PDA

Bekijk de volledige versie : USB kabel loshalen/solderen

Chris
9th January 2006, 00:01
Hallo!

Ik zit met het volgende probleem:
Binnenkort ga ik weer wat tijd vrij maken om de carputer in ieder geval werkend te krijgen. Heb de meeste onderdelen nu binnen. Heb alles nagelopen, kijken of ik ergens nog problemen tegenkom straks, en jawel, ik heb er (uiteraard) een gevonden...

Zoals sommigen weten, komt alles in een VW Caddy. Ik wil de GPS muis (BU-303) op het dak zetten (laadbak), voor de beste ontvangst, aangezien ik geen schuin aflopend achterraam heb. Mooi uit het zicht, omdat de bak vrij hoog is. Deze zal dan afgedekt worden met een haaienvin van een BMW. In het dak van de laadbak zit al een gaatje voor een antenne, momenteel nog voorzien van het standaard dichtrubber. Dit gaatje is ongeveer 5mm doorsnee, groot zat dus voor de USB kabel. Alleen niet groot genoeg om de USB stekker erdoorheen te krijgen. Ik ben niet echt van plan om de flex in mn dak te gaan zetten, dus zal ik een manier moeten vinden om de USB stekker tijdelijk los te kunnen halen, de draad erdoor te steken, en vervolgens de stekker er weer op te maken.

Het lijkt mij het makkelijkst om de GPS muis open te maken, en daar de draden los te maken, en vervolgens de boel weer te solderen als de draad door het dak is.
Is dit redelijk makkelijk te doen, of loop ik tegen problemen aan? En hoeveel draden zitten er in een USB kabel, 2?

Misschien dat iemand dit al eens heeft gedaan, of het wel weet. Vast bedankt!

imhotep
9th January 2006, 08:01
usb-kabels losmaken en dan terug aan elkaar zetten hmmz...

heb ik mijn twijfels bij of dit gaat lukken.

Neonic
9th January 2006, 08:49
Volgens mij zitten er ook maar 2 draadjes in ... maar of dat met alle USB dingen zijn weet ik ook niet. JE zou het eens kunnen proberen met een oude USB muis of wat dan ook. Heb het wel eens met een muis gedaan en daar zaten inderdaad maar 2 draadjes in.

Anders zou je misschien dat gaatje iets uit kunnen boren en er dan een rubber ring weer in kunnen plaatsen tegen het kapotschuren van je kabel

Jurjen
9th January 2006, 10:17
minimaal 3 of 4 draadjes, als je handig bent moet dat makkelijk lukken hoor, gewoon goed opschrijven wat waar zat!

je garantie vervalt natuurlijk wel hiermee!

Chris
9th January 2006, 10:36
Ik kan wel redelijk solderen. Zolang de plekken die gesoldeerd moeten worden maar op fatsoenlijke afstand van elkaar staan. Bedankt voor de info!

Neonic
9th January 2006, 12:25
wat misschien ook wel handig is indien die contancten heel erg dicht bij elkaar zitten ...

- gewoon kabek door knippen
- aan beide kanten de draadjes strippen
- inelkaar draaien, beetje solderen en krimkousje erop (wel per draadje uiteraard e:rolleyes: )

imhotep
9th January 2006, 12:51
wat misschien ook wel handig is indien die contancten heel erg dicht bij elkaar zitten ...

- gewoon kabek door knippen
- aan beide kanten de draadjes strippen
- inelkaar draaien, beetje solderen en krimkousje erop (wel per draadje uiteraard e:rolleyes: )

ik betwijfel of dat allemaal wel goed komt.

Het moet zo precies zijn, vanaf dat je een beetje signaalverlies hebt is het hele gedoe omzeep.

@rie
9th January 2006, 14:06
ik heb dit bij mijn gps toen gedaan en werkte goed,
tenminste ik had een usb verlengkabeltje eraan hangen en die was net niet lang genoeg die heb ik toen verlengt en de gps deed het nog.
ik heb uit veiligheid toen maar de verlengkabel verlengt en het werkte dus.
ik neem aan dat de normale kabel ook probleemloos te verlengen is en anders doe je het zo als mij :)

Vipergts/r
9th January 2006, 14:52
Het zijn 4 draadjes.
Da mag normaal geen probleem zijn. Ik heb dat ne tijd geleden bij mijne IDE / USB ook gedaan. Toen heb ik de usb stekker daarop losgemaakt en via draadjes verbonden. Dat ging zonder problemen.

setsunakaede
10th January 2006, 10:39
idd, 4 draden. +5V, GND, data_tx en data_rx meen ik

Meelobee
10th January 2006, 15:39
Is het niet makkelijker om gewoon de kabel door te knippen dan door je dak heen halen en weer aan elkaar solderen met een krimpkousje eromheen?

Neonic
10th January 2006, 17:46
That's what I mean :D

Leek me ook handiger, hoef je dat GPS ding ook niet open te maken. En dan moeilijk te gaan lopen solderen enzo.
Bijkomend voordeel ... stel dat het gaat regenen, kan je binnen in je auto aan je kabel prutesn, ipv op het dak ;)