Bekijk de volledige versie : Ervaringen gezocht voor linux-carpc
Burner
23rd November 2005, 21:35
Begin windoze een beetje zat te worden en ben op zoek naar een alternatief
uiteraard kom je dan al gauw bij Linux(o.i.d)
Maar de carputer moet meer kunnen dan MP3/Video/DVD aangezien ik deze functies ook met een standalone player ofzo kan realiseren
Heb al vernomen dat er GPS-navigatiemogelijk is
Kun je met Linux de pc als carkit gebruiken?
het zou natuurlijk mooi zijn als Phoco werkend te krijgen is op Linux maar voorlopig tast ik in het duister
En zijn er verder nog problemen waar ik vooraf goed rekening mee moet houden als ik ga overstappen naar Linux
heb zelf ooit eens een poging gedaan om een redhat linux te installeren op mijn normale PC.
Dit is toen ook gelukt,alle hardware werkte,ik kon internetten en windows-compatible games draaien(met WINE of zoiets) maar weet wel dat het als nOOb een hele klus was
Zou graag nog eens door al die moeite gaan als ik vooraf weet dat bovenstaande allemaal mogelijk is
Wie heeft er een uitgebreide linux carpc install en helpt mij op weg?
Vipergts/r
24th November 2005, 20:19
Ben ik eigenlijk ook wel is benieuwd naar. Mss dat ik u over een half jaarke meer kan vertellen. Dan krijgen we besturingssystemen. Mss da we daar iet nuttig leren.
Burner
24th November 2005, 20:52
Ben ik eigenlijk ook wel is benieuwd naar. Mss dat ik u over een half jaarke meer kan vertellen. Dan krijgen we besturingssystemen. Mss da we daar iet nuttig leren.
Let dan maar goed op als je het krijgt dan :D
Kennelijk zijn er weinig of geen oplossingen beschikbaar nu.
Pycar is leuk maar ik mis de broodnodige Navigatie en Carkit ondersteuning
Ik denk best dat er een aantal mensen zijn die wat centjes over hebben voor een algemeen carputer OS (bijv linux based) zonder al te veel poespas maar met multimedia en BT/carkit ondersteuning(ik iig wel)
Zeker dus als dit OS niet uit het microsoft-huis komt :rolleyes:
heb je meteen een gat in de markt :p
bikkel
1st April 2006, 12:29
Ik ben het daar mee eens. Ook ik ben windows een beetje zat aan het worden en wil dit jaar nog mijn complete netwerk (server (web,file,mail), htpc en desktops) ook op linux hebben draaien. Misschien dat ik nog 1 windows laptop hou voor mijn vriendin.
In de auto heb ik nog niks en ben me nog aan het orienteren. Dit jaar komt er nog een nieuwe auto (golfIV/bora) waar een carpc in moet komen. Ook deze wil ik liever voorzien van linux. De belangrijkste futures zijn voor mij:
- navigatie
- handsfree bellen via bluetooth
- fm radio
- mp3 luisteren
- in de toekomst meer
Ik las laatst een artikel over een fransman die een carpc op linux heeft draaien. Heb gezocht naar zijn software, maar kon (nog) niks vinden. Kijk even op www.r-kraft.com;)
[mp3]neo
1st April 2006, 19:38
die r-kraft ziet er aardig volledig uit.
mischien ook wel interesse.
maar ik ben een linux n00b, ik kreeg zelfs suse niet eens naar mijn wensen draaiend en dan ben je tog wel ver.:(
maar als dit als voordelen heeft bijv:
start sneller op.
draait sneller ( dus minder processor kracht nodig)
en stabieler.
maar tog alles wat je in een road runner install ook vind +meer
dan ga ik er voor.
maar mn huis pc blijft windows.
Vipergts/r
1st April 2006, 20:28
Ik gebruik tegenwoordig Fedora Core 5 op mijne laptop en het bevalt mee zeer goed. Het voordeel van linux is dat je bevoorbeeld kunt booten in verschillende inits. Vooral 3 en 5 zijn veel gebruikt. 3 voor servers, dan hedde geen grafische ondersteuning, gewoon commandline, 5 daarentegen is met grafische schil. Nu ge hebt 3 belangrijke grafische schillen: KDE, Gnome, en nog ne snelle lichte schil (ben ff de naam kwijt). Boottijd gaat dus wel omhoog. Een linux boot verliest tijd als hem als dhcp client staat, maar als carputer moete gene ip opvragen tijdens het booten, dus ge doet al veel tijdswinst. Alles wat netwerk en internet nodig heeft kunde dus uitschakelen, gevolg goede boottijd.
Ge moet natuurlijk altijd een login hebben, maar da kan hetzelfde als bij windows automatisch gaan. Alleen ge moet zorgen da ge geen NTFS gepartioneerde dingen gebruikt, die mounten ni automatisch. Als ge dus FAT32 gebruikt (dan kunde het ok op windows gebruiken) gaat da wel.
Voor Server kunde dus Debian gebruiken. Voor carputer ga ik binnenkort is DSL testen (Damned Small Linux) Ge kunt als Live CD gebruiken (50MB) en moete dan ni installeren. Is een heel kleine Linux, dus vermoed ik een korte boottijd.
masterblaster
23rd August 2006, 21:31
Heb je het al een keer uitgeprobeert???
masterblaster
25th August 2006, 00:44
heeft iemand trouwens een idee hoe ik DSL op een cd moet branden?? ik heb het nu namelijk al een paar keer gedaan maar hij boot gewoon niet terwijl mijn knoppix cd wel gewoon start.
iemand???
MarkV
27th August 2006, 13:04
Een goeie linux distributie welke zeer populair is en waarvoor men veel forums en info heeft waarop snel een reactie volgt is ubuntu.
www.ubuntu.com
En belangrijk, weer is het gratis!!!
Ik heb nu zelf een weekje een pc erop draaien en had na 2 avondjes, zo'n 4u al een webserver (Apache2, mysql, phpMyadmin), een teamspeak server en een Battlefield2 gameserver draaien.
Hij bestaat in 2 versies, server en desktop. Server is zonder gui (zonder schil, niet grafisch), desktop is met schil, welke ik nu gebruik.
Ik zelf ben ook aan het orienteren voor een carputer, maar wil dit doen met een oudje, vandaar linux, snel, stabiel en goed te gebruiken op een oud pc-tje.
Eerst had ik hem draaien op een P3 450Mhz, 256Mb en dit draaide goed,stabiel en snel genoeg.
Nu draai ik het op een AMD 1200Mhz, 1Gb, zeker toereikend genoeg voor een carputer!!
Ik hoop dat hier ook meer over komt, over een carputer en linux..
Vipergts/r
28th August 2006, 10:51
Ubuntu is echt voor desktops, zeker met Gnome of KDE. Je kan kubuntu gebruiken, zit een veel lichtere desktopomgeving op. DSL is echt een kleine distro met een zeer licht grafische schil.
masterblaster
28th August 2006, 12:46
Ubuntu is echt voor desktops, zeker met Gnome of KDE. Je kan kubuntu gebruiken, zit een veel lichtere desktopomgeving op. DSL is echt een kleine distro met een zeer licht grafische schil.
bedankt allemaal heb ook even naar ubuntu gekeken maar gaat toch DSL worden.
Maar is me nog steeds niet gelukt om dat rotding werkend op een cd te krijgen
heeft niemand een idee hoe ik het moet wegschrijven??
owillems
12th September 2006, 16:25
is dat niet gewoon een iso?
nero burning rom=> extra, brand image?
grtz
harly
12th September 2006, 18:51
is dat niet gewoon een iso?
nero burning rom=> extra, brand image?
grtz
Ja klopt.
Ik heb het op een oud pctje draaien.
Is grappig maar idd ook damn small.
owillems
13th September 2006, 00:52
linux is echt ferm, maar voor in de auto, zie ik het niet meteen zitten:s
Vipergts/r
19th September 2006, 21:28
Je kan als navigatie blijkbaar gewoon Destinator gebruiken:
1) Get the latest wine source and untar it
2) make sure you are logged in as a user (not root)
3) go into the wine directory that you just untarred and run "tools/wineinstall" (it will ask you some questions, just say yes to everything...make sure you do a wine-only install, i.e. don't use your existing windows directory)
4) it will create a ".wine" and a "C" directory in your home directory
5) unzip the Destinator SDK into a temporary directory and cd into it
6) run "wine ./Setup.exe" and install the SDK. Make sure you install a map as well.
7) now, copy the following files from a real windows installation into your wine directory structure (~/c is the fake_windows root)
C:\WINDOWS\SYSTEM32\MFC42.DLL ---> ~/c/windows/system
C:\WINDOWS\FONTS\TAHOMA*.TTF ---> ~/c/windows/Fonts
8) delete ~/c/windows/system/KEYBOARD.DLL (*** this is a very important step ***)
9) edit ~/.wine/config so that the [DllOverrides] section only contains:
"*" = "builtin, native, so"
That's it! Now, you can run "wine Destinator.exe" and navigate your car from Linux :cool:
vBulletin v4.0.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.