PDA

Bekijk de volledige versie : CarPc Linux distributie

soeperman
26th September 2006, 12:35
Hallo,

Zelf werk ik al een jaar of 4 tot 5 met linux en ben op dit moment een vraagbaak bij collega's en vrienden die ook met linux willen spelen/werken.

Nu ga ik binnenkort mijn carpc toch in een andere auto bouwen dus ik dacht waarom ook geen linux i.p.v. windows (carpc is de enige windows pc waar ik mee werk sinds 2 jaar).

Wat ik graag wil doen is een distributie maken specifiek voor carpc's gebaseerd op LFS (afkorting voor linux from scratch).

Er zullen zeker nog een heleboel hindernissen zijn, maar dat zie ik als een uitdaging. MP3/OGG support in een mooi jasje wat bestuurd kan worden door het touchscreen is mijn eerste goal en van daaruit werk ik verder naar navigatie en carkit, etc.

Het is mijn bedoeling strakjes een LiveCD te hebben die kan booten om de carpc om er mee te kunnen spelen, maar dat er vanuit de LiveCD ook een installer gestart kan worden om het geheel dan te installeren op de carpc.

Zijn er mensen die hier interesse in zouden hebben om dit te gebruiken?
Zijn er misschien ook mensen die mee zouden willen helpen deze nieuwe distro op poten te zetten?

Wouter

imhotep
26th September 2006, 12:41
als het er is, het werkt deftig en het is sneller als mijn huidige setup wil ik het zeker gebruiken.

hansb42
26th September 2006, 14:02
als het er is, het werkt deftig en het is sneller als mijn huidige setup wil ik het zeker gebruiken.

Ik ook. Ben benieuwd :cool:

BusChauffeur
26th September 2006, 14:09
als het er is, het werkt deftig.

Even kijken ......Deftig was dus/ Aandachtig kijken

Pfff snap niks van dat belgie's taaltje ;)

imhotep
26th September 2006, 14:11
Even kijken ......Deftig was dus/ Aandachtig kijken

Pfff snap niks van dat belgie's taaltje ;)

deftig betekend eigenlijk ook GOED, een sgoed kijken, als het goed werkt :D

soeperman
26th September 2006, 15:00
Okay, dan ga ik er vanavond serieus mee aan de slag.
Voor het moment heb ik dit project even Carix gedoopt, maar andere namen zijn altijd welkom.
Om het makkelijk te houden heb ik naast dit topic nog wat webspace geregeld in mijn pauze.

Het webadres wordt dan http://carix.e-broers.net.
Het kan zijn dat de site nog niet werkt als je er naar toe wil gaan, want ik heb hem net pas in de dns aangepast dus dat kan nog een x aantal uur duren voordat iedereen die wijziging heeft.

De website draait op mijn webservertje thuis (Gentoo powered :) )

Nu heb ik er snel even een tekstje ingezet met wat mijlpalen. De volgorde daarvan zal waarschijnlijk nog wel wijzigen, maar deze mijlpalen wil ik zelf wel een beetje volgen.

Ik zal beginnen met een echte website als de eerste grote pakketjes beginnen met compileren (bv glibc of gcc).
Op de site zal ik dan ook helemaal uitleggen wat het plan is en welke stappen daarbij horen. En natuurlijk foto's en screenshots als de eerste mini versie van Carix het licht gezien heeft.

imhotep
26th September 2006, 15:41
ziet er fijn uit, nu hopen dat het lukt en dat de hardewareondersteuning goed is.

owillems
26th September 2006, 16:14
mocht ik kunnen zou ik helpen,
maar men linux programmering stelt niet genoeg voor :s
als men windows distri af is, wil ik gerust ´proberen ´helpen.

Echt veel zal er niet zo moeten inzitten,
mocht je nu eengewone kleine kernel schrijven dat je frontend draait is dit eig al voldoende.
zou wel vetjes zijn (om as belg weer raar te spreken :D

masterblaster
5th October 2006, 22:54
Ja man je bent mijn held ik wil namelijk al een hele tijd een linux carpc bouwen alleen kom ik met linux(lees knoppix en DSL) nog niet snel genoeg uit de voeten.
Dus laat gauw wat meer horen over je project, een klant heb je op zijn minst al:D:D
Kan je niet doorbouwen op een al bestaand linux programma?
zijn bij mijn weten namelijk 3 linux carpc programma's waar je wat aan zou kunnen hebben. weet even de namen niet meer

Richard
6th October 2006, 10:16
Zeer mooi zeer mooi

hansb42
6th October 2006, 10:20
Okay, dan ga ik er vanavond serieus mee aan de slag.
Voor het moment heb ik dit project even Carix gedoopt, maar andere namen zijn altijd welkom.

Ik zal dit nouwlettend volgen:D Ik wil Carix wel eens aan de tand voelen TzT.

Heb je al een lijst met functies of wensen?

digeridoo
6th October 2006, 20:09
leuk ga het in de toekomst zeker proberen
in mn 2de carpc
ik ben zelf niet zo handig met software schrijven helaas

soeperman
9th October 2006, 12:53
De afgelopen week ben ik erg druk bezig geweest om verschillende dingen uit te proberen. Ik denk dat ik verder bouw op Gentoo, gezien ik hier al veel ervaring mee heb en precies weet wat waar zit en hoe emerge in elkaar steekt. Bovendien hebben ze goede documentatie en zorgt gentoo dan voor security updates en het test gedeelte. De software die via emerge verkrijgbaar is wordt eerst uitgebreid getest voordat deze beschikbaar komt voor het grote publiek.

Ik ga vanavond opnieuw beginnen en dan ga ik de basis weer opzetten.
Gentoo is een source gebaseerde distributie wat eigenlijk betekent dat standaard alles compileerd moet worden. Aangezien dit op een carpc niet echt handig is omdat hier redelijk wat CPU power voor nodig is zal ik gebruik maken van de optie in emerge om van de gecompileerde software pakketjes te maken die dan weer gebruikt kunnen worden bij de installatie. Hierdoor is compileren voor de gebruikers niet nodig aangezien het al gecompileerd is door mij (of later mss wel het carix team).

Voor degene die Gentoo kennen ga ik vanavond het volgende doen:
Ik ga een basis installatie (niet de installer die sinds 2006.0 bijgeleverd is) uitvoeren en een stage3 weer opnieuw bootstrappen met i486 support.
Daarna alle pakketten in de stage3 opnieuw compileren met de nieuwe toolchain. (emerge -e system)
Dit moet omdat de standaard stage3 tegenwoordig alleen i686 of hoger is.
Maar de VIA C3 doet zich wel voor als i686, maar mist toch bepaalde cpu instructies (i.e. cmov) waardoor bepaalde software zich vreemd kan gedragen. (segfaults, etc)

Als ik helemaal terug ga naar de i486 optimalizaties zullen alle VIA C3 (er zijn 2 verschillenden: Samuel en de Nehemiah) cpu's er op draaien en alle andere intel cpu's ook zoals p3, p4, etc.

Ik zit te denken om PyCar te gebruiken (en eventueel uit te bouwen) als user interface.
Het is de bedoeling dat alles in te stellen en te regelen is via deze user interface.

Aangezien de meeste carpc's geen internet verbinding zullen hebben om de carpc te updaten zal ik eens in de x tijd een nieuwe cd-release uitbrengen om de huidige carpc van software updates te voorzien.
De carpc moet dan ook vanuit de user interface te updaten zijn.

Ik zit ook te denken om de hdd temp en systeem/cpu temp ergens op het scherm te zetten aangezien dit onder linux redelijk makkelijk is op te vragen.

Vele anderen en ikzelf ook hebben al verschillende distributies goed werkend gehad op via epia systemen doordat via zelf ook aardig wat support leverd (drivers, faq's, etc) op linux gebied.

Vanavond zal ik de website ook weer verder updaten en kijken of ik een forum o.i.d. kan opzetten.

Ik hou jullie op de hoogte :)

imhotep
9th October 2006, 13:50
Is het mogelijk om toch ook support in te bouwen voor draadloos internet, want dat lijkt mij toch wel vrij veel gebruikt.

owillems
9th October 2006, 14:01
lol dan kan je met enkele tools de beveiligde netwerken hacken die je tegen komt :P

hansb42
9th October 2006, 17:10
Ik hou jullie op de hoogte :)

Ik snap er geen sikkepit van maar het klinkt erg goed :D

Als de uiteindelijke versie mp3 kan spelen, filmpjes mpeg en avi en ook nog navigatie dan ga ik het zeker proberen:confused:

imhotep
9th October 2006, 17:17
Ik snap er geen sikkepit van maar het klinkt erg goed :D

Als de uiteindelijke versie mp3 kan spelen, filmpjes mpeg en avi en ook nog navigatie dan ga ik het zeker proberen:confused:

Idem hier,

als ik er mp3's, filmkes, navi en dan nog wat mee kan gsm'en dan komt het zeker op mijn (test)machine.

owillems
9th October 2006, 22:51
Idem hier,

als ik er mp3's, filmkes, navi en dan nog wat mee kan gsm'en dan komt het zeker op mijn (test)machine.

is dat formaat niet eigenlijk illigaal op een linux :P
want linux is bedoeld om gratis te zijn dus je kan er geen licentie rechten op integreren dacht ik.
wil de lol niet verpesten, maar is als me windows verise,
met serie nummer illigaal,
ermee dat het ene optie is :P
miss een hint om, om jou versie ook legaal te houden, 2 versies maken een tje voor jou zgnd.
en eentje zonder progs met licenties, om te share :P

Harro
9th October 2006, 23:33
Hallo Wouter,

Wat je voorstelt, lijkt me 'soeper'. Ik weet weinig van programmeren etc. af, maar heb wel grote interesse in dit soort projecten.

Momenteel draai ik op m'n (a.s.) CarPC XP en CentraFuse, maar dit draait helaas wel erg traag op m'n Via Epia M9000 systeem.

Ik was daarom al aan het rondkijken naar een eenvoudig te installeren/gebruiken Linux frontend. Jouw voorstel komt dus 'als geroepen'.

Als (aanstaande) gebruiker denk en test ik graag mee!

Groet,
Harro

Harro
10th October 2006, 00:46
Hallo Wouter,

Hier nog enkele links waar je wellicht wat mee kunt:

* Een andere Linux frontend in ontwikkeling (http://silverwolf.intuitionsys.com/intro.html)

* Infomap Navigator, Navigatie software die onder Linux draait, mét mogelijkheid voor import van en waarschuwing voor flitsers etc. (http://www.action-replay.co.uk/satellite-navigation/Infomap_Navigator_EU_Plus.shtml)

Oh ja, ik neem aan dat je bekend bent met het Amerikaanse Carputerforum (http://www.mp3car.com/vbulletin)?

Een onderdeel voor gebruik van de CarPC als handsfree-kit zou ook geweldig zijn, zelf heb ik -tot nu toe tevergeefs- geprobeerd om dit via PhoneControl met mijn HP HW6515 PDA/phone werkend te krijgen....
Er schijnen in deze richting voor Linux wel wat pogingen te zijn, maar voor zover ik weet nog niet compleet geslaagd....

Al zoekend kwam ik deze 'draad' (http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=28885&highlight=bluetooth)ook nog tegen, ook wel interessant voor jou, denk ik....

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Succes met het project,
groet,
Harro

soeperman
10th October 2006, 10:33
* Een andere Linux frontend in ontwikkeling (http://silverwolf.intuitionsys.com/intro.html)

Ik heb even gekeken en er zijn wel dingen die ik als voorbeeld kan gebruiken, maar het is op dit moment ook nog meer een doe-het-zelf frontend wat ik dus juist niet wil. Bovendien zag ik dat je daar standaard als root inlogd en als je iets niet wilt dan is het dat. Maar het ziet er leuk uit en ik zal er zeker nog wat van kunnen leren.

* Infomap Navigator, Navigatie software die onder Linux draait, mét mogelijkheid voor import van en waarschuwing voor flitsers etc. (http://www.action-replay.co.uk/satellite-navigation/Infomap_Navigator_EU_Plus.shtml)

Dit ken ik, sterker nog ik heb deze software, maar echt geweldig vind ik het niet. Maar ik heb dan niet de Carpc fontend die bij de prof. versie zit. Dus op een 7" touchscreen is er in mijn geval bijna niet mee te werken :(

Oh ja, ik neem aan dat je bekend bent met het Amerikaanse Carputerforum (http://www.mp3car.com/vbulletin)?

Ja, ik heb hier al regelmatig door heen gesurfd :)

Een onderdeel voor gebruik van de CarPC als handsfree-kit zou ook geweldig zijn, zelf heb ik -tot nu toe tevergeefs- geprobeerd om dit via PhoneControl met mijn HP HW6515 PDA/phone werkend te krijgen....
Er schijnen in deze richting voor Linux wel wat pogingen te zijn, maar voor zover ik weet nog niet compleet geslaagd....

Eerst ga ik zorgen dat er iig een stabiel systeem met frontend en mp3, ogg en avi, mpeg support is.
Dat probleem met patenten en licenties van o.a. mp3 is een bekend probleem en de een leverd het er standaard bij en een ander heeft de support er niet inzitten, maar kun je heel makkelijk na de install alsnog installeren. Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar zal het hier aangeven als ik het wel weet...

Al zoekend kwam ik deze 'draad' (http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=28885&highlight=bluetooth)ook nog tegen, ook wel interessant voor jou, denk ik....

Ik ga een een blik werpen :)

Draadloos support wil ik er idd uiteindelijk ook in hebben en dat is tegenwoordig goed te doen. Ik zit hier nu ook op een Linux laptop met Wireless Netgear pcmcia kaartje deze post te typen :)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Succes met het project,

Dank je wel :)

De toolchain is omgezet naar i486 en mijn computer thuis staat nu te stampen op een emerge -e system. Dus het gaat de goede kant op :)

Wouter

soeperman
11th October 2006, 22:33
Wou jullie even op de hoogte stellen dat de basis van Carix op zichzelf kan booten en draaien.
Op dit moment ben ik m'n wireless lan kaartje aan het opzetten zodat ik dingen als een grafische omgeving en geluid op kan gaan zetten :)

Voordat ik met de grafische schil en het geluid aan de gang ga eerst weer even een paar flinke stress testen om te kijken of het geheel op zichzelf ook stabiel draait. Tot nu toe draait het geheel zo stabiel als een huis, maar wil het zeker weten aangezien dit de basis is voor de rest. Als dit niet stabiel draait zal de rest dit ook niet doen :)

Ik houd jullie op de hoogte.
Wanneer mogelijk zal ik wat screenshots gaan maken...

Wouter

Lexophilia
17th March 2007, 00:32
Wou jullie even op de hoogte stellen dat de basis van Carix op zichzelf kan booten en draaien.
Op dit moment ben ik m'n wireless lan kaartje aan het opzetten zodat ik dingen als een grafische omgeving en geluid op kan gaan zetten :)

Voordat ik met de grafische schil en het geluid aan de gang ga eerst weer even een paar flinke stress testen om te kijken of het geheel op zichzelf ook stabiel draait. Tot nu toe draait het geheel zo stabiel als een huis, maar wil het zeker weten aangezien dit de basis is voor de rest. Als dit niet stabiel draait zal de rest dit ook niet doen :)

Ik houd jullie op de hoogte.
Wanneer mogelijk zal ik wat screenshots gaan maken...

Wouter

FF primen dus :)

ben benieuwd...(nogsteeds :P)

rpd
17th March 2007, 01:21
Zeker leuk project,

Helaas geen ervaring met linux, 1x een knoppix op cd gezet verder nix.

Lijkt me verder wel een hele goede keus als systeem voor in de auto, aangezien je het lekker klein kan houden en ook nog eens snel.

Die latop fabrikanten stoppen niet voor niets naast windows een linux media systeem in veel laptop's om snel ff dvd of muziek te kunnen kijken/luisteren.

Suc6 er mee, ik volg de vorderingen wel (voor zover die er nog zijn? :P).

Ascona
17th March 2007, 11:59
mijn excuses voor het redelijk laat zijn, maar
http://freshmeat.net/projects/carpc/

hansb42
11th April 2007, 17:33
mijn excuses voor het redelijk laat zijn, maar
http://freshmeat.net/projects/carpc/

Zo das ingewikkeld zeg. ik denk dat ik mijn xplite nog maar ff aanhou:eek:

soeperman
22nd April 2007, 00:08
Hey, ben een tijdje niet actief bezig geweest met het project.
Ik ben eind vorig jaar verhuisd en daarna heeft het redelijk stil gelegen.
Maar ik ben er weer met frisse moet aan begonnen.

Op dit moment gebruik ik een standaard pc aangezien ik in december mijn carpc verkocht heb. Uiteraard hou ik wel rekening met de via bordjes, want die zal ik binnenkort hopelijk ook weer 1 in mijn bezit hebben.

imhotep
27th November 2007, 16:51
nog enige vorderingen?