Bekijk de volledige versie : Skoda Octavia install
Roeligan
29th July 2006, 16:17
Zo, eindelijk zal ik mijn install gaan showen hier. Ik heb een aantal spullen binnen, en zal de komende weken gaan inbouwen.
Updates:
1) 29-07-2006 > DVD/CD speler besteld SlimLine Slot-In
2) 31-07-2006 > Scherm binnen en begonnen met monteren/prepareren
3) 17-08-2006 > Begonnen met het vormen van het geheel (purschuim)
4) 28-10-2006 > begonnen met poly
Hardware
CPU: VIA EPIA MII10000 met M2-ATX in een leuke behuizing (http://www.mini-box.com/s.nl/it.A/id.399/.f?sc=8&category=101)
HDD: Samsung 40GB (MP0402H, 5400RPM, 8MB, 2.5" IDE)
RAM: 512MB PC2700
LAN: Asus Wireless USB Netwerkkaart (54Mbps)
Scherm: 7" Touchscreen (merk unknown, maar werkt lekker :D )
CD/DVD: Lite-On SLW-831S-01 (http://www.hardwaretotaal.nl/catalog/product_info.php?manufacturers_id=&products_id=821&osCsid=e9b2be36e6f2ddd45507679195f88706)
Versterker: Nog geen idee
MIC (voor carkit): Nog geen idee
Bluetooth: Nog geen idee
USB: Nog geen idee
Software
Frontend: CentraFuse
Phone: PhoCo
Navigatie: Nog geen idee
Zoals je kan zien heb ik nog een hoop dingen uit te zoeken/proberen/beslissen. De install zal ingebouwd worden in:
Zo ziet mijn dash er nu nog uit:
Een hoop te doen nog dus.
Mijn middenconsole is er dus al uit:
UPDATE 2:
Zo, scherm binnen en de spulletjes liggen klaar voor het eerste "echte" knutselwerk:
Na wat dremelen:
en met scherm ziet dat er dus zo uit:
Update 3
Na een beetje purschuim ziet het er zo uit:
Als je dan een steakmes en wat schuurpapier pakt:
Nu nog met poly en glasvezel aan de slag...
Update 4
Zo, vandaag had ik ff tijd (nou ja eigenlijk niet, maar ja gewoon tijd genomen)
Ik trok de stoute schoenen aan om met poly aan de slag te gaan.
Resultaat:
(onderaan zie je de slimline die in de ruimte onder het scherm gaat komen)
Ik twijfel eigenlijk of ik wel glasvezelmat zal gebruiken. Als deze laag droog is zal ik wel ff kijken hiernaar, maar volgens mij is de pur stevig genoeg zonder mat. Heeft iemand hier ideëen over?
@rie
29th July 2006, 16:46
Scherm: Details op 31-07-2006 (als de IA van @rie binnen is :D)
:D je hebt er zin in zie ik
he maar succes ermee kerel, komt vast goed ;)
Uriel
29th July 2006, 18:43
Succes ermee, enne waar ga je je schermpje plaatsen?? In het los te nemen paneel van je middenconsole??
Heb je als frontend ook al naar Roadrunner gekeken?? Als nav kan je Mapmonkey of freedrive nemen, hebben veel hier en werkt top.
In Roadrunner kan je ook m.b.v. Phone controle je telefoon intregreren. Heb ik zelf nog niet maar ga dat ook op termijn doen. Andere hebben die al. (dacht ik):cool:
Roeligan
29th July 2006, 19:28
Ja, ik ga hem in het middenconsole plaatsen, zal zo ff foto maken en plaatsen, heb de console er al uit gehaald.
En update > DVD/CD speler besteld
Roeligan
29th July 2006, 22:37
Nog een update: plaatje van het idee hoe het gaat worden geplaatst:
Origineel
Idee, lees in de startpost wat de ideeën zijn:
(http://www.roeligan.nl/carputer/console_idee.jpg)
dash
29th July 2006, 23:29
[QUOTE=Roeligan]Zo, eindelijk zal ik mijn install gaan showen hier. Ik heb een aantal spullen binnen, en zal de komende weken gaan inbouwen.
Omdat ik niet teveel wil klooien (knoppen van de blower etc. verplaatsen zal [QUOTE]
voor het strakke zou je het inlegdeel van je radio/blower moeten doortrekken naar boven. en dan zouden aan de twee zijkanten die dan ontstaan de knoppen kunnen komen die voor het scherm moeten wijken.
Roeligan
29th July 2006, 23:48
voor het strakke zou je het inlegdeel van je radio/blower moeten doortrekken naar boven. en dan zouden aan de twee zijkanten die dan ontstaan de knoppen kunnen komen die voor het scherm moeten wijken.
Ik trek dat zoiezo door. Ben benieuwd hoe ik en poly overweg kunnen ;)
Maar een goed idee om die knoppen daar te plaatsen!
Roeligan
1st August 2006, 00:15
UPDATE:
Zo, scherm binnen en de spulletjes liggen klaar voor het eerste "echte" knutselwerk:
Na wat dremelen:
en met scherm ziet dat er dus zo uit:
Uriel
1st August 2006, 00:47
Ziet er goed uit, succes met bouwen!!
Roeligan
1st August 2006, 11:51
Ik zie toch wel een beetje op tegen het poly verhaal :o
Ach.. strax ff een panty, vlies en poly halen en dan rommelen :P
Uriel
1st August 2006, 13:31
Valt erg mee hoor, dacht ik ook in het begin, nu maak ik van alles met poly. Is wel ff werk maar niet moeilijk enne met plamuur kan je een hoop wegwerken:D
Roeligan
1st August 2006, 13:36
Wat heb ik eigenlijk nodig? Ik ga strax langs de brezan.
Neonic
1st August 2006, 16:09
Wat heb ik eigenlijk nodig? Ik ga strax langs de brezan.
om te beginnen uiteraard polyester :D en verharder.
daarnaast is een meng / maatbeker wel handig. ook zou ik, vooral als je binnen ga prutsen, een stofmasker oid gebruiken want het is leuk spul maar echt lekker voor je gezondheid is het nie.
op sommige materialen werkt dat polyester niet en heb je iets anders nodig. beste is eens te informeren daarnaar.
misschien kan je hier wat mee ...
http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=562&highlight=polyester
ook aan te raden is om eerst eens wat op een stuk hout ofzo te gaan prutsen om een beetje te 'spelen' met de mengverhouding en dat soort dingen. zou lullig zijn als het mislukt en je hele dashboard is verziekt.
voor de rest ... HAVE FUN
Roeligan
1st August 2006, 23:16
Ik heb net wat meer ruimte gemaakt voor de scherm-case. Ik denk dat ik met een beetje pur-schuim de holte opvul boven het scherm, en dat in de juiste vorm schuur, dan glasvlies erover en hars. Iemand betere ideeën?
Neonic
1st August 2006, 23:47
Ik denk dat ik met een beetje pur-schuim de holte opvul boven het scherm,
PUR-SCHUIM ...wereld spul :D :D
maar effe serieus nou ... kan wel ja. kijk alleen uit, purschuim zet nogal uit
RST-Smurf
2nd August 2006, 20:41
PUR-SCHUIM ...wereld spul :D :D
maar effe serieus nou ... kan wel ja. kijk alleen uit, purschuim zet nogal uit
Nogal????Wel aardig!
Maar is wel weer heel erg makkelijk te bewerken!!En is ook vry licht!!
En dan gewoon afwerken met polymatjes!Gaat prima!!!!En dan natuurlijk wel voor het mooie werk ff afstrijken met plamuur en flink schuren!!:p :p :p
Mzzls Iwan
Roeligan
17th August 2006, 16:46
Update 3
Na een beetje purschuim ziet het er zo uit:
Als je dan een steakmes en wat schuurpapier pakt:
Nu nog met poly en glasvezel aan de slag...
imhotep
17th August 2006, 20:19
ziet er goed uit hé, en wat is de volgende stap?
Neonic
17th August 2006, 21:38
vind het eerste plaatje toch wel het mooiste :D mooi spul é dat pur-schuim
nou ik dat zo zie had ik me middenconsole toen ook zo wel kunnen maken aangezien ik nou toch met die bergies bezig ben. had me een hoop gekloot en heen en weer lopen gescheeld:rolleyes:
maar effe wat serieuzer nou... GOED BEZIG.
ziet er al goed uit. nou nog wat polyester er overheen smeren zekers...
zou wel voldoende matjes of losse glasvezeltjes gebruiken. anders heb je kans dat je er later doorheen prikt oid door wat voor reden dan ook. zou zonde van je werk zijn.
Boerke
17th August 2006, 21:55
dit topic ga ik volgen, zit met een gelijkaardig probleem :)
Roeligan
18th August 2006, 08:56
nou nog wat polyester er overheen smeren zekers...
zou wel voldoende matjes of losse glasvezeltjes gebruiken. anders heb je kans dat je er later doorheen prikt oid door wat voor reden dan ook. zou zonde van je werk zijn.
Dat is mijn vraag eigenlijk... ik heb wel glasvezelmat, maar hoe bevestig ik dat....?!?! Doe ik eerst poly erop en dan matten en dan weer poly? Ik bedoel voor het hechten van die mat moet er toch wat opzitten.
Uriel
18th August 2006, 11:07
Dat is mijn vraag eigenlijk... ik heb wel glasvezelmat, maar hoe bevestig ik dat....?!?! Doe ik eerst poly erop en dan matten en dan weer poly? Ik bedoel voor het hechten van die mat moet er toch wat opzitten.
Je smeert i.d.d. eerst de polyhars erop en dan de matten en dan weer polyhars etc. en dat hecht wel op de pur, dat hecht overal op volgens mij.
Ik heb nog geen problemen met hechting gehad.
Maarre ziet er goed uit
Neonic
18th August 2006, 11:07
Je kan eerst polyester er over smeren. Gewoon lekker kliederen met een kwast. Daarna kan je stukjes glasmat er op leggen en met je kwast weer onder kliederen. Beste / handigste is om kleine stukjes te scheuren ipv knippen. Dan rafeld het en heb je minder kans op van die randjes, 't loopt mooier over zegmaar. En overlappend is ook wel aan te raden, dan krijg je wat steviger geheel.
Ook kan je je glasmatjes ondersmeren en daarna op je dashboard leggen. Maar dan word het nogal een kliederboel op, en naast je dashboard. Dus da's niet echt het handigste vind ik.
Wat ook wel handig is als je iets maakt met veel hoeken en dergelijke zijn die zakjes met losse glasvezeltjes. Met glasmatjes wil het wel eens gebeuren dat je bobbels krijg en wanneer het hard is heb je dus een plekje waar lucht onder zit. Op zich niet zo'n ramp want dat kan je gewoon wegschuren en dan weer vol smeren met polyester zodat het 'gat' dicht is. Maar persoonlijk vind ik bij bobbelige en hoekige dingen die losse glasvezeltjes het lekkerste werken.
Die kan je dan of door je polyester heen roeren of je kan, wanneer je je werkstuk onder gekliederd heb, het er over heen strooien.
Zorg er wel voor, vooral bij glasmatjes, dat je het goed onderkliederd. Je kan het goed zien wanneer het goed is ondergekliederd. Dan is het enigzins doorzichtig. Dat is wel handig met schuren wanneer het polyester hard is. Wanneer je allemaal uitstekende glasvezels heb is het wat rotter schuren, en bovendien is het vrij scherp dus je kan je er ook je handen aan open halen. En dat is niet zo'n lekker gevoel.
Misschien ook handig is, wanneer je er nooit mee gewerkt hebt, om eerst effe op een stukkie hout oid dergelijks te oefenen.
Alvast veel succes ermee :)
Uriel
18th August 2006, 11:14
Om het geklieder van de poly op je dash te voorkomen gewoon ff met twee of drie lagen goeie schilders afplak tape gebruiken. Daar komt het niet doorheen. En als je klaar bent eerst de grove uitstekende delen met een slijptol weghalen met een schuurschijf erop. Dan kan je grof de vorm er in "schuren" en daarna met schuurpapier verder gaan.
Hehehehe, Neonic, twee mensen 1 gedachte??. Tegelijk gepost:D
Neonic
18th August 2006, 11:49
en dat hecht wel op de pur, dat hecht overal op volgens mij.
Hecht volgens mij ook wel op vrijwel alles. Op sommige plastics dacht ik wil het wel eens niet hechten. Dan kan je een soort variantje van polyester gebruiken. Daar weet volgens mij RTS-smurf hier op het forum alles van aangezien ie z'n hele dash aan het onder kliederen is.
Maar op purschuim hecht het wel. Heb 't ook over een bergies gesmeerd en de binnenkant van me pc behuizing.
Alleen ... klein detail, 't krimt wel iets door de warmte die vrijkomt bij de chemische reactie.
Hehehehe, Neonic, twee mensen 1 gedachte??. Tegelijk gepost
Ja mooi é :D tsja ... purschuim en polyester é
ps. voor het geval je het nog niet wist ... wat persoonlijke bescherming is ook wel aan te raden. Met name wanneer je in een niet of onvoldoende ruimte gaat kliederen. 't Is leuk spul maar echt lekker voor je gezondheid is het niet.
Boerke
18th August 2006, 11:54
polyester op plastiek komt altijd los
jeroenp
18th August 2006, 12:06
Ffff iets heel anders over polyester.
Ik heb een broer met een IQ van 50, en die vaart nogal graag kano.
Nu is zijn kano lek, en omdat mijn pa niet meer leeft, hou ik de boel allemaal een beetje bij en zo.
Dus: ik moet die kano weer dicht krijgen, maar heb nog nooit iets met polyester gedaan.
Mijn plan:
- hars en harder mengen (welke verhouding?)
- klein gebied om het gat volkliederen met een kwast of spatel
- klein matje er overheen
- die ook volkliederen en het kliedergebied wat groter maken
- groter matje er overheen
- de boel net zo lang kliederen totdat alles doorzichtig is
- UV lamp erop om het uitharden te starten
- uit laten harden en kijken of het een beetje glad gebleven is
(hoe zorg ik ervoor dat het in 1 keer glad is, zo niet: wat moet ik doen als het niet glad geworden is?)
Is dat plan een beetje goed?
(Googlen op kano reparatie met polyester gaf namelijk echt baggerweinig nuttige resultaten)
--jeroen
www.la-perlina.nl
Neonic
18th August 2006, 12:21
Ffff iets heel anders over polyester.
Mijn plan:
- hars en harder mengen (welke verhouding?)
- klein gebied om het gat volkliederen met een kwast of spatel
- klein matje er overheen
- die ook volkliederen en het kliedergebied wat groter maken
- groter matje er overheen
- de boel net zo lang kliederen totdat alles doorzichtig is
- UV lamp erop om het uitharden te starten
- uit laten harden en kijken of het een beetje glad gebleven is
(hoe zorg ik ervoor dat het in 1 keer glad is, zo niet: wat moet ik doen als het niet glad geworden is?)
Is dat plan een beetje goed?
Hoe groot is dat gat eigelijk?
De verhouding is normaal 3% verharder maar je kan daar ietsie mee 'spelen'
afhankelijk van de hoeveelheid die je gaat mengen en de buitentemperatuur.
Handig is ook wel om aan de andere kant een stuk tape te plakken. Anders heb je hele grote kans dat wanneer je gaat kliederen dat een gedeelte er aan de andere kant weer uitkomt. Beetje zonde, kan je daar ook weer gaan schuren ec. :) Kliederen tot alles doorzichtig is wel aan te raden inderdaad. Zou wel wat grotere matjes nemen dan het gat, lijkt me stuk steviger.
Een UV lamp is niet echt noodzakelijk. Het word toch wel hard. Maar het helpt wel. Je kan het ook in de zon laten uitharden (nou niet zo veel kans denk :rolleyes: )
Echt glad krijg je het niet. Door die glasmatjes voel je toch heel lichtjes die vezeltjes. Dan zou je toch moeten schuren en plamuren.
Kzie dat je uit Amsterdam komt. Zelf ga ik altijd naar Polyservice in Nieuwerkerk a/d IJssel. Heb daar goede ervaring mee en krijg ook altijd goed advies. Of het nou over boten bouwen gaat of over zinloze dingen maken (in mijn geval dus ...).
Ze zitten ook in Amsterdam dus misschien verstandig om daar eens te informeren naar wat voor spul het beste is voor die kano.
Kan wel leuk verhaal vertellen maar heb verder geen ervaring of het ook goed is voor kano's ed. Moet toch goed tegen water kunnen é.
jeroenp
18th August 2006, 13:02
Het gat is meer een scheurtje dan een echt gat. Nog geen millimeter breed en een paar millimeter lang.
Dank voor de tips!
--jeroen
www.la-perlina.nl
setsunakaede
19th August 2006, 05:22
Eerst ff van tevoren de poly rond het gat opschuren, anders krijg je gegarandeerd hechtingsproblemen!
Als je het echt netjes wilt doen, schuur je van beide kanten (binnen en buiten) de scheur zo ver uit dat het echt een gat wordt, met geleidelijk oplopende randen. Dan van beide kanten af poly en matten, inderdaad steeds groter wordend, totdat je de dikte van de kano plus een heel ietsiepietsie hebt. Dan weer glad schuren, lakken, en klaar is Jeroen.
jeroenp
19th August 2006, 06:32
Kijk - daar heb ik wat aan!
Dank je wel!
--jeroen
Roeligan
28th October 2006, 18:56
Update 4
Zo, vandaag had ik ff tijd (nou ja eigenlijk niet, maar ja gewoon tijd genomen)
Ik trok de stoute schoenen aan om met poly aan de slag te gaan.
Resultaat:
(onderaan zie je de slimline die in de ruimte onder het scherm gaat komen)
Ik twijfel eigenlijk of ik wel glasvezelmat zal gebruiken. Als deze laag droog is zal ik wel ff kijken hiernaar, maar volgens mij is de pur stevig genoeg zonder mat. Heeft iemand hier ideëen over?
Neonic
28th October 2006, 19:06
Ziet er niet echt uit als poly, lijkt meer op plamuur.
Denk dat het wel verstandig is om matjes te gebruiken. Zou dan adviseren om, ipv die matjes, losse vezels te gebruiken. Dit vanwege de nogal ronde vormen etc. Met matjes krijg je vrij snel dat het gaat bobbelen en er dus lucht onder gaat zitten. Moet je het weer open schuren en vullen etc.
Of je moet het in hele kleine stukkies scheuren.
@rie
28th October 2006, 19:08
nice!!! dus toch begonnen ;)
en wat betreft die mat, dat is toch wel aan te raden qua stevigheid vooral omdat er een zacht materiaal onderzit
je moet niet zo'n dikke alabastine mat gebruiken maar van dat mooie glasvezelvlies,dan krijg je ook niet zo'n dikke laag
of je had van dat glasvezelgevulde plamuur kunnen pakken
Roeligan
28th October 2006, 20:13
Het is (zag ik net pas :o ) poly filler (dus idd soort plamuur) Ik ga van de week ff wat losse vezels halen ergens (moet nog ff zoeken waar). Tot zover vindt ik die plamuur wel aardig werken, lekker veel erop en later afschuren :)
@rie
28th October 2006, 20:18
ja totdat de boel gaat werken en er scheurtjes in komen omdat het niet stevig genoeg, dan vind je het ineens wat minder fijn :p
Neonic
29th October 2006, 01:46
't werkt inderdaad wel lekker. schuurt ook wel lekker op zich
maar om dingen, net als waar jij mee bezig bent, vind ik het niet echt geschikt.
beter is gewoon poly of misschien dat plamuur, net wat arie zei, met die losse vezels erin verwerkt.
maar succes in iedergeval en laat de foto's maar (blijven) komen
digeridoo
29th October 2006, 02:42
je heb polyester plamuur en je heb vezel plamuur
en die laatste had je moeten hebben
mek zou ook goed moeten werken maar daar heb ik geen ervaring mee
Roeligan
29th October 2006, 10:42
Ik ga als deze laag droog is ff schuren en dan ga ik kijken voor losse vezels, en het geheel nogmaals doen.
Edwin mx6
30th October 2006, 12:40
MEK werkt idd erg goed.
Ik heb daar zelf wel ervaring mee. Ben daar momenteel mijn dashboard mee aan het maken. ben nu bijna klaar om te gaan spuiten.
Roeligan
30th October 2006, 13:25
MEK maak je toch zelf van ABS en aceton?
Edwin mx6
31st October 2006, 08:56
Nee MEK is een oplos middel. METHYL ETHYL KETON. En daarin los je ABS op. En de oplossing gebruik je om alles aan elkaar te zetten.
Het kan trouwens ook met Thinner.
Roeligan
31st October 2006, 12:44
Ok, thx. Dan de volgende vraag, waar kan ik ABS vinden. Ik kan zat pvc vinden, maar ABS niet.
hansb42
1st November 2006, 14:02
Ok, thx. Dan de volgende vraag, waar kan ik ABS vinden. Ik kan zat pvc vinden, maar ABS niet.
Zoek een oude surfplank. Heb je in 1x heel veel ABS :D
Edwin mx6
2nd November 2006, 14:24
Ik heb het gebruikt van de delen dashboard die ik heb weg gesneden om mijn schermpje in te passen. En anders naar de sloop voor dashboard stukken.:D
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.