Bekijk de volledige versie : bmw m-tech project
bmw-mtech
2nd October 2006, 17:41
In de hoop verder te komen met mijn project, ben ik terecht gekomen op dit forum, en tot nu toe heb ik al heel veel opgestoken, alleen blijf ik op sommige punten hangen. Vandaar dit topic waarin ik bij ga houden waar ik ben in mijn project, en dus vragen die gaanderweg ontstaan direct in dit topic aan de orde kan stellen.
Zo nu genoeg wijze woorden gedaan, de plannen:
Zo goedkoop (lees bestekoop) een carputer in mijn bmw te bouwen. Met deze carputer wil ik kunnen navigeren, films kijken, mp3's afdraaien, carkit via bleutooth, misschien in een later stadium obcII eraan koppelen.
Over het schermpje ben ik al uit, het wordt een newvision of lilliput 7" tft touchscreen. Het zal ingebouwd worden in het middenconsole, waar nu de orginele obc zit.Zie afbeelding:
Nu komt het stuk waar ik op vast zit: welk moederbord, en welke processor is het beste geschikt gezien mijn wensen? Ik hoor veel over epia moederbordjes, maar welk type bord is dan geschikt voor mijn project? of is een normaal moederbord uit een gebruikte pc ook geschikt? welke processor kan ik het beste nemen? p3 want p4 verbruikt teveel stroom? en hoeveel mhz moet ik dan aan denken?
Daarna komt de voeding: Er zal een dc-dc voeding komen omdat een converter gewoon te veel vermogen verbruikt, maar zijn de dc-dc voedingen wel stabiel genoeg, dat als bv de versterker ff vol trekt, of aanpsringt, mijn carputer niet de geest geeft?
Groeten Luuk
Neonic
2nd October 2006, 19:32
Nu komt het stuk waar ik op vast zit:
- welk moederbord en welke processor is het beste geschikt
- en hoeveel mhz moet ik dan aan denken?
- maar zijn de dc-dc voedingen wel stabiel genoeg?
Zijn al diverse topics over geweest. Moet je maar eens op je gemakkie eens 'zoeken'. Kan me ook voorstellen dat je juist door al die topics het ook niet meer snapt ...
Dus ...
Veel mensen bouwen een Epia bordje (of Commell, beetje soort gelijk) vanwege de diverse aansluitingen die onboard zitten en het geringe stroomverbruik. Daarnaast zijn ze ook lekker klein.
Sommige mensen hebben nog een brok huis-tuin-en keuken pc over en timmeren die in hun auto. Kan natuurlijk ook é, al heeft dat zo zijn voor en nadelen.
Wat voeding betreft ... lijkt me wel stabiel genoeg. Die voedingen zijn juist voor carputers gemaakt. Zou dan wel een voeding nemen die voldoende vermogen levert. Altijd handig want wanneer je met een carputer begint komen er vanzelf allerlei (on) zinnige dingen bij. Je leest er over en denkt ... wil ik ook :)
bmw-mtech
2nd October 2006, 21:48
na het forum eens goed door te hebben gelezen, zie ik inderdaad door de bomen het bos niet meer haha, maar ik denk dat ik weet wat ik met de voeding aan moet, een m2-atx voeding zou voor mijn doeleinden een geschikte component zijn. Mensen die dit willen bekrachtingen of ontkrachtigen? gaat uw gang met bruikbare argument :D
Richard
3rd October 2006, 00:16
tis duur!
voor kerst komen wij met een goedkoper alternatief! :P
Richard
3rd October 2006, 10:26
Over het schermpje ben ik al uit, het wordt een newvision of lilliput 7" tft touchscreen. Het zal ingebouwd worden in het middenconsole, waar nu de orginele obc zit.Zie afbeelding:
Groeten Luuk
Als ik je trouwens ergens op mag wijzen. Ik heb zelf gemerkt dat het fijn is als het touchscreen niet tegek ver van je gezichtsveld verwijderd is. Hoe verder het schermpje van de voorruit verwijderd is hoe minder je in je ooghoeken van het verkeer kan zien.
Ik zelf heb ook precies waar jij 't schermpje wilt plaatsen een mooi plekje maar toch ga ik kiezen om het schermpje hoger te plaatsen, wat wel veel meer werk zal worden i.v.m bestaande knopjes.
Het is maar een tip, misschien kan je er nog eens over nadenken.
bmw-mtech
3rd October 2006, 20:33
tis duur!
voor kerst komen wij met een goedkoper alternatief! :P
kun je me vertellen wat je hiermee bedoelt? is het misschien verstandig om te wachten tot dan?
je kunt het ook pm'men;)
Groeten Luuk
bmw-mtech
4th October 2006, 20:35
de plannen worden misschien gewijzigd, ben vandaag bij een 2ehands computer onderdelen winkel geweest, en die had een p4 1.7ghz laptop liggen waarvan ik vanavond de spec's en de prijs krijg. De laptop hoefde niet teveel te kosten want het beeldscherm was stuk (deed het wel maar er zaten strepen in). dus dan hoef ik me niet meer druk te maken om een te dure voeding, slim line hd, en slim line dvd speler. En de laptop is veel makkelijker in te bouwen.
Maar dan moet ik wel de volgende dingen oplossen:
Kan ik de ledjes die de laptop heeft voor power ed. doortrekken naar het dashboard?
Hoe ga ik de aan/uit knop bedienen? is deze gewoon los te solderen, verlengen, en aan te sluiten, of moet ik hier iets anders op verzinnen? Heb namelijk het mp3car forum en dit forum doorgespit maar kan erweinig info over vinden.
Groeten Luuk
bmw-mtech
10th October 2006, 21:05
laptop is binnen, blijkt een athlon 2500+ te zijn. 512 ram, 50gb hd, 128mb ati videokaart, dvd speler.
Groeten Luuk
setsunakaede
11th October 2006, 22:27
mwah, ook geen straf lijkt mij.
owillems
11th October 2006, 23:25
laptop is binnen, blijkt een athlon 2500+ te zijn. 512 ram, 50gb hd, 128mb ati videokaart, dvd speler.
Groeten Luuk
niet een beetje overkill? voor de wagen?
of mis ik iets?
bmw-mtech
12th October 2006, 20:31
is misschien wat overkill maarja, deze kon ik spotgoedkoop krijgen omdat het scherm kapot was. en daarbij, ik heb nu qua capaciteit genoeg over voor wat de toekomst eventueel nog gaat geven.. misschien extra schermpje om tijdens het navigeren ook nog dvd te kijken ;) haha
en daarbij komt dat een laptop met deze specs niet zo veel stroom trekt als een gewone pc met dezelfde specs, en atlon is ook nog minder stroom behoevend heb ik me laten zeggen, dus al met al een leuk systeem, waarbij ik niet snel de kans loop dat ik hem moet upgraden..
groeten Luuk
owillems
12th October 2006, 20:49
is een feit :D
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.