PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe HD installeren

Erwin
24th January 2006, 01:36
Hallo,

Ik ben van plan om van HD te wissellen. Ik ga van een 40gig 3,5" disk naar een 40gig 2,5" disk omdat deze energie zuiniger zijn.

Om alle gegevens te behouden en Windows niet opnieuw te hoeven installeren heb ik Norton Ghost 9.0 gebruikt. Het overzetten van de gegevens is goed gegaan. Ook heb ik de MBR mee gekopieert zodat de 2,5" disk ook bootable is. Toch wil het maar niet lukken om het ding aan de praat te krijgen. Ik krijg telkens de meling: 'DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER'. De 2,5" disk is dus op de een of andere manier toch niet bootable.

Wat moet ik doen om de 2,5" disk bootable te maken?

Ook heb ik geprobeert Windows XP opnieuw te installeren, ook dat lukt niet. Op de een of andere manier ziet hij de 2,5" HD niet als ik met de Windows XP intallatie CD opstart. Waar kan dat aan liggen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

jon
24th January 2006, 02:15
Het wil wel 's helpen om FIXBOOT en FIXMBR te draaien. Dit kun je doen door de XP installatiecd d'r in te doen en dan te kiezen voor repareren. Dan kom je uiteindelijk bij de prompt en kun je bovenstaande commando's intypen. Hij zou je hdd wel moeten zien, ook al issie 2,5". Ziet de bios 'm wel?

Groet, Jon.

Erwin
24th January 2006, 02:37
Het rare is dat de bios hem wel herkent. Als ik Windows via de 3,5" HD laat opstarten vind ik de 2,5" HD wel (als d: schijf). Het probleem is als ik Windows XP via de CD-ROM op de 2,5" HD wil installeren ik de HD niet kan vinden. Ook start hij niet via de 2,5" op als ik een kloon van de 3,5" op de 2,5" zet. :mad:

Ik ben al de hele avond bezig en ik krijg dat kl*t* ding maar niet aan de praat. :mad: :(

BTW: De 2,5" HD was helemaal nieuw, ik denk niet dat ik dan fixboot kan draaien.

Neonic
24th January 2006, 10:49
miscshien domme vraag maar ....

heb je wel die schijf 'actief' gemaakt, met bv FDISK??

vectorit
24th January 2006, 11:50
even ter info,

helaas zal dit niet gaan lukken, je moet namelijk twee dezelfde hd's hebben om zo een ghost over te zetten.

Je mbr over zetten is al helemaal fout omdat de naam al zegt wat het is master boot record van die schijf.

Dus de mbr van de 3,5 is anders dan die van de 2,5 (groote van de schijf).

Er zit dus niks ander op dan de schijf opnieuw te installeren.

Correct me if i am .....:cool:

Sign Vectorit :cool:

Erwin
24th January 2006, 11:52
miscshien domme vraag maar ....

heb je wel die schijf 'actief' gemaakt, met bv FDISK??

Ik heb hem in eerste instantie als 2e schijf erbij gehangen. Om hem te activeren ben ik naar

'Configuratiescherm => Systeembeheer => Computerbeheer => Schijfbeheer'

gegaan. Daar stond de nieuwe harde schijf op inactief. Ik heb hem geactiveert en vervolgens met Norton Ghost alle gegevens van de c: naar de d: gekopieert inclusief de MBR om de schijf ook bootable te maken.

Ik weet niet of ik dat juist heb gedaan. Waar kan ik FDISK vinden, en hoe moet ik het gebruiken? Ik wil het daarmee ook wel eens proberen.

Erwin
24th January 2006, 11:55
even ter info,

helaas zal dit niet gaan lukken, je moet namelijk twee dezelfde hd's hebben om zo een ghost over te zetten.

Je mbr over zetten is al helemaal fout omdat de naam al zegt wat het is master boot record van die schijf.

Dus de mbr van de 3,5 is anders dan die van de 2,5 (groote van de schijf).

Er zit dus niks ander op dan de schijf opnieuw te installeren.

Correct me if i am .....:cool:

Sign Vectorit :cool:

Dat ben ik nu ook van plan. Het probleem is echter dat als ik Windows opnieuw wil installeren als ik alleen de 2,5" disk er aan heb hangen het systeem geen HD vind. Als ik de Windows CD in de DVD speler leg en het systeem opstart kom ik in DOS mode terecht. Als ik vervolgens c: intik zegt hij dat hij dit station niet kan vinden terwijl de BIOS hem wel herkent. Wat moet ik nu doen om Windows opnieuw te installeren? En hoe moet ik de nieuwe drive formateren? FAT, FAT32 of NTFC en hoe groot moeten de blackgroottes zijn?

Neonic
24th January 2006, 12:16
even ter info,

Ben ik 't niet helemaal mee eens ...
Thuis heb ik ook vaak genoeg een image met Ghost terug gezet, van een andere achijf of partitie naar een andere schijf of partitie. Ook heb ik images die ik eerst op een cd gebrand had terug gezet op een schijf. Werkt prima hoor.

Of jebedoelt een bepaalde optie in Ghost ofzo?
Durf ook niet te zeggen of het uitmaakt of je een image terug willen zetten van 3.5" schijf naar 2.5" schijf, of andersom ...

Maar op zich moet het wel lukken.
Wel van belang is dat je een actieve partitie heb, anders kan je pc er niet van opstarten / booten

Erwin
24th January 2006, 12:17
Ben ik 't niet helemaal mee eens ...
Thuis heb ik ook vaak genoeg een image met Ghost terug gezet, van een andere achijf of partitie naar een andere schijf of partitie. Ook heb ik images die ik eerst op een cd gebrand had terug gezet op een schijf. Werkt prima hoor.

Of jebedoelt een bepaalde optie in Ghost ofzo?
Durf ook niet te zeggen of het uitmaakt of je een image terug willen zetten van 3.5" schijf naar 2.5" schijf, of andersom ...

Maar op zich moet het wel lukken.
Wel van belang is dat je een actieve partitie heb, anders kan je pc er niet van opstarten / booten

Hoe maak ik dan een actieve partitie op een nieuwe schijf?

jon
24th January 2006, 12:21
Je hebt geen partition magic?

Groet, Jon.

Erwin
24th January 2006, 12:37
Nee heb ik niet :(

Neonic
24th January 2006, 14:42
Hoe maak ik dan een actieve partitie op een nieuwe schijf?
Kan je maken met FDISK ... opstarten in dos modus, en dan achter de C:\ type je FDISK

En vervolgens kan je partities verwijderen / aanmaken, partitie actief maken ...

Erwin
24th January 2006, 21:35
Het probleem is dat als ik in dosmodus opstart met alleen de 2,5" disk aangesloten, ik helemaal niet op de c drive kom. Dus dat word lastig als ik dan FDISK op de c drive moet draaien.

Volgens mij kun je met FDISK alleen maar fat32 partities aanmaken. Ik heb toch het liefst een NTFS partitie omdat deze ook bestanden groter dan 4gig ondersteunen.

Erwin
24th January 2006, 22:35
1 probleem is opgelost. De 2,5" drive word nu wel herkent. Ik heb hem opnieuw geformateerd als primaire partitie. Als ik nou opstart via een opstart cd word iig de (2,5") c drive herkent. Ik probeer nou eerst nog eens effe met Norton Ghost de hele drive te kopieeren, deze keer zonder MBR. Bij Norton Ghost kan ik nu ook de optie 'set drive active for booting' kiezen. Mocht het desondanks niet lukken dan begin ik de Windows installatie opnieuw.

Neonic
24th January 2006, 22:39
mooi dat 't gelukt is dan ...

succes met de verdere install

Erwin
24th January 2006, 23:20
Het is me gelukt om de 2,5" HD aan de praat te krijgen! :D

Ik hoef alleen maar nog effe de HD netjes in de behuizing te monteren.

Ik post morgen wel wat foto's in mijn 'project' topic (zie sig).

Bedankt voor jullie hulp.

Volgende uitdaging is om alle kabels in de auto aan te aanleggen.