Bekijk de volledige versie : ODB uitlezen
Tja
15th February 2006, 16:38
Hallo mensen,
als toevoeging aan mijn projectje wil ik naast WIFI, navigatie en muziek ook nog mijn motorgegevens uitlezen. Ik heb hier al het 1 en ander over opgezocht maar zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of zich erin verdiept hebben?
grtz
imhotep
15th February 2006, 16:42
welke wagen heb je?
Weet je al waar je ODB stekker zit?
Tja
19th February 2006, 14:35
een Astra 1998, ik heb hem gisteren aangeschaft dus dat weet ik nog niet. Voor zover ik weet gewoon achter het dashboard, net zoals bij iedere andere auto.
imhotep
19th February 2006, 15:04
iedere andere wagen :S, zit toch een serieus verschil op hoor, dus zoeken is de boodschap.
Hij zit gewoon binnen de meter van de bestuurderszetel...
digeridoo
20th February 2006, 00:25
een Astra 1998, ik heb hem gisteren aangeschaft dus dat weet ik nog niet. Voor zover ik weet gewoon achter het dashboard, net zoals bij iedere andere auto.
neeh onder het kapje onder het handremhandvat
Neonic
20th February 2006, 00:40
Hij zit gewoon binnen de meter van de bestuurderszetel...
Lijkt me ook wel ja
Anders zit je op straat :D en daar hebbie helemaaaaaal geen stekker.
Uriel
20th February 2006, 00:59
Ff de dealer bellen, die kan je zo vertellen of je ODB II hebt en waar de stekker zit.
Tja
22nd February 2006, 22:03
Ff de dealer bellen, die kan je zo vertellen of je ODB II hebt en waar de stekker zit.
ODBII zit er inderdaad op (zoals op iedere auto van na 1996), stekker nog steeds niet gevonden want de auto staat nog stééds niet voor de deur...
onder de handrem, dat is nog makkerlijker.. Laptop komt onder de passagiersstoel. Iemand ervaring met software voor ODBII?
imhotep
22nd February 2006, 22:07
ik heb der al een paar dingen over gelezen, en het komt er eigenlijk op neer, dat je best software kan kopen icm een kabel, omdat die dingen heel specifiek zijn en moeilijk te maken/programmeren...
Tja
25th February 2006, 12:20
ik heb der al een paar dingen over gelezen, en het komt er eigenlijk op neer, dat je best software kan kopen icm een kabel, omdat die dingen heel specifiek zijn en moeilijk te maken/programmeren...
en ik wil dus graag weten of mensen al ervaring hebben met bepaalde software. Dinsdag staat ie eindelijk voor de deur trouwens...
Uriel
25th February 2006, 19:50
ODBII zit er inderdaad op (zoals op iedere auto van na 1996),
Correctie, niet op Fordjes die hebben pas OBDII vanaf de Focus is dus vanaf2000!!!, helaas voor mij en alle andere Ford eigenaren.:( :(
Tom
26th February 2006, 11:34
Ik heb zelf een opel astra hatchback GCC uit nov ''98. De OBD stekker zit onder het klepje dat tussen je versnellingpook en de handrem inzit. gewoon eruit wippen. Je vind daar ook''t schakelaartje voor je achteruitrij verlichting. Wellicht dat je daar ook nog iets grappigs mee kan doen.
gr. Tom
Ik heb zelf een opel astra hatchback GCC uit nov ''98. De OBD stekker zit onder het klepje dat tussen je versnellingpook en de handrem inzit. gewoon eruit wippen. Je vind daar ook''t schakelaartje voor je achteruitrij verlichting. Wellicht dat je daar ook nog iets grappigs mee kan doen.
gr. Tom
Fantastisch! bedankt...
heb je toevallig ook ervaring met het vinden van 2e hands middenconsoles op autoslopen? Ik ben er vandaag (samen met Neonic) eventjes naar op zoek geweest maar die waren nogal moeilijk te vinden.
Ik wil namelijk mijn huidige middenconsole bewaren voor als ik de auto weer ga verkopen (in orginele staat).
digeridoo
2nd March 2006, 23:57
op marktplaats staan ze voor 60 euro
oddman
7th March 2006, 08:53
Kijk hier eens voor software.
Is niet goedkoop iig.
http://www.gnetcanada.com/vehiclepc-options.htm#GNETVEHICLEDIAG
rick
16th March 2006, 22:35
ik heb sinds kort een elmscan5 met software erop waarmee een digitaal dashboard kunt weergeven, echt te gek. ik ben hier nieuw, ik zal binnenkort even wat fotos uppen. hier heb ik ze besteld (http://www.scantools.nl). hier een foto van hoe het eruit ziet, je kunt elf je eigen dahsboard maken in dit programma:
imhotep
16th March 2006, 22:39
gime gime gime...
Met welke wagens werkt dat?
Waar kan je de bijbehorende kabel kopen?
Quanta Costa?
rick
20th March 2006, 13:53
gime gime gime...
Met welke wagens werkt dat?
Waar kan je de bijbehorende kabel kopen?
Quanta Costa?
Voor zover ik het begrepen heb werkt het op zo'n beetje alle auto's, de benodigde kabel zit in ieder geval bijgeleverd in het pakket. Kijk anders even op die shop want daar staat precies hoe en wat:scantools.nl (http://www.scantools.nl)
proTONEd
20th March 2006, 21:33
Als je nog wat info zoekt ivm OBDII:
http://www.obdii.com/
en ook eens zien op MP3Car.com, staat nog veel meer.
Heel in het kort, in Amerika is men zowat rond '96 begonnen OBDII in te voeren (omwille van milieu wetgeving - wie had dat gedacht van de Amerikanen).
Europa loopt zoals met meeste van die zaken nogal wat achter.
VW is meestal van '97 vertegenwoordigt - pré '97 gebruikte VW eigen standaarden (ff zoeken naar VAG-COM en dergelijke).
Waar Ford en vooral de Franse merken er vrij laat mee zijn gekomen. Jaren 2000 en onwards. Als ik me niet vergis zouden vanaf 2002 alle wagens er mee moeten uitgerust zijn.
Let wel, zoals eerder vernoemd in de thread, er zijn 3 variaties:
- ISO 9141 : gebruikt door meeste Europese en Japanse merken
- SAE J1850 VPW : vooral gebruikt door GM
- SAE J1850 PWM : voornamelijk Ford
Voor alle zekerheid controleer toch specifiek voor je merk, bouwjaar en dergelijke.
DaBIGOne
20th March 2006, 23:35
Hier ga ik voor:
Road Dyno.
Eerst wat gegevens invullen over je auto, zet hem op test-mode, en geef een flinke ram op je gaspedaal, en ontvang ongeveer dit:
Natuurlijk kun je met de software ook foutcodes uitlezen, en zo'n dashboard-ding maken.
Er is ook een versie waarmee je aanpassingen aan je motor kunt maken, zoals onstekingstijdstippen en dergelijke.
oddman
22nd March 2006, 14:30
Ik zoek iets wat op mijn Audi A4 past uit 1997.
Is iig geen OBDII.
proTONEd
23rd March 2006, 23:07
Zeker weten dat je geen OBDII hebt??
Heb je de stekker gezocht of het opgezocht/nagevraagd?
Ik vermoed nochtans van wel. Heb zelf een Passat van '97 (zelfde onderstel, motor als de A4). VW is een Duitsland vanaf 97 begonnen.
Bij mij zit de stekker in het midden op de tunnel onder een rubbermatje bij de versnellingspook. Bij de Audi zou dat misschien wel ergens anders kunnen zijn.
Indien het echt niet zou zijn dat je auto er mee is uit gerust, dan heeft je wagen toch waarschijnlijk een variant. Moet je ff zoeken op google naar "VAG-COM". Dat is een soort kit - soortgelijk aan OBDII maar VAG specifiek.
bascension
9th June 2010, 11:59
Hallo :),
Ik ben hier nieuw en wil een carputer in een Volvo S60 bouwjaar 2002 bouwen.
Nu wil ik er ook een mooie meter dashboard mee bouwen. Heeft een volvo van dit type en bouwjaar al OBDII ?
Alvast bedankt
454ss
9th June 2010, 12:14
Welkom op het forum bascension. Een snel google-rondje leert mij dat Volvo in 1996 is begonnen haar voertuigen te voorzien van OBD. Jouw S60 heeft dus OBD, de aansluiting zou hier moeten zitten:
Dus links onder je dashboard bij de bestuurderskant.
P.s.: stel jezelf even netjes voor in het daarvoor bedoelde forumgedeelte ;)
oldford
12th June 2010, 10:30
Vanaf bouwjaar 2001 hebben benzine personen-auto's EOBD (dat is de Europese versie van OBD2).
Diesels volgen pas in 2004 en de laatste bestelauto's pas in 2007.
Dus als de Volvo een benzine-motor heeft dan kun je uitlezen. Bij een diesel nog niet.
OBD2 wordt in Europa niet gebruikt. Dat is een Amerikaanse standaard voor in Amerika en Canada verkochte auto's.
Nelissen
20th September 2010, 17:46
EOBD , OBD2 zijn gewoon hetzelfde alleen andere benaming meer niet .
oldford
22nd September 2010, 10:10
EOBD , OBD2 zijn gewoon hetzelfde alleen andere benaming meer niet .
Niet helemaal. Natuurlijk er zijn hele grote overeenkomsten, maar er zijn ook verschillen (gelukkig).
De protocollen zijn hetzelfde, maar EOBD staat meer snelheden toe op de can-bus (zowel 250k als 500k) als OBD2 (alleen 500k).
De invoerdatum is totaal verschillend - OBD2 in Amerika in 1996-1997 en Canada in 1998, EOBD in Europa tussen 2000 en 2007.
En gelukkig staat EOBD wat minder strak afgesteld dan OBD2. Bij OBD2 gaat het foutlampje wel heel erg gauw aan.
En dan hebben we het nog niet over bijkomende eisen zoals de "Tank Leakage Detection" die gelukkig alleen bij OBD2 voor komt. Daar zit zelfs een vacuum pomp en een druksensor extra voor op de auto.
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.