Bekijk de volledige versie : Opstarten /Uitschakelen
cinpat
14th November 2006, 16:55
hallo ik ben druk bezig de componenten te verzamelem voor mijn project maar zit toch nog met een vraag.
Er komt bij mijn in de kofferbak een HP E-pc en die gebruikt 19v ik heb dus gewoon een laptop auto adapter nodig van 12v naar 19v geen probleem dus nu vraag ik mij af of er ook gewoon losse shutdown controllers verkrijgbaar zijn want ik zie ze allen in combinatie met een voeding en die heb ik dus al of ik moet een schakelaar voorin maken
Wie heeft suggesties
Mvg Patrick
Richard
14th November 2006, 23:35
Hallo Patrick,
ik heb wel idee.
Het probleem zit 't niet in het starten van de computer. Dit zou je inderdaad simpel met een NormallyOpen drukschakelaartje kunnen doen.
Die adapter van je is een groter probleem. Mits je wilt dat de adapter volledig uitschakelt als deze niet gebruikt wordt natuurlijk.
Het hoeft niet persé. Ik weet natuurlijk niet wat de lekstroom van die adapter is, maar zeg, pak-em-beet ongeveer 10mA (dan is het veel!!)
Die adapter kan je ook schakelen met een relay of met twee transistoren. In jou geval lijkt me het relay de oplossing.
Het afsluiten van de computer doe je via het touchscreen. Het uitschakelen van de adapter zou je weer met een relay kunnen doen.
Ik weet niet precies waar je voorkeur naar uitgaat. Mocht je er niet uitkomen mag je me even een PM sturen
apiesbanaantje
6th December 2006, 03:23
ik heb zelf ook een kleine hp computer die op 19v werkt ik heb hier een adapter bij van 12v dc naar 19v dc
het enige probeem is alsje de auto start valt de stroom van de pc weg en start hij opnieuw op (verkeerd afgeslote):mad:
ik heb zelf al een paar dinge geprobeerd maar tevergeefs
ik ben benieuwd hoe jij het doet en is de hp van gigagood ?
Focus
6th December 2006, 16:38
Dit kun je verhelpen met een GOEDE condensator. Deze vangt het tekort aan spanning op wanneer jij je auto start.
fs1
6th December 2006, 17:34
we spreken hier niet over een laptop? ik doe het als volgt, die adapter van 12 naar 19V die gaat aan de geschakelde plus, maar uiteraard steekt er ook een batterij in de latop, dus al je start heeft die laptop er helemaal geen last van, de on-schakelaar van de laptop wordt bij mij ge-by-passed en gaat met een draad naar een ander drukknopje dat al in mn dash zat
imhotep
6th December 2006, 17:39
we spreken hier niet over een laptop? ik doe het als volgt, die adapter van 12 naar 19V die gaat aan de geschakelde plus, maar uiteraard steekt er ook een batterij in de latop, dus al je start heeft die laptop er helemaal geen last van, de on-schakelaar van de laptop wordt bij mij ge-by-passed en gaat met een draad naar een ander drukknopje dat al in mn dash zat
idem hier, en idd, de korte tijd dat je je auto start neemt de batterij van laptop eventueel over.
Maar als het geen laptop is, is een condensator wel een oplossing.
Richard
6th December 2006, 21:06
Wat is een GOEDE condensator dan?
(Ben ik wel es benieuwt)
imhotep
6th December 2006, 21:08
1 a 2 Fahrad...
wat als jer eentje van bijvoorbeeld 20 millifahrad aan gaat hangen ga je niet veel resultaat krijgen :D
zo een gust dus:
ons-ba-tje
10th December 2006, 12:20
ik zit te denken om het bij ons te met een dubbelpolige schakelaar
en in de kofferbak een relais er tussen. zodat ik met de schakelaar
de pc aan zet en ook gelijk de verstekers aan gaan dus eingelijk een soort
remote draad leg. en de voeding hiervoor komt uit de kofferbak van
een 2de accu.
zodat alles ICE apperatuur van 1 en de zelfede accu komt en hoop
hierdoor geen storingen te krijgen.
als iemand hier nog een corectie op heeft zeg het maar:)
dash
8th April 2007, 23:14
Xp eindelijk op de flashdisk gekregen, ff paar test gedaan.
Normaal aan 25 sec vanaf het aansignaal van de cpc. Slaapstand maakt geen verschil met normaal opstarten. Standby daarintegen maximaal 5 sec, zolang duurd het voordat het scherm wakker wordt waar de cpc nu aan hangt, wou dus best nog wat sneller kunnen zijn dan 5 sec.
Toch eens kijken wat me bordje verbruikt in de standbystand, ga dan wellicht toch die kleine accu erbij plaatsen + de lampen uit DA Big one's schema.
LOL, als dit werkt, m2 aan op de afstandsbediening, duurt ca 30 sec voordat je bij/in de auto/gordel om/contact om hebt. M2 start de pc na ca 10 sec, pc geeft na 3 sec aan signaal, na 5 sec cpc draaiend, das 18 sec, waar die er 30 over mag doen :) Ga hier dus serieus induiken.
imhotep
8th April 2007, 23:18
kan je die m2 niet instellen dat hij direct laat opstarten ipv 10 seconden te wachten?
Waar je waarschijnlijk ook mee moet oppassen, als je met een koude moter wilt starten heeft je auto enorm veel energie nodig, en put dus veel uit de batterij. Gaat de batterij dan nog power genoeg hebben om je pc up and running te houden?
dash
8th April 2007, 23:24
Hij is niet helemaal goed meer, 1 van die weerstanden is losgekomen die p4 stekker zit daar ook wel erg dichtbij, nog wel vervangen door een ander, maar dat mocht niet baten. Deze geeft in ieder geval na 10 sec stroom aan de mobo, een goeie zal dat sneller doen. Maar ide moet ik nog bestellen, wilde eerst eens uit het xp gebeuren, danwel een extra soundkaart op de cpc, zou wel zonde zijn geweest van het kastje, Maar is opgelost :D
Nu eens met RR gaan stoeien
ps hoe snel is die van jouw uit de standby stand? zag ook iets over Vista. Maar sneller dan je scherm kan wakker worden vindt ik wel snel :)
imhotep
8th April 2007, 23:38
die vista vind ik eigenlijk vrij traag opstarten.
Is ook wel een serieus verschil he, die xp die ik op die athlon xp laptop had staan was volledig gestript en die was in 35 seconden opgestart dacht ik, en standby was ook iets van 5-6 seconden.
Kzal morgen ofzo diee vista op mijne nieuwe laptop is uitmeten :).
imhotep
9th April 2007, 11:00
vista is op 1 a 2 seconden uit standby, als ik op het knopje druk, dan kan ik beginnen werken tegen dat ik mijn muis vast heb :D
dash
10th April 2007, 15:39
Das dus geen verschil met me xp, zodra het scherm wakker is is xp er ook. Maar blijft natuurlijk een beetje stroom vragen.
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.