PDA

Bekijk de volledige versie : 5 volt usb spanning

BusChauffeur
6th June 2006, 09:35
Hallo allemaal

op mijn carpc heb ik de volgende usb componenten aangesloten:
1 x polstar gps
1 x senao wi/fi
1 x m'n touchscreen schermpje.

als ik alles zonder hub in m'n pc laat zitten, loopt het kreng vast.
haal ik er willekeurig 1 uit start hij goed op

is het mogelijk dat deze app. teveel stroom vraagen ??/

revoldius
6th June 2006, 09:58
kan je is niet proberen met een usb hub die gepowered is, door het net bv

cheerz Rev

BusChauffeur
6th June 2006, 10:06
kan je is niet proberen met een usb hub die gepowered is, door het net bv

cheerz Rev

eergisteren een nieuw gehaald van het merk sitecom,
deze heeft geen ext.power aansluiting

revoldius
6th June 2006, 10:09
kweet niet of het erg katoliek is maar kun je dat er niet gewoon bij insolderen ofzou dat kreng daar last van krijgen, wat je ook kunt doen is het gaan (proberen) omwisselen bij de winkel

cheerz Rev

DaBIGOne
6th June 2006, 12:24
1 USB poort kan maximaal 500 mA aan stroom leveren.
Als je er dus 3 hebt, moet je 1500 mA kunnen leven voor die apparaten.
Als je een unpowered USB-hubje hebt, dan heb je bijvoorbeeld 4 poorten, maar zitten aangesloten op 1 poort van de computer, dus max 500 mA voor alle 4 de poorten, da's wat kort.

Ik denk dat je voeding niet zwaar genoeg is voor 3 USB apparaten, oplossing:
1 POWERED USB-hubje plaatsen, die gebruikt namelijk 0 mA stroom van je USB bus, omdat hij z'n stroom van een ander punt haalt.
Dan zou je b.v. de Touchscreen gewoon op de PC kunnen aansluiten, en de overige USB apparaten op de hub.
Let wel op dat je voor die adapter weer wat stroom kwijt bent.
Slim zou zijn, om een USB hub te kopen met een 5V input, en dan een 5V stabilisator voedingkje bij Jurjen bestellen, die kan 1 A leveren, dus zal wel genoeg zijn voor je apparaten, plus dat je dat geen extra stroom kost op je converter, en dus zuiniger is.

redbrains
6th June 2006, 15:53
1 USB poort kan maximaal 500 mA aan stroom leveren.
Als je er dus 3 hebt, moet je 1500 mA kunnen leven voor die apparaten.
Als je een unpowered USB-hubje hebt, dan heb je bijvoorbeeld 4 poorten, maar zitten aangesloten op 1 poort van de computer, dus max 500 mA voor alle 4 de poorten, da's wat kort.

Ik denk dat je voeding niet zwaar genoeg is voor 3 USB apparaten, oplossing:
1 POWERED USB-hubje plaatsen, die gebruikt namelijk 0 mA stroom van je USB bus, omdat hij z'n stroom van een ander punt haalt.
Dan zou je b.v. de Touchscreen gewoon op de PC kunnen aansluiten, en de overige USB apparaten op de hub.
Let wel op dat je voor die adapter weer wat stroom kwijt bent.
Slim zou zijn, om een USB hub te kopen met een 5V input, en dan een 5V stabilisator voedingkje bij Jurjen bestellen, die kan 1 A leveren, dus zal wel genoeg zijn voor je apparaten, plus dat je dat geen extra stroom kost op je converter, en dus zuiniger is.

euuhhh kun je me dit een keer uittekenen

DaBIGOne
6th June 2006, 16:16
euuhhh kun je me dit een keer uittekenen

Waarom?

Je weet toch hoe een USB hub eruit ziet en hoe je hem aansluit ?

Nou, dan moet het er 1 zijn met een 5V adapter, dan gooi je de adapter in de prullenbak (of maak er een leuk kunstwerk van ofzo) en maak een 12V naar 5V aansluiting zodat je hem kunt voeden.
Zo'n ding:

En je vind het topic hier: http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=1278

dash
6th June 2006, 19:23

ff het topic bevlekken, maar zou die voeding ook te gebruiken zijn in combinatie met een servomotor.

DaBIGOne
6th June 2006, 20:14
ff het topic bevlekken, maar zou die voeding ook te gebruiken zijn in combinatie met een servomotor.

Als die servo 5V nodig heeft en niet meer dan 1A gebruikt dan moet het lukken.

revoldius
6th June 2006, 20:39
seg ik heb een vraagje, als je een voeding hebt van 1A en elke USB poort 500mA max gebruikt, en je hebt slechts een 1A voeding als je er dan meer dan 2 apparaten aan hangt dan is dit toch te weinig niet:confused:

cheerz Rev

DaBIGOne
6th June 2006, 20:48
seg ik heb een vraagje, als je een voeding hebt van 1A en elke USB poort 500mA max gebruikt, en je hebt slechts een 1A voeding als je er dan meer dan 2 apparaten aan hangt dan is dit toch te weinig niet:confused:

cheerz Rev

Ja, maar er zijn apparaten die niet zo veel verbruiken, dat is max. 500 mA.
Een USB hub zonder voeding kan ook 4 poorten aansturen, op 500 mA.
Zolang ze maar niet meer gebruiken dan dat.
Met 1A zit je wel beter.
Een geluidskaart ofzo op USB gebruikt wel wat, een USB WIFI ook wel schat ik zo, maar een USB keyboard of muis, is amper iets.
Dus je moet een beetje goed indelen, of een fatsoenlijke voeding in de carputer kopen.

revoldius
6th June 2006, 21:24
was ik vergeten, dacht dat alles die 500mA gebruikte. Ik ga toch veiligheids halve van de voeding een kabel trekken voor de voeding, dan is ze al gestabiliseerd en kan ik er veilig wat meer uithalen

cheerz Rev

ps. Als je die stabilisator IC koelt kan je er dan niet meer stroom uit trekken?

Zjeeraar
6th June 2006, 21:29
Uit een molex kun je toch ook 5V halen?

DaBIGOne
6th June 2006, 21:30
was ik vergeten, dacht dat alles die 500mA gebruikte. Ik ga toch veiligheids halve van de voeding een kabel trekken voor de voeding, dan is ze al gestabiliseerd en kan ik er veilig wat meer uithalen

cheerz Rev

ps. Als je die stabilisator IC koelt kan je er dan niet meer stroom uit trekken?

Je zult hem al op een heatsink moeten zetten om er een beetje uit te halen, want als je er b.v. een DVD-ROM aan hangt duurt het ongeveer 3 seconden en dan kun je hem niet meer vast houden. 8- )
Als je hem extreem koelt, dan kan er misschien meer uit, maar ik verwacht dat de moeite noet opweegt tegen de opbrengst.
Misschien kun je ze parallel zetten, dan heb je dubbele capaciteit, ik denk dat dat wel goed gaat.

DaBIGOne
6th June 2006, 21:32
Uit een molex kun je toch ook 5V halen?

Ja, klopt, maar zoals je in het begin hebt gelezen, had Dodge problemen met 3 apparaten aan z'n COMPUTER...
Dus z'n voeding is niet sterk genoeg voor 3 apparaten op de 5v, dus heeft het nix, nakkes, nada zin om de stroom voor een USB hub te halen van de molex.

Ik denk zelfs dat hij nog eerder problemen krijgt, omdat de hub ook nog stroom nodig heeft. 8- )

DaBIGOne
6th June 2006, 21:44
Net iets gevonden, da's eigenlijk gewoon GEWELDIG:

De USB root-hub geeft aan hoeveel stroom er nodig is voor je apparaat.
Ga naar APPARAATBEHEER (Rechtsklik "Deze Computer", Eigenschappen, Hardware, Apparaatbeheer)
Onder USB-controllers staan je Root-hubs (USB-Hoofdhub) als je daar de eigenschappen van bekijkt zie je een tabblad Energie daarin kun je zien hoeveel energie welk apparaat gebruikt.
M'n muis gebruikt b.v. 50 mA, en m'n Sweex USB Multi-cardreader 500 mA.
Een M1-ATX levert 10 A op 5 Volt (15 A piek voor minder dan 60 seconden, maar dat is reserve voor als je ietsje meer nodig hebt op een bepaald moment.)
Hier moet ook de 5V voor je harddisk, moederboard en andere apparaten vandaan komen, het is dus gewoon een optel-sommetje.