PDA

Bekijk de volledige versie : Mazda vraagjes

Robbs
14th April 2005, 22:20
Zoals sommigen weten ben ik bezig mijn auto te verkopen, werd vandaag gebeld door iemand die mijn wagen wilde ruilen tegen een Mazda 323F '93 opzich wel een leuke wagen en wat meer ruimte dan in de mijne,. zijn er hier mensen met mazda kennis? wat voors-tegens?

Vipergts/r
14th April 2005, 22:53
Nonkel van me heeft ok ne 323, maar dan da model nog da lijkt op ne mitsu Colt, dus die heeft toch al ne redelijke leeftijd en die rijd daar toch nog altijd mee rond. Voordeel van mazda is de wankelmotor e (weet nu wel ni als die daar is mee uitgerust). Heel sterk, lage cilinderinhoud dus daar betaalt ge al minder taksen voor.

setsunakaede
15th April 2005, 10:15
Alleen de RX-7 en 8 en ergens eentje in het verleden zijn met de wankel uitgerust, de 323 heeft gewoon een zuigerhartje.
Verder geen ervaring mee; maar oosters dus waarschijnlijk wel goed. Ik zie er ook nog te veel rondrijden en te weinig op sloperijen staan om prut te kunnen zijn.

Algemene puntjes: kijk op roest bij de dorpels en vooraan, dit zijn dragende delen dus afkeur als het te erg verroest is. Verder is een erg schone motor verdacht (afgespoten waarschijnlijk, dus iets te verbergen) en check ff nadat je bent weggereden op olievlekken waar de auto geparkeerd heeft gestaan.
Verder altijd een proefritje maken bij voorkeur zonder de verkoper, en laat hem ff op een brug zetten en een onafhankelijk garagist naar kijken.

Maar dit had je waarschijnlijk ook al wel zelf bedacht...

Robbs
15th April 2005, 10:32
Dat zijn de eerste stappen van een proefrit natuurlijk, Ik doelde meer op mazda specifieke problemen.

Matthijs
15th April 2005, 18:25
Bij mijn weten niks mis mee, alleen halen ze de kilometers van een Toyota zeer zeker niet.
Ik zou er niet een nemen met meer dan 150k.

Jurjen
15th April 2005, 19:20
er kan altijd nog iets gebeuren, ook al lijkt het goed.

punten die je altijd moet bekijken.

nattigheid bij voeten pedalen
roest
olie peil en de kleur van de olie
banden
sloten nog in orde
koelvloeistof peil
koppeling
probeer de remmen
of er veel aan de bedrading is geprutst
geluid motor
koude start mogen maken!!

en vast nog veel meer,

allemaal van die kleine dingentjes die uiteindelijk weer veel geld gaan kosten

Matthijs
15th April 2005, 19:24
Ja maar dat is voor alle auto's van toepassing, niet specifiek mazda

Jurjen
15th April 2005, 19:40
i know
maar als ik auto koop vraag ik ook altijd weer even iedereen en dat schrijf ik dan op.

gelukkig nu tegenwoordig vrienden gemaakt met auto monteur :)

en die gaat met me mee.
maar ook voor hen blift het natuurlijk even snel kijken.

ze kunnen nooit gegarandeerd alles zien, maar sluit wel de meeste problemen uit

Matthijs
15th April 2005, 20:12
Makkelijk he, ik heb er ook een.