemaal lekker.
Ik heb trouwens geen stuurbediening wat ik overgens ook niet echt mooi vind. Ik zelf zou het nooit hebben gedaan omdat dit net even iets te veel werk is. Tis allemaal best haalbaar en hoeft er niet veel van te snappen maar toch.
De radio heb ik er helemaal uitgelaten omdat ik die normaal gesproken echt nooit heb gebruikt. Heel misschien dat ik iets in combinatie met een dvb-t stickje radio kan luisteren maar dan is het meer van extratje die ik zelden zal gebruiken. Vind het veel lekkerder om me eigen muziek of muziek dvd te draaien.
Focus
22nd November 2007, 19:52
Vandaag me even bezig geweest om de kist af te werken. Alles doet het en werkt perfect. Alleen even nog 2 neon 10 cm erin plakken morgen. Eindelijk binnen !!!! Dreamcatcher wilde wel zijn camera meenemen naar de lan wat ik begrepen had dus foto's komen.
Nu zit ik me af te vragen of ik nu wel of niet de achterdeksel moet monteren. Van de week geverft en het resultaat is nou niet echt denderend. Enigste voordeel is dat je helemaal geen blauw licht meer ziet als je rijdt. Maar op zich is het maar een heel klein beetje en alleen zichtbaar als je op de achterbank zit en dan naar achter kijkt. Voordeel is dat ik geen kabels moet verlengen, betere koeling van de pc en versterkers, makkelijk een dvd kan wisselen en de vochtvreter elke week vervangen. Maar goed als dat alles is.
Eerst ma ff een nachtje slapen en dan zien we het weer.
Greenthumb
22nd November 2007, 20:45
Neem anders morgen maar mee naar de LAN, dan kijken we er even naar :).
Focus
23rd November 2007, 05:52
Ik zal het wel laten zien. Ik ben er trouwens niet morgen op de lan maar pas zaterdag. Moet eerst vrijdag nacht werken omdat ik het heb verzet van zaterdag middag naar vrijdag nacht. Dus ben er pas zaterdag middag helaas....:(
Focus
24th November 2007, 04:47
Feest!!!.... Van middag nog ff wat an me carpc gedaan en accu was leeg. Paar keer geprobeerd te starten maar was echt leeg. Nu blijkt nu tijdens het straten van de auto me pc ook mee starte en heb dus nu een corrupte windows :mad: Morgen nog ff snel weer voor de lan windows erop gooien en centrafuse. Balen weer....
Focus
10th December 2007, 17:50
Okej pc werkt nu helemaal weer op en top. Pc draaid nu al 3 weken zonder lekkage of andere problemen. watercooling komt nu maximaal op 19 graden :D. Foto's probeer ik volgende week te regelen na me weekendje berlijn. Nu zit ik wel met 2 vragen omdat ik met de auto op vakantie naar berlijn ga en om nu daar een extra topic voor te openen vraag ik het hier.
1 Is er iets om dvd en navigatie tegelijk te laten draaien via centrafuse. Kan het niet vinden en wil graag voor de rest een dvd opzetten en dat ik wel kan navigeren.
2 Hoe kan ik de destinatormaps van benelux en duitsland tegelijk laden. Ik hoorde al iets over toevoegen aan fovorieten. Kan iemand mij dir nader uitleggen.
Ik hoop dat er iemand is de antwoord heeft op 1 van mij vragen.
Greenthumb
11th December 2007, 15:04
1. Als het goed is kun je in centrafuse aangeven wat hij moet laten zien op welk scherm.
Je moet dan dus wel 2 of meer schermen hebben, en deze moeten ook in windows als aparte schermen worden gezien.
Ik weet niet precies waar het zit, maar ergens in de instellingen in CF.
2. Je moet de volgende 3 kaarten in CF hebben:
- Benelux
- Duitsland
- Grote wegen in West Europa (zoiets heet ie, als je hem tegenkomt weet je wel welke ik bedoel)
Nu moet je in je navigatie gedeelte eerst instellen op planner.
Ga nu naar route instellen, en laadt de kaart van duitsland in.
Ga naar nieuw adres, en geef het adres in.
Ga terug naar je navigatie gedeelte, en zet hem weer terug op navigation (geloof ik, de andere als planner).
Als het goed is zal hij nu automatisch de kaart van de benelux weer inladen, en kun je vertrekken.
Test dit eerst een keer voor je vertrekt, dit is namelijk uit mn hoofd gedaan, en ik kan me vergissen.
Focus
11th December 2007, 16:36
Bedankt, ik weet presies wat je bedoeld en zal het gaan testen. Heb helaas geen 2 schermen. Is er geen crack ofzo om de boel te omzeilen?
Greenthumb
11th December 2007, 16:43
Ik weet niet wat hij doet als je tijdens de navigatie een DVD aanzet, ik denk dat op het moment dat er een aanwijzing komt hij op navigatie terug springt.
Ik weet wel dat je een opstart optie moet meegeven om uberhaupt DVD te kunnen starten (no-limit of zo, zou je ff moeten googlen).
Focus
12th December 2007, 04:16
Als ik dvd wil opstarten zegt hij dat de auto in beweging is en dat ik dus geen dvd mag kijken. Kan voor de rest geen opties vinden om dit uit te zetten. Ook even wezen googlen maar niks gevonden. Ga nog ff verder zoeken morgen.
Greenthumb
12th December 2007, 07:59
Ok, ik neem aan dat je weet hoe je het opstartcommando van een programma kunt aanpassen in Windows (rechtermuisknop op de snelkoppeling, eigenschappen, en dan zie het pad naar het programma).
Zet hier bij centrafuse de volgende commando's achter: -nowarning -nolimit.
Je snelkoppeling wordt dan dus iets als: "C:\Program Files\FluxMedia\CentraFuse\CentraFuse.exe" -nowarning -nolimit.
Als het goed is worden de 2 schermpjes bij het opstarten nu niet meer getoond, en kun je tijdens het rijden in navigatie je bestemming aanpassen, en een DVD starten.
Let op, de 2 switches moeten in deze volgorde staan volgens mij anders werkte het niet.
Focus
12th December 2007, 14:42
Eej,
Ik heb de snelkoppling en het volgende er achter gezet; -nowarning -nolimit. Nu zie ik dus inderdaad die 2 meldingen niet meer als ik centrafuse opstart. Ga vanmiddag ff kijken of ik nu dus 2 kaarten kan laden. Heb inderdaad die extra kaart met alle hoofdwegen van de eu.
Super bedankt Greenthumb!!! :)
Focus
12th December 2007, 17:58
Trouwens om dus de route naar duitsland in te stellen moet je dan ook nog de 3 kaarten (Benelux, Duitsland en de Europese wegenmap) ergens aan toevoegen of is het copieeren naar de map voldoende? Ben nu ff ant proberen.
Greenthumb
12th December 2007, 18:32
Als ik het goed herinner kopieeren en uitpakken (waren bij zip bestanden geloof ik).
Je zou ze dan in je navigatie bij change map moeten zien.
Focus
12th December 2007, 19:10
Klopt helemaal. Volgens mij werkt het. Morgen ff testen met een stukje rijden. Als het goed is moet hij bij de grens zeker schakelen tussen de mappen. Misschien makkelijk of even een x een speciaal topic te maken en dan deze dingen op een rijtje te zetten?
Nogmaals Bedankt!
Greenthumb
12th December 2007, 19:52
Als het goed is krijg je al je bij de grens in de buurt komt zoiets als "Destination 270KM". Dit zal steeds verder dalen (als je de goede kant op rijdt :p) tot je een eindje in Duitsland bent.
Hoeveel dit precies is weet ik niet, maar geloof dat het laatste keer iets van 30 km was.
Zolang je een weg blijft zien op je schermpje is het goed, tot ie op een gegeven moment kaarten wisselt, dan rijdt je even op een stukje zonder weg.
Focus
13th December 2007, 04:14
Okej, weet ik in ieder geval dat ik niet meteen in paniek hoef te raken:) . kun je trouwens ook nog met centrafuse als je dvd kijken ondertitels bij een dvd film krijgen? Kan niet zo snel een optie vinden.
Greenthumb
13th December 2007, 09:14
Dit durf ik niet te zeggen, heb om eerlijk te zijn alleen ooit eens een keer een DVD gedraaid om te testen, en daarna nooit meer.
Zal straks wel veranderen als mn tweede scherm erbij komt.
Focus
25th December 2007, 18:24
Okej vandaag wat foto's gemaakt met me foon. Doet het nu weer aardig nadat er een glas bier overheen is gekomen :D .
De foto's heb ik gemaakt toen het een beetje donder begon te worden om zo het effect beter te kunnen zien :cool:
Hier de instal hoe jij er nu bij staat als hij uit staat.
Dichterbij
Zonder afdekhoes.
Hier staat de instal aan. Moet alleen nog ff neon fixen bij me versterker :p
Het kloppend hart vanaf de bovenkant te zien.
Hier een van de 2 centerspeakers. Is verlicht met 2 ledlampjes die er orgineel inzaten.
Instal met afdekhoes.
Vergeten te roteren..... JAMMER WEER....
Als ik me achterbank naar voren klap zie je dit...
Het lijkt erg veel licht op de foto en dat is het wel een beetje maar als ik me afdekhoes erover heen heb dan zie je er niks van.
Me nieuwe orginele velgen. Koste me 200 euri voor de gehele set, netjes in doos. Is maar eventjes gebruikt.
454ss
25th December 2007, 19:46
Mooie install hoor! Ben wel erg benieuwd die zondag in het echt te zien.:)
Het leek mij ook al dat je je afdekhoes wel dicht zou willen doen 'savonds.:D Het spiegelt nogal in de achterruit namelijk. Ik rijd bijna altijd met het afdekrolgordijn dicht ivm het spiegelen, ik vind het al irritant als er gekleurde plastic tasjes achterin liggen.:D
Focus
25th December 2007, 19:55
Haha, bij mij spiegelt het niet erg maar als het donker is dan lijkt het net of me auto van binnen een aquarium is. Echt zo blauw is het dan :p . Zit trouwens wel een lichtschakelaar op maar die kan ik ff niet meer vinden tussen de draaden :mad: .
454ss
25th December 2007, 19:57
Als je nu rode leds/neons had genomen had je je eigen Red-lights-district gehad.:D;)
Focus
25th December 2007, 20:11
jah die zitten erin. Alleen lichten die niet erg op bij het overweldigende vele blauw :cool: . Als we van de merlijn terug komen zal ik het wel eens laten zien. Erger nog, is met de banken plat :p
Had laatst me auto aan de lader met pc aan. Dus wil is om 7 uur s avonds de lader weghalen en de pc uitzetten zag ik de buurman bij de auto staan omdat er echt een blauwe gloeid vanaf kwam.
454ss
25th December 2007, 20:13
jah die zitten erin. Alleen lichten die niet erg op bij het overweldigende vele blauw :cool: . Als we van de merlijn terug komen zal ik het wel eens laten zien. Erger nog, is met de banken plat :p
Had laatst me auto aan de lader met pc aan. Dus wil is om 7 uur s avonds de lader weghalen en de pc uitzetten zag ik de buurman bij de auto staan omdat er echt een blauwe gloeid vanaf kwam.
COOL!!!:cool::D:D De aliens komen je halen!:D:D
Focus
25th December 2007, 21:02
haha, ik hoop het niet:D . Misschien me ramen met 5cm dik landbouwplastic afplakken zou een uitkomst bieden.... :p
Neonic
26th December 2007, 01:54
Heb er maar 1 ding op te zeggen ...
COOOOOL :D
jah die zitten erin. Alleen lichten die niet erg op bij het overweldigende vele blauw :cool: .
Blauwe lampies van Revoltec zekers ? zijn eeeeeecht fel :)
kzal er ook eens een paar lampies bij gooien voor de meeting
Greenthumb
26th December 2007, 10:14
Is echt heel netjes geworden.
Ook erg mooi met die neon zo, wordt ook wel eens tijd dat ik aan mijn neon ga beginnen als ik dat zo zie :o.
Neonic
31st December 2007, 13:43
Heb het gisteren in het echie gezien en ziet er gaaf uit :) Helemaal strak met die 'vensters' bovenop, en lampies.
Alleen beetje minpuntje, vind ik, is dat je die hele pc en alles niet zo makkelijk ziet, dat je echt er bovenop moet kijken wil je wat zien.
Beejte jammer want vond dat er juist wel gaaf uit zien met die groene slangetjes voor de koeling en alles.
Voor de rest ... toch weer een ideetje opgedaan é ;)
(nouja, sooort van. eens kijken of ik dat idee ook ergens kwijt kan
moet (weer) verbouwen denk :rolleyes: )
Focus
31st December 2007, 17:45
Ben ook met het minpuntje eens. Wilde aan de voorkant ook 2 vensters maken alleen ik heb er te veel kabel in om er dan nog door heen te kijken. Nu zitten me 2 m2-atx voedingen ervoor die ik anders ook niet kwijt kon.
danny632
11th April 2008, 14:21
hey
mag ik vragen wat voor een scherm jij ingebouwt hebt
ik heb zelf namelijk ook meen focus ik ben ook zoiets van plan
Gr Danny
Focus
11th April 2008, 15:12
Ik heb de mijne van http://www.myelectronics.nl. Het is een liliput schermpje. Als je zoekt met productnummer 4523 op de site is het de eerste hit. Kost 209 exl. btw. Weet niet wat het modelnummer is maar ze zijn wel goedkoper te krijgen.
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.