PDA

Bekijk de volledige versie : VANputer

TIN
2nd September 2006, 02:31
Hoi,

ik ben TIN:cool: en nieuw hier.
Ben op het idee gekomen door een ander die er 1 heeft ingebouwt in zijn VAN op een ander forum [ link staat onderaan ].
Gaaf hoor.
En ben dus ook besmet geraakt met het carputervirus :D en heb dus een hoop vragen.

- ik wil een in dash touchscreen maar welke en waar moet ik op letten ?
- systeemkast een morex 3688 of een travla c134 ?
- geheugen 512 mb als ik het goed gelezen heb op het forum zou dit om te
beginnen voldoende moeten zijn ?
- moederbord een VIA epia m10000 ?
- HD 40gb 5400 rpm ?
- gps bleutooth of usb en wat houd TMC in ?

Als je alles bij elkaar optel dan kom je op een aardig centje uit dus ik zal het beetje bij beetje moeten kopen.
Waar moet ik dan beginnen met kopen i.v.m. vernieuwing van bepaalde produkten ?
Kopen jullie je spullen via internet :confused: Picco , MyElectronics , Ebay of marktplaats ?
BV die morex systeemkast kost op Ebay 89 en bij Picco 99 dus scheelt toch wel wat.
:D een hoop vragen maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

TIN:cool: http://forum.davc.nl/viewtopic.php?t=1006

BusChauffeur
2nd September 2006, 09:21
Kopen jullie je spullen via internet :confused: Picco , MyElectronics , Ebay of marktplaats ?

Welkom Tin.
Plek zat voor het inbouwen in die VAN...;)
Jij zal ook wel balen,dat het grijs kenteken niet mee mogelijk is,
voor particulieren :eek:
M'n Dodge is mij te duur geworden..vandaar dat ik een trafic heb gekocht.

Back on topic.....

Tja Waar kopen?? Er is geen winkels waar je naar toe kan rijden.
Das jammer. Zou mooi zijn als je alles in 1 keer kon meenemen. Helaas.....
Alles moet dus via internet :(
Zelf heb ik al mijn spullen gekocht via Picco.
Hij is misschien wat duurder.Maar service mag ook wat kosten...Toch?
Ik had probleemen met de voeding (m2-atx) dat heeft hij perfect opgelost.
Niet zeuren....Maar gewoon 3 verschilende voeding opgestuurd.
Kon ik zelf kijken welke wel werkte....
Toen dat ook niet ging,kon ik gewoon langskomen (op zondag):)

Vandaar dat ik m'n spullen bij picco koop.

Boerke
2nd September 2006, 09:46
mja het internet afschuimen, afwachten en toeslaan :)

Neonic
2nd September 2006, 12:16
Hey hey WELKOM

Een vanner wat leuk :D en nog uit de buurt ook.

Ben toevallig tijdje geleden op dat forum beland toen ik dingen aan het zoeken was zoals 2e accu, opladen enzo. Las daar ook dat je elke maand een meeting heb bij Big Daddy, ga je er ook heen ?

Ben op het idee gekomen door een ander die er 1 heeft ingebouwt in zijn VAN op een ander forum [ link staat onderaan ].
Gaaf hoor.
Zeker gaaf ... plek zat lijkt mij, of valt dat nog tegen? En draait dat schermpie nou om ofzo, kon het niet zo goed zien eigelijk.

- geheugen 512 mb als ik het goed gelezen heb op het forum zou dit om te beginnen voldoende moeten zijn ?
- moederbord een VIA epia m10000 ?

Veel mensen hebben een Epia bordje, zo rond de 1000Mhz en met 512 Mb geheugen.
Voor navigatie, mp3's enzo is dat wel voldoende.

Denk dat het handigste is om 'gewoon' met de basis te beginnen.
- mobo
- schermpie
- voeding
- bijbehorende kabels enzo

Kan je later als het leuk werkt altijd nog verder uitbreiden. Weet niet wat je er allemaal mee wilt gaan en als je eenmaal weet wat je er allemaal mee kan doen wil je dat vast ook allemaal:) Dus een flinke voeding is dan wel aan te raden. Beste is een voeding 'op de groei' te nemen.
Meeste mensen hebben nog wel een oude pc over waar je dus harde schijven en CD/DVD spelers uit kan slopen. Alvorens nieuwe te kopen kan je ook met dat oude spul het een en ander uit proberen.

En waar te kopen ?

Heb zelf me tft bij Myelectronics vandaan, en me geheugen en mobo heb ik bij Stannet besteld, na een tip van Jurjen. Beide zaken snelle levering moet ik zeggen. Verder heb je bij sites als Inkoopacties.nl of iets dergelijks wel eens leuke dingen staan.

TIN
2nd September 2006, 12:44
Plek zat voor het inbouwen in die VAN...
Jij zal ook wel balen,dat het grijs kenteken niet mee mogelijk is,
voor particulieren

Inderdaad plek zat.....en heb ook een tijd zitten twijfelen om gewoon een desktop pc te nemen maar dan zit je weer met het hoge vermogen en de gevoeligheid van de HD.....toch :confused:
Ik rij op een camperkenteken want mijn VAN is van voor '95 [toen zijn namelijk de bepalingen verandert i.v.m.het plaatsen van een keukenblok] en betaal dus 1/3 van het jaar ;)

Een vanner wat leuk en nog uit de buurt ook.

Ben toevallig tijdje geleden op dat forum beland toen ik dingen aan het zoeken was zoals 2e accu, opladen enzo. Las daar ook dat je elke maand een meeting heb bij Big Daddy, ga je er ook heen ?

Nee ik kom niet veel op meetings maar ik wil wel een keer naar een meeting komen voor carpc's.

Zeker gaaf ... plek zat lijkt mij, of valt dat nog tegen? En draait dat schermpie nou om ofzo, kon het niet zo goed zien eigelijk.

ja hij heeft zelf een meganisme gemaakt........op die manier is van buiten ook niet te zien dat je een carpc in je auto heb ;)

ik moet rustig beginnen met opbouwen omdat ik niet het geld heb om alles in 1 keer te kopen......shit.....wat ik natuurlijk wel wil hahaha
Het is ook moeilijk om je geduld te bewaren en mijn vrouw er van te overtuigen van het nut.....maar dat gaat wel lukken.

TIN:cool:

imhotep
2nd September 2006, 13:00
Hoi TIN, welkom opt forum,

Het is ook moeilijk om je geduld te bewaren en mijn vrouw er van te overtuigen van het nut.....maar dat gaat wel lukken.

je vrouw overtuigen, hier enkele argumenten

een gps zou toch wel heel handig zijn zeker als het een camper is.
Als je eventjes wilt zien wat er in de buurt te doen valt een gratis ap zoeken en het internet op.
geen boetes meer want je kan nu de flitspalen importeren (=> het betaald zichzelf wel terug :D)
alle muziek altijd mee
eventueel een achterruitrijcamera, kan je vrouw ook eens parkeren :D
s'avonds gezellig filmpje zien.

TIN
2nd September 2006, 13:04
je vrouw overtuigen, hier enkele argumenten

een gps zou toch wel heel handig zijn zeker als het een camper is.
Als je eventjes wilt zien wat er in de buurt te doen valt een gratis ap zoeken en het internet op.
geen boetes meer want je kan nu de flitspalen importeren (=> het betaald zichzelf wel terug )
alle muziek altijd mee
eventueel een achterruitrijcamera, kan je vrouw ook eens parkeren
s'avonds gezellig filmpje zien.

:D hahaha ik ga ze zeker gebruiken vooral het laatste argument ;)

Neonic
2nd September 2006, 13:34
Nee ik kom niet veel op meetings maar ik wil wel een keer naar een meeting komen voor carpc's.
10 September is er een meeting dus ....

Niet 't geld hebben om alles in 1 keer te kopen ... bekend verschijnsel :p

eventueel een achterruitrijcamera, kan je vrouw ook eens parkeren :D
Standaard opmerking, haha ... vrouwen en parkeren :D

Succes met je vrouw te overtuigen é
Als ze van spelletjes hou kan je dat argument ook gebruiken (patience ofzo, of een of ander puzzelspelletje) Dan zou je eventueel een 2e tft enzo achterin kunnen maken. KVM switchie oid ertussen en voila.

s'Avonds lekker fimpie kijken, of muziekie luisteren.

Of ... als je er gewoon zo'n grote TFT achterin timmerd, screensaver aan van bv aquarium, of gezellig open haardje. Muziekie op de achtergrond, cocktailtje er bij ...

Uriel
2nd September 2006, 16:59
Inderdaad plek zat.....en heb ook een tijd zitten twijfelen om gewoon een desktop pc te nemen maar dan zit je weer met het hoge vermogen en de gevoeligheid van de HD.....toch :confused:

Dekstop pc werkt top!! gewoon doen, lekker goedkoop en makkelijk onderdelen voor te krijgen. Het huis, tuin en keuken spul zeg maar. Hoog vermogen??, je heb niet zo'n zwaar systeem nodig dus dat valt mee, ik voedt alles inclusief twee schermen via mijn OPUS 120 Watt en heb daar volgens mij nog plenty ruimte over.
En de Harddisk; ik heb er alleen maar gewone desktop harddisks in gehad en tot nu toe (laatste schijf zit er ongeveer een maand of 5-6 in) met een 80Gb Seagate 7200 rpm 8 mb ook nog helemaal geen problemen gehad.

Enne met de vering van jouw VAN, lekker amerikaans, moet dat volgens mij geen probleem zijn.

Check mijn systeem maar ff, zie linkje onderaan dit bericht.:D

Succes met je project!!

BusChauffeur
2nd September 2006, 21:16
Las daar ook dat je elke maand een meeting heb bij Big Daddy, ga je er ook heen ?

Heee' Een nieuw clubhuis voor de meeting.... LoL ;) :D

TIN
2nd September 2006, 21:34
hoi Uriel,

ik had via mijn werk al een desktopbehuizing geregeld en ik zou hem inderdaad kwijt kunnen maar dan zit die achterin mijn wagen.
Zijn er nog beperkingen inverband met de lengte van de kabels van pc naar touchscreen ?
Toen ik die afstand zag dacht ik aan zo'n kleinne behuizing want die ken ik kwijt vlak boven mijn hoofd [makkelijk als je een dvd op wil zetten].
http://forum.davc.nl/viewtopic.php?t=1006 om een idee te krijgen hoe mijn VAN er van binnen uit ziet.
Dit is niet mijn VAN maar de indeling is het zelfde.
Als de afstand niets uit maakt dan ga ik inderdaad voor deze oplossing.....scheelt een hoop geld ;)....bedankt.

Is er nog iets waar ik op moet letten met in dash touchscreens ?
Dat wordt wel de duurste aankoop dan....maar wil daar liever niet op besparen.

imhotep
2nd September 2006, 21:37
beste is om alles zo kort mogelijk te houden, maar 5 meter moet zeker lukken hoor.

Neonic
2nd September 2006, 22:29
Heb zelf een USB en VGA kabel erin liggen van dacht 4 en 5m. Waren de langste die ze hadden.
Bij Conrad zie ik net dat ze zelfs monitorkabels hebben tot 30m (hoogwaardig afgeschermd)

Denk dat je zowieso wel tot een meter of 4 a 5 kan gaan. Ligt er ook wel aan of je er stroomkabels langs hebt lopen. Daardoor kunnen ook storingen onstaan.

TIN
4th September 2006, 16:33
Is dit misschien wat ?

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260027192493&translate=no&ssPageName=LanguageToggle

Ik heb ze duurder gezien alleen heb ik geen ervaring met het kopen via ebay.

Met 5 mtr. denk ik het wel te reden......zal het is nameten vanavond.

Aantal Artnr Productomschrijving Prijs Totaal

110421 Maxtor DiamondMax 10, 80Gb, 7200rpm, 8Mb SATA300 46,00
122145 Asus EN7300GS 256Mb, DVI, HDTVo, PCIe 65,00 65,00
122241 Asus P5PE-VM, S775, i865G, 2xDDR, VGA, mATX 56,00
130296 Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400Mhz 54,00
131314 Intel Pentium 4 531, 3.00Ghz,800Mhz,1Mb,S-775,Box 83,00
418155 Lite-On DVD-Rom 16x48x IDE Zwart, oem 19,00

Dit is wat ik wil inbouwen in mijn desktop. [de prijzen die erbij staan zijn van informatique]

Ik twijfel alleen nog over de voeding ???? welke ????

Groeten TIN:cool:

@rie
4th September 2006, 16:49
dat model indash touchscreen kan ik je ook leveren voor 300 euro
heb er alleen geen ervaring mee

grt,
arie

imhotep
4th September 2006, 16:58
mijn ervaring met indash schermen tot op heden:

De lilliput NW711VT is zijn geld niet waart, de mijne is nu overleden en normaalgezien zou ik een K500 krijgen ter vervaning (eerste week van september hadden ze gezegd en dat is eum NU).

Als je nog even geduld hebt kan ik daar ook een korte review van geven, en als je wil mag je altijd eens langkomen om te kijken, als ik heb werkende heb tenminste :D.

TIN
9th September 2006, 21:32
Aantal Artnr Productomschrijving Prijs Totaal

110421 Maxtor DiamondMax 10, 80Gb, 7200rpm, 8Mb SATA300 46,00
122145 Asus EN7300GS 256Mb, DVI, HDTVo, PCIe 65,00 65,00
122241 Asus P5PE-VM, S775, i865G, 2xDDR, VGA, mATX 56,00
130296 Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400Mhz 54,00
131314 Intel Pentium 4 531, 3.00Ghz,800Mhz,1Mb,S-775,Box 83,00
418155 Lite-On DVD-Rom 16x48x IDE Zwart, oem 19,00

Dit is wat ik wil inbouwen in mijn desktop. [de prijzen die erbij staan zijn van informatique]

Ik twijfel alleen nog over de voeding ???? welke ????

Nou ben ik gaan zoeken of ik achter de vermogens van bovenstaande componenten kan komen.....maar ik kan niets vinden. :confused: :o :(
Ik wilde voor de ATX-M2 gaan of de OPUS 120 maar welke ?

Ik ben wel geďntereseerd in dat in dash touchscreen van Arie maar is het ook wat?

dat model indash touchscreen kan ik je ook leveren voor 300 euro
heb er alleen geen ervaring mee
Wat raden jullie aan ?

Zjeeraar
14th September 2006, 18:02
ATX-M2 wordt hier veel gebruikt en heb ik zelf ook. Ik geloof dat die ook wat goedkoper is dan een opus. in http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=505 staan meerdere powercalculators genoemd dus daar moet je je verbruik wel mee kunnen berekenen...

TIN
14th September 2006, 18:43
thanks....
ik kom hier op uit:

Totals 3.3V 5V 5V SB 12V Total (W) Total Amps
Current (A)
Power (W)
PW-200-M - Efficiency 95%
For Vehicle use:
M2-ATX

Power Adapter : AC-DC 12V-6.6A / AC-DC 12V-9.5A

TIN
14th September 2006, 18:44
oeps 64 watt.........dus een m2-atx ????

Neonic
14th September 2006, 19:01
Heb zelf een M1-ATX ... heel simpel, die Opus koste me te veel en die M2 hadden ze toen nog niet. Moesten ze nog uitvinden é.

Had toen 't idee van ... 2x een M1-ATX kost én goedkoper dan die Opus én je hebt meer powerrrrrr. Voorlopig slingert me pc nog ergens rond maar als ik dus te kort kom qua stroom timmer ik er gewoon een 2e voeding bij...it's a simple. :)