Bekijk de volledige versie : Partitioneren grote harddisk voor XP ?!
Harro
7th July 2006, 21:22
Hallo allemaal,
Even een technische vraag: ik ben mijn CarPC systeem steeds verder aan het 'uitbouwen'.
Nu heb ik een flink grote harde schijf aangeschaft (160 Gb Seagate Barracuda, 7200 toeren), ter vervanging van een langzame oude 20 GB schijf. Hier wil ik veel geluidsbestanden op kwijt kunnen, waaronder ook veel WAV-files (bijv. live-opnames van mijn optredens als verhalenverteller).
Nu las ik op het forum iets over partioneren van de harde schijf, met XP op een aparte, kleine partitie, waardoor je CarPC sneller zou werken. Klopt dat, of is dat niet nodig? Wie kan mij hierover opheldering verschaffen....?!
Overige set-up: XP Media Center Edition, moederbord Via Epia M9000, 1GB PQI geheugen, USB DVD rewriter )Lite-On) en K301 in-dash touchscreen monitor. Front-end: CentraFuse 1.6.
Groet,
Harro
Richard
7th July 2006, 22:17
Hoi Harro,
het partitioneren van je HDD is geen fout idee. Of windows hier echter sneller van wordt betwijfel ik.
Hoe doe je het? Nou heel simpel. Je boot je computer op vanuit cd Windows XP cd. Dit kan je doen door in de BIOS van je pc de boot-volgorde te veranderen. Zo kan je vb je CDROM op de eerste plaats zetten.
Uiteindelijk kom je vanzelf langs het menu waar dit kan geschieden.
Ik gebruik zelf altijd zo'n 10gig voor Windows + programma's
Je kan het natuurlijk zo groot, of klein maken als je wilt.
Neonic
8th July 2006, 03:21
Nu las ik op het forum iets over partioneren van de harde schijf, met XP op een aparte, kleine partitie, waardoor je CarPC sneller zou werken. Klopt dat, of is dat niet nodig? Wie kan mij hierover opheldering verschaffen....?!
Beste is om inderdaad een partitie te maken waar je dan windows op kan installeren. Ook een partitie voor bv je verhalen, programma's, muziek kan je aanmaken. Misschien niet direct noodzakelijk maar kan wel handig / overzichtelijk zijn.
Zoals je misschien weet fragmenteerd een schijf. Bestanden worden gelezen en weer weggeschreven en zo word dus de schijf gefragmenteerd. Hierdoor word de schijf trager. Om dit te 'verhelpen' kan je je schijf defragmenteren.
Als je windows op een aparte partitie installeerd word je pc wel wat sneller omdat het minder snel gefragmenteerd word omdat alle andere bestanden op een andere partitie. Tuurlijk worden van windows ongetwijfeld ook wel het een en ander gelezen en weer weggeschreven op de schijf maar de partitie raakt minder snel gefragmenteerd als wanneer ook allerlei andere bestanden erop staan.
Hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
Als je een partitie maak voor windows .... maak 'm dan niet al te klein. Met het installeren van diverse programma's word er ook wel eens wat bestanden geinstalleerd. Dus beter ietsie groter houden.
setsunakaede
9th July 2006, 12:57
partitioneren voor de snelheid is ongeveer onzin. De snelheidswinst is marginaal.
Het is wel handig voor het overzicht, zoals Neonic aangaf.
Als je eens je computer opnieuw wilt installeren, hoef je alleen maar je windows partitie te formatteren, alle andere info blijft gewoon bewaard.
Als je snelheidswinst wilt boeken op je harde schijven, zorg dan dat je twee snelle schijven hebt. Eentje voor windows, en eentje voor je bestanden. Als het nog gewoon IDE schijven zijn (dus niet sata) kan het ook helpen om ze op aparte kabels te zetten. Typische setup van 2hdd's en 1 cdr zou dan worden: primaire IDE- systeemHDD als master, niets als slave, en secundaire IDE- dataHDD als master, cdr als slave.
Suc7.
imhotep
9th July 2006, 14:21
snelheids wist door HD's boek je op 2 manieren.
Snellere harde schijven en in raid werken.
2 Raptor-schijfjes in raid 0 (Striping) en je zal het verschil wel zien...
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.