PDA

Bekijk de volledige versie : Over: Ossen

Matthijs
5th March 2005, 21:50
Hoe kies ik mijn os?
Ga eerst na wat voor setup je wilt bouwen.
Ook is het belangrijk wat voor scherm je gaat gebruiken.

Wil je met een matrix scherm gaan werken, kies dan voor een niet-grafische os, zoals MS-Dos of een Linux.
Kies je voor MS-Dos, ga dan voor versie 7.1.
Deze is niet los verkrijgbaar, maar komt met Windows98.

Ga je voor een kleurenscherm, dan is Windows zeker aan te raden.
Houd wel rekening met de lange opstarttijd.
Wil je sneller, kies dan voor een Linux distributie als Slackware.

Dos:

Voordelen:
-Kan goed overweg met matrix schermpjes
-Super snel
-Super stabiel
-Goeie opstarttijd

Nadelen:
-Minder software voor te vinden
-Minder mogelijkheden

Windows:

Voordelen:
-Zeer veel software verkrijgbaar
-Zeer veel mogelijkheden

Nadelen:
-Instabiel
-Traag
-Slechte opstarttijd

Linux:

Voordelen:
-Snel
-Stabiel
-Goede opstarttijd
-Veel software te vinden

Nadelen:
-Lastig voor mensen zonder ervaring met Linux

Heb je toevoegingen of opmerkingen over deze post, start hier dan een appart topic over, dan word de info toegevoegd.

Matthijs
7th March 2005, 22:40
Oproep: Is er iemand met Mac ervaring die een soortgelijk stukje kan schrijven over de Mac?

Jordy
7th March 2005, 23:44
Ik heb geen ervaring met een carputer, maar wel ervaring met een "gewoone" mac. Ik denk zelf dat het hetzelfde principe is als windows, alleen is er een stuk minder software voor te vinden, of je moet heel goed zoeken. Wel is Mac Os een stabieler als Windows, met gewone PC's dan. Maar dat zal voor carputers wel hetzelfde zijn.

Maar als je een mac wilt in je auto, TIP >>

Mac Mini:
1,25-GHz PowerPC G4
256 MB DDR333 SDRAM
40 GB Ultra ATA harde schijf
Gecombineerde dvd-rom-/cd-rw-eenheid
DVI- of VGA-video-uitvoer
AirPort Extreme en Bluetooth (optioneel)

En dat voor "slechts" E499,- :)

Meer info > klik (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/90804/wo/PV5UhqelHDgR23kuJyv1pODeHct/0.0.11.1.0.6.21.1.2.1.0.0.0.1.0)

Matthijs
8th March 2005, 00:26
Jaaaa die heb ik gezien in de digitale consumentengids, die mini is zeker mooi!
Alleen zaten er wat weinig aansluitmogelijkheden op las ik, dat is dan weer minder.
Ook maar 1 audio out, alleen VGA out, ik denk dat dat iets te weinig is, maar hij is wel uit te bereiden.

Er zijn wel mensen die het doen, mac in de auto.

DaPew
8th March 2005, 14:07
mac in de auto lijkt me helemaal geen slecht idee, ziet er grafisch heel knap uit, het is stabieler als windows en die mini is piepklein, wat ik me wel afvraag... bestaat er handenvrij-gsm-software, gps software... voor de mac? Ik wil ook een UCS pro aanschaffen op mijn audiosysteem te verbeteren en dit aansturen via de carputer, de software daarvan werkt enkel in windows en de connectie gebeurd via een seriële kabel, hoe kan dit opgelost worden?

Jordy
8th March 2005, 14:32
mac in de auto lijkt me helemaal geen slecht idee, ziet er grafisch heel knap uit, het is stabieler als windows en die mini is piepklein, wat ik me wel afvraag... bestaat er handenvrij-gsm-software, gps software... voor de mac? Ik wil ook een UCS pro aanschaffen op mijn audiosysteem te verbeteren en dit aansturen via de carputer, de software daarvan werkt enkel in windows en de connectie gebeurd via een seriële kabel, hoe kan dit opgelost worden?

misschien kan het even vragen bij macsupport, die weten hier waarschijnlijk wel meer over.

link > klik (http://www.macsupport.nl/home.php) ;)

ik zie dat je in west vlaanderen woont, ik weet niet of in vlaanderen ook een mac support zit, maar het zit in iedergeval in amsterdam en uitgeest (in N-H)

maar je kan ze in iedergeval even mailen.

jordy

[EDIT] ik zie net dat route66 voor de mac wat heeft. Er is nog meer voor de mac. kijk hier (http://gps.pagina.nl/) maar even :)

maar ik zou alsnog even macsupport mailen [EDIT]

DaPew
8th March 2005, 22:34
Ikzelf ga geen mac toepassen in de wagen omdat ik een windows PC met een seriele poort nodig heb om de UCS Pro aan te sturen, verder is het toch makkelijker om te werken met windows, veel mensen met een carputer hebben windows draaien, dus is het makkelijker om info en oplossingen te vinden hiervoor.

Jordy
9th March 2005, 00:28
Ikzelf ga geen mac toepassen in de wagen omdat ik een windows PC met een seriele poort nodig heb om de UCS Pro aan te sturen, verder is het toch makkelijker om te werken met windows, veel mensen met een carputer hebben windows draaien, dus is het makkelijker om info en oplossingen te vinden hiervoor.

dat klopt :)

rasmAn
13th March 2005, 14:33
ik heb tot nu toe ook nog windhoos, zeker omdat je daar visual basic op kunt draaien, erg leuk voor relaisbordjes enzo

maar de bedoeling is wel linux, stuk stabieler en sneller dan windhoos, en met wat aanpassingen her en der moet het toch lukken lijkt mij

hansb42
13th April 2006, 17:34
ik heb tot nu toe ook nog windhoos, zeker omdat je daar visual basic op kunt draaien, erg leuk voor relaisbordjes enzo

maar de bedoeling is wel linux, stuk stabieler en sneller dan windhoos, en met wat aanpassingen her en der moet het toch lukken lijkt mij

Ik zoek nog steeds een goed navigatie pakket voor onder linux maar dan ben ik ook over en uit met windows.

T4Roger
12th January 2008, 22:01
In mijn thuis-pc's draait tegenwoordig windhoos XP, tot nu toe (pakweg 3 jaar ervaringen)vind ik dit vrij stabiel, en zeker tig keer stabieler dan windows-fatale uitzondering-98 dat ik ervoor gebruikte.

Windows was, en in mindere mate is, vooral instabiel na verwijderen en weer instaleren enz enz van diverse softwares..... kwestie van je final setup in een keer installeren dan denk ik..... toch?

Weet iemand wat je allemaal ongestraft uit XP kunt smijten om de opstart te versnellen?

imhotep
12th January 2008, 22:20
er circuleren een paar gestripte xp versies rond op het internet

Tiny xp en xp-light zijn de gekendste versies. Ik gebruik een xp light waarvan de iso een 240mb is.

als je interesse hebt stuur maar een pm.

454ss
13th January 2008, 12:06
Omdat elke hardware weer anders is en iedereen andere eisen stelt aan zijn carpc en keuze van hardware, is het onmogelijk te zeggen wat je wel en niet er uit kunt halen. Zo zal de een wel een draadloze netwerkadapter willen gaan gebruiken en de ander niet. Het ene hardware-apparaat gebruikt weer andere bronnen/modules/dll's dan anderen die dezelfde functie hebben. Daarnaast is XP gewoon een complex geheel (zelfs voor de programmeurs van Microsoft blijkbaar ;)) met heel erg veel afhankelijkheden die niet of nauwelijks gedocumenteerd zijn.

Dus nee, er is geen kant en klaar overzicht wat je er wel en niet uit kan halen of wat waar voor benodigd is. Het enige wat je kunt doen is kijken of zo'n kant en klare versie waar Imhotep het over heeft voor jouw setup werkt, of anders zelf proefondervindelijk gaan strippen en testen.

Neonic
13th January 2008, 13:06
In mijn thuis-pc's draait tegenwoordig windhoos XP, tot nu toe (pakweg 3 jaar ervaringen)vind ik dit vrij stabiel, en zeker tig keer stabieler dan windows-fatale uitzondering-98 dat ik ervoor gebruikte.
Volgens mij ligt dat ook (deels) aan je Windows versie zelf. De CD zegmaar. Had vroeger ook '98 draaien, hadden toen nog niet veel anders é. En met de ene CD had ik na het installeren veel meer ellende en blauwe schermen en alles dan met die andere CD. Heb die ene CD ook al gauw benoemd tot onderzetter ;)

Windows was, en in mindere mate is, vooral instabiel na verwijderen en weer instaleren enz enz van diverse softwares..... kwestie van je final setup in een keer installeren dan denk ik..... toch?
Kweet wel, wanneer je net als ik weinig tot geen progs heb voor virus, spyware etc. en je download alles wat los en vast zit dat je dan op een gegeven moment hoe langer hoe meer irritante pop-ups en andere ellende krijg waar je gewoon moe van word.
Heb toen alles er weer afgedonderd, alles geformateerd, opnieuw geinstalleerd en helemaal geen problemen meer sindsdien.
Denk dat het met je carputer wel mee valt enigzins. Lijkt me niet dat je in je auto constant gaat internetten en donwloaden etc.
Voor de rest, voor het 'opvoeren' van je windows enzo kan je inderdaad van die dingen als XP-lite enzo proberen. En verder ... blijft toch deels kwestie van uitproberen denk.

Je kan ook op Google kijken naar van die tips / trucs voor Windows. Staan veel van die kleine dingetjes die je kan doen maar soms toch aardig wat kunnen schelen qua tijd / snelheid. Net als bv dat van dat logo dat je ziet met opstarten, kan je er ook afdonderen, allemaal dat soort dingen.

masterblaster
20th February 2008, 01:20
Beetje in geldnood gezeten de laatste tijd en daarom weinig gedaan aan de opbouw van een pc in mijn auto.
Wel ben ik doorgegaan met zoeken voor een OS in de auto.
En ik kan je vertellen dat Windows essentials verdraait snel start.
Dit is ook een gestripte versie van XP met een soort vista look.
heb het momenteel draaien op een dell gx 270 en hij start met een 40 gig HD vol geinstalleerd met programma's binnen 40 seconden.

Laat staan wat er gebeurt als ik ga booten van een flashdrive.
Dat is dan ook gelijk het punt waar ik vast loop.
De enige kans die ik zie is namelijk een solid state drive te kopen zodat hij nog sneller kan starten.

Maar ik ben hier dus zeker over te spreken. en als je naar torrents gaat zoeken heb je hem zo.
Daarbij draait hij tot nu toe al mijn programma's zonder moeite

Greenthumb
20th February 2008, 09:18
Is dat 40 seconden tot aan Windows, of tot je frontend draait?
Als het 40 seconden tot aan Windows is zou ik toch kijken om verder te optimaliseren, de meesten hebben dat namelijk terug gebracht gekregen tot 20 a 30 seconden.
Er loopt ook ergens een topic met boottijden en tips voor optimalisaties.

masterblaster
20th February 2008, 14:10
Is dat 40 seconden tot aan Windows, of tot je frontend draait?
Als het 40 seconden tot aan Windows is zou ik toch kijken om verder te optimaliseren, de meesten hebben dat namelijk terug gebracht gekregen tot 20 a 30 seconden.
Er loopt ook ergens een topic met boottijden en tips voor optimalisaties.

Hier bedoel ik mee tot in windows.
Maar zoals ik al zei staat de 40 gig HD nu ook wel ram en ram vol.
Ik zal hem vast sneller kunnen krijgen wanneer ik dingen als auto update van een stuk of 10 programma's uit knikker.

Was meer als vergelijking met een huidige XP computer
Mijn dualcore laptop met XP doet er namelijk een ruime 5 minuten over en ook hier zit maar een 40 gig HD in.

masterblaster
20th February 2008, 18:16
Ik heb met een paar handige tweaks van deze site
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=641
zo'n 5 a 10 seconden van mijn booth tijd gehaald.

Dus is denk ik voor elke windows gebruiker wel makkelijk om te weten.

Greenthumb
20th February 2008, 20:15
Hier bedoel ik mee tot in windows.
Maar zoals ik al zei staat de 40 gig HD nu ook wel ram en ram vol.
Ik zal hem vast sneller kunnen krijgen wanneer ik dingen als auto update van een stuk of 10 programma's uit knikker.

Was meer als vergelijking met een huidige XP computer
Mijn dualcore laptop met XP doet er namelijk een ruime 5 minuten over en ook hier zit maar een 40 gig HD in.

Als je er 5 minuten over doet om op te starten is er iets niet in orde hoor :p.
Mijn eigen "normale" pc start in 30 seconden, maar daar zitten dan ook 3 raptors in RAID0 in :o.
Een gemiddelde pc moet toch wel met een minuut of 2 opgestart zijn.
Overigens maakt de grootte van je schijf weinig uit voor het opstarten, de rotatiesnelheid en fragmentatie is belangrijker.

masterblaster
20th February 2008, 20:22
Als je er 5 minuten over doet om op te starten is er iets niet in orde hoor :p.
Mijn eigen "normale" pc start in 30 seconden, maar daar zitten dan ook 3 raptors in RAID0 in :o.
Een gemiddelde pc moet toch wel met een minuut of 2 opgestart zijn.
Overigens maakt de grootte van je schijf weinig uit voor het opstarten, de rotatiesnelheid en fragmentatie is belangrijker.

Tuurlijk heeft snelheid van de schijf veel nut.
Maar windows checked voor zover ik weet bij opstarten alle bestanden die op de hd staan.

dus als hij dan niet al te snel draait 3400RPm en moet dan zijn hele schijf doorzoeken duurt dat net wat langer wanneer daar alleen de kale windows op staat.
Vandaar dat het slim is om in Raid te werken of partities te installeren.
Aangezien alleen de boot schijf compleet gechecked word.

maar correct me if i'm wrong

Greenthumb
20th February 2008, 20:34
Windows controleert niet de gehele schijf, tenzij je hem verkeerd hebt afgesloten (je krijgt dan ook een melding dat hij schijfcontrole uitvoert, die je nog kan annuleren binnen 10 seconden).
De reden om met RAID te werken is veiligheid (RAID 1, 5 of 6) of snelheid (RAID 0).
De reden om met partities te werken is zodat je niet al je documenten kwijt bent als je windows opnieuw installeert.

masterblaster
20th February 2008, 20:40
Windows controleert niet de gehele schijf, tenzij je hem verkeerd hebt afgesloten (je krijgt dan ook een melding dat hij schijfcontrole uitvoert, die je nog kan annuleren binnen 10 seconden).
De reden om met RAID te werken is veiligheid (RAID 1, 5 of 6) of snelheid (RAID 0).
De reden om met partities te werken is zodat je niet al je documenten kwijt bent als je windows opnieuw installeert.

oke dank je ik dacht dat dit ook invloed had op snelheid. (in geval van raid 0 dus) Kan je misschien kort uitleggen in begrijpelijke taal:d wat het verschil is in verschillende raid types.
De eerste google uitslag is een beetje toverkolder voor me:P

Greenthumb
20th February 2008, 21:15
Ik ga even bij alle soorten RAID uit van harddisks van dezelfde grootte om het simpel te houden.
RAID0: Minstens 2 harddisks nodig. De disks worden als 1 grote harddisk gezien. Data die wordt weggeschreven wordt op allebei de harddisks verspreid. Zo heb je dus (theoretisch gezien) een dubbele schrijfsnelheid. Nadeel is dat bij falen van 1 harddisk je alle data kwijt bent op allebei de disks. Voornamelijk handig voor OS + programma's, en niet handig voor documenten en dergelijke.

RAID1: Exact 2 harddisks (of een veelvoud hiervan) nodig. De data wordt op allebei de disks exact hetzelfde weggeschreven. Je hebt dus in feite een kopie van al je data. Dit is langzamer, maar veel veiliger. Erg geschikt voor het opslaan van documenten en andere belangrijke data. Als er 1 harddisk kapot gaat staat namelijk alle data nog op de andere harddisk.

RAID5: Minstens 3 harddisks nodig. De data wordt over alle 3 de disks verspreid, en er worden parity bits geschreven. Met behulp van deze parity bits kan de data altijd worden gereconstrueerd als er 1 van de harddisks kapot gaat. Tevens is dit sneller doordat de data op meerdere disks wordt wegeschreven, maar langzamer dan RAID0 omdat de pariteit moet worden berekend. Dit is dus een goede oplossing als je zowel veiligheid als snelheid wilt. Nadeel is dat je altijd de ruimte van 1 schijf "kwijt" bent voor de pariteit (bv 3 x 250GB = 500GB).

RAID10: Minstens 4 harddisks nodig. Dit is een combinatie van RAID 1 en RAID 0. De data wordt over 2 disks verdeeld, die dan weer worden gemirrord. Je hebt dus de snelheid van RAID0, en de veiligheid van RAID1. Voor thuisgebruikers overkill, maar wordt bij datacenters regelmatig gebruikt.

Nu is de snelheid ook afhankelijk van andere factoren, zoals de gebruikte RAID-controller en de snelheid van de langzaamste harddisk, maar dit is een beknopt overzicht.
Let overigens wel op dat RAID geen vervanger is voor backups, als je bliksemminslag hebt of iets dergelijks kunnen makkelijk al je harddisks overlijden.
Maak dus van je belangrijke dingen zoals foto's altijd backups op een externe harddisk of DVD, en leg deze het liefst bij iemand anders weg (ouders bijvoorbeeld), zodat ook bij brand en dergelijke je nog je backups hebt.

masterblaster
20th February 2008, 21:43
Kijk dit snap ik.
hartstikke bedankt voor de uitleg.