PDA

Bekijk de volledige versie : Project chevy 454SS

454ss
3rd December 2006, 15:42
Min of meer het vervolg op de thread:
http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=2650

Mijn auto is een langlopend meerjaren project waar nu wat meer vaart in moet gaan komen. Onderdeel hiervan is een carpc waar ik nu eindelijk aan ben begonnen.

Omdat ik een 7" schermpje te klein vind en mijn dash wat verder weg zit dan bij 'gewone' personenwagens wilde ik een groter scherm. Een touchscreen is niet optimaal omdat het scherm sowieso eigenlijk te ver weg komt te zitten om het prettig te kunnen bedienen en dus was dat geen eis voor mij.

Afgelopen zomer heb ik bij @rie een 10" roofmount scherm gekocht wat ik wil gaan gebruiken in de auto. Omdat het een roofmount is moet hij enigzins gemodificeerd worden alvorens te kunnen gebruiken.

Hier alvast wat foto's van het demonteren/slopen:

Zoals hij uit de doos kwam.

De eerste test. Alles werkt en hij geeft ook een mooi helder beeld. Alleen de kijkhoek 'naar boven' is eigenlijk slecht. Daarom wil het scherm ondersteboven monteren en softwarematig het beeld draaien. Als iemand een hardware-matige methode weet dan houd ik me aanbevolen.

De demontage. Links het scherm en rechts de 'voet' die normaal gesproken aan het plafond komt.

Heel veel schroefjes later blijft alleen dit 'scharnier' nog om de kabeltjes zitten. Maar: Dremel rulez! :D

Binnenkort moest ik maar eens wat hardware gaan aanschaffen. (moederbordje, voeding, etc.) Mezelf kennende kon dat wel eens volgend jaar worden met al die drukke dagen tussendoor. :mad:

Neonic
3rd December 2006, 17:13
En weer een 'prutser' erbij :)
Ben zeer benieuwd hoe het allemaal ga worden

Kzou zeggen ga vooral zo door, en uiteraard fotoooooooo :D

@rie
3rd December 2006, 18:07
zozo lekker aan het slopen:P

jammer van die kijkhoek eigenlijk
maar een roofmount word meestal ook niet van bovenaf bekeken
net als mijn tft pc monitor hier,die is van bovenaf perfect maar van onderen weer bagger, zo is het nou eenmaal gemaakt

dus het scherm ondersteboven monteren en dan het beeld spiegelen zou de oplossing moeten zijn

dash
3rd December 2006, 20:36
ZO, slopen lukt wel, heb je vast ook al een idee van de install.
Geen ts, hoe ga je hem dan bedienen

454ss
4th December 2006, 23:35
Slopen is altijd het makkelijkste. :D

Bediening moet gaan met trackball (Kensington orbit Elite) en powermate. De muis-instelling wil ik zo instellen dat je geen muis-versnelling meer hebt (eerder vertraging) zodat je meer moet scrollen om ergens te komen. Dit omdat je hand niet zo vast is in een rijdende auto.:) De Powermate is primair bedoeld voor de volumeregeling. Daarnaast wil ik een draadloos mini toetsenbordje wat ik in het handschoenenkastje oid kan leggen.

Iemand enig idee hoe ik de Orbit Elite langer kan laten oplichten dan de standaard 1/2 seconde?
Ik kan natuurlijk ook gewoon een enkele witte led onder de (doorzichtige) blauwe bal monteren. :cool: Past mooi bij het blauwe licht thema wat ik verder in gedachte heb voor mijn auto. Ook de powermate geeft blauw licht.

Nu maar hopen dat de bal in de trackball blijft liggen bij hard remmen... :D

imhotep
4th December 2006, 23:39
Slopen is altijd het makkelijkste. :D

Bediening moet gaan met trackball (Kensington orbit Elite) en powermate. De muis-instelling wil ik zo instellen dat je geen muis-versnelling meer hebt (eerder vertraging) zodat je meer moet scrollen om ergens te komen. Dit omdat je hand niet zo vast is in een rijdende auto.:) De Powermate is primair bedoeld voor de volumeregeling. Daarnaast wil ik een draadloos mini toetsenbordje wat ik in het handschoenenkastje oid kan leggen.

Iemand enig idee hoe ik de Orbit Elite langer kan laten oplichten dan de standaard 1/2 seconde?
Ik kan natuurlijk ook gewoon een enkele witte led onder de (doorzichtige) blauwe bal monteren. :cool: Past mooi bij het blauwe licht thema wat ik verder in gedachte heb voor mijn auto. Ook de powermate geeft blauw licht.

Nu maar hopen dat de bal in de trackball blijft liggen bij hard remmen... :D

een muis vertragen gaat niet denk ik, de acceleratie kan je wel uitzetten, wat je ook kan proberen ipv zo een trackball is een touchpad. Kdenk dat dat ook vrij makkelijk te bedienen is in de auto en het kan niet wegrollen bij hard remmen. :D maar als die bal niet blijft liggen kan je er altijd nog wat superglue tussen smeren hé :rolleyes:

[mp3]neo
5th December 2006, 01:09
en als hij er uit valt dukken die dingen wel een stootje hebben. ooit eens zo een bal tegen een betonnen muur aan gesmeten een klein puntje op de muur en de bal had geen schrammetje :p
maar nou weet ik natuurlijk niet hoe dat met jou doorzichtige bal zit maja.

454ss
18th December 2006, 12:50
Van het weekend wat MDF, een plaatje berkentriplex en een bus PUR-schuim gehaald bij de Karwei. Met wat hout dat ik nog heb liggen wil ik hiermee een negatief mal gaan maken voor een plafond-console voor het bedieningspaneeltje van de luchtvering en allerlei schakelaars.

Nu nog wat tijd zien te vinden om er aan te beginnen. Helaas heb ik absoluut geen tekentalent. Als er iets zou bestaan als anti-tekentalent, dan zou ik dat waarschijnlijk hebben :D , maar ik zal nog eens proberen een schetsje te maken wat ik in gedachte heb.

Ik heb al een ideetje voor de verlichting van het schakelaar-paneel alleen heb ik geen idee of het gaat werken. Later meer hierover. :cool:

Zoiets maar dan anders natuurlijk:

Ter hoogte van het kleine 'klepje' moeten de schakelaars komen. Het bedieningspaneeltje komt meer naar achteren en minder naar onderen uit stekenend. Hij moet ook verder naar voren doorlopen om een montage beugel voor de spiegel te kunnen vormen.

ElleRt
18th December 2006, 12:57
Vet! Ben zeer beneiuwd naar wat foto's als het klaar is! ;)

454ss
18th December 2006, 18:30
Ow ja, van het weekend heb ik de volgende spulletjes besteld:

- Epia EN15000 moederbord
- 512MB DDR2 geheugen PC533
- 80 GB 2,5" SATA harddisk
- Sony DVD+-R/RW slimline Slot-in DVD drive
- SIRF III USB GPS-muis
- M2-ATX voeding
- back-lit mini toetsenbordje (helaas niet draadloos)

En nog wat kabeltjes/adapters.

Ben benieuwd wanneer eea binnenkomt.

Neonic
19th December 2006, 00:33
Van het weekend wat MDF, een plaatje berkentriplex en een bus PUR-schuim gehaald bij de Karwei.
PUR SCHUIM .... wereld spul. Van de week ook weer 2 bussen gehaald, altijd leuk :)

Een mede plafondconsole bouwer, how nice :D
Ben trouwens nou bezig met een 'extra' console voor ledjes ...

454ss
19th December 2006, 16:04
Een mede plafondconsole bouwer, how nice
Ben trouwens nou bezig met een 'extra' console voor ledjes ...

Hangt je console inmiddels al? Heb je daar een foto van?

Wat ik zo zag in je topic leek hij mij redelijk 'diep'. Maw dat je er moeilijk onderdoor kijkt naar rechts(voor).

Gisteren nog snel even een malletje gemaakt van het plafond.

Het maagdelijke plafond. (I know: boring!) :rolleyes:

De ge-ijkte tools.

Et voilá, de mal. Althans, versie 1.0 :D

Waarschijnlijk de komende week weinig tijd om te klooien, na kerst heb ik echter vrij en hoop dan wat meer te kunnen gaan doen.

Neonic
19th December 2006, 22:36
Hangt je console inmiddels al? Heb je daar een foto van?

Wat ik zo zag in je topic leek hij mij redelijk 'diep'. Maw dat je er moeilijk onderdoor kijkt naar rechts(voor).

haha, ziet er heeeeel bekend uit. Ben ook zo begonnen :)

En nee... hangt nog niet. Moet nog een manier verzinnen voor de montage van de achterkant.
Is wel redelijk diep ja, een cm of7a 8 denk. Maar kan er wel makkelijk onderdoor kijken hoor. Zo veel is er toch ook oniet te zien in die hoek é
En ... heb pas andere nieuwe stoelen dus zit nou een cm of 8 lager dan eerst dus scheelt ook wel. :p

454ss
25th December 2006, 23:56
De spullen van Picco zijn binnen. Nu is er geen excuus meer om het hele project niet door te zetten. ;)

Dit is het eerste ontwerp voor het plafond console:

De zwarte lijn is het zijaanzicht profiel.
De rode lijn is het bedieningspaneel van de luchtvering.
De blauwe lijn is het paneeltje waar de verschillende schakelaars in moeten komen.

Van de week 2 veluxramen in het zolderdak laten plaatsen. Dit scheelt enorm in het licht. Morgen eerst maar eens verder aan mijn werktafel op zolder zodat ik wat makkelijker aan dit project kan werken zonder moeder de vrouw elke keer in de gordijnen te jagen... :D

Neonic
26th December 2006, 21:51
De blauwe lijn is het paneeltje waar de verschillende schakelaars in moeten komen.
Schakelaars voor watte ??? :D (hoezo nieuwsgierig...)

454ss
30th December 2006, 14:34
Schakelaars voor watte ??? :D (hoezo nieuwsgierig...)

Ik zie nieuwschierigheid altijd maar als een deugd, ben het zelf namelijk ook... :D

Onder andere:
cpc power (aan uit auto)
cpc accu selector (accu1 accu2)
monitor (in uit auto) deze wordt in de huidige :D planning uitklapbaar
rearview cam (in uit auto)
cpc (start)
strobes (aan uit)

En ik bedenk vast nog wel wat andere dingetjes. :D

De schakelaars heb ik besteld bij Conrad en zullen volgende week wel binnenkomen.
Helaas gaat al mijn vrije tijd deze kerstvakantie in rook op. Kom dan ook helaas niet naar de meeting vandaag. :(

Planning gewijzigd:
bedieningspaneel luchtvering komt niet meer in plafondconsole maar in leeg vakje van dashbord. (als het tenminste gaat passen)

Neonic
30th December 2006, 21:54
En ik bedenk vast nog wel wat andere dingetjes. :D

Kan nog wel wat verzinnen voor je hoor anders ...

Wat voor schakelaars komen er in dan ?

Jurriaan
31st December 2006, 00:49
Kan nog wel wat verzinnen voor je hoor anders ...

Wat voor schakelaars komen er in dan ?

ARB Airlocker voor en achter. Voor als 'ie z'n set BFGoodrich Mud Terrains eronder heeft :D

454ss
31st December 2006, 01:34
Nee, voor mijn autootje geen modder! Tis een 2-wheel drive en hoewel hij wel een locker-dif heeft, voelt hij zich op het asfalt beter thuis.

De schakelaars die ik er in ga zetten zijn allemaal wipschakelaars (of zoals Conrad schrijft: wippenschakelaars). Wat ik erg frustrerend vind is dat de orientatie van de opdruk van de schakelaars niet consequent is. Ook binnen dezelfde serie schakelaars. Bij de aan/uit schakelaars staan de I en 0 in de lengterichting, maar bij de aan/uit/aan schakelaars staan de I, 0 en II dwars op de knop gedrukt.

De schakelaars:

Aan/uit. De aan/uit/aan kan ik geen juiste afbeelding van vinden op de site van Conrad, maar hij staat wel in het boek. Deze lijkt erop:

Dit is de Aan/uit schakelaar voor de strobes.

Afgezien van de laatste hebben geen van allen verlichting. Misschien dat ik dmv blauwe 3 mm leds nog een indicatie maak, maar dat zit niet in de planning.

Te meer omdat ik een idee in mijn hoofd heb voor (blauw) verlichte opschriften bij de schakelaars. Ik weet alleen nog niet of dat gaat werken zoals ik dat in mijn hoofd heb dus daarover later meer.

Door algehele drukte momenteel helaas nog weinig progressie. Werktafel is nog steeds niet af, dus de rest van het project ligt ook nog even stil. :(

454ss
9th January 2007, 08:46
Even een update. Werktafel is klaar. Hij is een beetje hoog, maar het frame had ik nog staan en ik had geen zin dat te verzagen.

Maar belangrijker is de (kleine) progressie aan de cpc.
Om het een en ander netjes te kunnen inbouwen monteer ik het moederbord en de M2-ATX op een aluminium plaat. Deze plaat kan ik dan straks eenvoudigweg monteren in de middenconsole. (die dus nog niet bestaat). De studs (of hoe heten die dingen) heb ik uit een oude computer gesloopt. Gaatjes geboord op 3 mm en met wat overtuigingskracht die studs in de gaatjes gedraaid. De schroefdraad van de studs is geen M3 maar een of andere inch-maat (iets groter). Zodoende tappen die zichzelf.

Hier zitten het moederbord en de M2-ATX gemonteerd op de plaat. De Audigy2 geluidskaart staat nu nog rechtop maar die wil wil met een risercard plat leggen parallel aan het moederbord. Met een alu-beugeltje ga ik hem dan fixeren. Natuurlijk met een rubbertje o.i.d. er tussen.

imhotep
9th January 2007, 12:19
ziet er goed uit hé,

als je werktafel te hoog is kan je nog altijd een stuk van de poten afzagen hé ;).

Die afstandhoudertjes zijn idd een speciale maat, maar het ziet er goed uit.

Op naar de volgende stap :D

Jurriaan
10th January 2007, 16:30
Looking good! Benieuwd naar het vervolg =)

454ss
29th January 2007, 13:47
Van het weekend eindelijk weer eens tijd gehad om wat aan de cpc te gaan doen. Omdat ik nog even zit te wachten op wat spulletjes ben ik verder gegaan aan het plafond-console waar de schakelaars in moeten komen.

Wat dat betreft gaat de planning (al)weer om.
- In eerste instantie (plan 1)was ik van plan een houten mal te maken (negatief) om zo een polyester console te maken. Door de vorm werd me dat wat te complex en lastig en dus ga ik het anders doen.
- Plan 2 was om een piepschuim vorm te maken (positief) en die te gebruiken om een mal (negatief) van te trekken voor de definitieve polyester console.
- Plan 3 (= huidige plan) is om geen tussenmal te maken, maar de vorm te overtrekken met fleece en dat te harsen. De fleece-vorm is dan nog redelijk zwak vandaar dat ik die dan (na het verwijderen van het piepschuim) aan de binnenkant wil bekleden met matten en hars. Als die dan stevig genoeg is schuren, plamuren (en dat tig keer?).

Hieronder een overzicht van wat ik heb gedaan wat betreft het plafond console:

Omdat ik met piepschuim ga werken moest ik eerst een 'tool' maken om dit makkelijk te kunnen bewerken. Bij de electronica winkel heb ik weerstandsdraad gehaald en met wat spullen die ik nog had liggen heb ik
een piepschuimsnijder gemaakt. Dat alleen al koste een hoop tijd. Maar ja, zonder ging niet.

De snijder in aanbouw. Een stuk weerstandsdraad gespannen tussen 2 poten. Een van de poten is scharnieren op gehangen en wordt door een postbode-elastiek strak gehouden. Weerstandsdraad wordt namelijk langer als het heet wordt. (en dat is natuurlijk de essentie van een piepschuimsnijder)

De snijder klaar voor gebruik. Behalve de weerstandsdraad heb ik er niets voor hoeven kopen. Dat scheelt weer in de portomonnee. Het weerstandsdraad koste maar € 1,95 voor iets van 2 meter.

Eerst heb ik een plaat piepschuim van 4 cm dik in de lengte door midden gesneden. Om aan de vereiste dikte te komen heb ik deze met fotolijm aan elkaar geplakt. Er wordt op veel plekken op internet geadviseerd om piepschuim met gewone montagekit te lijmen, maar dat is ongeschikt omdat dit hard wordt en je daar niet met je snijder doorheen komt. Na wat verder gezocht te hebben op internet las ik ergens dat je het ook met fotolijm kan verlijmen. Na een test besloot ik dat dat wel ging. Het lijmen zelf valt wel tegen (veel lijm nodig en het plakt niet zoals je zou verwachten), maar als je genoeg lijm gebruikt en het goed laat drogen, gaat het erg goed. Hier zie je de 2 platen op elkaar en de aangepaste mal.

Oorspronkelijk was het plan om naast wat schakelaars ook een LCD-schermpje onder te brengen in het console. Helaas mag de kabel daarvoor slechts 1 meter bedragen en het constructie technisch wat lastig werd is die komen te vervallen. Ook de schakelaars die ik bij Conrad had besteld vielen in het echt wat tegen. Ze zijn wat te pietepeuterig om goed te kunnen bedienen in de auto. Tevens wil ik in het console wat dubbelpolige relais gaan onderbrengen zodat ik ledjes als indicatie kan plaatsen bij de schakelaars. Daarnaast gaat waarschijnlijk de Powermate in het plafond-console gebouwd worden. Dit alles heeft geresulteerd in de nieuwe vorm zoals aangegeven op het karton op bovenstaande foto. (moeilijk zichtbaar, zie ook latere foto's)

De nieuwe schakelaars (links) en de oorspronkelijk geplande (rechts). Behalve dat ze groter zijn staan ook de cijfers er in de juiste richting op.

Omdat de piepschuimstukken niet even groot zijn moest ik ze eerst gelijk maken zodat ik het zijaanzicht profiel er makelijk tegenaan kan houden om straks de definitieve vorm te kunnen snijden. Om ze gelijk te krijgen gebruik ik 2 latjes waarlangs ik kan snijden.

Beginnersfoutje! :D Zorg dat je lijmtang niet boven je latje uitsteekt, dan krijg je ook geen ongewenste speedbumps. :rolleyes:

Om een idee te krijgen van wat straks het profiel gaat worden van het console, de kartonnen mal er op gelegd en even afgetekend. Hmm.. lijkt wel wat dun. Dit is gedaan om er nog onderdoor te kunnen kijken in de auto. En dan is hij al meer dan een centimeter 'dikker' geworden.

Uit het handje snijden zie ik niet zitten. Dus daar maken we een houten mal voor. Eigenlijk 2, aan beide zijkanten straks eentje. Omdat het een smal profiel is worden de 2 op elkaar geschroefde platen op een derde plank geschroefd om wat meer houvast te hebben bij het zagen.

De profiel-mallen uitgezaagd. Ze zitten nog aan elkaar geschroefd om imperfecties van het zagen (ben ook maar een beun) makkelijk en tegelijk weg te schuren. Links op de workmate een extra malletje om mooie ronde hoekjes te kunnen snijden aan de uiteinden. Dit extra malletje zie je van boven en moet ook nog mooi rond geschuurd worden.

Zo, en veel verder was ik helaas nog niet gekomen. Volgende keer weer verder.

QiB1400
29th January 2007, 14:14
lekker bezig zo en 1 ding is zeker jij houdt van malletjes :)

Neonic
29th January 2007, 15:14
Ziet er al goed uitzo :)

Lekker bezig ... ben zeer benieuwd hoe het gaat worden.
En ook hoe je het gaat monteren tegen het dak :D

ps. hoe hoog is jouw console nou ?

454ss
29th January 2007, 15:21
lekker bezig zo en 1 ding is zeker jij houdt van malletjes :)

Nee joh, ben je mal! :D:D:D

454ss
29th January 2007, 15:23
Ziet er al goed uitzo :)

Lekker bezig ... ben zeer benieuwd hoe het gaat worden.
En ook hoe je het gaat monteren tegen het dak :D

ps. hoe hoog is jouw console nou ?

Weet ik eigenlijk niet. Zal ongeveer 6 tot 7 cm zijn. Zie ook de aftekening op het piepschuim, dikte daarvan is 8 centimeter.

454ss
30th January 2007, 12:00
De mallen zijn op de kopse kant glad geschuurd zodat er nu een mooie 'flow'-vorm in zit.

Edit:

Ik heb de vorm inmiddels uitgesneden.

De mallen geklemd tegen de piepschuimplaten.

De eerste zijde uitgesneden. Het uitsnijden met de zelfgemaakte snijder gaat perfect. En het ruikt ook nog eens lekker ook... :D Nee, ik zeg niet dat het gezond is.

De vorm die volledig is uitgesneden. Resultaat valt zeker niet tegen. TIP TIP TIP: fotolijm werkt perfect! Als het eenmaal gedroogd is (geduld!) blijft het goed zitten en bij het snijden merk je er helemaal niets van.

Edit:
Lijm van de Hema ging goed. Fotolijm van de V&D is dus shit. Deze lost het piepschuim op en is dus absoluut niet geschikt.

De afgeronde hoeken aan de voorkant van de console-vorm. Daar was het andere malletje voor.

Even passen in de auto. Met wat dubbelgevouwen plakband aan de achterzijde heb ik geen assistente nodig! :D
De plafondbekleding zit aan de achterkant los en hangt iets naar beneden. Vandaar dat de vorm iets wijkt van de bekleding.

Het resultaat is zeker niet gek. Twijfel alleen nog of de 'flow' niet iets te smooth is tov de rest van het dashbord. Hmm... nog maar eens over nadenken.

454ss
9th February 2007, 13:46
Eindelijk weer een avondje vrij kunnen maken.
Ik heb de hoeken van de piepschuimmal met een schuurblokje rond gemaakt. De rechte en bolle hoeken gaan goed, alleen de holle hoeken gaan shit. Ik trek er alle bolletjes uit. :mad:
Ook met de hand met fijn schuurpapier lukt het niet goed. Nou is dat niet zo heel erg omdat het tenslotte een mal is, maar leuk is anders. :(

Iemand bekent of je pur-schuim (gedroogd natuurlijk) ook kunt snijden met een piepschuimsnijder?

(foto's volgen later later...)

Edit:
Ben nog niet helemaal tevreden over de vorm. Wellicht dat er nog een 2e versie komt.

Neonic
9th February 2007, 16:24
Iemand bekent met pur-schuim ? ... hmmmmm ;)

454ss
9th March 2007, 19:34
Toch niet tevreden met de eerste mal. Dus een nieuwe mal gemaakt die wat meer body heeft en ook iets minder vloeiend is aan de onderkant.

Helaas werkt de fotolijm van de V&D dus helemaal niet, die vreet het piepschuim aan. (K*t, k*t, k*t!!) :mad::mad: Dus andere oplossing gezocht. Het werd lijmspray van Bison. Hiermee is piepschuim wel goed te lijmen, maar je hebt er wel last van tijdens het snijden. De draad blijft wat hangen op lijmnaden. In het eindresultaat zie je het waarschijnlijk niet maar het is lastiger met snijden.

De console heb ik deze keer iets schuingemaakt aan de zijkanten zodat het een iets minder rechte bak wordt (zie ook foto). De zijkantmallen heb ik daarom niet geklemd maar met lange schroeven op het piepschuim geschroefd. Ik moet zeggen dat dat wel beviel.

Intussen een fleece-dekentje gekocht en langs Polyservice gereden voor spulletjes. Viel achteraf toch mee, bleek dat ik het gedeelte 'a/d Rijn' over het hoofd had gezien en dacht dat ze in zeeland zaten... :o Het fleece-dekentje was het goedkoopste wat ik kon vinden. Vandaar de fantastisch mooie retro-print.

Na het uitsnijden en rondschuren van de hoeken, heb ik de (positieve) mal ingespoten met lijmspray en het geheel overtrokken met wikkelfolie. Bij Polyservice wisten ze me te vertellen dat piepschuim oplost door de poly-hars. En omdat mijn papa mij heeft geleerd te luisteren naar goede raad, zo gezegd, zo gedaan.

Duidelijk te zien zijn nu de gaten voor het schakelaar-paneeltje en de powermate (volumeknop).

Daarna het geheel overspannen met fleecedeken. Op de plaats waar de gaten komen wordt de stof met stukken karton naar binnengetrokken om straks het een en ander mooi af te kunnen werken.

Zo, en aangezien men circa 14 graden voorspelt voor dit weekend, hoop ik heel erg dat ik tijd heb om te gaan spelen met poly!!!! Kan ik tenminste nog iets laten zien op de meeting volgende week...

Neonic
9th March 2007, 20:13
Begint al erg NICE te worden é
Ben zeer benieuwd naar de volgende foto's.
Weet je al hoe je dat ding gaat monteren tegen je dak aan trouwens ?

En ... als het nog 'te koud' is om te polyén kan je er ook effe een verfbrander langshalen. Gewoon zo om de 5 a 10 minuten ofzo effies paar keer zodat het enigszins 'blijft'. Niet echt ideaal maar als je geen zin hebt (net als ik toen) om te wachten tot de winter eindelijk eens voorbij is dan ...

454ss
20th March 2007, 14:32
Tja, diegene die op de meeting waren hebben het kunnen zien; vorm van piepschuim (isomo voor de belgen :D) is mislukt. De folie was of niet geschikt voor polyesterhars, of er zaten gaten in. De piepschuim is gedeeltelijk weggesmolten waardoor de vorm eigenlijk niet meer geschikt is voor gebruik.:mad:

Het monteren ga ik denk ik doen door een beugeltje aan het dak te lijmen. Gisteren in de bouwmarkt even staan koekeloeren, en het zou moeten kunnen met gewone 2 componentenlijm of met 2 componentenlijm voor metaal (http://www.bison.nl/upload/af993e0fc2c7dd2dc07c06.PDF). Deze laatste zou 180 kilo moeten kunnen hebben. Dat moet dus net kunnen.:D

Kijk zo iets:

En anders toch maar schroeven misschien.

Neonic
20th March 2007, 15:25
Het monteren ga ik denk ik doen door een beugeltje aan het dak te lijmen. Gisteren in de bouwmarkt even staan koekeloeren, en het zou moeten kunnen met gewone 2 componentenlijm of met 2 componentenlijm voor metaal (http://www.bison.nl/upload/af993e0fc2c7dd2dc07c06.PDF). Deze laatste zou 180 kilo moeten kunnen hebben. Dat moet dus net kunnen.:D

Probeer het maar lekker uit :D
... en als het er na een paar dagen nog niet is afgedonderd kan ik ook op die manier me console tegen me dak plakke :p

hier op dit forum http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=50740 word ook 'bison polymax hig tec. ' genoemd.
(misschien wel dezelde lijm )

Had zelf ook zo'n idee ... soort van plaajte oid tegen dak aanlijmen met slagmoeren er in, en dan stukkie draadeind er in draaien
Dan dwars in me console een alu strip plakken zodat ik me console vast kan maken door er gewoon een moertje op te draaien. Kan dan met 1 handje :)

Maar ik wacht denk wel effe tot dat jij je dak vernielt heb haha

454ss
20th March 2007, 16:02
Maar ik wacht denk wel effe tot dat jij je dak vernielt heb haha

Don't worry, ik heb een dubbelwandig dak, dus ook als het niet lukt, zie je er niet van!

dash
20th March 2007, 21:15
waarom houd je hem eigenlijk niet in stof. Speakerstof is in bijna alle kleuren te verkrijgen, trekt het er makkelijk strak overheen en is met een spuitbus nog op kleur te brengen (zoals bij me kastje met dvd).

454ss
25th March 2007, 17:45
waarom houd je hem eigenlijk niet in stof. Speakerstof is in bijna alle kleuren te verkrijgen, trekt het er makkelijk strak overheen en is met een spuitbus nog op kleur te brengen (zoals bij me kastje met dvd).

Dat zou wel kunnen eventueel ja. Mijn hele interieur gaat nog op de schop, waaronder de stoelen (laten) bekleden in leer. Het console zou ik dan kunnen (laten) overtrekken met leer. Is natuurlijk ook wel sjiek! Dat kon wel eens een goed idee zijn, thanx!

De voortgang:

Inderdaad had ik iets om te laten zien op de meeting. Namelijk Mislukking 1. Blijkbaar is het folie wat ik heb gebruikt niet helemaal heel geweest of was het niet poly bestendig. Het piepschuim (isomo) is op verschillende plaatsen gesmolten/verschrompeld waardoor de vorm niet goed was en het resultaat niet strak en gebobbeld. Daarnaast wat eigenwijs geweest en toch iets te vroeg gaan poly-en (te koud nog) waardoor het uitharden slecht en langzaam is verlopen. Het resultaat is onbruikbaar helaas. Bezoekers van de meeting hebben het kunnen aanschouwen.

Gedachte nummer X was om dan maar de vorm te maken van pur. Dus een bak gemaakt van karton en dat overtrokken met huishoudfolie. Bus pur gekocht en het bakblik volgespoten met pur. Het idee was om uit dat 'brood' pur de vorm uit te zagen/snijden/schuren.

Helaas, Mislukking 2 is een feit. De pur is niet gerezen tot wat ik verwacht had en de bodem is pas later uitgehard en daarbij nog gerezen. Hierdoor is de bodem verre van recht. Balen dus. Dit ging ook niet lukken. Daarnaast had Neonic (king of purrr) me al gewaarschuwd dat ook pur iets krimpt als het in contact komt met pur. Daarnaast kan pur erg luchtig worden waardoor er luchtbellen in ontstaan. En dat is weer lastig met opvullen.

Na enkele (bijna) slapeloze nachten besloten om terug te keren naar plan A. Plan A was het maken van een negatief mal en daar een poly-console uit te trekken. Waar ik eerst dacht dat dat te lastig werd, heb ik er nog eens goed naar gekeken en over nagedacht, en mede door de beslissing om het een en ander wat 'hoekiger' te maken moet het bij nader inzien toch wel te doen zijn.

Dus de zolder maar eens opgedoken en daar eens gekeken wat ik nog aan hout afvalstukjes had liggen. Niet zoveel, maar net genoeg. Gelukkig had ik in de garage ook nog wat afvalstukjes liggen. De plaat die ik oorspronkelijk had gekocht had ik immers ook nog. Dus: zagen&schroeven maar.

- wordt vervolgd -

imhotep
25th March 2007, 18:07
kan je mijn plaaster/gips idee niet gebruiken?

Als jem nu daar ook een "brood" mee giet, dan kan je toch mooi met een zaag een ruwe vorm maken, en nadien met een vijl en schuurpapier bijwerken tot de exacte vorm die jij wilt.

Uit ondervinding weet ik dat plaaster vrij makkelijk te bewerking is met schuurpapier om in het vorm te krijgen.

Grote nadeel is wel dat het serieus wat weegt en dat als het valt je 1001 stukjes hebt :D.

Lijkt me ook niet dat plaaster gaat krimpen als je er poly op smeert.

-edit- Knauff heeft ook sneldrogend plaaster, dan moet je geen uren/dagen zitten wachten tot het uitgehard is.

Neonic
25th March 2007, 19:01
Das weer beetje het nadeel van die zooi é. En beter is ook laagje voor laagje te spuiten. Anders heb je inderdaad binnenin een soort van 'grot' :) En bovendien als je het in 1 keer spuit duurt het echt lang voordat alles hard is.
En ... heb ik ook gemerkt. Als je het ergens inspuit, net als bij jou 'malletje', dat het soms haast niet hard word omdat er weinig / geen lucht genoeg bij komt ofzo.

Heb een ideeetje ... (denk ik)
Als je nou van die zijkantjes maak, iets dikker ... paar dwarslatjes ertussentimmeren en dan 'beplakken' met buigzaam triplex. Kan je later er hier en daar een bakkie in maken voor schakelaars enzo.

dash
25th March 2007, 21:46
Na enkele (bijna) slapeloze nachten besloten om terug te keren naar plan A. Plan A was het maken van een negatief mal en daar een poly-console uit te trekken. Waar ik eerst dacht dat dat te lastig werd, heb ik er nog eens goed naar gekeken en over nagedacht, en mede door de beslissing om het een en ander wat 'hoekiger' te maken moet het bij nader inzien toch wel te doen zijn.
- wordt vervolgd -

makkelijkste is om van hout / mdf een plug te maken, das de vorm die je uiteindelijk wil hebben. Daaroverheen smeer je onthechtingsmiddel. en daaroverheen je mal van polyester. Na het uitharden van de mal kun je deze eraf nemen en waar nodig nog opvullen / bijschuren. Dan een oonhtechtingslaag erop, daarna je gelcoat en dan je polyester. DAn zou je een goed resultaat moeten krijgen.

imhotep
25th March 2007, 21:49
moet er eigenlijk met de hand geschuurd worden? Of kan je daarvoor zo een mini schuurding van ?philips? gebruiken...

dash
25th March 2007, 21:53
mag ook machinaal, maar dan het liefst een excentrische, en als laatste heel fijn, met de hand. krasjes blijf je namelijk zien en kleine circeltjes vallen dan snel op, Op een kever gezien, net ding, geheel gerestaureerd, strak in de lak alleen waren van dichtbij de kringetjes van een normale schuurmachine zichtbaar, en das dan jammer.

imhotep
25th March 2007, 21:56
mag ook machinaal, maar dan het liefst een excentrische, en als laatste heel fijn, met de hand. krasjes blijf je namelijk zien en kleine circeltjes vallen dan snel op, Op een kever gezien, net ding, geheel gerestaureerd, strak in de lak alleen waren van dichtbij de kringetjes van een normale schuurmachine zichtbaar, en das dan jammer.

volgens mij vibreren die minischuurmachientjes in alle richtingen.

Kan je dan misschien niet beter al laatste met vochtige en hele fijne korrel schuren? De schilders doen dat namelijk ook tussen de verschillende lagen verven.

dash
25th March 2007, 22:31
Kan je dan misschien niet beter al laatste met vochtige en hele fijne korrel schuren? De schilders doen dat namelijk ook tussen de verschillende lagen verven.

Ja, (heb ik ook bij dat dvdspeler frontje gedaan (was ook te zien op de meeting) hou niet zo van reclame op zo'n frontjes)

454ss
25th March 2007, 23:31
kan je mijn plaaster/gips idee niet gebruiken?

Zou kunnen, maar ik ben bang dat die dan snel breekt als ik er mee bezig ben. Een tikje zit in een klein hoekje. De vorm die ik wil hebben is redelijk smal, en door de uitsparing voor het schakelpaneeltje wordt ie daar extra kwetsbaar. Ik zou hem kunnen versterken net als beton, maar dan nog vraag ik me af hoe ik het daarna uit de poly vorm moet krijgen.

Heb een ideeetje ... (denk ik)
Als je nou van die zijkantjes maak, iets dikker ... paar dwarslatjes ertussentimmeren en dan 'beplakken' met buigzaam triplex. Kan je later er hier en daar een bakkie in maken voor schakelaars enzo.

Zou inderdaad ook nog kunnen. Het lastigste daarvan is om de hoeken (langs de zijkant over de hele lengte) een beetje mooi afgerond te krijgen. Wellicht dat ik deze methode alsnog ga proberen als het niet lukt om een mooie negatief-mal te maken. Dan ga ik hem maken van balsahout. Dat is heel zacht en daardoor makkelijk te bewerken en tegelijkertijd onwaarschijnlijk licht van gewicht. Daarnaast is het ook makkelijker te buigen dan gewoon hout. Dit kan ik dan insmeren met poly om het lekker sterk te krijgen. Hmmm.... had ik eerder aan moeten denken eigenlijk!
Toch eerst maar eens "the hard way" proberen. ;)

Neonic
25th March 2007, 23:34
Zou inderdaad ook nog kunnen. Het lastigste daarvan is om de hoeken (langs de zijkant over de hele lengte) een beetje mooi afgerond te krijgen.

je kan er een kwartrond latje tegen aan plakken (zelf gedaan)
of .. soort van malletje maken (met ronding) en daar schuurpapier op plakken

454ss
25th March 2007, 23:36
makkelijkste is om van hout / mdf een plug te maken, das de vorm die je uiteindelijk wil hebben. Daaroverheen smeer je onthechtingsmiddel. en daaroverheen je mal van polyester. Na het uitharden van de mal kun je deze eraf nemen en waar nodig nog opvullen / bijschuren. Dan een oonhtechtingslaag erop, daarna je gelcoat en dan je polyester. DAn zou je een goed resultaat moeten krijgen.

Zou inderdaad ook nog kunnen ja. Alleen moet ik de negatief poly-mal dan wel goed van de positief mal af kunnen krijgen. Daar twijfel ik dan nog wat over.
Nu eerst maar eens kijken of het wil lukken met de negatief mal die ik nu aan het maken ben.

Neonic
25th March 2007, 23:49
Zou inderdaad ook nog kunnen ja. Alleen moet ik de negatief poly-mal dan wel goed van de positief mal af kunnen krijgen. Daar twijfel ik dan nog wat over.
Nu eerst maar eens kijken of het wil lukken met de negatief mal die ik nu aan het maken ben.

Heb voor mijn console een spuitbus gebruikt. Heb toen een 'plaatje' polyester mee gemaakt. Dat spul heb ik bij Polyservice gekocht. Gewoon ergens op spuiten, polyester erop kliederen en wanneer je polyester hard is kan je het er zo afhalen.
Oke, soms moet je (vooral als er bochten inzitten enzo) ff met bv een plamuurmes ertussen friemelen.
Dan komt er lucht onder en dan ... hoppa.
Werkt goed moet ik zeggen. Heb met dat spul ook ooit eens een booskijker gemaakt.

digeridoo
9th May 2007, 00:32
Door 'De Grote Verbouwing' heb ik na de digitale televisie-test niets meer aan mijn carpc-tje gedaan. Naast een nieuw blok en airride systeem ben ik op dit moment aan het dubben om misschien toch maar een frame-off te doen. Tis 'n lastige beslissing...:( Frame stralen en poedercoaten kost me zo'n 450 pleuries, dus dat is het niet. Het is meer het vele werk wat er dan in gaat zitten. (en de tijd die ik dan van huis ben)

'K weet het, poedercoaten is niet ideaal, maar het is straks ook geen daily driver meer natuurlijk...

dat air ride .. bevalt dat een beetje ?
heb er ook aan zitten denken
maandje geleden al weer achter een drempel blijven hangen
(3e keer)

454ss
9th May 2007, 07:53
dat air ride .. bevalt dat een beetje ?
heb er ook aan zitten denken
maandje geleden al weer achter een drempel blijven hangen
(3e keer)

Eerlijk gezegd weet ik het nog niet. Zowel de onderdelen voor het motorblok als voor de air ride hebben we in Amerika besteld. Omdat het bij elkaar best veel is (iets van 2 pallets) laten we het met de boot komen. Anders betaal je je blauw aan verzendkosten. Nadeel is dat het iets van 4 weken duurt voordat de spullen binnen zijn (waarvan er net 2 om zijn).

Omdat de bladveren van de achterwielophanging straks verdwijnen komt daar een 4-link voor in de plaats met panhard-stang. Het motorblok spuugt straks tussen de 5 en 6-honderd pk uit wat straks wel in bedwang gehouden moet worden. Het is een achterwiel aangedreven auto, en daarom heb ik gekozen voor het merk Air Ride Technologies (http://www.ridetech.com/index.asp). Dit is een A-merk met (helaas) het bijbehorende prijskaartje. Achter krijg ik een Air-Bar en voor (onafhankelijk geveerd) double convulated bags. Air ride technologies richt zich op amerikaanse auto's dus daar heb je niet zoveel aan.

In Rotterdam zit een bedrijfje wat in luchtvering doet en waar ik goede verhalen over heb gehoord, maar deze hebben hun rekening niet betaald zodat hun website (http://www.airride.nl/) plat licht. (of ze bestaan niet meer, dat kan ook) In Roosendaal zit ook een bedrijfje (http://www.luchtvering.info/index.html), maar daar weet ik niet zo veel van. Voor europeesche auto's is tegenwoordig ook van alles te verkrijgen. Het ligt er een beetje aan hoeveel je er aan uit wilt geven, een springer is veel duurder en moeilijker te realiseren dan een systeem wat rustiger omhoog en omlaag gaat. De ride-quality zou gewoon goed moeten zijn. Een airridesysteem is, mits goed geinstaleerd, ook onderhoudsvrij en als je voor kwaliteitsspullen gaat, ook duurzaam.

454ss
9th May 2007, 16:40
Nog even een aanvulling:
www.xcars.nl (http://www.xcars.nl)

Bezoeken vaak amerikanen-meetings met hun PT-cruiser-demo-auto. De voorspoiler is trouwens kapot zag ik afgelopen zaterdag op een meeting in Den Haag. Blijkbaar vergeten de auto weer 'hoog' te zetten. :D Doen ook europeanen en aziaten.

Neonic
9th May 2007, 18:38
Heb van een gozer gehoord, meeting in Leiden, dat dat airride gedoe nou niet echt lekker rijd. Bovendiens stond bij die gozer zo'n beetje bijna z'n hele kofferbak vol met een compressor en 2 flinke pompen.

Zag er op zich wel cool uit. Glimmen enzo, maar ... kratje bier oid gaat niet echt meer lukken denk.

imhotep
9th May 2007, 18:57
Heb van een gozer gehoord, meeting in Leiden, dat dat airride gedoe nou niet echt lekker rijd. Bovendiens stond bij die gozer zo'n beetje bijna z'n hele kofferbak vol met een compressor en 2 flinke pompen.

Zag er op zich wel cool uit. Glimmen enzo, maar ... kratje bier oid gaat niet echt meer lukken denk.

zal wel van de air-ride zelf afhangen, de luxemerken gaan toch ook allemaal voor airride in hun luxelimouzines (BMW/Mercdes/Lexus). Enkel audi blijft bij het magneet principe.

Neonic
7th August 2007, 12:28
Ben je al verder gegaan aan je console ?

Misschien is het een idee om een plaatje polyster te maken en de vorm uitzagen die je wil. Soort van raamwerkje / frame maken en de zijkanten er tegenaan lijmen. Hier en daar paar dwarslatjes van hout, of alu profieltjes, waar je dan ook gelijk je paneeltjes op kan monteren.

imhotep
7th August 2007, 12:30
volgens het laatste nieuws dat ik gehoord had was gij de chevy volledig uit elkaar aan het halen om het chassis te laten poedercoaten.

ik betwijfel dus een beetje dat hij al verder gegaan is.

454ss
7th August 2007, 14:10
Klopt. Chassis achter is helemaal kaal (dus zonder ophanging ed) en de c-notch zit er nu op. Ik moet nu eerst de balk aanpassen die aan de as gemonteerd moet worden (ter bevestiging van de 4-link, balgen en dempers). Omdat ik een zwaardere achteras heb past ie niet goed. Beetje bijwerken dus.

Mijn console ligt nu even stil, heeft toch geen haast op het moment. Ik ben voornamelijk bezig met de Audi op het moment. Desalniettemin wel wat ideetjes voor de console. Ik ben al bezig geweest een negatief-mal te maken van mdf. Moet alleen het probleem van de rondingen nog oplossen.

Neonic
7th August 2007, 14:59
Desalniettemin wel wat ideetjes voor de console. Ik ben al bezig geweest een negatief-mal te maken van mdf. Moet alleen het probleem van de rondingen nog oplossen.

Uh.... meenemen naar meeting ;)

454ss
2nd September 2007, 14:30
Aan de carpc voor de pickup heb ik niets meer gedaan. Desalniettemin wordt er wel aan de pick up gewerkt. Daarom maar wat foto's hoe hij er nu bij staat.

De nieuwe 4-link achterwiel ophanging nog zonder de crossmember waar de bovenkant van de balgen aan vastkomen. De laadbak is er af.

Nogmaals de achterwielophanging. De twee verticale pinnen is waar de luchtbalgen straks komen.

Op z'n kont. De voorkant staat nu extra hoog omdat er geen motorblok in zit.

Voorkant zonder de spiraalveren. Iets hoger dan dit zal ongeveer rijhoogte worden.

Voorkant op nu nog minimale hoogte. Lager kan nog niet ivm de spatborden (wielen te breed) en de bumpstops. Bedoeling is om hem nog wat te laten zakken in ruststand.

Overzicht zoals ie nu staat op z'n laagst.

Natuurlijk ook even een heel kort filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=xWUjB6weXic) gemaakt over het laten zakken van de achterkant. Nu nog handmatig met een krik, straks dmv de balgen van de luchtvering. Het is wel een beetje donker, maar daar is helaas niets aan te doen.

RST-Smurf
2nd September 2007, 14:52
ziet er netjes uit man!;)

Neonic
2nd September 2007, 16:12
Hebbie nou getinte ruiten ineens of ....

En andere velgen volgens mij

454ss
2nd September 2007, 18:31
Hebbie nou getinte ruiten ineens of ....

En andere velgen volgens mij

De ruiten zijn bij mij altijd zo geweest. De velgen zijn hetzelfde alleen heb de spaken laten spuiten en de velgrand opnieuw laten polijsten. De randen waren aangetast door de pekel.

Zo was ie voordat hij uit elkaar ging:

imhotep
2nd September 2007, 18:32
is dat jouw garage? of huur je dat ding? heb je er eigenlijk ook een brug, want ziet er vrij groot/ideaal voor een meeting uit.

454ss
2nd September 2007, 18:36
is dat jouw garage? of huur je dat ding? heb je er eigenlijk ook een brug, want ziet er vrij groot/ideaal voor een meeting uit.

Nee is niet van mij helaas. Een vriend van mij huurt dat weer van iemand anders. Het lijkt groter dan het is, de ruimte is eigenlijk nog wat te klein. Elke keer als ik wat aan mijn auto wil doen moet ik eerst 2 andere auto's naar buiten duwen.:( En als ik klaar ben weer terug naar binnen.:mad:

setsunakaede
2nd September 2007, 23:33
Alles beter dan in de regen en kou buiten te moeten klussen...

Jurriaan
3rd September 2007, 11:24
Kijk nou! Een Amerikaan zonder bladveren :D Gisteren op Assen een stukje H3 meegereden, en jawel...die had ook nog bladveren ;)

Hoe staat het met de motorplannen? Is 'ie al bijna klaar om erin te lepelen?

454ss
3rd September 2007, 14:23
Kijk nou! Een Amerikaan zonder bladveren :D Gisteren op Assen een stukje H3 meegereden, en jawel...die had ook nog bladveren ;)

Hoe staat het met de motorplannen? Is 'ie al bijna klaar om erin te lepelen?

Voortgang aan het blok staat op een laag pitje, de rest is op zich al een hoop werk dus da's ook niet zo erg. De custom-chip voor de injectie is al wel besteld.

Neonic
3rd September 2007, 17:51
Vind het wel cool staan zo met die donkere ruiten en dat zwarte in die velgen.

Jurriaan
3rd September 2007, 20:47
Kan nog wel wat hoger toch trouwens? Kunnen er Mudjes onder :D

Haha, nee hoor. Hoop werk, maar goede progressie zo. Ben wel benieuwd hoe de wegligging erop vooruit gaat met het geheel nieuwe veersysteem.

454ss
1st March 2008, 00:17
Tja, kwa carputer in deze auto geen updates. Wel foto's van het passen van de nieuwe ceramisch gecoate headers (uitlaatspruitstuk).

Omdat het motorblok loeizwaar is om 'even' te passen een houten dummy gemaakt.

Daar op gemonteerd de koppen en het inlaatspruitstuk. Die zijn met z'n drieen in je eentja al niet te versjouwen bijna.

Bestuurderskant. Past maar heel net langs de stuurstang.

Passagierskant. Past dus niet.:mad: Komt tegen scharnierpunt bovenste draagarm. Dat wordt dus op marktplaats zetten...:(

dash
1st March 2008, 12:21
en als hij ietje hoger zou zitten, dan ook niet?

454ss
1st March 2008, 16:10
Hebben we ook gekeken, maar dan moet hij dusdanig hoog dat de transmissie tegen de kabine komt. En om daar nu een stuk uit de vloer te zagen... Bovendien komt dan het blok door de motorkap. Ook slecht voor het zwaartepunt.:D

dash
1st March 2008, 17:51
das jammer

Dreamcatcher
2nd March 2008, 11:54
Hebben we ook gekeken, maar dan moet hij dusdanig hoog dat de transmissie tegen de kabine komt. En om daar nu een stuk uit de vloer te zagen... Bovendien komt dan het blok door de motorkap. Ook slecht voor het zwaartepunt.:D

zolang je onderblok maar goed zwaar is wil het wel met je zwaarte punt

maar je hebt weer genoeg werk voor de boeg

454ss
19th April 2009, 00:43
Oei, al meer dan een jaar niets meer gepost!

Na een lange periode van stilstand (papa geworden en zo...) wordt er nog steeds aan de pickup gewerkt. Lang aan het kloten geweest met de voorste draagarmen en de balgen daarvoor (luchtvering). Na veel passen en meten en aanpassen toch niet tevreden. Aantal nachtjes over geslapen en toch maar besloten nieuwe draagarmen te nemen. Eerst overwogen het zelf te maken, maar toch maar (om tijd en mogelijke fiasco's te besparen) gekozen om het kant en klaar te kopen. Het is leuk om zelf dingen te fabriceren maar dit voelde aan als het wiel opnieuw uitvinden.

In afwachting van de bestelde voorste draagarmen verder gegaan met de achterwielophanging. Opnieuw dilemma's; c-notch laten zitten of niet? Aan verschillende APK-keurmeesters laten zien en die keuren het niet af. Een bevriende APK-keurmeester heeft ook nog foto's laten zien aan een inspecteur (die hercontrolles doet) en ook die vond het geen APK-afkeur. Dan maar laten zitten. Voor de c-notch is een flinke hap uit het chassis genomen (zelf gezaagd :p) en hoewel het goed verstevigd is, had ik toch zo mijn twijfels ivm de APK.

Vervolgens op zoek naar de plaatsing van de verschillende componenten zoals luchttank, compressor en kleppenblok. De kleppen zijn loskoppelbaar van elkaar dus die worden straks zo dicht mogelijk bij de balgen geplaatst. Omdat de ruimte onder de bak veel krapper is dan het lijkt (en de luchttank gewoon lomp is) heb ik eerst een dummy gemaakt van de tank van karton. Daarmee aan het klooien gegaan en al snel tot de conlusie gekomen dat ie 5 cm ingekort moet gaan worden. Geen probleem, ik ken een bedrijf dat gastanks maakt dus dit moeten ze ook kunnen. De bestaande crossmember aan de achterkant zit echter gruwelijk in de weg dus die moet weg. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe die een maatje voor mij gaat lassen. Omdat eea toch wat lastig uit te meten is heb ik besloten sketchup te gebruiken om een 3d tekening te maken op schaal. Autocad is way over my head, maar sketchup is best wel te doen. Makkelijk genoeg om door een 3d-dummy als ikzelf gebruikt te kunnen worden en geavanceerd genoeg om exact op schaal te kunnen werken. Bonus: en het is gratis te downloaden en te gebruiken!!! Hieronder een eerste opzet van de framebalken.

Zoals gezegd volledig op schaal. Links is de achterkant, rechts is de voorzijde. Ik heb hem getekend tot aan de cabine, de rest is niet zo interessant (en veel moeilijker te tekenen ;)). Duidelijk te zien zijn de c-notches in de framebalken. Het balkje dwars er boven op is een steunbalk van de bak, die ligt op het frame. Die zit vast aan de bak en daarmee zit de bak vastgebout aan het chassis. Omdat daar de luchttank in de buurt komt heb ik die balk er ook in getekend. De balken lopen niet paralel, er zit 2x 3 graden verschil in en dat zie je ook in de tekening. Lang leve google, mijn goniometrie was wat te ver weggezakt.:D Tangens, sinus en cosinus wist ik nog wel, maar hoe het nu precies zat...:confused:

Wordt (ooit) vervolgd...

Neonic
19th April 2009, 02:14
valt allemaal niet mee zo e :rolleyes:
'met passen en meten word de meeste tijd versleten' zeggen ze ...
maar komt allemaal wel goed denk

maar .... wtf is een c-notch ?

wat voor draagarmen komen er dan op ? ook van een pick-up of ...

454ss
19th April 2009, 10:32
Een foto zegt meer dan heel veel woorden:

Een c-notch is een hap uit het frame zodat de as meer ruimte krijgt zodat de auto meer kan zakken. In de foto groen gearceerd. Als je hem echt met zijn buik op de grond wilt leggen dan is dit niet genoeg. Dan wordt er een bruggetje gemaakt. In de vorm van een C zeg maar, vandaar de naam c-notch. In dat geval moet je ook de bodem uit de laadbak zagen en natuurlijk ook de wielkassen verwijderen. Dat is niet mijn bedoeling en ga ik dan ook niet doen.

Voor de vraag komt wat is een crossmember; die heb ik in de foto paars gearceerd. Zoals te zien is zit hij diagonaal (extra stevigheid). Daarom zit hij ook zo in de weg. Normaal gesproken hangt daar trouwens ook het reservewiel aan. Het is echter een beetje kolder om een 20" reservewiel mee te zeulen dus dat doen we dan ook niet.:cool:

De nieuwe draagarmen worden gemaakt door Ridetech, een fabrikant van airride systemen. Voorheen trabart (weet z'n nieuwe nick zo even niet) heeft ook spul van Ridetech onder zijn Civic, dat is een A-merk onder de airride fabrikanten. De nieuwe draagarmen hebben standaard al een plateautje voor de balgen die er onder komen. Tevens zijn de balljoints al in de juiste hoek geplaatst. Als je een auto extreem gaat verlagen verandert namelijk de hoek nogal waaronder bijvoorbeeld je stuurblokken moeten staan. Dit zijn kogelgewrichten en die vinden het niet zo leuk om continu onder de maximale uitslag hun werk te moeten doen. De oude draagarmen zijn, net als de achterste crossmember, in vorm gestansd. Daardoor past de balg er niet goed tussen waardoor de balg weer hoger komt. Dit had ik 'opgelost' door er een ring in te lassen zodat de balg hoger komt, maar daardoor kwam de balg niet meer zo goed recht er onder. En dat is wel belangrijk voor het juist functioneren er van.

Neonic
19th April 2009, 11:50
dat is nou een stuk duidelijker ja :) had het idee dat die C-dingen ergens in de midden (tussen cabine en as) kwamen, vandaar.

wat ik nog niet helemaal kan volgen is dat gedoe van die balk. die zit dus in de weg en er komt (voor de stevigheid neem ik aan) een andere in, oke.
maar waarom zit ie in de weg en wat gaat er dan komen ?
of komt daar die compressor, luchttank dingen allemaal te zitten ?

maar goed ook dat je dat allemaal niet gaat doen met dat verlagen. heb ook wel eens van die karren gezien die ze als sneeuwschuiver kunnen gebruiken maar vind het maar niks. verlagen is wel gaaf maar .... je ken overdrijven vind ik.
vind het beetje dezelfde catagorie als die grote wielen met een nichterig dun bandje erom.

maar ... wanneer gaat ie een keer klaar wezen :) of gaat het nog langer duren dan bij mij ?
zo ja dan heb je nog wel effe haha
wil het wel een beetje lukken allemaal ?

bad_luck
19th April 2009, 12:34
Bad_Luck :D De naam van de civic ook ... :p

Ridetech is idd goed merk, maar heb er ook veel gezeur mee gehad... Maargoed dat zal met elk merk op een gegeven moment wel komen lijkt mij zo ... Op een gegeven moment krijg je problemen (die ik ook wel heb opgelost weer hoor).
Tip: maak alles meteen GOED. Zo heb ik bijv. nooit een waterafscheider gehad, omdat de vorige eigenaar van de wagen dat gewoon niet erbij had genomen. Daardoor roest in de tank, schilfers in de ventielen en daarom continue problemen met deze ventielen gehad. Nu zit er scheider tussen en nieuwe (industriele) ventielen.

Maar, je pakt het heel goed aan hoor, netjes !

454ss
19th April 2009, 13:11
maar waarom zit ie in de weg en wat gaat er dan komen ?
of komt daar die compressor, luchttank dingen allemaal te zitten ?
Yep, tank en compressor komen daar te zitten.

maar ... wanneer gaat ie een keer klaar wezen :) of gaat het nog langer duren dan bij mij ?ehhm...:o Ik heb denk ik een beetje zelfde planning als jij.:D Nee hoor, volgend jaar zomer moet ie in ieder geval weer op z'n wieltjes staan en kunnen rollen (maar misschien deze herfst nog). Aangezien het interieur ook nog helemaal gedaan moet worden (inclusief zelf te maken digitale instrumenten cluster) en het een complete restauratie wordt (cabine gaat er nog af en frame wordt gestraald en gepoedercoat) hoop ik dat ie over een jaar of 3 klaar is. Maar kenteken is geschorst en dus heb ik geen haast. Beter in 1 keer goed dan snel klaar maar half af.

@bad_luck: sorry, kon d'r niet op komen. Inderdaad, vochtvanger komt er ook tussen, thanks!

dash
19th April 2009, 18:01
Nog veel te doen zo te zien.
De C-profiel is inderdaad behoorlijk verzwakt, je hebt hem wel verstevigd, maar dat deel is niet zo hoog als het deel dat je eruit hebt gehaal en er zit minder flens aan de bovenzijde. (Heb je het berekend?)
Zal wel wat aan grote veiligheidsfactor in die amerikaanse pickup zitten, dus een beetje marge heb je wel.

454ss
19th April 2009, 19:28
@dash: De notchversteviging zit om het frame heen. De notch zelf zit in de versteviging gelast. Dit is goed te zien in deze tekening. Het frame zelf is 4 mm en de versteviging is 5 mm. Het is niet iets wat ik zelf heb gefrabriekt, dit is zo kant en klaar te verkrijgen in Amerika. Daarom ga ik er van uit dat het stevig genoeg is.;)

dash
20th April 2009, 11:37
De dikte van het materiaal doet iets voor de sterkt, maar niet het meeste. De hoogte is veel belangerijker (meeste vezel in de uiterste grens)
Voorbeeld: IPE 100: Iy=171, honingraatligger IPE 100: Iya= 437, Iyb=403
(honingraatliger is een normale ligger die getand is doorgesneden en daarna met de tanden op elkaar is gelast. Hierdoor ontstaat meer hoogte).
Met minder materiaal wordt door de grotere hoogte een grotere sterkte verkregen.

Op de foto en de afbeelding lijkt me dit lager, daarnaast is het stukje staal dat is omgezet ook nog eens een stuk kleiner.
Maar zoals ik al aan gaf, zal wel een grote veiligheid op zitten.

454ss
20th April 2009, 12:41
Ehm... kun je dat ook vertalen naar lekentaal?:o Ikke geen wtb-er of zo hoor, van sterkteberekeningen weet ik nul-komma-nul. Wel weet ik dat een driehoek de sterkste verbinding geeft. Vandaar ook dat de nieuwe crossmember in de vorm van een 'K' op zijn kant zal zijn. Dat van materiaaldikte weet ik tot op zekere hoogte ook wel. Een gestanst/geperst profiel van dun plaatmateriaal is daarom vaak net zo sterk bij een lager gewicht.

Aan de versteviging (rechts, wit) zit een extra versteviging (omgekeerde 'L') die niet aan het frame zelf zit. Dit is 1 geheel (niet gelast) dus dat lijkt me wel stevig genoeg.

Op de een of andere manier heb ik het idee dat we aan het mis-communiceren zijn...:D

dash
20th April 2009, 14:33
Ik ook niet, bouwkunde / architectuur. Maar daar zitten ook constructies in ;)
Ik ga het proberen:

Je hebt vast wel eens het planke liggen en staan zien doorbuigen. staand kan die veel meer hebben.
Stel we nemen de meest simpele ondersteuningsvorm. Een ligger op 2 steunpunten (net als het plankje over de sloot) in het midden zetten we er een kracht op naar beneden. Dan gaat hij doorbuigen en wil de onderkant dus langer worden en de bovenkant korter. In het midden van het plankje gebeurt eigenlijk niets. Dit deel zit er enkel en alleen om de bovenzijde met de onderzijde te verbinden.

Anders gezegd de onderzijde wordt op trek belast en de bovenzijde op druk. Hoe meer materiaal er zit op die plek, des te sterker je constructie.
De afstand heeft te maken met het traagheidsmoment en is eigenlijk lengte van de arm van de kracht in de uiterste vezel.

Dat laatst is het makkelijkste te begrijpen als je een bout van je wiel wil losdraaien en je neemt een sleurel met een lange arm (hefboom) en die pak je in het midden vast. Dan heb je meer kracht nodig om de bout los te krijgen dan wanneer je hem op het uiterse punt vast pakt.
Dit gebeurt ook in je constructie.

454ss
5th May 2009, 19:44
Nog even een bijgewerkte tekening. Beide braces staan nu op hun plaats ingetekend. Tevens de stalen luchttank die bij de kit zit even 'gepast'. Daarvoor is ie wel virtueel enkele centimeters ingekort.;) Waarschijnlijk wordt deze vervangen door een nog te maken rvs versie met een wat grotere diameter. Voordeel is dan dat ie beter past en geen last van roestvorming in de tank.

Trouwens nog even een tegenvallertje te incasseren gehad. De bestelde voorste draagarmen vallen een stuk duurder uit dan verwacht; $ 1200,- in plaats van $ 800,-. Daar gaat het vakantie geld...:(

Neonic
5th May 2009, 20:39
... Daar gaat het vakantie geld...:(
ahhhhhh :( dan krijg je van mij wel een milkshakie hoor ;)

454ss
9th August 2009, 12:19
De uiteindelijke tekening is zo geworden:

Kleine uitleg:
- rechts is de achterkant van het chassis
- links is de cabine (die niet getekend is)
- de grote cilinder is de luchttank
- de 2 vertikale kegels zijn de luchtbalgen
- rechts zie je de compressor die op de nieuw te maken crossmember zit

In eerste instantie had ik bedacht om de magneetventielen zo dicht mogelijk bij de balgen te plaatsen. Hiermee krijg je de snelste 'actie' (omhoog/omlaag). Maar omdat de ventielen dan 'exposed to the elements' zitten ben ik van gedachte veranderd. Ik ga ze nu bij elkaar zetten en daar het ik een rek voor gemaakt wat in de bak komt straks. Foto:

Omdat ik al een klep heb voor op de bak (tonneau cover) zit het geheel mooi beschermd. Het besturingskastje komt ook op dit rek. Dat betekent wel dat ik alle bedrading (4 à 5 meter elk) drastisch moet gaan inkorten.:D Maar dat is niet erg, vind ik wel leuk beetje met de soldeerbout klooien.;)

edit:
Deze tank is groter dan die in de tekening van mijn vorige post. Deze maken we zelf (gaat iemand voor mij lassen) van rvs. Ietsje groter dan de originele tank van pbs. Niet veel want dan moet de compressor te hard werken. Een 2e compressor houd ik nog even in mijn achterhoofd, die dingen zijn erg duur helaas ($300,-). Daarnaast lijkt mij een afstandbediening wel geinig. Maar dat is ook weer $150,- d'r bij (€ 131,- incl btw en invoerrechten).